Hvor er de lovprister tyskere?
Fra : Henrik B.

Dato : 27-10-09 22:00

Jeg hører til stadihed lovprisninger om de tyske biler - specielt VW.
Men når det gælder fejl på brugte biler, så ligger de et stykke fra toppen -
hvorfor?
Tyske GTÜ har sammen med Auto Zeitung, undersøgt mere end 5 mio. brugte
tyske biler, i alderen fra 1 - 11 år.
Her er listen for bilerne i mellemklassen (se bort fra de gule streger
*LOL*):

http://www.saabklub.dk/dkfritidbil/az_report.jpg

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-10-09 22:21

"Henrik B." skriver:

> Her er listen for bilerne i mellemklassen

Hvor er listen for kompaktklassen?

Klaus

Fra : Frank Leegaard

Dato : 27-10-09 22:49

Henrik B. wrote:
> [...]
> brugte tyske biler, i alderen fra 1 - 11 år.
> Her er listen for bilerne i mellemklassen (se bort fra de gule streger

Alle i toppen er inferiøre småt sælgende produkter. Det statistiske grundlag
er derfor spinkelt.

--
/Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 27-10-09 23:06

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Alle i toppen er inferiøre småt sælgende produkter. Det statistiske
> grundlag er derfor spinkelt.

Ja da, specielt på de 8 - 11 årige modeller...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 27-10-09 23:11

Henrik B. wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Ja da, specielt på de 8 - 11 årige modeller...

Herregud. Jeg har en bekendt med en Saab St. car. der er et par år eller 3
gammel. Jeg har bestemt intet ønske om at bytte reparationsomkostninger
og -bøvl med ham.

--
/Frank

Fra : Ivar

Dato : 27-10-09 23:34

Henrik B. skrev:

> Her er listen for bilerne i mellemklassen

Hvad betyder tallene?

Bemærk, den dårligste i listen for de 4-5-årige er som den bedste
blandt de 8-9-årige. Konklusionen må være, at hvis man ønsker
problemfri
kørsel, er der igen grund til, at bruge penge på et dyrt eksotisk
mærke, man bør hellere skifte oftere.

Ivar Magnusson

Fra : Armand

Dato : 27-10-09 23:50

Henrik B. skrev:
> [...]
> toppen - hvorfor?
> Tyske GTÜ har sammen med Auto Zeitung, undersøgt mere end 5 mio. brugte

Fundne defekter á et givent point-system :-/

Er ADAC's "pannen-report" á modeller der har haft brug for undsætning i
grunden ikke den enkleste og mest brugbare tabel?

<http://www1.adac.de/Auto_Motorrad/pannenstatistik_maengelforum/pannenstatistik_2008/tab.asp?ComponentID=250016&SourcePageID=250114>

--
Armand.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 27-10-09 23:54

Armand wrote:

> [...]
>
> Er ADAC's "pannen-report" á modeller der har haft brug for undsætning
> i grunden ikke den enkleste og mest brugbare tabel?

Gu er den da ej ....

Tænk da på den stakkels Saabklub. Nu går de der er på vej på hhv støtten og
Kinøjseropkøb.

Det piner da. Så und dem da den lille opmuntring.

--
/Frank

Fra : Anders Majland

Dato : 28-10-09 07:46

> Er ADAC's "pannen-report" á modeller der har haft brug for undsætning i
> grunden ikke den enkleste og mest brugbare tabel?

Både og. Den viser jo kun de fejl der har ført til nedbrud som har
forhindret at køre videre. Ikke andre fejl som også er vigtigt at få
udbedret og har kunnet kasserere en bil til et syn ...

Men trods det at jeg synes vores c5 har haft for mange fejl, så er det da en
opmuntring at hverken passat eller mondeo er stort bedre.... Men billedet
viser også at avensis nok er væsenligt mere fejlfri ... Som dens ry jo også
siger...

/A

Fra : Torben Scheel

Dato : 28-10-09 08:09

Henrik B. wrote:
> [...]
> tyske biler, i alderen fra 1 - 11 år.
> Her er listen for bilerne i mellemklassen (se bort fra de gule streger

Well, min tysker er ikke med - kategorien for 15-20 års er undladt efter
pres fra koreamærkerne

I den gruppe er der vel kun VW, Audi, Saab, Volvo og Land Rover kørende
(bortset fra enkelte amarkanere og eksotiske italienere der teoretisk er
kørende, hvis dækkenet bliver trukket af dem)

--
vh
Torben

Fra : Armand

Dato : 28-10-09 14:07

Torben Scheel skrev:

> Well, min tysker er ikke med - kategorien for 15-20 års er undladt efter
> pres fra koreamærkerne

Hæ!
Man jo også postulere at det ikke behøver at give noget som helst hint
omkring dagens standard at man for 20 år siden lavede kvalivare :-/

--
Armand.

Fra : Torben Scheel

Dato : 29-10-09 08:40

Armand wrote:

> Hæ!
> Man jo også postulere at det ikke behøver at give noget som helst hint
> omkring dagens standard at man for 20 år siden lavede kvalivare :-/

Det kunne jo give et point til "køb brugt" tanken - i stedet for den
skingre sang om at landets bilpark skal uskiftes med sidste nye modeller
for miljøets skyld. Så længe min gamle spand ruller videre, skal der
ikke produceres en bil til mig, og den skal ikke hugges op. Med mit
(bil)kørselsbehov er jeg ikke i tvivl om at det er den reneste løsning.

--
vh
Torben

Fra : Leo Jensen

Dato : 28-10-09 01:43

On 27 Okt., 22:00, "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:
> [...]
> tyske biler, i alderen fra 1 - 11 år.
> Her er listen for bilerne i mellemklassen (se bort fra de gule streger

Det man kan læse er at en Saab er nogenlunde lige så stabil som en
Jaguar, og det er da ikke så dårligt. Jeg har haft en tur på fejeblad
på 4 år/80.000 km med min 1992'er, og det var min egen skyld, jeg
vidste godt at det hjulleje var ved at være færdigt.
Generelt set viser den slags statistikker vel meget mere om ejerne end
om bilerne, så snart vi er ude over den første spæde ungdom ??
Det er ikke samme type mennesker, der ejer en Citroën, Fiat eller
Chrysler som dem der ejer en Skoda, Toyota eller Saab.

Leo

Fra : Peter C:

Dato : 28-10-09 09:29

> [...]
> tyske biler, i alderen fra 1 - 11 år.
> Her er listen for bilerne i mellemklassen (se bort fra de gule streger

Nu er det jo en gammel nyhed at der findes løgn, forbandet løgn og ...
statestik

MEN ... er det bare mig, eller er der noget der tyder på at sådan en Lexus
IS er ret godt skruet sammen ?
Derudover er der meget der tyder på at en Renault Laguna, praktisk talt slet
ikke er skruet sammen

og sidst men ikke mindst så undrer jeg mig lidt over hvordan Volvo V50 kan
være på listerne 6-7, 8-9 og 9-11 når den afløste V40-modellen i 2004
(men derudover er det også mine personlige erfaringer at der er flere
småfejl på Volvoer end på Toyotaer)

MVH Peter C:

Fra : Armand

Dato : 28-10-09 14:37

Peter C: skrev:

> "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
>
> Nu er det jo en gammel nyhed at der findes løgn, forbandet løgn og ...
> statestik

"løgn findes i tre former: Hvid løgn; sort løgn og statistik" !

--
Armand.

Fra : KASO

Dato : 29-10-09 06:07

> [...]
> tyske biler, i alderen fra 1 - 11 år.
> Her er listen for bilerne i mellemklassen (se bort fra de gule streger

Pudsig statistik. Går man ind på småbilerne, er der en del forskel på
placeringen af Aygo, C1 og 107 - selv om det er samme bil, bygget af samme
fabrik...

Fra : Henrik B.

Dato : 29-10-09 07:20

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Pudsig statistik. Går man ind på småbilerne, er der en del forskel på
> placeringen af Aygo, C1 og 107 - selv om det er samme bil, bygget af samme
> fabrik...

Link?

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Leo Jensen

Dato : 29-10-09 01:45

On 29 Okt., 06:06, "KASO" <S...@nospam.invalid> wrote:

> Pudsig statistik. Går man ind på småbilerne, er der en del forskel på
> placeringen af Aygo, C1 og 107 - selv om det er samme bil, bygget af samme
> fabrik...

Forskellen er nok brugerne. Toyota-kunden får lavet fejlene, mens Pug/
Citroënkunden venter på at de går væk af sig selv...

Leo

Fra : TDN

Dato : 29-10-09 17:30

"Leo Jensen" <leo.5500@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]

Forskellen er nok brugerne. Toyota-kunden får lavet fejlene, mens Pug/
Citroënkunden venter på at de går væk af sig selv...

Toyota har jo også mere garanti end de franske trillinger, derudover vil jeg
også tro at Toyota's kvalitets checkede dem inden de forlader fabrikken,
hvilket jeg ikke kan forstille mig frøæderne gør .

Mvh
Thomas

Fra : Ivar

Dato : 29-10-09 19:43

TDN skrev:

> Forskellen er nok brugerne. Toyota-kunden får lavet fejlene, mens Pug/
> Citroënkunden venter på at de går væk af sig selv...

Hmm, statestik over kundekredsen viser, at for de tre bilmærker (ikke
trillingerne specielt) er det Citroen-ejerne, der er de bedst uddannede
og bedst ved muffen. Toyota er sidst af de tre. Da TV2 lavede Test
Nationen fik ejene den samme rækkefølge, Citroen bedst, Toyota sidst.

> Toyota har jo også mere garanti end de franske trillinger, derudover vil jeg
> også tro at Toyota's kvalitets checkede dem inden de forlader fabrikken,
> hvilket jeg ikke kan forstille mig frøæderne gør .

LOL, tror du at der står nogle franskmænd og japanere i Tjekkiet og
peger deres egne biler ud og tjekker dem?

Ivar Magnusson

Fra : N/A

Dato : 29-10-09 23:07

Fra : N/A

Dato : 29-10-09 23:07

Fra : Henrik B.

Dato : 29-10-09 17:40

"Leo Jensen" <leo.5500@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Forskellen er nok brugerne. Toyota-kunden får lavet fejlene, mens Pug/
> Citroënkunden venter på at de går væk af sig selv...

Godt nok findes der tålmodige mennesker, meeeeeen så tålmodige?

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : N/A

Dato : 29-10-09 23:07

Fra : Leo Jensen

Dato : 29-10-09 11:47

On 29 Okt., 17:39, "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:
> "Leo Jensen" <leo.5...@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Godt nok findes der tålmodige mennesker, meeeeeen så tålmodige?
>
> --http://www.saabklub.dk/

Eksempel: Viskermotoren piber. Du kan fortsætte eller køre til
forhandleren. Nogle gør det ene, andre det andet. Begge har stadig den
primære funktion, blot med en mislyd. Og nogle gange er resultatet at
man står uden visker på motorvejen i pisseregnvejr og venter på Falck
(eller ADAC).
Det med kvalitetskontrol og nok ikke mindst klargøring ved
forhandleren spiller nok også ind.

Leo

Fra : Leo Jensen

Dato : 29-10-09 13:47

On 29 Okt., 19:43, Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk> wrote:

> [...]
> og bedst ved muffen. Toyota er sidst af de tre. Da TV2 lavede Test
> Nationen fik ejene den samme rækkefølge, Citroen bedst, Toyota sidst.

Og du mener at akademikere er bedre til at tage sig sammen til køre på
værksted hver gang der er en smule ? Jeg tror det ikke, og jeg tror
ikke den slags har meget med økonomi at gøre. Husk at vi snakker folk
der har ret nye biler, ikke fattigrøve/nærigrøve, der hellere vil køre
i noget gammelt skrammel og aldrig kører det på værksted. Der er tale
om folk, der vil betale prisen for at køre i en nyere bil og dermed
nok også accepterer de omkostninger der følger med.

> LOL, tror du at der står nogle franskmænd og japanere i Tjekkiet og
> peger deres egne biler ud og tjekker dem?

Ja, det er da meget sandsynligt. Alternativt har de ansat lokale folk
til det. Ellers er det godt nok et MEGET tæt samarbejde.

MVH Leo - Nærig akademiker med gamle biler, der (stort set) aldrig
kommer på værksted. Den ene en Citroën...

Fra : Ivar

Dato : 29-10-09 22:06

Leo Jensen skrev:

> Ja, det er da meget sandsynligt. Alternativt har de ansat lokale folk
> til det. Ellers er det godt nok et MEGET tæt samarbejde.

Ja, det er lokale folk (tjekker der tjekker). Det er ikke Toyota-folk,
der tjekker Toyota osv, da hele produktionen kører fælles. Det er
ikke noget producenterne taler højt om, de vil gerne have, at vi
skal tro, at Toyota kommer fra Japan, og Citroën fra Frankrig.
Sandheden er jo, at der kommer flere Toyota til Danmark fra Frankrig
end fra Japan.

Ivar Magnusson

Fra : Armand

Dato : 30-10-09 12:29

Ivar skrev:

> Ja, det er lokale folk (tjekker der tjekker).

Fint ordspil
Det ville dog passe bedre hvis ikke at det var i Polen at trillingerne
produceres!

Når man kigger på ADAC's "pannenstatistik" ses det at P107, men også
Fiat Panda ligger (overraskende) tæt på toppen, så måske at alene
forekomsten af et helt nyt produktions-apparat (á de nye polske
fabrikker) indebærer den største mulighed for kvalitets-forøgelse :-/

--
Armand

Fra : Leo Jensen

Dato : 29-10-09 15:14

On 29 Okt., 22:05, Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk> wrote:

> [...]
> skal tro, at Toyota kommer fra Japan, og Citroën fra Frankrig.
> Sandheden er jo, at der kommer flere Toyota til Danmark fra Frankrig

Du mener ikke, at Toyota har deres egne tjekker ansat til at tjekke
deres Toyotaer ?
Dumt spørgsmål måske, det lyder som om du ved det og at det ikke bare
er noget du antager ??

Leo

Fra : Ivar

Dato : 29-10-09 23:02

Leo Jensen skrev:

> Dumt spørgsmål måske, det lyder som om du ved det og at det ikke bare
> er noget du antager ??

Jeg ved, at der bruges kvalitetssytement jidoka, som betyder at
enhver, der tager del i produktionen, er en del af kvalitetssytement.
Da alle tre modeller produceres i flæng, ville det betyde at hele
arbejdsstyrken skulle skifte, hver gang der kom anden model på
"båndet".

Ivar Magnusson

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 29-10-09 23:07

Leo Jensen skrev:

> Du mener ikke, at Toyota har deres egne tjekker ansat til at tjekke
> deres Toyotaer ?
> Dumt spørgsmål måske, det lyder som om du ved det og at det ikke bare
> er noget du antager ??

Kunne netop forestille mig japanerne stillede skrappe krav til
inspektørerne. Fulgt op af hyppige auditer.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Ivar

Dato : 29-10-09 23:28

Ib Jakobsen skrev:

> Kunne netop forestille mig japanerne stillede skrappe krav til inspektørerne.

Hvilke japanere?
Du ved godt at fabrikken er et joint venture PSA og Toyota, og at
Toyota står for produktionen?

Ivar Magnusson

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 30-10-09 00:28

Ivar skrev:

> Hvilke japanere?
> Du ved godt at fabrikken er et joint venture PSA og Toyota, og at
> Toyota står for produktionen?

Ja, og ligger Toyotas hovedkvarter ikke i Japan?

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Ivar

Dato : 30-10-09 20:33

Ib Jakobsen skrev:

> Ja, og ligger Toyotas hovedkvarter ikke i Japan?

At der er japanere i Japan, kommer vist ikke bag på nogen.
Men det er jo ikke begrundelse for, at der skulle være forskel
på trillingerne.

Ivar Magnusson

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 30-10-09 23:13

Ivar skrev:

> At der er japanere i Japan, kommer vist ikke bag på nogen.
> Men det er jo ikke begrundelse for, at der skulle være forskel
> på trillingerne.

Ok, Så tager vi den helt nede på gadeplan. En fabrik, det er lige
gyldigt hvem der ejer, fremstiller biler. Disse biler sælges under hvert
sit varemærke, Toyota, Peugeot og Citroen. Disse har nogle kunder som
stiller krav. Krav som de respektive mærker gerne vil sikre sig for, så
de ikke får unødige klager. Til dette er der så tilknyttet en række
kvalitetkontollører. De har så fået udstukket nogen retningslinier af de
enkelt mærker. Disse retningslinier kan være forskellige fra mærke til
mærke.

Derfor kan det godt være en Polak eller Franskmand der er
serviceinspektør på fabrikken. Men en gang imellem kommer der en Japaner
fra Japan og holder audit?. Sådan foregår det i min verden. Der er
godt nok medicinsk udstyr, som der ikke mindre krav til. Håber det
kastede lidt lys over det.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Ivar

Dato : 31-10-09 18:12

Ib Jakobsen skrev:

> [...]
> De har så fået udstukket nogen retningslinier af de enkelt mærker. Disse
> retningslinier kan være forskellige fra mærke til mærke.

Du er nød til at forklare en gang til, hvor du tager højde for at
der bruges jidoka og produktionen er fælles for alle tre varemærker.
Du skrev i dit første indlæg "Kunne netop forestille mig", ovenstående
er et andet eksempel på hvad du forstiller dig. Hvad du går og
forestiller kan jeg ikke se har den store interesse.

Med jidoka er det produktionsapparet man tager aktion overfor, hvis
kvaliteten går uden for normerne. Man ser derfor på alle led i
produktionen, og justerer løbende på alle led i produktionen.
Da produktionen foregår fælles, vil kvaliteten også være fælles.

Vi kan ikke se hvad der foregår på fabrikken i Kolin, men vi ved nok
til, at hvad du går og forestiller dig ikke er rigtigt.

Ivra Magnusson

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 31-10-09 18:44

Ivar skrev:

> Du er nød til at forklare en gang til, hvor du tager højde for at
> der bruges jidoka og produktionen er fælles for alle tre varemærker.

Jidoka er så vidt jeg er orienteret en filosofi der bygger på den at man
har tillid til den enkelte medarbejder lever op til de kvalitetskrav der
stilles. Som bekendt er tillid godt, men kontrol bedre.

> Du skrev i dit første indlæg "Kunne netop forestille mig", ovenstående
> er et andet eksempel på hvad du forstiller dig. Hvad du går og
> forestiller kan jeg ikke se har den store interesse.

Dumsmart bemærkning. Havde jeg skrevet "tror" så havde jeg fået i vide
det ikke var en kirke. Havde jeg skrevet "ved" så havde det været løgn
da jeg ikke ved det. Og det gør du sikkert heller ikke, med mindre du er
ansat der. Men jeg sidder med næsen nede i kvalitetshåndbøger hver dag,
og kan komme med et (kvalificeret) gæt. Der indgår Toyotabegreber som
Kaizen, JIT, LEAN, Go to Gemba og en masse andre.

> [...]
> produktionen, og justerer løbende på alle led i produktionen.
> Da produktionen foregår fælles, vil kvaliteten også være fælles.

Og så kommer det store spørgsmål. Hvordan finde de så ud af der er noget
der svigter i produktionen?. Ved at lade kunderne bedømme varerne eller
ved at have QC'er til at gennemgå varen?

> Vi kan ikke se hvad der foregår på fabrikken i Kolin, men vi ved nok
> til, at hvad du går og forestiller dig ikke er rigtigt.

Hvordan kan du vide det når du ikke ved hvad der foregår?. Kun ved at du
mener jeg er uvidende masseproduktion og kvalitetsstyring/sikring.

> Ivra Magnusson

Ups. Der var der vist heller ikke indført Jidoka.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Henrik B.

Dato : 01-11-09 15:52

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Hvordan kan du vide det når du ikke ved hvad der foregår?. Kun ved at du
> mener jeg er uvidende masseproduktion og kvalitetsstyring/sikring.

Et gæt kunne være at Ivar arbejder for et af bilmærkerne (formodentlig et af
de franske), og "mener" ikke at der er forskel på en "fransk" model, og en
"japansk" model...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Ivar

Dato : 02-11-09 00:14

Ib Jakobsen skrev:

> Jidoka er så vidt jeg er orienteret en filosofi der bygger på den at man har
> tillid til den enkelte medarbejder lever op til de kvalitetskrav der stilles.
> Som bekendt er tillid godt, men kontrol bedre.

Du tager igen fejl. Jidoka *er* kvaliteskontrollen.
Jeg har fundet fabrikkens hjemmeside, der står en smule.
http://www.tpca.cz/en/production/quality

Ivar Magnusson

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 02-11-09 07:14

Ivar skrev:

> Du tager igen fejl. Jidoka *er* kvaliteskontrollen.
> Jeg har fundet fabrikkens hjemmeside, der står en smule.
> http://www.tpca.cz/en/production/quality

Nej, jeg tager ikke igen fejl. Hvis du læser dit eget link, så vil du se
at det jeg skriver er nøjagtig det som står på siden. Den enkelte
produktionsmedarbejder er "kvalitetsindspektør". Men din side siger bare
ikke noget om den slutkontrol der er på produktet. Og det er den jeg
snakker om. Jidoka er såmænd heller ikke noget stort fint japansk
værktøj. Det handler som så meget andet bare om den enkelte medarbejder
er pligtopfyldende og leverer et godt stykke arbejde. Og ikke monterer
en del der er tvivlsom. Men lad det være sagt endnu en gang. Jeg
arbejder med medicinske produkter i samarbejde med en af verdens største
på sit felt. Og de bruger den slags værktøjer. Der leveres både til
Japan og USA. Vi kommer nok ikke nærmere en enighed. Desværre.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Armand

Dato : 31-10-09 23:28

Ivar skrev:

> [...]
> produktionen, og justerer løbende på alle led i produktionen.
> Da produktionen foregår fælles, vil kvaliteten også være fælles.

LEAN, og herunder Kaizen og Jidoka er ved at være alment brugt i
produktionsapparatet, helt ned til det mindste maskinsnedkeri, så det
ville være mærkeligt om ikke at så ny en bilfabrik også kørte i dét spor :-|

--
Armand.

Fra : N/A

Dato : 31-10-09 09:36

Fra : N/A

Dato : 31-10-09 09:36

Fra : N/A

Dato : 31-10-09 09:36

Fra : N/A

Dato : 29-10-09 23:07

Fra : Leo Jensen

Dato : 31-10-09 01:46

On 30 Okt., 23:13, Ib Jakobsen <sena...@post.tele.dk> wrote:

> [...]
>   fra Japan og holder audit?. Sådan foregår det i min verden. Der er
> godt nok medicinsk udstyr, som der ikke mindre krav til. Håber det

Tak for det Ib. Jeg gad ikke diskussionen, men kunne have skrevet det
samme, blot med basis i hvidevarer...

Leo

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 31-10-09 09:36

Leo Jensen skrev:

> Tak for det Ib. Jeg gad ikke diskussionen, men kunne have skrevet det
> samme, blot med basis i hvidevarer...

Selv tak. Nogen gange må selv simple ting skæres helt ned til grunden
for at udrydde misforståelser.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Ivar

Dato : 31-10-09 18:25

Ib Jakobsen skrev:

> Selv tak. Nogen gange må selv simple ting skæres helt ned til grunden for at
> udrydde misforståelser.

Det hjælper ikke at skære noget ud i pap, hvis det helt uden fakta.

Ivar Magnusson

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 31-10-09 18:55

Ivar skrev:

> Det hjælper ikke at skære noget ud i pap, hvis det helt uden fakta.

Jamen så kort og godt forklar hvad du ved om netop den specifikke
produktion. Det er lige så udokumenteret det du kommer med!.

Vi andre har forsøgt at analysere hvor forskellen på de tre mærker kan
ligge. Der kolde fakta at der er forskel.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Frank Leegaard

Dato : 31-10-09 20:00

Ib Jakobsen wrote:

> [...]
>
> Vi andre har forsøgt at analysere hvor forskellen på de tre mærker kan
> ligge. Der kolde fakta at der er forskel.

Ikke nødvendigvis. De forskellige brugersegmenter kan have forskellige
tålingsgrader og opfattelse af "fejl".

--
/Frank

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 31-10-09 20:10

Frank Leegaard skrev:

> Ikke nødvendigvis. De forskellige brugersegmenter kan have forskellige
> tålingsgrader og opfattelse af "fejl".

Jeps, der er også et punkt vi har været inde på. Og det lyder også
plausibelt. Men lad være med at spørge om jeg er psykolog. Ellers må jeg
vel heller ikke udtale mig i den retning.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Frank Leegaard

Dato : 31-10-09 20:28

Ib Jakobsen wrote:

> Jeps, der er også et punkt vi har været inde på. Og det lyder også
> plausibelt. Men lad være med at spørge om jeg er psykolog. Ellers må
> jeg vel heller ikke udtale mig i den retning.

Men problematikken er da interessant. Som kørende IT-konsulent kommer man ud
til installationer, som rent ud sagt er langsomme og kører ad h. til. Andre
steder kører til gengæld fint. Tilfredsheden er ikke nødvendigvis der hvor
jeg forventede den at være. I har selv sikkert oplevet noget tilsvarende.

Så det er noget med organisationskultur og brugersegment.

Havde en gammel ven med en gammel Peugeot 305. Han fik så en 306 i stedet.
Han mente såmænd i ramme alvor at den gamle kørte lige så godt som den nye.
Det skal siges at den gamle virkelig var færdig og udtjent på alle måder.

Så står man lidt der og undres.

--
/Frank