Søkortleverancer og opdateringer i fremtid~
Fra : oem

Dato : 28-11-09 06:35

http://www.thsoa.org/hy09/0513P_03.pdf

Det er simpelthen sådan det skal laves. Måske lidt teknisk beskrevet,
men det er sådan. Så er det kun et spørgsmål om pris. Problemet er
måske at der kun er 63 danske søkort mod et par tusinde amerikanske.
Men alligevel tankevækkende at amerikanske søkort er gratis for
enhver, mens danske søkort koster en bondegård.

/Ole

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 28-11-09 17:46

"oem" <oem@live.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Hej Ole
Hvordan ville du finansiere det hvis du skulle lave det?

Mvh
JR

Fra : blueocean

Dato : 29-11-09 06:33

On 28 Nov., 17:45, "Jan Rasmussen" <j...@FJERNvejen.net.dk> wrote:
> [...]
>
> /Ole
>
> Hej Ole
> Hvordan ville du finansiere det hvis du skulle lave det?

Tja hvordan tror du de amerkanske kort er finanseret ???

mvh.
Gert

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 29-11-09 16:44

"blueocean" <gert.kjaer@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Mvh
> JR

Tja hvordan tror du de amerkanske kort er finanseret ???

Hej Gert
Jeg ved ikke hvorledes amerikanske søkort er financieret.

Men jeg kan umiddelbart konkludere at det koster et eller andet at lave
søkort, så nogen skal jo betale i sidste ende.
I vores del af verden kunne det være staten (dermed os selv gennem skatten)
forbrugeren selv (som det sker i dag), eller reklama financieret.

Hvad er dit bud?

Mvh
JR

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 30-11-09 01:14

Ja hvor kunne det blive nemt og godt både for sejlerne, KMS og FRV.
Instanserne laver kortene på baggrund af lovgivningen på området i
alle lande.
Opmålingsskibene udfører konstant opmålinger således at sikker sejlads
kan imødekommes.
Det er statsopgaver.
Mod ansøgning kan andre også udføre opmålinger; men alle data skal
stilles til rådighed for de enkelte staters instanser der giver
tilladelserne.
Priserne fastlægges gennem lovgivning i de enkelte stater.
Nogle stater anslår udbredelse af viden vedr sejladssikkerhed og
dermed imødegåelse af skader og deraf følgende stor omkostninger til
oprensning højere end ussel mamon for lidt papir eller bits.

Mvh/Harding

Fra : blueocean

Dato : 30-11-09 09:41

On 30 Nov., 09:13, "Harding E. Larsen" <hard...@larsen.tdcadsl.dk>
wrote:
> [...]
> dermed imødegåelse af skader og deraf følgende stor omkostninger til
> oprensning højere end ussel mamon for lidt papir eller bits.

Mit bud er som Harding beskriver, det kunne f.eks, være en statslig
opgave, og dermed en mindre udgift til oprydning og des lige, men en
betydelig mindre brugerbetaling kunne jo nemt finde indpas, såfremt
kort data er udgivet i et format som kunne bruges af de Navigations
programmer der er markeds ledende, og med den teknologi som vi
besidder idag kunne det nemt gøres ved downloading af de kort som man
ønsker sig, og hvis der kommer rettelser så kunne man blot DL de
rettelser som der kommet. Rettelserne skulle så være gratis når man jo
har betalt et bruger gebyr på et latteligt lavt beløb, så det ville
give alle opdateret søkort og dermed også kunne minske ulykkker og
grundstødninger i en vis grad (undtaget er hvis styrmand og Kaptain er
fulde). Jeg tror sagtens at det ville kunne løbe rundt på den måde.
Men det er i høj grad en politisk beslutning at at gøre de kort data
tilgængelig for menig mand.

Gert

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 30-11-09 23:01

[...]

Nu er det bare ikke en statslig opgave at betale for oprydning m.v. men som
regel et forsikringsspørgsmål.

Men jeg kan godt lide tanken om at man måske ved at have opdaterede
tilgængelige søkort "måske" kunne mindske ulykker.
men i så fald ville det evt. være forsikringsselskaberne der skulle være
sponsorer idet det er dem der oftest sparer ved det.
men så ville præmien sikkert bare stige tilsvarende.

Jeg mener ikke det er en statslig opgave at forsyne sejlere med søkort, det
må vi selv betale. Så skulle staten vel også finansiere "flyve" kort med
tilhørende opdateringer, det er svært at sætte en grænse.

Mvh
JR

Fra : Ukendt

Dato : 01-12-09 10:30

blueocean wrote:
> [...]
> besidder idag kunne det nemt gøres ved downloading af de kort som man
> ønsker sig, og hvis der kommer rettelser så kunne man blot DL de

SNIP ...

Det er noget af en lang sætning, Gert, men jeg er enig ... ...

Iflg. Kort- og matrikelstyrelsens hjemmeside, er deres opgave:
"... at gøre kort og geodata til et dagligdags redskab for den
offentlige sektor, virksomheder og borgere.
Kort og geodata kan i mange sammenhænge effektivisere og forbedre
opgaveløsningen til gavn for både borgeren, virksomheder og samfundet
som helhed. F.eks. skal et fælles administrationsgrundlag, der
indeholder digitale kort og geodata, være med til at fremme og lette
processen med at anvende it som redskab til effektiviseringer."

Læg mærke til den sidste sætning vedr. anvendelse af IT ...

For diskussionens skyld burde vi vel dele omkostningerne ved
kortfremstilling op i to dele:

(1) Dataindsamling (opmåling) og kortproduktion og -vedligeholdelse
(2) Distribution af produkterne

Helt tilbage fra ruder konges tid, har det vel været en samfundsopgave
at foretage opmålinger og fremstille søkort over danske farvande ...
Lidt ligesom at tilvejebringe en infrastruktur i samfundet. Det kan så
diskuteres, hvor stor en brugerbetaling, der skal erlægges ... Men så
længe vi har et søværn (!), miljøskibe og en handelsflåde, der dagligt
bruger de fleste danske vandveje, er det svært at forestille sig, at der
ikke *skal* foretages opmålinger og fremstilles søkort over danske
farvande ... Og dermed er den største omkostning - opgave (1) - nok at
sammenligne med en samfundsopgave ... finansieret af staten ... dvs. os
alle ...

Med den moderne teknologi, skulle det efterhånden være en overkommelig
opgave at stille diverse søkort til rådighed for borgerne i form af
downloads af de samme søkort i elektronisk form i diverse formater ...
en del af opgave (2).

Meromkostningerne ved denne service kan ikke være voldsomme - og vil
sikkert sagtens kunne betales af brugerne ... Når jeg tænker på andre
services, der ikke koster mig noget som helst - se f.eks. hvad Google
kan levere af services - herunder Google Maps med rutevejledning - eller
vi kan gå ind på KRAK ... eller rejseplanen ... eller 24/7 modtage
"gratis GPS data", synes jeg ikke der er langt til en "elektronisk
kortservice" a la den amerikanske model - evt. delvist finansieret af
brugerne/annoncører ... - gerne liggende i KMS-regi ...

Flemming Torp

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 30-11-09 13:56

I bladet "Sejler" som DS udgiver står der at der i DLS 2010 ikke vil
blive introduceret nye funktionaliteter; men programmet skal ændres
således at skærmopløsningen ikke bliver en hindring for at programmet
kan bruges på Netbooks med mindre opløsning end 800 x 600 pixels.
De skriv er også at måske har vi set DLS for sidste gang på CD og
fremtiden nok er USB-nøgle hvilket også kommer netbooks til gode da de
oftest leveres uden cd-rom drev. Desuden vil programmet kunne fungere
sammen med Windows 7.
Det er kedeligt at DS ikke lytter til sejlerne og koncentrer sig om,
sammen med deres partner T-kartor, at forbedre funktionaliteten med en
programflade der giver den efterlyste funktionalitet som sejlerne
ønsker og efterlyser.

Fra : oem

Dato : 30-11-09 14:40

On 30 Nov., 21:55, "Harding E. Larsen" <hard...@larsen.tdcadsl.dk>
wrote:
> [...]
> sammen med deres partner T-kartor, at forbedre funktionaliteten med en
> programflade der giver den efterlyste funktionalitet som sejlerne

Ja jeg har lige læst samme blad og blev også skuffet (for eksempel
ville jeg da gerne have set at de havde indført mit simple forslag til
Google Earth integration . Som det andet produkt i verden (efter
'Fugawi')... ).

Mon nogen ved hvor mange eksemplarer der sælges hvert år i snit?
Incl. opgraderinger?

Fra : Roderiet

Dato : 01-12-09 11:09

hej der Betaler erhvervslivet noget til KMT og søfartssyrelsen eller alle
de andre udgifter til afmærkning etc. Eller er det en samfundsopgave (
læs skattebetalt ) at vedligeholde dette. Mit spørgsmål fordi det er
usynligt for mig hvem som betaler. I Roskilde fjord får vi lystsejlere
løv at befale for farvandsafmærkningen via havnepladsen, men erhverslivet
betaler ikke, selvom de jævnligt ødelægger noget. mvh Niels F.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 01-12-09 03:50

I dette link er der en del info:

http://www.kms.dk/NR/rdonlyres/6EEFAC64-91D0-43A6-B72C-A16CA2DA48D0/0/Prisredeg%C3%B8relse2007tilministeren.pdf

Læg især mærke til Vurderingen på side 6 og 7:

Vurdering
Den akkumulerede brugerandel er generelt over det målsatte niveau og
overstiger den forudsatte udsvingsmargen. Generelt har KMS haft gode
er-faringer med at udlicitere distributionen af papirsøkort, hvor det
er lykkedes styrelsen at holde de interne omkostninger nede, samtidig
med at salget er øget. Fra 2006 har KMS således oplevet stigende
indtægter, bl.a. fra uden-landske kommercielle aktører.
Det internationale søkortmarked er under forandring i disse år, hvor
anven-delsen af digitale data er i stigning. KMS’ muligheder for at
fastsætte priser er begrænset af de internationale samarbejder, men
der arbejdes for mulig-heden for at kunne sænke prisen på officielle
elektroniske søkortdata og gøre dem mere attraktive end analoge data
og uofficielle datasæt, som pri-mært bruges af borgere til almindelig
sejlads og ruteplanlægning. Det vil således være hensigtsmæssigt, hvis
de ikke-professionelle brugere i højere grad anvender officielle,
opdaterede elektroniske søkortdata for at øge sik-kerheden til søs.
KMS overvejer, hvorledes indtægterne fra det kommercielle marked kan
udskilles, således at der alene anvendes bevilling til de officielle
data, der kan udveksles elektronisk med de sejlende.

Betaling for bøjeafmærkning er et andet opråde; men også her kan man
vælge mellem statslig udlægning eller lokal udlægning tilgesom man kan
vælge mellem farvandsvæsenets bøjer (meget dyre) eller andre bøjer
(meget billige) faktoren er 10:1.
Erhvervslivets betaling bør komme fra den havneafgift fra skibene som
de erlægger i erhvervshavnene som der ligger i området.
Alternativet er samfundsbetalt afmærkning til erhvervshavnene der i
bund og grund kommer alle til gode på en eller anden måde.

Mvh/Harding