Moms på diesel til lånebil
Fra : P

Dato : 28-11-09 15:22

Jeg har været så heldig, at kunne låne en bil i de to dage min egen
bil var på værksted. Det var en garanti reparation, og jeg skulle kun
betale for det brændstof jeg brugte.
Nu er regningen kommet, og der står prisen for brændstoffet som 170 kr
+ moms på 42,60 kr = i alt 213 kr.
Spørgsmålet er nu, om jeg skal betale moms af det brændstof værkstedet
fylder på bilen.
Jeg har lavet en lille beregning som siger, at jeg de to dage i alt
kørte max 275 km, og jeg prøvede at se hvad bilen kunne køre på en
liter diesel. Den kørte 24 km/l i snit ifølge bilens egen
tripcomputer, hvilket giver 11,45 liter diesel á 8,00 kr = 91,67 kr
Uanset hvordan jeg regner tallene sammen, kan jeg ikke nå op på 170 kr
endsige 213 kr for under 300 km kørsel i en Passat Greenline.

Hvad siger I til beregningen og skal der virkelig betales moms for
diesel fordi en mekaniker hælder den på?

/P

Fra : Niels Bengaard

Dato : 28-11-09 15:32

> [...]
>
> Hvad siger I til beregningen og skal der virkelig betales moms for
> diesel fordi en mekaniker hælder den på?

Der skal altid betales moms af diesel uanset hvem der hælder den på.
Det er nok prisen pr. liter du regner forkert på eller forbruget. En anden
gang, fyld altid selv op inden du afleverer.

Mvh Niels

Fra : P

Dato : 28-11-09 15:46

On Sat, 28 Nov 2009 15:32:16 +0100, "Niels Bengaard"
<bengaard@FJERNDETTE850r.dk> wrote:

>Der skal altid betales moms af diesel uanset hvem der hælder den på.
>Det er nok prisen pr. liter du regner forkert på eller forbruget. En anden
>gang, fyld altid selv op inden du afleverer.

for 213 kroner Diesel til 9.00 kroner pr liter (meget dyrt) og 15
km/liter vil stadig blive 355 kilometer, og jeg har brugt bilen til og
fra arbejde (2 x 100km) plus max 25 km den ene aften eller i alt 225
km.
Regner vi med 8 kroner for en liter diesel ender vi på 400 km på to
dage mod de max 225 jeg har kørt.

Fra : P

Dato : 28-11-09 16:04

On Sat, 28 Nov 2009 15:21:54 +0100, P <noone@dk.dk> wrote:

> [...]
>
>Hvad siger I til beregningen og skal der virkelig betales moms for
>diesel fordi en mekaniker hælder den på?

Har lige opdaget, at der med små bogstaver står, at der er kørt 207 km
i bilen. Hvordan det kan blive til diesel for 213 kroner går over min
forstand. Det betyder jo at bilen har kørt max 7,77 km/literen ved en
literpris på 8 kr og 8,26 km/literen ved 8,50 kr pr liter.
Bruger vi 170 kroner som udgangspunkt (prisen uden moms) bliver
tallene henholdsvis 9,74 og 10,35 km/liter

Det holder altså ikke!

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 28-11-09 21:08

On Sat, 28 Nov 2009 16:04:03 +0100, P <noone@dk.dk> wrote:

> [...]
>Bruger vi 170 kroner som udgangspunkt (prisen uden moms) bliver
>tallene henholdsvis 9,74 og 10,35 km/liter

Du har bare begået begynderfejlen ved "biludlejning", du glemte at få
bilen leveret helt optanket, så du betaler for den forrige bruger af
bilen.

/Hans

Fra : Ivan Madsen

Dato : 28-11-09 16:35

> [...]

>Hvad siger I til beregningen og skal der virkelig betales moms for
>diesel fordi en mekaniker hælder den på?

Det lyder jo ikke urimeligt, at du max har brugt 15 liter brændstof.
Om de skal momse udlæg virker også lidt søgt, men jeg ville bare huske
til næste gang og glemme alt om at komme der igen undtagen hvis det er
nødvendigt.

Fra : Mogens

Dato : 28-11-09 16:56

"Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> Om de skal momse udlæg virker også lidt søgt, men jeg ville bare huske
> til næste gang og glemme alt om at komme der igen undtagen hvis det er

De trækker momsen fra ved deres indkøb, men tillægger altid moms ved salg. I
denne sammenhæng er faktureringen af diesel et salg.

I denne her sag glemmer I helt, at der skal en medarbejder ned og tanke
bilen. Det koster tid, som naturligvis skal afregnes. Derfor bør man ved
leje af bil eller lignende altid huske SELV at tanke inden aflevering af
bilen. AVIS tager 200 kr for at tanke en udlejningsbil - det står i
lejekontrakten...

Fra : Ivan Madsen

Dato : 28-11-09 17:01

On Sat, 28 Nov 2009 15:55:38 GMT, "Mogens" <no@mail.com> wrote:

> [...]
>leje af bil eller lignende altid huske SELV at tanke inden aflevering af
>bilen. AVIS tager 200 kr for at tanke en udlejningsbil - det står i

Jeg kan sagtens se at en medarbejder skal bruge tid på at tanke bilen
- det kan jo så være det beløb der er lagt ovenpå. For når vi er "på
pinden" koster hver eneste bevægelse penge hos en eller anden - helst
en betalende kunde

Fra : P

Dato : 28-11-09 21:03

On Sat, 28 Nov 2009 17:00:45 +0100, Ivan Madsen
<karinogivan@gmail.com> wrote:

> [...]
>- det kan jo så være det beløb der er lagt ovenpå. For når vi er "på
>pinden" koster hver eneste bevægelse penge hos en eller anden - helst

Humlen i sagen var, at det var en garantisag, og dermed for
importørens regning. Eneste rimelige udgift for mig, ville være den
diesel jeg alligevel havde brugt på at køre de 207 km. Den udgift
overstiger ikke 100 kr.

Hvis de fastholder deres krav, har jeg været der for sidste gang.

Fra : Ivan Madsen

Dato : 28-11-09 21:13

On Sat, 28 Nov 2009 21:03:24 +0100, P <noone@dk.dk> wrote:

> [...]
>overstiger ikke 100 kr.
>
>Hvis de fastholder deres krav, har jeg været der for sidste gang.

Tjaah, og så de 207 km x afskrivning på en formodentlig forholdsvis ny
Passat diesel - så er du vist sluppet billigt Eller tilsvarende på
din egen......men - jeg ville nok lige kigge lidt nøjere efter, hvis
jeg nogensinde skulle have lavet service der

Fra : Alstrup

Dato : 28-11-09 21:14

og du mener ikke det er rimilegt at den person der skal tanke bilen for dig
også gerne vil have sin løn
tror da ikke der er nogen der vil arbejde gratis

mvh Alstrup

news03h5hgook47ut02cn8lvf9nrfangpt40@4ax.com...

Fra : Niels Bengaard

Dato : 28-11-09 22:17

"Alstrup" <rochy@nielsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> og du mener ikke det er rimilegt at den person der skal tanke bilen for
> dig også gerne vil have sin løn
> tror da ikke der er nogen der vil arbejde gratis
>
> mvh Alstrup

Aftalen er jo efter sigende følgende "og jeg skulle kun betale for det
brændstof jeg brugte."
Hvis den holder stik skal man naturligvis ikke betale løn for påfyldning.
Men mon ikke der står noget andet i lånepapirerne, mange arbejder med et
maks. antal km man må køre, eks. 50-80 km om dagen, ud over dette km takst.

Mvh Niels

Fra : P

Dato : 29-11-09 10:10

On Sat, 28 Nov 2009 22:17:03 +0100, "Niels Bengaard"
> [...]

>maks. antal km man må køre, eks. 50-80 km om dagen, ud over dette km takst.

Der var ingen begrænsninger på km eller lignende.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 29-11-09 01:23

P wrote:

> [...]
> overstiger ikke 100 kr.
>
> Hvis de fastholder deres krav, har jeg været der for sidste gang.

Helt ærlig. Hvor kan du leje en bil for det beløb henne?

--
- Frank

Fra : Armand

Dato : 29-11-09 13:08

P skrev:

> [...]
> overstiger ikke 100 kr.
>
> Hvis de fastholder deres krav, har jeg været der for sidste gang.

Det kan godt være at det er kommet bag på dig og du er oppe at køre lige
nu. Men i grunden er det vel ikke den store udgift for at låne et
køretøj over dén distance :-/
Er du sikker på at der ikke står noget om prislejet når nu at det ikke
f.eks. er en km-pris man bon'er dig for?

--
Armand.
(der én gang kvit og frit lånte en bil (af dækmanden), men afleverede

Fra : P

Dato : 29-11-09 13:46

On Sun, 29 Nov 2009 13:08:15 +0100, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

> [...]
>Er du sikker på at der ikke står noget om prislejet når nu at det ikke
>f.eks. er en km-pris man bon'er dig for?

Nej det fremgår helt tydeligt af regningen at der er brændstof jeg
betaler for. Alle andre udgifter står som U.B.

/P

Fra : Torben Scheel

Dato : 02-12-09 09:56

Armand wrote:

> (der én gang kvit og frit lånte en bil (af dækmanden), men afleverede
> den med fyldt tank som tak for venligheden, hvilket for øvrigt også
er > vanen når jeg har lånt familie og venners biler)

Vil du låne en stationcar? Tanken er på 65liter og den skal have 95
oktan Benzin

--
vh
Torben

Fra : Henrik B.

Dato : 30-11-09 17:05

"P" <noone@dk.dk> skrev i meddelelsen
news03h5hgook47ut02cn8lvf9nrfangpt40@4ax.com...

> Hvis de fastholder deres krav, har jeg været der for sidste gang.

Underligt hvad nogle hidser sig op over.

Jeg ville se på det som at hvis værkstedet ellers var kompentente, dygtige,
hurtige og fair normalt, så ville jeg anse beløbet som en lejepris for
bilen. De må iflg. loven ikke stille gratis lejebil til rådighed
alligevel...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-11-09 17:08

"Henrik B." skriver:

> De må iflg. loven ikke stille gratis lejebil til rådighed
> alligevel...

Korrekt.

Klaus

Fra : Frank Leegaard

Dato : 29-11-09 01:21

Ivan Madsen wrote:

> [...]
> Om de skal momse udlæg virker også lidt søgt, men jeg ville bare huske
> til næste gang og glemme alt om at komme der igen undtagen hvis det er

For 42 kroner? .. Det lyder voldsomt at det beløb skulle være
udslagsgivende.

--
- Frank

Fra : Frank Leegaard

Dato : 29-11-09 01:20

P wrote:
> [...]
>
> Hvad siger I til beregningen og skal der virkelig betales moms for
> diesel fordi en mekaniker hælder den på?

Helt ærlig. I det store billede kan det beløb på regningen vist ikke være
særligt vigtigt. Lad det fare ....

--
- Frank

Fra : P

Dato : 29-11-09 10:09

On Sun, 29 Nov 2009 01:19:34 +0100, "Frank Leegaard"
<frankFJERN@superbruger.dk> wrote:

>Helt ærlig. I det store billede kan det beløb på regningen vist ikke være
>særligt vigtigt. Lad det fare ....

Det er skam på ingen måde beløbet jeg er sur over, for de 213 kroner
er, som du selv skriver, i småtingsafdelingen.

Problemet er, at samtlige mine venner og bekendte har advaret mig mod
firmaets værksted, som de kun kender fra den 'kreative' side, og som
flere af mine venner føler sig godt og grundigt snydt af.

Det jeg skal finde ud af, er om jeg skal undlade overhovedet at komme
der mere til service og reparationer. Kan de snyde mig for noget så
småt som diesel, hvad kan det så ikke blive til på en større
reparation eller på service eftersynene.

Når aftalen er, at jeg kun skal betale for brændstof, og resten går på
importørens regning, fordi min nye bil havde en fejl fra fabrikken,
som skulle reparares, så synes jeg altså kun jeg skal betale for det
som er aftalt.

/P

Fra : Frank Leegaard

Dato : 29-11-09 10:23

P wrote:

> [...]
> importørens regning, fordi min nye bil havde en fejl fra fabrikken,
> som skulle reparares, så synes jeg altså kun jeg skal betale for det

Se det er jo en ganske anden sag. Det ville veje tungt. Det andet skulle
blot være et forbigående irritationsmoment indtil man fik det sat i
perspektiv. For 2-300 når vi snakker om en bil, er jo pebernødder.

--
- Frank

Fra : P

Dato : 29-11-09 13:48

On Sun, 29 Nov 2009 10:22:47 +0100, "Frank Leegaard"
> [...]

>blot være et forbigående irritationsmoment indtil man fik det sat i
>perspektiv. For 2-300 når vi snakker om en bil, er jo pebernødder.

Ja det er sandelig ikke sølle 213 kroner som giver mig knopper .. det

Fra : Henrik B.

Dato : 30-11-09 17:08

> Ja det er sandelig ikke sølle 213 kroner som giver mig knopper .. det
> er som du selv skriver i småtingsafdelingen.

Øh jo det er - der er jo ligesom ikke andre sager ind over, vel?

Eller er det dine "venners" udsagn som giver dig knopper, og som du tror at
du nu får bekræftet?

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : P

Dato : 30-11-09 19:46

On Mon, 30 Nov 2009 17:07:51 +0100, "Henrik B."
<saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:

>"P" <noone@dk.dk> skrev i meddelelsen

>Øh jo det er - der er jo ligesom ikke andre sager ind over, vel?
>
>Eller er det dine "venners" udsagn som giver dig knopper, og som du tror at
>du nu får bekræftet?

Det er muligt at du har det fint med at betale for noget, som måske
ikke er rimeligt, bare fordi beløbet er nogle få hundrede kroner.
Sådan har jeg det så ikke, hvilket vel er ok.
Og det er klart at det jeg har hørt, får antennerne til at reagere ...
det ville det vel også hos dig?

/P

Fra : Mogens

Dato : 29-11-09 10:19

> Problemet er, at samtlige mine venner og bekendte har advaret mig mod
> firmaets værksted, som de kun kender fra den 'kreative' side, og som
> flere af mine venner føler sig godt og grundigt snydt af.

Ups - navn?

> [...]
> småt som diesel, hvad kan det så ikke blive til på en større
> reparation eller på service eftersynene.

Jow jow...

> [...]
> importørens regning, fordi min nye bil havde en fejl fra fabrikken,
> som skulle reparares, så synes jeg altså kun jeg skal betale for det

Ah, det er dig med den nye Superb?

Hvad var fejlen, og hvad skulle udbedres?

Fra : P

Dato : 29-11-09 13:45

On Sun, 29 Nov 2009 09:18:32 GMT, "Mogens" <no@mail.com> wrote:

>"P" <noone@dk.dk> skrev i meddelelsen

>Ups - navn?

Kan Komme senere, hvis der ikke findes en brugbar løsning på sagen.

>Jow jow...

>Ah, det er dig med den nye Superb?
>
>Hvad var fejlen, og hvad skulle udbedres?

cirka 35 centimeter af limningen i forruden var kun limet med 1
millimeter lim i stedet for 1,5 centimeter lim, og kunne ikke holde
tæt. Det susede ind, så det overdøvede stereoanlægget. Der kom en ny
forrude i bilen i andet forsøg, da den første de havde fået hjem ikke
kunne bruges alligevel. Det gav så to dage i stedet for en, hvor jeg
måtte bruge lånebil.

Fra : CL

Dato : 29-11-09 14:47

"P" <noone@dk.dk> wrote in message

> [...]
> forrude i bilen i andet forsøg, da den første de havde fået hjem ikke
> kunne bruges alligevel. Det gav så to dage i stedet for en, hvor jeg

ny rude ? normalt bliver den gamle da skåret fri af bilen og genbrugt.
og med 1 komponent lim køre du fra værkstedet efter max 3 timer.

carsten larsen

Fra : Frank Leegaard

Dato : 29-11-09 15:07

CL wrote:
> "P" <noone@dk.dk> wrote in message

> ny rude ? normalt bliver den gamle da skåret fri af bilen og genbrugt.
> og med 1 komponent lim køre du fra værkstedet efter max 3 timer.

Fordi den "kan" laves sådan, er det ikke givet at den "skal".

Fabrikken kan have sine egne regler. Sådan set fair nok.

Absolut også fair nok at brændstofudgiften er det eneste der skal betales
ved lånebil. Overordentligt fair, vil jeg endda sige.

--
- Frank

Fra : P

Dato : 29-11-09 19:08

On Sun, 29 Nov 2009 15:07:20 +0100, "Frank Leegaard"
> [...]

>Absolut også fair nok at brændstofudgiften er det eneste der skal betales
>ved lånebil. Overordentligt fair, vil jeg endda sige.

Jeg fik at vide, at netop den rude ikke kunne tages ud og sættes i
igen, da der var en tætningsliste som blev beskadiget ved udtagelse af
ruden, og at der derfor skulle en ny til. Men det er rigtigt, at det
er det man oftest gør, men altså bare ikke denne gang.

/P

Fra : Mogens

Dato : 29-11-09 19:34

> [...]
> ruden, og at der derfor skulle en ny til. Men det er rigtigt, at det
> er det man oftest gør, men altså bare ikke denne gang.

Jeg synes blot, du skal betale den regning og glemme resten.
Lyder til at værkstedet har været seriøse ved at give dig en ny rude.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 29-11-09 21:28

Mogens wrote:
> "P" <noone@dk.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg synes blot, du skal betale den regning og glemme resten.
> Lyder til at værkstedet har været seriøse ved at give dig en ny rude.

Nogenlunde sådan fornemmer jeg det også.
--
- Frank

Fra : Brian Lund

Dato : 29-11-09 01:56

P wrote:
> [...]
>
> Hvad siger I til beregningen og skal der virkelig betales moms for
> diesel fordi en mekaniker hælder den på?

Der står garanteret i dine låne/lejekontrakt (du har vel fået en?) at du
altid skal aflevere bilen optanket da du ellers vil få en efterregning for
optankning hvor prisen på brændstof er væsentligt dyrere end standarprisen?

Det gjorde der ihvertfald da jeg havde en bil fra Hertz, jeg skulle ikke
nyde noget og fyldte den selvfølgeligt op!

Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-11-09 10:21

P skriver:

> [...]
> betale for det brændstof jeg brugte.
> Nu er regningen kommet, og der står prisen for brændstoffet som 170 kr

Der står vel specificeret på regningen hvor mange liter de har hældt på
og til hvilken pris?

Klaus

Fra : P

Dato : 29-11-09 13:52

On Sun, 29 Nov 2009 10:20:56 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"
<Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>P skriver:

>Der står vel specificeret på regningen hvor mange liter de har hældt på
>og til hvilken pris?

Nej det gør der nemlig lige præcist ikke. Kun angivelse af pris for
brændstof

Det skal lige nævnes, at jeg kører den samme tur hver dag, og på
landevej. På siden af Passat'en stod der 22,2 km/l pg det ville jeg se
om jeg kunne nå. Begge dage viste den 4 liter/100 når jeg kom hjem, så
jeg har kørt i omegnen af 25 km/l.

Den eneste måde min egen Superb kommer ned under 10 km/l er når den
får fuld skrue på motorvejen, og så snakker vi 180+ km/t (har prøvet
det i vort sydlige naboland som anbefalet i gruppen i en anden tråd)

/P

Fra : Alstrup

Dato : 29-11-09 14:17

Prøv lige at fortæl hvem du mener der skal betale for den tid det tager at
tanke bilen efter dig da du ikke selv gjorde det
mener helt klart at der kun er dig til at betale for det
husk en anden gang at du selv gør det det spare for en masse problemer ik

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-11-09 15:48

P skriver:

> Nej det gør der nemlig lige præcist ikke. Kun angivelse af pris for
> brændstof

Okay, prøv at spørg dem hvordan de kommer frem til tallet.

Det kan jo være at de tager 15 kr/liter for diesel?

Klaus

Fra : Frank Leegaard

Dato : 29-11-09 15:50

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> P skriver:

> Okay, prøv at spørg dem hvordan de kommer frem til tallet.
>
> Det kan jo være at de tager 15 kr/liter for diesel?

Hvilket nødvendigvis heller ikke er urimeligt hvis en mand skal hen og
tanke. Der fåes ikke meget arbejdsløn til 200 kr.

--
- Frank

Fra : Armand

Dato : 29-11-09 12:57

P skrev:
> [...]
>
> Hvad siger I til beregningen og skal der virkelig betales moms for
> diesel fordi en mekaniker hælder den på?

Principielt skal der svares moms af alt der føres på en regning, også
f.eks. porto. Men omkring reservedele er det jo den rå pris man først
betaler og efterfølgende momses af. Når der ikke findes en momsfri sats
for bensin, burde der ikke/ikke kunne tillægges moms endnu en gang :-/
Optrækkeri? Tjaeh, Den enkleste måde at spare sig for ærgrelser på er at
tanke op selv inden aflevering!

--
Armand.

Fra : Simon

Dato : 29-11-09 19:07

- Det var da utroligt som svarerne insisterer på at fortælle P, at det
ikke er 'gratis' at få hældt brændstof på! ... ??! :

P wrote:
> , og jeg skulle kun betale for det brændstof jeg brugte.

- hvor svært er det at læse dén linie?
*Hvis* det virkelig var alt, som 'aftalen'/forudsætningen lød på, vil jeg
klart forvente og fastholde at det skal forstås som markedspris...

> om jeg skal betale moms af det brændstof værkstedet fylder på bilen.

Ja, lige så vel som moms når det købes på tanken.. :)

Så momsen er ikke P's problem, men som flere skriver at værkstedet('s
udlejnings-afdeling) tager overpris for brændstof. F.eks. hos Avis er det
+40%. Min arb.plads har en særaftale om lavere (over-)pris, men det fejler
Avis ofte på og må bedes om at tilpasse regningen.

Så P, spørg nu værkstedet om det ikke er en fejl, før du bruger flere
kræfter på dette hér.

--
Simon | __o
Men are from here, and women | _`\ \_

Fra : Per

Dato : 29-11-09 11:14

On 29 Nov., 19:06, Simon <s_kvinFJERNDETTEFILTER...@yahoo.com> wrote:
> [...]
>         Men are from here, and women            |   _`\ \_
>         are from way the hell over there.       |  (_)/ (_)

På det værksted jeg bruger, så kan man få en lånebil, hvis man er VIP
kunde, men man skal sorge for at tanke det man bruger. Gør man ikke
selv det, tanker værkstdet bilen for en, for 50 eller 100 kr. Så det
skulle være at du skulle prøve at læse lejekontrakten igennem, for
sådanne må du have fået.

På en måde er det fair nok at hvis de skal bruge tid på at tanke, så
skal man også betale for den ydelse, og med den timepris mange
værksteder tager, så kan det hurtigt blive dyrt.

Fra : P

Dato : 30-11-09 10:23

> [...]

>Hvad siger I til beregningen og skal der virkelig betales moms for
>diesel fordi en mekaniker hælder den på?

Så fik jeg en afklaring på sagen.

Der bliver faktisk slet ikke set på hvor meget brændstof der fyldes på
bilen, for man går ud fra at en bil gennemsnitligt kører 15 kilometer
på en liter brændstof. Brændstoffet koster så 10 kr pr liter.

Havde jeg selv tanket bilen, var jeg sluppet for 75 kroner i tankgebyr
... det er min egen fejl.

Havde jeg selv tanket, havde hele sagen vel kostet cirka det samme som
tanktgebyret ... ak ak

Så der bliver tjent godt på at andre fylder bilen op .. men det ved
jeg jo så til jeg igen skal bruge en lånebil .. men det sker
forhåbentligt ikke sådan lige med det samme.

/P