Hydraulikolie til Mercedes
Fra : Henning

Dato : 30-10-09 14:06

Jeg skal bruge noget "speciel" olie til min E320 W210'er.
Tilsyneladende kan jeg kun finde det hos min Mercedes-forhandler, men
jeg ville gerne have fyldt op i dag eller i morgen!
Der er tale om en "Fuchs Titan ZH 5364 B SL", se evt.
http://autoimport.dk/mercedes_webkatalog/210226_2000-2003/94/94-050/001989200310O/

Hvad er der så specielt ved den olie, eller kan jeg hælde en vilkårlig
tyndtflydende syntetisk olie på? Så vidt jeg har læst mig til, er det
olie til servo samt niveauregulering af bagenden.

Fra : Leo Jensen

Dato : 30-10-09 07:43

On 30 Okt., 14:05, Henning <no.m...@all.invalid> wrote:
> [...]
> tyndtflydende syntetisk olie på? Så vidt jeg har læst mig til, er det
> olie til servo samt niveauregulering af bagenden.

Uden at i øvrigt ville stå til regnskab for noget: Min halvgamle
Jaguar har noget tilsvarende hydraulik og kræver en dyr og speciel
Castrol-olie. I et forum samt på en-eller-anden olie-producents
hjemmeside fik jeg at vide, at LHM+ skulle kunne erstatte de dyre
dråber, og foreløbig er gået uden problemer i et par år.

Leo

Fra : Bjarne

Dato : 30-10-09 20:06

Henning wrote:

> [...]
> jeg ville gerne have fyldt op i dag eller i morgen!
> Der er tale om en "Fuchs Titan ZH 5364 B SL", se evt.

Øh "fyldt op" ? Hvis du taber olie har du en reperation foran dig.
Nu har du ikke skrevet hvor i landet, men jeg ved at meredes i
hovedstadsområdet, f.eks. Helev har åbent lørdag formiddag for
resevedele/olie.

> [...]
> tyndtflydende syntetisk olie på? Så vidt jeg har læst mig til, er det
> olie til servo samt niveauregulering af bagenden.
Har du lyst til at betale for en komplet renovering af hydrauliksystemet ?
Måske kan du finde en anvendelig erstatning, sandsynligvis ikke.

Mercedes anvender flere forskellige hydraulik olier til deres forskellige
hydrauliksystemer, så jeg ville ikke satse en to-tre måneders løn på, at
finde en tilsvarende noname olie.
Lige netop hydrauliksystemer er dyrt legetøj.

mvh,
Bjarne

Fra : Leo Jensen

Dato : 30-10-09 15:19

On 30 Okt., 20:06, Bjarne <b...@INGENSPAMc.dk> wrote:

> [...]
> Nu har du ikke skrevet hvor i landet, men jeg ved at meredes i
> hovedstadsområdet, f.eks. Helev har åbent lørdag formiddag for

I mit tilfælde reparerede jeg (skiftede en slange) og derefter fyldte
jeg op. Måske det er det samme der er sket her. Min olie var så også
markant dyrere end denne, derfor søgte jeg alternativer. Her ville jeg
da bare købe en dunk og fylde op med det rigtige, det er jo ikke
dyrere end en ordentlig motorolie...

Leo

Fra : Henning

Dato : 30-10-09 23:45

>I mit tilfælde reparerede jeg (skiftede en slange) og derefter fyldte
>jeg op. Måske det er det samme der er sket her. Min olie var så også

He... Nej, meget mere simpelt... Jeg skiftede forlygtepæren i dag. For
at komme til, skal man bl.a. tage slangen til hydraulikbeholderen af.
Den fik jeg så ikke lukket korrekt med en plastpose, med det resultat
at da jeg var færdig lå der ~en halv liter olie på jorden. Det er
såmænd bare det jeg vil have fyldt efter

Fra : Armand

Dato : 31-10-09 01:00

Bjarne skrev:

> [...]
> finde en tilsvarende noname olie.
> Lige netop hydrauliksystemer er dyrt legetøj.

- - - Ligesom styreventiler og pumper i en 15 millioner kroners
mobilkran, der sjovt nok kan nøjes med hydraulik-olie i rette viskositet :-|

--
Armand.

Fra : Bjarne

Dato : 31-10-09 10:13

Armand wrote:

> - - - Ligesom styreventiler og pumper i en 15 millioner kroners
> mobilkran, der sjovt nok kan nøjes med hydraulik-olie i rette viskositet
> :-|

Der er nok ingen som er i tvivl om at der kan anvendes anden olie end
mercedes siger. Problemet er bare, at de stumper der indgår i mercedes
hydrauliksystemer: gearkasse, servostyring, affjedring, nivauregulering
eller hvad man nu har fat i, som regel koster spidsen af en jetjager, og
nogle af de stumper er faktisk ret sarte over for hvilken olie der bruges.
Der findes gode historier fra det virkelige liv, hvor folk hælder forkert
olie på og kommer til at bløde rigtig mange penge bagefter. Der er også
historier om fok som kommer hvad som helst på og slipper godt fra det.

Nu har man så to valg : gæt en olie og håb på det bedste eller køb mercedes
olie og lev sikkert.

Som han siger .
Do you feel lucky - punk ?

I betragtnig af den mængde der er brug for, sammenholdt med risikoen for en
monsterregning, burde valget være indlysende.

mvh,
Bjarne

Fra : Armand

Dato : 31-10-09 23:22

Bjarne skrev:

> [...]
>
> I betragtnig af den mængde der er brug for, sammenholdt med risikoen for en
> monsterregning, burde valget være indlysende.

Jup! Det er dyrt såvel at være overmodig, som at være alt for forsigtig!
Anyhow olie er olie og ud fra Mercedes' specifikationer burde man kunne
finde en identisk olie der ikke sælges i Mercedes-emballage!

--
Armand.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 01-11-09 02:26

Armand wrote:

> [...]
> forsigtig! Anyhow olie er olie og ud fra Mercedes' specifikationer
> burde man kunne finde en identisk olie der ikke sælges i

Skal indrømme at udover motorolie med specifikationer der passer på VWs
krav, hedder det originale væsker i min dyt. Merprisen er stærkt begrænset.

Så ved jeg det overholder og blandes perfekt med det nuværende.

--
/Frank

Fra : Armand

Dato : 01-11-09 13:44

Frank Leegaard skrev:

> Skal indrømme at udover motorolie med specifikationer der passer på VWs
> krav, hedder det originale væsker i min dyt. Merprisen er stærkt begrænset.
>
> Så ved jeg det overholder og blandes perfekt med det nuværende.

Det er svært hvor stor vægt man kan lægge i dét med "originale vædsker" :-|
I mange år sad der et Belray-skilt på enhver Yamaha-motorcykel der blev
solgt herhjemme, og mange Yamaha,ejere har sikkert følt sig forpligtet
til at købe den af Yamaha importerede og ikke ligefrem billige Belray-olie.
I dag har Yamaha fået deres eget brand: 'Yamalube', men hvor alvorligt
kan man tage dét efter at have været trofast Belray-kunde igennem mere
end et årti :-/

--
Armand.

Fra : Leo Jensen

Dato : 31-10-09 01:44

On 30 Okt., 23:44, Henning <no.m...@all.invalid> wrote:

> [...]
> at da jeg var færdig lå der ~en halv liter olie på jorden. Det er
> såmænd bare det jeg vil have fyldt efter

Jeg er ikke rigtig vant til de der moderne biler, hvor man har indført
at halvdelen af motorrummet skal tømmes før man kan lave simpel
service. Det har jeg det faktisk meget godt med.
Det nærmeste jeg har været var skift af positionslyspærer på en Pug
405, men de kunne godt skiftes uden at afmontere noget, det gjorde
bare ondt...
Min Honda Civic 2001 fik vist aldrig nogen sinde skiftet noget som
helst på 80.000 km...

Leo

Fra : Henning

Dato : 04-11-09 15:01

On Fri, 30 Oct 2009 14:05:50 +0100, Henning <no.mail@all.invalid>
wrote:

> [...]
>jeg ville gerne have fyldt op i dag eller i morgen!
>Der er tale om en "Fuchs Titan ZH 5364 B SL", se evt.

Aflsutningen på historien blev, at jeg kørte ind forbi Mercedes i
Herlev. Men tro nu ikke man bare kan købe en liter olie. Næ, olien er
så speciel, at den er kategoriseret som giftig og miljøfarlig, og må
derfor kun sælges til virksomheder som kan dokumentere at de kan
håndtere dette. Jeg fik dog endelig lov at købe dunken mod at jeg
lovede ikke at hælde ved siden af, og fordi jeg ikke skulle skifte
olien, kun efterfylde... hvad nytte gør det, når der allerede var
løbet ½ liter ud i min indkørsel...

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 04-11-09 17:24

> [...]
> lovede ikke at hælde ved siden af, og fordi jeg ikke skulle skifte
> olien, kun efterfylde... hvad nytte gør det, når der allerede var

Det var da godt at de ikke forlangte at du skulle stille ved Mercedes med
din indkørsel.

Når enden er god er alting godt.

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Bjarne

Dato : 04-11-09 20:13

Henning wrote:

> [...]
> lovede ikke at hælde ved siden af, og fordi jeg ikke skulle skifte
> olien, kun efterfylde... hvad nytte gør det, når der allerede var

Den har jeg ligegodt ikke hørt før ! Det kan være du skulle købe ind næste
gang du er i Sverige eller tyskland.

Godt det lykkedes.

mv,
Bjarne

Fra : Henrik B.

Dato : 04-11-09 15:46

On 4 Nov., 20:13, Bjarne <b...@INGENSPAMc.dk> wrote:

> Den har jeg ligegodt ikke hørt før ! Det kan være du skulle købe ind næste
> gang du er i Sverige eller tyskland.

Skidtet er specielt ødelæggende for miljøet, derfor har EU stillet
nogle specifikke krav til håndtering og opbevaring. Disse krav
opfyldes af de færreste kunder...

--
http://www.saabklub.dk/