CO2 regler og Thundercat?
Fra : Robert Eriksen

Dato : 03-11-09 15:11

Jeg går ganske umanerlig kraftigt og overvejer at anskaffe mig en 03'er
Thundercat.

Så vidt jeg kan forstå, blev produktionen stoppet i 2003 da den ikke kunne
overholde nogle nye EU regler for CO2 udledning.

Er der nogen der ved lidt mere om det, og om det evt. er noget man bør være
ekstra opmærksom på?

Der er heldigvis ikke periodisk syn, men der kommer jo nok en dag, også den
skal skiftes ud, og så vil det jo være lidt ærgeligt hvis den er umulig at
få ejerskiftesynet til den tid.

/Robert

Fra : Ukendt

Dato : 03-11-09 15:52

On 03 Nov 2009 14:10:36 GMT, Robert Eriksen wrote:

> [...]
> skal skiftes ud, og så vil det jo være lidt ærgeligt hvis den er umulig at

Lad os først få misforståelserne på plads. Det har intet med CO2 at gøre,
det har derimod med forureningsniveau at gøre, dvs. HC, CO, NOx med flere,
og der er kravene ganske rigtigt skærpet.

Men det betyder intet for allerede indregistrerede køretøjer, de får lov
til at køre uændret. Det er ligeledes muligt at importere gamle køretøjer,
der _har_ været indregistreret, og har kørt i udland. Disse kan med mere
eller mindre besvær registreres i Danmark.

Derimod kommer overgemte køretøjer, som aldrig har været indregistreret,
ikke på gaden i Danmark. Der er ganske få undtagelser i den lovgivning, men
ikke noget der er værd at "bokse" med

Orla Pedersen
http://www.tfv-org.dk
http://www.tfv-org.dk/general/clearout oprydning, opdateret 2-11-08

Fra : Robert Eriksen

Dato : 03-11-09 18:06

Orla Pedersen wrote:

> Lad os først få misforståelserne på plads. Det har intet med CO2 at gøre,
> det har derimod med forureningsniveau at gøre, dvs. HC, CO, NOx med flere,
> og der er kravene ganske rigtigt skærpet.

nåja ok.. det var da noget med nogle forkortelser ;)

> [...]
> ikke på gaden i Danmark. Der er ganske få undtagelser i den lovgivning, men

Fino... det tynder efterhånden godt ud i undskyldningerne for at lade
være

/Robert

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 04-11-09 08:00

> nåja ok.. det var da noget med nogle forkortelser ;)

Her er mit bud på havd Orlas forkortelser går ud på:

HC = Uforbrændt benzin
CO = Ikke fuldstændigt forbrændt benzin
NOx = kvælstof fra luften der "smelter sammen" med ilt pga. for høj
forbrændingstemperatur.

En katalysator fjerner primært NOx'er fra udstødningsgassen svjv. Der
var en til : svjv = så vidt jeg ved.

--
Jens Jacob Bager Jensen
Suzuki SV 1000 N '05, Suzuki DR 650 Dakar '90
"Robert Eriksen" <roe@denlilleinvalidesol.invalid> skrev i en meddelelse

Fra : Western

Dato : 04-11-09 18:16

"Jens Jacob Bager Jensen" <jens@bager.info> skrev

> En katalysator fjerner primært NOx'er fra udstødningsgassen svjv. Der
> var en til : svjv = så vidt jeg ved.

En "normal" 3-vejs katalysator angriber både NOx, HC og CO ganske
effektivt, forudsat lambda-værdien ligger tæt på det optimale.

--

Leif Westen