Software-opdatering af Fabia
Fra : MetteM

Dato : 12-11-09 14:27

Hej NG.
Vi har en Skoda Fabia fra 2001, og har lige haft bilen på værksted ifbm.
udskiftning af tændspole.
Værkstedet ringer så og fortæller at de gerne vil opdatere den med de nyeste
software opdateringer, og at dette koster godt 300 kr. Men, pga. bilens
alder, er de ikke sikre på at vores "boks" kan tale med de nye opdateringer,
og at udgiften så kan blive ca. 5000 kr. da de så må installere en ny
"boks".
Værkstedet kan ikke fortælle os hvad den nye opdatering gør godt for, udover
at det er det nyeste...

Er der andre der kender noget til dette?

Vi har foreløbig takket nej til denne opdatering, da bilen fint kan køre
uden.

/Mette

Fra : NHF

Dato : 12-11-09 13:48

Prøv at kontakte et autoriseret værksted! Jeg nægter simpelthen at tro, at
et autoriseret værksted kan komme med sådan en gang pladder.

NHF, Århus

Fra : MetteM

Dato : 12-11-09 15:28

"NHF @privat.dk>" <Volvo4Sale<FJERNDETTE> skrev i meddelelsen
> Prøv at kontakte et autoriseret værksted! Jeg nægter simpelthen at tro, at
> et autoriseret værksted kan komme med sådan en gang pladder.
>
> NHF, Århus

Nu var vi faktisk på autoriseret værksted, idet vi netop valgte at tage den
på Skoda-værksted ved SMC-biler, ud fra tanken at de har (mere) forstand på
Fabia end alm. værksteder.

/Mette

Fra : Kent Glerup

Dato : 12-11-09 17:11

MetteM skrev:

> [...]
>
> Nu var vi faktisk på autoriseret værksted, idet vi netop valgte at tage
> den på Skoda-værksted ved SMC-biler, ud fra tanken at de har (mere)

Så kan jeg kun anbefale at finde et værksted der har forstand på deres
sager, altså IKKE et SMC-værksted! SMC er normalt garant for store
værkstedsregninger, uden der nødvendigvis medfølger den forventede
kompetence. Hvis du mangler en henvisning til et kompetent og
prisrimeligt værksted, så er jeg sikker på at folk herinde gerne deler
deres erfaringer. Alternativt kan du høre på vagcars.dk hvor du helt
sikkert kan få nogle gode anbefalinger.

Hvis bilen kører fint, så er der absolut ingen grund til nogen
udskiftning af motorstyring. Da Fabia'en er fra '01, så kan der vel
næsten kun være tale om en 1,4 MPI. Denne motor havde nogle problemer
med ujævn tomgang, hvilket vist blev afhjulpet med en opdatering af
software. Har du ikke dette (kosmetiske) problem, så lad for guds skyld
være med at kaste penge efter sådan en opdatering.

/Kent Glerup

Fra : MetteM

Dato : 12-11-09 18:18

> [...]
> hvilket vist blev afhjulpet med en opdatering af software. Har du ikke
> dette (kosmetiske) problem, så lad for guds skyld være med at kaste penge

Vi har en Combi 1,2 (så ikke den store motor dér) - og valget på SMC-biler
er blot fordi husbonden mente det var bedst!

/Mette

Fra : Kent Glerup

Dato : 12-11-09 19:15

MetteM skrev:

> Vi har en Combi 1,2 (så ikke den store motor dér) - og valget på
> SMC-biler er blot fordi husbonden mente det var bedst!

Så få husbonden til at undersøge SMC's ry rundt omkring på nettet :)
F.eks. på vagcars.dk

/Kent Glerup

Fra : MetteM

Dato : 12-11-09 19:36

> Så få husbonden til at undersøge SMC's ry rundt omkring på nettet :)
> F.eks. på vagcars.dk
>
> /Kent Glerup

Jo, men du kender jo mænd; de er så dælens stædige!

/Mette

Fra : Kent Glerup

Dato : 12-11-09 20:35

MetteM skrev:

> Jo, men du kender jo mænd; de er så dælens stædige!

Kender det godt :)
Derfor kommer vores Octavia ALDRIG til at se et SMC værksted!

/Kent Glerup

Fra : Bo :o\)

Dato : 12-11-09 19:01

> [...]
> den
> på Skoda-værksted ved SMC-biler, ud fra tanken at de har (mere) forstand

Det lyder næsten som SMC i Esbjerg ?

Bo

Fra : Kent Glerup

Dato : 12-11-09 19:16

Bo skrev:

> Det lyder næsten som SMC i Esbjerg ?

Mind mig ikke om dem.... Mage til fænakker skal man sgu' lede længe efter!

/Kent Glerup

Fra : Bo :o\)

Dato : 12-11-09 21:25

> Mind mig ikke om dem.... Mage til fænakker skal man sgu' lede længe efter!
>
> /Kent Glerup

Sorry.... er ked af jeg rippede op i dårlige minder.

Jeg er desværre tvunget til at køre firmabilen der ned p.g.a. af en eller
anden aftale.
Jeg orker ikke at fortælle alle historierne men de er så imkompetente at man
konstant står og leder efter det skjulte kamera når man er der nede - fordi
man tror man er med i et eller andet tv-program hvor de tager pis på en !.

En dag ville min T5 ikke starte og det var åbenlyst starteren der var
defekt. Da jeg forsøgte at forklare dem det fik jeg besked på at tage en kop
kaffe og vente, for jeg ved jo ikke noget om sådan noget !.
Efter at de havde skiftet batteriet - som ikke fejlede noget, skiftet
bundstykket i tændingslåsen - som heller ikke fejlede noget, skiftede de
starteren og så kunne den sørme starte igen.
Det tog så også kun en hel arbejdsdag med der af mistet indtjening for den
at rette en simpel fejl.
Jeg kunne ikke i de vildeste hashtåger finde på at køre min private bil ud
til dem !

Og det lyder til på Mette at de øvrige SMC´r arbejder i samme ånd.... men
man kan jo heller ikke få alverden til Kr. 1000,-/time

Bo

Fra : Kent Glerup

Dato : 12-11-09 21:47

Bo skrev:

> Sorry.... er ked af jeg rippede op i dårlige minder.

- SNIP en sørgelig historie.

Ved mig præsterede de at køre et stykke metal i et bagdæk. Den havde
været inde på pladeværkstedet til forrudeskift. De indrømmede selv at
det lignede et stykke afklip fra dem selv.
Så jeg kom hen til en flad bil, som var punkteret (med 95% sansynlighed)
mens de havde den. Så skulle man jo tro at de fluks ville bringe orden i
sagerne, men næh nej! For som indskriveren sagde, så burde jeg jo kunne
se at hans folk havde fyraften om lidt, så hvordan skulle de kunne
hjælpe? Efter en hel del ret ophidsede ord, som involverede et muligt
kald til Super Dæk Service, invilgede han I at yde en ekstraordinær
service og spørge en mekaniker om han ville blive lidt længere..
Det endte heldigvis med at en flink ung mekaniker + lærling skiftede
begge bagdæk :)
Har oplevet den samme indskriver svine en anden kunde så hårdt til at
han forlod butikken i vrede. Kunden havde lavet en mundtlig aftale med
en mekaniker om at han skulle kigge forbi ved lejlighed for at vise ham
et problem på hans bil. Han nåede ikke længere end til indskrivering som
belærte ham om at sådanne aftaler skulle gå gennem ham, og at der ikke
var tid til at se på hans bil denne dag...

Jeg er seriøst glad for at jeg ikke skal have med den mand at gøre igen!

/Kent Glerup

Fra : MetteM

Dato : 12-11-09 19:38

> Det lyder næsten som SMC i Esbjerg ?
>
> Bo

Hillerød - og det sjove af det hele er, at da manden var henne og hente
bilen her til aften, så han at SMC Hillerød just er blevet udnævnt til årets
Skoda-forhandler

/Mette

Fra : Mogens

Dato : 12-11-09 21:22

"MetteM" <mettermeyerskalfjernes@gmailskalogsaafjernes.com> skrev i
meddelelsen news:ieCdnUCzc8iRy2HXnZ2dnUVZ8smdnZ2d@giganews.com...

> Hillerød - og det sjove af det hele er, at da manden var henne og hente
> bilen her til aften, så han at SMC Hillerød just er blevet udnævnt til
> årets Skoda-forhandler

En sådan udnævnelse fortæller i princippet ingenting. VAG Ernst Schröter i
Grindsted og har også fået den betegnelse i '98, og mage til xxxxx skal man
da lede længe efter !

Fra : Søren C

Dato : 12-11-09 08:03

Fuldstændigt enig. Men ordet SMC-biler fik mig til at tænke, så var
den sikkert god nok.
Men andre autoriserede værksteder ville sikkert kunne give dig
svaret.

Fra : Nicolaj C

Dato : 12-11-09 16:58

"MetteM" <mettermeyerskalfjernes@gmailskalogsaafjernes.com> wrote in message
> [...]
>
> Er der andre der kender noget til dette?
>
> Vi har foreløbig takket nej til denne opdatering, da bilen fint kan køre

Lyder som bondefangeri.
Hvordan skal man kunne kontrollere, om de har sat ny software og evt boks i.
Er en tillidssag.

Måske findes der en funktion i bilen, i så man kan se serienummer på boks og
version af software. Det kan værkstedet så passende dokumentere.

Bed dem om at gemme et kopi af den nuværende software. Så kan de lægge den
på igen, hvis det ny ikke virker. Gad vide hvad de så siger...
Nic

Fra : Martin Bjerre

Dato : 12-11-09 17:13

> "MetteM" <mettermeyerskalfjernes@gmailskalogsaafjernes.com> wrote in
> message

Hej

Det er vist et "sultent" værksted. Den slags kaldes "mersalg" *G*
Jeg har aldrig hørt om en bil der skulle have ny boks for at blive
opdateret, og skulle det ske, vil det være bedst (og billigst) at lade bilen
køre som den er.

Martin

Fra : Ukendt

Dato : 12-11-09 20:15

"Nicolaj C" <nic@FJERNDETTEMEDSTORTevents.dk> wrote in message
> [...]
>
> Måske findes der en funktion i bilen, i så man kan se serienummer på boks
> og version af software. Det kan værkstedet så passende dokumentere.
+ få den gamle box med hjem... fejler jo intet...

men mener nu også det ikke er umagen værd :)

Kasper

Fra : Henrik B.

Dato : 13-11-09 16:31

"Nicolaj C" <nic@FJERNDETTEMEDSTORTevents.dk> skrev i meddelelsen

> Lyder som bondefangeri.
> Hvordan skal man kunne kontrollere, om de har sat ny software og evt boks
> i. Er en tillidssag.

Tjah, hos Saab betaler man ikke for denne ydelse, ud over det testergebyr,
som kommer på regningen per automatik, i størrelsesordenen 250,-
De opdaterer per automatik, hvis der skulle være kommet en nyere
S/W-version.

--
http://www.saabklub.dk/
Elsparefonden er dybt useriøs:

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 12-11-09 22:12

MetteM wrote:
> [...]
>
> Er der andre der kender noget til dette?
>
> Vi har foreløbig takket nej til denne opdatering, da bilen fint kan køre

Det lyder som nogle klaphatte på et VW eller SMC-værksted der lige skal
tørre dig for lidt ekstra mersalg. Den slags softwareopdateringer burde
efter min bedste overbevisning være gratis ligesom dele der er
"tilbagekaldt" fra fabrikken og derfor skiftes pr kulance.
Der også masser af andre rædselshistorier om inkompetente og oversmarte
værksteder på www.lupo3lklub.dk

Du har sikkert regnet ud hvad jeg kører i, men efter at være blevet
tørret af VW i Kerteminde - Noget med en bagbremse der ikke var blevet
lavet som der blev bedt om - kørte jeg efterdags til den lokale
mekaniker med småtingene så som olieskifte og klargøring til syn og lod
"3literværkstedet" om de store ting og aldrig har den været billigere at
køre i.

Hvis du kal læse tysk kan du prøve at kaste et blik på
www.vag-tuning.com som Ligger i Potsdam ved Berlin og finde ud af lidt
mere om hvad de har med at gøre når der lægges anden software i en
styreboks.. De laver f.eks en udmærket fartpilot til Lupo 3L TDI som
absolut ikke er ekstraudstyr fra VW, og der er sikkert også noget din
Fabia kan bruge

/Lars