Færdselsforseelse dom -
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 20-11-09 10:09

http://www.jv.dk/artikel/779006

KOLDING:I går blev en 19-årig koldingenser tiltalt for uagtsomt mandrab ved
Retten i Kolding.

Kun to måneder efter at en 19-årig koldingenser havde fået kørekort, kørte
han sin jævnaldrende kammerat i døden ved en ulykke på Vejlevej i Kolding.

Den unge mand kørte alt for stærkt, og kørte en form for ræs med en anden
bil, da hans bil kom i slyng, og han mistede herredømmet over den.

Bilen endte mod en betonklods og en lygtepæl. Kammeraten var dræbt på
stedet, mens mandskab fra Falck måtte skære den 19-årige fri, da han sad
fastklemt i bilen.

Han blev idømt 20 dagbøder af 150 kroner, og fik samtidig kørselsforbud.

Det vil sige, at han skal op til en ny køreprøve, og at frakendelsen er
betinget i tre år. Begår han en færdselsforseelse i den periode, ryger
kørekortet for altid.

Hvilken færdselsforseelse skal han lave for at kørekortet ryger?

--
Per

Fra : alexbo

Dato : 20-11-09 10:21

"Per Henneberg Kristensen" skrev

> [...]
> kørekortet for altid.

> Hvilken færdselsforseelse skal han lave for at kørekortet ryger?

En forseelse der ville give et køreforbud, eller en betinget frakendelse..
Forøvrigt tror jeg ikke på dette med altid, der menes nok ubetinget.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henning

Dato : 20-11-09 12:31

On Fri, 20 Nov 2009 10:21:18 +0100, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

>"Per Henneberg Kristensen" skrev

>En forseelse der ville give et køreforbud, eller en betinget frakendelse..
>Forøvrigt tror jeg ikke på dette med altid, der menes nok ubetinget.

Det kan såmænd også bare være to af hinanden uafhængige klip - det
udløser også en betinget dom.

Fra : Nicolaj C

Dato : 20-11-09 13:01

"Henning" <no.mail@all.invalid> wrote in message

> Det kan såmænd også bare være to af hinanden uafhængige klip - det
> udløser også en betinget dom.
Er det ikke 3 klip der skal til ? Tavlen for klip er vel vasket ren efter
han har generhvervet kørekortet.

Fra : Henning

Dato : 20-11-09 13:43

> Er det ikke 3 klip der skal til ? Tavlen for klip er vel vasket ren efter
>han har generhvervet kørekortet.

I dette tilfælde er der tale om en "ny" bilist, der er skrappere krav
til dem.

Fra : alexbo

Dato : 21-11-09 21:05

"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev

> Det kan såmænd også bare være to af hinanden uafhængige klip - det
> udløser også en betinget dom.

Næh, for en ny bilist er det køreforbud,
er han nået uden for "ny bilist" har det ingen virkning.

Men det sådan set ligegyldigt, hvor mange klip der skal til, en betinget dom
eller et køreforbud i perioden vil udløse en ubetinget.

Det var det jeg skrev og det er sådan det er, en fartbøde eller køre uden
cykellygte betyder ingenting.

mvh
Alex Christensen

Fra : Armand

Dato : 22-11-09 02:31

alexbo skrev:
> [...]
> eller et køreforbud i perioden vil udløse en ubetinget.
>
> Det var det jeg skrev og det er sådan det er, en fartbøde eller køre uden

"betinget" er jo også en usigende beskrivelse.
I en afsagt doms præmisser vil den dømte kunne udlede på hvilke
betingelser(!) den mildere dom er afsagt.
Men almindeligvis vil det dreje sig om forhold der ligger meget tæt på
den pågældende sag. Får man en betinget sprit-dom mister man ikke kortet
af at køre uden cykellygte i perioden - Akkurat som min lærekammerat der
blev knaldet uden håndbremsekabel og halv bremsekraft og fik sig en
betinget frakendelse ud af dét: Hán gik helt kold over den 'betingede'
indtil det blev præciseret for ham at det f.eks. ikke omfattede fartbøder!

--
Armand.

Fra : blue

Dato : 22-11-09 15:28

> I en afsagt doms præmisser vil den dømte kunne udlede på hvilke
> betingelser(!) den mildere dom er afsagt.
> Men almindeligvis vil det dreje sig om forhold der ligger meget tæt på den
> pågældende sag.

Nix - det har ikke noget at sige, hvad man har lavet før. Og det skal ikke
være forhold, der ligger tæt på den pågældende sag.

> [...]
> af dét: Hán gik helt kold over den 'betingede' indtil det blev præciseret
> for ham at det f.eks. ikke omfattede fartbøder!

Det kommer da an på hvor hurtigt, han kører! Eller hvor ofte han kører for
hurtigt (flere klip). En fartbøde kan godt udløse en betinget frakendelse og
dermed en ubetinget, hvis man har en betinget frakendelse i forvejen.

Fra : Armand

Dato : 22-11-09 20:42

blue skrev:

> Nix - det har ikke noget at sige, hvad man har lavet før. Og det skal ikke
> være forhold, der ligger tæt på den pågældende sag.

Som jeg skrev: Dét vil (i den sidste ende) fremgå af dommens præmisser
hvilke 'betingelser' at straffriheden består af!

> [...]
> dermed en ubetinget, hvis man har en betinget frakendelse i forvejen.

Sikke noget, i ordets klareste forstand, sludder!
For ikke at forvirre yderligere burde der stå 'belaste' istedet for
'udløse'.
Og når du bringer grove fartforseelser ind i billedet er det alene dém
(á klippene) der ligger til grund for en given frakendelse og ikke at
man har en betinget dom for f.eks. sprit eller at køre uden bremser.
Har man en betinget sprit-dom belastes den almindeligvis ikke af at man
f.eks. snuppes i at køre uden sele :-|

--
Armand.

Fra : blue

Dato : 23-11-09 07:50

> Som jeg skrev: Dét vil (i den sidste ende) fremgå af dommens præmisser
> hvilke 'betingelser' at straffriheden består af!

Straffrihed - hvad snakker du om?

Man har fået en betinget frakendelse, og hvis man får en ny betinget
frakendelse, får man en ubetinget frakendelse - længere er den ikke. Der er
ingen præmisser, man behøver at kende.

> Sikke noget, i ordets klareste forstand, sludder!
> For ikke at forvirre yderligere burde der stå 'belaste' istedet for
> 'udløse'.

Du har tydeligvis slet ikke forstået, hvordan tingene hænger sammen...

> Har man en betinget sprit-dom belastes den almindeligvis ikke af at man
> f.eks. snuppes i at køre uden sele :-|

At køre uden sele vil *aldrig* have betydning i sager med betinget
frakendelse.

Fra : Armand

Dato : 23-11-09 10:57

blue skrev:

> [...]
>
> Man har fået en betinget frakendelse, og hvis man får en ny betinget
> frakendelse, får man en ubetinget frakendelse - længere er den ikke. Der er

Du er en af dem der lige skal vende ordet 'betinget' igen:
'betinget' er ikke et kodeord á "betinget + betinget = afsoning"!
'betinget' fortæller at der er en betingelse hæftet på den del af
forseelsen der er dømt straffri!
Betingelsen i en dom strækker sig typisk over en årrække og indeholder
typisk at man ikke forbryder sig i samme retning igen.
Man kan godt have en straffri spritdom under betingelse af at man ikke
kører sprit i tre år, og sidenhen få en straffri fartdom under
betingelse af at man ikke kører for hurtigt i en periode!

> Du har tydeligvis slet ikke forstået, hvordan tingene hænger sammen...

Jeg tror snarere at det er dig der er groet fast i din opfattelse -
Medmindre at du er umådelig dårligt til såvel at udtrykke dig som at
opfatte hvad jeg skriver :-|

> At køre uden sele vil *aldrig* have betydning i sager med betinget
> frakendelse.

Det er da kun fordi at en seledom er så banal en bødesag at den er svær
at forestille sig komme for en dommer. Rent hypotetisk kan man vel godt
forestille sig en straffri dom 'under betingelse af at man ikke (igen)
kører uden sele' :-/

--
Armand.

Fra : CL

Dato : 23-11-09 12:11

Armand wrote:

> [...]
> svær at forestille sig komme for en dommer. Rent hypotetisk kan man
> vel godt forestille sig en straffri dom 'under betingelse af at man

Læs dette og få opdateret din viden,
http://www.politi.dk/da/borgerservice/korekort/frakendelse_koerekort/
Carsten Larsen

Fra : blue

Dato : 23-11-09 18:25

> Du er en af dem der lige skal vende ordet 'betinget' igen:
> 'betinget' er ikke et kodeord á "betinget + betinget = afsoning"!

Jeg har da aldrig snakket om afsoning! Jeg snakker om frakendelse og i den
forbindelse er "betinget + betinget = ubetinget frakendelse".

> 'betinget' fortæller at der er en betingelse hæftet på den del af
> forseelsen der er dømt straffri!

Du har slet ikke forstået dette område. Der er tale om en frakendelse og
ikke en straf, og der er ikke tale om, at nogen er straffri!

Har man fået en betinget frakendelse, har man helt sikkert fået en straf -
bøde eller fængsel.

> Betingelsen i en dom strækker sig typisk over en årrække og indeholder
> typisk at man ikke forbryder sig i samme retning igen.

Igen - du blander tingene sammen. Får man en betinget frakendelse, må man
ikke i 3 år få endnu en betinget frakendelse. Gør man det, ryger kortet. Og
det er helt klart angivet i færdselsloven, hvilke overtrædelser, der giver
anledning til en betinget frakendelse. Det er ikke noget dommeren skriver i
præmisserne.

> Man kan godt have en straffri spritdom under betingelse af at man ikke
> kører sprit i tre år, og sidenhen få en straffri fartdom under betingelse
> af at man ikke kører for hurtigt i en periode!

En straffri spritdom! Så har man sgu hørt det med...

Og igen - den betingelse du kommer med er helt gal. Det er slet ikke sådan
det foregår...

> Jeg tror snarere at det er dig der er groet fast i din opfattelse

Prøv at kigge i færdselsloven på et tidspunkt - særligt kapitel 18. Eller på
det udmærkede link, som Carsten har angivet.

> Medmindre at du er umådelig dårligt til såvel at udtrykke dig som at
> opfatte hvad jeg skriver :-|

Umiddelbart tror jeg ingen af delene er tilfældet.

> Det er da kun fordi at en seledom er så banal en bødesag at den er svær at
> forestille sig komme for en dommer.

Der er da jævnligt selesager i retten.

> Rent hypotetisk kan man vel godt forestille sig en straffri dom 'under
> betingelse af at man ikke (igen) kører uden sele' :-/

Nej, det kan man ikke!

Og hvor pokker du har udtrykket "straffri dom" fra ved jeg ikke. Normale
mennesker vil kalde det en frifindelse og til en frifindelse er der
naturligvis ingen betingelser...

Fra : Armand

Dato : 23-11-09 23:00

blue skrev:

> Jeg har da aldrig snakket om afsoning! Jeg snakker om frakendelse og i den
> forbindelse er "betinget + betinget = ubetinget frakendelse".

En betinget dom er en betinget dom, men jeg skulle naturligvis have
holdt mig til 'frakendelse' frem for 'afsoning'!

> [...]
> ikke en straf, og der er ikke tale om, at nogen er straffri!
> Har man fået en betinget frakendelse, har man helt sikkert fået en straf -

Hvis man kan slippe for en frakendelse eller en afsoning, vil du så ikke
kalde dét for straffrihed?

> [...]
> anledning til en betinget frakendelse.
>
> [Prøv at kigge i færdselsloven på et tidspunkt - særligt kapitel 18.]

----
Færdselsloven:
§ 126. Retten til at føre de i § 125 nævnte køretøjer skal endvidere
frakendes føreren af et sådant køretøj, såfremt han:........

   Stk. 2. Frakendelsen sker betinget, medmindre føreren:

3) tidligere er frakendt førerretten betinget, og det nye forhold er
begået i prøvetiden, eller

4) tidligere er frakendt førerretten ubetinget, og det nye forhold er
begået inden 5 år efter udløbet af frakendelsestiden.

   Stk. 3. Under særlig formildende omstændigheder kan der ske betinget
frakendelse i tilfælde, hvor frakendelse efter stk. 2 ellers skulle ske
ubetinget.
----

Kontant læst står der vitterligt at forseelser i størrelseordenen til
frakendelse anskues under ét!
Eftersom at dét er stik imod min (hidtidige) opfattelse (at en betinget
spritdom kan udløses af en alvorlig fartforseelse) vil jeg selv grave
videre ad mine mulig kanaler omkring dét

> Det er ikke noget dommeren skriver i præmisserne.

Dommens præmisser omhandler hvad der ligger til grund for dommen og i
tilfælde af en betinget dom derfor også hvad betingelserne omfatter!

> En straffri spritdom! Så har man sgu hørt det med...

'slippe for afsoning'!

> Og igen - den betingelse du kommer med er helt gal. Det er slet ikke sådan
> det foregår...

> Prøv at kigge ....... på det udmærkede link, som Carsten har angivet.

Det eneste der nærmer sig i Carstens link er:
"Hvis du i prøvetiden begår et nyt forhold, der også medfører
frakendelse af førerretten, fastsætter retten en fælles frakendelse for
dette forhold og den tidligere pådømte lovovertrædelse."

Og dét er klart: Har du en betinget dom og siden får frakendt
førerretten bliver den betingede dom lagt oven i frakendelses hhv.
afsonings -tiden.

Men i teksten står intet om situationen hvor man ikke bliver frakendt
men atter får en betinget dom for en anden type overtrædelse :-|

> Og hvor pokker du har udtrykket "straffri dom" fra ved jeg ikke. Normale
> mennesker vil kalde det en frifindelse og til en frifindelse er der
> naturligvis ingen betingelser...

Når der tilsyneladende vakles rundt i begrebet 'betinget' må der bringes
andre begreber ind i debatten, og en betinget dom er "straffrihed under
betingeslse af . . . "

--
Armand.

Fra : blue

Dato : 24-11-09 17:31

> En betinget dom er en betinget dom, men jeg skulle naturligvis have holdt
> mig til 'frakendelse' frem for 'afsoning'!

En betinget dom og en betinget frakendelse har IKKE noget med hinanden at
gøre. Der er IKKE tale om en betinget dom, hvis man får en betinget
frakendelse af kørekortet.

En betinget DOM sker på baggrund af straffelovens kapitel 7.

En betinget frakendelse af kørekortet sker på baggrund af færdselslovens
kapitel 18.

Du blander disse ting sammen...

> Hvis man kan slippe for en frakendelse eller en afsoning, vil du så ikke
> kalde dét for straffrihed?

NEJ!

Og en frakendelse er IKKE en straf!

> Eftersom at dét er stik imod min (hidtidige) opfattelse (at en betinget
> spritdom kan udløses af en alvorlig fartforseelse) vil jeg selv grave
> videre ad mine mulig kanaler omkring dét

Igen - du blander tingene sammen. Der er IKKE tale om en betinget spritdom,
hvis man har fået en betinget frakendelse.

Har man en betinget frakendelse af kørekortet i forbindelse med en spritdom,
og kører man efterfølgende 160 km/t eller hurtigere, får man endnu en
betinget frakendelse, hvilket giver en ubetinget frakendelse. Du må finde
nogle nye kanaler, hvis du ikke kan grave det frem ad dine nuværende.

> [...]
> bliver den betingede dom lagt oven i frakendelses hhv. afsonings -tiden.

Igen - du blander tingene sammen. Afsoning har ikke noget med frakendelse at
gøre...

> Men i teksten står intet om situationen hvor man ikke bliver frakendt men
> atter får en betinget dom for en anden type overtrædelse :-|

Igen - du blander tingene sammen. En betinget dom har ikke noget med
frakendelse at gøre.

> Når der tilsyneladende vakles rundt i begrebet 'betinget' må der bringes
> andre begreber ind i debatten, og en betinget dom er "straffrihed under
> betingeslse af . . . "

Der vakles ikke rundt i begrebet - det er dig, der blander tingene sammen.
Det er ret enkelt, men du vil åbenbart ikke forstå.

Jeg orker ikke denne diskussion mere, så slut herfra. Måske andre har mere
tålmodighed...

Fra : Armand

Dato : 20-11-09 23:37

> [...]
> kørekortet for altid.
>
> Hvilken færdselsforseelse skal han lave for at kørekortet ryger?

Det kommer an på hvad han er dømt for og dét fremgår ikke af ovenstående.
Hvis det er hastighedsoverskridelse alene, vil den simpleste fartbøde
indenfor de kommende tre år koste den frakendelse han har fået 'udsat'
qua betingelsen!

--
Armand.

Fra : blue

Dato : 22-11-09 15:30

> Det kommer an på hvad han er dømt for

Nej.

> Hvis det er hastighedsoverskridelse alene, vil den simpleste fartbøde
> indenfor de kommende tre år koste den frakendelse han har fået 'udsat' qua
> betingelsen!

Nej.

Fra : Armand

Dato : 22-11-09 20:44

blue skrev:

> Nej.

Nå!

> Nej.

Nå!

(ja, jég har ikke læst præmisserne, hvilket DU tilsyneladende har!)

--
Armand.

Fra : blue

Dato : 23-11-09 07:50

> (ja, jég har ikke læst præmisserne, hvilket DU tilsyneladende har!)

Det er ikke nødvendigt at læse præmisserne - man skal bare kende
færdselsloven, hvilket du helt klart ikke gør. Alex har skrevet, hvordan det
hænger sammen og mere kompliceret er det faktisk ikke.

Fra : Armand

Dato : 23-11-09 10:03

blue skrev:

> Det er ikke nødvendigt at læse præmisserne - man skal bare kende
> færdselsloven, hvilket du helt klart ikke gør. Alex har skrevet, hvordan det
> hænger sammen og mere kompliceret er det faktisk ikke.

Nu fandt jeg faktisk vej ind til byretten i Kolding og sagen, men
domsafsigelsen er tilsyneladende ikke kommet på endnu :-/

Jeg følger op omkring præmisserne når den engang bliver til at læse!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 23-11-09 23:09

Armand skrev:

> Nu fandt jeg faktisk vej ind til byretten i Kolding og sagen, men
> domsafsigelsen er tilsyneladende ikke kommet på endnu :-/

Forøvrigt skrives der i den linkede artikel at tiltalen lød på manddrab,
og selvom også frakendelse og en betingelse nævnes fortælles ikke hvilke
forhold at dé domme angår!
Således er det slet ikke til at svare på Pers oprindelige spørgsmål uden
at gennemlæse dommen, herunder præmisserne!

--
Armand.