Forsikring spg. salg/køb af bil
Fra : Begbie

Dato : 26-10-09 14:08

Jeg har et par lavpraktiske spg. vedr. forsikringen i den salgs/købs
situation jeg snart står (har ellers søgt en OSS på dette emne uden
held!).

Jeg sælger min nuværende bil privat. Køber vil betale kontant, og vil
sørge for omregistrering (som han skal indenfor 3 uger). Som jeg
forstår det, behøver han som sådan ikke andet end at dukke op med
pengene, da ”han kører af sted på min forsikring”.

Min forsikringsselskab bliver kontaktet automatisk når han
omregistrere, eller?

Jeg skal således også købe en ny brugtbil ved en forhandler – så skal
jeg allerede ha’ en eller forsikringsbevis til den nye bil fra min
forsikringsselskab, eller?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 26-10-09 21:20

Begbie <y2j66_99@yahoo.dk> wrote in news:15b73611-36ef-4c1f-82e6-
68243d00d40e@h14g2000pri.googlegroups.com:

> [...]
> forstår det, behøver han som sådan ikke andet end at dukke op med
> pengene, da ”han kører af sted på min forsikring”.

Pas nu på, det er så træls når den slags aftaler ikke bliver overholdt.

> Min forsikringsselskab bliver kontaktet automatisk når han
> omregistrere, eller?

Ja, det gør de.

Fra : Brian

Dato : 26-10-09 22:10

"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i meddelelsen

> Pas nu på, det er så træls når den slags aftaler ikke bliver overholdt.

Så er problemet ikke større end at ringe til forsikringen og sige at bilen
er solgt, men ikke omregistreret. Derefter tager du på motorkontoret og
udfylde et stykke papir omkring manglende omregistrering. Han kommer i den
sorte bog, og politiet kører (ved lejlighed) ud og spørger manden, om han
ikke har glemt noget. Derefter er det ikke længere din hovedpine.

Min far har lige været turen igennem uden andre problemer, end at køberen
ikke omregistrerede. Det kommer så til at koste nye nummerplader og en tur
forbi synshallen.
Har du solgt bilen uden at kende købers identitet, er problemet selvfølgelig
større. Min far havde nappet en kopi af købers kørekort og pas, samt
selvfølgelig udfyldt en slutseddel, selv om det var småpenge der blev
handlet.

/Brian

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 26-10-09 22:21

"Brian" <nej@tak.du> wrote in news:4ae61036$0$282$14726298@news.sunsite.dk:

> Så er problemet ikke større

Næ, men det er stadig en træls oplevelse - specielt hvis der sker et uheld
inden bilen bliver afmeldt.

Fra : Brian

Dato : 26-10-09 22:33

Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i meddelelsen

> Næ, men det er stadig en træls oplevelse - specielt hvis der sker et uheld
> inden bilen bliver afmeldt.

Ja, politiet ringer nok til dig, men du er uden økonomisk ansvar.

Mange privatbilhandler foregår i weekenden, og ofte går det meget hurtig med
at få solgt bilen. Jeg har prøvet at få fem henvendelser inden for den
første time hvor annoncen var indrykket, og 1½ time senere, var bilen solgt.

Men, når nu Begbie har aftalen i hus i god tid, ville jeg også bede køber om
at medbringe et forsikringsbevis, og forsøge at få omregistreret sammen
indenfor Motorkontorets snævre åbningstider. Alternativt fremskaffe papiret
til omregistrering, få køber til at udfylde det når han henter bilen, og
selv stå for omregistrering

/Brian

Fra : Anders Majland

Dato : 27-10-09 18:58

> Næ, men det er stadig en træls oplevelse - specielt hvis der sker et uheld
> inden bilen bliver afmeldt.

Og er det en bil hvor vægtafgift/ejerafgift ikke er ubetydelig så hænger man
på den til det lykkes politiet at inddrage pladerne ...

Så er det en ældre billig bil er der grund til at være varsom ... For så
sparer køber jo relativt mange penge ved ikke at betale vægtafgift og
forsikring.

Jeg har prøve at være ejer af en bil nogle måneder længere end aftalt med
køber ...

Men er bilen så dyr at køber ønsker kunne tænkes at ville havde den kasko
forsikret er risikoen ikke så stor. Sælgers kasko behøver jo ikke dække
udover de 3 uger... Derefter er det kun ansvaren der hænger ved ...

/A

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 27-10-09 08:40

"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> wrote in message
> Begbie <y2j66_99@yahoo.dk> wrote in news:15b73611-36ef-4c1f-82e6-
> 68243d00d40e@h14g2000pri.googlegroups.com:

> Pas nu på, det er så træls når den slags aftaler ikke bliver overholdt.

Ikke mere træls end, at SKAT har en blanket, som man kan indsende, hvor man
selv afmelder bilen. Herefter tager politiet ud og klipper pladerne hos den
nye ejer.

Fra : alexbo

Dato : 26-10-09 21:39

"Begbie" skrev

> [...]
>forstår det, behøver han som sådan ikke andet end at dukke op med
>pengene, da ”han kører af sted på min forsikring”.

Ja og det kan han blive ved med længe, det bedste er at I begge kører på
motorkontoret og omregistrerer, det næstbedste er at du gør det alene.

Det går sikkert godt mange gange, men det vi hører omlever i denne og i
andre grupper, er en skribent der spørger om hvad han skal gøre, han har
solgt sin bil men køber har ikke omregisteret, og måske endda videresolgt
bilen.

Køber skal tage penge og et forsikringsbevis med, så får han en kvittering
og kan køre med bilen, du skal nok sørge for omreg. for du betaler
forsikring og ejerafgift til det er sket.
Køber har ikke nogen grund til at skynde sig, han kører på din regning.

mvh
Alex Christensen

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 27-10-09 08:42

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message
> Køber har ikke nogen grund til at skynde sig, han kører på din regning.

Næh, men sålænge man har en slutseddel, er den eneste reelle risiko, at han
kommer ud for en ulykke. Bøder og lignende kommer han til at betale - hvis
man altså har slutsedlen.

Fra : Kent Nielsen

Dato : 27-10-09 06:23

"Begbie" <y2j66_99@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> Jeg skal således også købe en ny brugtbil ved en forhandler – så skal
> jeg allerede ha’ en eller forsikringsbevis til den nye bil fra min

Jeg har altid aftalt med køber at jeg omregistrerer, hvis ikke vi kan ramme
motorkontoret sammen, så bed køber om at medbringe forsikringsbevis og MO2A
blanket fra motorkontoret.
Lok evt. med at du betaler de kr. 380.-(?) Det kan være en lille pris for at
slippe for P-bøder, og alt muligt andet der i første omgang finder frem til
dig. (Kr 380.- det sparer du sikkert også mindst på de 3 ugers
forsikring/vægtafg.)

Alternativt, sørg for at se noget ID på køber, det er ret vigtigt hvis han
ikke overholder aftalen, at man ved hvem han er.

Mht til den nye brugte:
Hvis dit eget forsikringsselskab er et af de gængse har forhandleren nok
forsikringsbeviset liggende.

Kent Nielsen

Fra : Begbie

Dato : 27-10-09 03:00

Tak for svarene...

Men er også i tvivl om det 2. punkt:

"Jeg skal således også købe en ny brugtbil ved en forhandler – så
skal
jeg allerede ha’ en eller forsikringsbevis til den nye bil fra min
forsikringsselskab, eller?"

Hvad er det lige man gør her - det ville være rart at ha' styr på den
slags inden, så man ikke virker helt uvidenende!

Fra : Brian

Dato : 27-10-09 10:06

"Begbie" <y2j66_99@yahoo.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Hvad er det lige man gør her - det ville være rart at ha' styr på den
> slags inden, så man ikke virker helt uvidenende!

Som Kent skriver, er dit forsikringsselskab ikke for eksotisk, har
forhandleren et liggende.
Alternativt ringer du til dit forsikringsselskab med det samme, og beder dem
sende et så du har det imorgen.

Forhandleren vil sikkert foretrække, at du selv medbringer et.
Forsikringsbeviser er ikke længere noget, de fleste selskaber deler
rundhåndet ud af.

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-10-09 19:43

Begbie skriver:

> Hvad er det lige man gør her - det ville være rart at ha' styr på den
> slags inden, så man ikke virker helt uvidenende!

Forhandleren var så "flink" at forære mig den første måneds forsikring.

Klaus

Fra : Begbie

Dato : 28-10-09 14:19

> [...]
>
> Forhandleren vil sikkert foretrække, at du selv medbringer et.
> Forsikringsbeviser er ikke længere noget, de fleste selskaber deler

Nu er mit forsikringsselskab ikke just eksotisk, dog der det én jeg
har igennem min fagforeining.

Hvis jeg bare skaffer en udfyldt begæring fra dem, er det nok for
forhandleren - han sagde noget med at han skulle bruge den original
begæring ifm. omregistrering - er det så "nok" fra min side?

Fra : Brian

Dato : 28-10-09 21:31

> [...]

> forhandleren - han sagde noget med at han skulle bruge den original
> begæring ifm. omregistrering - er det så "nok" fra min side?

Hvis forhandleren mener det er nok, så er det vel nok. Om
forsikringsselskabet skal sende dig et forsikringsbevis eller en "udfyldt
begæring" (hvad så end forskellen er) kan vel være det samme.

Ring nu bare til dit selskab, og få tilsendt det forsikringsbevis - slut
prut finale

/Brian