Starthjælp af MC
Fra : oz3bto

Dato : 28-10-09 16:48

Det er en nyere suzuki og den er sort (Har ingen ide om hvad model det er
udover den er 3 år gammel og ligner en sports model og er temlig kvik)

Den står og er helt død for strøm og kammeraten skulle gerne have den kørt
hjem somehow imorgen
Enten på en trailer eller hvis vi kan skubbe den igang (hans ide)

Men så er det jegh tænkte .. Er det ikke bare at smide start kablerne på den
fra bilen af også give den starthjælp på den måde ?

Nå ja han har så lært at den ikke kan tåle at stå en uge med tændingen slået
til :P

Fra : Knud Dam

Dato : 28-10-09 17:33

"oz3bto" <no@in.dk> skrev i en meddelelse

> Men så er det jegh tænkte .. Er det ikke bare at smide start kablerne på
> den
> fra bilen af også give den starthjælp på den måde ?

Jo !

; - )

KD

Fra : Armand

Dato : 28-10-09 20:27

Knud Dam skrev:
> "oz3bto" <no@in.dk> skrev i en meddelelse

Og husk at sidste forbindelse kan trække gnist, hvorfor den bør være
fjernt fra batteriet hvor der kan risikere at forekomme brint (brint og
gnist = *KABOOM* = ).
Så montér kabel på pluspolen først og lad den sidste af minus-kablets
klemmer blive forbundet til et stelpunkt - Hvoraf det nok er lettest at
finde et egnet i donor-bilens(?) motorrum!

--
Armand.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 29-10-09 00:43

> Jo !

Og så lige huske _ikke_ at forbinde stelledningen til et lejret
stelpunkt på motorcyklen, hvilket f.eks. kunne være et sted på
bagsvingeren. Der kan godt løbe en pæn strøm og det er nok ikke smart at
trække denne gennem et leje.

Martin

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-09 00:55

Martin

Den har jeg godt nok aldrig tænkt på før , at det kunne være et problem ,
vil strømmen ikke bare gå igemmen støddæmper/afstandskiver osv , for jeg må
da godt nok indrømme , den har har da brugt for tit Ups ups ups ,

PE

Fra : Armand

Dato : 29-10-09 02:06

P.E: skrev:
> [...]
> , vil strømmen ikke bare gå igemmen støddæmper/afstandskiver osv , for
> jeg må da godt nok indrømme , den har har da brugt for tit Ups ups ups ,

Den vil næppe gå gennem støddæmperen eftersom at dæmper og "stødtang" er
adskilt af en pakdåse => ingen metallisk forbindelse og hvis der var, så
er støddæmperen endnu finere mekanik med krav til glatte overflader, end
et svingerleje
Gode gammeldags dual-støddæmpere er ovenikøbet monteret med en
gummi-bøsning i øjerne!

Prøv at visualisere strømmens vej fra det ene faste emne til det andet
undervejs fra bagsvingeren, indtil du ender ved stelkablet og betænk at
der er ikke mange lejringer der har godt af at trække starterstrømmen á
mindst 50A =

Jeg synes at det mest nærliggende på en moderne motorcykel ofte har
været alu-fodhvilerbeslaget, eller nærmere selve fodhvileren hvis den er
lettere at klemme på.
Af hensyn til overfladeskader p.g.a. gnister, er et af forrørene også
velegnet og selv i værste fald tilgængeligt under motoren.

Lejringen mellem stel og støtteben er heller ikke så kritisk at få
skadet af lidt gnistdannlese, ligesom at det heller ikke er de vildeste
pyntalakeringer man har dér. Men lidt rust og løs pasning kan koste et
upraktisk strømtab

Anyhow: Lad den sidst monterede hhv. først afmonterede klemme være dér
hvor man skønner en gnist vil være mindst skadelig => et motorophæng på
(typisk) donor-bilen!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-09 02:26

Tja har nok udtrykt mig forkert , sikkert fordi jeg HADER strøm ;) , men
kødbenenne som jeg egenligt mente er forbundet som stål til stål
Og når jeg nu skriver , at jeg tit bruger det er det ikke fordi , mit
batteri er dårligt ,slet ikke , men i min lille sportsgren , bruger vi sku
ikke dynamo ,sådan en æder jo HK , og ligesådan er fodhvileren monteret på
bagsvingeren og det er der vi sætter klemmen på
Min søns Suki 1600 ccm skal bruge et voldsomt Harley batteri , for at kunne
starte og trække hans MDS tændningsanlæg , med for lidt strøm på dør den
simpelhen ved 6000 omd. Ved ikke hvad de tal her betyder , men det er vist
nok noget man ikke skal røre med fingerne, og det er afprøvet
Every spark delivers over 550 volts to the coil with 160 milliJoules of
energy og så ved jeg at under 3000 omd gnister den 3 gange i træk på hver
tændrør

Men sku da godt man bliver klogere hver dag , har virkelig aldrig tænkt den
vej ;)

PE