Polish for og imod
Fra : Roderiet

Dato : 28-11-09 10:29

Hej der I et tv program forleden, vistnok Discovery, så jeg noget
spændende. Om overfladespænding, man lavede en filmoptagelse af to
billardkugler, den ene uden vandafvisende polish og den anden med. De blev
droppet i en gennemsigtig beholder og så blev det squ interessant. Kuglen
uden polish gled elegant ned igennem vandoverfladen og vandet gled op over
kuglens facon og lavede en lille tynd opsats af vand over kuglen. Den anden
med polish, flyttede vandfladen op i et sprøjt til alle siderog efterlod et
hul bag sig som trak sammen til en relativt stor vandsøjle.
Det gav associationer til en sniksnak på havnen denne sommer, hvor en
påstod, at en vokset Wayfarer jolle sejlede langsommere end en ikke-vokset.
Jeg tænkte ikke nærmere over det førend ved tv forleden.
Så nu ville det være fornøjeligt om I har en mening om det, altså om det
er at spænde ben for sig selv, at vokspolere fribordet, hvis denne voks
trækker en tung vandmængde efter sig og øger bovbølgen. mvh Niels F.

Fra : Ukendt

Dato : 28-11-09 11:26

Roderiet wrote:
> Hej der I et tv program forleden, vistnok Discovery, så jeg noget
> spændende. Om overfladespænding, ...

Hej Niels.

Spændende og interessant problemstilling ...
Måske man skal forsøge at finde ud af, hvad f.eks. "de garvede" match
racere og de professionelle på AC-bådene gør ved deres både? Nogen der
ved noget om det?

Jeg har aldrig tænkt over det, men må så også erkende, at i praksis vil
jeg nok prioritere bådens ve og vel og modstandsdygtighed for vind, vejr
og sol over den lille fartforskel, man evt. kunne opnå, ved ikke at
polere båden ... ... Måske Dulon er svaret? Se anden tråd ...

Flemming Torp

Fra : Jørgen N

Dato : 28-11-09 11:54

Hej. Lagde du mærke til, hvor hurtigt, de nåede bunden af glasset?
Vh

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 29-11-09 01:36

Ja, det er da helt korrekt at det forholder sig således.

Nu vokser man jo primært fribordet for at det skal kunne modstå solen og UV
strålingen og hvis båden er velsejlet, så er det jo kun ganske lidt af
fribordet der kommer i vandet.

For joller uden bundmaling, er det alm. kendt (blandt jollesejlere) at en
glat/vokset bund er skidt at sejle med. Den mindste friktion i vandet fås
hvis man sliber bunden med korn 180 på tværs af sejlretningen.

Et trick vi kølsejlere ikke kan bruge til meget. Om det nytter at slibe en
VC17 bund på den måde ... det tvivler jeg på gør den store forskel .....

Bjarke

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige
Position: http://www.maximalt.dk/dkfritidsejlads.htm

Fra : Lars Kristensen

Dato : 30-11-09 18:45

Bjarke@Escape wrote:
> [...]
> glat/vokset bund er skidt at sejle med. Den mindste friktion i vandet fås
> hvis man sliber bunden med korn 180 på tværs af sejlretningen.

Og forklaringen er at ved at gøre bunden ru skaber man en masse friktion
med det vand der skulle glide på bunden - egnetlig det modsatte af det
man ønsker at opnå. Denne friktion fastholder et meget tyndt lag vand,
der ikke flytter sig nævneværdig - man kan vel nærmest opfatte dette lag
af vand som en slags midlertidig bundmaling. Friktionen mellem dette lag
af vand og resten af havet er mindre end en traditionel vokset bund og
havet.

Jeg tror nu jeg ville vælge korn 240 hvis jeg skulle gøre det. Men at
slibe bunden ru, betyder jo også man giver skidtet rigtig god mulighed
for at sætte sig på bunden, så det vælger jeg ikke at gøre.

- Lars