Vind en tur til Le Mans 2010 - i en Aston ~
Fra : Henrik B.

Dato : 15-11-09 20:56

Stille til rådighed af Vejdirektoratet. Desværre er det de færreste
mobiltelefoner, som er understøttet i konkurrencen:
http://www.pendlerduellen.dk/#/forside

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 16-11-09 00:42

> Stille til rådighed af Vejdirektoratet. Desværre er det de færreste
> mobiltelefoner, som er understøttet i konkurrencen:
> http://www.pendlerduellen.dk/#/forside

Hehe, man har da en Iphone, men mon man kna være med, når man bare skrår
over skolegården fra baghaven for at låse sig ind på sit arbejde i hallen
efter 75 meters gåtur?

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Karsten Andersen

Dato : 16-11-09 07:23

Mon, 16 Nov 2009 00:42:20 +0100, skrev Frodo Nifinger, på 20 linier, i
<4b0091db$0$275$14726298@news.sunsite.dk>, :

> [...]
>over skolegården fra baghaven for at låse sig ind på sit arbejde i hallen

Er der et stykke med motorvej på de 75 meter?
Hvis ja, så må du bare ikke overskride de 110 km/t

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Anders Majland

Dato : 16-11-09 19:22

> Hehe, man har da en Iphone, men mon man kna være med, når man bare skrår
> over skolegården fra baghaven for at låse sig ind på sit arbejde i hallen
> efter 75 meters gåtur?

Der er lidt "københavneri" over det (eller ihvertfald storby's snobberi).
Alle dem der ikke pendler ad motorstierne kan jo ikke deltage

Men jeg har da installeret det alligevel... Og jeg har oprettet en
DK.FRITID.BIL pulje. Smid mig en email og jeg skal putte dig i kassen ...

/A

Fra : Torben Scheel

Dato : 17-11-09 09:55

Anders Majland wrote:

> [...]
>

> Men jeg har da installeret det alligevel... Og jeg har oprettet en
> DK.FRITID.BIL pulje. Smid mig en email og jeg skal putte dig i kassen ...

'sværre. Denne storbysnob har HTC. Ipodsnobberne er for bange for
konkurrencen til at lukke den ind i varmen

--
vh
Torben

Fra : Armand

Dato : 17-11-09 17:27

Anders Majland skrev:

> Der er lidt "københavneri" over det (eller ihvertfald storby's
> snobberi). Alle dem der ikke pendler ad motorstierne kan jo ikke deltage

Sad lige og tænkte det samme!

Og hvordan i al verden vil de drage CO² ind i billedet når det kun er
hastigheden der logges og ikke bilens faktiske brændstoforbrug :-/

Er det ikke snarere et forsøg på at bruge mulighederne i moderne
mobiltelefoner (har dé forøvrigt ikke svært ved at GPS'e inde i en bil?)
til at ægge folks konkurrencegen til at lave et slow-race mesterskab :-/
Og mon ikke at mange hurtigt dropper ud når de indser at de har svært
ved at holde sig indenfor lovens rammer og derfor hurtigt sættes tilbage
på resultatlisten af de første ups'er :-/

Men OK!
Vi spørger altid efter jo ny tankegang frem for det traditionelle
skolemester-virke og det må man jo sige at detteher er!

--
Armand.

Fra : Anders Majland

Dato : 17-11-09 19:10

> Vi spørger altid efter jo ny tankegang frem for det traditionelle
> skolemester-virke og det må man jo sige at detteher er!

Og man bestemmer jo selv på hvilke ture man vil deltage ...

Nogen der har fået det til at virke ? På en nokia ?

På mobilen har jeg nu registereret 7 ture . Heraf inkluderer de 2 sidste
motorvej (de første var bare for at teste applikationen)

På mobilen kan jeg også se statistik på turene. Nyeste

Tid 1:79:27 <<< Må der vist være
fejl i beregningen af. Korrekt tid er ~1:15
Strækning 108km
Gennemsnitshastighed 82km/h

"Vis på kort" viser turen godt nok. Fra odden til søborg - heraf er der
motorvej fra holbæk til ring3

Når jeg så går online på pendlerduellen.dk kan jeg se at der er registeret 7
ture i mit dashboard, Men de står alle med længde og hastighed = 0

Desuden beder den mig hvergang om at indtaste navn osv forfra ... Lukker jeg
browseren og logger på igen så er det galt igen - både med ie og mozilla ...

/A

Fra : Armand

Dato : 17-11-09 19:58

Anders Majland skrev:

> [...]
>
> Desuden beder den mig hvergang om at indtaste navn osv forfra ... Lukker
> jeg browseren og logger på igen så er det galt igen - både med ie og

Måske at intentionerne alligevel ikke lever op til deres tekniske
formåen :-/

--
Armand.

Fra : Anders Majland

Dato : 17-11-09 22:39

> Måske at intentionerne alligevel ikke lever op til deres tekniske formåen
> :-/

Til gengæld svarer de reelt på gmail email kontoen - endda her ved
aftenstide

Så mon ikke de får det fikset ... Tror gerne at det er en større opgave at
få det testet så det virker på "alle" de telefoner som det burde virke på
udfra specifikationerne ...

Fra : Finn Guldmann

Dato : 16-11-09 01:55

Henrik B. skrev:
> Stille til rådighed af Vejdirektoratet. Desværre er det de færreste
> mobiltelefoner, som er understøttet i konkurrencen:
> http://www.pendlerduellen.dk/#/forside

At se på animationen skulle min telefon kunne bruges (det er den de
bruger), Men nu er jeg så ikke pendler, så det kan jeg ikke bruge til
noget.

Har ikke kigget nøje efter, men for mig ser det ud til at for at en
telefon kan bruges skal den være udstyret med GPS. Og det begrænser
selvfølgelig udvalget lidt.

Fra : Fly Christensen

Dato : 16-11-09 19:48

On Sun, 15 Nov 2009 20:55:50 +0100, "Henrik B."
<saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:

>Stille til rådighed af Vejdirektoratet. Desværre er det de færreste
>mobiltelefoner, som er understøttet i konkurrencen:
>http://www.pendlerduellen.dk/#/forside

Min mobil har ingen GPS, så det var det.
Desuden har jeg ikke noget web-abonnement til mobilen, så selv med GPS,
ville det blive lidt svært at hente det nødvendige program.

Fly

Fra : Mogens

Dato : 16-11-09 20:00

"Fly Christensen" <x_nospam_x@gmx.net> skrev i meddelelsen

> Min mobil har ingen GPS, så det var det.
> Desuden har jeg ikke noget web-abonnement til mobilen, så selv med GPS,
> ville det blive lidt svært at hente det nødvendige program.

Vil det virkelig sige, at "Staten" har været for langt fremme i skoene her?

I har vel alle en iPhone nu om stunder?
Ikke her -> har stadig en HTC smartphone / PDA :)

Fra : Anders Majland

Dato : 16-11-09 22:01

> I har vel alle en iPhone nu om stunder?

Nej, og det mest af princip* - Det er nu en meget lækker gadget... Og jeg er
da bestemt ikke blind for de mange spændeinde apps... Bla rev for at holde
os til en der er relevant i denne gruppe
http://www.devtoaster.com/products/rev/index.html

* antiparti pga af deres ipods har været for besværlige at have med at gøre
med krav om anvendelse af deres egen software på pc'en

> Ikke her -> har stadig en HTC smartphone / PDA :)

Men min nokia kan køre det (Har været glad for Nokia siden min 2010 i
1995/1996. Så på godt og skidt er jeg hængt ved og min nuværende touch
mobil er valgt da de fleste telefoner har for små knapper. Så er en stor
touchplade nemmere at ramme

/A

Fra : Anders Majland

Dato : 17-11-09 13:54

> Men min nokia kan køre det

Jeg har nu logget 2 ture der inkluderer motorvej. Og kan se det på mobilen.
Men online figurerer de ikke

Fra : Henrik B.

Dato : 16-11-09 22:42

"Mogens" <no@mail.com> skrev i meddelelsen

> I har vel alle en iPhone nu om stunder?

Nope! Har kraftigt anti-parti mod alle produkter fra Æble-fabrikken...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 17-11-09 11:33

"Henrik B." <> skrev i meddelelsen ...

> Nope! Har kraftigt anti-parti mod alle produkter fra Æble-fabrikken...

Du er ikke alene. Har det lige sådan.

mvh
Henning

Fra : Thore Jensen Bergens~

Dato : 17-11-09 15:36

Henrik B. skrev:
> Stille til rådighed af Vejdirektoratet. Desværre er det de færreste
> mobiltelefoner, som er understøttet i konkurrencen:
> http://www.pendlerduellen.dk/#/forside

Flot at de ikke har en version til windows mobile, dem er ellers
temmelig mange af..

Thore

Fra : Anders Majland

Dato : 24-11-09 20:12

> http://www.pendlerduellen.dk/#/forside

Så har jeg leget lidt mere med ...

Sidste uge gik med feedback og der kom også en fejlrettelse i fredags. Men
det er imho endnu ikke godt nok.

Se et par skærmdumps på http://majland.org/blog/?p=329

I morges har de ikke opdaget at jeg kørte på motorvej fra hobro til randers.
Overlay'et på google maps viser det ellers ganske tydeligt ...

I formiddags har jeg så fået log'et holbæk til ring 3. Men deres filtrering
af gps hastigheden er lige tynd nok. Jeg skulle ihvertfald have fortaget en
acc fra 109 til 157 og bremset ned til 109 igen indenfor en km. Havde jeg
været på mc kunne det måske godt være forekommet hvis der var en aggressiv
trafikant jeg ville væk fra, men i smarten er dens slags hastighedsændringer
lidt utopi. Jo den kan såmend nok bremse ned fra 157 men at nå derop
...hahaha ... Det vil vist kræve en motortransplantation. Og fakta er også
at jeg kørte strækninge med fartpiloten aktiv (på nær ved vejarbejderne) og
med en hastighed på 109-110km/t ifølge min garmin ique. Den er btw tusse
gammel og har ikke noge speciel følsom modtager. Men alligevel har den ikke
vist sådanne fejlskud som nokia'en.

--
anders dot majland at jyde dot dk
2009 Smart ForTwo 0,8 CDI Pure Komfort

Fra : Armand

Dato : 25-11-09 00:00

Anders Majland skrev:

> [...]
>
> I morges har de ikke opdaget at jeg kørte på motorvej fra hobro til
> randers. Overlay'et på google maps viser det ellers ganske tydeligt ...

Måske er det vejdirektoratet.sj der står for arrangementet

> [...]
> 109-110km/t ifølge min garmin ique. Den er btw tusse gammel og har ikke
> noge speciel følsom modtager. Men alligevel har den ikke vist sådanne

Hvilket måske bekræfter min tidligere skepsis til at telefonerne vil
kunne klare jobbet inde fra kabinen :-/

--
Armand.

Fra : Anders Majland

Dato : 25-11-09 07:58

> Hvilket måske bekræfter min tidligere skepsis til at telefonerne vil kunne
> klare jobbet inde fra kabinen :-/

Imho er det behandlingen af rådata det er galt med. Ethvert måleinstument
har sine begrænsninger og laver man et automatisk målesystem er man også
nødt til vurdere inputsene kritisk.

Nåe ja så er statistik jo også meget sjovt - De mener at min ulykkesrisiko
på turen på tværs i går morges var nedsat med 100% - Godt nok er jeg en god
bilist men helt uden risiko bliver det vel aldrig at færdes derude
sålænge der er andre trafikanter ....

Fra : Torben Scheel

Dato : 25-11-09 08:04

Armand wrote:
> Hvilket måske bekræfter min tidligere skepsis til at telefonerne vil
> kunne klare jobbet inde fra kabinen :-/

Well, de allerfleste GPS'er der er i brug fungerer inde fra kabinen. Min
HTC fungerer OK - marginalt dårligere end min løse sirf III antenne.

Hvorfor skulle antennen blive ringere af at sidde i en telefon?

--
vh
Torben

Fra : Anders Majland

Dato : 25-11-09 08:25

> Well, de allerfleste GPS'er der er i brug fungerer inde fra kabinen. Min
> HTC fungerer OK - marginalt dårligere end min løse sirf III antenne.
>
> Hvorfor skulle antennen blive ringere af at sidde i en telefon?

Kunne måske tænkes at der i en telefon er et par andre detaljer der er
prioriteret højere end gps følsomheden ...

Den ique jeg har i smarten er fra længe før SirfIII - og den blev min fordi
forrige ejer måtte opgive at bruge den i hans nye C5 omkring 2002 da den
havde en metalfilm i forruden.

Nokia'en får hurtigt et gps fix (den snyder jo også ved at hente almanakken
over mobilnetttet og ved alm gps brug betyder et par outlayers heller
intet. Men når man vælger at bruge maks værdien direkte mener jeg at men
begår en målefejl... Imho bør man gøre et forsøg på at filtrere de værste af
dem fra....

/A

Fra : Armand

Dato : 25-11-09 23:59

Torben Scheel skrev:

> Well, de allerfleste GPS'er der er i brug fungerer inde fra kabinen. Min
> HTC fungerer OK - marginalt dårligere end min løse sirf III antenne.
>
> Hvorfor skulle antennen blive ringere af at sidde i en telefon?

Don'no!
Men ikke desto mindre har dén detalje været til stedse kritik ved test
af GPS implementerede mobiltelefoner !

--
Armand.

Fra : Anders Majland

Dato : 25-11-09 16:37

> Så har jeg leget lidt mere med ...
>
> Sidste uge gik med feedback og der kom også en fejlrettelse i fredags. Men
> det er imho endnu ikke godt nok.

Og de har igen svaret på min feedback:

"vi netop nu er ved at implementere et nyt motorvejsdatasæt,"

Så opdager de jo nok at E45 er motorvej mellem Randers og Hobro

" Vi er dog ved at implementere en løsning på hjemmesiden, hvor
uregelmæssige GPS-punkter bliver sorteret fra, sådan at vi sikrer, at det
ikke påvirker den samlede index score. "

Og filtreringen på måledata kommer også, jublen vil ingen ende tage

Og så retter de også postnummeret så jeg (9632 Møldrup) kommer under viborg
kommune istedet for mariagerfjord. Der var også fejl i postnummer datasættet
fra PostDanmark ...

/A

Fra : Armand

Dato : 26-11-09 00:41

Anders Majland skrev:

> " Vi er dog ved at implementere en løsning på hjemmesiden, hvor
> uregelmæssige GPS-punkter bliver sorteret fra,

Følger der ikke også tidspunkt med omkring sådan et GPS-blip?
I så fald skulle det ikke gøre nogen forskel om enkelte ikke bliver talt
med :-/

Men alt i alt et arrangement der er blevet sat alt for tidligt/hurtigt
igang IMO!

--
Armand.

Fra : Anders Majland

Dato : 26-11-09 07:24

> Følger der ikke også tidspunkt med omkring sådan et GPS-blip?
> I så fald skulle det ikke gøre nogen forskel om enkelte ikke bliver talt
> med :-/

Grundlæggende er det du får ud af en GPS en position som enheden beregner
udfra nogle tidskodede signaler fra satelittterne.

Dermed er hastigheden afledt af positionerne. Positionen bliver nok ikke
opdaterert hurtigere end en gang i sekundet og for også at få en hurtig
visning af hastigheden er det ikke sikkert at den baserere sig på mere end
nyeste og næstnyeste position.

Men det er jo ikke en statisk hastighed vi skal måle. Så det duer jo ikke at
filtrere for hårdt på hastigheden. Skulle jo stadig gerne kunne vise en
aston marting db9 foretage en hurtig overhaling ,,,

> Men alt i alt et arrangement der er blevet sat alt for tidligt/hurtigt
> igang IMO!

Ja lidt mere test inden de gik i luften havde nok ikke været nogen skade til
.... men sikkert billigere at lade brugerne teste.

Fra : Torben Scheel

Dato : 26-11-09 09:14

Anders Majland wrote:

> Ja lidt mere test inden de gik i luften havde nok ikke været nogen skade
> til ... men sikkert billigere at lade brugerne teste.

...og så kan man jo konspirere lidt om hvad de skal bruge det
gennemtestede og dyre system til fremover :-/

--
vh
Torben