Centralås mv, VAG
Fra : Mogens

Dato : 01-11-09 16:27

Seat har endnu ikke svaret på min henvendelse vedr. aktivering af
startspærre, når bilen aflåses manuelt - de har også kun haft en 14-dages
tid til arbejdet.

Er der een, som kan forklare hvorledes "rullende koder" virker
(fjernbetjeningen). En søgning på nettet svarer ikke på spørgsmålet...

Fra : Henrik B.

Dato : 01-11-09 17:08

"Mogens" <no@mail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Er der een, som kan forklare hvorledes "rullende koder" virker
> (fjernbetjeningen). En søgning på nettet svarer ikke på spørgsmålet...

Som jeg har forstået det, virker det ved at der sendes en kode mellem
transponder og bil, bestående af x-antal cifre. Når bilen låses (op?),
sendes samtidig en meddelelse om, hvilke kode der skiftes til næste gang.
Det ligger givetvis i en eller anden matrix/algoritme.

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Mogens

Dato : 01-11-09 20:55

> Som jeg har forstået det, virker det ved at der sendes en kode mellem
> transponder og bil, bestående af x-antal cifre. Når bilen låses (op?),
> sendes samtidig en meddelelse om, hvilke kode der skiftes til næste gang.

Hvorledes ka man så låse med een nøgle og åbne med en anden - og/eller
omvendt...

Fra : Henrik B.

Dato : 01-11-09 21:18

> Hvorledes ka man så låse med een nøgle og åbne med en anden - og/eller
> omvendt...

Der sendes en reference-kode - matcher den, så be'r den om f.eks. række G,
linie 47 i matrix'en. Matcher dén, låser den op. Næste gang er det måske den
kode som står i C 56 o.s.v.

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Finn Guldmann

Dato : 02-11-09 00:10

Henrik B. skrev:
> Der sendes en reference-kode - matcher den, så be'r den om f.eks. række
> G, linie 47 i matrix'en. Matcher dén, låser den op. Næste gang er det
> måske den kode som står i C 56 o.s.v.

Jamen det svarer jo så ikke på spørgsmålet.

Hvordan ved den ene nøgle hvilke koder den anden har fået?

Eller har de mon været så snu at give hver nøgle sin række af koder?

Fra : Henrik B.

Dato : 02-11-09 02:01

"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i meddelelsen

> Jamen det svarer jo så ikke på spørgsmålet.

Jo, det gør det faktisk...

> Hvordan ved den ene nøgle hvilke koder den anden har fået?

Som sagt, via en reference-kode.

> Eller har de mon været så snu at give hver nøgle sin række af koder?

Det er muligt...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Finn Guldmann

Dato : 02-11-09 05:33

Henrik B. skrev:

> Jo, det gør det faktisk...

Det syntes du, men det syntes jeg ikke. Det er ikke fyldestgørende.

> Som sagt, via en reference-kode.

Så skal man bare have aflæst den kode, så kan man altid komme til bilen?

> Det er muligt...

Til mig lyder det lidt mere logisk og overskuelig hvis bilen bliver sat
til at holde styr på et sæt koder til hver nøgle der har legal adgang
til at kunne åbne den.

Fra : Ukendt

Dato : 02-11-09 07:27

On Mon, 02 Nov 2009 05:33:04 +0100, Finn Guldmann wrote:

> Til mig lyder det lidt mere logisk og overskuelig hvis bilen bliver sat
> til at holde styr på et sæt koder til hver nøgle der har legal adgang
> til at kunne åbne den.

Overvejende sansynligt at det er sådan at det foregår. Xantia'ens
motorstyring skulle tivertifald "oplyses" om den ekstra nøgle jeg
erhvervede.

Orla Pedersen
http://www.tfv-org.dk
http://www.tfv-org.dk/general/clearout oprydning, opdateret 2-11-08

Fra : Finn Guldmann

Dato : 02-11-09 13:13

Orla Pedersen skrev:
> Overvejende sansynligt at det er sådan at det foregår. Xantia'ens
> motorstyring skulle tivertifald "oplyses" om den ekstra nøgle jeg
> erhvervede.

Og den kunne du vel kun få til at virke ved at der, på en eller anden
måde, var en sammenhæng med at du i forvejen havde en godkendt nøgle?

Fra : Ukendt

Dato : 02-11-09 21:26

On Mon, 02 Nov 2009 13:12:30 +0100, Finn Guldmann wrote:

> Og den kunne du vel kun få til at virke ved at der, på en eller anden
> måde, var en sammenhæng med at du i forvejen havde en godkendt nøgle?

Forudsæningerne var:

1. Bestille tilslebet nøgle med startspærrechip.
2. Indlevere bil, og _samtlige_ nøgler, (som skal kunne virke
efterfølgende), samt, ikke mindst, det originale nøglekort.
3. Betale nøgle + et kvarters arbejdsløn.

Fra : Henrik B.

Dato : 02-11-09 08:56

> Det syntes du, men det syntes jeg ikke. Det er ikke fyldestgørende.

1. Nøglen: Lås op
2. Bilen: Hvem er du?
3. Nøglen: 332211 (referencekode)
4. Bilen: OK, brug kode G 47 (fra matrix'en)
5. Nøglen: 461163477441
6: Bilen: Låser op og fortæller nøglen at den skal benytte kode K 77 næste
gang.

Forstår du det nu?

> Så skal man bare have aflæst den kode, så kan man altid komme til bilen?

Que? Nej, for selvom man har får kopieret referencekoden, så kopierer man jo
ikke den kode man skal benytte næste gang, da den ligger forankret i
matrix'en i nøglen.

> Til mig lyder det lidt mere logisk og overskuelig hvis bilen bliver sat
> til at holde styr på et sæt koder til hver nøgle der har legal adgang til
> at kunne åbne den.

Det er som sagt også en mulighed, at der skiftes separat i nøglerne...

Fra : Finn Guldmann

Dato : 02-11-09 13:42

Henrik B. skrev:
> [...]
> 5. Nøglen: 461163477441
> 6: Bilen: Låser op og fortæller nøglen at den skal benytte kode K 77

Det er jo netop og så det jeg skriver, at hver nøgle kører sit eget forløb.

> Que? Nej, for selvom man har får kopieret referencekoden, så kopierer
> man jo ikke den kode man skal benytte næste gang, da den ligger
> forankret i matrix'en i nøglen.

Men det er jo den der er nemmest at få fat på. Det er jo den der sendes.

Og har man referencekoden i forvejen volder det jo ingen problemer.

Jeg kan derimod få øje på at hvis det lykkedes for en anden at få fat i
begge koder kan vedkommende ved at bruge dem (låse op - låse) sende den
rigtige nøgle ud på et sidespor, hvor den ikke virker mere, og overtage
dens kodeforløb.

> Det er som sagt også en mulighed, at der skiftes separat i nøglerne...

Det må de jo gøre, på en eller anden måde, i og med at nøglerne skifter
kode fra gang til gang, på baggrund af den besked de får fra bilen.

Fra : N/A

Dato : 03-11-09 01:07

Fra : N/A

Dato : 03-11-09 01:07

Fra : N/A

Dato : 03-11-09 01:07

Fra : Henrik B.

Dato : 02-11-09 06:16

On 2 Nov., 13:41, Finn Guldmann <n...@a.invalid> wrote:

> Men det er jo den der er nemmest at få fat på. Det er jo den der sendes.

Selvom du har referencekoden, er den ubrugelig, så længe du ikke
kender koden i matrix'ens enkelte punkter!

> Og har man referencekoden i forvejen volder det jo ingen problemer.

Jo, for du aner ikke en skid om, hvad koden i f.eks. G47 hedder, eller
K75, eller S23 o.s.v. Ligesom du ikke aner hvilken placering/hylde,
den næste kode skal hentes fra...

> Det må de jo gøre, på en eller anden måde, i og med at nøglerne skifter
> kode fra gang til gang, på baggrund af den besked de får fra bilen.

Det kan da sagtens styres med samme kodesæt i begge nøgler!

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Finn Guldmann

Dato : 03-11-09 01:07

Henrik B. skrev:
> Selvom du har referencekoden, er den ubrugelig, så længe du ikke
> kender koden i matrix'ens enkelte punkter!

Jamen er det ikke den du kalder referencekoden? Eller er vi oppe på tre
koder nu?

> Jo, for du aner ikke en skid om, hvad koden i f.eks. G47 hedder, eller
> K75, eller S23 o.s.v. Ligesom du ikke aner hvilken placering/hylde,
> den næste kode skal hentes fra...

Se ovenfor.

> Det kan da sagtens styres med samme kodesæt i begge nøgler!

Og så er vi tilbage ved hvordan den ene nøgle får besked om hvilke kode
den anden nøgle har aftalt med bilen.

Fra : thl

Dato : 03-11-09 06:35

> [...]
> koder nu?

> Se ovenfor.

> Og så er vi tilbage ved hvordan den ene nøgle får besked om hvilke kode

Det får den ikke, de har hver deres rullekode.

mvh
Thorbjørn

Fra : N/A

Dato : 03-11-09 01:07

Fra : Henrik B.

Dato : 03-11-09 00:13

To: Referencekode (identitetskode) og så den rullende kode...

--
http://www.saabklub.dk

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 01-11-09 17:37

"Mogens" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der een, som kan forklare hvorledes "rullende koder" virker
> (fjernbetjeningen). En søgning på nettet svarer ikke på spørgsmålet...

Har du forsøgt google med 'rolling codes' ?

Der kommer masser af hits der forklarer emnet.

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Mogens

Dato : 01-11-09 20:58

"Uffe Bærentsen" <leiti_NOSPAM_@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Har du forsøgt google med 'rolling codes' ?
> Der kommer masser af hits der forklarer emnet.

Jep - der var et meget udbygget link om emnet på dansk. Thanx :)