Thore Jensen Bergenstoff wrote:
> Hej
>
> Jeg overvejer kraftigt at skifte min bil ud med en Lupo 3L (eller anden
> superøkomisk bil) pga. ændret kørselsbehov..
>
> Der er masser til salg både privat og ved forhandlere - priserne er
> endda en tand lavere ved forhandlerne..
>
> De ligger helt ned til u. 50.000
> Hvad skal jeg være særligt opmærksom på når de kommer lidt op i
> alderen/kilometer.
>
> hvor ligger de store og dyre eftersyn f.eks. tandremsskift o.s.v...
>
> Thore
Den bedste information om lupoen generelt får du hos
www.lupo3lklub.dk
Der findes rundt om i landet nogle få værksteder der er meget kompetente
på Lupoen og dens Audi-modstykke, modsat flertallet af VW-værksteder.
Bor du på Nordsjælland kan jeg varmt anbefale dig at søge hjælp hos
JP-Auto i Havdrup lidt nord for Køge - Ellers skal du prøve
Mercari-biler Løvskal mellem Randers og Viborg. Eller spørge i
Lupo-klubbens forum.
Det altafgørende er hvordan den er passet. Med god pleje - rettidig olie
og tandremsskift og uden chiptuning er den en arbejdshest der æder
kilometer efter kilometer op.
Olieskifte hver 15.000 km - koster 800 - 1000Kr pga specialolie.
Tandremsskifte hver 90.000 km med AYX-motoren elles 60.000 km med den
første ANY-motor. Der er en checkliste og prisliste på JP-auto's
hjemmeside. Du skal huske indregne forhjulslejerne i listen over
sliddele og de holder fra alt imellem 60.000 til 200.000 km eller mere.
Jeg kan ikke pege på specielle ting du skal passe på med, for min har
bare kørt og kørt og kørt i 386.000 km nu.
- Men det er en god ide at have obs på om der er nok olie på
hydraulikken hvis den pludselig begynder at hænge fast i et gear efter
længere tids kørsel. Det er en fejl der kan komme over tid.
- At være bevidst om at kobling og gearkasse med mellemrum skal
"grundjusteres" - det er en elektronisk kalibrering der foretages med et
ODB-2 kabel fra et program på en PC der kaldes VAGCOM. Det er de gode
værksteder eksperter i.
- At baklys-kontakten er en 2-kreds kontakt, dvs et kontaktsæt der
tænder baklyset og et kontaktsæt der fortæller bilens styre-computer at
nu er den sat i bakgear. Den koster ca 100,- kr men har snydt flere der
har fået gearkassen skiftet når kontakten der sender signal til
styrecomputeren har været i udu og det har givet anledning til
skrækhistorier der har afholdt mange fra at købe bilen.
Jeg har også hørt at gearkasserne går i stykker på et tidspunkt, men min
har som sagt holdt i næsten 400.000 km - det samme gælder turboladeren.
- Så med mindre den har været misligholdt, er blevet chippet og/eller er
blevet brugt til at køre råddent er der ikke noget at være bange for.
/Lars