/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Bare for sjov - Tændingsrækkefølge!
Fra : Langgaard


Dato : 26-11-09 03:58

Hej

Jo, jeg vidste godt at der kører en del "biler" med 12 cylindre, men
når man ser tændingsrækkefølgen, ser det meget mere voldsomt ud

Her, for en Lamborghini V12 6.0:

1 - 7 - 4 - 10 - 2 - 8 - 6 - 12 - 3 - 9 - 5 - 11



--
Langgaard

 
 
alexbo (26-11-2009)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 26-11-09 12:56


"Langgaard" skrev

>Her, for en Lamborghini V12 6.0:
>1 - 7 - 4 - 10 - 2 - 8 - 6 - 12 - 3 - 9 - 5 - 11

Nærmest en dobbelt 6.
En række 6'er tænder 153624 eller omvendt 142635.

Det samme gør Lamborghinien 142635 blandet med 142635 i rækken ved siden af.

Jaguar har blandet det på en anden måde.

1-12-5-8-3-10-6-7-2-11-4-9.

Det er 1.5.3.6.2.4. for den ene række og 6.2.4.1.5.3. for den anden række.
Lamborghinien lader rækkerne følges ad, mens Jaguar lader dem gå modsat,
startende i hver sin ende.

mvh
Alex Christensen






Brian Sørup (26-11-2009)
Kommentar
Fra : Brian Sørup


Dato : 26-11-09 14:11


"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i meddelelsen
news:4b0e6cf2$0$273$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Langgaard" skrev
>
>>Her, for en Lamborghini V12 6.0:
>>1 - 7 - 4 - 10 - 2 - 8 - 6 - 12 - 3 - 9 - 5 - 11
>
> Nærmest en dobbelt 6.
> En række 6'er tænder 153624 eller omvendt 142635.
>
> Det samme gør Lamborghinien 142635 blandet med 142635 i rækken ved siden
> af.
>
> Jaguar har blandet det på en anden måde.
>
> 1-12-5-8-3-10-6-7-2-11-4-9.
>
> Det er 1.5.3.6.2.4. for den ene række og 6.2.4.1.5.3. for den anden række.
> Lamborghinien lader rækkerne følges ad, mens Jaguar lader dem gå modsat,
> startende i hver sin ende.
>

Jeg mener Ferrari gør det på samme måde som Lamborghini - det er sådan set
ikke en "rigtig" V12, men 2 Række-seksere der kører parallelt.

Rækkefølgen på Olds'en (Chevrolet motor) er :
1-8-4-3-6-5-7-2

Cylindrene er lagt ud som herunder :

1
2
3
4
5
6
7
8

--
Brian Sørup
1998 Volvo V70 2,5t Aut.
1986 Oldsmobile Custom Cruiser


Armand (26-11-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 26-11-09 16:49

Brian Sørup skrev:
>
>
> Jeg mener Ferrari gør det på samme måde som Lamborghini - det er sådan
> set ikke en "rigtig" V12, men 2 Række-seksere der kører parallelt.
>
Der findes vel ikke forkerte V12'ere :-/
Forskellen er vel som forskellen på en amerikansk V8 og en BMW: Bmw'en
kører med flat-plane krumtap (á en firecylindret med to plejlstænger på
hver søle) hvor amerikanerne og forøvrigt også Mercedes vrider
krumtappen med ét slag pr plejlstang!
Flat-plane udlægningen har klart en størrelses-fordel, derved at motoren
ikke er særligt meget længere end en firecylindret, men den buldrer ikke
som en amerikansk V8'er!

--
Armand.

Brian Sørup (27-11-2009)
Kommentar
Fra : Brian Sørup


Dato : 27-11-09 00:04


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
news:4b0ea348$0$56791$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Brian Sørup skrev:
>>
>>
>> Jeg mener Ferrari gør det på samme måde som Lamborghini - det er sådan
>> set ikke en "rigtig" V12, men 2 Række-seksere der kører parallelt.
>>
> Der findes vel ikke forkerte V12'ere :-/
> Forskellen er vel som forskellen på en amerikansk V8 og en BMW: Bmw'en
> kører med flat-plane krumtap (á en firecylindret med to plejlstænger på
> hver søle) hvor amerikanerne og forøvrigt også Mercedes vrider krumtappen
> med ét slag pr plejlstang!

USA-krumtappen har skam 2 plejlstænger pr. søle, den har 4 slag med 90
grader imellem.

> Flat-plane udlægningen har klart en størrelses-fordel, derved at motoren
> ikke er særligt meget længere end en firecylindret, men den buldrer ikke
> som en amerikansk V8'er!
>
En V8 *skal_buldre*...og jeg kan ikke se hvordan en anderledes konstruktion
af krumtappen kan gøre motoren kortere, der er stadig 4 søle med 2
plejlstænger på hver.....
--
Brian Sørup
1998 Volvo V70 2,5t Aut.
1986 Oldsmobile Custom Cruiser


Armand (27-11-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 27-11-09 01:59

Brian Sørup skrev:
>
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
> news:4b0ea348$0$56791$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Brian Sørup skrev:
>>>
>>>
>>> Jeg mener Ferrari gør det på samme måde som Lamborghini - det er
>>> sådan set ikke en "rigtig" V12, men 2 Række-seksere der kører parallelt.
>>>
>> Der findes vel ikke forkerte V12'ere :-/
>> Forskellen er vel som forskellen på en amerikansk V8 og en BMW: Bmw'en
>> kører med flat-plane krumtap (á en firecylindret med to plejlstænger
>> på hver søle) hvor amerikanerne og forøvrigt også Mercedes vrider
>> krumtappen med ét slag pr plejlstang!
>
> USA-krumtappen har skam 2 plejlstænger pr. søle, den har 4 slag med 90
> grader imellem.
>
Sand-jensen havde engang sådan et antal krumtappe svejst få hver sin
fælg og brugt til søjler for et "hegn" af snor imellem dem. I min
erindring var de ikke alene kollossalt lange men også med en masse slag
og hovedlejer :-/
Gad vide hvilken krumtap jeg dér har anskuelses-dissekeret :-/

>> Flat-plane udlægningen har klart en størrelses-fordel, derved at
>> motoren ikke er særligt meget længere end en firecylindret, men den
>> buldrer ikke som en amerikansk V8'er!
>>
> En V8 *skal_buldre*...og jeg kan ikke se hvordan en anderledes
> konstruktion af krumtappen kan gøre motoren kortere, der er stadig 4
> søle med 2 plejlstænger på hver.....

Nej, nej. Der er jo også forskel på din forklaring og min opfattelse (á
ovenstående)!


--
Armand.
(der nu også synes at en BMW eller Ferrari V8 lyder ganske godt)

Brian Sørup (27-11-2009)
Kommentar
Fra : Brian Sørup


Dato : 27-11-09 14:04


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
news:4b0f2427$0$56788$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Brian Sørup skrev:
>>
> Sand-jensen havde engang sådan et antal krumtappe svejst få hver sin fælg
> og brugt til søjler for et "hegn" af snor imellem dem. I min erindring var
> de ikke alene kollossalt lange men også med en masse slag og hovedlejer
> :-/
> Gad vide hvilken krumtap jeg dér har anskuelses-dissekeret :-/
>
Her er et link til en std. Chevrolet SmallBlock krumtap.
http://www.summitracing.com/parts/ESP-103503480/?image=large
Prøv også lige at se prisen.......
Billigt ikk' ?
--
Brian Sørup
1998 Volvo V70 2,5t Aut.
1986 Oldsmobile Custom Cruiser


Armand (27-11-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 27-11-09 15:13

Brian Sørup skrev:
>
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
> news:4b0f2427$0$56788$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Brian Sørup skrev:
>>>
>> Sand-jensen havde engang sådan et antal krumtappe svejst få hver sin
>> fælg og brugt til søjler for et "hegn" af snor imellem dem. I min
>> erindring var de ikke alene kollossalt lange men også med en masse
>> slag og hovedlejer :-/
>> Gad vide hvilken krumtap jeg dér har anskuelses-dissekeret :-/
>>
> Her er et link til en std. Chevrolet SmallBlock krumtap.
> http://www.summitracing.com/parts/ESP-103503480/?image=large
>
Jup!
helt klart en cross-plane/4 med plads til dobbelt-op af plejlstænger!

> Prøv også lige at se prisen.......
> Billigt ikk' ?

Nærmest forskrækkende!
Selv SKAT kan ikke ødelægge sådant et beløb

--
Armand.

søren brix (26-11-2009)
Kommentar
Fra : søren brix


Dato : 26-11-09 14:46

"Langgaard" <langgaard@klarupnet.dk> skrev i meddelelsen
news:9f6891eb-a24a-4100-b586-a5099d635bc6@g27g2000yqn.googlegroups.com...
Hej

Jo, jeg vidste godt at der kører en del "biler" med 12 cylindre, men
når man ser tændingsrækkefølgen, ser det meget mere voldsomt ud

Her, for en Lamborghini V12 6.0:

1 - 7 - 4 - 10 - 2 - 8 - 6 - 12 - 3 - 9 - 5 - 11




Hvordan tænder en række 5ér så ???



Martin Petersen (26-11-2009)
Kommentar
Fra : Martin Petersen


Dato : 26-11-09 16:01

"søren brix" <jennyogsoren@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:4b0e86a3$0$276$14726298@news.sunsite.dk...
> "Langgaard" <langgaard@klarupnet.dk> skrev i meddelelsen
> news:9f6891eb-a24a-4100-b586-a5099d635bc6@g27g2000yqn.googlegroups.com...
> Hej
>
> Jo, jeg vidste godt at der kører en del "biler" med 12 cylindre, men
> når man ser tændingsrækkefølgen, ser det meget mere voldsomt ud
>
> Her, for en Lamborghini V12 6.0:
>
> 1 - 7 - 4 - 10 - 2 - 8 - 6 - 12 - 3 - 9 - 5 - 11
>
>
>
>
> Hvordan tænder en række 5ér så ???


1 - 2 - 4 - 5 - 3

Audi 100 2.3 1988

- Martin
>
>



Leo Jensen (26-11-2009)
Kommentar
Fra : Leo Jensen


Dato : 26-11-09 07:57

On 26 Nov., 14:46, søren brix <jennyogso...@mail.dk> wrote:
> "Langgaard" <langga...@klarupnet.dk> skrev i meddelelsennews:9f6891eb-a24a-4100-b586-a5099d635bc6@g27g2000yqn.googlegroups.com...
> Hej
>
> Jo, jeg vidste godt at der kører en del "biler" med 12 cylindre, men
> når man ser tændingsrækkefølgen, ser det meget mere voldsomt ud
>
> Her, for en Lamborghini V12 6.0:
>
> 1 - 7 - 4 - 10 - 2 - 8 - 6 - 12 - 3 - 9 - 5 - 11
>
>
>
> Hvordan tænder en række 5ér så ???

Der må vel være 2 af cylindrene der tænder samtidig ? Sikke noget
rod...

Hvad så med min 2CV, som har en 2-cylindret boksermotor. Kan I gætte
tændingsrækkefølgen for den ??

Leo

Torben Scheel (26-11-2009)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 26-11-09 16:17

Leo Jensen wrote:

> Der må vel være 2 af cylindrene der tænder samtidig ? Sikke noget
> rod...
>
Nah - krumptappe er ikke altid med plejlstangslejerne overfor hinanden.
En cylinder i top ad gangen - det er en fed motor

Her er et billede : http://www.20v-sauger-tuning.de/Motor7a.jpg

--
vh
Torben - Audi 2,3 R5 20V

Armand (26-11-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 26-11-09 16:53

Leo Jensen skrev:
> On 26 Nov., 14:46, søren brix <jennyogso...@mail.dk> wrote:
>>
>
> Hvad så med min 2CV, som har en 2-cylindret boksermotor. Kan I gætte
> tændingsrækkefølgen for den ??
>
1 - 2 - 1 - mangler - 1 - 2 - mangler - mangler - 1 . . . . . .

--
Armand.

.J.S... (26-11-2009)
Kommentar
Fra : .J.S...


Dato : 26-11-09 17:35


"Leo Jensen" <leo.5500@gmail.com> wrote in message
news:2c56b90c-3cbd-4ab2-8bf0-73feba5f431d@j24g2000yqa.googlegroups.com...

>Hvad så med min 2CV, som har en 2-cylindret boksermotor. Kan I gætte
>tændingsrækkefølgen for den ??
>

Og på en Harley må det være 1-1-2-1-1-2..

Ja det er bare et gæt ud fra motorgangen



/JS



N/A (01-12-2009)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 01-12-09 07:28



N/A (26-11-2009)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 26-11-09 16:17



Armand (26-11-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 26-11-09 16:36

Langgaard skrev:
> Hej
>
> Jo, jeg vidste godt at der kører en del "biler" med 12 cylindre, men
> når man ser tændingsrækkefølgen, ser det meget mere voldsomt ud
>
> Her, for en Lamborghini V12 6.0:
>
> 1 - 7 - 4 - 10 - 2 - 8 - 6 - 12 - 3 - 9 - 5 - 11
>
Det undrer mig faktisk, at hvis man plotter dem ind i et 12x12 "sænke
slagskibe"-diagram (flyt #1 hen efter #11 først), så er der ikke
ubetinget symmetri i mønsteret :-/

--
Armand.

Ib Jakobsen (26-11-2009)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 26-11-09 19:34

Armand skrev:
> Langgaard skrev:
>> Hej
>>
>> Jo, jeg vidste godt at der kører en del "biler" med 12 cylindre, men
>> når man ser tændingsrækkefølgen, ser det meget mere voldsomt ud
>>
>> Her, for en Lamborghini V12 6.0:
>>
>> 1 - 7 - 4 - 10 - 2 - 8 - 6 - 12 - 3 - 9 - 5 - 11
>>
> Det undrer mig faktisk, at hvis man plotter dem ind i et 12x12 "sænke
> slagskibe"-diagram (flyt #1 hen efter #11 først), så er der ikke
> ubetinget symmetri i mønsteret :-/


Godt være jeg er lidt miljøskadet med tal. Del tallene op i grupper på
to. Træk det første fra det andet => resultat=6. Gør det samme med
Jaguar, addér dog i stedet og du får resultatet 13. Gad vide hvad man
kan udlade af det?.



--
MVH
Ib Jakobsen

Fly Christensen (01-12-2009)
Kommentar
Fra : Fly Christensen


Dato : 01-12-09 07:56

On Thu, 26 Nov 2009 19:34:12 +0100, Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk>
wrote:


>Godt være jeg er lidt miljøskadet med tal. Del tallene op i grupper på
>to. Træk det første fra det andet => resultat=6. Gør det samme med
>Jaguar, addér dog i stedet og du får resultatet 13. Gad vide hvad man
>kan udlade af det?.

Bjældeklang - Bjældeklang...

Fly

Klaus D. Mikkelsen (26-11-2009)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 26-11-09 16:48

Leo Jensen skriver:
>
> Hvad så med min 2CV, som har en 2-cylindret boksermotor. Kan I gætte
> tændingsrækkefølgen for den ??

2 - 1 eller 1 - 2


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf

Leo Jensen (26-11-2009)
Kommentar
Fra : Leo Jensen


Dato : 26-11-09 11:40

On 26 Nov., 16:52, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> Leo Jensen skrev:> On 26 Nov., 14:46, søren brix <jennyogso...@mail.dk> wrote:
>
> > Hvad så med min 2CV, som har en 2-cylindret boksermotor. Kan I gætte
> > tændingsrækkefølgen for den ??
>
> 1 - 2 - 1 - mangler - 1 - 2 - mangler - mangler - 1 . . . . . .  
>
> --
> Armand.

Den var også svær. Den tænder begge cylindre hver gang, dobbelt
tændspole, wasted spark og ingen strømfordeler. Den går så til gengæld
ikke særlig langt på et sæt tændrør...

1&2-1&2-1&2-1&2-1&2-1&2

Leo

ShutEye (03-12-2009)
Kommentar
Fra : ShutEye


Dato : 03-12-09 23:28

>1&2-1&2-1&2-1&2-1&2-1&2

Haha forbavsende :) (for mig i hvert fald)



Leo Jensen (26-11-2009)
Kommentar
Fra : Leo Jensen


Dato : 26-11-09 11:41

On 26 Nov., 16:17, Torben Scheel <torben_sch...@hotmail.com> wrote:
> Leo Jensen wrote:
> > Der må vel være 2 af cylindrene der tænder samtidig ? Sikke noget
> > rod...
>
> Nah - krumptappe er ikke altid med plejlstangslejerne overfor hinanden.
> En cylinder i top ad gangen - det er en fed motor
>
> Her er et billede :http://www.20v-sauger-tuning.de/Motor7a.jpg
>
> --
> vh
> Torben - Audi 2,3 R5 20V

Nice, det vidste jeg ikke

Leo

Torben Scheel (01-12-2009)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 01-12-09 07:28

Leo Jensen wrote:
>
> Nice, det vidste jeg ikke
>
En bette demonstration : http://www.youtube.com/watch?v=LWl_fhz-i1E

--
vh
Torben

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408526
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste