Hvad skal man bruge en kortplotter og DLS ~
Fra : Skipper

Dato : 24-11-09 17:42

ER der nogen her i gruppen der kan komme med nogle RITIG gode argumenter
for hvorfor man absolut skal investere mange tusind kroner i elektronisk
udstyr når man kun sejler i de danske farvande, når man nu alligevel
skal have sine papir søkort fremme - Jeg spørger bare

Fra : Peter Larsen

Dato : 24-11-09 18:42

Hvorfor skal man have et fjernsyn? Du kan jo bare kigge ud af vinduet! Dumme
spørsmål besvares med dumme svar!

Fra : blueocean

Dato : 24-11-09 11:26

On 24 Nov., 18:42, "Peter Larsen" <plar...@privat.dk> wrote:
> Hvorfor skal man have et fjernsyn? Du kan jo bare kigge ud af vinduet! Dumme
> spørsmål besvares med dumme svar!

> - Vis tekst i anførselstegn -

Hold da op hvor barnligt at svare på den måde, spørgsmålet er da
relevant, og jeg vil da give skipper ret, egentlig har man ikke brug
for atl det elektroniske isenkram i de indre farvande, men det handler
vel mere om at have bekvemmeligheden, ja og så er det jo nemt at finde
vej på den måde, end det er at sidde med kort og pejlelinial og regen
frem og tilbage, måle op med passeren osv.

Der er sikkert mange andre gode forklaringer på at man har det.

Gert

Fra : HEME

Dato : 24-11-09 19:35

For mit vedkommende er jeg glad for at have en "real time" angivelse af hvor
mit skib er, samt muligheden for hele tiden at vurdere om kurs/fart skal
justeres ift. den udstukne rute. Det vil du aldrig kunne opnå med papirkort,
der får du kun visuelle tilbagemeldinger når du med jævne mellemrum plotter
din kurs/sted ind på kortet.

Om det så skal være en dedikeret kortplotter eller en bærbar må være op til
den enkelte, jeg mener at den bærbare giver flere muligheder end
kortplotteren, idet den også kan benyttes ifb. kortølgeradio til
vejrmeldinger, kommunikation og post. Desværre er den bærbares indkapsling
og skærmlysstyrke ikke helt på højde med kortplotteren, men det lever jeg
med.

mvh
Heme

Fra : Lars Kristensen

Dato : 24-11-09 19:37

Skipper wrote:
> [...]
> udstyr når man kun sejler i de danske farvande, når man nu alligevel
> skal have sine papir søkort fremme - Jeg spørger bare

Det er for dit eget jerns skyld - og til de dovne og dem med dårlig
hukommelse.

Der er nogen der læggger vægt på at sejle og andre på at dase.

- Lars, der klarer sig fint rundt i de danske farvande med kun søkort,
kompas og kikkert.

Fra : Steffen Skov

Dato : 24-11-09 20:25

Hej Lars
Hvordan har du det så ned gennem Øresund i tæt tåge, eller du i samme vejr
skal krydse Ruten i Storebælt eller er på vej over trafikerede sejlruter?
GPS har udvidet vores muligheder for at være på søen, og det kan man så være
enig i eller uenig i!
Vi kan være enige om, at papirkort og "gammeldags" navigering stadig er det
mest pålidelige, men elektronikken skal man ikke kimse af som supplement
specielt i usigtbart vejr.
Hilsen Steffen
--
"Havet bringer hvert menneske nyt håb,
som søvnen bringer drømme"!

Fra : Lars Kristensen

Dato : 25-11-09 19:28

Steffen Skov wrote:
> [...]
> GPS har udvidet vores muligheder for at være på søen, og det kan man så være

Jeg ville aldrig sejle de steder i tæt tåge fordi jeg ikke har skyggen
af chance for at se, hvor langt væk de store skibe er, og om det er
sikkert at krydse sejlrenden. Ja, så kunne jeg bare anskaffe mig en
radar, men det har jeg ikke lyst til. Jeg synes ganske enkelt ikke det
er pengene værd på en lille lystbåd. Der er så få dage om året hvor tåge
måske kan være et reelt problem (for mig). Der vil jeg langt hellere
afpasse min sejlads efter forholdene. Hvordan en kortplotter skulle
hjælpe mig med at se de store skibe, der er min største bekymring i det
farvand, kan jeg ikke lige indse.

Jeg fornægter i øvrigt ikke elektronikken. Jeg arbejder med og designer
selv elektronik til daglig - i øvrigt noget som en del danske sejlere
benytter i større eller mindre omfang.

Når jeg sejler, så er det ikke for at sidde og glo på en skærm, det gør
jeg rigeligt til hverdag, så er det for at nyde (na)turen samt den
udfordring det er at sejle en sejlbåd gennem de danske farvande hurtigt
(så hurtigt som vinden nu tillader det) og sikkert. Jeg har på mange
sejlture oplevet, at lige så snart der er en GPS, så flyttes en masse
fokus hen på den elektroniske dims i stedet for at man læner sig
tilbage og nyder turen. Ofte skal kortplotteren lige indstilles igen for
117% på turen, og så gik man glip af marsvinemoren med sin unge der lige
kom en tur til overfladen eller sælen der stak hovedet over vandet eller
ørreden der sprang eller man fik slet ikke øje på havørnen der svævede
over en. Jeg har en fornemmelse af at ens sanser bliver sløvet af at
blive hjulpet for meget - man har ikke det samme behov for at være
opmærksom på sine omgivelser, om hvor man er. Man skal plot styre så
trekanten følger linien på skærmen.

> Vi kan være enige om, at papirkort og "gammeldags" navigering stadig
er det
> mest pålidelige, men elektronikken skal man ikke kimse af som supplement
> specielt i usigtbart vejr.

Uanset om du har kortplotter eller ej, så skal du alligevel sætte dig og
studere søkortet nærmere når du begiver dig ud i ukendt farvand. Mange
kortplottere mangler en del detaljer, som er med på søkortene, der jo
naturligvis er opdateret. Det kan være svært eller meget dyrt at
opdatere sin kortplotter.
I øvrigt er der en detalje omkring kortplotteren og dens præcision
kontra søkortenes præcision, som rigtig mange enten ikke ved eller
glemmer når de sætter deres lidt til kortplotteren. Sådan et sted som
Roskilde Fjord f.eks., er der områder der ikke har været målt op i 100
år. Dengang lavede de opmålinger ved hjælp af pejlinger mod faste
objekter på land. Præcisionen af det, står bestemt ikke mål med
præcisionen af en moderne GPS. Så når du ganske ukritisk lægger en kurs
tæt op ad en grund eller lign. og stoler på din kortplotter viser dig
præcis hvor du er i fht. grunden, så kan du i virkeligheden være på vej
lige hen over den. Hvis du ikke havde GPS, ville du have en naturlig
respekt for disse ting og holde en passende afstand. Folk bliver ganske
enkelt for ... ja, i mangel af bedre ord: frygtløse.

Jeg føler ikke et kæmpe behov for at skulle have en kortplotter ombord.
Men omvendt vil jeg heller ikke nægte fuldstændig at tage en ombord.

- Lars

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 17-12-09 20:01

Hmm...

Jeg købte min første GPS for lang tid siden.

Indtil da sejlede alene terrastisk navigations/sejlads, det var en 28 fods
Bianca, uden motor - husker jeg.

Jeg elskede opgaven med at pejle og sætte postioner og kurser ud i kortet,
og jeg følte mig som en rigtig mand.
(og vi kom da rundt om Sjælland på den måde)...

En dag ville vi sejle rigtigt langt (bådens størrelse taget i betragtning).
Vi ville sejle fra Klintholm til Dragør. Vinden var laber/frisk fra
nord-nord/øst.

vi tog afsted fra Klintholm kl 05.00, børnene sov, og vejret var skønt,
solen var på vej op.

Få sømil udenfor Klintholm kom der pludseligt tåge, den var tyk som
ærtesuppe. Vi kunne høre Møns fyr, og vi kunne høre rigtigt mange skibe
omkring os. Vi krydsede i mange timer, nok nærmest frem og tilbage, for at
få kending på, hvornår vi var fri af Møns klint. Da vi følte os sikre på vi
var fri af Møns klint krydsede vi nordpå, op gennem fakse bugt, og hen mod
Skanør og Falsterbo. Og der var stadigt mange skibe og fyr der gav
tågesignaler.

Jeg plottede og plottede, og lyttede og pejlede som en besat, og familien
følte sig ikke trygge, og det blæste stadigt pænt.....

---- Det var der jeg valgte at købe mit første elektroniske navigations
hjælpe middel, og iøvrigt med fruens fulde aksept.

Nu er min båd nærmest selvsejlende... Nej det er den selvfølgeligt ikke, men
nu kan jeg bestemme min position på få sekunder, og dermed bruge min fulde
opmærksomhed på det der egentligt er det væsentlige, ---- at sejle....

mvh
/Børge

Fra : Steffen Skov

Dato : 24-11-09 19:59

O-Høj
Selvfølgelig skal der være navigeret på gode papirkort, men det er lidt rart
at have en backup med position på computer eller kortplotter. Før disse
opstod brugte jeg en Phillips Navigator. Den kørte på DECCA og var ganske
pålidelig mht. position. Den fremadskredne teknologi har så bare gjort
systemet mere brugervenligt for alle. Jeg sejler hele året, og kan løbe ind
i tåge, og her hjælper pejlekompas, søkort og lineal ikke. Pgra. af tågen
har jeg sågar installeret ATIS på kortplotteren, det kunne jeg godt have
brugt for 30 år siden.
Problematikken, du rejser, er meget individuel. Men om det er DK eller
udlandet så ligemeget bør der, efter min mening, være navigeret efter
søkort, før man stikker ud. I sidste ende er det vel fornuften og
"muldvarpelæderet" der bestemmer?
Hilsen Steffen
---
"E´baad" Pd26 nr.18, Århus.

Fra : Skipper

Dato : 24-11-09 22:21

Steffen Skov skrev:
> [...]
> udlandet så ligemeget bør der, efter min mening, være navigeret efter
> søkort, før man stikker ud. I sidste ende er det vel fornuften og

Tak til alle de gode kommentarer - jeg er naturligvis enig i at det er
mere let og bekvemmeligt med plotter - men det kan også blive en
sovepude bare at slå plotteren til (de kr. 10.000,-) og "hjernen" fra -
min holdning er at kortet er det man navigerer efter og plotteren den
som bekræfter ens kurs m.v.

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 24-11-09 22:32

Skipper wrote:
Klip

> [...]
> sovepude bare at slå plotteren til (de kr. 10.000,-) og "hjernen" fra
> - min holdning er at kortet er det man navigerer efter og plotteren

Jeg har det faktisk lidt omvendt. Jeg sejler efter plotteren og tjekker
jævnligt (løbende), at positionen passer med kortet, som i øvrigt giver et
langt bedre overblik over farvandet i forhold til den videre sejlads, da min
plotter ikke er så god til at vise tydelige detaljer, hvis jeg feks. ønsker
at aflæse farvandet fra Bønnerup og til Sj. Odde.
Til gengæld beregner plotteren jo hele tiden estimeret ankomsttid ud fra
kurs og fart, hvis man ellers har lagt sin rute ind på den.

Førhen gjorde jeg det samme med en almindelig gps - aflæste position på
gps´en og kontrollerede herefter på papirkortet tilsammen med pejling osv.,
så det ene udelukker ikke det andet.

DLSK har jeg stor fornøjelse af. Førhen sammen med nævnte almindelige gps,
men nu hvor jeg har en kortplotter, så bruger jeg DLSK til planlægning af
sejladsen og har derfor så godt som altid min bærbare computer med mig, når
der er tale om længere varende togter.

På dagture i Isefjorden og noget af Kattegat klarer jeg med lokalkendskab og
farvandsafmærkningerne sammen med det almindelige udkig.

Mvh
Torben

--
\\\\////
(@ @)

Fra : Preben Andersen

Dato : 25-11-09 00:17

"Skipper" <dolan@dolan.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> udstyr når man kun sejler i de danske farvande, når man nu alligevel skal
> have sine papir søkort fremme - Jeg spørger bare

Jeg kender intet søkort, der kan vise, hvor du befinder dig. Det kan
plotteren.
--
mvh/Preben

Fra : Ukendt

Dato : 25-11-09 01:27

Skipper wrote:
> [...]
> i elektronisk udstyr når man kun sejler i de danske farvande, når
> man nu alligevel skal have sine papir søkort fremme - Jeg spørger bare

Hej Skipper,

Sådan et spørgsmål må du slet ikke stille!
Tænk, hvis min bedre halvdel skulle læse med ...
og forlange et fornuftigt svar ... ...

Når min kone spøger er det sikkerhedsudstyr!
Når jeg skal være ærlig, er det (dyrt) legetøj!

Og når det så er sagt, har det da på mange måder gjort navigeringen
meget lettere, og nogle gange mindre nerveprirrende. Jeg slipper for at
stå og lave strømtrekanter nede om læ, jeg synes selv jeg har bedre styr
på det hele, når jeg f.eks. sejler alene - eller f.eks. finde løbet ved
Sjællands Odde i diset vejr, finde ind til naturhavne - f.eks. Korshavn
ved Fynshoved eller Langør på Samsø eller rundt om de mange grunde i det
sydfynske, sejle lige mod Bøgestrømstønden, finde til eller uden om
Anholt, Bornholm, rundt om grundene ved Læsø osv. osv. Dermed være ikke
sagt, at det ikke kan lade sig gøre uden ... Det gjorde mange af os jo
for mange år siden. Men personligt synes jeg det er betryggende (og
bekvemt og morsomt) med den moderne elektronik om bord ...

I mine yngre dage var jeg overbevist om, at når jeg nåede
pensionistalderen skulle jeg have en træfolkebåd eller en knar (en
overgang sågar: Uden motor), med fok, storsejl, kompas, papirsøkort,
blyant, viskelæder, transportør, petroleumsbrænder, en pøs, en vanddunk,
en karimat og en sovepose ... Sådan nogenlunde på det plan ... Nu, hvor
realiteterne har indhentet mig, er mine præferencer blevet nogle helt
andre, men jeg nyder i den grad sejladsen ... alligevel - eller måske -
på trods af elektronikken??? Men må da erkende, at det kan være en stor
lettelse at kunne sætte autopiloten til på de lange stræk, når jeg skal
"afsides", eller bare ned og lave mig en kop kaffe eller smøre en
ostemad, hente en vandtæt jakke ... osv. (Jeg har ikke vindror) ... og
løbende kunne følge med i bådens nøjagtige kurs og position ...

Mine drenge fortæller mig - nok med rette - at forskellen imellem mænd
og drenge er prisen på deres legetøj.

Så tilbage til dit spørgsmål i let omskrevet form:

"ER der nogen her i gruppen der kan komme med nogle RITIG gode
argumenter for hvorfor man absolut skal investere mange tusind kroner i
(elektronisk udstyr) en sejlbåd" ...

Det eneste gode argument, jeg kan komme op med er: Fordi vi synes det er
en fantastisk dejlig og spændende måde at bruge vores fritid på ...
Fordi det er sjovt ... Man siger jo, at "Mænd holder ikke op med at
lege, fordi de bliver gamle, men bliver gamle, hvis de holder op med at
lege" ... Den tror jeg på ... og lever efter ...

Flemming Torp

Fra : Skipper

Dato : 25-11-09 05:53

Flemming Torp skrev:

> [...]
> lege, fordi de bliver gamle, men bliver gamle, hvis de holder op med at
> lege" ... Den tror jeg på ... og lever efter ...

Hej Flemming og i andre - Tak for svar. Fine og gode argumenter; mit
spørgsmål har også hele tiden været stillet med et glimt i øjet for jeg
har det ligesom dig/jer med konen - jeg skal ikke have sagt noget

På den anden side ved jeg prc. at når jeg sejler i den svenske skærgård
(udenfor den berømte motorvej) så er det KUN kort 1:2500 der er på
bordet - jeg har sejlet sammen med én der vlle være smart og kun bruge
sin plotter - det kostede hans forsikringselskab 350.000,- -
grundstødninger i Sverige er jo kostbare.

Nå, under alle omstændigheder så får jeg en ny farveplotter i julegave -
så, derfor er jeg jo også med på holdet.

Fra : BoA

Dato : 25-11-09 10:36

Skipper skrev:

> Hej Flemming og i andre - Tak for svar. Fine og gode argumenter; mit
> spørgsmål har også hele tiden været stillet med et glimt i øjet for jeg
> har det ligesom dig/jer med konen - jeg skal ikke have sagt noget

"skævt grin og glimt i øjet" slået til :

Hvad f..... er det for koner/kærester I
holder jer ??
Når jeg har forelsket mig seriøst i et
eller andet stykke elektronisk eller
optisk legetøj og lufter tanken for min
elskede, så siger hun med det samme " Ja
men min skat - hvorfor har du ikke
allerede købt det/den ? "

- Hun har nemlig fem heste !

med bedste hilsner og bredt grin
fra
BoA

Fra : Ukendt

Dato : 25-11-09 11:03

BoA wrote:

> "skævt grin og glimt i øjet" slået til :
>
> Hvad f..... er det for koner/kærester I
> holder jer ??
SNIP
> med bedste hilsner og bredt grin
> fra
> BoA

Lad mig nu "hårdt presset" erkende, at min bedste sejlerven er min kone,
som med en let undren og usynlig hovedrysten ser på "legebarnets" nyeste
påfund med et lille overværende smil ...

Hun har *aldrig* nedlagt veto mod nogen investering i båden - uanset,
hvor lidt eller vel begrundet den måtte være. Når jeg kalder den nye
trykfølsomme monitor for "sikkerhedsudstyr", smiler hun venligt og
siger: "Jamen, så må vi da have sådan en - min skat ... i tillæg til
kortplotteren, PC'en, fladskærmen, de mange navigationsprogrammer
og -instrumenter, AIS-modtageren, internet-antennen, den håndholdte VHF,
McMurdo's FastFind ... og alle papirsøkortene", som hun er helt tryg
ved.

Flemming Torp

Fra : N/A

Dato : 25-11-09 19:39

Fra : N/A

Dato : 25-11-09 19:39

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 25-11-09 02:43

Der er blandt sejlerne en grov opdeling mellem dem der sværger til:

1.   Papirsøkort, blyant, passer og kurslinial og vejrobservationer via
radio, aviser m.m.
2.   Dem der er tilfreds med en søkortplotter hvor de så kan følge en
kurs eller rute ligesom på et computerspil. Plotter og kort udskiftes
efter behov og metoden koster kassen.
3.   Endelig er der dem der har fundet ud af at have en bærbar PC ombord
tilsluttet GPS/TV antenne/ internet evt. via netkort og dermed have
kontakt til nettet i havn. Andre har onlineforbindelse via en
selvbetalt forbindelse.

Pkt 2 og 3 erstatter ikke papirsøkort ombord. De er kun et godt
hjælpemiddel som de fleste vil værdsætte.

Med PC ombord har man et utal af muligheder for dens anvendelse lige
fra underholdning i havn til et seriøst hjælpemiddel til støtte for
sejladsen.

Nogle sejlere finder nok anvendelse af en PC for nørded og uden for
rækkevidden både med hensyn til teknikken/anvendelsen og forståelsen
herfor.
Men kan man sidde derhjemme og læse og skrive mails og søge på
internettet ja så er en PC ombord på alle måder anvendelig og giver
den enkelte et meget bedre og let grundlag for bedømmelsen af ens
sejlads. Ideen er at den grafiske visning på en skærm giver en et
billede der simpelt giver den fornødne information fra sig som vi
forstår og husker. De fleste læser billeder bedre end tal og
bogstaver.

Med anvendelse af elektroniske kort som hjælpemidler lettes
navigationen ombord meget og man har meget mere tid til at nyde
lystsejladsen.
Sker der pludselige vejromslag er den elektroniske posionering en stor
hjælp som man ikke skal underkende.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 25-11-09 03:22

Mangler du ikke et "0"?
Svenske søkort er i9 1:25.000.

Havde "den smarte"ofret et svensk DLS havde han fået 1:25.000 kort.
Bedre kort fås ikke.
Disse kort er nok en del bedre end dem der sælges til kortplottere.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 25-11-09 11:56

Harding E. Larsen wrote:
> [...]
> Bedre kort fås ikke.
> Disse kort er nok en del bedre end dem der sælges til kortplottere.

Forudsat der ikke er problemer med elektronikken, må jeg erkende, at ved
skærgårdssejlads vil jeg langt foretrække primært at sejle via de nye
elektroniske søkort og en god plotter eller PC'en ... evt. DLSK, men
skærmen skal være synlig fra styrmandens plads.

Man skal være MEGET koncentreret for at sejle via papirsøkort i
kortmålestok 1.25:000 og hurtig til at vende kortblad ...
Plotteren/PC'en viser med +- 5-10 meters nøjagtighed, hvor man er -
meget tæt på realtime ...

Kombinationen af papirsøkort i cockpittet og monitoren kørende med
mulighed for zoom-funktion forekommer mig ideel ... ikke mindst ved
singlesejlads. Risikoen for "elektroniksvigt" er i mine øjne noget
overdrevet: Selvom jeg har back up system, har min kortplotter *aldrig*
svigtet. Det forudsætter naturligvis, at man sørger for at have nok
"vitaminer" på batterierne ... ... For god ordens skyld har jeg
altid papirsøkort med over de farvande, jeg planlæger at besejle.

Også i bilen, har elektronikken fundet sit indtog. Det er da herligt, at
kunne koble navigationssystemet til og lade en venlig damestemme - i
vores tilfælde hedder hun saabrina - gelejde én hen til den rigtige
adresse - uden at man skal skele til papirkort - under kørslen ... og
uden at hun begynder at skælde ud, hvis man skulle køre forkert under
vejs ... Dette gælder ikke mindst, hvis man kører alene ...

(Af og til ser jeg morsomme streamers i bagruden på folks biler ...
f.eks. "Rigtige mænd får tvillinger" ...
Andre - måske deltagere i denne gruppe (?) - vil måske mene det burde
hedde: "Rigtige mænd sejler kun efter papirsøkort" ... ? ... ... Som
far til tvillingedrenge, er jeg naturligvis helt enig i det første
udsagn, selv om min kone ihærdigt fastholder, at det - at hun har født
tvillinger - intet har med min "indsats" at gøre ... ...

Og jeg mener iøvrigt ikke det er helt korrekt, at "Rigtige mænd sejler
kun efter papirksøkort" ...).

Flemming Torp

Fra : Christian Stidsen

Dato : 25-11-09 13:10

> Man skal være MEGET koncentreret for at sejle via papirsøkort i
> kortmålestok 1.25:000 og hurtig til at vende kortblad ... Plotteren/PC'en
> viser med +- 5-10 meters nøjagtighed, hvor man er - meget tæt på realtime

+- 5-10 meters nøjagtighed...

.... eller hvor god nøjagtigheden på GPS'en nu er den dag!
:)

M.v.h.

Christian

Fra : Ukendt

Dato : 25-11-09 14:34

Christian Stidsen wrote:

> +- 5-10 meters nøjagtighed...
>
> ... eller hvor god nøjagtigheden på GPS'en nu er den dag!
> :)
>
> M.v.h.
>
> Christian

Ja, jeg burde nok have skrevet: Plotteren/PC'en viser *normalt* med +-
5-10 meters nøjagtighed, hvor man er ...

Mine erfaringer fra mange timers brug af GPS er særdeles positive og jeg
er meget imponeret over nøjagtigheden til søs ... Til gengæld er jeg
glad for, at jeg ikke har bug for GPS'ens højdemåler ...

Flemming Torp

Fra : Lars Kristensen

Dato : 25-11-09 19:36

Flemming Torp wrote:

> [...]
> er meget imponeret over nøjagtigheden til søs ... Til gengæld er jeg
> glad for, at jeg ikke har bug for GPS'ens højdemåler ...

Hvor god er søkortenes nøjagtighed på kortplotteren så? Når du ligger 10
m fra skæret på kortplotteren, ligger du det så også i virkeligheden?
Hvornår blev området sidst opmålt, og med hvilken præcision?

Det er muligt GPS'en har en nøjagtighed på 5-10m. Men en nøjagtighed i
forhold til hvad?

- Lars

Fra : Ukendt

Dato : 26-11-09 00:24

Lars Kristensen wrote:
> Flemming Torp wrote:
SNIP

> [...]
> præcision?
> Det er muligt GPS'en har en nøjagtighed på 5-10m. Men en nøjagtighed i

Godt spørgsmål. En kort kommentar:

Når det drejer sig om øer, fyr, kumler, varder, møller og sømærker o.l.
er det min erfaring, at GPS-angivelse og søkort stemmer *meget* fint
overens. (Dog oplevede jeg denne sommer - ifølge PC'en'applikation - at
ligge for anker et pænt stykke oppe på Fynshoved, når jeg brugte et
BSB-specialkort over området - SIC! - på min kortplotter var der
imidlertid god overensstemmelse imellem ankerpositionen og GPS'ens data
....).

Hvad vanddybder og skær angår, er vi ofte henvist til lidt mere usikre
data - hvilket tydeligt fremgår af det interessante link, som HEME
henviser til i et indlæg lidt længere oppe i tråden.

Ved en tur i skærgården på vej ind til Halden forsøgte jeg for nogle år
siden at teste autopilotens samspil med GPS'en og ruteplanlægning: Jeg
indtastede godt 40 waypoints tæt på sømærker og andre positioner, der
var lette at tjekke fra båden ... under en bro eller ledning, krydse en
kabelfærge, runde en pynt osv. osv. Og så "slap jeg rorpinden" for at
se, hvad der skete ... Indrømmet, jeg var som udgangspunkt lidt
skeptisk, men den blev gjort helt til skamme. Båden sejlede i skiftende
vind og varierende strøm osv. meget nøjagtigt op til de indtastede
waypoints, hele vejen fra Strømstad og ind til Halden ... I mange andre
situationer har jeg indlagt et waypoint lige ved en havnemole og det har
gang på gang vist sig at stemme fantastisk flot med virkeligheden ...

Kort sagt: Jeg er meget imponeret og det har givet mig en betydelig
tillid til systemet. Og søkortene. Men naturligvis sidder man da og
holder udkig ved pinden (=ser "virkligheden med egne øjne")... Det er
vel derfor man sejler ... ...

Når det er sagt, har jeg også betydelig respekt for skærgårdens mange
skær og lægger altid kurser i pæn afstand fra disse ... Der er jo ingen
grund til at udfordre skæbnen ... ...

Flemming Torp

Fra : Skipper

Dato : 25-11-09 17:11

Harding E. Larsen skrev:
> [...]
> Bedre kort fås ikke.
> Disse kort er nok en del bedre end dem der sælges til kortplottere.

Nej den er god nok - 1:2500 er målestoksforholdet i mine håndtegnede
naturhavns kort - og der går det altså ikke at bruge en GPS eller
plotter der har en nøjagtighed på 5-10 meter - for så kan det gå rigtig
galt.

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 25-11-09 21:05

Jeg har, i mine papirsøkort over skærgården, ofte oplevet, at min
GPS-position udsat i kortet var et lille stykke oppe i land! Det skyldes, at
positionen er rigtig, men kortet en smule unøjagtigt.

Jeg har ikke selv nogen erfaring med kortplottere eller PC, men ved, at jeg
i hvert fald aldrig vil holde op med at kigge mig omkring, når jeg sejler i
skærgården. Det er nok den bedste sikkerhed, der fås.
Jeg vil ikke på noget tidspunkt acceptere at se en ø eller et skær, som jeg
ikke ved, hvad er i kortet - heller ikke selvom en PC på kortbordet
fortæller mig, at der er hele 2,5 meter til nærmeste skvalpeskær...

Men jeg vil nok alligevel prøve med PC ombord næste sommer - med megen
singlehand-sejlads vil det utvivlsomt lette navigationsopgaverne en del.

--
vh/ Mads Bo Falk,
S/Y Mathilde, Pd26, Århus

Fra : Ole Pagh

Dato : 25-11-09 21:31

Mads Bo Falk kom med denne ide:

> Men jeg vil nok alligevel prøve med PC ombord næste sommer - med megen
> singlehand-sejlads vil det utvivlsomt lette navigationsopgaverne en del.

Jeg sejler selv mest "singlehand" i samme bådtype som dig på snart 25.
år og brugte for indtil få år siden også en gammel PC ned om læ med
OziExplorer og "klippe-klistre" kopierede kort fra DLS (nogenlunde
efter samme princip som "oem" forklarer i en tidligere tråd).

Det system sværgede jeg til dengang, men efter tøvende at have prøvet
en rigtig kortplotter, fastmonteret i cockpittet, har jeg totalt
overgivet mig og droppet PC løsningen (og en variant med PocketPC +
OziCE) fordi det er alt for bøvlet at skulle ned i kahytten hver gang
der skal ses på kort.

Det kan gå an i magsvejr, men i søgang og møjvejr er det usmart, synes
jeg. Plotteren er tilstede og altid synlig fra rorpinden, så PC'en er
kun med som back-up hvis plotteren skulle gå ned.

Så kunne man - som nogle få har gjort - montere en vandtæt touch screen
i cockpittet, men det er båden for lille til, synes jeg, og jeg glor i
øvrigt til daglig rigeligt på PC skærme med alskens tekniske
applikationer.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : HEME

Dato : 25-11-09 22:16

Lige en lille bemærkning inden man går helt i selvsving over ens GPS systems
nøjagtighed. Moderne GPS systemer, især DGPS systemet har en
positioneringsnøjagtighed der overstiger søkortets nøjagtighed. Så selv om
du præcist kender de koordinater du befinder dig på, kan du ikke være sikker
på at grunden under dig ser ud som på søkortet. Der er god baggrundsviden at
få i dette link:

http://www2.kms.dk/C1256FDA002CDD85/%28AllDocsByDocId%29/E9F302E136DD182EC1256FE30030B4A6

GPS systemers nøjagtighed er også afhængige af vejrliget; temperatur og
luftfugtighed samt fasefejl, elektrisk støj, reflektioner og sikkert mere
til, så den gode sømand benytter alle forhånden værende instrumenter og
observationer til at vurdere sin sejlads, jvnf. regel 5 i søvejsreglerne.

mvh
HEME

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 25-11-09 07:59

Kortene 1:25.000 dækker et område ca på 4 x 6 sm, jeg kan godt nå at
vende blad en gang i timen ca.
Mine er fra den svenske leverandør indpakkede i plastic som en bog så
operationen består blot i at vende blad for det meste.
Problemet er nok mest at man skal passe på ikke at sejle ind i de
mange sejlere "På Motorvejen", mange lokale sejler på kryds og tværs i
den tætte langsgående trafik.
I vores sommerferie i år brugte vi udelukkende papirkort og det gav
ingen problemer. Der er mange øer, fyr, bøjer og kumler der viser vej
uden om skærerne.
Man kan se frem til næste bøje og sjusse kompasvinkelen alene ud fra
kompasrosen på kortet.
Først senere på året har jeg installeret alle de svenske DLS-kort og
temaet for ankerpladser og naturhavne. De ville have været til stor
hjælp om vi havde ankret; men med det dårlige vejr i juli deroppe med
megen vind til mere end 20 m/s og nedbør på op til 168 mm i døgnet og
så en aftagende lungebetændelse, blev det kun til havneanløb.

Med PC´en på navigationsbordet, placeret så den ses fra cockpittet og
autopiloten tilkoblet er det en let opgave at navigere og sejle i.h.t.
reglerne. Vi havde kun BSB kort i PC´en og de var ikke til megen
hjælp indenskærs. Svenskerne overholder reglerne for det meste
(ligesom danskerne); men selvfølgelig sejles der tæt omkring hinanden
i de snævre løb, det er vi ikke så vandt til i DK hvor vi for det
meste har mere vand at sejle på. Desuden skal man indstille sig på at
vurdere ørnes og baglandets udseende det kan også virke fremmedartet
for os; men efter en del gange op og ned langs kysten er det næsten
som at sejle igennem Bøgestrømmen i højsæsonen.

P.S. den nye GPS som jeg lige har fået er spec. at den har en
nøjagtighed på +/- 2,2 meter, en større fejlvisning skyldes nok de
andre unøjagtigheder i systemet som helhed.
Det er en ND-100, 48 kanals enhed, (hvad det så end skal bruges til)
og den koster kun 169,- DKR med alle omk. incl.
Den købes i U.S.A. og leveres fra Taiwan til Hongkong og videre til
Post Danmark. Transporttiden fra producenten til Post Danmark er
væsentligt kortere, 5 dage, end tiden fra Post Danmark til mig. Den
sidste strækning er kun på 7 km; men den tog 10 dage.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 25-11-09 17:02

Harding E. Larsen wrote:
> Kortene 1:25.000 dækker et område ca på 4 x 6 sm, jeg kan godt nå at
> vende blad en gang i timen ca.

Enig ...
Men med de "små" kort synes jeg ofte man savner overblikket, når man
nærmer sig kortets grænser ...
En "split screen" giver adgang til både detailkort og overblik på samme
tid ...

SNIP

> [...]
> autopiloten tilkoblet er det en let opgave at navigere og sejle i.h.t.
> reglerne. Vi havde kun BSB kort i PC´en og de var ikke til megen

Kan du uddybe, hvad du mener ... Hvad var problemet?

> [...]
> væsentligt kortere, 5 dage, end tiden fra Post Danmark til mig. Den
> sidste strækning er kun på 7 km; men den tog 10 dage.

Tankevækkende(!) - både dens præcision, pris og leveringstid ...
Kan den fange signalerne, hvis PC'en er placeret i kahytten?

Flemming Torp

Fra : Lars Kristensen

Dato : 25-11-09 19:39

Harding E. Larsen wrote:

> P.S. den nye GPS som jeg lige har fået er spec. at den har en
> nøjagtighed på +/- 2,2 meter, en større fejlvisning skyldes nok de
> andre unøjagtigheder i systemet som helhed.

I forhold til hvad?

- Lars

Fra : N/A

Dato : 25-11-09 17:11

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 25-11-09 11:53

M.h.t. BSB kortene så var der inden for den yderste skærlinie kun en
blå farve mellem øerne. Der var ingen dybdekurver eller lodskud og
ingen fyr, bøjer, kumler m.m. indtegnet.

M.h.t. GPS en, så fik jeg den i går og har kun installeret driveren
og det medfølgende GPS program, bragt herligheden ud på et bord i
haven for at se om den virkede. Derefter ind under carportens
fastlock tag og til sidst ind i havestuen.
I carporten virkede den men under havestuens loft med alucraft i og
coatede lavenergiglas i vinduerne virkede den ikke.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 25-11-09 12:15

Til det svenske DLS findes et tema med luftfotos lavet af det svenske
luftvåben hvoor 5 cm svarer til 100 meter (1:2000). På billederne er
indtegnet 2 meter linien og en del lodskud.
Med disse kort/billeder er det ingen sag at komme ind til ankerpladser/
naturhavnene både med synet og de todimmensonale billeder eller med
GPS.
Håndtegnede tegninger vil jeg nok ikke stole så meget på som disse
luftfotos. I det hele taget skal man ikke ståle 100% på noget foto/
kort; men om man et. laver overlejring med disse fotos i Google Earth
vil man nok få det bedste grundlag for anduvning sammenholdt med en
udkik i stævnen.

En GPS hvor man samtidigt på PC´en har VirsualGPS kørende,vil vise de
til enhver tid værende fluktuationer og det vil normalt være
således,at man højest vi være et kosteskafts længde fra en bøje der er
udlagt som waypoint, hvorimod kort med angivelse af kyst dybdekurver
vil være mere behæftet med afvigelser.
Elektronisk navigation er papirkort og gisset position langt overlegen
i dagligdagen men i forhold til reglerne skal der, om ikke anlægget
opfylder ECDIS reglerne, være autoriserede søkort ombord. Til den
kategori hører hverken luftfotos eller håndtegnede kort.

Mvh/Harding

Fra : clausbp.

Dato : 25-11-09 23:34

Skipper skrev:
> [...]
> udstyr når man kun sejler i de danske farvande, når man nu alligevel
> skal have sine papir søkort fremme - Jeg spørger bare

Først: Det er beskæmmende for min tillid til folks intelligens, at nogen
i denne tråd argumenterer med at visse opmålinger er op til 100 år
gamle. Ja,- det er (desværre) rigtigt, men det er jo nøjagtig samme
opmålinger der ligger til grund for såvel papirsøkort som elektroniske
kort. Skal man have det bedre, kan det kun blive luftfotos, og der
halter teknikken også bagud. Fx. Google Earth har masser af fotos som er
mere end 2-3 år gamle i vores område, og endnu mere i andre verdensdele.

Skal man så bruge det ene eller det andet? Ja,- det skal man - måske!
Efter erfaringerne opnået i et par års sejlads, må jeg definitivt sige,
at behov og udfordringer skifter. Den perfekte løsning findes ikke, -
eller er i hvertfald ikke betalbar for almindelige mennesker. Men man
kan dog sagtes leve med de muligheder man har: Papirkortene er store,
besværlige at håndtere, eller mindre, og skal byttes ud hele tiden. De
er fint læsbare i solskin, men ikke til at have med at gøre i blæse-
eller regnvejr. Og de fortæller ikke hvor du er.
PC løsningen er ikke særlig anvendelig i solskin eller blæsevejr. Man
kan ikke se skærmen i solskin, og ikke ramme med musen i blæsevejr.
Dertil kommer DLSKs stadig ikke humane brugerinterface...
Plotteren har som regel en god skærm og et godt brugerinterface, men er
alt for dyr, ikke mindst mht. kortopdateringer.
For alle løsningerne gælder, at de er upålidelige, hvis man ikke sørger
for at arrangere en fornuftig arbejdsplads, dvs. et kortbord, fast
montering, pålidelig strømforsyning, belysning osv.
Jeg har alle delene, og så valgt at supplere med en håndholdt
batteridrevet GPS, som faktisk kan bruges som nødløsning hvis alle andre
ting fejler. En lille kortslutning, - og alt fastmonteret elektronik er
væk! Men Havnelodsen, og den håndholdte, så er kursen lagt igen.
Fælles for alle løsningerne er at de fungerer bedre og bedre, jo mere
man lærer at bruge deres faciliteter. For mig, som er en nærig rad,
troede jeg at PC og DLSK var den ultimative løsning, men efter at have
fundet en god brugt plotter med 12" skærm på Ebay, og en engelsk
leverandør af nye søkort til den, til halv pris, er det nu mit
yndlingsapparat om bord. Det er hurtigt at lægge en ny kurs, følge med
under sejladsen, og holde øje med dybdekurver og forhindringer på
kortet, samtidig med at man holder øje med ekkoloddet og kigger efter om
det passer med hvad man kan se med øjnene, - som stadig er det vigtigste
navigationsapparat! Mine søkort har ikke været ude af skabet, bortset
fra de sædvanlige akademiske sammenligningskig.

Mvh. Claus

Fra : HEME

Dato : 26-11-09 00:43

"clausbp." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> øjnene, - som stadig er det vigtigste navigationsapparat! Mine søkort har
> ikke været ude af skabet, bortset fra de sædvanlige akademiske

Efter at have gennemlæst samtlige indlæg kan jeg ikke se nogen der refererer
til 100 år gl. søkort. Tænker du på mit indlæg, så kunne du have kigget
nøjere efter, idet som det fremgår af "bag om søkortet" er næste alle danske
kyster opmålt i perioden 1953-2002 . Imidlertid kan søkortenes nøjagtighed
stadig ikke hamle op med GPS'ernes nøjagtighed, derfor er det lidt fjollet
at debattere 5-10 meters nøjagtighed når den ikke kan bruges til noget. Og
fotos af havet/kysten, tjae hvor dybt kan kameraet mon kigge?

Mvh
HEME

Fra : JensK

Dato : 25-11-09 18:52

> Nå, under alle omstændigheder så får jeg en ny farveplotter i julegave -
> så, derfor er jeg jo også med på holdet.- Skjul tekst i anførselstegn -

Hej Skipper
Hvis du ikke har haft kortplotter før, bliver det et nyt liv for dig.
Før lavede jeg stedbestemmelse med pejlekompas 1 gang i timen, også om
natten. Nu sejler jeg bare - eller snakker med de andre - eller laver
kaffe - eller hjælper børnene med det ene eller det andet - eller
nyder vejret og udsigten.
Koblet til autopilot er det genialt, når man går for motor i
vindstille eller sejler lange stræk i let/moderat vejr - det er en
slapper.
I sommer havde jeg en solotur med agten for tværs fra Hven til
København i 14 m/s - autopilot og kortplotter klarede det (næsten
alene) - jeg kunne nyde bølgerne og min kaffe.
Hilsen
Jens

Fra : Skipper

Dato : 26-11-09 06:19

Skipper skrev:
> [...]
> udstyr når man kun sejler i de danske farvande, når man nu alligevel
> skal have sine papir søkort fremme - Jeg spørger bare

Nu er der en del her i gruppen der skiver om DLS/plotterens nøjagtighed
- men mangler der ikke en væsentlig ting når man taler om nøjagtighed;
nemlig opdateringshastighed. Jeg har ved flere lejligheder observeret at
jeg er langt forbi kostene inden de viser sig på kortet i min gamle sort
hvide plotter:

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 26-11-09 03:14

Fabrikanten oplyser i specifikationen at nøjagtigheden af hans produkt
i horisontal retning er 2.2 meter CEP uden DGPS.
Det må forudsættes at det er hans målinger udført i.h.t. en standard
under betryggende forhold og med anvendelse af stabilt og sporbart
måleudstyr og signalgivningsudstyr.

Til sammenligning opgiver Garmin for deres produkt,, som jeg også har
installeret, at positions nøjagtigheden af GPSmodtageren er 5 - 10
meter med DGPS korrektion, det viser blot en udvikling i GPSmodtageren
fra Garminenheden til den nye.

De andre fejlvisninger kan komme fra såvel satelittens ur, position og
antal satelitter involveret i beregningen og modtagerens
beregningsenheds nøjagtighed.
Dertil skal lægges atmosfæriske forstyrrelser og reflektioner fra
forskellige kilder.

GPSudstyret bliver bedre og bedre men det medfører ikke at man blindt
skal stole på at med det er man helt sikret for en korrekt position.
Regneenheden i såvel PC som kortplotter skal omsætte GPS
informationerne til længde/bredde position på et kort der i sin
oprindelse er tegnet i hånden hos f.eks. KMS ud fra de oplysninger der
ligger til grund fra opmålernes side. Disse oplysninger er især for
gamle opmålinger behæftet med betydelige fejl og ændringer af datum
har også givet fejlmuligheder. Desuden er kortenes dybdekurver
optegnet efter erfaring, som det hedder.
Derfor har udgiverne ikke noget ansvar for produktets nøjagtighed og
ansvaret for sikker sejlads er alene hos skibsføreren. Det pålægges
ham at bruge alle de til rådighed værende hjælpemidler og så er det op
til den enkelte ud fra båden og rejsen at tilsikre at det er
forsvarligt.
Ligger man og tuller rundt tæt på kysten må man være forberedt på at
bunden konstant forandrer sig uden at det bliver indtegnet i
søkortene.
Det kan sammenlignes med at man på vejen kører med det ene sæt hjul i
rabatten, det kan også give overraskelser.

Sejler man på dybt vand f.eks i Lillebælt ligger der en bøje ud for
Fredericia. På grund af dybden og vandstandsændringer er kæden fra
fastgørelsen på bunden og op til bøjen lang og ved lavvande og strøm
hhv. nord og syd er bøjens position ofte +/- 50 meter.
Det kan man ikke klandre GPSnøjagtigheden for, men det er
skibsførerens ansvar at tage højde for sådanne udsving i den
virkelighed vi lever i, og ikke beskylde et GPS system med små
tollerancer for den skyldige.
Hovedparten af fejlfortolkninger ligger hos mennesket.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 26-11-09 03:38

Det er rigtigt at en PC placeret udendørs i en lille båd ikke er en
god løsning, her er en kortplotter at foretrække som hjælpemiddel.

DLS styreprogrammet er noget bøvlet at arbejde med men anvender man et
rigtigt navigationsprogram er udlægning af ruter lige så let på PC som
på en plotter, blot er kortene fra KMS som DLS anvende af meget bedre
kvalitet og en nøjagtig kopi af de autoriserede papirsøkort.
I en tidligere tråd har vi behandlet muligheden for at få .it formatet
oversat til JPEG og videre til BSB formatet, som de fleste
navigationsprogrammer der kan anvende rasterkort, med den løsning får
man de bedste kort på markedet for anvendelse i et program der er
tilfredsstillende.
Opgaven er ikke så stor hvis man kan få adgang til VISIT plus 5.01,
det er et program som få kan købe; men mange kan anvende det til at
oversætte hver enkelts lovligt købte DLS kort.

Tja.. den lille kortslutning med fatale følger skal man helst ikke
opnå; men have udarbejdet en fornuftig algoritme for sikkerheden for
udfald ombord.
En håndholdt PC er en mulighed; men også den kan svigte, batterier,
manglende signal og mange andre tænkelige og utænkelige fejl kan
opstå.
Hvad med to separate elsystemer ombord? to PC´er o.s.v. Det er op til
den enkelte ud fra forudsætninger og de råd han modtager at tilsikre
at rejsen kan gennemføres betryggende. Det gælder ikke alene på
navigationsområdet men så sandelig også m.h.t. bådens generelle
tilstand.
I denne gruppe prøver vi at hjælpe hinanden med råd og også til tider
formaninger. Disse informationer hjælper forhåbentligt også mange
læsere der ikke aktivt deltager i debatten her i gruppen.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 26-11-09 04:02

Vi skal nok ikke hænge os så meget i detaljerne tæt på kysten i
forhold til kortene da forholdene her i vores farvande, hvor sandet
kan flytte sig rimeligt hurtigt, udlagte bøjer ligger rimeligt
nøjagtigt og variationer i deres placering er givet i forhold til
vanddybler og kædelængde. Det her heller ikke den største betydning;
men det at man rimeligt ved hvor man sejler er en god oplysning. Når
man skal ind i en havn plejer man at sejle mellem bøjerne i stedet for
stædigt at holde sig til evt elektroniske informationer.
Trods det er det godt at have en indikation med dybdekurver og sten.
Det kan man selv lave med overlejring af søkort i Google Earth på en
sådan måde at man både har kort og billede over hinanden.
Programmerne i de nyeste søkortplottere anvender også overlejring af
billede og kort og det giver en god information.
Billederne over anker- og naturhavne i Sverige er rigtig gode og på
disse billeder er der indtegnet dybdekurver, sten og lodskud, således
at man selv, uden brug af GPS, får et rimeligt godt bedømmelsgrundlag
ved anduvning.
Ligger der nogen i forvejen er de som regel meget flinke til at
fortælle hvor det er bedst at ligge til. Sejlere er hjælpsomme mod
hinanden.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 26-11-09 07:36

Hverken plotter eller DLS på PC´s nøjagtighed beskrives; men kun de
officielle korts nøjagtighed og tillige GPS´ernes forbedrede
specifikationer.
Kortenes kalibrering for hhv. plotter eller DLS er endnu en
unøjagtighed, men den er ikke større end hvad du med bedste passer,
linieal og blyant kan præstere.
Kun dem der selv skanner søkort og kalibrerer dem i f.eks. Seaclears
kalibreringsprogram tilfører større fejl, som de ikke kan verificere
nøjagtigheden af; men sammen med alle andre +/- fejl forbløffes de
fleste over hvor tæt de, uden at kende tolerancebilledet, dog rammer
udlagte waypoints/bøjer.
Opdateringshastigheden har i en del år ligget på en gang i sekundet
men er nu nede på 0,1 sek. Det er ganske uden betydning da
positionsændringen ved 6 Kn vil være omkring 3 meter pr sekund og den
ændring i positionen vil du ikke se på et 1:25.000 kort, hverken på en
plotter eller på en PC, der skal zoomes meget ind og visning af hvor
du har sejlet.
Med denne visning er det forbløffende at om man sejler f.eks. fra
Øresund til Gøteborg og tilbage igen med samme rute information og
anvendelse af autopilot, så viser stregen på kortet at afvigelsen er
under 20 meter fra den ideelle kurslinie/rutelinien på hhv. op- og
nedturen. Anvendes et navigationsprogram (ikke DLS´styresystem) får
man en konstant beregning i tal med opløsning på 0,01 sm (18,52 meter)
det burde være tilstrækkelig nøjagtighed på vandet hvor GPS
unøjagtigheden har broderparten af unøjagtigheden. Med VisualGPS
indkoblet på en PC kan denne unøjagtighed vises, men den bidrager ikke
til en korrektion af styre/navigationsprogrammet.

Det er væsentligt at gøre opmærksom på at man skal bruge alle sine
sanser i forhold til virkeligheden og ikke tro at man kan køre
radiobil/pc-spil i en mørk tunnel uden at ramme ind i siden. Sådan
føler jeg at der er nogle der tror at de kan gøre når de sejler,
desværre.
I sommer kom en motorbåd for fuld skrue sejlende i et snævert løb
mellem to både. Jeg rystede på hovedet af ham; men han slog ud med
armene og pegede på hans plotter, som om hvad kunne han gøre, båden
var automatisk.

Opdateringshastigheden vil nok blive forbedret ved køb at ny plotter.
Det vil give dig bedre baggrund for at bedømme et elektroniske
hjælpemiddels formåen end hvad den gamle sort/hvide plotter har kunnet
præstere.

Mvh/Harding

Fra : Skipper

Dato : 26-11-09 17:18

Harding E. Larsen skrev:
> [...]
> Det vil give dig bedre baggrund for at bedømme et elektroniske
> hjælpemiddels formåen end hvad den gamle sort/hvide plotter har kunnet

Tak for alle svar - jeg er allerede "solgt" og Julegaven er bevilget af
fruen.

Jeg vil dog være meget påpasselig med at kigge for meget på plotteren i
den svenske skærgård og når man sejelr i snævre sejlrender - eller f.eks
i Mariager Fjord hvor der er kontant afregning når man kommer udenfor
kosterækkerne.

Fra : Flemming Torp

Dato : 26-11-09 18:24

> [...]
> den svenske skærgård og når man sejelr i snævre sejlrender - eller f.eks i
> Mariager Fjord hvor der er kontant afregning når man kommer udenfor

Tillykke Skipper!
Fortæl hvilken model du vælger! ...
Jeg forstår dog ikke helt din konklusion ...
Hvis du sejler i afmærkede løb og kan se afmærkningen, finder jeg en plotter
aldeles overflødig ...
Dér, hvor jeg mener den har sin styrke er, når man f.eks.skal holde en kurs
i åbent farvand, hvor det enten er tåget eller nat eller man faktisk kun kan
se vand, eller der er megen afdrift eller strøm - eller man sejler i meget
grundet og uafmærket farvand.... eller f.eks. i skærgården, hvor det ind
imellem godt kan være lidt forvirrende at afgøre helt præcis, hvad det er,
man ser fremme? ... Hvor er det helt præcist man skal igennem? Hvor langt er
der til den bro, det mærke, det skær? osv.
Hvad er egentlig en bedre støtte for sejladsen, hvis man sejler i uafmærket
farvand end en kortplotter? ...
Det er klart, hvis man har helt præcise stedlinier eller kan se bunden,
kysten, mærker osv. - ja, så er man godt hjulpet med papirsøkortene, men
hvor tit er det tilfældet? Og hvor præcis er den metode? Indrømmet, jeg har
stor glæde af elektronisk navigation, som normalt giver meget sikre og
præcise stedbestemmelser - og jeg tror, du vil blive rigtig glad for din
"julegave" ...

Flemming Torp

Fra : Flemming Torp

Dato : 26-11-09 18:33

Apropos diskussionen om præcisionen og sikkerheden i anvendelsen af GPS til
navigation, faldt jeg over denne tankevækkende kommentar i den
engelsksprogede nyhedsgruppe rec.boats.cruising:

"I am currently investigating a potential cruise along the southern coast of
Newfoundland and it has been pointed out to me by experienced visitors there
that the charts in many cases do not correspond to the coordinates supplied
by GPS (independent of datum and the fact that I have the latest charts
corrected to the most recent Canadian Notices). In some cases the charts
differ from GPS readings by a mile or so according to some reports. For a
person like me who really enjoys the convenience of GPS-supplied piloting
information, this adds an additional but certainly not insurmountable
complication. It just means something more to think about and attend to."

En afvigelse tæt på en sømil ... uha, uha ... det har jeg heldigvis aldrig
oplevet.
Men jeg har heller ikke sejlet på sydkysten af Newfoundland ...Desværre!

Så hjælper det jo ikke meget - som flere har påpeget - at GPS'en har en
nøjagtighed på +- 2-3 meter ... ...

Flemming Torp

Fra : Skipper

Dato : 26-11-09 18:52

Flemming Torp skrev:
> [...]
> Men jeg har heller ikke sejlet på sydkysten af Newfoundland ...Desværre!
>
> Så hjælper det jo ikke meget - som flere har påpeget - at GPS'en har en

Hej Flemming;

Det bliver nok en Raymarine C-70 med Raystar GPS antenne.

Iøvrigt det jeg mente var at flere i gruppen har skrevet at man "bare"
kan slå sin selvstyrer til og sætte sig til at nyde de dejlige
omgivelser. Den går sgu ikke i Sverige og i Mariager Fjord.

Iøvrigt har jeg været i den svenske skærgård flere gange blot med en alm
GPS modtager og de håndtegnede krysserkort, og er hidtil gået rigtig
godt. Men som jeg tidligere har påpeget - man SKAL følge med på sine
papirkort for ellers går det galt.

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 26-11-09 22:17

Skipper wrote:
Klip

> [...]
> i den svenske skærgård og når man sejelr i snævre sejlrender - eller
> f.eks i Mariager Fjord hvor der er kontant afregning når man kommer

Med fare for at blive kaldt for overmodig og uansvarlig, så vil jeg
alligevel fortælle, at jeg var i Mariager Fjord medio september i år. Vi
ankrede op ved en turbøje og overnattede tæt ved skov og natur. Næste morgen
var det ret tåget, og sigtbarheden var ikke særlig god.
Vi skønnede, at div. fragtskibe nok ikke besejlede fjorden ved 7-tiden om
morgenen eller i tåge, så alle mand blev sat på udkig, mens jeg som skipper
sejlede ind mod Hadsund så langsomt, at jeg næsten kun havde styrefart.
Det gik over al forventning. Jeg kunne varsko udkigsfolkene i god tid ud fra
plotteren, hvilket var medvirkende til, at afmærkningerne blev spottet sådan
at vi var sikre på at være lige midt i sejlrenden og at vi kom rigtigt rundt
i "svingene" - papirkortet var selvfølgelig også i brug
Ankommet til Hadsund fik solen hurtigt magt, så den videre sejlads foregik i
klart solskin, men du har ret, man skal ikke være alt for uopmærksom i
Mariager Fjord.

Næste år skal jeg med sikkerhed igen til Mariager Fjord og vil denne gang
bruge nogle flere dage end denne gang, hvor det kun blev til 2 dage i alt.
Fantastisk flot natur og farvand.

I øvrigt vil jeg på ingen måde undvære mit ekkolod, som har reddet mig mange
gange, hvis jeg er ved at komme for tæt på lavt vand. Mit ekkolod har jeg
indstillet til alarm på 2 meter, hvilket kan snyde på steder, hvor der er
meget søgræs.

Slutteligt - min kortplotter er 6 år gammel, men den virker fortrinligt. Jeg
har ikke koblet den til en selvstyrer, men derimod til min VHF-radio, sådan
at konen ved tryk på "alarm-knappen" automatisk sender bådens position, hvis
skipper skulle falde om eller andet af samme skuffe.

Mvh
Torben

--
\\\\////
(@ @)

Fra : N/A

Dato : 26-11-09 17:18

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 26-11-09 13:08

Netop i den svenske skærgård og i Marager fjord, hvor vi var sidste år
er anvendelse af en autopilot god.
Der er masser af plads i gennem Mariager fjord og med udkik til
bøjerne, samt sammenligning med position og rute gennem fjorden er det
en behagelig sejlads. Rorsmanden er fuldt ud pålidelig, du kan have
fuld tiltro til ham, for det er dig selv der styrer blot med lidt
mekanisk hjælp. Hjælperen holder den kurs som du har valgt med blot
0,5 graders afvigelse, indtil du lægger en ny kurs.

Hvad er egentligt forskellen mellem papirkort og elektroniske kort
bortset fra at det ene er på papir og det andet på en skærm?
Jo forskellen er at de officielle søkort enten på paapir eller de
tilsvarende DLS udgivelser af samme kort er de mest nøjagtige kort,
alle andre kort er enten samme standard eller ringere, det afhænger af
om de er købt hos de officielle myndigheder eller om de er
eftertegnede i et omfang således at de ikke kan angribes for
kopiering.

Du vil blive glad for kortplotteren som hjælpemiddel.

Mvh/harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 26-11-09 14:36

Det er da godt at afsnittet indledes med: "I am currently
investigating" for alene de fremsatte påstande giver grundlag for
megen undren.
Der må være mange fejl indblandet som nok ikke hidrører fra GPS´en men
fra andre ting som jeg ikke skal spå om på det foreliggende grundlag.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 27-11-09 10:10

Harding E. Larsen wrote:
> [...]
> Der må være mange fejl indblandet som nok ikke hidrører fra GPS´en men
> fra andre ting som jeg ikke skal spå om på det foreliggende grundlag.

I min optik er indlægget en reminder om, at søkort (herunder de
elektroniske) for netop det område, ikke kan forventes at være "alt for
gode og præcise" ... Personligt kunne jeg da godt forestille mig, at
opmålingerne dér ikke har været foretaget for nyligt med moderne udstyr
.... I en sådan situation ville en kombination med Googe Earth nok være
en stor hjælp ... ...

PS - Den del af indlægget, jeg har citeret, er kun en lille udsnit af et
ganske omfattende og kvalificeret indlæg, og det er mit indtryk, at den
pågældende sejler (som er en hyppig bidragyder i den nyhedsgruppe) er en
ganske erfaren og kyndig navigatør ... Derfor min undren ...

Flemming Torp

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 26-11-09 14:45

Det er først fra Hadsund og ind til Hobro at fjorden og kluiblivet
rigtig begynder. I har noget at glæde jer til!
Yderst flinke mennesker og virkelig gode klubhuse med alle
installationer til fri afbenyttelse, noget man sætter pris på især
hvis vejret er dårligt. Overdækkede grillpladser m.m. udendørs og
romantiske byer at gå på opdagelse i.
Ankerbøjerne ligger tæt på begge sider og tæt på land og det giver
gode muligheder for en læ plads og udsigten er bedårende.
Vi brugte 3 uger til turen.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 27-11-09 02:26

Søkort, papir eller elektroniske er fremkommet fra samme
kildemateriel, er de opmålt for mange mange år siden, er de behæftede
med betydelige fejl.
Man skal nok ikke udskælde den ene korttype i forhold til den anden
for at være årsagen, under forudsætning af de er fremstillet op samme
grundlag og med anvendelse af samme projektion og datum.

Ja Google billeder over området er meget mere troværdige; men er der
store fejl i tegningen af søkort udført fra gammelt kildemateriale
behøves disse tegninger ikke at stemme overens med virkeligheden. Vil
man her lave et gennemskinnelig overlay vil der nok være steder der
ikke vil være som det underliggende billede.

Man skal også være meget opmærksom på kortenes projektion og datum, er
de ikke de samme som Google elle GPS´en er indstillet til vil der
fremkomme betydelige forskelle.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 27-11-09 10:58

Harding E. Larsen wrote:
> Søkort, papir eller elektroniske er fremkommet fra samme
> kildemateriel, er de opmålt for mange mange år siden, er de behæftede
> med betydelige fejl.

Netop min pointe ...

SNIP

> [...]
> man her lave et gennemskinnelig overlay vil der nok være steder der
> ikke vil være som det underliggende billede.

Helt enig! Men det er da også en væsentlig pointe - ikke? ...
På den måde får man vel en indikation af søkortenes manglende
nøjagtighed?
En viden, vi (hver for sig) i dag kun erhverver i ganske få, konkrete,
men tilfældige, selvoplevede tilfælde ... ...

Flemming Torp

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 27-11-09 07:40

Ja det er helt rigtigt, man skal ikke stole 100% på søkort hverken i
papir- eller elektronisk form.
Ved at læse søkort rigtigt får man heldigvis nogle fingerpeg om et
område og så er de skibsførerens ansvar ud fra tolkningen at
gennemføre en sikker sejlads, sejle meget langsomt således at båden
ikke tager skade ved et bump.
Med anvendelse af Google billederne overlejret med søkortene får man
en indsigt i f.eks sandvandringen, selvom begge dele, kort og billede,
er ikke helt nye. F.eks. ser man nogle områder her ud for Kastrup hvor
ændringerne går hurtigt på grund af den kraftige gennemstrømning hhv.
fra nord og syd, mellem Amager og Saltholm.
Her ser man én kurvetegning på søkortene og en anden på googles foto
kan fornemmes.
Selvfølgelig mangler et sonarbillede så dybderne kan fastlægges bedre;
men alene det at have begge grundlag fra kort og foto kan give stof
til eftertanke.

Ja det er bedre at være i besiddelse af dette,, om ikke 10% grundlag,
end den kontante afregning ved møde med bunden i højere fartområde.

Mvh/Harding

Fra : Skipper

Dato : 27-11-09 17:17

Skipper skrev:
> [...]
> udstyr når man kun sejler i de danske farvande, når man nu alligevel
> skal have sine papir søkort fremme - Jeg spørger bare
Er der nogen der har købt kort hos dem her???
http://www.toddchart.com

Fra : Ole Pagh

Dato : 27-11-09 20:01

Skipper forklarede:
> Er der nogen der har købt kort hos dem her???
> http://www.toddchart.com

Næh... ikke her - men jeg sammenlignede lige prisen for Nordeuropa på
et C-Map MW card, som jeg købte hos Ship-Shop i maj for DKK 1950 med
deres pris på ca. DKK 2235 (EUR 300), så det er ikke noget at prale af.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Ukendt

Dato : 28-11-09 01:02

Ole Pagh wrote:
> [...]
> et C-Map MW card, som jeg købte hos Ship-Shop i maj for DKK 1950 med
> deres pris på ca. DKK 2235 (EUR 300), så det er ikke noget at prale
Jeg har også købt C-Map i ShipShop ...
(men ved jo ikke, om det dem, Skipper kigger efter ... ...).
Jeg kiggede i sin tid på nedenstående, og jeg klipper lidt fra deres
hjemmeside:
"Borkum to Bornholm - C-Map Max M-EN-M170", (i dag til kr. 1.850,-) :
"Nyt udvidet dækningsområde fra 1 november 2008 - kortet dækker nu
nordlige tyskland, danmark, sydsverige, bornholm, sydlige norge."
Men besluttede mig for at give ca. kr. 900,- mere, så fik jeg
[MW4-M-EN-M019], som dækker alle norske, svenske, danske, finske, tyske,
polske og baltiske farvande ... i én brik! Dagsprisen i ShipShop for
denne imponerende kortsamling er kr. 2.850. Dagsprisen hos todd er
tilsyneladende ca. 600 lavere end prisen i ShipShop ... Hos netbaad -
http://netbaad.com/product.asp?product=4865 - har de en versionaf denne
brik fra september 2008 til kr. 1.999,- har jeg lige tjekket ...

Til Ole: Er du sikker på, at det var et MW-card du kunne købe til 1.950?
Eller var det bundled med køb af en plotter?

Generelt mener jeg dog, der kan være en del penge at spare, ved at købe
via Engelsk eller Tysk internet-butik.

Flemming Torp

Fra : Ole Pagh

Dato : 28-11-09 07:36

Flemming Torp har bragt dette til verden:

> [...]
> Eller var det bundled med køb af en plotter?
>
> Generelt mener jeg dog, der kan være en del penge at spare, ved at købe via

Flemming: Ja, det var MW4 der dækker helt fra Berlin til Svalbard og
uden plotter, men jeg må indrømme at det var et specialtilbud hvor de
skrev at der kun var 25 stk. Det var så i øvrigt helt frisk opdateret.

Jeg er enig med dig i at det _generelt_ kan svare sig at købe i UK
eller Tyskland.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : claus.b.p.

Dato : 28-11-09 01:00

Skipper wrote:
> Er der nogen der har købt kort hos dem her???
> http://www.toddchart.com

Jeg købte dette hos www.prscomms.co.uk :

C-Map MAX M-EN-M170 W81 WIDE AREA CHART 155.00 GBP
Dertil 10£ i forsendelse.

Nyeste version, (annonce på ebay.co.uk .) Hurtig levering.
Det er vist desværre steget lidt siden da. Men pundet står i god kurs.

Mvh. Claus