Kan ikke åbne kølerhjelmen på Ford Escort,~
Fra : Froesig

Dato : 05-11-09 14:16

Hej

Jeg har en Ford Escort, årgang 1987, model Savoy.

Jeg har lige fået det problem, at kølerhjelmen ikke kan åbne.
Normalt gør man det jo ved at trække i et håndtag under rattet, der så
har et kabel forbundet til noget under hjelmen. Men nu fungerer det
altså ikke. Jeg har mistanke om at det er den anordning ude under
hjemlen den er gal med, da kablet man trækker i, vist ikke er smuttet
tilbage.

Er dette mon hvad der er sket, og kan det lade sig gøre at få
kølerhjelmen op på en anden måde?

Håber der er nogen der kan hjælpe.
VH Jakob

Fra : Kanstrup

Dato : 06-11-09 06:50

> Håber der er nogen der kan hjælpe.
> VH Jakob

Well - jeg har haft 2 Escorter gennem tiderne og den første - en 82'er
- havde samme problem. Det vil sige at det skulle man tro - det vidste
sig jeg bare skulle trække _noget_ hårdere i plastikhåndtaget end man
skulle tro før det åbnede op.

Nu er jeg jo lagt fra sikker på det er problemet, og jeg er ikke
sikker på om det er et pludseligt opstået problem eller hur. Kan du
ikke skrue kølergitteret af udefra og komme den vej ind til udløseren?

- Fl.

Fra : Armand

Dato : 06-11-09 17:51

Kanstrup skrev:

> [...]
> skulle tro før det åbnede op.
>
> Nu er jeg jo lagt fra sikker på det er problemet.......

At få hjælp af andenperson til at trykke forenden af klappen ned mens
man trækker i udløsningshåndtaget er en måde at klarlægge dén mistanke!

--
Armand.

Fra : Froesig

Dato : 06-11-09 10:58

Tak for svarene

"uheldet" må være sket i forgårs da jeg åbnede kølerhjelmen, men
opdage det uheldigvis først i går, da jeg skulle have den åbnet igen.

Håndtaget kan jeg ikke trække i, da kablet er kommet for langt ud...
Har prøvet at lægge alle kræfter i at trække i selve kablet ved hjælp
af en tang, men uden held. Så jeg tror godt jeg kan udelukke at den
kan åbnes indefra kabinen.

Er gået igang med at skrue fronten (kofangeren) af, men det måtte jeg
lige afbryde da det begyndte at regne. Hvor mange skruer holder
egentlig i fronten?

Tænkte også på om man kan komme til at påvirke låse-mekanismen
nedefra, hvis man evt. fik bilen over en smøregrav. Nogen der ved det?

Fra : Craner

Dato : 06-11-09 22:54

"Froesig" <jakob_frosig@hotmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

Prøv først det som Armand har forslået, det kunne jo være at tappen sidder i
spænd og et fast tryk på hjælmen kan åbne den.
Du kan altid vende tilbage til den hårde måde.

Poul

Fra : Armand

Dato : 07-11-09 12:50

Froesig skrev:
> [...]
>
> Tænkte også på om man kan komme til at påvirke låse-mekanismen
> nedefra, hvis man evt. fik bilen over en smøregrav. Nogen der ved det?

Det enkleste ville jo være at have én tilsvarende stående ved siden af
med klappen åbnet, når nu (hvis) ingen lige kan rasle et trick specifikt
på en 87'er Escort ud af ærmet, og måske er det ikke en så stor
umulighed når alt kommer til stykket: Hvis hverken nogen i
familien/bekendtskabskredsen eller naboskabet har en sådan Escort, så
kunne man være fræk at skrive et par sedler hjemmefra omkring ens
problem og med telefonnummer, og efterfølgende patruljere områdets
indkøbscentres parkeringspladser for rette 'offer' som man kunne sætte
sedlen i vinduesviskeren af.
Tænk på hvorledes du selv ville reagere på en enden Escort-ejers
tilsvarende seddel - Det er slet ikke utænkeligt at få positive
reaktioner/hjælp på dén måde!

--
Armand.

Fra : N/A