Nissan Micra '98 og besværligt gearskifte
Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 06-11-09 09:19

Hej

Er det en kendt problematik på en Micra fra '98, at gearskiftet kan
blive smådefekt? Den er svær at sætte i (primært) bakgear, men det kan
da lykkes hvis man er ihærdig nok. Sidder der noget mekanik ved
gearstangen der kan slides og give dette problem? Har ikke bilen ved
hånden, og vil gerne virke overbevisende når pigebarnet kommer på besøg

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Kim Lehmann Poulsen

Dato : 06-11-09 05:39

koblingen holder typisk ikke så længe på dem, og slidt kobling kan
give besværet gearskift, det kan ikke være det?

mvh Kim L. Poulsen

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 06-11-09 13:42

Hej!

Kim Lehmann Poulsen wrote:

> koblingen holder typisk ikke så længe på dem, og slidt kobling kan
> give besværet gearskift, det kan ikke være det?

Hmm, håber det ikke. Den har kun kørt omkring 80.000km ialt. De første
50-60kkm sandsynligvis hos den ældre generation.

Er det sandsynligt mon? Min gamle Escort har da nået at trille 315kkm
med den _originale_ kobling.

Har dog ingen erfaring med Micra, men jeg ved, at en BMW M5 (E39) holder
ca. 20kkm pr. koblingsskift, hehe :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 06-11-09 14:15

On Fri, 06 Nov 2009 13:41:38 +0100, Kim Voss Schrader
<usenet1@mumbojumbo.dk> wrote:

>Hej!

>Hmm, håber det ikke. Den har kun kørt omkring 80.000km ialt. De første
>50-60kkm sandsynligvis hos den ældre generation.

>--

Og hvis det tilmed er en hun fra den ældre generation, så er dit håb
ude.

>--

>Er det sandsynligt mon? Min gamle Escort har da nået at trille 315kkm
>med den _originale_ kobling.

>--

Det afhænger fuldstændigt af, hvem der har været ved roret.

Lortebil.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Armand

Dato : 06-11-09 14:19

Kim Voss Schrader skrev:
> [...]
> med den _originale_ kobling.
>
> Har dog ingen erfaring med Micra, men jeg ved, at en BMW M5 (E39) holder

Du bekræfter som sådan selv at det kán være problemet :-/

Hvorledes er koblingen aktiveret på sådan en Micra? Med kabel??
Ifald, hvorledes ligger koblingspunktet?
Hvis den kobler ud/til ret lengt nede i pedalvandringen, kan man ved
kabeltræk spænde sagerne lidt op og flytte koblingspunktet til tidligere
i pedalvandringen, hvilket alt andet lige vil give en grundigere udkobling.

Lader dét sig gøre er det så desværre også et tegn på at koblingen er
ved at være grundigt slidt og udgiften til en ny er forestående

--
Armand.

Fra : Kim Lehmann Poulsen

Dato : 07-11-09 02:00

On 6 Nov., 13:41, Kim Voss Schrader <usen...@mumbojumbo.dk> wrote:
> [...]
> med den _originale_ kobling.
>
> Har dog ingen erfaring med Micra, men jeg ved, at en BMW M5 (E39) holder

for lige at uddybe, min søster købte en micra fra 93, den havde kørt
omkring 100.000 km da hun købte den, koblingspunktet var meget højt
oppe, men den gled dog ikke i koblingen.

Den kunne godt være lidt svær at sætte i gear. Det skal siges at hun
kørte i den i 5 år og koblingen holdt faktisk, så fik den ny ejer og
så gik koblingen næsten øjeblikkeligt.

så at en bil ikke har kørt langt er ikke ensbetydende med at koblingen
er i fin stand

held og lykke med fejlsøgningen.

Mvh Kim L. Poulsen

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 06-11-09 15:47

Hej!

Jeg svarer lige jer begge med et "pennestrøg" :)

Ja, det kan skisme da være koblingen har set bedre dage. Har ikke selv
kørt i bilen, men skal undersøge det imorgen når hun kigger forbi.

"If it's got tits or wheels, it'll break your heart"

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 07-11-09 12:49

> [...]
> kørt i bilen, men skal undersøge det imorgen når hun kigger forbi.
>

> "If it's got tits or wheels, it'll break your heart"

Nope, it will last a lifetime

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Kate

Dato : 06-11-09 21:20

Kim Voss Schrader <usenet1@mumbojumbo.dk> wrote in

> [...]
> mekanik ved gearstangen der kan slides og give dette problem? Har
> ikke bilen ved hånden, og vil gerne virke overbevisende når

Min erfaring med biler er ike voldsomt stort, men jeg har haft 3
micraer og særligt den fra '98 kunne have voldsomt svært ved at komme i
bakgear. Også den fra '93 kunne have problemer, men slet ikke som
'98'eren. Den sidste (som var den første) husker jeg ikke årstallet på,
men den var ikke så slem. Tilgengæld kunne man ikke flytte '93'eren 3 m
stoppe den for at køre lidt senere, så kunne den ikke starte før efter
flere timer. Spørg ikke om hvorfor, men sær var den på det punkt.

--
Kate

gerne ældre.

Fra : Armand

Dato : 07-11-09 12:57

Kate skrev:
> [...]
> micraer og særligt den fra '98 kunne have voldsomt svært ved at komme i
> bakgear. Også den fra '93 kunne have problemer, men slet ikke som

Typefejl - AHA!

- Forsøg at se om det hjælper at bevæge sig fra et bestemt gear og over
i bakgearet!

- hvis ikke: Skift altid til bakgear mens bilen stadig ruller en anelse,
hvilket vil medføre at man skal vænne sig til at få bakgearet lagt ind i
dét man kører ind i en P-bås, hhv. lade der være plads foran en til at
man kan køre en anelse frem for at få bakgearet lagt ind.
Bare rolig, vaner KAN brydes - Det tager blot lidt under ½ år at komme
ind i en ny!

--
Armand.

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 07-11-09 12:25

Hej alle

I skal forløbigt have 1000 tak for jeres kommentarer til mit problem!
Jeg vil undersøge det lidt nærmere, og vende tilbage til denne tråd.

You have been warned

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 07-11-09 12:57

> Hej alle
>
> I skal forløbigt have 1000 tak for jeres kommentarer til mit problem!
> Jeg vil undersøge det lidt nærmere, og vende tilbage til denne tråd.

En lille skræk historie.
Kommer kørende hen til en jernbaneoverskæring og bommene går ned.
Jeg forsøger at koble ud, men bilen vil stadig fremad
Slukker motoren og starter så igen når toget er forbi.
Kommet hjem undersøger jeg problemet.
Det viser sig at en af de små fjedre i koblingspladen er knækket og stritter
lidt ud.
Udløser lejet har det heller ikke for godt.
Resultat:
Skift af kobling og udløserleje.
NB. Mondeo har hydraulisk udløserleje.

Tror dog ikke du kommer ud for det samme.

Husk at meget kan klares med en god middag til mekanikeren

> You have been warned

Er det nu 'vi-andre' skal sige: Lige over.

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i (min)

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 07-11-09 14:12

Hej!

Uffe Bærentsen wrote:
> En lille skræk historie.
> Husk at meget kan klares med en god middag til mekanikeren

Hehe, ærgelig historie. Tror desværre ikke den går på Djævleøen... :(

> Er det nu 'vi-andre' skal sige: Lige over.

Sikkert nok ;)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 07-11-09 16:21

> Hej!

> Hehe, ærgelig historie. Tror desværre ikke den går på Djævleøen... :(

Vend den lige en gang.
Er det ikke dig der er mekanikeren?

Kobling + udløserleje blev skiftet af undertegnede.

> Sikkert nok ;)

Nogle ting er man nødt til at gøre sine egne erfaringer med.

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 08-11-09 14:45

Hej alle sammen :)

Fik leget lidt med koblingen på Micraen. Jeg tror ikke der er en fejl på
bilen. Pigebarnet skal nok bare lære, at være lidt mere "gelinde" når
hun bruger et usynkroniseret gear :) Koblingspunktet ligger ihvertfald
normalt, og den går fint i gear så vidt jeg kunne mærke. Og bakgearet er
sikkert hverken værre eller bedre end min gamle Escort 5, så hun skal
bare have lidt mere tålmodighed :)

Tak for jeres input!

--
Mvh, Kim Voss Schrader