Reed ventiler
Fra : Armand

Dato : 27-11-09 15:10

Med den nye designation 'RD' fra 1973, brugte Yamaha reedventiler og
dermed indsugning direkte i krumtaphuset/bunden af bageste skyllekanal.
Brugen af reedventiler har lige siden været signifikant for Yamaha's
totaggere uden at nogen af konkurrenterne har hoppet på vognen før på
90'ernes hidsige 250'ere (må indrømme at Cross-motorer er en blind plet
på min nethinde).

Er der i gruppens videnbank kendskab til om Reed-ventiler brugt på dén
måde har været brugt forinden RD350 og/eller om teknikken ligefrem har
været et patenteret Yamaha-design??

--
Armand.

Fra : Hekto

Dato : 27-11-09 07:55

On 27 Nov., 15:10, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> [...]
>
> Er der i gruppens videnbank kendskab til om Reed-ventiler brugt på dén
> måde har været brugt forinden RD350 og/eller om teknikken ligefrem har

Meget kan man sikkert give Yamaha skylden for men ikke reed-ventilen.
Den var almindelig på modelmotorer - f.eks. Cox - 20-30 år inden. Det
samme med kædesave o.lign.

Reed'en på motorcykler afløste vel drejeventilen der ellers kunne
gøres asymetrisk - hvilket åbenbart ike var den store fidus.

--

/Hekto

Fra : Armand

Dato : 27-11-09 16:33

Hekto skrev:

> [...]
>
> Reed'en på motorcykler afløste vel drejeventilen der ellers kunne
> gøres asymetrisk - hvilket åbenbart ike var den store fidus.

Suzuki's storhed omkring totaktere hænger sammen med at de kuppede MZ's
motordesign, herunder effekt-potter og dreje-ventiler, men sært nok
erindrer jeg kun RG500 -racing replica'en som eneste Suzuki med
drejeventiler. Når RD500 og dens RR-ækvivalent var en V4 i modsætning
til den populære RG500's #4-design, var det jo netop fordi at Yamaha
havde brug for plads ned i krumtap/skyllekanal til deres reed's, hvor
RG500 havde sine karbunader på enderne af krumtappene.

Det undrer mig at alle konkurrenterne vred sig i tøjret for at lave en
udstødnings-regulering efter at Yamaha havde fremkommet med YPVS, uden
at reed-ventiler havde kunnet finde samme gejst hos Kawa' og 'Zuki trods
især Kawa's triple'r tilsyneladende kunne have nydt godt af teknikken
frem for den simple stempelstyring af indsugningen - GT 750 var IMO ikke
CB750 underlegen i ydelse eller bensinøkonomi men kunne måske have fået
en generations tid mere på markedet v.h.a. reed's, og Kawa's triple'r
var så spidst ydende at reed's kun kunne have gavnet dém også :-/
I den sidste ende hoppede man med RGV og KR1 jo på teknikke alligevel!

--
Armand.

Fra : Hekto

Dato : 27-11-09 08:50

On 27 Nov., 16:33, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> [...]
> var så spidst ydende at reed's kun kunne have gavnet dém også :-/
> I den sidste ende hoppede man med RGV og KR1 jo på teknikke alligevel!

KR1 i den første udgave med tandem-motor var jo også med drejeventil.
2. udgave med 'cylindrene ved siden af hinanden var med reed.Så det
vil sige at der først skete noget her omkring '90 - så vidt jeg
husker.

Måske det var problemerne med at få ventilerne til at holde? Det gik
jo ikke så godt - og gør det stadig væk ikke - hvis en stålventil
brækker af. Kulfiber er mere skånsomt.

--
/Hekto

Fra : Kai K. Agerschou

Dato : 27-11-09 16:57

Min Honda MVX 250 havde osse reedventiler, men den var ca 10 år yngere.

Fra : Ukendt

Dato : 27-11-09 23:13

Hmmmmm hvordan dælen var det Velo Vap brugte deres blad ventil , jeg er sku
helt blank

PE

Fra : Grunnet

Dato : 27-11-09 23:55

"P.E:" <x112kvik4u(a)dotcomprik . dk> skrev i meddelelsen
> Hmmmmm hvordan dælen var det Velo Vap brugte deres blad ventil , jeg er
> sku helt blank
>
> PE

Velo Vap brugte en skydeventil til regulering af motoromdrejningerne.

Uddrag fra artikel i STYRET nr. 16 årgang 1964:

Motoren fødes gennem en vertikal karburator med konstant niveau.
Centrifugalreguleringen finder sted gennem krumtapakslen

Motoren kan under ingen omstændigheder - hverken under tomgang, total
afløftning eller under belastning - overskride 3800 omdr./min., idet
krumtapakslens centrifugalkraft da lukker en skyder for gastilførslen.
Omvendt åbner denne skyder under lavere omdrejningstal mere og mere for
gastilførsel således, at motoren under alle forhold yder fuld effekt. Dette
er forklaring på, at VELO VAP selv under største belastning og opad endog
stærke stigninger anvender motorkraften fuldtud, indtil max.
omdrejningstallet 3800 pr. minut svarende til 30 km pr. time er nået.

Denne centrifugalstyring af gastilførslen med max. omdrejningstal medfører,
at VELO VAP heller ikke f.eks. ned ad bakke kan overstige
hastighedsbegrænsningen 30 km/t.

--
Steen
GL 500 SilverWing '84

Fra : Ukendt

Dato : 28-11-09 00:19

Hold da op , så var det derfor man bøjede ventilen Hehe

PE som bare kan huske den der plade meget svag , og noget med en kælderskakt
i en baggård , jeg var ikke 8 år den gang

Fra : Grunnet

Dato : 28-11-09 10:35

> Hold da op , så var det derfor man bøjede ventilen Hehe

nemlig

> PE som bare kan huske den der plade meget svag , og noget med en
> kælderskakt i en baggård , jeg var ikke 8 år den gang

Du er begyndt med "tuning" i en tidlig alder, maskiner, effekt og hastighed
er bare blevet forøget voldsomt i tiden siden.

--
Steen
GL 500 SilverWing '84

Fra : Lohmann

Dato : 28-11-09 03:36

Patenteret teknik tror jeg bestemt ikke. Men mon ikke der har været
lidt stolthed indblandet, med at finde på noget bedre selv og ikke
direkte kopiere Yamahas design.

Suzuki indførte 'Power Reed' på deres RM125A moto cross i 1976. Power
Reed var en kombineret stempel- og reed-styret indsugning og altså
ikke helt samme system som Yamaha. På deres gadecykler gik de med
overgangen fra GT-serien til RG væk fra ren stempelstyring; RG250 fra
1978 har power reed. På banen ser det lidt anderledes ud; Drejeventil
giver bedre fuld gas flow end (i hvert fald de tidlige) reedventiler.
Men i 1986 opgav Suzuki og satte reeds på deres RG500 square 4. I 1987
kom de så med en V4 reed, som både Honda og Yamaha.

Kawasaki havde drejeventil på flere af deres gadecykler op til midt i
70’erne. Husker at ha’ læst, at ved udviklingen af mach III stod
valget mellem en 2 cylinder drejeventil og en 3 cylinder
stempelstyret.

Honda havde reeds fra starten af deres (racer) NS-serie, som
erstattede den nærmest pinlige NR500 4-takter. Gademodellerne som kom
i starten af 80’erne, som spin off fra ræs, havde alle reedventiler.

Som jeg ser det: Yamaha kom først med udbredt brug af reeds og først
med reed i krumtaphuset, men de andre ventede altså ikke helt til
starten af 90’erne, før de hoppede på vognen.

I øvrigt er der en del, som har bygget både GT-750 og H1/H2’ere om til
reed indsugning.

/Lohmann

Fra : Armand

Dato : 28-11-09 14:39

Lohmann skrev:
> Patenteret teknik tror jeg bestemt ikke. Men mon ikke der har været
> lidt stolthed indblandet, med at finde på noget bedre selv og ikke
> direkte kopiere Yamahas design.

Der er jo ikke blevet opfundet hhv. brugt andre alternativer og den
traditionelle stempelstyring har været fremherskende i brug, bortset fra
Yamaha!

> Suzuki indførte 'Power Reed' på deres RM125A moto cross i 1976.

OK!
Det anede mig at der gemte sig noget i min blinde plet

> Power Reed var en kombineret stempel- og reed-styret indsugning og
> altså ikke helt samme system som Yamaha.....

Yamaha har jo også ventilerne halvt om halvt i den bageste skyllekanal
og ikke alene ned i krumtaphuset.

> ..... På deres gadecykler gik de med
> overgangen fra GT-serien til RG væk fra ren stempelstyring; RG250 fra
> 1978 har power reed.

Tak for detaljen - Alene eksistensen af en RG-serie fra '78 kom bag på mig!

> På banen ser det lidt anderledes ud; Drejeventil
> giver bedre fuld gas flow end (i hvert fald de tidlige) reedventiler.

Drejeventil = uhæmmet gasflow, hvor selv de bedste reed-ventiler har en
vis modstand!
Reed-ventilens fordel er at der slipper gas i krumtaphuset både p.g.a.
undertryk på indersiden og overtryk (inerti i luftmassen) på ydersiden,
hvilket kan variere meget med omdrejningstallet. Drejeventilers fordel
er at de kan optimeres til et givent omdrejningsområde og dér øge
fyldningen.

> Men i 1986 opgav Suzuki og satte reeds på deres RG500 square 4. I 1987
> kom de så med en V4 reed, som både Honda og Yamaha.

Øhh?
Jeg havde en kammerat med sådan en gade RG500 og dén havde da
drejeventiler, akkurat som racing-modellen hidtil havde haft!

> [...]
> 70’erne. Husker at ha’ læst, at ved udviklingen af mach III stod
> valget mellem en 2 cylinder drejeventil og en 3 cylinder

Jup!
Det er uhyre komplekst at klemme en drejeventil til den midterste
cylinder på plads
Yamaha's succes i de store RR-klasser (den klassiske 750'er klasse
lukkedes til dels p.g.a. der kun var Yamaha's i feltet) skyldes netop at
Reed-ventilerne kunne bruges uanset hvor mange cylindre man havde på
række, og både 500'eren og 750'eren var række-4!

> Som jeg ser det: Yamaha kom først med udbredt brug af reeds og først
> med reed i krumtaphuset, men de andre ventede altså ikke helt til
> starten af 90’erne, før de hoppede på vognen.

Nej, det fremgår jo med tydelighed!

> I øvrigt er der en del, som har bygget både GT-750 og H1/H2’ere om til
> reed indsugning.

Og så var der vist også en enkelt årgang af Yamaha-4gear knallerten der
havde drejeventil - Bare sådan lige for at bryde billedet!

--
Armand.
(der ved nærmere eftertanke helt har fortabt sin barnelærdom om

Fra : Lohmann

Dato : 28-11-09 10:36

On 28 Nov., 14:38, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> [...]
> Yamaha!
>
> Yamaha har jo også ventilerne halvt om halvt i den bageste skyllekanal

Som jeg husker Yamaha RD350 'ser' karburatoren kun reedventilen,
korrekt? Suzuki's power reed er som en ren stempelstyring, hvor der i
bunden af skyllekanalen er en reed; altså karburatoren 'ser' direkte
ind i cylinderen, men har også forbindelse med krumtaphuset via
reed'en.

> Øhh?
> Jeg havde en kammerat med sådan en gade RG500 og dén havde da
> drejeventiler, akkurat som racing-modellen hidtil havde haft!

Nu hentydede jeg til racer RG500'en som endte sine dage med reed
ventiler på square 4 motoren. Gade RG500 havde ganske rigtigt
drejeventil hele vejen igennem. Da raceren kom som V4 med reed i 1987
udgik gade RG500 af produktionen.

> [...]
> Reed-ventilerne kunne bruges uanset hvor mange cylindre man havde på
> række, og både 500'eren og 750'eren var række-4!

Det er faktisk set, at drejeventilen er ført om på bagsiden af
motoren, hvorved karburatoren selvklart også kommer om på den
'rigtige' side. Men ja, det er noget mere kompliceret. I øvrigt kan to
cylindre så dele drejeventil.

> Og så var der vist også en enkelt årgang af Yamaha-4gear knallerten der
> havde drejeventil - Bare sådan lige for at bryde billedet!

Jeg havde en med reed, men drømte om en af de sjældne drejeventils
udgaver!

/Lohmann

Fra : Armand

Dato : 29-11-09 12:36

Lohmann skrev:

> [...]
> ventiler på square 4 motoren. Gade RG500 havde ganske rigtigt
> drejeventil hele vejen igennem. Da raceren kom som V4 med reed i 1987

Dét var forbigået min opmærksomhed - Men nu føjet til videnbanken (hvis
ikke at det finder et pokkers hjørne at forputte sig i)!

--
Armand.

Fra : N/A

Dato : 29-11-09 12:36

Fra : N/A

Dato : 29-11-09 12:36

Fra : Lohmann

Dato : 10-01-10 11:47

Nu bliver der snakket gamle knallerter i en anden tråd. Det får mig
til at tænke på, at Suzuki K50 da havde reed indsugning allerede fra
starten i 1971! Opbygning er som Yamaha FS1, med karburatoren på siden
af motoren og reed direkte i krumptaphuset.

For lige at vende tilbage til moto cross, så fik Husqvarna reedventil
på deres 250 maskine i 1974 (som i øvrigt havde motor i magnesium). Så
svensken var ikke langt efter Yamaha.

/Lohmann