"ERLO" <ernst.logstrup@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:4AFB1A5A.5060809@gmail.com...
> Hej Kåre
> Alle biler ruster - det er indbygget af fabrikanten for at sikre hans
> overlevelse.
Nogen mere end andre
> Alle jernkonstruktioner ruster.
Det kommer i høj grad an på forholdene. Under de rigtige betingelse vil
korrosionshastigheden ikke være målbar.
>Man nedsætter nedbrydningshastigheden ved at benytte sig af en
>tæringsanode. I en varmtvandsbeholder har man en tæreanode, på jernskibene
>har man tæringsklodser.
Man benytter normalt kun offeranoder i konstruktioner der er mere eller
mindre konstant nedsænkede i vand, som du selv nævner skibe og
varmtvandsbeholdere.
> Du skal forstå denne indledning på den måde at når der er vand tilstede
> får man et galvanisk element. I et galvanisk element udgøres den elektrode
> af en "offer-anode" den anden elektrode bevares (skånes).
Nej, galvanisk korrosion optræder kun når du har 2 eller flere metaller
elektrisk forbundne og i kontakt med den samme elektrolyt (oftest vand). En
bil er for det meste ikke nedsænket i vand og de metaller de er brugt på en
bil er oftest lavt- eller ulegeret stål der korrosionsmæssigt er ens.
Galvaniserer man bilen har man et galvanisk element som du nævner, men kun
så længe der er vand på overfladerne.
Problemet for biler er generel korrosion eller fladetæring, foranlediget af
ilt og fugt i luften. Jernet oxideres og ilten reduceres med vand til
hydroxid. Som tommelfingerregel siger man at ubehandlet jern/stål ruster når
den relative luftfugtighed overstiger 50%. De fleste typer maling virker som
barriere, dvs. de hæmmer ilten og fugten i at reagere med stålet nedenunder.
> Dette ser du på galvaniserede jernkonstruktioner - når zinken er væk
> forsvinder jernet (ruster).
Zinken virker lige så meget som barriere (holder ilt og vand væk) som
offeranode. Man ser en gang i mellem rustgennemslag på galvaniserede emner
pga uens lagtykkelse og porer i zinken.
>Nedbrydningshastigheden er ca. 1/2 mm om året.
Det kommer i meget høj grad an på forholdene, derfor findes der standarder
for klassificering af korrositiviteten af miljøer fra C1 (indendørs,
opvarmet) til C5 (offshore).
> Altså det vigtigste er at holde vandet væk.
Ja.
> Skaring, punktsvejse-samling af to plader med overlapning, har den ulempe
> at luftmellemrummet vil suge vand (kapilar-virkning) og det galvaniske
> element er tilstede.
Hvis de 2 plader er lavet af samme materiale er der ingen galvanisk
korrosion, men en spalte eller revne vil suge fugt og derfor kan RH sagtens
være over 50% i revnen selvom luften udenfor er tør. Har rusten først fået
fat et sted, accelerer det da rust i høj grad er fugtsugende og dermed er
rustprocessen selvforstærkende.
> En skaring skal holdes tæt og det kan gøres ved at fortinne samlingen.
> Herefter er det malingsprodukterne som skal sørge for lufttætheden.
Ja, malingen skal holde ilt og fugt væk fra overfladen, men det kræver at
kanter og samlinger er tætte og afrundede. Man kan ikke få maling til at
sidde fast på en skarp kant eller grat, derfor vil der være (for) lav
lagtykkelse det sted, og rusten starter her.
Det er svært at lave en bilreparation så rustbeskyttelsen er lige så god som
fra ny, og det kræver en omhyggelig og tålmodig overfladebehandler.
Mvh
Jakob