|
| Bare for sjov - Tændingsrækkefølge! Fra : Langgaard |
Dato : 26-11-09 03:58 |
|
Hej
Jo, jeg vidste godt at der kører en del "biler" med 12 cylindre, men
når man ser tændingsrækkefølgen, ser det meget mere voldsomt ud
Her, for en Lamborghini V12 6.0:
1 - 7 - 4 - 10 - 2 - 8 - 6 - 12 - 3 - 9 - 5 - 11
--
Langgaard
| |
alexbo (26-11-2009)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 26-11-09 12:56 |
|
"Langgaard" skrev
>Her, for en Lamborghini V12 6.0:
>1 - 7 - 4 - 10 - 2 - 8 - 6 - 12 - 3 - 9 - 5 - 11
Nærmest en dobbelt 6.
En række 6'er tænder 153624 eller omvendt 142635.
Det samme gør Lamborghinien 142635 blandet med 142635 i rækken ved siden af.
Jaguar har blandet det på en anden måde.
1-12-5-8-3-10-6-7-2-11-4-9.
Det er 1.5.3.6.2.4. for den ene række og 6.2.4.1.5.3. for den anden række.
Lamborghinien lader rækkerne følges ad, mens Jaguar lader dem gå modsat,
startende i hver sin ende.
mvh
Alex Christensen
| |
Brian Sørup (26-11-2009)
| Kommentar Fra : Brian Sørup |
Dato : 26-11-09 14:11 |
|
"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i meddelelsen
news:4b0e6cf2$0$273$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Langgaard" skrev
>
>>Her, for en Lamborghini V12 6.0:
>>1 - 7 - 4 - 10 - 2 - 8 - 6 - 12 - 3 - 9 - 5 - 11
>
> Nærmest en dobbelt 6.
> En række 6'er tænder 153624 eller omvendt 142635.
>
> Det samme gør Lamborghinien 142635 blandet med 142635 i rækken ved siden
> af.
>
> Jaguar har blandet det på en anden måde.
>
> 1-12-5-8-3-10-6-7-2-11-4-9.
>
> Det er 1.5.3.6.2.4. for den ene række og 6.2.4.1.5.3. for den anden række.
> Lamborghinien lader rækkerne følges ad, mens Jaguar lader dem gå modsat,
> startende i hver sin ende.
>
Jeg mener Ferrari gør det på samme måde som Lamborghini - det er sådan set
ikke en "rigtig" V12, men 2 Række-seksere der kører parallelt.
Rækkefølgen på Olds'en (Chevrolet motor) er :
1-8-4-3-6-5-7-2
Cylindrene er lagt ud som herunder :
1
2
3
4
5
6
7
8
--
Brian Sørup
1998 Volvo V70 2,5t Aut.
1986 Oldsmobile Custom Cruiser
| |
Armand (26-11-2009)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 26-11-09 16:49 |
|
Brian Sørup skrev:
>
>
> Jeg mener Ferrari gør det på samme måde som Lamborghini - det er sådan
> set ikke en "rigtig" V12, men 2 Række-seksere der kører parallelt.
>
Der findes vel ikke forkerte V12'ere :-/
Forskellen er vel som forskellen på en amerikansk V8 og en BMW: Bmw'en
kører med flat-plane krumtap (á en firecylindret med to plejlstænger på
hver søle) hvor amerikanerne og forøvrigt også Mercedes vrider
krumtappen med ét slag pr plejlstang!
Flat-plane udlægningen har klart en størrelses-fordel, derved at motoren
ikke er særligt meget længere end en firecylindret, men den buldrer ikke
som en amerikansk V8'er!
--
Armand.
| |
Brian Sørup (27-11-2009)
| Kommentar Fra : Brian Sørup |
Dato : 27-11-09 00:04 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
news:4b0ea348$0$56791$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Brian Sørup skrev:
>>
>>
>> Jeg mener Ferrari gør det på samme måde som Lamborghini - det er sådan
>> set ikke en "rigtig" V12, men 2 Række-seksere der kører parallelt.
>>
> Der findes vel ikke forkerte V12'ere :-/
> Forskellen er vel som forskellen på en amerikansk V8 og en BMW: Bmw'en
> kører med flat-plane krumtap (á en firecylindret med to plejlstænger på
> hver søle) hvor amerikanerne og forøvrigt også Mercedes vrider krumtappen
> med ét slag pr plejlstang!
USA-krumtappen har skam 2 plejlstænger pr. søle, den har 4 slag med 90
grader imellem.
> Flat-plane udlægningen har klart en størrelses-fordel, derved at motoren
> ikke er særligt meget længere end en firecylindret, men den buldrer ikke
> som en amerikansk V8'er!
>
En V8 *skal_buldre*...og jeg kan ikke se hvordan en anderledes konstruktion
af krumtappen kan gøre motoren kortere, der er stadig 4 søle med 2
plejlstænger på hver.....
--
Brian Sørup
1998 Volvo V70 2,5t Aut.
1986 Oldsmobile Custom Cruiser
| |
Armand (27-11-2009)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 27-11-09 01:59 |
|
Brian Sørup skrev:
>
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
> news:4b0ea348$0$56791$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Brian Sørup skrev:
>>>
>>>
>>> Jeg mener Ferrari gør det på samme måde som Lamborghini - det er
>>> sådan set ikke en "rigtig" V12, men 2 Række-seksere der kører parallelt.
>>>
>> Der findes vel ikke forkerte V12'ere :-/
>> Forskellen er vel som forskellen på en amerikansk V8 og en BMW: Bmw'en
>> kører med flat-plane krumtap (á en firecylindret med to plejlstænger
>> på hver søle) hvor amerikanerne og forøvrigt også Mercedes vrider
>> krumtappen med ét slag pr plejlstang!
>
> USA-krumtappen har skam 2 plejlstænger pr. søle, den har 4 slag med 90
> grader imellem.
>
Sand-jensen havde engang sådan et antal krumtappe svejst få hver sin
fælg og brugt til søjler for et "hegn" af snor imellem dem. I min
erindring var de ikke alene kollossalt lange men også med en masse slag
og hovedlejer :-/
Gad vide hvilken krumtap jeg dér har anskuelses-dissekeret :-/
>> Flat-plane udlægningen har klart en størrelses-fordel, derved at
>> motoren ikke er særligt meget længere end en firecylindret, men den
>> buldrer ikke som en amerikansk V8'er!
>>
> En V8 *skal_buldre*...og jeg kan ikke se hvordan en anderledes
> konstruktion af krumtappen kan gøre motoren kortere, der er stadig 4
> søle med 2 plejlstænger på hver.....
Nej, nej. Der er jo også forskel på din forklaring og min opfattelse (á
ovenstående)!
--
Armand.
(der nu også synes at en BMW eller Ferrari V8 lyder ganske godt)
| |
Brian Sørup (27-11-2009)
| Kommentar Fra : Brian Sørup |
Dato : 27-11-09 14:04 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
news:4b0f2427$0$56788$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Brian Sørup skrev:
>>
> Sand-jensen havde engang sådan et antal krumtappe svejst få hver sin fælg
> og brugt til søjler for et "hegn" af snor imellem dem. I min erindring var
> de ikke alene kollossalt lange men også med en masse slag og hovedlejer
> :-/
> Gad vide hvilken krumtap jeg dér har anskuelses-dissekeret :-/
>
Her er et link til en std. Chevrolet SmallBlock krumtap.
http://www.summitracing.com/parts/ESP-103503480/?image=large
Prøv også lige at se prisen.......
Billigt ikk' ?
--
Brian Sørup
1998 Volvo V70 2,5t Aut.
1986 Oldsmobile Custom Cruiser
| |
Armand (27-11-2009)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 27-11-09 15:13 |
|
Brian Sørup skrev:
>
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
> news:4b0f2427$0$56788$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Brian Sørup skrev:
>>>
>> Sand-jensen havde engang sådan et antal krumtappe svejst få hver sin
>> fælg og brugt til søjler for et "hegn" af snor imellem dem. I min
>> erindring var de ikke alene kollossalt lange men også med en masse
>> slag og hovedlejer :-/
>> Gad vide hvilken krumtap jeg dér har anskuelses-dissekeret :-/
>>
> Her er et link til en std. Chevrolet SmallBlock krumtap.
> http://www.summitracing.com/parts/ESP-103503480/?image=large
>
Jup!
helt klart en cross-plane/4 med plads til dobbelt-op af plejlstænger!
> Prøv også lige at se prisen.......
> Billigt ikk' ?
Nærmest forskrækkende!
Selv SKAT kan ikke ødelægge sådant et beløb
--
Armand.
| |
søren brix (26-11-2009)
| Kommentar Fra : søren brix |
Dato : 26-11-09 14:46 |
|
"Langgaard" <langgaard@klarupnet.dk> skrev i meddelelsen
news:9f6891eb-a24a-4100-b586-a5099d635bc6@g27g2000yqn.googlegroups.com...
Hej
Jo, jeg vidste godt at der kører en del "biler" med 12 cylindre, men
når man ser tændingsrækkefølgen, ser det meget mere voldsomt ud
Her, for en Lamborghini V12 6.0:
1 - 7 - 4 - 10 - 2 - 8 - 6 - 12 - 3 - 9 - 5 - 11
Hvordan tænder en række 5ér så ???
| |
Martin Petersen (26-11-2009)
| Kommentar Fra : Martin Petersen |
Dato : 26-11-09 16:01 |
|
"søren brix" <jennyogsoren@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:4b0e86a3$0$276$14726298@news.sunsite.dk...
> "Langgaard" <langgaard@klarupnet.dk> skrev i meddelelsen
> news:9f6891eb-a24a-4100-b586-a5099d635bc6@g27g2000yqn.googlegroups.com...
> Hej
>
> Jo, jeg vidste godt at der kører en del "biler" med 12 cylindre, men
> når man ser tændingsrækkefølgen, ser det meget mere voldsomt ud
>
> Her, for en Lamborghini V12 6.0:
>
> 1 - 7 - 4 - 10 - 2 - 8 - 6 - 12 - 3 - 9 - 5 - 11
>
>
>
>
> Hvordan tænder en række 5ér så ???
1 - 2 - 4 - 5 - 3
Audi 100 2.3 1988
- Martin
>
>
| |
Leo Jensen (26-11-2009)
| Kommentar Fra : Leo Jensen |
Dato : 26-11-09 07:57 |
|
On 26 Nov., 14:46, søren brix <jennyogso...@mail.dk> wrote:
> "Langgaard" <langga...@klarupnet.dk> skrev i meddelelsennews:9f6891eb-a24a-4100-b586-a5099d635bc6@g27g2000yqn.googlegroups.com...
> Hej
>
> Jo, jeg vidste godt at der kører en del "biler" med 12 cylindre, men
> når man ser tændingsrækkefølgen, ser det meget mere voldsomt ud
>
> Her, for en Lamborghini V12 6.0:
>
> 1 - 7 - 4 - 10 - 2 - 8 - 6 - 12 - 3 - 9 - 5 - 11
>
>
>
> Hvordan tænder en række 5ér så ???
Der må vel være 2 af cylindrene der tænder samtidig ? Sikke noget
rod...
Hvad så med min 2CV, som har en 2-cylindret boksermotor. Kan I gætte
tændingsrækkefølgen for den ??
Leo
| |
Torben Scheel (26-11-2009)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 26-11-09 16:17 |
|
Leo Jensen wrote:
> Der må vel være 2 af cylindrene der tænder samtidig ? Sikke noget
> rod...
>
Nah - krumptappe er ikke altid med plejlstangslejerne overfor hinanden.
En cylinder i top ad gangen - det er en fed motor
Her er et billede : http://www.20v-sauger-tuning.de/Motor7a.jpg
--
vh
Torben - Audi 2,3 R5 20V
| |
Armand (26-11-2009)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 26-11-09 16:53 |
|
Leo Jensen skrev:
> On 26 Nov., 14:46, søren brix <jennyogso...@mail.dk> wrote:
>>
>
> Hvad så med min 2CV, som har en 2-cylindret boksermotor. Kan I gætte
> tændingsrækkefølgen for den ??
>
1 - 2 - 1 - mangler - 1 - 2 - mangler - mangler - 1 . . . . . .
--
Armand.
| |
.J.S... (26-11-2009)
| Kommentar Fra : .J.S... |
Dato : 26-11-09 17:35 |
|
"Leo Jensen" <leo.5500@gmail.com> wrote in message
news:2c56b90c-3cbd-4ab2-8bf0-73feba5f431d@j24g2000yqa.googlegroups.com...
>Hvad så med min 2CV, som har en 2-cylindret boksermotor. Kan I gætte
>tændingsrækkefølgen for den ??
>
Og på en Harley må det være 1-1-2-1-1-2..
Ja det er bare et gæt ud fra motorgangen
/JS
| |
N/A (01-12-2009)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 01-12-09 07:28 |
|
| |
N/A (26-11-2009)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 26-11-09 16:17 |
|
| |
Armand (26-11-2009)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 26-11-09 16:36 |
|
Langgaard skrev:
> Hej
>
> Jo, jeg vidste godt at der kører en del "biler" med 12 cylindre, men
> når man ser tændingsrækkefølgen, ser det meget mere voldsomt ud
>
> Her, for en Lamborghini V12 6.0:
>
> 1 - 7 - 4 - 10 - 2 - 8 - 6 - 12 - 3 - 9 - 5 - 11
>
Det undrer mig faktisk, at hvis man plotter dem ind i et 12x12 "sænke
slagskibe"-diagram (flyt #1 hen efter #11 først), så er der ikke
ubetinget symmetri i mønsteret :-/
--
Armand.
| |
Ib Jakobsen (26-11-2009)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 26-11-09 19:34 |
|
Armand skrev:
> Langgaard skrev:
>> Hej
>>
>> Jo, jeg vidste godt at der kører en del "biler" med 12 cylindre, men
>> når man ser tændingsrækkefølgen, ser det meget mere voldsomt ud
>>
>> Her, for en Lamborghini V12 6.0:
>>
>> 1 - 7 - 4 - 10 - 2 - 8 - 6 - 12 - 3 - 9 - 5 - 11
>>
> Det undrer mig faktisk, at hvis man plotter dem ind i et 12x12 "sænke
> slagskibe"-diagram (flyt #1 hen efter #11 først), så er der ikke
> ubetinget symmetri i mønsteret :-/
Godt være jeg er lidt miljøskadet med tal. Del tallene op i grupper på
to. Træk det første fra det andet => resultat=6. Gør det samme med
Jaguar, addér dog i stedet og du får resultatet 13. Gad vide hvad man
kan udlade af det?.
--
MVH
Ib Jakobsen
| |
Fly Christensen (01-12-2009)
| Kommentar Fra : Fly Christensen |
Dato : 01-12-09 07:56 |
|
On Thu, 26 Nov 2009 19:34:12 +0100, Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk>
wrote:
>Godt være jeg er lidt miljøskadet med tal. Del tallene op i grupper på
>to. Træk det første fra det andet => resultat=6. Gør det samme med
>Jaguar, addér dog i stedet og du får resultatet 13. Gad vide hvad man
>kan udlade af det?.
Bjældeklang - Bjældeklang...
Fly
| |
Klaus D. Mikkelsen (26-11-2009)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 26-11-09 16:48 |
|
Leo Jensen skriver:
>
> Hvad så med min 2CV, som har en 2-cylindret boksermotor. Kan I gætte
> tændingsrækkefølgen for den ??
2 - 1 eller 1 - 2
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf
| |
Leo Jensen (26-11-2009)
| Kommentar Fra : Leo Jensen |
Dato : 26-11-09 11:40 |
|
On 26 Nov., 16:52, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> Leo Jensen skrev:> On 26 Nov., 14:46, søren brix <jennyogso...@mail.dk> wrote:
>
> > Hvad så med min 2CV, som har en 2-cylindret boksermotor. Kan I gætte
> > tændingsrækkefølgen for den ??
>
> 1 - 2 - 1 - mangler - 1 - 2 - mangler - mangler - 1 . . . . . .
>
> --
> Armand.
Den var også svær. Den tænder begge cylindre hver gang, dobbelt
tændspole, wasted spark og ingen strømfordeler. Den går så til gengæld
ikke særlig langt på et sæt tændrør...
1&2-1&2-1&2-1&2-1&2-1&2
Leo
| |
ShutEye (03-12-2009)
| Kommentar Fra : ShutEye |
Dato : 03-12-09 23:28 |
|
>1&2-1&2-1&2-1&2-1&2-1&2
Haha forbavsende :) (for mig i hvert fald)
| |
Leo Jensen (26-11-2009)
| Kommentar Fra : Leo Jensen |
Dato : 26-11-09 11:41 |
|
On 26 Nov., 16:17, Torben Scheel <torben_sch...@hotmail.com> wrote:
> Leo Jensen wrote:
> > Der må vel være 2 af cylindrene der tænder samtidig ? Sikke noget
> > rod...
>
> Nah - krumptappe er ikke altid med plejlstangslejerne overfor hinanden.
> En cylinder i top ad gangen - det er en fed motor
>
> Her er et billede : http://www.20v-sauger-tuning.de/Motor7a.jpg
>
> --
> vh
> Torben - Audi 2,3 R5 20V
Nice, det vidste jeg ikke
Leo
| |
Torben Scheel (01-12-2009)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 01-12-09 07:28 |
| | |
|
|