Bridgestone BT45 fordæk som bagdæk på
Fra : Torben Scheel

Dato : 10-11-09 12:13

Efter en nærdødsoplevelse på nylondækkene i regnen i går, skal jeg have
fundet et par dæk der er gode også i kulde. Jeg har gode erfaringer med
BT45, men bagdækket fås ikke i en dimension der passer bagpå en MZ ETZ
(110/90-16 eller 120/90-16)

Jeg vil ikke have et ringe bagdæk på, men lurer på om jeg kan have held
med at sætte et BT45 fordæk bagpå. Max hastighed er vel 120, og
topeffekten er 21hk. Vægten af cyklen er ca. 140kg.

Meninger? Alternativer der bliver lune også i ydersæsonen?
Her er en liste, men jeg gætter på at de allerfleste er tænkt som fordæk :
<http://www.mynetmoto.com/motorradreifen.cfm/ActiveTab/shopping/ActiveLink/1/Search/1/breite/110/hoehe/90/felge/16/hersteller/all/StartRow/0/motorradreifen.html

--
vh
Torben

Fra : Anders Majland

Dato : 10-11-09 17:52

> Meninger? Alternativer der bliver lune også i ydersæsonen?

Prøv at kigge på Heidenau's udvalg.

Jeg har kørt med K58 i små størrelser og nogle TKD'er har også gode erfaring
med K60.

Men prøv at kigge på deres K66 Det fåes i både 110 120 og 130/80-16 - så
tæt på dine ønsker om /90

I nogle dimensioner fåes det også i en "snow" udgave- Altså et decideret
vinterdæk

http://www.reifenwerk-heidenau.de/modules/reifenliste/view.php?point=2&rtyp=9&PHPSESSID=d2e1c2d28f9035c381ec208e27b4ffc0&sv=1&profil=58&pic=59

Modernes Allroundprofil für jedes Wetter und für jede Fahrbahn als
Ganzjahresreifen. Durch die hervorragende Nasshaftung ist der Reifen ein
optimaler Begleiter im Alltag. In Racingausführung auch mit
Silica-Technologie lieferbar.

Fra : Torben Scheel

Dato : 11-11-09 07:53

Anders Majland wrote:

> [...]
> Ganzjahresreifen. Durch die hervorragende Nasshaftung ist der Reifen ein
> optimaler Begleiter im Alltag. In Racingausführung auch mit

110/80-16 er faktisk originalstørrelsen ved nærmere eftersyn - tak for
henvisningen - jeg havde skubbet Heidenau lidt til side, selvom du har
rost dem før

--
vh
Torben

Fra : Anders Majland

Dato : 11-11-09 12:42

> 110/80-16 er faktisk originalstørrelsen ved nærmere eftersyn - tak for
> henvisningen - jeg havde skubbet Heidenau lidt til side, selvom du har
> rost dem før

Det er ihvertfald blandt de få producenter der forsøger at markedsføre dæk
til helårsbrug og i nogle størrelser endda et til glatte veje (i.e snow
udgaverne). Om de så er bedre på kolde og våde veje eller de bare har valgt
at markedsføre sig til den niche ved jeg ikke ...

/A

Fra : Glavind

Dato : 10-11-09 20:09

Torben Scheel skrev:
> [...]
>
> Meninger? Alternativer der bliver lune også i ydersæsonen?
> Her er en liste, men jeg gætter på at de allerfleste er tænkt som fordæk :

Nu har jeg ikke vildt meget forstand på dækvalg, men jeg bliver da lidt
bekymret over det su skriver. Jeg har igår modtaget mit nye bagdæk til
spjætteren. et Pirelli MT 15, nylondæk.
Er et nylondæk specielt dårligt?

Mvh
Glavind

Fra : Torben Scheel

Dato : 11-11-09 07:50

Glavind wrote:

> Nu har jeg ikke vildt meget forstand på dækvalg, men jeg bliver da lidt
> bekymret over det su skriver. Jeg har igår modtaget mit nye bagdæk til
> spjætteren. et Pirelli MT 15, nylondæk.
> Er et nylondæk specielt dårligt?

Nej, der er sikkert ikke Nylon i gummiblandingen, men dækket er
"reinforced" med nylontråde. Det er bare et udtryk jeg bruger for at
gummiblandingen er som Piratos i frostvejr.

Jeg har ikke erfaringer med MT15, men vil da umiddelbart have tillid til
Pirelli generelt. Mit fordæk hedder "King Tire", og på trods af det
imposante navn tror jeg ikke der er brugt lang tid på at optimere
gummiet til MC-brug . Bagdækket er et Bridgestone Mag Mopus S701, har
jeg opdaget, og til en start vælger jeg at have tillid til det.

--
vh
Torben

Fra : Glavind

Dato : 11-11-09 21:47

Torben Scheel skrev:

> [...]
> gummiet til MC-brug . Bagdækket er et Bridgestone Mag Mopus S701, har
> jeg opdaget, og til en start vælger jeg at have tillid til det.

Dette er hvad Pirelli selv siger om MT 15:

* Conventional tyre for Touring use on big wheel moto- scooters 14" to 16"
* Central grooves for good feedback and excellent wet performance
* Classic designed tread pattern with low section profile and stiff
carcass, to ensure cornering stability

Jeg hæfter mig ved "excellent wet performance"
Det passer vist godt på den danske vinter.
Så dækket ryger på i weekenden, det skal prøves.
Mvh
Glavind

Fra : Torben Scheel

Dato : 12-11-09 08:41

Glavind wrote:

> [...]
> carcass, to ensure cornering stability
>
> Jeg hæfter mig ved "excellent wet performance"

Jeg hæfter mig ved at det står som effekt af rillerne - det er sg* ikke
rillerne jeg er bekymret for - det er gummiblandingen!

> Det passer vist godt på den danske vinter.
> Så dækket ryger på i weekenden, det skal prøves.

Melder du tilbage?

--
vh
Torben

Fra : Glavind

Dato : 12-11-09 22:18

Torben Scheel skrev:

> Jeg hæfter mig ved at det står som effekt af rillerne - det er sg* ikke
> rillerne jeg er bekymret for - det er gummiblandingen!

> Melder du tilbage?

Jeps.
Mvh
Glavind

Fra : Glavind

Dato : 15-11-09 22:42

Torben Scheel skrev:

> Jeg hæfter mig ved at det står som effekt af rillerne - det er sg* ikke
> rillerne jeg er bekymret for - det er gummiblandingen!

> Melder du tilbage?

Hej Torben.
Så er første tur kørt med ovenstående bagdæk. En dejlig søndagstur, ca.
60 km på våde, tørre og fedtede veje. Temp. var vel ca. 10 c.
Og der var ingen slinger i valsen. Bider godt fast også i svingene.
Så er det spændende når det bliver koldere.
Mvh
Glavind

Fra : Torben Scheel

Dato : 11-12-09 14:00

Glavind wrote:

> [...]
> Og der var ingen slinger i valsen. Bider godt fast også i svingene.
> Så er det spændende når det bliver koldere.

Tak for meldingen.

Det kunne så sagtens blive mit næste bagdæk. Nu sidder der Bridgestone
Mag Mopus på, og det fungerer udemærket, uden at jeg dog har testet det
til grænsen.

--
vh
Torben - nu med 1300km klokket på MZ'eren

Fra : Glavind

Dato : 10-11-09 20:23

Torben Scheel skrev:
> [...]
>
> Meninger? Alternativer der bliver lune også i ydersæsonen?
> Her er en liste, men jeg gætter på at de allerfleste er tænkt som fordæk :

Prøv at se på http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl
Søg evt på 3,25 / 16
Der er ihvertfald nogle gode priser.
Mvh
Glavind

Fra : Glavind

Dato : 10-11-09 20:39

Torben Scheel skrev:
> [...]
>
> Meninger? Alternativer der bliver lune også i ydersæsonen?
> Her er en liste, men jeg gætter på at de allerfleste er tænkt som fordæk :

Eller her:
http://www.reifen.com/tire/search.do?directSearch=true&nextStep=5&tirePageno=0&KBASearch=false&tireTypes=KR&tireWidth=3.25&ratio=&construction=D&diameterOnly=16&speedIndexGroupId=P&tireMF=&x=44&y=8
Mvh
Glavind

Fra : KentBM

Dato : 11-11-09 00:56

Torben Scheel skrev:
> [...]
>
> Meninger? Alternativer der bliver lune også i ydersæsonen?
> Her er en liste, men jeg gætter på at de allerfleste er tænkt som fordæk :

Hvad med dette?
<http://www.metzelermoto.com/web/catalog/moto/moto_catalogo_schedaDescription.page?categoria=/catalog/moto/classic/none&vehicleType=MOTO&product_id=102281&uri=/metzeler/en_IT/browser/xml/catalog/moto/Classic_PERF_ME77.xml&menu_item=/products/catalog/classic>
Det var et godt dæk i sin tid. Og burde vel også være muligt at finde i
en tysk shop.

Kent

Fra : Torben Scheel

Dato : 11-11-09 07:43

KentBM wrote:

> [...]
>
> Det var et godt dæk i sin tid. Og burde vel også være muligt at finde i

Jep - men det løser ikke problemet med at jeg skal bruge et fordæk
bagpå. Det fraråder Metzeler i deres FAQ har jeg senere fundet ud af -
bagdæk foran kan tillades.

--
vh
Torben

Fra : KentBM

Dato : 11-11-09 11:40

Torben Scheel skrev:
> Jep - men det løser ikke problemet med at jeg skal bruge et fordæk
> bagpå. Det fraråder Metzeler i deres FAQ har jeg senere fundet ud af -
> bagdæk foran kan tillades.

Der er to spalter. Fordæk (front) til venstre og bagdæk (rear) til
højre. I højre spalte står der 110/90 - 16 M/C 59S TL altså som bagdæk.
Er det ikke, hvad du er ude efter?

Kent

Fra : Torben Scheel

Dato : 11-11-09 12:03

KentBM wrote:

> Der er to spalter. Fordæk (front) til venstre og bagdæk (rear) til
> højre. I højre spalte står der 110/90 - 16 M/C 59S TL altså som bagdæk.
> Er det ikke, hvad du er ude efter?

Sorry - øjnene er det første man bliver blind på. Tak!

--
vh
Torben

Fra : TWL

Dato : 27-11-09 16:44

Torben Scheel wrote:
> [...]
> fundet et par dæk der er gode også i kulde. Jeg har gode erfaringer med
> BT45, men bagdækket fås ikke i en dimension der passer bagpå en MZ ETZ
Jeg har hele tiden troet at med den ringe motorkraft min ETZ125 har,
ville det nok gå.

Efter at jeg sejlede rundt i regnen her til morgen, har jeg ændret mening.

Har du fundet nogle dæk du kan anbefale ?

Mvh Thomas

Fra : Torben Scheel

Dato : 01-12-09 08:08

TWL wrote:
> Jeg har hele tiden troet at med den ringe motorkraft min ETZ125 har,
> ville det nok gå.
>
> Efter at jeg sejlede rundt i regnen her til morgen, har jeg ændret mening.

Ja, sideføringskraft og bremsning har man stadig brug for

> Har du fundet nogle dæk du kan anbefale ?

BT45 foran, Bridgestone Mag Mopus S701 bagpå fungerer for mig indtil
videre. Bagdækket kunne være bedre, men der er heller ikke nyt. BT45
fungerer perfekt som ventet (på asfalt).

Anders Majland har anbefalet Heidenau - og det havde jeg overset i
første omgang. Fordelen ved Heidenau er at det er nemt at finde et sæt
der passer på MZ, og at de laver nogen der er beregnet til vinterbrug :