nylige erfaringer med Dulon?
Fra : JensK

Dato : 25-11-09 18:37

Kære alle
Så kom båden på land igen og jeg brugte timer på at frigøre dækket for
et gråt lag af gammelt polermiddel(Hempels Marine Polish) og skidt.
Jeg tænker på muligvis at skifte til Dulon næste år - er der nogen der
har nylige erfaringer med det?
Det skulle ikke binde snavs som voks/polermiddel gør.
Giver Dulon også gelcoaten UV beskyttelse som voksen gør?
Hilsen
Jens

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 26-11-09 08:05

Hej Jens,

Man vokser ikke dækket, kun fribordet og ruffens glatte flader.
Et vokset dæk har væsentligt mindre friktion end et ikke vokset dæk.
Mange gange se grå pletter i bunden af hulningerne i dækkets
skridmønster, det behøves ikke at være voksrester men kan også være en
svamp/alge. Den kan forveksles med mangelen af gelcoat i
fordybningerne. Ofte skal man anvende en forstørrelse på ca.. x 15 for
at se forskellen.
Den sidder normalt utroligt godt fast, men efter en dags overrislen af
saltvand under sejlads kan den listes op med en nål. Det er et pokkers
arbejde.

Voks eller Dulon behandling af dækket bør man holde sig fra og glemme
UV-beskyttelse frem for skridsikkerhed.

Mvh/Harding

Fra : JensK

Dato : 27-11-09 15:15

Kære Harding
Det er ikke voks, men Hempels Custom marine polish, jeg har brugt.
Hvad har du imod Dulon?
Hilsen
Jens