Skypumpe i Århusbugten
Fra : Ole Pagh

Dato : 17-11-09 20:53

Sådan en grim karl som denne her:

http://www.dmi.dk/dmi/skypumpe_i_aarhusbugten

så vi hele 3 af på én gang forrige år i sensommeren, da vi var på vej
fra Anholt mod Isefjord.

Ifølge DMI kan vindhastigheden inden i skypumpen nemt komme op over 32
m/s (> orkanstyrke) inden i tragten.

Så er det jeg spørger: Hvordan skal man som sejler forholde sig hvis
man ser skypumpen komme direkte mod en og man ikke kan undgå at den
passerer lige over båden?
- Hvis man når at få sejlene ned.
- Hvis man IKKE når at få sejlene ned og storen surret.

Er der nogen der har prøvet at blive ramt "plet" af en skypumpe og
hvordan føles det?

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 18-11-09 14:42

Det gælder først og fremmest om at få sejlene ned og surret. Desuden skal
alt løst grej ned om læ, da der, foruden den voldsomme vindhastighed, også
er et vist sug i sådan en fætter.

Når du ikke at få sejlene ned er der vist kun Den lille Bønnebog tilbage at
gøre godt med, for vinden kan komme fra en hvilken som helst retning.

--
vh/ Mads Bo Falk,
S/Y Mathilde, Pd26, Århus

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 18-11-09 07:22

Samme syn som billedet viser var vi ude for i Køge Bugt for en del år
siden.
Vi nåede kun at få motoren startet og sluppet skøderne inden den var
over os.
Båden blev kastet ned på den ene side med mastespidsen under vand og
vand der løb ind i cockpittet.
Få sekunder efter at båden havde rejst sig blev den tilsvarende kastet
ned på den side.
Båden rejste sig igen og alt var stille omkring os. Derefter kom der
lidt vind igen og vi kunne sejle videre samtidigt med at cockpittet
blev tømt for vand gennem selvlænseren.
Der var kun et at gøre og det var at holde sig fast i det korte
øjeblik.

Mvh/Harding

Fra : blueocean

Dato : 18-11-09 08:42

On 18 Nov., 15:22, "Harding E. Larsen" <hard...@larsen.tdcadsl.dk>
wrote:
> [...]
> blev tømt for vand gennem selvlænseren.
> Der var kun et at gøre og det var at holde sig fast i det korte

Hvordan det opleves at blive ramt af en sådan fyr, kan beskrives som
at opholde sig i en centrifugerende vaskemaskine der skyller samtidig.

For en del år siden i Middelhavet på en sejlads fra Balearene til
Sicilien blev vi ramt af noget der lignede en skypumpe, det hedder
vist nok noget andet dernede, men da vi opdagende den til den ramte os
gik kun et par minutter, vi nåde dog at få rullet ind og smidt storen,
men ikke surret den fast ordentlig, jo vi var hurtige, men vi blev som
Harding beskriver det kaste ned på siden og derefter over på den anden
side, alt imens alting blev kylet rundt i kahytten, i cookpittet blev
rorgænger smidt overbord , han hang i livlinien, kom ind igen da båden
blev kastet over på den anden siden, han blev slynget ind over cepter
og det hele landede i cookpittet, helt utroligt slap han med nogle
knups og blå mærker ingen brækkede ting. Det enste der skete med båden
var stor skødet som er 12 mm skødetov knækkede som var det sytråd.
Vores vindmåler gav op da vind hastigheden nåde over 50 knob, så jo
sådan en fætter kan være farlig. Så det med et godt udkik når der er
optræk til noget, skal man være klar med de nødvendige forholds regler
og gøre klartt skib en gang for meget end en gang for lidt, og HUSK
at instruere de øvrige ombord hvad der kan ske, og hvad de skal gøre,
og dem som er i cookpittet skal bære livline.

Men men naturkræfter er ikke at spøge med, og i disse klima
forandrings tider må vi nok se i øjene at det vil forkomme mere på
vores hjemlige breddegrader da det har meget med vand temperstur at
gøre.

Gert

Fra : oz3bto

Dato : 18-11-09 17:37

> [...]
> - Hvis man IKKE når at få sejlene ned og storen surret.
>
> Er der nogen der har prøvet at blive ramt "plet" af en skypumpe og

Man kan undres ..

Sidste år sendte jeg DMI en mail med såen fætter skypumpe optaget omkring
ikast.. Det kunne ikke bruges til noget selvom jeg allerede havde spottet
skypumpen inden den blev til noget

I kan kikke den på http://www.youtube.com/watch?v=CkT_hxfPs5w