Elektrisk stød
Fra : Claus

Dato : 20-11-09 08:10

Hej gruppe
Min båd står på land med landstrøm der trækker en affugter og laderen. Da
jeg udefra rør ved bovpropellens metaldele fik jeg stød.
Når jeg derefter slukkede for landstrømmen var der intet galt.
Hvad er problemet?
Mvh
Claus

Fra : Per®

Dato : 20-11-09 11:39

Det er lækstrøm fra laderen. Hvis det er en switch-mode (forholdsvis lille
og let) type er der måske 110 forholdsvis ufarlige (næsten ampereløse) volt
på bovpropellens chassis, som du normalt ikke lægger mærke til når båden er
landtilsluttet i vandet. De bliver afledt gennem vandet.
Måske er det fordi der ikke er "jord" (tredje ben) i den 240V tilslutning du
bruger?

Hvis det er en almindelig tung lader med jernkernetrafo kan det være nok at
vende 240V stikket, men jeg ville nok tilkalde en elektriker under alle
omstændigheder, da det ikke er gode symptomer

mvh Per*

Fra : oz3bto

Dato : 20-11-09 16:00

> [...]
> jeg udefra rør ved bovpropellens metaldele fik jeg stød.
> Når jeg derefter slukkede for landstrømmen var der intet galt.

At banke en hegnspæl mindst ½M ned i jorden også før et kabel fra der hvor
du får tød også til hegnspælen så skulle den gerne stoppe med at give dig
stød

Fra : Lars Kristensen

Dato : 20-11-09 18:34

Claus wrote:
> [...]
> jeg udefra rør ved bovpropellens metaldele fik jeg stød.
> Når jeg derefter slukkede for landstrømmen var der intet galt.

I de fleste elektroniske apparater idag sidder der et netstøjfilter på
230V tilslutningen. Det sidder der dels for at forhindre elektrisk støj
fra nettet i at forstyrre apparatet og dels for at apparatet ikke slev
skal sende forstyrrende støj ud på nettet. Den billige og hurtige måde
at lave et sådan filter på er ved at forbinde en kondensator fra fase
til jord og en fra nul til jord. Når designeren af apparatet vælger
denne løsning er det i forventning om at du naturligvis sørger for at
dit apparat er koblet til en installation med jord. Det er der i og for
sig ikke noget galt i, men når nu en stor del af de danske
el-installationer ikke har jord er denne løsning ikke særlig
hensigtsmæssig set fra en forbrugers side. Forbrugeren vil ofte opleve
det du også oplevede, nemlig at kunne få stød fra dit apparat. (indirekte)

En anden ting er at din lader er problematisk at benytte i båden, hvis
du jordforbinder din lader som du bør. Grunden til det er at 12V minus
(eller stel om du vil) er forbundet til 230V jord igennem laderen. Det
kan give anledning til galvanisk tæring rundt omkring på din båd når den
ligger i vandet. Det kan give frygtelige problemer.
Jordforbindelsen i 230V stikket har formentlig ikke samme potentiale som
den jordforbindelse dit skib måtte have igennem vandet og ind igennem
skrueaksel bovpropel osv. Dette medfører at der løber en lille strøm fra
landstikjord gennem din båd til vandet. Dette vil flytte noget
materiale. Det værste der kan ske er at der langsomt men sikkert
forsvinder materiale fra din skrue, aksel, bovpropel, skrogennemføringer
og andet der kan tænkes at sidde i strømmens bane - lidt afhængig af de
forskellige materialers placering i spændingsrækken. Det kan i sidste
ende betyde en sunket båd.

Læs lidt tilbage i gruppen på google groups (søg på galvanisk). Det har
været diskuteret til hudløshed her.

Du bør kraftig overveje at anskaffe en lader der har fuldstændig
galvanisk adskillelse mellem jord/nul/fase og plus/minus, hvis du bruger
den mens akkumulatoren er tilsluttet resten af elnettet i båden.

Alternativ løsning er at du ikke forbinder landjord til din lader og i
stedet må leve med de risici det indebærer for dig og ikke mindst dine
gaster.

- Lars

Fra : Claus Kastenskov

Dato : 20-11-09 21:16

Hej Lars
Skal jeg forstå det på den måde at min lader er defekt?
Vil tærezinken på bovpropellen, ved akslen og andre steder ikke forhindre at
vitale dele af båden korroderer?
Mvh
Claus

Fra : Lars Kristensen

Dato : 21-11-09 12:15

Claus Kastenskov wrote:
> Hej Lars
> Skal jeg forstå det på den måde at min lader er defekt?

Nej, din lader er ikke defekt. Den er bare ikke velegnet til det brug du
har.

> Vil tærezinken på bovpropellen, ved akslen og andre steder ikke forhindre at
> vitale dele af båden korroderer?

Jo, indtil de er væk. Det kan gå overraskende stærkt, når der er strøm
involveret. Du kan ende ud i at dine offerzink ikke holder en hel sæson
hvis din båd ligger med landstrøm (med jord) på og laderen tilsluttet,
når du ikke bruger båden. Og så går det ud over andre ting ombord.

- Lars

Fra : Claus

Dato : 24-11-09 13:54

Nu har jeg spurgt en marineelektriker, han siger at det er statisk
elektricitet og ikke betyder noget. Kan han have ret i det?

Fra : Lars Kristensen

Dato : 24-11-09 19:31

Claus wrote:
> Nu har jeg spurgt en marineelektriker, han siger at det er statisk
> elektricitet og ikke betyder noget. Kan han have ret i det?

Tror jeg ikke. Der har ikke rigtig været tørre vinterdage som normalt
ville være en forudsætning for statisk elektricitet. En efterårsvåd båd
opbygger ikke statisk elektricitet. Det er lige som med bilen. Den får
du vel heller ikke stød på når det er vådt i vejret?

Du må være den bedste til at vurdere det, da det var dig der oplevede
det. Føltes det som der sprang en lille gnist og så var der ikke mere
stød i bovpropellen eller følet du et konstant eller langvarigt ubehag
ved at røre ved den?
Hvis det kun var en gnist, jo så kunne det godt være statisk
elektricitet. Var det længerevarende eller konstant ubehag, så har det
helt sikkert ikke været statisk elektricitet.

- Lars

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 25-11-09 03:36

Når jeg læser hvad du skriver så lad os begynde med affugteren.
Når temperaturen inde i båden svinger sammen med temperaturen udenfor,
opstår der ikke kondens. Kondens opstår af temperaturforskelle. Dette
gælder både, når båden står på land, og når den ligger i vandet. Sørg
altid for god ventilation.
En affugter er helt unødvendig og er kun et energifrås.

Laderen skal heller ikke være tilsluttet normalt. Det er måske
nødvendigt men en enkelt opladning hvis det er gamle batterier, nye og
fuldtopladede batterier skal ikke efterlades i løbet af vinteren.
Det du oplever er ikke statisk elektrisitet men en båd hvor din
installation ikke er i orden. Det skal du få lavet.
Undgå landstrøm om vinteren. Der er ikke brug for det - og det kan
medføre brand, hvis der er overgang i el-systemet. Desuden er din båd
udsat, hvis der bliver lynnedslag i havnens el-system.
Mange havne slukker generelt for al strøm til vinterpladserne i den
mørke periode af døgnet. I vandet er det kun tilladt at have landstrøm
når der er nogen ombord eller ved båden. Alt sammen for at undgå brand
og energispild.

Mvh/Harding

Fra : Claus

Dato : 26-11-09 09:01

OK, tak for de gode råd. Er der så nogen der kender en god marineelektriker
i nærheden af Gilleleje?
Mvh
Claus

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 27-11-09 02:12

Her er søfartsstyrelsens liste over firmaer der kan foretage
isolationsmålinger.

http://www.sofartsstyrelsen.dk/SiteCollectionDocuments/CFS/Autoriserede/Autoriserede/19_isomaaling.pdf

Du kan også finde de nærmeste ud fra dette link:

http://maps.google.dk/maps?hl=da&resnum=0&um=1&ie=UTF-8&q=marine+elektriker+gilleleje&fb=1&gl=dk&hq=marine+elektriker&hnear=gilleleje&view=text&ei=tpUPS9yfOYbb-Qbis-GbDg&sa=X&oi=local_group&ct=more-results&resnum=1&ved=0CBEQtQMwAA

Mvh/Harding