Må jeg det? - Udenlandsk trailer
Fra : oz3bto

Dato : 09-11-09 12:13

Står og er på vej til Norge og skulle så have haft chefens trailer med
retur til at køre lidt flyttegods i

Nu mener min fatter så at jeg ikke må køre med en norsk indregget trailer
efter DK bil i DK
Er det rigtig ?

Ville et Norsk kørekort hjælpe på det ?

Fra : alexbo

Dato : 09-11-09 12:50

"oz3bto" <no@in.dk> skrev

> Nu mener min fatter så at jeg ikke må køre med en norsk indregget trailer
> efter DK bil i DK
> Er det rigtig ?
Ja.

> Ville et Norsk kørekort hjælpe på det ?
Nej.

Problemet er ikke kørekortet men den norske trailer ikke er godkendt til
synsfri sammenkobling i Danmark.

Bekendtgørelse om synsfri sammenkobling:
§ 5. Køretøjer må kun sammenkobles synsfrit, såfremt
a.. 1) begge køretøjer er registreret til synsfri sammenkobling,

Hvis man har brug for denne kombination så kan man syne hele trækket, så
bliver den bestemte bil og den bestemte trailer synet sammen.
Så får man en sammenkoblingsattest der viser at de to ting må kobles sammen.
Om man rent faktisk kan få synet en udenlandsk trailer til synsfri dansk
sammenkobling ved jeg ikke, men jeg tror det ikke.

mvh
Alex Christensen

Fra : HKN

Dato : 09-11-09 06:31

On 9 Nov., 12:50, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
> [...]
> Om man rent faktisk kan få synet en udenlandsk trailer til synsfri dansk
> sammenkobling ved jeg ikke, men jeg tror det ikke.

Siger du så at alle de trailere af udenlandsk herkomst, som bliver
trukket rundt af danske vognmænd i DK, er synet her i landet?

Mvh
Henrik

Fra : alexbo

Dato : 09-11-09 15:21

"HKN" skrev

>Siger du så at alle de trailere af udenlandsk herkomst, som bliver
>trukket rundt af danske vognmænd i DK, er synet her i landet?

Nej, jeg svarer på det der bliver spurgt om.
Jeg er sikker på oz også gerne vil have et svar fra dig på sit spørgsmål.

mvh
Alex Christensen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-11-09 17:08

HKN skrev:
> Siger du så at alle de trailere af udenlandsk herkomst, som bliver
> trukket rundt af danske vognmænd i DK, er synet her i landet?

Det er også en af de ting der undrer mig.

Så længe en lastbiltrailer (semi-trailer) er synet til synsfri
sammenkobling i sit hjemland er den lovlig at koble sammen med en
hvilken som helst trækker, der er synet til synsfri sammenkobling i sit
hjemland.

Jeg undrer mig over hvis der ikke skulle være samme samarbejde mellem
landene når det handler om personbiltrailere.

Der må kunne være et sæt fælles regler der kunne følges i alle
tilsluttede lande.

Fra : Bjarne

Dato : 09-11-09 20:14

Finn Guldmann wrote:

> [...]
> landene når det handler om personbiltrailere.
>
> Der må kunne være et sæt fælles regler der kunne følges i alle

Jeg har heller ikke tidligere hørt der skulle være problemer med udenlandske
trailere efter personbiler, men alexbo har åbenbart fundet reglen der
forbyder det. Men der står faktisk ikke nogen steder at traileren skal være
synes i en DANSK synshal.

Der gælder forskellige regler for vogntog over og under 3500 kg.
her et uddrag fra Bekendtgørelse om synsfri sammenkobling af lastbil og
påhængskøretøj med en tilladt totalvægt på over 3.500 kg (nr. 1006 af 9.
oktober 2008)

§ 5. Lastbil og udenlandsk sættevogn må kun sammenkobles synsfrit, hvis
lastbilen er registreret til synsfri sammenkobling, og den udenlandske
sættevogn

1) er forsynet med 2 tommer hovedbolt,

2) på alle hjul er forsynet med trykluftbremser, som kan tilsluttes
lastbilens driftsbremse,

3) er forsynet med ABS (blokeringsfri bremser), der kan tilsluttes
lastbilen, eller er forsynet med ALB (automatisk lastafhængig
bremsekraftregulering), og

4) sættevognens el-anlæg skal kunne tilsluttes lastbilens el-anlæg.

Stk. 2. § 4, stk. 1, nr. 2-5, finder tilsvarende anvendelse for udenlandske
sættevogne. Den udenlandske sættevogns faktiske hovedbolttryk, samlede
faktiske akseltryk og faktiske totalvægt må dog aldrig overstige, hvad
sættevognen er registreret eller godkendt til i sit hjemland.

Stk. 3. Den udenlandske sættevogn skal være registreret i hjemlandet eller,
såfremt sættevogne ikke registreres i vedkommende land, godkendt til kørsel
i hjemlandet.

Stk. 4. Lastbilens og den udenlandske sættevogns registreringsattest eller
kopi heraf skal medbringes under kørslen og på forlangende forevises til
politiet. Såfremt sættevogne ikke registreres i vedkommende land, skal i
stedet medbringes bevis for sættevognens godkendelse til kørsel i
hjemlandet.

Stk. 5. Hvis der for lastbilen er udfærdiget koblingsattest, skal denne
eller kopi heraf medbringes og benyttes i stedet for registreringsattesten.

Stk. 6. Den udenlandske sættevogn skal være forsynet med den i hjemlandet
udleverede nummerplade, såfremt sættevogne forsynes med egen nummerplade i
vedkommende land.

Stk. 7. Den udenlandske sættevogn skal bagpå være forsynet med hjemlandets
nationalitetsmærke.

mvh,
Bjarne

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-11-09 00:45

Bjarne skrev:
> [...]
> vedkommende land.
> Stk. 7. Den udenlandske sættevogn skal bagpå være forsynet med hjemlandets

Se, det er faktisk en lempelse der vil noget. endda så meget at det
sådan set er lettere at køre med en udenlandsk trailer end med en dansk.

For den danske skal være synet til synsfri sammenkobling, eller synet
sammen med den pågældende trækker. Mens den udenlandske ikke behøver at
være synet til synsfri sammenkobling i sit hjemland. Der skal blot være
en attest der viser at den overholder nogle regler.

Fra : Armand

Dato : 10-11-09 01:03

Bjarne skrev:

> [...]
> trailere efter personbiler, men alexbo har åbenbart fundet reglen der
> forbyder det. Men der står faktisk ikke nogen steder at traileren skal være

Derved at "synsfri sammenkobling basalt set er en dansk norm, kan det
være svært at få en sådan godkendelse uden for landet.

Hvad hvis det f.eks. indebærer en lygteføring som ikke harmonerer med (i
dette tilfælde) norske regler? i så fald vil den efter syn til dansk
brug ikke være anvendelig i Norge :-/

--
Armand.

Fra : Bjarne

Dato : 10-11-09 07:45

Armand wrote:

> Derved at "synsfri sammenkobling basalt set er en dansk norm, kan det
> være svært at få en sådan godkendelse uden for landet.
Der er præcist samme sammenkoblingssystem i resten af europa. Der ingen
tekniske problemer med at sætte en svensk/tysk/slovakisk/fransk/norsk
campingvogn efter en bil med dansk krog.

> Hvad hvis det f.eks. indebærer en lygteføring som ikke harmonerer med (i
> dette tilfælde) norske regler? i så fald vil den efter syn til dansk
> brug ikke være anvendelig i Norge :-/
Det er vist meget teoretisk. Der er i hver tilfælde ingen problemer med at
syne en norsk campingvogn i Danmark.

mvh,
Bjarne

Fra : HKN

Dato : 09-11-09 07:53

> Nej, jeg svarer på det der bliver spurgt om.
> Jeg er sikker på oz også gerne vil have et svar fra dig på sit spørgsmål.
>
> mvh
> Alex Christensen

Du henviser til nogle paragraffer, som ikke på en fyldestgørende måde
understøtter dit svar.

Eksempelvis - hvis nu traileren er godkendt til synsfri sammenkopling
ift gældende norske regler, og bilen ift danske regler - så er begge
køretøjer registreret til synsfri sammenkopling, og dermed må du gerne
trække den omtalte trailer.

Alle de trailere fra andre lande som bliver trukket rundt i DK, er
naturligvis ikke synet i DK. Så hvis du gerne vil svare, så gør det på
en måde så det er velunderbygget.

Bemærk - jeg siger IKKE at du tager fejl, jeg stiller blot ? til dit
svar og ønsker at dit svar stikker lidt dybere.

Mvh
Henrik

Fra : alexbo

Dato : 09-11-09 16:05

"HKN" skrev

>Bemærk - jeg siger IKKE at du tager fejl, jeg stiller blot ? til dit
>svar og ønsker at dit svar stikker lidt dybere.

Du stiller hvad jeg anser for et dumt spørgsmål, dens slags gider jeg ikke
svare på.
Ikke at spørgsmål for at få noget at vide, ikke et uddybende spørgsmål, nej
et fjollespørgsmål om mit svar ang. personbler så betyder at lastbiler kører
ulovligt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-11-09 17:10

alexbo skrev:
> [...]
> et fjollespørgsmål om mit svar ang. personbler så betyder at lastbiler kører

"Der findes ikke dumme spørgsmål, kun dumme svar"

Fra : alexbo

Dato : 09-11-09 17:36

"Finn Guldmann" skrev

> "Der findes ikke dumme spørgsmål, kun dumme svar"

Dumme spørgsmål er spørgsmål hvis formål ikke er at få noget oplyst, men
ofte bare pådutter en anden en bestemt mening, eller bruges til at udtrykke
en mening om ham.

Er du dum?
Er et dumt spørgsmål.

mvh
Alex Christensen

Fra : Armand

Dato : 09-11-09 16:37

HKN skrev:

> [...]
>
> Alle de trailere fra andre lande som bliver trukket rundt i DK, er
> naturligvis ikke synet i DK. Så hvis du gerne vil svare, så gør det på

Jeg kender ikke til reglerne, men det er et tungt argument Alex
fremkommer med!

Ang. dine modargumenter:
At (typisk) sættevogne ses trukket af andet end trækkere fra
sættevognens hjemland er en simpel EU forordning, hvis eksistens skyldes
pres (og saglige argumenter omkring det praktiske i sagen) fra
trabsportbranchens lobbyister.

Privat-trailerfolket har hverken lobbyister eller slagkraft, hhv. saglig
argumentation omkring formålets tyngde, hvorfor der ikke er samme regler
dér.
Dertil kommer at Norge ikke er et EU-land, hvorfor det er helt
utænkeligt at der findes fælles køretøjs-godkendelser tværs over Skagerrak!

--
Armand.

Fra : Kent Nielsen

Dato : 09-11-09 17:11

> Dertil kommer at Norge ikke er et EU-land, hvorfor det er helt utænkeligt
> at der findes fælles køretøjs-godkendelser tværs over Skagerrak!

Men Norge er så tilgengæld et EØS land, hvilket også betyder at der er
forenklede regler på køretøjsområdet.
(Jeg kender dog ikke til traileregler landene i mellem)

Kent

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-11-09 00:39

Armand skrev:
> [...]
> sættevognens hjemland er en simpel EU forordning, hvis eksistens skyldes
> pres (og saglige argumenter omkring det praktiske i sagen) fra

Forholdet eksisterede også før '72. Dengang var det så bare ikke alle
(de fleste som i dag) trailere der var synet til synsfri sammenkobling.

> [...]
> Dertil kommer at Norge ikke er et EU-land, hvorfor det er helt
> utænkeligt at der findes fælles køretøjs-godkendelser tværs over Skagerrak!

Det kan du så ikke være sikker på. Befolkningen i Norge har valgt at stå
udenfor EU, men politikerne udmønter dette nej på en måde så de har
forpligtiget sig til at overholde næsten samtlige regler fra EU.

Fra : alexbo

Dato : 10-11-09 10:09

"Finn Guldmann" skrev

> Forholdet eksisterede også før '72. Dengang var det så bare ikke alle (de
> fleste som i dag) trailere der var synet til synsfri sammenkobling.

Der var slet ikke nogen, synsfri sammenkobling blev indført i 1979.
Indtil da skulle alle biler og alle anhængere til syn sammen, om foråret gik
det helt i kage foran synshallerne, alle de nye campingvogne skulle synes.
Tidsbestilling fandtes ikke så det var bare at komme tidligt, kl. 3-5
stykker om morgenen.

I en cirkulæreskrivelse fra 1986 om dansk udlejnings-campingvogn koblet til
nordisk bil står følgende:

Oversigt over de i Finland, Norge og Sverige gældende regler af betydning
for bestemmelsen i pkt. 1.

Bil registreret i Finland skal være registreret til synsfri sammenkobling
(krosskoppling), hvilket fremgår af bilens registreringsattest
(registerutdrag), som tillige indeholder oplysning om den størst tilladt
vægt, størst tilladt længde og størst tilladte bredde af påhængskøretøj
henholdsvis med og uden driftsbremse.

Norge har ikke regler om synsfri sammenkobling eller om godkendelse af
bilens tilkoblingsanordning, men bilens kuglekobling skal tydeligt være
mærket med den størst tilladte vægt af påhængskøretøj, som må tilkobles.
Videre indeholder bilens registretingsattest (vognkort) oplysning om størst
tilladte totalvægt af påhængskøretøj henholdsvis med og uden driftsbremse.

Bil registreret i Sverige skal have godkendt
koblingsanordning, og dette er tilfældet, hvis det af bilens
registreringsattest (REGISTRERINGSBEVIS Fordonsdel) fremgår, at bilen er
udstyret med tilkoblingsanordning (koppling, typ). Endvidere er den størst
tilladt vægt af påhængskøretøjet angivet i attesten.

Cirkulæret gælder stadig, men det er ikke sikkert at de anførte betingelser
i de øvrige lande er aktuelle.

mvh
Alex Christensen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-11-09 14:53

alexbo skrev:
> [...]
> det helt i kage foran synshallerne, alle de nye campingvogne skulle synes.
> Tidsbestilling fandtes ikke så det var bare at komme tidligt, kl. 3-5

Og det er du sikker på var gældende for lastbiler?

Jeg snakker ikke personbil/trailer. Dem har jeg ikke den vildt store
erfaring med.

Fra : Armand

Dato : 10-11-09 16:04

Finn Guldmann skrev:

> Og det er du sikker på var gældende for lastbiler?

Tilbage dengang eksisterede typegodkendelses-begrebet ikke, så hvorfor
skulle man have opfundet standarden "synsfri sammenkobling" :-/

--
Armand.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-11-09 17:07

Armand skrev:
> Tilbage dengang eksisterede typegodkendelses-begrebet ikke, så hvorfor
> skulle man have opfundet standarden "synsfri sammenkobling" :-/

Har da fundet at der er noget der hedder: "Bekendtgørelse om ændring af
bekendtgørelse om synsfri sammenkobling af lastbiler og sættevogne".
"BEK nr 572 af 04/12/1981"

Og det giver jo at der må have været noget om synsfri sammenkobling for
lastbiler før '81.

Så jeg er da på vej.

I '82 kommer der en tilsvarende bekendtgørelse om ændring af
bekendtgørelse om synsfri sammenkobling, blot for personbiler. Så det
system har da også et par år på bagen.

Det længste jeg kan finde tilbage, der hvor de ophører med at være
"bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse", er Bek 381, for
lastbiler, og Bek 382, for personbiler. Begge stammende fra 31. aug 1979.

Så jeg har en til vished grænsende formodning om at det er fra den dato
det startede for begge typer biler.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 10-11-09 17:24

Finn Guldmann skrev:

> Så jeg har en til vished grænsende formodning om at det er fra den dato
> det startede for begge typer biler.

Søg lige på "synsfri sammenkobling" på denne side. Så kan du måske komme
videre. Jeg ville have gættet på der det blev indført ved den nye
færdselslov i 1977. Denne side plejer at være rimelig veldokumenteret.

http://depot.dvmc.dk/handskerummet/CJ_99_skemaer%20I-X.pdf

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 11-11-09 03:33

Ib Jakobsen skrev:
> [...]
> videre. Jeg ville have gættet på der det blev indført ved den nye
> færdselslov i 1977. Denne side plejer at være rimelig veldokumenteret.

Ja, den leder jo jagten helt tilbage til 1958.

Men det gav ikke noget.
Har kigget samtlige regler (love, bekendtgørelser m.v.) for det år, der
overhovedet kunne have noget med emnet at gøre, igennem. Men der var
ikke noget der løftede sløret for hvorfor året 1958 nævnes i dit link.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 11-11-09 12:56

Finn Guldmann skrev:

> [...]
> overhovedet kunne have noget med emnet at gøre, igennem. Men der var
> ikke noget der løftede sløret for hvorfor året 1958 nævnes i dit link.

Kunne der være en sammenhæng med indførelse af centralregistret for
motorkøretøjer, CRM det år?. Bare et gæt.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 11-11-09 15:39

Ib Jakobsen skrev:
> Kunne der være en sammenhæng med indførelse af centralregistret for
> motorkøretøjer, CRM det år?. Bare et gæt.

Alt er sådan set muligt, men mit problem er at jeg ikke kan finde den
lovtekst der "indfører" muligheden for synsfri sammenkobling, første
gang, det år.

Jeg undrer mig bare lidt over det der står på 'retsinfo', specielt
nummersystemet for bekendtgørelserne, for de er der ikke alle numrene.
Du kan ikke være sikker på at fordi der er en med nummer 49, at der også
er en med 48, det år. Du kan heller ikke være sikker på at de mindre
numre er kommet før de større.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 11-11-09 18:41

Finn Guldmann skrev:

> [...]
> Du kan ikke være sikker på at fordi der er en med nummer 49, at der også
> er en med 48, det år. Du kan heller ikke være sikker på at de mindre

Mere tyder på der har rumsteret noget i 1958. Jeg har dog ikke nærlæst det.

http://www.ft.dk/samling/20041/kommissionsforslag/KOM(2005)0019/Kommissionsforslag/20050128/193369.PDF

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 11-11-09 19:49

Ib Jakobsen skrev:
> Mere tyder på der har rumsteret noget i 1958. Jeg har dog ikke nærlæst det.
> http://www.ft.dk/samling/20041/kommissionsforslag/KOM(2005)0019/Kommissionsforslag/20050128/193369.PDF

Kunne finde "ECE Overenskomst af 1958" der handler om transport på vej i
Europa. Ikke EU men Europa, incl. USSR, som det vist hed dengang.
(Ellers Rusland. Tekster skulle skriver på engelsk, fransk og russisk.)

Men den overenskomst er lige som mere hvordan man indfører reglerne, og
reviderer dem. Ikke så meget reglerne selv. Men har jeg ikke misforstået
der er der en række regulativer, i medfør af overenskomsten, hvor nr 55
måske er interessant i vores forbindelse. Jeg kan blot ikke finde
regulativet andet end omtalt. Ikke dets egentlige tekst.

Men det kan da godt være vi ender op med at systemet med synsfri
sammenkobling er ældre end selv jeg regnede med.

Fra : Armand

Dato : 11-11-09 23:35

Finn Guldmann skrev:

> [...]
> Du kan ikke være sikker på at fordi der er en med nummer 49, at der også
> er en med 48, det år. Du kan heller ikke være sikker på at de mindre

Nu er det vis blot for at VILLE forfølge til sidste paragraf at der
tæskes videre i sagen :-|

FDM's argument er jo tydeligt at Nordmændene ikke bruger nogen form for
synsfri sammenkobling, og derfor ikke kan sammenligned med danske forhold.
Det udelukker ikke at man burde kunne få synet en norsk trailer til brug
i DK hhv. til sin bil; men det er vist ikke ligefrem dét at spørgeren
har tid til.

Konklusionen MÅ være at man ikke umiddelbart kan låne sin norske mesters
personvogsntrailer lovligt med hjem til DK !

--
Armand.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 12-11-09 02:46

Armand skrev:
> Nu er det vis blot for at VILLE forfølge til sidste paragraf at der
> tæskes videre i sagen :-|

Det kan der være noget om. Men det kommer nok af at jeg i mange år har
holdt mig til selv at finde lovteksterne frem og læse dem, i stedet for
at skulle leve af andres rygter om dem.

> [...]
> Det udelukker ikke at man burde kunne få synet en norsk trailer til brug
> i DK hhv. til sin bil; men det er vist ikke ligefrem dét at spørgeren

Nu er (var) Norge jo også en del af det der ECE-noget. Det er et
FN-organ for alle lande i det geografiske Europa.

> Konklusionen MÅ være at man ikke umiddelbart kan låne sin norske mesters
> personvogsntrailer lovligt med hjem til DK !

Jvf. lige ovenover vil jeg ikke udelukke muligheden.

Men som en anden har nævnt vil det jo nok være smartest at ringe og
spørge policen.

Fra : Armand

Dato : 12-11-09 16:43

Finn Guldmann skrev:

> Det kan der være noget om. Men det kommer nok af at jeg i mange år har
> holdt mig til selv at finde lovteksterne frem og læse dem, i stedet for
> at skulle leve af andres rygter om dem.

Det er sq også fornuftig politik. Og med internettet er dét blevet ulige
lettere, hvilket dog opvejes af at man også løber ind i flere postulater
dén vej

> Nu er (var) Norge jo også en del af det der ECE-noget. Det er et
> FN-organ for alle lande i det geografiske Europa.

FN - Jup!
Men de to E'er står hhv. for *Europe' og 'Economy' - Altså ikke noget
med fælles retningslinier for synsfri sammenkobling af private trailere!

Fra : alexbo

Dato : 10-11-09 18:26

"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i

> Og det er du sikker på var gældende for lastbiler?

Nja, det kan godt være det var et par år før, måske 1976-77 næppe tidligere.

mvh
Alex Christensen

Fra : N/A

Dato : 09-11-09 16:37

Fra : N/A

Dato : 09-11-09 16:37

Fra : HKN

Dato : 09-11-09 12:50

On 9 Nov., 17:36, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
> [...]
> ofte bare pådutter en anden en bestemt mening, eller bruges til at udtrykke

Du er vist bare en kværulant - som jeg skrev, så var dit
argumentationsgrundlag alt for tyndt til at basere dit svar som en
lovbestemt regel.

Men du har tilsyneladende svært ved at både læse indenad og
forstå....tsk tsk

-Henrik

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 10-11-09 09:39

"oz3bto" <no@in.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> retur til at køre lidt flyttegods i
>
> Nu mener min fatter så at jeg ikke må køre med en norsk indregget trailer

Jeg mener at have læst at man fra april i år må køre med trailer med
udenlandske prøveplader. Så måske er der også noget ny lovgivning omkring
det at trække en trailer fra et andet land i DK.

--
Per

Fra : HKN

Dato : 10-11-09 02:11

On 9 Nov., 12:12, "oz3bto" <n...@in.dk> wrote:
> [...]
> retur til at køre lidt flyttegods i
>
> Nu mener min fatter så at jeg ikke må køre med en norsk indregget trailer

Du kan også bare ringe ind til rigspolitiet - de kan helt sikkert give
dig det rigtige svar Og så er du fri for den nagende tvivl, og kan
koncentrere dig om at køre den udenlandsk indregistrerede trailer

Mvh
Henrik

Fra : Herman Persson

Dato : 10-11-09 18:16

"HKN" <henrikndk@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

dig det rigtige svar Og så er du fri for den nagende tvivl, og kan
koncentrere dig om at køre den udenlandsk indregistrerede trailer

- - -

FDM mener at det er ulovligt at køre med udenlandsk trailer:

http://www.fdm.dk/lov-ret/trailer-campingvogn/trailer-campingvogn-registreret-udlandet

Hilsen Herman.

Fra : Armand

Dato : 10-11-09 22:00

Herman Persson skrev:

> FDM mener at det er ulovligt at køre med udenlandsk trailer:
>
> http://www.fdm.dk/lov-ret/trailer-campingvogn/trailer-campingvogn-registreret-udlandet

Farlig reference!
Nogle vil kunne anfægteat FDM sikkert ved lige så lidt om dette emne,
som om fjernlysbrug på motorvej :-|

--
Armand.