Problemer med lænsepumpe
Fra : Preben Andersen

Dato : 22-11-09 12:14

Jeg har en Rule-Mate RM 500, http://www.onestopshopcatalog.com/rm500.html, i
min båd. Den skulle tænde automatisk, når der er vand.
Den pumper fint når den tændes manuelt, og standser også når båden er tømt.
Når der så kommer vand igen, starter pumpemotoren, som den skal og kører,
men den pumper ikke. Det er som om, den ikke "får fat" i vandet. Hvis jeg så
tager strømmen fra den og sætter den til igen, pumper den, som den skal. Der
er tilsyneladende ikke snavs i pumpen og slangen er ikke bøjet.
Nogen her, der har en idé om, hvad der kan være galt?
--
mvh/Preben

Fra : Steffen Skov

Dato : 22-11-09 14:32

hejsa
Det lyder mærkeligt. Har du limet den fast, eller står den løs. Jeg
monterede selvsamme model på en båd i Middelhavet sidste år, og den virker
perfekt. Måske skal du have din byttet som værende defekt.
Hilsen Steffen
--
"E´baad" Pd26 nr.18, Århus.

Fra : Preben Andersen

Dato : 22-11-09 17:05

"Steffen Skov" <XsskovY@vip.cybercity.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> monterede selvsamme model på en båd i Middelhavet sidste år, og den virker
> perfekt. Måske skal du have din byttet som værende defekt.

Bundpladen er skruet fast.
Det er lidt bøvlet at bytte, da den er købt via nettet i en engelsk butik

--
mvh/Preben

Fra : SørenH

Dato : 22-11-09 15:13

Preben Andersen skrev:
> [...]
> ikke bøjet.
> Nogen her, der har en idé om, hvad der kan være galt?

Havde præcis samme problem med præcis samme model!
Mit gæt var/er, at da den er meget lille har den ikke kræfter til at
overvinde ret meget løftehøjde eller -længde og/eller smal diameter
undervejs i pumpevejen.
Min skulle overvinde ca 1 meter løftehøjde, 3 meter slangelængde til
agter og en diameter på ca ½tomme, som pumpen iflg. manual skulle kunne
klare altsammen.
Ved gentagne forsøg fanger den pludselig, og så gjorde den det ok.
Der var fint omdrejningstal under alle forsøg!
Synd, - for det var et godt og billigt bud på en all-in-one-lænsepumpe.

Da jeg ikke kunne stole på den (vi anvender osse sumpen til badevand fra
bruseren) udskiftede jeg den med en klassisk membranpumpe på et skot og
med forfilter.
Den virker! - hvergang - men kostede osse mere end en tusse.
Det er iøvrigt utroligt så hurtigt forfilteret slammer til med fnuller,
snask og hår!!

Sidegevinst er, at den larmer på sit monteringssted, så man får en
advarsel hvis den starter på uventede tidspunkter.
En nat et sted i Frankrig blev jeg vækket af pumpen, stod op og så, at
een af os efter natligt toiletbesøg ikke havde fået Sealock
toiletpumpens håndtag sat på "Locked", så skyllevand fra floden var
steget op over kanten på toiletkummen og løb ned i sumpen.

SørenH
s/y Marie af Næstved

Fra : SørenH

Dato : 22-11-09 15:29

- glemte at nævne at man så selvfølgelig skal have en vandføler i sumpen.
Jeg valgte Waterwitch uden bevægelige dele og den kan varmt anbefales.
Der er kommet en nyere model 101, en hel del billigere = ca 150 kr.
SørenH

Fra : Preben Andersen

Dato : 22-11-09 17:04

"SørenH" <soren@FJERNhelefamilien.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> og en diameter på ca ½tomme, som pumpen iflg. manual skulle kunne klare

Her er slangelængden ca. 1 meter og højden ca. ½ meter, så det skulle være
OK.
--
mvh/Preben

Fra : claus b.p.

Dato : 22-11-09 15:24

Preben Andersen wrote:
> [...]
> pumper den, som den skal. Der er tilsyneladende ikke snavs i pumpen
> og slangen er ikke bøjet. Nogen her, der har en idé om, hvad der kan være

Jeg har oplevet det samme et par gange. (Min er ikke samme fabrikat) Pumpen
laver en hvirvel rundt om sig, i stedet for at slynge vandet ud i
afgangsrøret.
Så vidt jeg kan vurdere, virker pumpen bedst når der er vand helt op over
skovlhjulet. Kan du flytte flydekontakten, så den først starter lidt senere?

Mvh. Claus

Fra : SørenH

Dato : 22-11-09 15:34

claus b.p. skrev:

> [...]
> skovlhjulet. Kan du flytte flydekontakten, så den først starter lidt senere?

Det burde ikke være et issue, da flydekontakt og pumpehjul er monteret
sammen i pumpehuset, og man må formode at fabrikanten har indstillet den
så kontakten først sluttes når der er "arbejdsvand" nok.
Jeg tror stadig den er for klein til andet end meget små løft og kort
slangelængde.
SørenH

Fra : Preben Andersen

Dato : 22-11-09 17:07

"claus b.p." <cbp33@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> Så vidt jeg kan vurdere, virker pumpen bedst når der er vand helt op over
> skovlhjulet. Kan du flytte flydekontakten, så den først starter lidt

Som Søren H skriver, er kontakten indbygget, og jeg tror ikke den kan
justeres.
--
mvh/Preben

Fra : blueocean

Dato : 23-11-09 14:12

On 22 Nov., 17:07, "Preben Andersen" <pranSLETDE...@privat.dk> wrote:

> Som Søren H skriver, er kontakten indbygget, og jeg tror ikke den kan
> justeres.
> --
> mvh/Preben

Til Søren

Du burde installere din vandindtag til toilettet korrekt således at du
undgår den hævert virkning du har, istedet for at satse på at din
lænsepumper tager det hvis nogen skulle at lukke for vand intaget til
toilettet.

Gert

Fra : SørenH

Dato : 24-11-09 07:51

blueocean skrev:

> [...]
> undgår den hævert virkning du har, istedet for at satse på at din
> lænsepumper tager det hvis nogen skulle at lukke for vand intaget til

Jeg ved det, jeg ved det, - men du ved osse hvor snæver plads der er i
sådn et all-in-one toilet/bad på en 32-fods båd, og jeg valgte at stole
på at sealock og/eller lænsepumpe virker (og at jeg ikke er for søvnig
om natten hvor vi mænd på den forkerte side af 60 notorisk skal op).
Søren

Fra : Ukendt

Dato : 24-11-09 09:45

SørenH wrote:

> [...]
> stole på at sealock og/eller lænsepumpe virker (og at jeg ikke er for
> søvnig om natten hvor vi mænd på den forkerte side af 60 notorisk

Hej Gert og Søren,

Jeg har samme problem ...: Man SKAL huske at sætte den lille kontakt til
højre, når man forlader toilettet efter at have pumpet ud ...

Til Gert: Hvordan laver man et korrekt vandindtag, når toiletkummens
overkant er under vandlinien? (Jeg tænker på en eksisterende
installation).

Flemming Torp

Fra : N/A

Dato : 24-11-09 07:51

Fra : SørenH

Dato : 24-11-09 15:34

On 24 Nov., 09:45, "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark>
wrote:

> [...]
>
> Til Gert: Hvordan laver man et korrekt vandindtag, når toiletkummens
> overkant er under vandlinien? (Jeg tænker på en eksisterende

Hej Flemming
Man fører skyllevandsslangen fra bundindtaget op i en sløjfe som i
højden skal nå over vandlinien (osse når båden krænger!) og på toppen
sætter man en antihævertventil.
For mit vedkommende ville det være til loftet i bad/toilet og bestemt
ikke "se kønt ud".
Jeg/vi har glemt at sætte i "sealock-stilling" 2 gange på 6 års
intensiv sejlads, og begge gange har een af de to lænsepumper (den ene
altid aktiv) reddet situationen.
Hilsen
SørenH
s/y Marie af Næstved

Fra : Ukendt

Dato : 25-11-09 01:36

SørenH wrote:
> [...]
SNIP

SNIP

> [...]
> Jeg/vi har glemt at sætte i "sealock-stilling" 2 gange på 6 års
> intensiv sejlads, og begge gange har een af de to lænsepumper (den ene

Hej Søren, tak for den vejledning ... Den løsning vil jeg overveje.
Har selv oplevet det en enkelt gang ... midt på natten ... scary ...

Flemming Torp