Mercedes W220 erfaringer ønskes
Fra : lindstroem

Dato : 10-11-09 07:12

Den gamle W126 -260SE, der har været en trofast følgesvend i mange år,
står til udskiftning. Jeg købte den med 98.000 på tælleren – nu er
tallet næsten tre-doblet.
En nyere S-model, nemlig en W220 fra 1999-2001, er i kikkerten. Når
man Googler W220 er der tre hovedproblemstillinger. 1)
Luftaffjedringen – 2) Fejl i elsystemet – 3) Rust.
Jeg har altid selv holdt min w126 kørende incl skift af en knastaksel.
Så jeg er ikke så bekymret for pkt 1 og 2 – det bilder jeg mig ind, at
en værkstedshåndbog plus lidt fingersnilde fra min side, kan klare.
(i øvrigt er knastakslen på m103 motoren den eneste større ting,der
har været på W126’eren – resten har været vedligehold med nye skiver,
belægning, el-dele, drivrem, udstødning osv – det er en yderst
driftsikker bil)
Pkt 3 – rust. Det kan jeg ikke selv klare og jeg gider ikke have en
bil, der ruster. Har nogen erfaring med W220 årg 1999-2001? Hvor
ruster de? Hvis man finder en uden rust, kan man så forhindre rustens
opståen med rustbehandling eller er de bare nogle rustpotter?

Et tillægsspørgsmål. Jeg hentede min W126 i Tyskland, men kan det
stadig betale sig at importere? Efterhånden kan man jo få de store
biler billigt i Danmark og har afgifterne ved import tilpasset sig de
billigere salgspriser? Hvis afgifterne har fulgt med salgspriserne
ned, henter jeg nok igen en tysker.

Fra : Henning

Dato : 10-11-09 15:30

>Et tillægsspørgsmål. Jeg hentede min W126 i Tyskland, men kan det
>stadig betale sig at importere? Efterhånden kan man jo få de store

Det kan absolut betale sig med hensyn til rust! Hent en i sydtyskland
eller Østrig, sørg for det er en model med Designo-lak, så har du
ingen rust

Fra : Mogens

Dato : 10-11-09 18:12

"lindstroem" <lindstroem.ib@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> ruster de? Hvis man finder en uden rust, kan man så forhindre rustens
> opståen med rustbehandling eller er de bare nogle rustpotter?

Jeg kender een, som købte en '01 MB S500 fra ny - en drengedrøm der skulle
gå i opfyldelse. Pris 2 millioner kroner og stor var hans skuffelse, da
bilen efter 2 år på grund af rust måtte have udskiftet 4 døre, en motorhjelm
og en bagklap.

Han blev endnu mere skuffet, da Mercedes ikke ville betale en heloplakering,
men kun berørte pladedele, fordi sølvmetallic jo kan være uhyre svær
farvemæssigt at ramme, ligesom han var bange for, at lakoverfladerne på sigt
skulle skille sig ud og variere farvemæssigt...

Fra : lindstroem

Dato : 11-11-09 08:55

> [...]
> bilen efter 2 år på grund af rust måtte have udskiftet 4 døre, en motorhjelm

Takker for inf. - hmm damn, jeg ville ellers gerne have sådan en
w220. Men en flot bil, der efter nogle år har rust (eller skal have
dyr rep for rust), gider jeg ikke eje.
Så må jeg jo se mig om efter en anden bil med tilsvarende komfort og
linjeskønhed.

Fra : Mogens

Dato : 11-11-09 18:17

> Takker for inf. - hmm damn, jeg ville ellers gerne have sådan en
> w220. Men en flot bil, der efter nogle år har rust (eller skal have
> dyr rep for rust), gider jeg ikke eje.

Nej den måler sig ikke med din nuværende, IMO

> Så må jeg jo se mig om efter en anden bil med tilsvarende komfort og
> linjeskønhed.

Lexus?

Fra : Henning

Dato : 12-11-09 09:49

On Wed, 11 Nov 2009 07:55:00 -0800 (PST), lindstroem
<lindstroem.ib@gmail.com> wrote:

>Takker for inf. - hmm damn, jeg ville ellers gerne have sådan en
>w220. Men en flot bil, der efter nogle år har rust (eller skal have
>dyr rep for rust), gider jeg ikke eje.

P.S: Glemte jeg at sige, at min nu 8 år gamle W210'er, som blev hentet
i Østrig sidste år, fik ros da den til service for nylig? Ikke eet
gram rust nogen steder - formodentlig pga. Designo-lakken (som i bund
og grund er en ekstra special-lak, som lægges udenpå den originale før
den forlader fabrikken) Kig på f.eks. www.mobile.de og skrive
Designo i søgefeltet

Fra : N/A

Dato : 12-11-09 10:24

Fra : Leo Jensen

Dato : 11-11-09 14:57

On 11 Nov., 18:17, "Mogens" <n...@mail.com> wrote:

> Nej den måler sig ikke med din nuværende, IMO

> Lexus?

Vær nu lige seriøs. Lexus er da fine biler, men 'linieskønhed' er nok
ikke lige noget jeg forbinder med dem. Jeg ville selvfølgelig snuppe
en Jaguar XJ, alukarossen kom vist i 2003.

Leo

Fra : Henrik B.

Dato : 15-11-09 16:25

"Leo Jensen" <leo.5500@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Vær nu lige seriøs. Lexus er da fine biler, men 'linieskønhed' er nok
> ikke lige noget jeg forbinder med dem. Jeg ville selvfølgelig snuppe
> en Jaguar XJ, alukarossen kom vist i 2003.

Jeg er enig med Mogens. Hvis man skal have noget i samme klasse - om med
bare en smule luxusplads, så er en Lexus LS430 en ganske værdigt alternativ:
http://www.lexus.com/models/LS/

--
http://www.saabklub.dk/
Elsparefonden er dybt useriøs:

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 12-11-09 00:08

Hej!

lindstroem wrote:
> Den gamle W126 -260SE, der har været en trofast følgesvend i mange år,
> står til udskiftning. Jeg købte den med 98.000 på tælleren – nu er
> tallet næsten tre-doblet.

Tør man overveje en BMW istedet? Her er der slet ikke de samme
rustproblemer som hos Mercedes (især i de årgange du nævner). Og jeg må
altså indrømme, at jeg synes en BMW E39 virker mere moderne end en
tilsvarende Mercedes, både i interiør og generelt design.

Har købt en E39 528i fra 09/98 som var i rigtig flot stand (skal dog
have et par nye fordøre på for at være helt perfekt - sealingen har
sluppet en anelse i dem). Den er fra Düsseldorf hvor den har levet de
første 11 år af livet. Ingen producenter er nok helt fri for
sealing-problemer. På BMW er det dog kun døre/klapper, og ikke hele
bilen som på visse Mercedes årgange.

Samtidigt er sådan en E39 ekstremt velkørende - det er een af BMWs
bedste modeller gennem tiderne, og der er solgt rigtig mange af dem på
verdensplan.

http://farm4.static.flickr.com/3250/2458314334_3cb07303d1.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2b/1996-2001_BMW_E39_interior.jpg

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0b/Mercedes_W220_front_20071025.jpg
http://img97.imageshack.us/i/mb8888243ob.jpg/

Jeg synes altså, at den er pænere sådan en bimmer - sorry til jer
Mercedes-folk ;) Især interiøret synes jeg er gammeldags i sådan en
W220'er. Og knapperne er sådan set bare strøet ud over panelerne med løs
hånd(?).

Og ja, bimmeren kan fåes uden valnødde-træet hvis man ønsker dét Men
det er altså ægte. Ikke noget "Japansk åndenød" her.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : lindstroem

Dato : 12-11-09 02:17

On 12 Nov., 09:49, Henning <no.m...@all.invalid> wrote:

> [...]
> gramrustnogen steder - formodentlig pga. Designo-lakken (som i bund
> og grund er en ekstra special-lak, som lægges udenpå den originale før

Tak for tippet med Designo-lak. Det har jeg faktisk aldrig hørt om.
Men det kunne muligvis sikre mit håb om at erhverve mig en w220. Når
jeg googler ser jer ikke rigtig designo være nævnt som en
rustforhindrende faktor på w220. Derimod optræder der desværre en del
w220 rusthistorier a la den en anden bidragsyder her i tråden er inde
på. Men jeg vil da undersøge det med designo-lak nærmere.
Kunne din manglende rust skyldes, at din bil har kørt under mere
fordelagtige klimatiske forhold frem til for nyligt?
Selv om W126 (min nuværende bil) ikke er slemme til at ruste er det
sjældent, at en 20 år gammel en af slagsen ikke har rust, hvis den har
boet i DK hele sit liv. Når min stadig er fin bortset fra kromen på
bagerste kofanger skyldes det, at den kun har haft ca 7 år i DK. Før
da var den i Sydtyskland. Iøvrigt er der god lak på w126 ligesom
galvanisering og pava også er medvirkende faktorer til at rusten ikke
får overtaget.
Tak for de forskellige forslag om andre bilmærker. Lexus mangler højde
til bagsædepassagerer og Jaguar er ikke på samme måde som en Mercedes
en "gør der det selv bil". Tilgængelighed af og pris på reservedele er
helt anderledes end ift Mercedes. Har selv købt alt til min nuværende
gamle Mercedes i Tyskland og Gørløse til god pris og uden ventetid.
Men en Jaguar er en meget flot bil. Hvor driftssikker er sådan en
Jaguar? Min forældres venner havde en fra ny tilbage i halvfjerdserne
og det var noget bras, set ud fra et driftssynspunkt.
Hvad angår en BMW så synes jeg ikke rigtig jeg tilhører BMW-
segmentet Men det er ubestrideligt gode biler og man skal aldrig
sige aldrig.
Jeg skal måske også nævne, at jeg har et budget på max ca 400.000
kroner. Var det højere ville jeg bare købe en w220 fra 2003 eller
2004. Der fik man nemlig styr på det med rusten kan jeg se pba mine
aftener med min ven, Google. Og nej, jeg vil ikke have en 2003der har
kørst 400.000 - 500.000 kilometer og er "træt" - så sjovt er det
heller ikke at skrue .

Bedste hilsner
Ib

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 12-11-09 10:24

Hej!

lindstroem wrote:
> Hvad angår en BMW så synes jeg ikke rigtig jeg tilhører BMW-
> segmentet Men det er ubestrideligt gode biler og man skal aldrig
> sige aldrig.

Er du da blød hat bilist? Man kan også køre en bimmer roligt at du ved
det :) Synes da du skylder dig selv en køretur. Du kan få råd til en
M5'er til de penge du har i lommen ;)

> [...]
> aftener med min ven, Google. Og nej, jeg vil ikke have en 2003der har
> kørst 400.000 - 500.000 kilometer og er "træt" - så sjovt er det

Med det budget kan du købe tre af den model jeg anbefaler :) Det eneste
rust min har i undervognen er en anelse overfladerust på
bagdifferentialet. Må indrømme at jeg er imponeret - men det er jo også
nemt/nemmere at blive, når man kommer fra en Escort :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Henrik B.

Dato : 15-11-09 16:28

"Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i meddelelsen

> Er du da blød hat bilist? Man kan også køre en bimmer roligt at du ved det
> :) Synes da du skylder dig selv en køretur. Du kan få råd til en M5'er til
> de penge du har i lommen ;)

Nu behøver man så ikke være "blødhat bilist", for ikke at være til BMW. Jeg
kan f.eks. heller ikke lide det prædikat man får hæftet på sig, når man
kører BMW. Ligesom bilen i min verden, trækker på de forkerte hjul. Bilen er
dertil for dyr, med for lidt udstyr (standard) og med for lidt plads....

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 16-11-09 09:39

Hej!

Henrik B. wrote:
> "Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i meddelelsen

> Nu behøver man så ikke være "blødhat bilist", for ikke at være til BMW.

Nej da - ville bare lige prikke til dig.

> Jeg kan f.eks. heller ikke lide det prædikat man får hæftet på sig, når
> man kører BMW. Ligesom bilen i min verden, trækker på de forkerte hjul.

Hvis man kører 3-serie kan man hurtigt falde i dén gruppe. Synes dog
ikke det er tilfældet i en "original" 5-serie.

> Bilen er dertil for dyr, med for lidt udstyr (standard) og med for lidt
> plads....

Ikke forstået. En W220 er ligeledes baghjulstrukken og prisen bestemmer
du jo ca. selv med årgang og kørte km. Mht. plads - tja traileren er jo
opfundet hvis man skal på genbrugsstationen. Ellers er der jo
nedfældelige bagsæder og evt. også ski-lem til lange ting fra trælasten.
Hvis man finder en bil med dét monteret.

Min kostede mig ca. 140kkr incl. alt. Men så har den også rigtig meget
udstyr og standen er rigtig god.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : N/A

Dato : 16-11-09 18:17

Fra : N/A

Dato : 16-11-09 18:17

Fra : N/A

Dato : 12-11-09 10:24

Fra : Leo Jensen

Dato : 15-11-09 09:34

> Tak for de forskellige forslag om andre bilmærker. Lexus mangler højde
> til bagsædepassagerer og Jaguar er ikke på samme måde som en Mercedes
> en "gør der det selv bil".

Den er nok ikke hverken nemmere eller sværere at skrue i end andre
biler af samme klasse og årgang. På nogle punkter er den relativt
gammeldags og dermed simpelt opbygget. Kardankryds i drivakslerne er
f.eks. ikke ændret mellem 1968 og 1998. Om de stadig er de samme ved
jeg ikke, min (dybtgående) viden stopper med min egen model...

> Tilgængelighed af og pris på reservedele er helt anderledes end ift Mercedes. Har selv købt alt til min nuværende
> gamle Mercedes i Tyskland og Gørløse til god pris og uden ventetid.

Englændere og tyskere er vel nogenlunde lige hurtige til at poste
ting, men det er da rigtigt, at den store mængde Mercedes, der køres
ned i DK gør at der er et helt andet marked for dele.
Prismæssigt er Jaguar overraskende flinke, men det er Mercedes så vidt
jeg ved også. Jeg har lige fået 4 x hjullejer skiftet, de kunne
skaffes uoriginalt til ikke meget over 100 kr/stk. Nu var der så tale
om et sammenbrud, så der var ikke lige tid til at skaffe dele hjem,
men de kostede ikke 500 kr/stk. Mht tilgængelighed af dele fik jeg så
lov til at vente på en ABS-sensor, som ikke var hjemme i DK, så du har
da ret, men alt er tilgænggeligt til fine priser i UK.

> Men en Jaguar er en meget flot bil. Hvor driftssikker er sådan en
> Jaguar? Min forældres venner havde en fra ny tilbage i halvfjerdserne
> og det var noget bras, set ud fra et driftssynspunkt.

Driftsikkerheden fik et voldsomt løft med min model, der kom i 1987,
og endnu et nøk, da Ford overtog butikken i 1990. Jeg har kørt i min
1992'er i 4 år og godt 80.000 km og har ud over væsker, filtre og dæk
fået skiftet sprinklerpumpen, hardykobling og 4 hjullejer. Nuværende
kilometerstand 210.000 km. Det synes jeg sådan set er ret godt
gået

Det prisleje du sigter efter gør at du kan få en V8, som kom i 1998.
De har haft problemer med Nicasil samt knastkæde-guider, men begge
dele var børnesygdomme, som bare gør at man skal købe lidt nyere biler
eller få dokumentation på at motoren er skiftet (Nicasil) eller
guiderne er skiftet til den nye model. Ellers er det så vidt jeg ved
endda temmelig stabile biler. De scorer godt i diverse test af
driftsikkerhed

Denne har stort set alt, men er lidt gammel (2000). Nypris 2.0 mill,
skulle nok kunne forhandles yderligere ned i pris:
http://www2.jaguarhouse.dk/jaguarhouse/stockshow.jsp?id=471

Meget nyere (2004) og ny model med alukarosse, men med lille motor.
Igen vil jeg gætte på at prisen er til forhandling:
http://www2.jaguarhouse.dk/jaguarhouse/stockshow.jsp?id=490

MVH Leo

Fra : Mogens

Dato : 15-11-09 17:47

Et par skribenter skrev følgende:

> [...]

Du ka jo SLET IKKE sammnligne en gl. Jaguar med nutidens standard. Som Leo
skriver, ændrede kvaliteten sig voldsomt (positivt) fra '86...

> [...]
> Meget nyere (2004) og ny model med alukarosse, men med lille motor.
> Igen vil jeg gætte på at prisen er til forhandling:

Kæft hvor fede biler - jeg havde valgt en supercharged så ny som muligt. Og
kunne man finde Daimler-udgaven ville det være perfekt.

Min tøjhandler kører en mørkeblå Daimler double-six med lyst læder -
fantastisk vogn (han har naturligvis også en Porsche 911 he he)

Fra : lindstroem

Dato : 16-11-09 06:25

On 16 Nov., 09:38, Kim Voss Schrader <usen...@mumbojumbo.dk> wrote:
> [...]
> Hvis man finder en bil med dét monteret.
>
> Min kostede mig ca. 140kkr incl. alt. Men så har den også rigtig meget

Mange gode pointer fra div bidragsydere.
Tak til alle bidragsydere - tak for henvisning til Jaguar, som
egentlig er overraskende fornuftigt pris-sat jf. link. Glæder mig at
høre, at mine forældredes venners oplevelse med en Jaguar indkøbt i
1979 (har spurgt min mor om årgang) gudskelov ikke er samme oplevelse
som moderne Jaguar-ejere, møder. Tværtimod faktisk. Og som tidligere
skrevet finder jeg, at bilen har et klassisk og eksklusivt design (det
har de nu altid haft - meget flotte biler).
Hvad angår det med segmenttilhørsforhold og bilvalg, som jeg for skade
kom til at fremføre, så bunder det selvfølgelig i mine selvopfundne
billeder af ejere af de forskellige mærker.
Jeg kommer fra landet og er vokset op i halvfjerdserne. Her gælder.
Velstitueret landmand = Mercedes
Direktør (med penge) = Jaguar
Pengemand (handelsmand) = BMW

Jeg er ikke landmand, men billedet af en sådan fra gamle dage passer
nok meget godt på mig - dvs: Gider ikke altid køre 150 km/t - er ikke
bange for en middagslur, - nyder gerne en god cigar og rødvin -
begejstres af stort maskineri så som traktorer, mejetærskere o.a., er
ikke nervøs ved at der skulle optræde et par gram kolesterol i
aftensmåltidet, snakker ikke så meget om biler, men synes det er
pinligt, hvis ikke den er tip top...... etc etc.

Nå, på det konkrete niveau vedr køb af W220 har jeg nu forespurgt
rustforebyggelsescenterindehaver (langt ord) i fjern bekendtskabskreds
om W220 og rust. Det spørgsmål går han videre med til kolleger, men
kunne straks meddele mig, at der faktisk er konstrueret biler her i
"nyere tid" med ikke tilgængelige hulrum, hvorved selv en grundig
rustbeskyttelse ikke kan forhindre rust. Om W220 er i denne -'vil
ruste uanset hvad'- kategori, vidste han ikke på stående fod, al den
stund, at den ikke havde været så hyppig gæst hos ham.
Men kan man rustbeskytte sig ud af rustproblemet er det med at finde
en god sydtysker, der har boet i garage, når den ikke har været på
landevejen og derved er rustfri

Bedste hilsner

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 16-11-09 18:17

Hej!

lindstroem wrote:
> Men kan man rustbeskytte sig ud af rustproblemet er det med at finde
> en god sydtysker, der har boet i garage, når den ikke har været på
> landevejen og derved er rustfri

Iflg. en FDM-artikel om de fejlbehæftede årgange hos Mercedes (altså
mht. rust) skulle det ikke være muligt, at rustbeskytte sig ud af
problemerne. Jeg kan dog desværre ikke finde kilden :( Jeg ved bare så
meget, at jeg ihvertfald ikke ville købe de årgange uanset hvad. Men kan
da ikke udelukke at jeg køber en Mercedes engang, jeg synes bare pt. at
de er for dyre i forhold til hvad man får (på brugtmarkedet såvel som nye).

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : lindstroem

Dato : 17-11-09 01:53

On 16 Nov., 18:16, Kim Voss Schrader <usen...@mumbojumbo.dk> wrote:
> [...]
> de er for dyre i forhold til hvad man får (på brugtmarkedet såvel som nye).

Hej Kim

Tak for henvisningen til evt FDM-artikel.
Jeg vil tilbringe noget af lørdag formiddag på biblioteket, mhp at
studere et par årgange af FDM's magasin.

mvh
Lindstroem