Årets erfaringer med rurer og bundmaling.
Fra : claus b.p.

Dato : 22-11-09 15:34

Så kom båden op, og jeg var spændt på at se bunden.
Jeg blev glædeligt overrasket over resultatet, kun ganske få ubetydelige
begroninger.
Båden er en 36 fods motorbåd, marchastigheden ca. 8-10 knob, og den har
ligget i havn syd for København.
Der blev håndsmurt International Cruiser selvpolerende bundmaling indkøbt i
DK på i foråret.

Hvordan har andre oplevet årets "eksperimenter"?

Mvh. Claus

Fra : HHH

Dato : 22-11-09 08:53

On 22 Nov., 15:33, "claus b.p." <cb...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> DK på i foråret.
>
> Hvordan har andre oplevet årets "eksperimenter"?

Hej Claus (og alle andre)

Ganske som dig er jeg rigtig godt tilfreds med International Cruiser.
Vores Nauticat havde absolut INGEN rurer, og kun et ganske tyndt lag
"alge" slim, som meget let lod sig afvaske med håndkraft/højtryk.
Det skal bemærkes, at vi kun har sejlet ca 150 sm denne sæson. Resten
af tiden er brugt i hjemhavn Kongebro i Middelfart.
Ingen tvivl her. Vi bruger igen International Cruiser, og lur mig om
der ikke igen denne vinter kommer tilbud om 3 l. for 2½ liters pris.

v.h.
HHH

Fra : Langgaard

Dato : 23-11-09 03:18

> [...]
> DK på i foråret.
>
> Hvordan har andre oplevet årets "eksperimenter"?

Hej

Sejlbåd 35 fod.

Mou i Limfjorden

Hempel Mille Xtra

Intet andet end en slimet grøn film, der lod sig fjerne med en
børste

--
Langgaard

Fra : Ole Jeppesen

Dato : 23-11-09 08:44

On 23 Nov., 11:17, Langgaard <langga...@klarupnet.dk> wrote:
> [...]

Hej

Jeg har i år brugt VC 17 M på min sejlbåd.
Da den kom op var den selvfølgelig slimet. Der var kun ganske få rurer
omkring roret.
Den var meget nem at rengøre og bunden er nu klar til en ny gang
bundmaling. Jeg har ikke oplevet tab af fart sidst på sæsonen, som jeg
før har oplevet på min forrige båd med Hempels Mille.

Jeg kan godt anbefale VC 17 M.

Der er vist meget forskel på hvor meget begroning der i de enkelte år.
Jeg fornemmer, at i år har det ikke været særlig slemt.

Hilsen
Ole Jeppesen
Larsen 28 "Søfie" Hejlsminde

Fra : Ukendt

Dato : 24-11-09 16:03

Hempel Mille.
Ingen rurer, kun slim.
Ligger i Rødvig. årets sejlads indenlands.
Tilsyneladende et rurfrit år:))

Hvorfor man nok heller ikke kan sige noget afgørende om propellen, der, som
vanligt, var poleret ved søsætningen.
(med poleret menes POLERET .-))
Men i de år jeg har anvendt denne metode, har jeg været skånet for rurer på
propellen udover et par enkelte, under 10, strejfere--

MVH
Egon

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 25-11-09 23:13

Fik min båd op i går.

Bunden der var malet med Hempel Ultimate 2 var fuldstændigt fri for rurer og
havde kun ganske lidt slim.

På skrue og drev var der en del rurere. Disse var malet med International
prop-o-drev (eller noget i den stil)

Det siges at det har været et rurer-fattigt år. Men på min både var der en
meget tydelig forskel på effekten på Hempel og International produkterne.
Selvom International er i 'alu-safe' klassen, så slog forskellen mig.

Rart at der for en gangs skyld er et dansk produkt der virker bedre end et
udenlandsk (amerikansk ?) ....

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige
Position: http://www.maximalt.dk/dkfritidsejlads.htm

Fra : Per Nordahl

Dato : 27-11-09 11:33

"Bjarke@Escape" <maxi999.escape-krølleA-gmail.com> skrev i en
meddelelse news:4b0dabd0$0$272$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> forskellen mig.
>
> Rart at der for en gangs skyld er et dansk produkt der virker bedre

Efter i mange år at have brugt VC 17 og altid været ovenud tilfreds
( selv om der bliver mindre og mindre snavs i)
Fik jeg i foråret bundmalet med VC 17 - beregnet til den svenske
østkyst.
Da båden kom op her den 22/10-09 sad der sådan ca. 5000 rurer + x
antal snegle og algeslim. Ikke noget at sige til at jeg syntes den
beholdne fart, var blevet lige lovlig langsom.
Næste år gør jeg som jeg plejer, købe det der er beregnet til vores
hjemlige farvande

Vedr. skrue, har jeg brugt noget international - som var i båden da
den blev købt, har virket fint. Men det ikke muligt at læse uden på
bøtten hvad det er for noget mere.
Næste år tror jeg, at jeg vil forsøge med rå linolie.

Mvh. "Thulfen" Hvidovre.

Fra : clausbp.

Dato : 04-12-09 00:13

Per Nordahl skrev:

> [...]
> beholdne fart, var blevet lige lovlig langsom.
> Næste år gør jeg som jeg plejer, købe det der er beregnet til vores
Svenskere... Ikke alting kan tåle at blive devalueret med 25%.

> [...]
> bøtten hvad det er for noget mere.
> Næste år tror jeg, at jeg vil forsøge med rå linolie.

Jeg har svært ved at forestille mig at rå linolie vil blive siddende på
skruen særlig længe. Selv på køkkenbordet (Merbau) er det slidt af efter
få uger. Men det trænger ind i træværket og beskytter/fugter træet
noget. (Iblandet terpentin 1:1 eller 1:2) Jeg forestiller mig dog, at
din skrue ikke er lavet af træ...
Well.. Måske mente du egentlig at linolie kan være bedre end "ingenting"
Men dåser hvor etiketten er slidt af er muligvis ældre end vore
nuværende miljøregler; og derfor effektivere. (Kan man sige det?)

Mvh. Claus

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 26-11-09 08:38

Det er Akzonobel der laver Internationals bundmalinger.
Hovedkontoret ligger i Amsterdam. De har 58.000 ansatte i mere end 80
lande.

Jeg anvender bare Internationals Cruser og havde samme gode resultat
med kun lidt slim.

Jeg anvender det amerikanske produkt som jeg købte hos Hjärtmanns for
år tilbage under betegnelsen Bottom-wax på min propel. Bottom-wax
giver ikke grobund for rurer på propelleren. Desværre kan det i dag
kun købes i U.S.A. men en beholder strækker til mange års forbrug.

Maling af aludrev har vi diskuteret før her i gruppen.
Alustøbte drev har sine fordele; men så sandelighed også mange
driftsproblemer.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 27-11-09 04:20

Hej Per,

På den engelske nyhedsgruppe læste jeg at en person havde sat en
zinkklods omkring akselen tæt på propelleren. Han mente at det holdt
rurerne væk tæt på propelnavet og han mente tillige at de dog fortsat
ville sætte sig længere ude på bladene.
Måske er det tilsvarende en hjælp på min propel selvom jeg giver den
et lag Bottom-wax.
Du kan se billedet af min zinkanodes placering nederst i den
billedeserie med mine egne konstruktioner på linket:

http://cid-385b351f0fa74290.skydrive.live.com/browse.aspx/Fotos

Mvh/Harding

Fra : Per Nordahl

Dato : 27-11-09 14:02

"Harding E. Larsen" <harding@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Ja det det ser jeg ud af dine meget fine billeder
Tror nu ikke zinkanode har noget som helst at gøre med rurer.

Min zinkanode, er som altid placeret på akslen. dvs. mellem skrog og
propel - hvor der lige er plads ca. 25+ mm.
Har før brugt de alm. små zinkanoder, hvor der er ca. 25 mm i bredden
(længden)?
Men har så brugt de størrer, samt skåret af længden - således den kan
sidde på akslen.
Ikke fordi jeg har den den store tæring - normalt, men af en eller
anden årsag forsvinder den store,
og ikke de små !!
Selvfølgelig er der tærring på. skal der være, ellers noget andet
galt.

Ved ikke lige om dette kan bruges til noget, men vender tilbage til
den lille zinkanode samt den (min) velkendte VC 17

PS: Da jeg i tidernes morgen har startet helt forfra med at afrense
bund, helt forfra (ønskede ikke blød bundmaling) er jeg ikke det
mindst nervøs Dvs. total afslibning/skrabning og genopbygning med
primmer osv.osv.

Harding, tror lige jeg vil starte en helt anden tråd vedr. andre. ?

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 27-11-09 07:26

Hej Per,

Måske har personen ment at Zink var lig med det produkt som anvendes i
bundmalinger nemlig zinkpirithion.
Om dette stofs anvendelighed kan man læse mere om her:

http://www2.mst.dk/common/Udgivramme/Frame.asp?http://www2.mst.dk/udgiv/Publikationer/1999/87-7909-542-9/html/kap04.htm

Ja start nogle andre tråde evt. ud fra det interessen for
konstruktionerne som billederne viser. Billederne er brugt i
forskellige artikler i B-31 Bladet og mange har efterfølgende indført
dem i deres egne både.

Mvh/Harding

Fra : Per Nordahl

Dato : 27-11-09 17:22

wrote:
> [...]
> med
> primmer osv.osv.
>
> Harding, tror lige jeg vil starte en helt anden tråd vedr. andre. ?

Jeg skal nok vende tilbage i en ny tråd
Vedr. ror, køl - efterslæb m.v,
"Thulfen"

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 04-12-09 01:05

Her er lidt facts om linolie:

http://www.teknologisk.dk/?cms.cmd=search&maxhits=50&exact=false&str=byggeri+1962%2C8

Måske kan det rette op på vildfarelser om linoliens anvendelse.

Mvh/Harding

Fra : Per Nordahl

Dato : 04-12-09 12:05

[...]

Hvilket underlink henviser du til !

> Svenskere... Ikke alting kan tåle at blive devalueret med 25%.
Det var ikke det skrev. Jeg forsøgte at fortælle et "Der mindre
snavs, i VC17 beregnet til den østsvenske kyst/farvand"

> Jeg har svært ved at forestille mig at rå linolie vil blive siddende
> på
> skruen særlig længe.
Linolie Hærder op, tager lidt tid- men om det holder har jeg ikke
afprøvet. Derfor er det et forsøg vær.

Andre HAR prøvet det.
http://www.duelighed.dk/forum/ShowMessage.asp?ID=1913

Selv på køkkenbordet (Merbau) er det slidt af efter
> få uger. Men det trænger ind i træværket og beskytter/fugter træet
> noget. (Iblandet terpentin 1:1 eller 1:2)
Hvilket også er en stor fejl, da du svækker de molynikære egenskaber.
Molykylerne udvider sig i forbindelse med ilt - derved lukkes
overfladen i din bordpladen.
Du kan nok gøre det første gang og så afslutte med ren linolie.

Nu jeg efterhånden lagt rigtig mange bordplader på som tømrer.
Færdigbehandling af samme, uden aldrig nogen sinde at få reklamation.
Tværtimod, Folk ringer som regel for at spørge hvor de kan købe den
blanding som jeg leverede med, til efterbehandling.
Efterbehanling er lig med, at de IKKE smører noget på det første ½-1
år.
Derefter kan man gøre det, om ikke andet så rent kosmetisk.

Jeg forestiller mig dog, at
> [...]

> Men dåser hvor etiketten er slidt af er muligvis ældre end vore
> nuværende miljøregler; og derfor effektivere. (Kan man sige det?)
Kan du godt.
Jeg skal forsøge at opklare hvad der er for noget præcist.
Det noget temmelig trægt / tykt noget, men det virker.

PS: Ville bare forsøge noget andet. = Lærdom/erfaring.

Mvh. "Tulfen" Hvidovre.

Fra : Per Nordahl

Dato : 04-12-09 12:11

"Per Nordahl" <info_/)MASCOT28_/)@per-nordahl.dk> skrev i en
meddelelse news:4b18ece3$0$270$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
>
> Måske kan det rette op på vildfarelser om linoliens anvendelse.

Det var til dig Harding.

Nedenst. var til Claus.

Fra : clausbp.

Dato : 05-12-09 02:36

Per Nordahl skrev:
> [...]
> år.
> Derefter kan man gøre det, om ikke andet så rent kosmetisk.

Alle forsøg skal da være så velkomne, men min skepsis var udfra et gæt
om at en skrue der bevæger sig i vand, og overfører ikke ubetydelige
kræfter, vil være udsat for et så stort slid på overfladen, at jeg
forestiller mig linolien vil være slidt af efter ganske kort tid. (Ud
fra mine erfaringer med træborde og ikke mindst gulve.) Og så er en evt.
virkning jo også væk.
/Claus

Fra : Ukendt

Dato : 04-12-09 16:28

Og hvad mon linoliemaling har med sagen at gøre?
Det eneste man ved en hurtig scanning af siderne kan se, der giver mening
generelt, er bemærkningen om, at adskillig viden om linolie i dag er
Glemt---
Anvendelsen af linolie i forbindelse med metalforarbejdning,
efterbehandling, står der intet om.
Brunering, rustbeskyttelse osv.
Linolie kan skam glimrende "sidde fast" på metal.
Om det beskytter mod organismers bopælssøgning, må evt. erfaring vise.

Egon

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 04-12-09 06:10

Hej Per,

Det var de første afsnit om linolie og linoliemaling der gav lidt
indsigt i linolien og den egenskaber. Til nogle linoliemalinger
tilsættes skimmel- og svampemidler men de giver ikke nogen effekt over
for rurer.

Intet indhold i linolieforbindelserne indeholder stoffer der giver
egenskaber der vil kunne forhindre rurernes bosættelse kan
sammenlignes med det under forsøg påviste stof der forhindrer
rurernes bosættelse stoffet Biojelly er et polymert sekret der opstår
på en membran af cellulose acetat (eddikesyre) nedsænket i havvand.
Det er denne biofilms bakterieflora der har betydning for bosættelse
af rurer; men på nuværende tidspunkt ved man ikke nok om biofilmen til
at den kunne bruges som antibegroningsmiddel i det åbne hav..

Derfor tror jeg ikke at en indsovsning af propelleren med linolie vil
have nogen effekt.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 04-12-09 09:23

Anvendelse af linolie til metalfarvning bruges på smedejernsgenstande.
Her anvendes linolie ofte til sortbrænding, det udføres på den måde at
det vel skurede jern overstryges med et ganske tyndt lag linolie og
derpå afbrændes over en svag, rygende kulild på smedeessen. Efter
afbrændingen afbørstes således at de fremspringende steder til dels
bliver blanke igen, hvilket fremhæver relieffet i genstanden
betydeligt.

MEN denne sammenblanding med en beskyttelse mod rurers bosættelse er
lidt langt ude.

Laver man til gengæld en blanding af gammedags pishustjære og
cementpulver og påsmører det på en spundsvæg der skal ramme ned som en
kajkant så vil dette forhindre at rurer sætter sig.
Denne metode med pålægning af lag med nævneværdig tykkelse på en
propel vil gå ud over propellerens afballancering. Den slags er ret
uheldig.

Mvh/Harding

Fra : Karsten Svenningsen

Dato : 30-11-09 01:54

Jeg har eksperimenteret med SharkSkin eller HaiFishhaut fra VossChemie, det
skulle i teorien være en bundmaling der efterligner Hajhud og dermed ikke
skulle kunne danne grobund for rurer pga. texturen. Bundmalingen minder om
et lag latex iblandet fint sand . Bundmalingen skulle ikke være skadelig for
miljøet.

Min erfaring med den er at den ihvertfald ikke er skadelig for miljøet, og
at I andre har oplevet året som rurerfri vil jeg vove at påstå at det er
fordi at jeg ahr tiltrukket dem der var. Efter to måneder i vandet (april
maj) og over 200 sømil på loggen var jeg nødt til at have båden ud af vandet
og spulet i bunden. Til bundmalingens forsvar var rurene nemme at fjerne.
I midten af August efter yderligere 250 sm var den lige så begroet igen. I
oktober November har båden mest ligget stille og der er ikke kommet meget
skidt til i den periode.

Konklusionen er at bundmalingen skal af igen, hvilket er rimeligt nemt. Så
to store plusser skal den have, 1) den er god ved dyr, og 2) den er nem og
fjerne, men den opfylder overhovedet ikke dens formål.

Er der andre som har prøvet af afvige fra de sikre bundmalinger, vil det da
være sjovt at høre.

Mvh. Karsten Svenningsen

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 30-11-09 01:02

Hej Karsten,

Du kan læse om rurernes opførsel her:

http://rudar.ruc.dk/bitstream/1800/1399/1/rapport%20i%20pdf.pdf

Mvh/Harding

Fra : Karsten Svenningsen

Dato : 02-12-09 01:36

Sjovt du kunne se mit indlæg, jeg kan ikke selv og det var også endt i min
draft folder, så derfor postede jeg det igen, før jeg opdagede din respons.

Karsten

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 02-12-09 23:14

Ja.... der findes ingen fantastiske løsninger ....

Jeg er imponeret over at hempels produkter virker så fint samtidig med, at
de overholder de strenge miljø krav.

--
Afsendt fra båden: