Wallas 2000 oliefyr i udu
Fra : Rasmus

Dato : 23-11-09 22:43

Nu det snerper henimod vinter har jeg prøvet at starte mit
petroleumsfyr, men uden held. Første gang jeg starter det starter
blæseren, og efter nogen minutter kommer der kliklyde fra fyret, men den
(ifølge manualen orange) lampe der viser at fyret brænder kommer aldrig
på. Den grønne lyser, termostaten er på max, og der er rigeligt med
landstrøm. I følge manualen kan det hænde at det er nødvendigt at starte
to gange - men når jeg prøver anden gang (og de næste igen) kommer der
en hørm af petroleum overalt. Hvad kan det skyldes? Er det overhovedet
muligt at få reservedele til sådan en endnu? Og skulle det lykkes, hvor
kan man købe renset petroleum?

Mvh. Rasmus

--
der fryser i sit lille skib

Fra : Henrik Kolle Rasmuss~

Dato : 23-11-09 22:38

Den tænder ikke skift evt gløderør

Med Venlig Hilsen Henrik Kolle Rasmussen www.kollevvs.dk Email:
kollevvs@tdcadsl.dk

Fra : Langgaard

Dato : 23-11-09 15:36

On 23 Nov., 22:42, Rasmus <nej@invalid> wrote:
> [...]
> en hørm af petroleum overalt. Hvad kan det skyldes? Er det overhovedet
> muligt at få reservedele til sådan en endnu? Og skulle det lykkes, hvor

Hej.

På denne side:
http://www.wallas.fi/default.asp?id=d9cuce45oq9

Ser man at man kan få (burde kunne få) stumper her:
http://www.gnistenmarine.dk/

--
Langgaard

Fra : Ukendt

Dato : 24-11-09 13:32

> [...]
> overalt. Hvad kan det skyldes? Er det overhovedet muligt at få reservedele
> til sådan en endnu? Og skulle det lykkes, hvor kan man købe renset

Køb et nyt væge sæt hos evt. tempobådudstyr. Når du montere det, brug
(Børste)udstødnings gum (Firegum) omkring/imellem asbest pakningen, samt på
dine udstødnings og indsugnings slange. Vær opmærksom på at alt er spændt
ordentligt sammen! Indvendig slange skal være ca. 10 cm(udstødning) længere
end den yderste (luft til forbrænding)!

Jeg købte selv et nyt wallas1800 havde det af sted 3 gange til Olympic i
Lunderskov uden at de fik det samlet rigtigt og fik hurtigt fejl på anlægget
efter ibrugtagen. Det viser sig, det ikke var spændt ordentligt sammen i
brænderen, det var simpelthen raslet fra hinanden inde i anlægget.

Til sidst lavede jeg det selv, som beskrevet og det har virket lige siden
uden nogen form fejl eller lugt scener.

Siden solgte vi båden og købte en anden med Wallas3000DX diesel brænder *GG

Dette fyr fik også problemer, men virker efter andre principper. Efter en
rensning og ordentligt tilslutning, varmer og brænder det helt fantastisk.

(zippo kamin petrolium, er det eneste rigtige at bruge til wallas petrofyr)

Jens_a. 3060 Marex 32

Fra : Rasmus

Dato : 25-11-09 20:02

> [...]
> ordentligt sammen! Indvendig slange skal være ca. 10 cm(udstødning) længere

Jeg synes kun jeg kan finde vægesæt der står 1300 på - er de mon ens?

> [...]
> brænderen, det var simpelthen raslet fra hinanden inde i anlægget.
>
> Til sidst lavede jeg det selv, som beskrevet og det har virket lige siden

Hvor mange tommelfingre ud af 10 kan operationen klares med mon?

Mange tak for info.

Mvh. Rasmus

Fra : Per R

Dato : 25-11-09 16:49

Hej
Rasmus,

Jeg har en Wallas 1800, og den gik også i stå efter kort tid. Jeg fandt ikke
konkret fejlen, men jeg skiftede væge og rettede returslangen til
brændstoffet, så den havde jævnt fald, hvis denne ikke falder jævnt, kommer
overskudsolien ikke tilbage til tanken, og vægen drukner. Derefter har det
virket perfekt. Kontroller også lige området omkring overhedningssikringen,
på min 1800 må der kun være max. 80 grader, ellers slår den fra. Kontroller
også lige skorstenen er drejet på åben!.

Ang. olie, anbefales Statoil Blue, det fås i udstyrsbutikker, men er
hundedyrt, Jeg har brugt Akol Pluss (Kemetyl) fra Netto, det koster kun 18
kr. literen og brænder perfekt.

M.V.H.
Per

Fra : Rasmus

Dato : 25-11-09 20:12

> Kontroller
> også lige skorstenen er drejet på åben!.

DOH! Jeg vil fastholde til min dødsdag, at det står der ikke noget om i
manualen

> Ang. olie, anbefales Statoil Blue, det fås i udstyrsbutikker, men er
> hundedyrt, Jeg har brugt Akol Pluss (Kemetyl) fra Netto, det koster kun 18
> kr. literen og brænder perfekt.

Tak for info.

Mvh. Rasmus

--
der beskæmmet sniger sig ud ad bagudgangen

Fra : Per R

Dato : 26-11-09 14:47

Hej
Rasmus,

Det stod der heller ikke noget om i min......
Jeg fik det mundtligt overleveret af bådens forrige ejer.
....Ellers var den nok blevet afmonteret og sendt til service