Pris på installation af kabinevarmer?
Fra : Morten P

Dato : 10-11-09 14:54

Jeg har en RAV4 og skal have kabinevarmer.

Den skal kunne holde bilen varm indvendigt i 8 timer når der er minusgrader
udenfor, da der er et par hunde bagi.

Jeg formoder det er billigst om jeg selv anskaffer mig varmeren, men hvorfra
og hvilket mærke vil I anbefale når den skal køre så længe?

Hvad mon prisen er for et værksted i grove tal for installationen?
(Eller kan "man" selv hvis man er lidt ferm på fingrene?)

Fra : Henning

Dato : 10-11-09 15:28

On Tue, 10 Nov 2009 14:53:46 +0100, "Morten P" <spam@spam.spam> wrote:

>Jeg har en RAV4 og skal have kabinevarmer.
>
>Den skal kunne holde bilen varm indvendigt i 8 timer når der er minusgrader
>udenfor, da der er et par hunde bagi.

Skal der være varme for din eller hundenes skyld? Hundene skal nok
klare sig, der bliver sjældent så koldt herhjemme at de kommer til
skade. Derimod vil dit batteri blive tømt temmelig hurtigt, hvis du
virkelig vil lade det drive et fyr i 8 timer!

Fra : Morten P

Dato : 10-11-09 15:46

"Henning" <no.mail@all.invalid> wrote in message

> Skal der være varme for din eller hundenes skyld?

Hundene
Sjovt nok bliver der faktisk virkeligt koldt derinde når det er 0 grader
udenfor, faktisk så koldt at den ene sad og rystede hvorefter jeg forede
bunden med flamingo og et varmetæppe som klarer det meste.

> Derimod vil dit batteri blive tømt temmelig hurtigt, hvis du
> virkelig vil lade det drive et fyr i 8 timer!

Jeg har tre 75Ah marinebatterier udover startbatteriet, men jeg troede et
fyr var drevet af diesel fra bilen selv?

Fra : Ukendt

Dato : 10-11-09 16:07

> Jeg har tre 75Ah marinebatterier udover startbatteriet, men jeg troede et
> fyr var drevet af diesel fra bilen selv?

Ja varmen kommer fra olien, men pumpeog blæser bruger strøm, derer mange der
oplever problemer med blot en halv times drift dagligt.
Bilen kan ikke nå at lade strøm nok, og baterierne holder ofte kun 1 år pga
den hårde brug.
Så 8 timer dagligt er meget hård kost.

Mvh Ove

__________ Information from ESET NOD32 Antivirus, version of virus signature database 4592 (20091110) __________

http://www.eset.com

Fra : Morten P

Dato : 10-11-09 17:23

"Ove" <ovejakobsenREMOVEmail.dk> wrote in message

> Ja varmen kommer fra olien, men pumpeog blæser bruger strøm, derer mange
> der oplever problemer med blot en halv times drift dagligt.

Aha!
Mærkeligt at den ikke bare selv genererer det ud fra diesel/benzin men ok,
det er måske slet ikke dens opgave :)

> Så 8 timer dagligt er meget hård kost.

Ja det lyder godt nok sådan.

Det er da muligt jeg er på komplet forkert spor, jeg tænkte blot at jeg
ville frigre mig fra behovet om batterier...

Måse man skal gå andre veje og helt enkelt finde en varmelampe på 12v og 40W
eller ligende. Det må så være den enkleste løsning

Fra : Herman Persson

Dato : 10-11-09 17:51

"Ove" <ovejakobsenREMOVEmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> der oplever problemer med blot en halv times drift dagligt.
> Bilen kan ikke nå at lade strøm nok, og baterierne holder ofte kun 1 år

Mit batteri holder i ca. 2 - 2,5 fyringssæson, og varmeren bruges dagligt om
vinteren.

Tommelfingerreglen mht. strøm er, at man skal køre lige så længe, som man
bruger varmeren.
Med ekstra batterier kan problemet således løses ved at oplade natten over.
Hvad er det for hunde?
Evt. kan der jo laves en isoleret - og ventileret - boks, og så vil hundenes
kropsvarnme opvarme til rimelig temperatur.

Hilsen Herman.

Fra : Morten P

Dato : 10-11-09 17:57

> [...]
> om vinteren.
>
> Tommelfingerreglen mht. strøm er, at man skal køre lige så længe, som man

Ja ok, jeg ser problemet nok ikke løses med en varmer så

> Evt. kan der jo laves en isoleret - og ventileret - boks, og så vil
> hundenes kropsvarnme opvarme til rimelig temperatur.

Og det er egentligt også den løsning jeg har nu, et stort bur med flamingo
under, varmetæppe imellem flamingo og bund, en plade skumgummi i buret og en
dyne + kraftigt tyke tæppe over og der bliver godt nok lunt derinde, men
ville gerne have noget hvor jeg vidste der altid var f.eks. 19 grader og som
regulerede sig selv.

Kan godt høre jeg skal have en aflagt køle/varme-bil

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 10-11-09 22:39

"Ove" <ovejakobsenREMOVEmail.dk> wrote in

> Ja varmen kommer fra olien, men pumpeog blæser bruger strøm, derer
> mange der oplever problemer med blot en halv times drift dagligt.

En halv time? Mit fyr kørte sidste vinter omkring 15 min hver morgen og det
endte med at have ædt alt strøm fra batteriet :(

Fra : Mathias

Dato : 11-11-09 14:50

> [...]
> der oplever problemer med blot en halv times drift dagligt.
> Bilen kan ikke nå at lade strøm nok, og baterierne holder ofte kun 1 år

Jeg tror godt det kan lade sig gøre. Min Mercedes E-klasse med Webasto
Termotop C, havde ved en fejl fyret kørende en time uden at batteriet blev
afladet. Når kølervandet er varmt, drosler fyret nemlig ned, for tilsidtst
at slukke helt, så det kun er cirkulationspumpe + blæser der bruger strøm.
Timeren eller den fjernbetjente start af fyret, slår dog fra efter en time,
så derfor kan Webasto ikke umiddelbart køre i 8 timer. Men det kan vel løses
med en anden kontrolenhed. Jeg ved nogle busser er udstyret med Webasto som
kan stå og køre en hel dag uden problemer.

Mvh Mathias

Fra : Henning

Dato : 10-11-09 22:44

>Jeg har tre 75Ah marinebatterier udover startbatteriet, men jeg troede et
>fyr var drevet af diesel fra bilen selv?

Nej, det ville svare til at bilen stod i tomgang, hvilket de fleste
steder er forbudt mere end tre minutter ad gangen.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 10-11-09 23:26

> Nej, det ville svare til at bilen stod i tomgang, hvilket de fleste
> steder er forbudt mere end tre minutter ad gangen.

De fleste fyr er drevet af bilens brændstof men bruger strøm til pumper og
ventilation - men eftersom det ikke er bilens motor der er igang er det
netop ikke tomgangsdrift og derfor ikke imod nogen regler.

Fra : thl

Dato : 10-11-09 23:46

"Morten P" <spam@spam.spam> skrev i en meddelelse

> "Henning" <no.mail@all.invalid> wrote in message

> Jeg har tre 75Ah marinebatterier udover startbatteriet, men jeg troede et
> fyr var drevet af diesel fra bilen selv?

Det kan godt lade sig gøre
http://ing.dk/debat/12679
http://www.kjoeller.com/ardic/fanmaster.htm

mvh
Thorbjørn

Fra : Morten P

Dato : 11-11-09 08:07

> Det kan godt lade sig gøre
> http://ing.dk/debat/12679

Aha - 44W er jo ingenting - Er vant til at drive 80W i 5-6 timer

> http://www.kjoeller.com/ardic/fanmaster.htm

Det ligner meget den PWM jeg i forvejen har

Jeg kontakter lige Kjoeller og ser hvad de kan gøre!

Tak for al hjælpen

Fra : Morten P

Dato : 11-11-09 15:57

> Det ligner meget den PWM jeg i forvejen har

Saa kom der svar:

Mulighed 1: Motor kabine varmer d.v.s. en vandvarmer men så er motoren med
og det er uøkonomisk da bilens blæsersystem

bruger meget strøm og bilens motor har ikke godt af at være varm så længe, -
olie vil blive for tynd og løbe fra m.m.

Mulighed 2: En luftvarmer inde i bilens bund der varmer bilen op. En 2,2 kw
varmer er nok , men det kan ikke garanteres

at bilen kan holdes stuevarm en kold og blæsende frostvejrsdag. (Se under
varevogne på vor hjemmeside.)

Spørgsmålet er om der er plads til en lille luftvarmer i bilen ? Vi må se
bilen for at se om det er muligt.

http://kjoeller.com/varevognvarme_prisliste.htm

Interessant at de der varmere ikke har en generator der driver deres egne
blaesere naar de nu alligevel er igang med at suge diesel.

Fra : alexbo

Dato : 11-11-09 17:20

"Morten P" skrev

> Interessant at de der varmere ikke har en generator der driver deres egne
> blaesere naar de nu alligevel er igang med at suge diesel.

Så skulle de enten have verdens mindste dieselmotor eller en dieselfyret
dampmaskine til at drive generatoren.
Noget skal jo trække generatoren, selv et atomdrevet elværk eller skib er jo
ikke andet end en vandkoger hvor dampen bruges i en dampturbine.

Kjøllers bemærkning om motoren og den varme olie er ikke helt gennemtænkt,
når man stopper den varme motor løber den varme olie ned i bundkarret,
derfra skal det hives op når man starter.
Det giver i det aktuelle situation 3 muligheder:
Man starter kold, olien kommer langsomt frem.
Man har haft en motorvarmer tændt i 1 time, olien er varm og kommer hurtigt
frem.
Man har haft en motorvarmer tændt i 10 timer, olien er varm og kommer
hurtigt frem.

På min egen motorvarmer førte jeg varmerens udstødning hen så den ramte
bundkarret for at få olien så varm som muligt.

Man kunne spørge Kjøller om de på en ferietur til Italien ikke vil stoppe
for at købe is, for de vil ikke starte igen når motoren er varm, olien er jo
tynd og løbet næsten helt væk.
Jeg mener at Kjøller har rigtigt meget forstand på det de laver, men de
laver ikke motorer.

Ligesom med din ventilation er der langt flere muligheder end du lige har
regnet med.

En motorvarmer der bruger bilens blæser, den bruger en del strøm men du har
også et god stor batteribank.
Den er rar i alle tilfælde, en forvarmet motor og bil til dig og hunde i
kolde vintermorgener.

En motorvarmer der ikke er tilsluttet bilens blæser, men varmer motoren og
giver varme til et ekstra varmeapparat i hunderummet.
http://kjoeller.com/defrostere_og_varmeblaesere.htm
Den mindste bruger ikke ret meget strøm, den store har jeg brugt i busser,
der er en hel orkan der kommer ud af den.
Hunderummet er forvarmet og bilens varmeapparat klar med det samme.

En kabinevarmer, den er nem at montere hvis der er plads, nem at flytte til
en anden bil ved bilskift.
Motoren bliver ikke forvarmet, men hunderummet vil være forvarmet.

Jeg synes at det ikke kun drejer sig om at holde bilen varm hele dagen, men
også at hundene ikke hver morgen lukkes ind i en bil der er iskold.
Uanset varmeystem er indmaden i bilen kølet langt ned i løbet af natten det
varmes ikke op bare fordi luften føles varm, hundene ligger på iskolde
tæpper mens du sidder i din lune jakke og synes at her er vel nok
behageligt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Morten P

Dato : 11-11-09 19:22

> En kabinevarmer, den er nem at montere hvis der er plads, nem at flytte
> til
> en anden bil ved bilskift.
> Motoren bliver ikke forvarmet, men hunderummet vil være forvarmet.

Og den del lyder ret tiltalende.

At opvarme motoren er naturligvis fedt, men det er faktisk ikke en afgørende
parameter.

> Jeg synes at det ikke kun drejer sig om at holde bilen varm hele dagen,
> men også at hundene ikke hver morgen lukkes ind i en bil der er iskold.

Enig, hvis man kan løse det samtidigt er det perfekt

Jeg er dog stadig usikker på hvilken løsning du anbefaler - Den 2.2kW
kabinevarmer de selv snakkede om (nu kender jeg ikke målene men mon ikke man
finder plads bag i en RAV4 på gule plader) og så en PWM på blæserne for at
holde strømforbruget nede og forlænge batteriernes levetid?

Fra : alexbo

Dato : 11-11-09 23:06

"Morten P"skrev

> [...]
> man finder plads bag i en RAV4 på gule plader) og så en PWM på blæserne
> for at holde strømforbruget nede og forlænge batteriernes levetid?

Fanmasteren er uden betydning hvis du vælger kabineløsningen der er kun den
blæser der findes i varmeren, den varmer luft op og blæser det ud, i
modsætning til motorvarmeren der varmer vand op og sender det igennem et
varmeapparat.
Fanmasteren opgave er at gå uden om bilens strømslugende regulering af
varmeapparatets blæser.

Jeg ville vælge en motorvarmerløsning, en standard motor og kabinevarmer, og
med en slange til hunderummet.
Det er for at få motoren varm og bilens varmeapparat varmet op inden kørsel.

Men det betyder ikke at jeg synes at en ren kabineløsning er dårlig, det er
en god løsning direkte rettet mod hundeproblemet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 11-11-09 17:32

> [...]
> kw varmer er nok , men det kan ikke garanteres
>
> at bilen kan holdes stuevarm en kold og blæsende frostvejrsdag. (Se under

10 grader er jo også bedre end 0... hunden er jo også isoleret....

Kasper

Fra : Morten P

Dato : 11-11-09 19:24

> 10 grader er jo også bedre end 0... hunden er jo også isoleret....

Enig

Dog er det for mig vigtigt at skaffe mig en holdbar løsning.

Jeg har en plan om at gå til min smed og få ham til at lave mig et hundebur
der fylder hele bagrummet af aluminium hvor der er plads til at skubbe
polystyren (flaminco) plader ind og lægge et tæppe over og derved holde
kulden ude.

Jeg behøver i så fald relativ beskeden opvarmning.

Muligvis er kabinevarmere og motorvarmere overkill?

Findes der 12v varmelamper?

Fra : Frank Leegaard

Dato : 11-11-09 22:21

Morten P wrote:

> [...]
> derved holde kulden ude.
>
> Jeg behøver i så fald relativ beskeden opvarmning.
>
> Muligvis er kabinevarmere og motorvarmere overkill?

Jada... men regn med at standard stor bilbatteri cirka indeholder energi for
1KWh ... Det vil sige at dine batterier ville kunne klare cirka 1½ KWh...
inden de er malket under et niveau hvor de er uegnede til startbatterier.

Ikke for at være barsk. Men er det ikke lettere bare at isolere sovepladsen.
Er dine hunde af "nøgen-typen"?

Hvad havde dyrene gjort hvis de skulle have klaret sig i naturen?

Hvad er baggrunden for den langvarige camperen i bilen?

--
- Frank

Fra : Morten P

Dato : 12-11-09 09:37

> [...]
> for 1KWh ... Det vil sige at dine batterier ville kunne klare cirka 1½
> KWh... inden de er malket under et niveau hvor de er uegnede til

Har tre marine batterier

> Ikke for at være barsk. Men er det ikke lettere bare at isolere
> sovepladsen. Er dine hunde af "nøgen-typen"?

Jo - Jeg tror også det bliver første skridt. Det er billigere og lettere og
burde fungere mindst lige så godt uden at blive overkill.

> Hvad er baggrunden for den langvarige camperen i bilen?

Arbejder i udlandet - Lettere og smartere at have dem med på arbejde og
kunne både tilse og lufte dem hver 4. time.

Fra : HKN

Dato : 10-11-09 07:45

> Hvad mon prisen er for et værksted i grove tal for installationen?
> (Eller kan "man" selv hvis man er lidt ferm på fingrene?)

Regn m min 10K+ på et værksted.

Har ikke erfaring med så lang tids drift. Webasto er mærket, og kan
købes for ca 5K på ebay (nyt), og kan sagtens monteres af en fingernem
med mekanik og elektronik forståelse.

Det med hundene skal jeg undlade at kommentere på........men jeg håber
da ikke at de bor sådan hver dag.

-Henrik

Fra : Steffen

Dato : 10-11-09 17:10

> [...]

> Hvad mon prisen er for et værksted i grove tal for installationen?
> (Eller kan "man" selv hvis man er lidt ferm på fingrene?)

I sommer skulle du høre om montering af ventilation, så hundene kunne
sidde i bilen hele dagen. Nu vil du høre om opvarmning af bilen, så
hundene kan sidde i bilen hele dagen.

Jeg ved godt, at det ikke har med biler at gøre, men hvorfor har du
hunde når de skal opholde sig det meste af livet i bilen?

mvh
steffen

Fra : Erik B. Hansen

Dato : 10-11-09 21:56

"Morten P" <spam@spam.spam> wrote in

> Den skal kunne holde bilen varm indvendigt i 8 timer når der er
> minusgrader udenfor, da der er et par hunde bagi.

Har du adgang til 230 volt hvor bilen er parkeret? Så kan du jo sætte en
eldrevet varmer i?

--
vh, Erik BH

Fra : alexbo

Dato : 10-11-09 23:36

"Morten P" skrev

> [...]
> Hvad mon prisen er for et værksted i grove tal for installationen?
> (Eller kan "man" selv hvis man er lidt ferm på fingrene?)

Som med din ventilation er det ikke billigt hvis det skal være godt,
nu har du i forvejen batterierne endda i en blok for sig selv, så en
motorvarmer skal bare kobles på dem, den bruger jo en del strøm selv om den
varmer med diesel, om de kan klare sig uden opladning igennem hele vinteren
må du bare prøve, teste spænding med jævne mellemrum for at se hvordan de
klarer sig.

Styringen bør så være en termostat i hunderummmet eller en telefonstyring
med en tempaflæsning, jeg mener at vide at du i forvejen kan fjernaflæse
temp., så hvis du tror du kan huske at kontrollere temp, kan du "nøjes" med
en motorvarmer du tænder og slukker med mobilen.

Den har den fordel i forhold til alm. fjernbetjening at den kan tænde varmen
uanset afstanden.
Jeg synes du skal snakke med Kjøller igen.
På deres hjemmeside kan man se en pris på ca. 17.000 kr.

Hvis ikke der i forvejen er varmekanal itl hunderummet så lave en
midlertidig, en slange fra et af luftudtagene ført bagud.

mvh
Alex Christensen

Fra : Morten P

Dato : 11-11-09 08:03

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message

> [...]
> med
> en motorvarmer du tænder og slukker med mobilen.

Ja, jeg har temp aflæser på min tovejs alarm og en knap på den der kan
aktivere (vist) op til fire kredsløb separat.

> Jeg synes du skal snakke med Kjøller igen.
> På deres hjemmeside kan man se en pris på ca. 17.000 kr.

Hvordan kunne jeg glemme dem?

Du har ret

> Hvis ikke der i forvejen er varmekanal itl hunderummet så lave en
> midlertidig, en slange fra et af luftudtagene ført bagud.

God pointe! Tak