Kumho vinterdæk - De er godkendt
Fra : oz3bto

Dato : 13-11-09 01:11

Så var vi lige et smut forbi Hemsedal i Norge for at ordne det sidste inden
vinterns job og ved denne lejlighed fik vi også mulighed for at teste de
nye vinterdæk på lidt forskellige overflader
Bla. 50cm ny sne på en lille skovvej hvilket den klarede rigtig godt.. Måtte
dog slå 4WD til for at komme ud derfra igen
Så kom turen til en P plads dækket af fastkørt sne og is.. Med 2WD kunne den
godt kome rundt der men ville gerne smide hjulene.. Med 4WD var det nærmest
umuligt at sætte hjulene rundt

Den største test var dog opkørslen fra vores nye bolig .. vel 10-12%
stigning med et bette sving på
Opkørslen var/er dækket af fastkørt sne og is.. Denne klarede vi med 2WD
(rwd) UDEN læs i bilen og helt uden nogen problemer

Så det er sku ikke altid de dyerste dæk der er de bedste

Gav 800 stykket monteret og afbalanceret i størrelsen 235/75 R15 lastevne
109T (mener jeg .. var ihvertfald samme eller bedere som de gamle som var
109T)

Fra : Frank Leegaard

Dato : 13-11-09 01:29

oz3bto wrote:
> [...]
>
> Gav 800 stykket monteret og afbalanceret i størrelsen 235/75 R15
> lastevne 109T (mener jeg .. var ihvertfald samme eller bedere som de

Mit liv er for kort til Kumho. Længere er den et eller andet sted ikke.

--
- Frank

Fra : Nicolai

Dato : 13-11-09 03:48

> Gav 800 stykket monteret og afbalanceret i størrelsen 235/75 R15
> lastevne

Hvor meget sparet? . . .

Fra : Mogens

Dato : 13-11-09 05:53

"oz3bto" <no@in.dk> skrev i meddelelsen

> Så det er sku ikke altid de dyerste dæk der er de bedste

Hvilke dyre dæk sammenlignede du da med?
(kørte samme strækning under samme forhold)

Fra : Leo Jensen

Dato : 13-11-09 02:09

On 13 Nov., 05:53, "Mogens" <n...@mail.com> wrote:

> Hvilke dyre dæk sammenlignede du da med?
> (kørte samme strækning under samme forhold)

Det kan jo ikke lade sig gøre at teste vinterdæk. Første sæt dæk laver
et spor i sneen, der gør at næste sæt dæk kører under andre forhold.
Og vejret ændrer sig vel også mens man skifter dæk. Og hvordan virker
de så når de er slidt 20, 40 og 60% ??? Eneste løsning er at købe
testvinderen i ADAC's test...
Det lyder dog som om Kuhmoerne her er meget bedre end sommerdæk, men
den slags er jo også muligt uden for Danmark.

Leo

Fra : Mogens

Dato : 13-11-09 20:12

Fra : oz3bto

Dato : 13-11-09 14:35

"Mogens" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
> "oz3bto" <no@in.dk> skrev i meddelelsen

> Hvilke dyre dæk sammenlignede du da med?
> (kørte samme strækning under samme forhold)

'

Et sæt bridgestone dueller som normalt koster 200-300kr mere

Fra : Tom Jensen

Dato : 13-11-09 14:47

"oz3bto" <no@in.dk> skrev i en meddelelse

> "Mogens" <no@mail.com> skrev i en meddelelse

> '
>
> Et sæt bridgestone dueller som normalt koster 200-300kr mere

hej

bridgestone dueller .

det er da heller ikke rigtige vinterdæk .

mvh tom jensen

Fra : oz3bto

Dato : 13-11-09 15:41

"Tom Jensen" <t-j@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> "oz3bto" <no@in.dk> skrev i en meddelelse

> hej
>
> bridgestone dueller .
>
> det er da heller ikke rigtige vinterdæk .
>
> mvh tom jensen

De er ellers mærket M+S samt snefnug og bjerge

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 13-11-09 18:28

> "Tom Jensen" <t-j@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> De er ellers mærket M+S samt snefnug og bjerge

Vi havde Dueler 654 (svjh) - de er standard fabriksmontering på Suzuki 4x4.
Det er den almindelige gade-version til varmere vejr.
Efter ca 50 Tkm/4 år oplvede jeg før sommerferien at kvor "muskelbil"
pludselig stod og lavede hjulspind når jeg ville sætte igang for grønt lys.
Og der var altså tale om ren morfar-start (dog uden filen påkoblingen !).
I den næste uges tid oplevede jeg så 3-4 gange i vådt vej at tabe bagenden i
sving. Heldigves hver gang i lav fart som i bare at dreje om et gadehjørne.
Nærmere inspektion afslørede at alle 4 dæk havde revner i dæksiderne - både
ind- og udvendigt.
Skyndte mig at få skiftet dem inden sommerferieturen med campingvogn - kunne
ikke bestemme mig til hvad der var "sjovest": at tabe bagvornen eller en
dækeksplosion - med campingvogn !
Har faktisk tidligere læst om en Jimny-ejer, der totalede sin bil ved at
skride ud i et sving i ret lav fart, ramme en kantsten og vælte med vognen -
måske hans originale dæk var blevet ligeså glatte som vores var ?
Har Yokohama Geolandar som vinterdæk i forvejen (kanon sammen med 4x4), så
jeg valgte en lidt grovere end gadedæk-version som nye sommerdæk. Bortset
fra at jeg syntes de er begyndt at støje så fungerer de fint på vej, i let
terræn og mudder samt ture på stranden

--
Jesper Hedegaard
BMW F650ST når vejret spiller

Fra : oz3bto

Dato : 13-11-09 18:36

"Jesper Hedegaard" <eksisterer@ikke.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> jeg valgte en lidt grovere end gadedæk-version som nye sommerdæk. Bortset
> fra at jeg syntes de er begyndt at støje så fungerer de fint på vej, i

Har kørt på bridgestone dueller de sidste 2 år og kun i sjældne tilfælde
oplevet at bilen ville skride ud .. Var endog ude og køre i go norsk
snestorm sidste vinter hvor de stod rigtig godt fast selvom farten var ret
høj (70-80kmt i 15cm sne)

Men nu når i har de der små suzukier så husk lige at i køre i en lille let
rwd bil .. sådan en smider meget nemt hjulene...

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 13-11-09 19:05

> [...]
>
> Men nu når i har de der små suzukier så husk lige at i køre i en lille let
> rwd bil .. sådan en smider meget nemt hjulene...

Jamen jeg var da ellers glad for de dæk - indtil de ret pludseligt blev
skøjte-glatte i regnvejr.
Jeg tror gummiet simpelt hen blev for gammelt - men jeg har aldrig oplevet
det ske så brat før. Har da ellers snart haft + kørt bil i 32 år.
Og ja - en kort 4x4 som vores skal have slået 4x4 til når sneen lægger sig
på vejen - ellers er det ren break(out)-dance.
Med 4x4 opfører den sig næsten som en WRC-bil gør på TV - smider baghjulene
ud i svinget medens forhjulene sørger for at trække køretøjet rund i kurven.
Den store forskel er at vores ikke har motor til at gøre det på tør vej
Men som jeg har skrevet før; sne, vinterdæk og 4x4 - prøv det, bare een gang
(nogen, der sagde Taampax ?)
At køre 80-90 km/t på svenske landeveje på sne er altså ikke spor
dramatisk - selvfølgelig skal du holde behørig afstand da ikke alle de andre
kan styre og bremse som du kan.

Fra : Tom Jensen

Dato : 13-11-09 21:09

"oz3bto" <no@in.dk> skrev i en meddelelse

> "Tom Jensen" <t-j@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> De er ellers mærket M+S samt snefnug og bjerge

de fleste bridgestone dueller er dem som sidder standart på 4x4 og det er
On-/Off-Road All-Terrain dæk og det er altså ikke rigtige vinterdæk.

mvh tom

Fra : Ukendt

Dato : 14-11-09 12:23

> Så det er sku ikke altid de dyerste dæk der er de bedste

Så bare vent til du skal bremse på våd vej...

Fra : oz3bto

Dato : 14-11-09 15:52

"KimT" <detsortehul"snabela"hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Så bare vent til du skal bremse på våd vej...

Det klare de skam også ganske fint.. De står faktisk bedere fast i vådt vejr
som de gamle gjore

Fra : Ukendt

Dato : 14-11-09 16:09

> Det klare de skam også ganske fint.. De står faktisk bedere fast i vådt
> vejr
> som de gamle gjore

Det lyder til være gode dæk så.
Normalt falder de dårlige dæk på at kunne klare alle forhold.
/Kim

Fra : oz3bto

Dato : 14-11-09 17:39

> Det lyder til være gode dæk så.
> Normalt falder de dårlige dæk på at kunne klare alle forhold.
> /Kim

Ja jeg er nu ret tilfreds med dem og går med glæde vinteren imøde.. og jeg
ved at jeg får vinter iår

Testen jeg udførte var iøvrigt i Hemsedal i Norge i temprature under minus 8
grader.. Var helt nede og runde minus 14 Tirsdag morgen deri også ca
1200km landevejskørsel hvorfra ca halvdelen er på små snoede Norske veje

Fra : Frank Leegaard

Dato : 14-11-09 17:57

oz3bto wrote:
> "KimT" <detsortehul"snabela"hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det klare de skam også ganske fint.. De står faktisk bedere fast i
> vådt vejr som de gamle gjore

Formoder så også at de gamle var opslidt?

--
- Frank

Fra : oz3bto

Dato : 14-11-09 17:59

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i en meddelelse

> Formoder så også at de gamle var opslidt?
>
> --
> - Frank

Da de kørte under ca samme forhold da var de helt nye og de nye har bedere
greb