Undskyld til det pæne ægtepar kørende
Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 06-11-09 15:54

Kære ægtepar

Jeg er rigtig ked af det. Det var ikke min mening, at i skulle tro, at
jeres ellers fine, og velholdte, V6 Mondeo (anno ca. '98) skulle have en
defekt, som retfærdiggjorde, at i holdt ind til siden og inspicerede
den. Alt imens jeg kørte ufortrødent videre hjem - skammer mig den dag idag.
Jeg har bare den vane, at kippe med lyset, når jeg passerer en
modkørende, som har defekt nærlys. På denne specifikke dag mødte jeg
altså mindst fire modkørende med defekt lys, over en afstand på 3-4km,
hvilket i tolkede som om, at i havde problemer.
Jeg håber i kan tilgive mig, og at i ikke har brugt mekanikertimer på at
gennemskue hvad bilen skulle fejle, for det var ikke meningen.

PS: Hvad gør i andre når i passerer en bil med defekt lys?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-11-09 16:02

Kim Voss Schrader skriver:

> PS: Hvad gør i andre når i passerer en bil med defekt lys?

Som regel intet.

10% af bilerne på vejene kører med defekt eller forkert lygteføring. 95%
af dem er bedøvende ligeglade med det.

Jeg har gennem 2 måneder mødt selvsamme bil om morgenen på strækningen
mellem Låsby og Ry. 1 defekt forlygtepære og så ellers tændte tåbelygter
(nej der er formørkt til kørelys) - de første dage blinkede jeg let og
slukkede mit nærlys. Efter 3 dage opgav jeg.

Klaus

Fra : Ivan Madsen

Dato : 06-11-09 16:11

On Fri, 06 Nov 2009 16:02:01 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"
<Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

> [...]
>(nej der er formørkt til kørelys) - de første dage blinkede jeg let og
>slukkede mit nærlys. Efter 3 dage opgav jeg.

Når nu man ved, den der skide pære er gået - så plejer jeg at række en
hånd "opgivende" i vejret og håbe "modparten" ser det, som en slags
"jeg ved det godt, men jeg skal lige frem til en pære".
Jeg har også opgivet. Men'eh nu vi nærmer os den mørke tid har i så
bemærket hvor tåget der er. Der kom sådan et lysshow op bag til mig i
forgårs og jeg tænkte "det er tåget han kører tæt", så jeg tændte
tågebaglygten. Så viste det sig, at den bagfrakommende havde endog
rigtig meget lys at bruge af )) Ind til højre - forbi med fjolset,
men hold da kæft hvor jeg grinede, da den næste i rækken tændte
tågebaglygten ))

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 06-11-09 16:42

On Fri, 06 Nov 2009 16:10:43 +0100, Ivan Madsen
<karinogivan@gmail.com> wrote:

> [...]
>hånd "opgivende" i vejret og håbe "modparten" ser det, som en slags
>"jeg ved det godt, men jeg skal lige frem til en pære".

Det er s'gu da irriterende at du ikke kan bruge din sædvanlige gestus
med dybe suk og astmatisk vejrtrækning.

> [...]

>rigtig meget lys at bruge af )) Ind til højre - forbi med fjolset,
>men hold da kæft hvor jeg grinede, da den næste i rækken tændte

Nu er jeg i tvivl om, hvem du mener er fjolset i den her sammenhæng?

Derfra hvor jeg sidder ser det ud som om at der er rigelige muligheder
for at slippe den bagfrakommende forbi, hvis han kører for tæt, uden
at aktivere tågebaglyset.

Jeg kørte til Jylland i forgårs og retur i går, og begge
aftener/nætter var der kun diset, ikke tåget. Man kunne fanneme se
helt ud til jordkrumningen.

På trods af det, var der adskillige der havde aktiveret deres
tågebaglys, og dem foran også, såmænd.

Det i sig selv er jo ubegavet nok, men jeg oplevede trods alt ikke
nogen der var så tumbede at bruge disse foranstaltninger som
uautoriserede signalgivningsmetoder.

Du har stadig et latent behov for at tage dig sammen. )

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ivan Madsen

Dato : 06-11-09 16:48

On Fri, 06 Nov 2009 16:41:42 +0100, folmer@rasmussen.dk wrote:

<...>

>Det er s'gu da irriterende at du ikke kan bruge din sædvanlige gestus
>med dybe suk og astmatisk vejrtrækning.

Den bliver brugt indenbords, men det kan den blinkende jo ikke rigtigt
få noget ud af, vel )

> [...]
>
>Derfra hvor jeg sidder ser det ud som om at der er rigelige muligheder
>for at slippe den bagfrakommende forbi, hvis han kører for tæt, uden

Lad mig sige det på den måde - Køge Bugt udad i myldretiden, farten
gud forbyde det ca. 120 i yderbanen og jeg fandt lige et hul ,jeg
kunne klemme Pluto ind i i midten efterfulgt af en mindre opbremsning,
da man i dette "sovespor" kørte ca. 100. Så hmm...... lad os sige at
der på et tidspunkt var god plads bagud, men han skånede mig da for
det værste lyshav ved at "smage" på udstødningsrøret ))

>Jeg kørte til Jylland i forgårs og retur i går, og begge
>aftener/nætter var der kun diset, ikke tåget. Man kunne fanneme se
>helt ud til jordkrumningen.

Jamen det er ikke vigtigt - hvis man er vigtig og skal frem tænder man
fire!! lygter foran, for så han man prioritet - har jeg læst et sted.

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 06-11-09 16:30

On Fri, 06 Nov 2009 15:53:52 +0100, Kim Voss Schrader
<usenet1@mumbojumbo.dk> wrote:

> [...]
>defekt, som retfærdiggjorde, at i holdt ind til siden og inspicerede
>den. Alt imens jeg kørte ufortrødent videre hjem - skammer mig den dag idag.

Ja, det er desværre gratis at skamme sig. Fulgte der slag med, så kom
der straks andre boller på suppen.

<--

> [...]
>modkørende, som har defekt nærlys. På denne specifikke dag mødte jeg
>altså mindst fire modkørende med defekt lys, over en afstand på 3-4km.

I dette tilfælde må det have været din bror der blev politibetjent, og
du arvede gården? Eller søgte du ind til politiet, men fik afslag?

> [...]

>Jeg håber i kan tilgive mig, og at i ikke har brugt mekanikertimer på at
>gennemskue hvad bilen skulle fejle, for det var ikke meningen.

Det var min onkel, og det kostede ham det meste af 6000 kr. hos Ford
den næste dag! Not.

>--

>PS: Hvad gør i andre når i passerer en bil med defekt lys?

>--

Da jeg ikke er ansat i politietaten, blander jeg mig HELT udenom. Alt
det helvedes blinkeri og fægten med arme og ben, er kun med til at
sprede forvirring, og den er der rigeligt af i forvejen.

Mind your own business.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Martin Bak

Dato : 06-11-09 16:53

> Kære ægtepar

[klip]

> PS: Hvad gør i andre når i passerer en bil med defekt lys?

Jeg kan huske, at min far engang har fortalt mig, at en markering ved at
skifte fra nærlys til positionslys og tilbage til nærlys skulle være et
anerkendt signal der skulle betyde "du har lygtefejl".
Jeg ser det aldrig anvendt i praksis og om det er et levn fra fortiden eller
om der nogen sinde har eksisteret et sådant anerkendt signal ved jeg ikke,
men det er da ellers fikst nok, hvis alle ellers vidste hvad det betød.
En modkørende der blinker til mig får mig altid til at spekulere på hvem det
mon var, eller hvor jeg mon skulle kende vedkommende fra...

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 06-11-09 17:30

Hej!

Martin Bak wrote:
> Jeg kan huske, at min far engang har fortalt mig, at en markering ved at
> skifte fra nærlys til positionslys og tilbage til nærlys skulle være et
> anerkendt signal der skulle betyde "du har lygtefejl".

Ja, det har jeg også brugt før i tiden. Men det er desværre ikke en
mulighed med mine Xenon-lygter

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Ivan Madsen

Dato : 06-11-09 18:04

On Fri, 06 Nov 2009 17:29:53 +0100, Kim Voss Schrader
<usenet1@mumbojumbo.dk> wrote:

>Hej!

>Ja, det har jeg også brugt før i tiden. Men det er desværre ikke en
>mulighed med mine Xenon-lygter

Ååh, da, lille pus - du må straks have en støttepædagog ))) (sorry
kunne ikke nære mig)

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 06-11-09 18:21

Hej!

Ivan Madsen wrote:

> Ååh, da, lille pus - du må straks have en støttepædagog ))) (sorry
> kunne ikke nære mig)

*sniffle*. Det er skam helt iorden ;)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Finn Guldmann

Dato : 06-11-09 22:32

Martin Bak skrev:
> [...]
> En modkørende der blinker til mig får mig altid til at spekulere på hvem det
> mon var, eller hvor jeg mon skulle kende vedkommende fra...

Den skal lige modificeres en anelse for at være som jeg kender den.

Du starter med et hurtigt blink med det lange lys, for at få den
modkørenes opmærksomhed, efterfuldt af den tur, du beskriver, ned på
positionslys og tilbage.

Men kørte man bagefter andre overlod man det til dem foran at lave
markeringen, netop for at undgå den situation trådstarteren beskrev.

Fra : KT

Dato : 07-11-09 09:30

> [...]
> En modkørende der blinker til mig får mig altid til at spekulere på hvem
> det mon var, eller hvor jeg mon skulle kende vedkommende fra...

Jeg har altid, siden jeg fik kørekort for 15 år siden Givet folk et kort
blink hvis de havde glemt lyset eller kun havde parkeringslys.
er der en der er blind på den ene øje gør jeg ikke noget

Men efter vores fotovogne kom på banen blinker jeg gerne en hulens masse
gange ad modkørende en km´s penge og der er nogen der har glæde af det ved
jeg ikke, men jeg er altid selv opmærksom på hvis der er nogen der blinker
af mig. og det har da reddet mig fra at blive blitzet mindst en gang.

Fra : Mogens

Dato : 06-11-09 17:16

"Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i meddelelsen

> PS: Hvad gør i andre når i passerer en bil med defekt lys?

1980 -> gjorde folk opmærksomme på det
2010 -> ingenting

Fra : Frank Leegaard

Dato : 06-11-09 17:19

Kim Voss Schrader wrote:
> [...]
> at gennemskue hvad bilen skulle fejle, for det var ikke meningen.
>

> PS: Hvad gør i andre når i passerer en bil med defekt lys?

Jeg kørte foran en der havde en defekt nærlyspære. Nævnte det da vi begge
var inde på samme tank. "Nåe ja - var svaret. Det ved jeg godt."

Nuvel - så var det fortalt.

--
/Frank

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-11-09 18:51

Frank Leegaard skriver:

> Jeg kørte foran en der havde en defekt nærlyspære. Nævnte det da vi begge
> var inde på samme tank. "Nåe ja - var svaret. Det ved jeg godt."

Har vidst fortalt det før, men kørte efter en ældrea kassevogn med stor
trailer efter. Kom op til et kryds, hvor kassevognen trak ud til højre
traileren blinkede til venstre (der var rødt lys). Jeg trillede
forsigtigt op på siden, rullede vinduet ned og gjorde dem opmærksom på
fadæsen med at traileren blinkede modsat. Det var de klar over og det
lod til at det havde været sådan længe.

Klaus

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 07-11-09 11:45

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen
> [...]
> forsigtigt op på siden, rullede vinduet ned og gjorde dem opmærksom på
> fadæsen med at traileren blinkede modsat. Det var de klar over og det

Det er fordi de har vendt stikket til traileren 180 grader ...

Det bevirker vist også noget med et stk. manglende baglys (kun i den ene
side).

--
Per

Fra : Nicolai Lang

Dato : 07-11-09 23:08

On Fri, 06 Nov 2009 18:51:01 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"
<Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>Har vidst fortalt det før, men kørte efter en ældrea kassevogn med stor
>trailer

Her til aften på vej hjem fra Rødby: En usædvandlig bred trailer med
katastrofeblinket på. Årsag: Ingen andre lamper på traileren virkede.
Men de kørte sg' stadig godt til på motorvejen.

Med venlig hilsen
Nicolai

--
Jeg blogger om Mb. Crohn, sundhed m.m.
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 06-11-09 19:18

Kim Voss Schrader kom med denne ide:
> [...]
> gennemskue hvad bilen skulle fejle, for det var ikke meningen.
>

> PS: Hvad gør i andre når i passerer en bil med defekt lys?

Ikke en rygende fis, jeg er træt af flabede svar.
Kai

Fra : Claus Frørup

Dato : 06-11-09 19:55

Isang tao pinangalanan, Kim Voss Schrader nagsulat:

klip

>PS: Hvad gør i andre når i passerer en bil med defekt lys?

Intet.... lyskontakten vil jo blive slidt op meget hurtigt med alle de
defekte lamper der er i bilerne.

Til gengæld er jeg meget opmærksom på at hjælpe alle de svagtseende,
der er tvunget til at have tåbelygterne tændt sammen med nærlyset.
Her tænder jeg straks alle mine fjernlys, for at hjælpe dem med at
oplyse vejen for dem...... vi kan jo ikke have at de kører in i noget
de ikke kan se.... vel?

--
Dette er en signatur.

Læs den ikke.

Fra : Ukendt

Dato : 07-11-09 09:36

> PS: Hvad gør i andre når i passerer en bil med defekt lys ?

Fortsætter ???

Fra : Anders Sørensen

Dato : 07-11-09 10:24

On Fri, 06 Nov 2009 15:53:52 +0100, Kim Voss Schrader
<usenet1@mumbojumbo.dk> wrote:

>PS: Hvad gør i andre når i passerer en bil med defekt lys?

Defekte pærer og/eller tågeforlys tændt: Et par korte blink.

Eftermonterede blændende xenon-lys: Langt lys!

--
Mvh.
Anders Sørensen

Fra : Thore Jensen Bergens~

Dato : 07-11-09 13:51

Kim Voss Schrader skrev:

> PS: Hvad gør i andre når i passerer en bil med defekt lys?

hvis det bare er en enkelt pære, ingenting - hvad forventer du at folk
gør ved det midt på en landevej - hvis de ikke når at køre galt pga. de
bliver blændet!

og hvad er farligst en enkelt defekt pære eller at blive blændet af den
ene selvbestaltede (og afsporede) færdselsbetjent..

Thore

Fra : Frank Leegaard

Dato : 07-11-09 23:58

--
/Frank

"Thore Jensen Bergenstoff" <crap@bergenstoff.dk> skrev i en meddelelse
( > Kim Voss Schrader skrev:
( >>
( >>
[...]
( >
( > og hvad er farligst en enkelt defekt pære eller at blive blændet af den
( > ene selvbestaltede (og afsporede) færdselsbetjent..

De gange jeg har haft pære sprunget foran, har jeg aldrig oplevet at folk
ligefrem blænder en. Et forsigtigt blink er IMHO helt i orden.

Fra : Thore Jensen Bergens~

Dato : 08-11-09 13:13

Frank Leegaard skrev:

> De gange jeg har haft pære sprunget foran, har jeg aldrig oplevet at folk
> ligefrem blænder en. Et forsigtigt blink er IMHO helt i orden.

Det har jeg.

Men det er også en meget personlig oplevelse, da vores nattesyn er meget
forskellige, og det er meget individuelt hvor hurtigt vi genopretter det
helt og delvist...

Thore

Fra : Frank Leegaard

Dato : 08-11-09 15:28

--
/Frank

"Thore Jensen Bergenstoff" <crap@bergenstoff.dk> skrev i en meddelelse
( > Frank Leegaard skrev:
( >>
[...]

Jeps. Det er klart.

Særlig galt er det dog med folk med elendigt justerede ulovlige Xenon.

Fra : Anders Majland

Dato : 08-11-09 09:32

> PS: Hvad gør i andre når i passerer en bil med defekt lys?

Hvi jeg reagerer på brændte pærer så blænder ned (til positionslys) eller
slukker lyset bagpå når jeg er passeret (mest på mc - bilerne har kørelys og
det kan jeg ikke slukke bagpå).

Kan stadig huske engang jeg i tåget vejr indhentede en Normand med trailer
der kørte langtsomt på motorvejen uden lys .... Havde jeg kørt de 130 der
var tilladt på stedet er det ikke sikkert at jeg havde nået at reagere ...
Men heldigvis havde jeg tilpasset min hastighed efter sigtbarheden så det
blev ikke dramatisk. Men jeg blev alligevel noget chokeret over hvor sent
jeg så forhindringen ....

Men mangler at finde en måde at signalere manglende bremselys.... Det tager
unægteligt længere tid at se at en forankørende bremser når det ikke
mangler det...

Modkørende der blænder plejer at jeg at give et blink med det lange lys og
så blænder flertallet ned... Men "sjovt" nok er det modsatte ofte tilfældet.
Altså at modkørende mener at jeg blænder dem på mere end 500meters afstand
.... Så godt lys har jeg ikke køretøjer der har ...

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 08-11-09 12:11

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> wrote in

> Men "sjovt" nok er det modsatte ofte tilfældet.
> Altså at modkørende mener at jeg blænder dem på mere end 500meters
> afstand ... Så godt lys har jeg ikke køretøjer der har ...

FINN!!!!! her er en til dig, husk nu at forklare ham at det altså er
ligemeget med afstanden og hvor godt lys han har, den modkørende har altid
ret når han føler sig blændet.

/me finder popcornene frem og glæder sig til en god gang comedy :)

Fra : Anders Majland

Dato : 08-11-09 19:40

> [...]
> ret når han føler sig blændet.
>
> /me finder popcornene frem og glæder sig til en god gang comedy :)

Ikke noget jeg gider køre soap på ...

Blinker en modkørende ad mig blænder jeg ned. Også selvom jeg så skal køre
mange hundrede meter extra i mørke ... Ved jo godt at blænder jeg ikke ned
så er chanden for at den modkørende blænder op 200meter før vi mødes ganske
overhængende ,,,

Og jo kan også finde på at signalere med tågebaglygten at jeg ønsker at en
bagvedkørende skal blænde ned

Synes som oftest at det bliver forstået og akcepteret