Rustbeskyttelse
Fra : Dennis

Dato : 27-10-09 16:18

Hej NG.

Jeg har lige købt en ny Avensis, som aldrig har fået
undervognsbehandling, hvilket jeg tror er en ret god idé at få gjort.
Bilen er 4 år gammel og skulle eftersigende være fuldgalvaniseret, men
det er vel ingen garanti for noget, selvom Toyota giver 12 års
rustgaranti. Men garantien dækker vist kun indenfra kommende rust og
hvis man kommer forbi en gang om året..

Så derfor 3 spørgsmål:

1. Er det ikke sund fornuft, at få bilen undervognsbehandlet inden vinter?

2. Hvad skal man vælge; Pava, Dinitrol, Suvo eller noget? Er der nogle
"bedst i test" i kan anbefalde? Og skal man kun vælge undervogn eller en
fuld behandling af hulrum osv.?

3. Så vidt jeg har forstået skal bilen forbi Toyota (engang om året?),
for at opnå rustgarantien, men kan det virkelig passe at de gør det
gratis (det har jeg hørt)?

Jeg håber I vil være behjælpelige

Med venlig hilsen

Dennis Væring

Fra : Ukendt

Dato : 27-10-09 17:28

"Dennis" <vaeringfjern@mig.com> wrote in message
> [...]
>
> 3. Så vidt jeg har forstået skal bilen forbi Toyota (engang om året?), for
> at opnå rustgarantien, men kan det virkelig passe at de gør det gratis

Tjek lige du har stempler for alle år, ellers er det nok irrellevant med
hvert år..., men også nogle fabrikater forsvinder garentien måske hvis man
giver undervognsbehandling/den forkerte type... Jeg snakkede med min kollega
i dag på jobbet om det samme, han fandt på nettet at skodas garenti kun
gælder hvis det er dinitrol eller anden "voks" behandling og ikke en olie
behandling som pava... men tjek op på det ;)

Kasper

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-10-09 19:46

Kasper skriver:

> Tjek lige du har stempler for alle år, ellers er det nok irrellevant med
> hvert år...

Min fasters Pug 307 stc kom 14 dage for sent til rusteftersyn (den er 5
år gammel). Det kostede garantien.

Klaus

Fra : Ukendt

Dato : 27-10-09 19:54

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
> Kasper skriver:

> Min fasters Pug 307 stc kom 14 dage for sent til rusteftersyn (den er 5
> år gammel). Det kostede garantien.

Den Focus jeg har købt mangler også 1 stempel til tiden :(

Kasper

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-10-09 20:06

Kasper skriver:

> Den Focus jeg har købt mangler også 1 stempel til tiden :(

Underligt at de sådan kan afskrive sig ansvaret.

VW forlanger ingen rusteftersyn.

Klaus

Fra : Ukendt

Dato : 27-10-09 20:19

> Kasper skriver:

> Underligt at de sådan kan afskrive sig ansvaret.

Det er vel noget med de helst ikke vil gi den garenti, men fordi
konkurrenten gør det, så er de nød til, og prøver alle mulige måde at
undslippe for ansvaret de har lovet...

Kasper

Fra : Armand

Dato : 27-10-09 22:28

Kasper skrev:

> [...]
>
> Det er vel noget med de helst ikke vil gi den garenti, men fordi
> konkurrenten gør det, så er de nød til, og prøver alle mulige måde at

Jup!
Akkurat som når man trods alle stempler tropper op med en rustskade!

Rustgarantier er rent bondefangeri hos de fleste mærker :-|

--
Armand.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 27-10-09 22:52

Armand wrote:

> Jup!
> Akkurat som når man trods alle stempler tropper op med en rustskade!
>
> Rustgarantier er rent bondefangeri hos de fleste mærker :-|

Jeg er bange for du har ret.

Galvalnisering giver jeg heller ikke meget for. En Golf II fra 86 ruster sgu
ikke mere end en Golf 5 fra 2005

--
/Frank

Fra : Brian

Dato : 27-10-09 23:43

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Galvalnisering giver jeg heller ikke meget for. En Golf II fra 86 ruster
> sgu ikke mere end en Golf 5 fra 2005

Jeg synes nu der er langt mellem de rustne Golf V'er

/Brian

Fra : Frank Leegaard

Dato : 27-10-09 23:47

Brian wrote:

> Jeg synes nu der er langt mellem de rustne Golf V'er

Det var der da også i 88 med en Golf II. Golf er ikke kendt for ruste ret
meget.

--
/Frank

Fra : Frank Leegaard

Dato : 27-10-09 22:33

Kasper wrote:
> [...]
>
> Det er vel noget med de helst ikke vil gi den garenti, men fordi
> konkurrenten gør det, så er de nød til, og prøver alle mulige måde at

Og nok noget med at i VWs tilfælde har det ikke kostet nær det samme som det
har kostet Ford. Jeg har en kammerat med en 99 Focus. Hvor meget
pladearbejde der ikke er lavet på den spand, er ikke til at overskue næsten.

--
/Frank

Fra : Frank Leegaard

Dato : 27-10-09 18:00

Dennis wrote:
> [...]
>
> 3. Så vidt jeg har forstået skal bilen forbi Toyota (engang om året?),
> for at opnå rustgarantien, men kan det virkelig passe at de gør det

Efterhånden er du så fremme i "sæsonen" at jeg ville overveje maj /juni
næste år, hvis jeg var dig. Der er fuldt rush på lige nu på centrene og det
er bestemt ikke allerbedste temperatur, og IMHO noget lort at give
rustbeskyttelse EFTER man er begyndt at salte. Desuden er det ikke
befordrende for kvaliteten at de har alt for travlt.

Jeg ville uden tøven anbefale Dinitrol..

--
/Frank

Fra : Ukendt

Dato : 27-10-09 18:10

> Jeg ville uden tøven anbefale Dinitrol..

Hvilke argumenter har du på det?

Jeg undrer mig over om Dinitrol er 2000kr bedre end pave?

Kasper

Fra : Frank Leegaard

Dato : 27-10-09 18:16

Kasper wrote:

> Hvilke argumenter har du på det?
>
> Jeg undrer mig over om Dinitrol er 2000kr bedre end pave?

Pava er IMHO NoGo. Det er simpelthen blevet et lorteprodukt.

Muligvis fordi enkelte af deres ingredienser er blevet forbudt. Fakta er at
efter være en ok produkt nu er et produkt, der er værre end ingenting.
(Undervognslaget krakelerer)

Sjovt du nævner så stor prisforskel. Det oplever jeg ikke være tilfældet.

--
/Frank

Fra : Ukendt

Dato : 27-10-09 18:26

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> wrote in message

> [...]
> (Undervognslaget krakelerer)
>
> Sjovt du nævner så stor prisforskel. Det oplever jeg ikke være tilfældet.

Indtil videre er det kun din menning du har utrykt, det er også ok, men du
beskriver ikke hvad du bygger det på...
(og det er ikke fordi jeg er fortaler for noget...)

I fredags fik jeg en pris på ca. 5100 på dinitrol og 3000 på pava...

måske det er meget afhængig af landsdel, eller enda måske afhængige ag hvor
travlt de har...

Men jeg valgte pava...

Kasper

Fra : JBH

Dato : 27-10-09 18:42

"Kasper" <Tjae> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> I fredags fik jeg en pris på ca. 5100 på dinitrol og 3000 på pava...
>
> måske det er meget afhængig af landsdel, eller enda måske afhængige ag

Vær lige opmærksom på om du evt. kan få rabat gennem FDM eller andre.
Der er svjv. 10-15% på både PAVA og Dinitrol.

mvh
JBH

Fra : Henrik B.

Dato : 27-10-09 18:44

"Kasper" <Tjae> skrev i meddelelsen
> [...]

Produktet, behandlingsmetoden (arbejdsgangen) og en anbefaling fra en
tidligere synsmedarbejder, som jo kiggede undervogne på daglig basis.

De to Dinitrolcentre jeg har benyttet, er begge længere tid om behandlingen,
end de PAVA-centre jeg har forespurgt. Den længere behandlingstid betyder
bl.a. adskillelse (inderskærme), afvaskning, behandling og tørre-/samletid.
Tid koster penge...
Desuden har centrene været ærlige, forstået på den måde at ingen af de to,
påstod at bilen skulle genbehandles hvert andet år, resten af bilens
levetid.

Der er givetvis også PAVA-centre, som adskiller mere end andre. Ligesom der
er Dinitrolcentre som sjusker.

> I fredags fik jeg en pris på ca. 5100 på dinitrol og 3000 på pava...

Ok, dét lyder ALT for dyrt for Dinitrol - er det i centrum af København? Jeg
mener at jeg gav 3.700 - 3.800,- for en stor bil. Og det var den såkaldte
dobbelt-behandling. Derudover kan man ofte opnå rabat hos Dinitrol - bl.a.
gennem FDM.

> Men jeg valgte pava...

Fint nok, det er altid bedre end ingenting.
Derudover har du en anden fordel frem for Dinitro-kunder: Du vil fremover
kunne "nyde" lugten af PAVA, hver eneste gang det bliver sommer og varmt...
)

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 27-10-09 18:59

> [...]
> Jeg mener at jeg gav 3.700 - 3.800,- for en stor bil. Og det var den
> såkaldte dobbelt-behandling. Derudover kan man ofte opnå rabat hos

Tjae, det var ikke den pris jeg fik i sønderjylland for en mellemstor st.car

Kasper

Fra : Ukendt

Dato : 30-10-09 09:30

On Tue, 27 Oct 2009 18:44:19 +0100, Henrik B. wrote:

> [...]
> bl.a. adskillelse (inderskærme), afvaskning, behandling og tørre-/samletid.

Pava i Farsø har i sidste uge behandlet min brugtkøbte Xantia. De har
tydeligt haft alle plastundervognsdele afmonteret. Hvorvidt bilen har været
undervognsvasket tør jeg ikke udtale mig om, men udvendigt fremstod bilen
nyvasket, og med renvaskede fælge, (temmeligt spolerende for mit image
). Eneste lille ankepunkt må være, at de generøst har behandlet
frontpartiet, som bærer køler, blæsere, og lygter. Ganske unødvendigt da
det er glasfiberforstærket ABS.

Givetvis :-/

Orla Pedersen
http://www.tfv-org.dk
http://www.tfv-org.dk/general/clearout oprydning, opdateret 2-11-08

Fra : Frank Leegaard

Dato : 27-10-09 18:49

Kasper wrote:
> [...]
> men du beskriver ikke hvad du bygger det på...
> (og det er ikke fordi jeg er fortaler for noget...)

Det er velkendt at Pava har haft massive produktproblemer.

> I fredags fik jeg en pris på ca. 5100 på dinitrol og 3000 på pava...
>
> måske det er meget afhængig af landsdel, eller enda måske afhængige
> ag hvor travlt de har...
>
> Men jeg valgte pava...

Hvorfor spørge når du har valgt?

--
/Frank

Fra : Ukendt

Dato : 27-10-09 18:56

> Det er velkendt at Pava har haft massive produktproblemer.

> Hvorfor spørge når du har valgt?

Det er jo altid godt at blive klogere til en anden gang, men man skal være
kritisk over for ens kilder jo :)

Kasper

Fra : Frank Leegaard

Dato : 27-10-09 19:03

Kasper wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> wrote in message

> Det er jo altid godt at blive klogere til en anden gang, men man skal
> være kritisk over for ens kilder jo :)

Helt klart. Tror dog hovedparten herinde og andre bilnørdsammenhænge sværger
til Dinitrol nutildags.

Pava er bare fra gammel tid blevet synonym UB.

--
/Frank

Fra : Niels Bengaard

Dato : 27-10-09 21:15

> Helt klart. Tror dog hovedparten herinde og andre bilnørdsammenhænge
> sværger til Dinitrol nutildags.
>
> Pava er bare fra gammel tid blevet synonym UB.

Så tør man vel næsten ikke skrive min brors forrige bil, der årligt var til
dinitrol eftersyn med kikkertundersøgelse og fik de sprøjtninger de
anbefalede, dumpede til syn pga. gennemtærede vanger. Slut med at komme der.
Nu får den nye mercasol, det billigere og for mig at se lige så godt. Den
tidligere ejer der havde den i 10 år havde givet den pava og
mercasolcenteret sagde, at det var gjort flot da den kom der første gang..
Så navnet dinitrol er ingen garanti for kvalitet.

Mvh Niels

Fra : Frank Leegaard

Dato : 27-10-09 22:36

Niels Bengaard wrote:

> [...]
> havde givet den pava og mercasolcenteret sagde, at det var gjort flot
> da den kom der første gang.. Så navnet dinitrol er ingen garanti for

Det står vist klart for alle herinde at sjusket arbejde kan produktet ikke
gøre ved. Jeg nægter at tro at vangerne tærer hvis de bliver behandlet
forskriftsmæssigt.

Hvad bil taler vi om?

--
/Frank

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 27-10-09 23:26

Hej!

Kasper wrote:
> I fredags fik jeg en pris på ca. 5100 på dinitrol og 3000 på pava...

Rabatordninger, du ;)

Jeg gav 3976,- incl. moms for en dobbeltbehandling, hos Dinitrol, af min
BMW E39 (stort skrummel). Det er 19% rabat. Og jeg vil til enhver tid
vælge Dinitrol igen - det er også hvad folkene i MBW klubben o.a. anbefaler.

Men rustgarantien bortfalder hos BMW hvis man undervognsbehandler. Oh
well, det skete for 5 år siden uanset hvad :)

PS: Nå ja, rabatten skulle jeg kunne få hvis jeg var medlem af et eller
andet forbrugerhalløj-forening. Men jeg fik den alligevel - gad skisme
da ikke melde mig ind og bruge 149,- om året på det...:)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Brian Lund

Dato : 27-10-09 18:23

Dennis wrote:
> [...]
>
> 3. Så vidt jeg har forstået skal bilen forbi Toyota (engang om året?),
> for at opnå rustgarantien, men kan det virkelig passe at de gør det

De SKAL gøre det gratis hvis de tilbyder det som garanti (det siger
købeloven) - og det gør de jo, så det ER også gratis! :)

Jeg ved at min far på hans gamle Citroën Xsara sidste år fik en indkaldelse
til rusteftersyn og han fik at vide det var gratis.

Hos Mazda har de indtil videre foretaget rustkontrollen i forbindelse med
service-eftersyn, men jeg er også så ofte til service (mindst én gang om
året) at de lige så godt kan gøre det samtidigt.

Brian

Fra : Martin [6000]

Dato : 27-10-09 20:27

> Tjae, det var ikke den pris jeg fik i sønderjylland for en mellemstor
> st.car

Så bliver du tørret..

Vi fik en stor SUV for 4k... (altså behandlingen, ikke bilen).

Støtter også op om Dinitrol/Mercasol (ikke samme produkt).

--
Martin

Fra : Ukendt

Dato : 27-10-09 20:30

..> Jeg har lige købt en ny Avensis, Men garantien dækker vist kun indenfra
kommende rust og
> hvis man kommer forbi en gang om året..

Lige netop Toyota har ingen krav om kontrol. Så er det ihvertfald nyt, har
selv haft flere nye Toyotaer og der har ikke været krav om det.

Mvh Ove

__________ Information from ESET NOD32 Antivirus, version of virus signature database 4549 (20091027) __________

http://www.eset.com

Fra : Martin [6000]

Dato : 27-10-09 20:50

> Tjae.. valgte dem ikke..

Det så jeg lige kort efter jeg havde postet

--
Martin

Fra : Leo Jensen

Dato : 27-10-09 14:33

On 27 Okt., 20:27, "Martin [6000]" <marti...@tiscali.dk> wrote:

> Så bliver du tørret..
>
> Vi fik en stor SUV for 4k... (altså behandlingen, ikke bilen).
>
> Støtter også op om Dinitrol/Mercasol (ikke samme produkt).

Ja, det kan blive billigt, hvis man kender nogen osv.
Jeg giver 2000 kr for Dinitrol til Jaguaren, dobbeltbehandling...
Hvor fanden blev kvitteringen af ??

Leo

Fra : Frank Leegaard

Dato : 27-10-09 22:34

Leo Jensen wrote:

> Ja, det kan blive billigt, hvis man kender nogen osv.
> Jeg giver 2000 kr for Dinitrol til Jaguaren, dobbeltbehandling...
> Hvor fanden blev kvitteringen af ??

Nu får du Robert på nakken.

--
/Frank

Fra : Martin [6000]

Dato : 27-10-09 21:43

> Ja, det kan blive billigt, hvis man kender nogen osv.

Ja så kunne vi have fået det til 2k også.

> Jeg giver 2000 kr
> for Dinitrol til Jaguaren, dobbeltbehandling... Hvor fanden blev
> kvitteringen af ??

Jeg kan da godt finde kvitteringen på SUV'en hvis det er hvad der skal
til

De 4k var standardprisen. Ingen sort fusk eller noget.

--
Martin

Fra : Armand

Dato : 27-10-09 22:18

Dennis skrev:

> 2. Hvad skal man vælge; Pava, Dinitrol, Suvo eller noget? Er der nogle
> "bedst i test" i kan anbefalde?

Udover produktets kvalitet (og der er vel ikke noget produkt på markedet
der er decideret dårligt) er også værkstedets grundighed værd at tage i
betragtning.
Der findes en kontrolinstans som værkstederne kan tilmelde sig, og som
udtager behandlede biler til test og værksteder med sådanne, og ikke
mindst positive bedømmelser, er værd at holde opmærksomheden rettet mod!

--
Armand.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 27-10-09 22:38

Armand wrote:

> [...]
> udtager behandlede biler til test og værksteder med sådanne, og ikke
> mindst positive bedømmelser, er værd at holde opmærksomheden rettet

Netop det sidste var min årsag til valg af værksted. Gentagne "gode"
anmeldelser fra værksteder der brugte centeret.

--
/Frank

Fra : Dennis

Dato : 28-10-09 21:17

Dennis skrev:
*klip*
> Jeg håber I vil være behjælpelige

Tak for alle Jeres svar!
Som det forlyder fra flertalet herinde, vil jeg nok vælge Dinitrol
(eller se mere på mercasol) - det var nu også Dinitrol jeg havde hørt
man skulle vælge, men rart med Jeres vurdering

Nu er spørgsmålet så bare om det skal gøres nu, eller man skal vente til
foråret, som Frank skriver. Jeg kan sagtens følge det med vejret og
fugtighed osv., men burde de ikke havde nogle ordentlige tørrehaller, så
kvaliteten bliver den samme hele året? Og de har jo ikke saltet endnu,
så det kan vel nåes

/Dennis

Fra : Henrik B.

Dato : 28-10-09 21:26

"Dennis" <vaeringfjern@mig.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> kvaliteten bliver den samme hele året? Og de har jo ikke saltet endnu, så

Jep, du kan roligt gøre det nu! Dinitrol har netop en tørrehal, hvor der
efter afvaskning, blæses 20 grader varm luft op nedefra, natten over.

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Brian

Dato : 28-10-09 21:27

> [...]

> kvaliteten bliver den samme hele året? Og de har jo ikke saltet endnu, så

Jeg har lige fået behandlet min vogn. Det var godt nok ved Anti-Rust Ringen,
da både Dinitrol og Pava er nogle klatrøve her i byen.

Ifølge dem, er årstiden ikke væsentlig eftersom bilen ryger i tørrehal, og
bilen bliver gjort grundigt ren inden. Jeg forelagde ham så at jeg havde
hørt og læst at det bør gøres mens der er varmt udenfor, for at produktet
kan flyde ordentligt ud i alle kroge. Det argument skød han ned med
føromtalte tørrehal, samt at produktet blot ville "flyde til" når vejret
blev lidt varmere, eller solen varmer metallet op.

Om bilen så begynder at dryppe til sommer, får jeg at se. Jeg er ikke
fagmand, og kan ikke vurdere om jeg blev bundet en historie på ærmet eller
ej - men de har dog et godt ry her i byen.

/Brian

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 28-10-09 23:10

Hej!

Dennis wrote:
> [...]
> fugtighed osv., men burde de ikke havde nogle ordentlige tørrehaller, så
> kvaliteten bliver den samme hele året? Og de har jo ikke saltet endnu,

Hos Dinitrol betyder årstiden intet idag. For det første spuler de bilen
grundigt inden behandlingen, og efterfølgende tørrer den i nogle timer
med varm luft. For det andet sprøjtes hulrum med 60+ grader varmt
hulrumsbeskyttelse, som holder op med at være flydende igen allerede
omkring 30 grader hvilket sker ret hurtigt efter (fakisk mens) de har
sprøjtet bilen.
Så alle de historier om folk der får behandlet bilen om sommeren, så
produktet bedre kan flyde ud i vanger osv. hører fortiden til.

Fik en grundig snak med "min" Dinitrol mand da jeg fik min bimmer
undervognsbehandlet for nogle uger siden.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Frank Leegaard

Dato : 28-10-09 23:45

Fra : Frank Leegaard

Dato : 28-10-09 23:46

Kim Voss Schrader wrote:
> [...]
>
> Fik en grundig snak med "min" Dinitrol mand da jeg fik min bimmer
> undervognsbehandlet for nogle uger siden.

Med mindre bilen er under 2 år gammel, får bilen først en oliebaseret
behandling inden de giver voksbaseret.

Jeg mener bestemt ikke den oliebaserede størkner som du beskriver det.

--
/Frank

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 29-10-09 09:44

Hej!

Frank Leegaard wrote:
> Med mindre bilen er under 2 år gammel, får bilen først en oliebaseret
> behandling inden de giver voksbaseret.
>
> Jeg mener bestemt ikke den oliebaserede størkner som du beskriver det.

Iflg. min Dinitrol-mand er denne behandling kun til biler med
påbegyndende rustangreb. Min fik en dobbeltbehandling, som ikke
inkluderer dette.

Men nu var denne tynde olie jo heller ikke hvad der rendte ud af
døre/klapper etc. på bilen alligevel. Dens "eneste" formål er, at
penetrere rust så vand og fugt ikke kan trænge ind.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Frank Leegaard

Dato : 30-10-09 00:12

Kim Voss Schrader wrote:
> [...]
> døre/klapper etc. på bilen alligevel. Dens "eneste" formål er, at
> penetrere rust så vand og fugt ikke kan trænge ind.

Netop ifølge "min" Dinitrolmand fik de anmærkning af Teknologisk hvis biler
der var over 2 år gamle ikke fik oliebaseret først.

Det var et ufravigeligt krav.

--
/Frank

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 30-10-09 17:52

Hej!

Frank Leegaard wrote:
> Netop ifølge "min" Dinitrolmand fik de anmærkning af Teknologisk hvis biler
> der var over 2 år gamle ikke fik oliebaseret først.
>
> Det var et ufravigeligt krav.

Kan evt. være vi ikke taler om det samme? Jeg taler om den ekstra proces
der er i en trippel-behandling kontra en dobbelt do.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Frank Leegaard

Dato : 30-10-09 22:36

Kim Voss Schrader wrote:
> Hej!

> Kan evt. være vi ikke taler om det samme? Jeg taler om den ekstra
> proces der er i en trippel-behandling kontra en dobbelt do.

Muligvis.

--
/Frank