Advarsel! Mod Bøje & Brøchner (Ford i Vejl~
Fra : Henrik B.

Dato : 25-10-09 22:40

Hej i gruppen.

Jeg har en go' bekendt - tro det eller lad være - som er i den uheldige
situation, at han har købt en Ford Focus. Bilen som sådan er han gld nok
for, men han er skide ked af, at den autoriserede Ford-forhandler i Vejle -
Bøje & Brøchner - har tørret ham godt og grundig. Da han købte Ford'en for
små halvandet år siden, regnede han med at få en fabriksny bil - ikke en
Bøje & Brøchner har haft stående i udstilling i 2,5 år (to og et halvt år)!

Bøje & Brøchner har (heldigvis) tabt retsagen i byretten, men har anket til
landsretten. Salgsdirektørens kommentar: "Han kunne jo bare have spurgt om
bilens alder" - say what!!!???

Til info kan jeg nævne at FDM ikke har været til synderlig hjælp i sagen -
hvilket avisklippet også viser.
Og hvis der er andre som skal starte en retsag mod en bilforhandler, så vær
MEGET selektiv, hvilken advokat du vælger! FDM's råd var at spørge ind til
pågældende advokatfirmas kundeportofølge. Det viste sig at en stor
advokatkæde i hjembyen, i en anden afdeling repræsenterede Ford Danmark. Så
man skal sgu lige være vågen, så man ikke får en advokat som har flere
interesser i sagen.

Nå, men hér er lidt mere om sagen, fra dagens Ekstra Blad:
http://www.saabklub.dk//dkfritidbil/BB01.jpg
http://www.saabklub.dk//dkfritidbil/BB02.jpg

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Henrik B.

Dato : 25-10-09 22:41

> Nå, men hér er lidt mere om sagen, fra dagens Ekstra Blad:
> http://www.saabklub.dk//dkfritidbil/BB01.jpg
> http://www.saabklub.dk//dkfritidbil/BB02.jpg

Og Steins egen side om sagen:
http://slassen.dk/

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-10-09 23:14

"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote in

> Det viste sig at en stor
> advokatkæde i hjembyen, i en anden afdeling repræsenterede Ford
> Danmark. Så man skal sgu lige være vågen, så man ikke får en advokat
> som har flere interesser i sagen.

Det kaldes en interessekonflikt og er vist sådan noget en advokat kan komme
i seriøse problemer for og vist også kan miste sin autorisation på hvis der
klages de rette steder. Kort sagt, advokaten bør (skal?) afvise sagen med
henvisning til at firmaet repræsenterer modparten.

Fra : Esben

Dato : 25-10-09 23:36

> Til info kan jeg nævne at FDM ikke har været til synderlig hjælp i sagen -
> hvilket avisklippet også viser.

Var der ikke for 5-6 måneder siden en lignende artikel i Motor (mener det
var om en der havde købt en ny Subaru der viste sig at være 3-4 år gammel),
hvor FDM langede ud efter DAF?

--
Esben

Fra : Henrik B.

Dato : 25-10-09 23:44

"Esben" <spam@gruf.LAND> skrev i meddelelsen

> Var der ikke for 5-6 måneder siden en lignende artikel i Motor (mener det
> var om en der havde købt en ny Subaru der viste sig at være 3-4 år
> gammel), hvor FDM langede ud efter DAF?

Korrekt!

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Henning

Dato : 26-10-09 10:08

>små halvandet år siden, regnede han med at få en fabriksny bil - ikke en
>Bøje & Brøchner har haft stående i udstilling i 2,5 år (to og et halvt år)!

I min verden er en bil fabriksny til den har kørt på vejen, og det er
så ligegyldigt hvor længe den har stået på lager?

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 26-10-09 10:16

On Mon, 26 Oct 2009 10:07:33 +0100, Henning <no.mail@all.invalid>
wrote:

>I min verden er en bil fabriksny til den har kørt på vejen, og det er
>så ligegyldigt hvor længe den har stået på lager?
Nej, ikke for gensalgsværdien og slet ikke hvis du betaler nypris idag
fremfor nypris dengang den forlod samlebåndet.

At vi så bruger første registrerings dato til at beskrive alderen på
en bil ved salg gør bare tingene mere komplicerede.

/Hans

Fra : alexbo

Dato : 26-10-09 11:05

"Henning" skrev

> I min verden er en bil fabriksny til den har kørt på vejen, og det er
> så ligegyldigt hvor længe den har stået på lager?

I din verden stiller man spørgsmålstegn ved sine egen meninger.

I min verden er en ny bil en nyligt produceret bil og jeg ved hvad jeg
mener.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henning

Dato : 26-10-09 12:27

On Mon, 26 Oct 2009 11:04:44 +0100, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

>"Henning" skrev

>I din verden stiller man spørgsmålstegn ved sine egen meninger.
>
>I min verden er en ny bil en nyligt produceret bil og jeg ved hvad jeg
>mener.

Ikke desto mindre er der solgt en "fabriksny" bil, og qva den ikke har
været indregistreret eller kørt på vejen er den stadig "fabriksny".
Det kan vi vel kun være enige om?

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 26-10-09 12:45

On Mon, 26 Oct 2009 12:26:31 +0100, Henning <no.mail@all.invalid>
wrote:

>Ikke desto mindre er der solgt en "fabriksny" bil, og qva den ikke har
>været indregistreret eller kørt på vejen er den stadig "fabriksny".
>Det kan vi vel kun være enige om?
Jo da, men når man køber en fabriksny bil forventer man at få en ny
bil og ikke en der er et år eller mere gammel.
I det perspektiv er en ny bil så ikke længere en ny bil.

/Hans

Fra : alexbo

Dato : 26-10-09 13:00

"Henning" skrev

> Ikke desto mindre er der solgt en "fabriksny" bil, og qva den ikke har
> været indregistreret eller kørt på vejen er den stadig "fabriksny".
> Det kan vi vel kun være enige om?

Nej, den er ubrugt, fabriksny betyder at den har forladt fabrikken for
nylig.

Fødevarer der har overskredet sidste salsdato er heller ikke fabriksnye,
selv om de ser ud som da de forlod fabrikken.

mvh
Alex Christensen

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 26-10-09 13:06

"Henning" <no.mail@all.invalid> wrote in message
news1be5tujbj120u6f9c06g7v1lgp4irboj@4ax.com...

> Ikke desto mindre er der solgt en "fabriksny" bil, og qva den ikke har
> været indregistreret eller kørt på vejen er den stadig "fabriksny".
> Det kan vi vel kun være enige om?

Jeg skal ikke kunne sige, hvad Alexbo mener, men jeg er i hvert fald dybt
uenig, og det var dommeren så åbenbart også.

Nu tvivler jeg meget på, at SKAT virkelig mener, at denne bil er
"fabriksny". Mon ikke SKAT nøjs med at interessere sig for, hvorvidt den har
været indregistreret før eller ej?

Men uanset hvad SKAT måtte have at mere eller mindre heldige definitioner på
begrebet "fabriksny", så medrører dette jo ikke, at SKATs definition er mere
rigtig end alle mulige andre definitioner. Især da ikke, hvis der som her er
tale om, at SKATs definition tydeligvis er i strid med den almindelige,
gængse opfattelse af begrebet.

Som jeg læser det, bruger salgsschefen grundlæggende to argumenter, hvoraf
ingen er specielt imponerende.

For det første mener han, at fordi kundne har fået den bil, han har set, så
er alt i den skønneste orden. Det er sådan cirka det samme som at påstå at
kunden har købt bilen som beset, og at han derfor ikke har nogen
reklamationsret. At forhandleren kan tro, det argument holder i retten, er
mig helt igennem ubegribeligt. Ikke mindst fordi kunden klart har gjort sine
intentioner om at købe en ny bil gældende.

For det andet mener salgschefen så, at fordi SKAT (ifølge ham) bruger
begrebet "fabriksny" om enhver bil, der ikke har været indregistreret endnu,
ja så er denne forståelse af begrebet pludselig ophøjet til naturlov. Igen
må man sige, at manden er - om ikke andet - viser, at han tør gå imod
strømmen

Fra : Erik B. Hansen

Dato : 28-10-09 13:48

"Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> wrote in

> "Henning" <no.mail@all.invalid> wrote in message
> Jeg skal ikke kunne sige, hvad Alexbo mener, men jeg er i hvert fald
> dybt uenig, og det var dommeren så åbenbart også.

Æh.. dommeren dømte samme retning som Alex plæderer. Henning derimod er på
forhandlerens side.

--
/Erik bH

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 29-10-09 09:28

"Erik B. Hansen" <erik@børstingMedOEistedetforø.dk> wrote in message
> "Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> wrote in

> Æh.. dommeren dømte samme retning som Alex plæderer. Henning derimod er på
> forhandlerens side.

Jeg er uenig med Henning - ikke med Alex. Jeg skriver naturligvis ikke i en
og samme sætning, at jeg ikke ved, hvad Alex mener, men at jeg er uenig med
ham

Fra : Erik B. Hansen

Dato : 29-10-09 21:30

> Jeg er uenig med Henning - ikke med Alex. Jeg skriver naturligvis ikke
> i en og samme sætning, at jeg ikke ved, hvad Alex mener, men at jeg er
> uenig med ham

ah.. jeg misforstod dig så :)

--
vh, Erik BH

Fra : Henning

Dato : 29-10-09 10:50

On 28 Oct 2009 12:47:45 GMT, "Erik B. Hansen"
<erik@børstingMedOEistedetforø.dk> wrote:

>"Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> wrote in

>Æh.. dommeren dømte samme retning som Alex plæderer. Henning derimod er på
>forhandlerens side.
Jeg vil ikke sige jeg er på forhandlerens side, jeg forholder mig bare
til ordet og begrebet "fabriksny".

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 26-10-09 17:35

> [...]
>
> Ikke desto mindre er der solgt en "fabriksny" bil, og qva den ikke har
> været indregistreret eller kørt på vejen er den stadig "fabriksny".

Hmm.... du kunne risikerer at få en bil uden ABS bremser hvis bilen havde
stået en 10 år i udstillingen

Du kunne også risikere at få en bil uden aircondisioning...

ville du selv være tilfreds med det? eller ville du ikke mene det
varrimeligt at du blev gjort opmærksom på at bilen ikke var den sidste nye
model
og manglede nogle features som den nye model har.

Og endelig, hvad tror du selv du kunne få for bilen når du skulle sælge den
hvis den manglede ABS bremser, servo styring, aircondisioning etc.

Ser frem til lidt respons på det....

Mvh
JR

Fra : Armand

Dato : 26-10-09 12:31

Henning skrev:

> I min verden er en bil fabriksny til den har kørt på vejen, og det er
> så ligegyldigt hvor længe den har stået på lager?

Blandt kendere er forskellen på upgrades og facelift's genkendelige,
hvilket det ikke behøver at være for menigmand der nok kan se forskellen
på en Mondeo og en Focus men ikke skelne den nye årgangs facelift fra
det hidtidige design.

Vil du ikke mene at sådan en kunde, der tror han har fået en ny (den
nyeste) bil i 300.000kr's klassen, fordi hán ikke kan gennemskue
detaljerne i et facelift, er blevet snydt hvis han har fået en ældre
model uden de nye detaljer?

Køberen kan som sådan være (og er sikkert også) bedøvende ligeglad når
han alligevel ikke ænser noget, dog kan det komme til at koste ham
større afskrivning ved senere videresalg. Men er den sælger der prakker
ham den på ikke i "ond tro" selvom bilen godtnok er ganske ny??

Ovenstående er et eksempel i almindelighed, der ikke hænger sammen med
sagen fra Vejle.

--
Armand.

Fra : Henrik B.

Dato : 26-10-09 16:02

> [...]
> nyeste) bil i 300.000kr's klassen, fordi hán ikke kan gennemskue
> detaljerne i et facelift, er blevet snydt hvis han har fået en ældre model

Det er netop dét der skete. Der blev forspurgt på en konkret udstyrsmodel
(Collection), som kunden havde fundet på Ford.dk

> [...]
> afskrivning ved senere videresalg. Men er den sælger der prakker ham den
> på ikke i "ond tro" selvom bilen godtnok er ganske ny??

Jeg vil mene jo! Og som sagen har vist, er der ikke kun
indregisteringsdatoen at tage hensyn til, eftersom det jo tydeligt har vist
sig, at dækkene var blevet møre, div. bøsninger var blevet hård/revnede m.v.

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 26-10-09 17:18

Armand skrev:

>Men er den sælger der prakker
> ham den på ikke i "ond tro" selvom bilen godtnok er ganske ny??

Der er i juraen noget der hedder handelskøb og specieskøb. Der stor
køber ikke lige godt i tvister. Forskellen på de to købsformer er måden
kunden henvender sig. "jeg vil gerne købe EN Ford Focus" er den ene
handelsform. Den anden er "Jeg vil gerne købe DEN Ford Focus".

Jeg tænker at køber har fået en rabat for den sidste købsform. Og nu vil
have mere. At han ikke har set at den mangler Xenonlygter gør jo at
manden må være blind.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Frank Leegaard

Dato : 26-10-09 17:27

Ib Jakobsen wrote:

> [...]
>

> Jeg tænker at køber har fået en rabat for den sidste købsform. Og nu
> vil have mere. At han ikke har set at den mangler Xenonlygter gør jo

Jeg tror ikke at over 20% af den danske befolkning ville kunne se hvorvidt
en bil har Xenon eller ej.

Da slet ikke ved ordensmagten.

--
/Frank

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 26-10-09 18:20

Frank Leegaard skrev:

> Jeg tror ikke at over 20% af den danske befolkning ville kunne se hvorvidt
> en bil har Xenon eller ej.
>
> Da slet ikke ved ordensmagten.

Så skal man da være ualmindelige blind. Bare alene måden de tænder på
afviger fra almindelige halogen. For ikke at tale om farven. Ja, for
ikke at nævne lygtevaskere. Inden vi ser på ting som automatisk
justering, som så kræver lidt indsigt at afsløre.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-10-09 18:30

Ib Jakobsen skriver:

> Så skal man da være ualmindelige blind. Bare alene måden de tænder på
> afviger fra almindelige halogen.

Korrekt.

> For ikke at tale om farven.

Der behøves ikke at være så stor forskel.

> Ja, for ikke at nævne lygtevaskere.

Hvilket der er på begge mine biler - som ikke har Xenon.

> Inden vi ser på ting som automatisk
> justering, som så kræver lidt indsigt at afsløre.

Som er let at se, når man tænder for lyset.

Klaus

Fra : Frank Leegaard

Dato : 26-10-09 20:10

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Ib Jakobsen skriver:

> Korrekt.

> Der behøves ikke at være så stor forskel.

> Hvilket der er på begge mine biler - som ikke har Xenon.

> Som er let at se, når man tænder for lyset.

Og eftersom de fleste biler købes ved dagslys, er det en klar ommer.

--
/Frank

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 26-10-09 22:19

Klaus D. Mikkelsen skrev:

> Som er let at se, når man tænder for lyset.

Den må du godt uddybe.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Brian

Dato : 26-10-09 22:33

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Den må du godt uddybe.

Det er det der efterhånden må døbes som en "Klaus" - en fælde der netop skal
få dig til at reagere

Jeg tror at Klaus netop har købt en bil, der ikke bruger alm. nærlys som
kørelys - og der dermed skal tændes for lyset, for at se en evt. regulering.

Jeg kan dog også tage fejl og skyde Klaus noget i skoene - isåfald undskyld
til Klaus

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-10-09 22:54

Brian skriver:

> Jeg kan dog også tage fejl og skyde Klaus noget i skoene - isåfald undskyld
> til Klaus

Undskyldning accepteret.

Klaus

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 26-10-09 23:26

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Brian skriver:
>
> Undskyldning accepteret.

Så mangler vi bare uddybningen.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Brian

Dato : 27-10-09 09:42

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen

> Undskyldning accepteret.

Jeg regnede med også at du kunnne tage lidt drillerier

Men helt seriøst, hvordan er kørelyset indrettet på den nye Golf ?
Jeg har på det seneste observeret en del nye biler, der bruger fjernlygten
på nedsat spænding som markeringslygte - også VAG biler.

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-10-09 19:34

Brian skriver:

> Men helt seriøst, hvordan er kørelyset indrettet på den nye Golf ?

Som du har set.

> Jeg har på det seneste observeret en del nye biler, der bruger fjernlygten
> på nedsat spænding som markeringslygte - også VAG biler.

_Meget_ nedsat spænding og ingen lys bagpå. Når så enten lyssensoren ser
at der bliver mørkt, eller regnsensoren ser regn, tændes normalt lys
(hvis altså kontakten står i "auto") - normalt lys er nærlys, plus
positionslys af bag. I den stilleing kan man også bruge fjernlyset.
Instrumelntlys styres også af lyssensoren.

Klaus

Fra : Brian

Dato : 27-10-09 20:08

> Som du har set.

Okay, så var mit tanke eksperiment ikke fuldstændig grebet ud af luften.

> [...]
> positionslys af bag. I den stilleing kan man også bruge fjernlyset.
> Instrumelntlys styres også af lyssensoren.

Nøjagtig som det bør være indrettet, nu det er tilladt at have kørelys uden
baglygterne tændt - smart.

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-10-09 20:23

Brian skriver:

> Nøjagtig som det bør være indrettet, nu det er tilladt at have kørelys uden
> baglygterne tændt - smart.

Nu er det jo også en VW jeg har købt

Klaus

Fra : Brian

Dato : 27-10-09 20:36

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen

> Nu er det jo også en VW jeg har købt

Okay, det var lige smuttet for mig - men det er da rart at de er ved at
komme efter det

Nu mangler de bare at få ansat en designer med lidt større nødder - og
ambitioner.

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-10-09 21:52

Brian skriver:

> Okay, det var lige smuttet for mig - men det er da rart at de er ved at
> komme efter det

LOL

> Nu mangler de bare at få ansat en designer med lidt større nødder - og
> ambitioner.

Så vidt jeg ved har der været et par kvindelige ind over ved Poloen -
jeg formoder at det er dem du efterlyser

Klaus

Fra : Brian

Dato : 27-10-09 23:05

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen

> Så vidt jeg ved har der været et par kvindelige ind over ved Poloen -
> jeg formoder at det er dem du efterlyser

Naa, en af drengern fra den sydlige afdeling i Ingolstadt

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-10-09 23:09

Brian skriver:

> Naa, en af drengern fra den sydlige afdeling i Ingolstadt

Nej tak, så kommer der bare det der diodeflimmerlys ind over det hele.

Det er sku nok at både "Pishat" og "Den gravide Golf" har det!

Havde for øvrigt en "Pishat blåmosjon" et døgs tid i sidste uge. Damn
den går langt på literen, men man kan også kun køre morfar i sådan en.
Der er ingen riv i den - ingen...

Okay, da jeg fik den havde den også kun gået 35 km.

Klaus

Fra : Brian

Dato : 27-10-09 23:34

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen

> Nej tak, så kommer der bare det der diodeflimmerlys ind over det hele.
>
> Det er sku nok at både "Pishat" og "Den gravide Golf" har det!

Pjat med dig, det ser frisk ud - hvis det ikke overdrives.

Den pæneste integrering af det findes dog i Insignia - det ser fint ud!

> Havde for øvrigt en "Pishat blåmosjon" et døgs tid i sidste uge. Damn
> den går langt på literen, men man kan også kun køre morfar i sådan en.
> Der er ingen riv i den - ingen...

Glæder mig at høre, at den nye bil har bragt lidt drengerøv tilbage i dig

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-10-09 06:21

Brian skriver:

> Glæder mig at høre, at den nye bil har bragt lidt drengerøv tilbage i dig

Det var også i sammenligning med Touran'en. 140 HK og 2 tons totaltvægt.
Alligevel var "blåmosjonen" sløv.

Den nye bil bare for dejlig. Jeg kan ikke mindes at have haft en bil jeg
er så glad for at sætte mig ind i for at køre. Selv med "blåmosjon"en
(og heraf gratis brændstof/kørsel) i indkørslen, tog jeg Golfen om
aftenen.

Klaus

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-10-09 22:53

Ib Jakobsen skriver:

> Den må du godt uddybe.

Holder du foran en væg og tænder lyset, ser du automatikken arbejde med
at justere højde.

Klaus

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 26-10-09 23:28

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Ib Jakobsen skriver:
>
> Holder du foran en væg og tænder lyset, ser du automatikken arbejde med
> at justere højde.

Det gør ikke alle. Heller ikke min.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Henrik B.

Dato : 26-10-09 23:43

> Det gør ikke alle. Heller ikke min.

Det eneste jeg kan forestille mig, er at du kører rundt med Xenon i
paraboler - som hos f.eks. ældre MB og Volvo?
På alle med de runde objektiver sker reguleringen i lygten..

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 26-10-09 23:49

Henrik B. skrev:

> Det eneste jeg kan forestille mig, er at du kører rundt med Xenon i
> paraboler - som hos f.eks. ældre MB og Volvo?

Lad os bare sige det er en Omega med fabriksmonteret xenon.

> På alle med de runde objektiver sker reguleringen i lygten..

Det gør det vist på alle. Hvor ellers?. Med mindre det er en Citroen.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Henrik B.

Dato : 26-10-09 23:56

> Det gør det vist på alle. Hvor ellers?. Med mindre det er en Citroen.

På nogle justeres kun klappen, mens andre justerer hele lygten...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-10-09 06:15

Ib Jakobsen skriver:

> Lad os bare sige det er en Omega med fabriksmonteret xenon.

Når den starter vipper lygterne lige op og ned.
Ellers er din lygtejustering i stykker.

No shit, jeg har set det hundredevis ag gange, enten når jeg selv har
kørt den, eller når min nu afdøde svigerfar, eller nu min svigermor
starter bilen for at køre!

Til gengæld ved jeg også at styringen til lytejustering har været
skiftet 2 gange nu.

Klaus

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 27-10-09 17:31

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Ib Jakobsen skriver:
>
> Når den starter vipper lygterne lige op og ned.
> Ellers er din lygtejustering i stykker.

Det må så være en fejl ved din svigermors Opel. Min gør det ikke. Og
hvad skulle den gøre det for?. Jo, det skulle være hvis den var tungt
læsset da den blev stoppet. Og lige skal finde sit nyt niveau.

Træder jeg op på træktøjet justerer den ned. Trykker jeg næsen ned så
justerer den lyset op. Faktisk har jeg prøvet at tage begge arme at
kontrolleret fordi jeg troede de var defekte.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Henrik B.

Dato : 27-10-09 18:47

> Det må så være en fejl ved din svigermors Opel. Min gør det ikke. Og hvad
> skulle den gøre det for?. Jo, det skulle være hvis den var tungt læsset da
> den blev stoppet. Og lige skal finde sit nyt niveau.

Nej, hvis den ikke gør det, er det en fejl/defekt. Årsagen til at den gør
det, er for at sikre at automatikken i lugten fungerer, så man ikke blænder
af pommern til, når man begynder at køre....

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 27-10-09 18:53

Henrik B. skrev:

> Nej, hvis den ikke gør det, er det en fejl/defekt. Årsagen til at den
> gør det, er for at sikre at automatikken i lugten fungerer, så man ikke
> blænder af pommern til, når man begynder at køre....

Nå, så siger vi det. Det virker efter hensigten. Den siger ikke noget på
info displayet. Den har ikke lagret noget fejlkoder nå man går ind i
systemet. Endelig har jeg aldrig set det på andre. Jeg har ingen grund
til at se det skulle være defekt.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Henrik B.

Dato : 27-10-09 19:03

> [...]
> info displayet. Den har ikke lagret noget fejlkoder nå man går ind i
> systemet. Endelig har jeg aldrig set det på andre. Jeg har ingen grund til

Så har du ikke set på andre Xenon-monterede biler, når de tænder for lyset.
For at gøre det nemmere for dig, når du næste gang kigger efter, så ses det
meget nemt på lyskeglen, hvis den er parkeret med fronten mod en mur.

Om din er defekt eller ej? Tjah, det er den første Xenon-monterede bil jeg
hører om, som ikke gør det. Og jeg har efterhånden prøvet en del...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 27-10-09 19:37

Henrik B. skrev:

> [...]
> lyset. For at gøre det nemmere for dig, når du næste gang kigger efter,
> så ses det meget nemt på lyskeglen, hvis den er parkeret med fronten mod

Det er netop mod egen port. Eller op mod naboens jeg ser det hver dag.

> Om din er defekt eller ej? Tjah, det er den første Xenon-monterede bil
> jeg hører om, som ikke gør det. Og jeg har efterhånden prøvet en del...

Jeg vælger at tro den ikke er defekt. Ud fra de kriterier jeg før skrev.
Men at den ikke gør det kan måske tilskrives at den har info-display der
blandt kræver man lige træder på bremsen, og kommer med alle andre
mulige fejl. Men jeg kan da en dag ved lejlighed rykke stikket af den
ene justering og se om den melder fejl.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Frank Leegaard

Dato : 27-10-09 22:56

Ib Jakobsen wrote:

> [...]
> med alle andre mulige fejl. Men jeg kan da en dag ved lejlighed rykke
> stikket af den ene justering og se om den melder fejl.

eller kører den op på et par mursten

--
/Frank

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 27-10-09 23:15

Frank Leegaard skrev:

> eller kører den op på et par mursten

Tror ikke det får en fejlmelding frem på displayet.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Frank Leegaard

Dato : 27-10-09 23:26

Ib Jakobsen wrote:

> Tror ikke det får en fejlmelding frem på displayet.

men forhåbentligt da lygterne til at justere.

--
/Frank

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 27-10-09 23:33

Frank Leegaard skrev:

> men forhåbentligt da lygterne til at justere.

Jamen det har jeg nævnt et par gange. Jeg kan vippe lygter via
testcomputer. Stiller jeg mig på træktøjet vipper den lygterne ned.
Lukker jeg hjelmen og sætter mig på fronten, så stiller den lyset op.
Piller jeg armene af regulatorerne ude ved hjulene og hæver og sænker
dem, så regulerer lyset med. Men alligevel dømmes det som defekt. Med
andre ord det virker ikke efter hensigten.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Frank Leegaard

Dato : 27-10-09 23:44

Ib Jakobsen wrote:

> [...]
> dem, så regulerer lyset med. Men alligevel dømmes det som defekt. Med
> andre ord det virker ikke efter hensigten.

Det er jo naturligt med skepsis. Det er jo en Opel. Opeler er som børn. Små
børn - små problemer. Små Opeler - små prob.............

--
/Frank

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-10-09 19:35

Ib Jakobsen skriver:

> Det må så være en fejl ved din svigermors Opel.

Nej, den gør det altid - udtagen, når justeringen er i stykker.....

Klaus

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 27-10-09 19:46

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Ib Jakobsen skriver:
>
> Nej, den gør det altid - udtagen, når justeringen er i stykker.....

Ud over den ikke vipper med lyset hvordan erfarer i der er fejl på?.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Henrik B.

Dato : 27-10-09 19:49

> Ud over den ikke vipper med lyset hvordan erfarer i der er fejl på?.

Som sagt tjekker elektronikken sig selv ved start. Er der fejl, vippes lyset
automatisk helt ned (nærlys bliver ca. 15 - 20 meter), og infodisplayet
melder lygtefejl.

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 27-10-09 19:59

Henrik B. skrev:

> Som sagt tjekker elektronikken sig selv ved start. Er der fejl, vippes
> lyset automatisk helt ned (nærlys bliver ca. 15 - 20 meter), og
> infodisplayet melder lygtefejl.

Er forstået. At den ikke vipper mener jeg ikke er en fejl. Vil mene den
ikke skal gøre det. Sætter jeg computeren på er der som sagt ingen
fejlkoder i egendiagnosen. Jeg kan oven i købet vippe med lygterne inde
fra programmet. Lyset vipper når jeg skruer niveauarmene af og flytter
dem op og ned. Vil mene det er bilmærke- og årgangsbestemt. Snarere end
en generel regel.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-10-09 19:50

Ib Jakobsen skriver:

> Ud over den ikke vipper med lyset hvordan erfarer i der er fejl på?.

Værkstedet (den bil koster kassen at holde kørende).

Klaus

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 27-10-09 20:03

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Ib Jakobsen skriver:
>
> Værkstedet (den bil koster kassen at holde kørende).

Så spørger jeg på en anden måde. Hvordan oplever i det ikke virker ud
over den ikke laver stuntet når i tænder lyset. Lygterne ikke
regulerer?. Den blænder/lyser ned i jorden?.

Det sidste er så ikke min erfaring. Men det er religion.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-10-09 20:05

Ib Jakobsen skriver:

> Så spørger jeg på en anden måde. Hvordan oplever i det ikke virker ud
> over den ikke laver stuntet når i tænder lyset. Lygterne ikke
> regulerer?. Den blænder/lyser ned i jorden?.

Jeg har kun oplevet at den ikke forsøger at regulere, når styringen er i
stykker.

Klaus

Fra : Henrik B.

Dato : 26-10-09 19:12

> [...]
> at nævne lygtevaskere. Inden vi ser på ting som automatisk justering, som

Nu er der jo som regel bælragende mørkt, når man henter sin nye bil - nej
vel?
Og man kigger som det første efter knappen til at klappe spejlene ind med -
nej vel?
Og man har lige en CD med, med MP3-musik på, så man kan afprøve radioen -
nej vel?
Og man bakker jo liiiige op mod nærmeste mur, for at tjekke baksensoren -
nej vel?

Nej, man vil hurtigst mulig ud og køre i sin splinter "nye" bil....
Der blev første gang reklameret over bilen allerede dagen efter
afhentning...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 26-10-09 22:23

Henrik B. skrev:

> Nu er der jo som regel bælragende mørkt, når man henter sin nye bil -
> nej vel?

Hvis man er lidt interesseret i hav man køber, så sætter de fleste sig
ind i tingene.

> [...]
> - nej vel?
> Og man bakker jo liiiige op mod nærmeste mur, for at tjekke baksensoren

Nej man tanker den heller ikke- Nej vel?

Nej, lad os bare sige dine briller er lidt farvet af du kender ham
personligt.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Henrik B.

Dato : 26-10-09 22:55

> Hvis man er lidt interesseret i hav man køber, så sætter de fleste sig ind
> i tingene.

Og hvis interessen netop ikke er så stor? Manden er netop ikke bilnørd, som
de fleste herinde. Det giver dog ikke en forhandler ret til at tage røven på
kunderne...

> Nej man tanker den heller ikke- Nej vel?

Hvad har det med noget at gøre?

> Nej, lad os bare sige dine briller er lidt farvet af du kender ham
> personligt.

Helt sikkert - og? Det betyder jo netop at jeg kender manden, og ved hvor
meget/lidt han går op i biler...

Det er jo ikke anderledes end de kunder som dagligt får bildt ting på ærmet,
når de er ude og handle fladskærms-TV...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-10-09 22:56

Ib Jakobsen skriver:

> Hvis man er lidt interesseret i hav man køber, så sætter de fleste sig
> ind i tingene.

Tjah, da jeg fik den nye slæde overdraget, var det med en grundig
gennemgang af alle funktioner.

Sjovt nok kendte jeg en del af funktionerne bedre end sælger.....

Klaus

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 26-10-09 23:33

Klaus D. Mikkelsen skrev:

> Tjah, da jeg fik den nye slæde overdraget, var det med en grundig
> gennemgang af alle funktioner.
>
> Sjovt nok kendte jeg en del af funktionerne bedre end sælger.....

Det er nok også det mest normale. At sælger følger til dørs og køber har
sat sig lidt ind i tingene.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Henrik B.

Dato : 26-10-09 23:44

> Det er nok også det mest normale. At sælger følger til dørs og køber har
> sat sig lidt ind i tingene.

Sjovt som du ved, hvordan den "normale" bilkøber er/gør! Du er vist vældig
farvet af at være omgivet af nørder...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 26-10-09 23:53

Henrik B. skrev:

> Sjovt som du ved, hvordan den "normale" bilkøber er/gør! Du er vist
> vældig farvet af at være omgivet af nørder...

Absolut ikke. Har som bekendt bare tidligere været i branchen. Men at
kalde mig en nørd er tæt på en fornærmelse. Jeg er end ikke medlem af
nogen mærkeklub. Eller dyrker bilen fanatisk. Kort sagt et det et
transportmiddel. Karusselmanden kører heller ikke karussel i sin fritid.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Henrik B.

Dato : 26-10-09 23:57

> Absolut ikke. Har som bekendt bare tidligere været i branchen. Men at
> kalde mig en nørd er tæt på en fornærmelse. Jeg er end ikke medlem af

Hvem taler om at du er en nørd?
Desuden er nørd i denne sammenhæng f.eks. folk som frekventerer bilfora og
nyhedsgrupper om emnet...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 27-10-09 00:02

Henrik B. skrev:

> Hvem taler om at du er en nørd?
> Desuden er nørd i denne sammenhæng f.eks. folk som frekventerer bilfora
> og nyhedsgrupper om emnet...

Skal vi ikke bare lade det ligge?. Det nærmer sig mudderkastning og har
ikke en skid med debatten at gøre.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Henrik B.

Dato : 27-10-09 07:13

> Skal vi ikke bare lade det ligge?. Det nærmer sig mudderkastning og har
> ikke en skid med debatten at gøre.

Det er din opfattelse, at der er mudderkastning. Prøv engang at læse, hvad
jeg egentlig skriver...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 27-10-09 17:49

Henrik B. skrev:

> Det er din opfattelse, at der er mudderkastning. Prøv engang at læse,
> hvad jeg egentlig skriver...

Det synes jeg nu også jeg gør. Du farver det bare det bare til din
fordel hele tiden.

F.eks skriver du:

"Jeg mener ikke at han så bilen, inden levering. "

Senere skriver du i samme indlæg:

"Nej! Han fik den så netop IKKE forevist! "

Du er ikke sikker?

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 27-10-09 08:05

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> wrote in message

> Hvis man er lidt interesseret i hav man køber, så sætter de fleste sig ind
> i tingene.

En ny bil i dag har massevis af små features, og man kan ikke forlange, at
en forbruger er i stand til at opdage alle manglerne, mens bilen stadig står
i butikken. Især da ikke, når forbrugeren på forhånd har bedt om en bestemt
model, og derfor må formode, at det også er den, han får.

I øvrigt er der en grund til, at man har 2 års reklamationsret, og når køber
oven i købet allerede har reklameret dagen efter, står han særdeles stærkt.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 26-10-09 19:24

Ib Jakobsen skrev:
> [...]
> ikke at nævne lygtevaskere. Inden vi ser på ting som automatisk
> justering, som så kræver lidt indsigt at afsløre.

Den FH12 jeg kørte i havde de små runde linser der bruges til Xenon og
den havde lygtevaskere. Niveauregulering sker ved at hele bilen
reguleres. (bagaksel højdereguleres konstant.)

Men den havde altså ikke Xenon.

Jeg ved ikke om det er almindeligt at lave det på den måde på personbiler.

Men er det det skal du faktisk være ekspert, eller spørge ind til det,
for at opdage forskellen på den bil du står og kigger på i forretningen.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 26-10-09 22:29

Finn Guldmann skrev:

> Jeg ved ikke om det er almindeligt at lave det på den måde på personbiler.

Jo, det er faktisk lovkrav til biler med xenon.

> Men er det det skal du faktisk være ekspert, eller spørge ind til det,
> for at opdage forskellen på den bil du står og kigger på i forretningen.

Lad os bare sige de fleste savler over at få xenonlygter. Lige som så
meget andet udstyr. Og viser stor interesse. At man så først dagen efter
opdager at den bil man står med ikke har det er altså ens egen fejl.Der
er så mange aspekter til forskel at man ikke kan undgå det. Han kunne
lige så godt have været kommet hjem med en med kassetteafspiller. Og så
først opdage det dagen efter.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Henrik B.

Dato : 26-10-09 22:59

> Lad os bare sige de fleste savler over at få xenonlygter.

Det gør manden ikke! Han havde hørt at det var bedre end alm. lygter, derfor
ville han have det - og forventede at få det. Han havde dog ikke kendskab
til, hvordan man ser forskel! Det er han så i dag...

> Og viser stor interesse.

Du drager KÆMPE konklusioner på andres vegne! Prøv engang at forestille dig,
at andre mennesker måske går op i andet, end lige netop dit snævre univers!

>At man så først dagen efter opdager at den bil man står med ikke har det er
>altså ens egen fejl.

Vor herre til hest mand!

> Der er så mange aspekter til forskel at man ikke kan undgå det. Han kunne
> lige så godt have været kommet hjem med en med kassetteafspiller. Og så
> først opdage det dagen efter.

Han opdagde - som det nævnes - at noget var galt, på turen hjem, hvor netop
radioen ikke ville afspille MP3-filer...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 26-10-09 23:40

Henrik B. skrev:

> Du drager KÆMPE konklusioner på andres vegne! Prøv engang at forestille
> dig, at andre mennesker måske går op i andet, end lige netop dit snævre
> univers!

Spar på udråbstegnene. Mit univers er ikke snævert. Hvordan drager du
den konklusion?.

> Vor herre til hest mand!

Ja, på det niveau bliver det svært. Husk du er er i offentlig gruppe. Så
vi stopper bare her hvis du ønsker. Men svar lige på det med mit snævre
univers.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Henrik B.

Dato : 26-10-09 23:46

> Spar på udråbstegnene. Mit univers er ikke snævert. Hvordan drager du den
> konklusion?.

I forhold til hvordan andre mennesker gør og agerer, og hvad de måtte have
af viden og interesser, så er dit univers snævert. At det ikke forhindrer
dig i at drage konklusioner på andres vegne, er så betænkeligt...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 26-10-09 23:56

Henrik B. skrev:

> [...]
> have af viden og interesser, så er dit univers snævert. At det ikke
> forhindrer dig i at drage konklusioner på andres vegne, er så

Kald det branchekendskab og erfaring i stedet. Og så gør min alder også
lidt i den sammenhæng.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 27-10-09 00:54

Ib Jakobsen skrev:
> Kald det branchekendskab og erfaring i stedet. Og så gør min alder også
> lidt i den sammenhæng.

Og hvor mange bilkøbere har lige været inde i din branche, og draget sig
samme - store - erfaring med biler som dig? Nej vel?

Du laver en af de mest almindelige menneskelige fejl; Du regner med at
de fleste er som du er.

Bortset fra nogle få basale ting, så som at blive født, dø, trække
vejret, spise og komme af med det igen, er vi faktisk alle ret forskellige.

Så du kan ikke regne med at fordi du gør det eller det på den måde gør
alle, eller de fleste, det også på den måde.

Fra : Henrik B.

Dato : 27-10-09 07:14

"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> samme - store - erfaring med biler som dig? Nej vel?
>
> Du laver en af de mest almindelige menneskelige fejl; Du regner med at de

Netop!

> [...]
>
> Så du kan ikke regne med at fordi du gør det eller det på den måde gør
> alle, eller de fleste, det også på den måde.

Nu må vi se, om du fik det forklaret på en mere forståelig måde.

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 27-10-09 16:58

Finn Guldmann skrev:

> Og hvor mange bilkøbere har lige været inde i din branche, og draget sig
> samme - store - erfaring med biler som dig? Nej vel?

Argh, hold nu op. vi snakker ikke om højt videnskabelige ting. Det er
noget der har været på markedet i over til (xenon lys). Men hvis jeg
sammen fatter hele denne historie, så er det noget med vi skulle sige
det var synd for køber, og så stene forhandleren. Næ, var der ikke noget
med det blev nævnt at manden "impulskøber"?. Men stadig ikke sagt at
forhandleren har et ansvar. Det har han. Men nogle basale krav til køber
må man forvente når man har et kørekort og vil færdes på vejene.

> Du laver en af de mest almindelige menneskelige fejl; Du regner med at
> de fleste er som du er.

Absolut nej. Faktisk er der mange der ved mere om biler end jeg. Det
indrømmer jeg blankt. Men basal viden har jeg.

> Bortset fra nogle få basale ting, så som at blive født, dø, trække
> vejret, spise og komme af med det igen, er vi faktisk alle ret forskellige.

Ja, og hurra for det.

> Så du kan ikke regne med at fordi du gør det eller det på den måde gør
> alle, eller de fleste, det også på den måde.

Næ, det har jeg vist heller ikke ytret.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 27-10-09 18:49

Ib Jakobsen skrev:
> [...]
> forhandleren har et ansvar. Det har han. Men nogle basale krav til køber
> må man forvente når man har et kørekort og vil færdes på vejene.

Det blev nævnt at han er kendt for at impulskøbe, men ikke at dette
bilkøb også var det. I og med at han har været inde på en hjemmeside og
kigge sig den bil ud han gerne vil have får man tanken at dette bilkøb
ikke var et impulskøb.

Nu har jeg ingen planer om at købe Fård.

Men hvis det skulle være og jeg havde udset mig en Focus Ghia Collection
som værende i stand til at leve op til mine krav, er det da ikke
ensbetydende med at jeg fik sat mig ind i forskellem mellem en Focus
Ghia og en Focus Ghia Collection, så jeg kunne imødegå og påvise fejl i
de oplysninger forhandleren kom med når han ville prange mig en gammel
model på ærmet.

> Absolut nej. Faktisk er der mange der ved mere om biler end jeg. Det
> indrømmer jeg blankt. Men basal viden har jeg.

Det har intet at gøre med hvor meget og hvor lidt du ved om biler. Men
er det problem der opstår når du, ligesom flertallet af befolkningen,
går ud fra at sådan som du er og sådan som du vil have det, er (/har) de
fleste (det).

Ligesom de fleste andre, putter du folk i nogle, af dig definerede
kasser, og handler mere udfra hvad der står på kassen end hvad de
enkeltindivider du har puttet i kassen kan/vil/tror/tænker.

> Ja, og hurra for det.

Enig. Livet ville s*u være kedelig hvis vi alle var ens.

Men ikke destromindre er det det der er mange der forsøger at gøre os.

> Næ, det har jeg vist heller ikke ytret.

Men det kan læses udfra det du skriver.

Men bare rolig, du er blandt et flertal når du gør det. Og regner vi
efter en anden målestok om at det flertallet gør er det der er normalt,
kan du endda betragte det du gør som normalt.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 27-10-09 19:31

Finn Guldmann skrev:

> [...]
> bilkøb også var det. I og med at han har været inde på en hjemmeside og
> kigge sig den bil ud han gerne vil have får man tanken at dette bilkøb

Nej og derfor kan han heller ikke være helt uvidende om biler og
mekanik. Men det ene øjeblik har han set bilen i virkeligheden. Det
næste ikke. Hvad skal man tro?.

> Nu har jeg ingen planer om at købe Fård.

Heller ikke her. Men det er en helt anden historie.

> [...]
> Ghia og en Focus Ghia Collection, så jeg kunne imødegå og påvise fejl i
> de oplysninger forhandleren kom med når han ville prange mig en gammel

Og der falder hamsteren ned af hjulet. Hvorfor vælge den dyre model når
man ikke ved hvad forskellen er og skal bruges til?.

> [...]
> er det problem der opstår når du, ligesom flertallet af befolkningen,
> går ud fra at sådan som du er og sådan som du vil have det, er (/har) de

Nej nej og atter nej. Jeg forventer ikke at alle er som jeg. Eller ved
det samme som jeg.

> Ligesom de fleste andre, putter du folk i nogle, af dig definerede
> kasser, og handler mere udfra hvad der står på kassen end hvad de
> enkeltindivider du har puttet i kassen kan/vil/tror/tænker.

Nej, jeg putter ikke folk i kasser og dømmer dem på forhånd. Ikke mere
en du gør ved mig her. Men lidt forventninger til sine medmennesker har
jeg da. Er der ikke noget med lastbilchauffører har overskæg, hængerøv i
bukserne, sorte træsko og idet hele taget kører som vejene tilhører dem?
Bemærk smiley.

> Enig. Livet ville s*u være kedelig hvis vi alle var ens.
>
> Men ikke destromindre er det det der er mange der forsøger at gøre os.

Hus forbi her, desværre.

> Men det kan læses udfra det du skriver.

Nu kan ting læses på mange måder. Jeg vil også bare have lov til at ytre
mig i et frit forum. Prøv igen.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 27-10-09 20:02

Ib Jakobsen skrev:
> Nej og derfor kan han heller ikke være helt uvidende om biler og
> mekanik. Men det ene øjeblik har han set bilen i virkeligheden. Det
> næste ikke. Hvad skal man tro?.

At du har været inde på en hjemmeside og kigget dig frem til at den og
den model har det du gerne vil have i din bil er altså ikke det samme
som at du har sat dig ind i bilens teknik så meget at du kan genkende
den på gaden, eller hos forhandleren.

Du ved blot at den bestemte model skal hedde det og det for at svare til
det du har set på nettet.

> Og der falder hamsteren ned af hjulet. Hvorfor vælge den dyre model når
> man ikke ved hvad forskellen er og skal bruges til?.

Måske fordi man stopper når man har fundet den model der lever op til
ens ønsker. Og ikke fortsætter med at sætte sig ind i specifikationerne
på samtlige versioner af produktet.

> Nej nej og atter nej. Jeg forventer ikke at alle er som jeg. Eller ved
> det samme som jeg.

Men det afholder dig ikke fra at mene at sådan og sådan gør folk da?

> [...]
> jeg da. Er der ikke noget med lastbilchauffører har overskæg, hængerøv i
> bukserne, sorte træsko og idet hele taget kører som vejene tilhører dem?

Alle, stort set (jeg kender ingen der ikke gør), putter andre mennesker
i kasser. Vi har så forskellig antal kasser vi kan håndtere.

> Hus forbi her, desværre.

Kan du ikke søge arbejde ved det offentlige?

Hos dem er det den almindelige måde at gøre tingene på.

Har dd endda fået at vide at de får instruktion i at bruge kasser for at
gøre deres egen arbejdsdag lettere.

Det er desværre så ikke det samme som at det også bliver lettere for dem
de har med at gøre. Nærmest tværtimod. Men det er en helt anden historie.

> Nu kan ting læses på mange måder. Jeg vil også bare have lov til at ytre
> mig i et frit forum. Prøv igen.

Ingen, allerfald ikke jeg, fornægter din ret til at skrive som det
passer dig. Du bliver blot nødt til at acceptere at det du skriver måske
ikke altid opfattes som du mente det da du skrev det.

Nogen kan så håndtere den situation uden at gøre sig klar til en tur i
"mudderet" (ser ud til du kan), andre kan ikke.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 27-10-09 21:29

Finn Guldmann skrev:

> Kan du ikke søge arbejde ved det offentlige?
>
> Hos dem er det den almindelige måde at gøre tingene på.
>
> Har dd endda fået at vide at de får instruktion i at bruge kasser for at
> gøre deres egen arbejdsdag lettere.

Straks tænker alle på kasser er firekantede. På den måde er min hverdag
så langt fra dette. De emner jeg beskæftiger med er som regel runde og
aflange.

> Ingen, allerfald ikke jeg, fornægter din ret til at skrive som det
> passer dig. Du bliver blot nødt til at acceptere at det du skriver måske
> ikke altid opfattes som du mente det da du skrev det.

Det har jeg heller ikke noget imod. Så længe det jeg skriver ikke
misforståes med vilje. Og det gjorde du ikke.

> Nogen kan så håndtere den situation uden at gøre sig klar til en tur i
> "mudderet" (ser ud til du kan), andre kan ikke.

Tak.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 27-10-09 00:48

Ib Jakobsen skrev:
> Jo, det er faktisk lovkrav til biler med xenon.

Det jeg mente var om det er normalt at bruge samme lygtehus til Xenon og
til non-Xenon lygter?

Ikke at der skal niveaureguleres. Det ved jeg godt, det er derfor jeg
nævner at hele bilen bruges til det.

Skal

Fra : Henrik B.

Dato : 27-10-09 07:16

> Det jeg mente var om det er normalt at bruge samme lygtehus til Xenon og
> til non-Xenon lygter?

Det er efterhånden ved at være normalt, at man gør det. Det går på mange
biler ud over halogen-lyset...

Det er nok tæt på realiteternes verden.

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Armand

Dato : 27-10-09 14:40

Ib Jakobsen skrev:

> [...]
> afviger fra almindelige halogen. For ikke at tale om farven. Ja, for
> ikke at nævne lygtevaskere. Inden vi ser på ting som automatisk

Automatisk justering er jo ikke en indikation af xenon. Min 206'ers
H7-lygter justerer sig da også!

--
Armand.

Fra : Brian

Dato : 27-10-09 15:20

> Automatisk justering er jo ikke en indikation af xenon. Min 206'ers
> H7-lygter justerer sig da også!

Jow det er, for du finder ikke en bil med originalt xenon, _uden_ at der er
noget aut. justering forbundet.

At din 206'er, og flere andre biler, har aut. justering, gør ikke Ib's
udsagn mindre korrekt.

/Brian

Fra : Armand

Dato : 27-10-09 16:25

Brian skrev:

> Jow det er, for du finder ikke en bil med originalt xenon, _uden_ at der
> er noget aut. justering forbundet.
>
> At din 206'er, og flere andre biler, har aut. justering, gør ikke Ib's
> udsagn mindre korrekt.

Til gengæld er testen ubrugelig omkring subj: Køber kunne sagtens have
købt en bil uden xenon og alligevel tro det fordi H7-lygterne justerede
sig synligt under brug (á 206'eren)!

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 27-10-09 17:06

Armand skrev:

> Til gengæld er testen ubrugelig omkring subj: Køber kunne sagtens have
> købt en bil uden xenon og alligevel tro det fordi H7-lygterne justerede
> sig synligt under brug (á 206'eren)!

Armand, du læser kun det du vil. Jeg siger også at man kan se det på den
måde de tænder på. De tænder med et smæk. Og slukker lige så hurtigt.
"Jamen det kan man ikke se når man henter bilen" lyder argumentet. Det
kunne jo også have været tusmørkt, genspejling i en rude eller andet den
lyste mod.
Du går under dit niveau.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Frank Leegaard

Dato : 27-10-09 18:03

Ib Jakobsen wrote:

> [...]
> hurtigt. "Jamen det kan man ikke se når man henter bilen" lyder
> argumentet. Det kunne jo også have været tusmørkt, genspejling i en

og nu gætter du vildere end det vilde.

--
/Frank

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-10-09 19:38

Ib Jakobsen skriver:

> De tænder med et smæk.

Mange af dem tænder nærmest i 2 trin.

Klaus

Fra : Henrik B.

Dato : 27-10-09 19:42

> Ib Jakobsen skriver:

> Mange af dem tænder nærmest i 2 trin.

Jep, der kommer først en MEGET kraftig spænding, for at tænde lysbuen.
Derefter skrues der ned for spændingen, hvor den lavere konstante spænding
tager over...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 27-10-09 19:50

Henrik B. skrev:

> [...]

Gør de ikke alle det?. Ud fra det du skriver her under.

> Jep, der kommer først en MEGET kraftig spænding, for at tænde lysbuen.
> Derefter skrues der ned for spændingen, hvor den lavere konstante
> spænding tager over...

Præcis. Og sker det om mod noget der kan reflektere, så vil mange tænke
"hov hvad skete der lige" ud fra det blink der kommer. Mener at have
læst der kræves 23.000v for at tænde lysbuen.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Erik B. Hansen

Dato : 28-10-09 15:13

Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk> wrote in news:4ae740f0$0$269$14726298
@news.sunsite.dk:

[..]
> Præcis. Og sker det om mod noget der kan reflektere, så vil mange tænke
> "hov hvad skete der lige" ud fra det blink der kommer.

... og hvis blinket ikke kommer - bemærker man det så?

--
vh, Erik BH

Fra : Armand

Dato : 27-10-09 21:39

Ib Jakobsen skrev:

> [...]
> "Jamen det kan man ikke se når man henter bilen" lyder argumentet. Det
> kunne jo også have været tusmørkt, genspejling i en rude eller andet den

Ikke mit niveau som flueknepper og hér ville jeg lige fange dig i det
med niveaureguleringen!

Du ved også hvor tit jeg har efterlyst folks fingerspitzengefühl: Hr.
almindelig, og især hans kone, fatter alt for ofte nada omkring bilen og
den reaktioner(*). Så at forvente at alle og enhver sanser lysvirkningen
(eller som her. manglen på samme) fra Xenon er ønsketænkning!

(*):
En tante ved en familiesammenkomst:
"nå ja, du har jo også Peugeot - Kan du ikke fortælle mig hvad det er
for en rød lampe der har lyst i min i den sidste uges tid"
Rød lampe? = Og det VAR olielampen - Men heldigvis dækker dén
oliestanden og ikke -trykket på sådan en 306'er!

--
Armand.

Fra : Brian

Dato : 27-10-09 17:10

> Til gengæld er testen ubrugelig omkring subj: Køber kunne sagtens have
> købt en bil uden xenon og alligevel tro det fordi H7-lygterne justerede
> sig synligt under brug (á 206'eren)!

Men det ændrer ikke på at aut. justering er en ufravigelig indikation af
xenon lygter.

Det er forøvrigt spøjst at Peugeot har ofret aut. lygtejustering på 206. Jeg
har endnu aldrig set en med org. xenon. Er din 206 en kampagnemodel med
ekstra guf, inden 207 kom på markedet ?

/Brian

Fra : Armand

Dato : 27-10-09 22:07

Brian skrev:

> [...]
> Jeg har endnu aldrig set en med org. xenon. Er din 206 en kampagnemodel
> med ekstra guf, inden 207 kom på markedet ?

Nu er det vist dig der ikke læser:
206'eren har IKKE Xenon, men H7 (og ja, jeg hár set efter qua et par
pære-udskiftninger!) - men forlygterne justere sig tydeligt ved opstart
og blænder ligeledes tydeligt ned ved stilstand. Ergo Aut. justering er
ikke et entydigt tegn på Xenon :-|

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 27-10-09 22:34

Armand skrev:

> [...]
> pære-udskiftninger!) - men forlygterne justere sig tydeligt ved opstart
> og blænder ligeledes tydeligt ned ved stilstand. Ergo Aut. justering er

Se det i øjnene. Lærlingen gaflede dine Xenonlygter da han klargjorde.
Eller også har den været donorbil lige som den Ford det hele handler om.

Gad vide hvorfor den havde stået så længe på lager. Den er populær og
har den rette farve. Importørerne plejer ellers være flinke til de ikke
bliver overgemt.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Brian

Dato : 27-10-09 23:09

> [...]
> blænder ligeledes tydeligt ned ved stilstand. Ergo Aut. justering er ikke

Det skriver jeg heller ikke. Jeg skriver at det er en ufravigelig
_indikation_ af xenon lygter - ufravigelig fordi systemet _skal_ være der,
ved org. xenon.

Det havde selvfølgelig været sjovere, hvis jeg skrev det som du troede du
læste

/Brian

Fra : Armand

Dato : 27-10-09 23:53

Brian skrev:

> [...]
> der, ved org. xenon.
>
> Det havde selvfølgelig været sjovere, hvis jeg skrev det som du troede

Tror nu nok jeg læste rigtigt og kan nu se at du mener "- - - ved(!)
xenon-lygter"!

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 27-10-09 17:02

Brian skrev:

> Jow det er, for du finder ikke en bil med originalt xenon, _uden_ at der
> er noget aut. justering forbundet.
>
> At din 206'er, og flere andre biler, har aut. justering, gør ikke Ib's
> udsagn mindre korrekt.

Tak.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Frank Leegaard

Dato : 27-10-09 18:02

Armand wrote:

> Automatisk justering er jo ikke en indikation af xenon. Min 206'ers
> H7-lygter justerer sig da også!

Det er sgu da også kun for en bilnørd at aut, justering af lygter skulle
være indikator på Xenon. I anskuer verden totalt ud fra egen næsetip.

--
/Frank

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 27-10-09 18:04

Frank Leegaard skrev:

> Det er sgu da også kun for en bilnørd at aut, justering af lygter skulle
> være indikator på Xenon. I anskuer verden totalt ud fra egen næsetip.

Hold mig uden for. Jeg nedtoner netop dette.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Frank Leegaard

Dato : 27-10-09 18:20

Ib Jakobsen wrote:

> Hold mig uden for. Jeg nedtoner netop dette.

Nuvel. Men at tro at hr. og fru DK, kan se og kende forskel på alt jeres
(vores udstyr, er da en navlepillende anskuelse.

Har i aldrig oplevet at man fortæller med begejstring om det nyeste nye på
bilen, og halvdelen af frokostrummet på jobbet, er tomme i blikket?

--
/Frank

Fra : Brian

Dato : 27-10-09 18:24

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Nuvel. Men at tro at hr. og fru DK, kan se og kende forskel på alt jeres
> (vores udstyr, er da en navlepillende anskuelse.

Det er jeg såmænd enig i. Har man ikke interessen, opdager man aldrig en
skid.

> Har i aldrig oplevet at man fortæller med begejstring om det nyeste nye på
> bilen, og halvdelen af frokostrummet på jobbet, er tomme i blikket?

Jow - men det er jo den perfekte anledning til en lille demonstration af
alle lyksalighederne

/Brian

Fra : Frank Leegaard

Dato : 27-10-09 19:05

Brian wrote:

> Det er jeg såmænd enig i. Har man ikke interessen, opdager man aldrig
> en skid.

> Jow - men det er jo den perfekte anledning til en lille demonstration
> af alle lyksalighederne

Ahr .. Den slags gider jeg nu ikke.

Det var sådan noget man gad som 19 årig.

--
/Frank

Fra : Brian

Dato : 27-10-09 20:13

> Ahr .. Den slags gider jeg nu ikke.

Uhh nej, det er skam heller ikke fordi jeg har lyst - jeg gør det for at
hjælpe mine medmennesker

> Det var sådan noget man gad som 19 årig.

Jeg er 28, og lige så teknik-liderlig som da jeg var 19.

/Brian

Fra : Armand

Dato : 27-10-09 21:59

Brian skrev:

> Uhh nej, det er skam heller ikke fordi jeg har lyst - jeg gør det for at
> hjælpe mine medmennesker

> Jeg er 28, og lige så teknik-liderlig som da jeg var 19.

Det er jeg i grunden også, men da jeg kiggede på 206'eren, var det
primært ud fra alder/pris i.f.t. andre på markedet. Men den var
annonceret som "S-line" og klerken nævnte også dén detalje med en kort
forklaring om "ekstra udstyr, bl.a. aircondition og indfarvede spejle og
kofangere". Først efter købet fulgte jeg op på hvilke detaljer der ialt
var indholdt i "udstyret" og lod mig yderligere overraske af andre
detaljer der med tiden er blevet elementære, såsom bakgear-automatik på
bagrudeviskeren; "walk home" -lys; auto-tænd af radione sammen med
central-låsen m.fl. Så trods min uvidenhed blev JEG ikke snydt!

Forøvrigt var jeg heller ikke opmærksom på en så væsentlig detalje som
ESP

--
Armand.

Fra : Rasmus Bojsen

Dato : 28-11-09 22:28

Frank Leegaard skrev:

> Jeg tror ikke at over 20% af den danske befolkning ville kunne se hvorvidt
> en bil har Xenon eller ej.
>
> Da slet ikke ved ordensmagten.

Jeg må give dig ret - og det samme gør retten åbenbart også.

her er et link til en artikel fra dagens avis - omtalende en retssag,
hvor en forhandler blev dømt til at betale for eftermontering af xenon.

http://peecee.dk/upload/view/206705

Fra : Henrik B.

Dato : 26-10-09 18:10

> [...]
> have mere. At han ikke har set at den mangler Xenonlygter gør jo at manden

Helt forkert! Køber kom netop for at købe en Ford Focus "Collection" - som
set på Fords Hjemmeside...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 26-10-09 19:02

> [...]

> have mere. At han ikke har set at den mangler Xenonlygter gør jo at manden

Det kræver jo at manden er opmærksom på at Xenonlygter er standardudstyr på
de seneste modeller (jeg går ud fra at det er det du mener)?

Ikke alle farer i internettet, når de skal købe bil.

--
Per

Fra : Henrik B.

Dato : 26-10-09 19:13

"Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> skrev i meddelelsen

> Det kræver jo at manden er opmærksom på at Xenonlygter er standardudstyr
> på de seneste modeller (jeg går ud fra at det er det du mener)?

Det var en del af den udstyrsmodel han gik efter (standard på
Collection-modellen). Men hvem helv**** ser at det ikke er Xenon, når man
afhenter bilen i fuld dagslys?

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 26-10-09 22:35

Per Henneberg Kristensen skrev:

> Det kræver jo at manden er opmærksom på at Xenonlygter er standardudstyr
> på de seneste modeller (jeg går ud fra at det er det du mener)?
>
> Ikke alle farer i internettet, når de skal købe bil.

Det gjorde købe så, for se hvad Henrik skrev i andet indlæg:
Citat
> Det er netop dét der skete. Der blev forspurgt på en konkret udstyrsmodel (Collection), som kunden havde fundet på Ford.dk

Citat slut

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Brian

Dato : 26-10-09 22:41

> [...]

> på de seneste modeller (jeg går ud fra at det er det du mener)?
>
> Ikke alle farer i internettet, når de skal købe bil.

Det er ret tydeligt i artiklen, og faktisk et helt cenralt punkt, at manden
er meget opmærksom på hvad han ønsker.

/Brian

Fra : Henrik B.

Dato : 26-10-09 23:05

"Brian" <nej@tak.du> skrev i meddelelsen

> Det er ret tydeligt i artiklen, og faktisk et helt cenralt punkt, at
> manden er meget opmærksom på hvad han ønsker.

Det er også grunden til at Bøje & Brøchner taber i Byretten! Han har en
udskrift med, hvoraf Collection-modellens udstyr fremgår. Og sælger
bekræfter at den bil han har holdende (forment ikke i udstillingen), er med
det angivne udstyr. Han fortæller måske ikke nødvendigvis at det ikke er en
Collection (det er en Ghia), men han siger at den bil han har, er med netop
dét udstyr...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Tom Jensen

Dato : 27-10-09 03:27

> [...]
> med det angivne udstyr. Han fortæller måske ikke nødvendigvis at det ikke
> er en Collection (det er en Ghia), men han siger at den bil han har, er

hej henrik.

surt for din kammerat.

men vil du ikke godt lade være med at bare skrive collection model, der er
ikke bare en focus collection .

der er focus ambiente (laveste udstyrs model)

der er focus trend.

der er trend collection ( jeg har selv en i 2007 model)

der er focus sport ( dem er der ikke solgt mange af i danmark , så den er
meget sjælden)

der er focus ghia.

så er der ghia collection ,som nok var den model han gerne ville have haft.
jeg sad lige og kiggede de brochure igennem jeg har og den har nemlig det
udstyr ,xenon,foldbare,sidespejle,sony mp3 radio .

der er focus titanium ( den nu med allermest udstyr)

den han så har fået er "kun" en gammel ghia model, det kan også ses på
billedet i ekstra bladet at den har ghia mærket ved bagdøren.

har han iøvrigt selv fået sat det ekstra udstyr på bilen som den fremstår
med på billedet , eller var den sådan da han købte den( jeg tænker på anden
forkofanger underlæbe,fælge,indfarvet plade rundt om tågelygter.

mvh
tom jensen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-10-09 06:19

Tom Jensen skriver:

> så er der ghia collection ,som nok var den model han gerne ville have haft.
> jeg sad lige og kiggede de brochure igennem jeg har og den har nemlig det
> udstyr ,xenon,foldbare,sidespejle,sony mp3 radio .

Hvilken årgang brochure?

> den han så har fået er "kun" en gammel ghia model, det kan også ses på
> billedet i ekstra bladet at den har ghia mærket ved bagdøren.

Er du Ford kender?

> har han iøvrigt selv fået sat det ekstra udstyr på bilen som den fremstår
> med på billedet , eller var den sådan da han købte den( jeg tænker på anden
> forkofanger underlæbe,fælge,indfarvet plade rundt om tågelygter.

Se det var interessant. Er det noget der er kommet fra 2007 til 2009/10
modellen?

Klaus

Fra : Tom Jensen

Dato : 27-10-09 12:54

> Tom Jensen skriver:

> Hvilken årgang brochure?

-----

det var en brochure over 2007 modellen.
de lavede trend collection og ghia collection fra omkring foråret 2007 hvor
de smid meget mere udstyr i inden den nye faceliftede focus kom på gaden i
2008 .

-----

> Er du Ford kender?

----

jeg kender lidt til udstyrs versionerne i focus da jeg er på den anden focus
og da jeg købte den sidste tjekkede jeg meget om hvilken udstyr der var på
de forskellige udstyrsmodeller.
jeg endte så med at købe en 1 år gammel ,focus 2007 1.6 stationcar i trend
collection modellen.jeg ville gerne have haft en ghia collection model men
dem var der ikke så mange brugte til salg af .

mvh tom

Fra : Henrik B.

Dato : 27-10-09 07:18

"Tom Jensen" <t-j@adslhome.dk> skrev i meddelelsen

> surt for din kammerat.

Jep.

> så er der ghia collection ,som nok var den model han gerne ville have
> haft. jeg sad lige og kiggede de brochure igennem jeg har og den har
> nemlig det udstyr ,xenon,foldbare,sidespejle,sony mp3 radio .

Jep, Ghia Collection it is...

> den han så har fået er "kun" en gammel ghia model, det kan også ses på
> billedet i ekstra bladet at den har ghia mærket ved bagdøren.

Ok.

> har han iøvrigt selv fået sat det ekstra udstyr på bilen som den fremstår
> med på billedet , eller var den sådan da han købte den( jeg tænker på
> anden forkofanger underlæbe,fælge,indfarvet plade rundt om tågelygter.

Han har selv fået nogle ting eftermonteret - dog ikke høs Bøje & Brøchner,
qua deres opførsel fra dag ét (efter salget).

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Brian

Dato : 27-10-09 09:56

> Han har selv fået nogle ting eftermonteret

Og alligevel skal vi tro på, at manden ikke interesserer sig synderligt for
biler, og tilhøret dertil ?

/Brian

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 27-10-09 11:13

"Brian" <nej@tak.du> wrote in message

> Og alligevel skal vi tro på, at manden ikke interesserer sig synderligt
> for biler, og tilhøret dertil ?

Jeg kender mennesker, der har en stærk præference for at købe ting, ALENE
fordi de er dyrere / fordi andre siger, de er bedre osv. Det vil sige den
slags mennesker, der vælger 19" fælge, alene fordi de er en tomme større end
18".

Er det så unormalt?

Fra : Brian

Dato : 27-10-09 12:16

"Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> slags mennesker, der vælger 19" fælge, alene fordi de er en tomme større

Et eller andet sted, er det vel unormalt at købe udfra hvad andre mener man
skal købe, istedet for selv at danne sig en mening - men jeg kender også den
slags mennesker.

At få stylet bilen, er ikke det samme som at vælge 19" kontra 18". Når du er
ude at købe fælge til bilen, forsøger sælgeren (typisk) at sælge dig lidt
mere, end du egentlig kom efter - f.eks at gå fra 18" til 19".
Det er sjældent at de i samme ombæring spørger, om de ikke lige skal sælge
dig lidt styling samtidig. Der skal lidt interesse til, før man skifter den
slags.

/Brian

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 27-10-09 13:19

> Et eller andet sted, er det vel unormalt at købe udfra hvad andre mener
> man skal købe, istedet for selv at danne sig en mening - men jeg kender
> også den slags mennesker.

Det er måske irrationelt - men derfra og til at mene, at det er unormalt, er
der jo lang vej.

Jeg konstaterer bare, at masser af mennesker agerer sådan, og det er vel
sagtens en af grundene til, at lovgivningen tager højde for det.

Fra : Brian

Dato : 27-10-09 15:26

"Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Det er måske irrationelt - men derfra og til at mene, at det er unormalt,
> er der jo lang vej.

Nææ, for unormalt er jo selvsagt alt der afviger fra det normale.

Kigger jeg rundt på den danske bilpark, kan jeg se at flertallet køber bil
efter egne behov, og ikke naboens.

> Jeg konstaterer bare, at masser af mennesker agerer sådan, og det er vel
> sagtens en af grundene til, at lovgivningen tager højde for det.

Sikkert, men fra at man er beskyttet i juridisk forstand, og så til at
fralægge sig sit personlige ansvar for hvad man gør, er der langt - det
troede jeg ihvertfald.

/Brian

Fra : Henrik B.

Dato : 27-10-09 16:17

"Brian" <nej@tak.du> skrev i meddelelsen

> Og alligevel skal vi tro på, at manden ikke interesserer sig synderligt
> for biler, og tilhøret dertil ?

"Tro" ka' du sgu gøre i kirken om søndagen. Vil du have noget uddybet, kan
du jo kontakte manden.
Faktum er, at Bøje & Brøchner er nogle fuskerrøve, hvilket han nu har
rettens ord for...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Brian

Dato : 27-10-09 17:23

> "Tro" ka' du sgu gøre i kirken om søndagen.

Lige over Henrik - dine fakta ændrer sig jo fra dag til dag.

Helt objektivt - kender du nogen der klistrer ekstra pyntegenstande på deres
bil, men som egentlig er ligeglad med biler ?

> Vil du have noget uddybet, kan du jo kontakte manden.

Naa, han er (om muligt) endnu mere farvet end du er.

> Faktum er, at Bøje & Brøchner er nogle fuskerrøve, hvilket han nu har
> rettens ord for...

Jeg har skrevet flere gange at jeg er enig i at forhandleren er ude at
skide - så langt er vi stadig enige.

/Brian

Fra : Henrik B.

Dato : 27-10-09 18:56

> Helt objektivt - kender du nogen der klistrer ekstra pyntegenstande på
> deres bil, men som egentlig er ligeglad med biler ?

Jep, ham....
Han går op i bilens udseende - ikke det tekniske...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 27-10-09 08:20

"Brian" <nej@tak.du> wrote in message

> Det er ret tydeligt i artiklen, og faktisk et helt cenralt punkt, at
> manden er meget opmærksom på hvad han ønsker.

Af samme grund reklamerer han allerede dagen efter, at han har fået bilen
med hjem.

Fra : Brian

Dato : 27-10-09 09:59

"Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> skrev i

> Af samme grund reklamerer han allerede dagen efter, at han har fået bilen
> med hjem.

Jeg er overhovedet ikke uenig i, at forhandleren har været nogen
inkompetente skiderikker, der har udvist dårligt købmandsskab.
Det jeg opponerer imod, er at manden på den måde fraskriver sig ALT ansvar.
Han har set bilen han ender med at købe, og jeg synes det fremgår rimelig
tydeligt at manden ikke er bilignorant.

/Brian

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 27-10-09 11:11

> [...]
> ansvar. Han har set bilen han ender med at købe, og jeg synes det fremgår
> rimelig tydeligt at manden ikke er bilignorant.

Hvorfor er det vigtigt? Forhandleren bærer det fulde ansvar uanset hvad.

Fra : Brian

Dato : 27-10-09 12:29

"Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Hvorfor er det vigtigt? Forhandleren bærer det fulde ansvar uanset hvad.

Jeg tror at jeg har skrevet rigeligt om hvad jeg synes om forhandleren i
denne sag.

Dog synes jeg det er uheldigt, at manden ikke selv udviser en smule ansvar
ved køb af bilen. Han har haft alle muligheder for at se og prøve bilen. Han
vidste specifikt hvad han gik efter.
Derfor har jeg noget svært ved at tro på, at manden intet ved om biler,
eller hvad han i det hele taget købte.

Det der med at afskrive sig alt ansvar, er sgu lidt af en glidebane. Jeg
troede egentlig at det var noget der hørte min generation (jeg er 81'er)
til, men der tog jeg så fejl.

/Brian

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 27-10-09 08:19

> [...]
> Den anden er "Jeg vil gerne købe DEN Ford Focus".
>
> Jeg tænker at køber har fået en rabat for den sidste købsform. Og nu vil

Man plejer at tale om "genuskøb" og "specieskøb".

Handelskøb dækker normalt over handel mellem erhvervsdrivende, og står
dermed i modsætning til forbrugskøb hvor der er tale om en handel mellem en
forbruger og en erhvervsdrivende.

Men når det så er sagt, så har dette altså INTET med specieskøb at gøre.

Det forhold, at forbrugeren accepterer en bestemt vare, er i sig selv langt
fra tilstrækkeligt til, at handlen flytter sig fra at være et genuskøb og
til, pludselig at være et specieskøb. For hvis det var sådan, ville enhver
hande - selv køb af 1 liter mæk - være et specieskøb!

Handel med fabriksnye biler vil i almindelighed ikke kunne være specieskøb.
I hvert fald ikke, sålænge den omtalte bil er en standardmodel uden særlige
tilpasninger. Omvendt vil handel med brugte biler ofte kunne være
specieskøb.

Og i denne konkrete situation er der da slet ingen tvivl:

Kunden går jo netop ind i butikken og beder om en fabriksny Ford Focus Ghia
Collection. Herefter siger forhandleren: Kære forbruger, sådan en har jeg
stående herovre. Vil du have den med med det samme?

Selve det forhold, at forhandleren har bilen stående i forvejen, udelukker i
sig selv, at der kan være tale om specieskøb. For det beviser netop, at
forhandleren kan imødekomme forbrugerens ønske, ved at levere en hvilken som
helst bil, der opfylder forbrugerens krav. Dermed er der tale om et
genuskøb.

Endvidere plejer man at skelne mellem de to købsformer ved at se på, hvad
der sker, hvis varen går til grunde. Hvis den er uerstattelig, er der tale
om et specieskøb. Hvis den kan erstattes af en anden af samme type, er det
et genuskøb.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 27-10-09 17:25

Christian R. Larsen skrev:

> Man plejer at tale om "genuskøb" og "specieskøb".

Ja, men jeg har bare lært at det også hedder handelskøb. Undskyld mig
for den juraundervisning jeg har modtaget er ca. 20 år gammel.

> [...]
> Collection. Herefter siger forhandleren: Kære forbruger, sådan en har jeg
> stående herovre. Vil du have den med med det samme?

En detalje. Bad han om det skulle være en Ghia også. Nå, det er måske
skide ligegyldigt. Jeg nævner det bare for det er jeg ikke stødt på før.
Kunne bare være en del af fakta.

Forskellen er som jeg har forstået det at køber går på FORD.DK og ser på
en bestemt model. Den finder han hos omtalte forhandler. Og går til den
omtalte forhandler, og køber netop DEN. Og ikke bare EN Ford.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Henrik B.

Dato : 27-10-09 18:59

> En detalje. Bad han om det skulle være en Ghia også. Nå, det er måske
> skide ligegyldigt. Jeg nævner det bare for det er jeg ikke stødt på før.
> Kunne bare være en del af fakta.

Det står i artiklen!

> Forskellen er som jeg har forstået det at køber går på FORD.DK og ser på
> en bestemt model. Den finder han hos omtalte forhandler. Og går til den
> omtalte forhandler, og køber netop DEN. Og ikke bare EN Ford.

Nope. Han ser en Ghia Collection model på Ford.dk - altså hvad den har af
udstyr.
Kører forbi Bøje & Brøchner og vil have en pris på en Ghia Collection model.
Bøje & Brøchner siger at de har "en" stående med netop dét udstyr, han kan
få en go' pris på, da det er en udgående model...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 28-10-09 11:23

> [...]
>
> En detalje. Bad han om det skulle være en Ghia også. Nå, det er måske
> skide ligegyldigt. Jeg nævner det bare for det er jeg ikke stødt på før.

Ifølge artiklen er forløbet således:

"En fornuftig handel mente Stein Lassen, der på Fords hjemmeside havde
forelsket sig i en Ford Focus Sedan med Ghia Collection-udstyr."
> [...]

> en bestemt model. Den finder han hos omtalte forhandler. Og går til den
> omtalte forhandler, og køber netop DEN. Og ikke bare EN Ford.

Nej, men det er stadig et genuskøb, når man går ind i en butik og beder om
"en liter letmælk" - og ikke bare "en liter mælk".

Denne bil er jo ikke den eneste Ford Focus Sedan Ghia Collection, som ville
kunne opfylde hans krav. Det ville enhver anden Ford Focus Sedan Ghia
Collection (i rette farve) vel også kunne.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 28-10-09 17:08

Christian R. Larsen skrev:

> Nej, men det er stadig et genuskøb, når man går ind i en butik og beder om
> "en liter letmælk" - og ikke bare "en liter mælk".

Jeg og andre har læste det som "jeg vil gerne købe DEN Ford" I har i
butikken. Og så er det et specieskøb.

> Denne bil er jo ikke den eneste Ford Focus Sedan Ghia Collection, som ville
> kunne opfylde hans krav. Det ville enhver anden Ford Focus Sedan Ghia
> Collection (i rette farve) vel også kunne.

Der må svaret det samme som ovenover. Dog med den kommentar at der i
dagene er kommet flere facts om det virkelige forløb. Og der er lidt
uoverensstemmelse om det virkelige forløb.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : P

Dato : 28-10-09 19:29

On Wed, 28 Oct 2009 17:08:06 +0100, Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk>
wrote:

>Jeg og andre har læste det som "jeg vil gerne købe DEN Ford" I har i
>butikken. Og så er det et specieskøb.

Jeg er helt enig. Jeg har selv for nylig stået hos B&B i Vejle og
snakket køb af ny bil. I den situation stod der en Ford Mondeo
Econetic i udstillingen, og jeg spurgte om bytteprisen ved skif fra
min C-Max til 'Deoen.
Svaret var: Hvis du køber den bil der står der, så er bytteprisen x
kr, men hvis jeg skal skaffe en ny hjem til dig med andet udstyr, så
bliver bytteprisen også en anden. Det er den specifikke bil
bytteprisen gælder. Forskellen var her 60 kilo kroner i byttepris, så
der var ingen tvivl om at tilbuddet var for en specifik bil og ikke
bare en Mondeo Econetic.

/P

Fra : Armand

Dato : 28-10-09 20:49

P skrev:

> [...]
> bytteprisen gælder. Forskellen var her 60 kilo kroner i byttepris, så
> der var ingen tvivl om at tilbuddet var for en specifik bil og ikke

- - - Og heller ikke tvivl om at man hár taget ved lære af indestående
sag

--
Armand.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 29-10-09 09:34

"P" <noone@dk.dk> wrote in message
> [...]
> kr, men hvis jeg skal skaffe en ny hjem til dig med andet udstyr, så
> bliver bytteprisen også en anden. Det er den specifikke bil

Ja, selvfølgelig er det det.

Men det er ikke det spørgsmål, der er til diskussion her.

Kunden påstår ikke, at forhandleren skal tilbyde ham den samme rabat, hvis
han i stedet køber en anden bil af samme slags som den, han har fået.
Problemet er, at kunden bad om én model og fik en anden.

Fra : P

Dato : 29-10-09 16:15

On Thu, 29 Oct 2009 09:33:32 +0100, "Christian R. Larsen"
<crlarsen@hotmail.com> wrote:

> [...]
>han i stedet køber en anden bil af samme slags som den, han har fået.
>Problemet er, at kunden bad om én model og fik en anden.

Jeg synes nu heller ikke der er noget i mit indlæg, som siger det
modsatte.

/P

Fra : Henrik B.

Dato : 28-10-09 19:49

> Jeg og andre har læste det som "jeg vil gerne købe DEN Ford" I har i
> butikken. Og så er det et specieskøb.

Så har i læst/opfattet forkert!

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : P

Dato : 28-10-09 23:49

On Wed, 28 Oct 2009 19:48:50 +0100, "Henrik B."

Nej vi er bare ikke enige med dig

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 29-10-09 09:30

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> wrote in message

> Jeg og andre har læste det som "jeg vil gerne købe DEN Ford" I har i
> butikken. Og så er det et specieskøb.

Hvis man læser de første fire-fem linier at artiklen, fremgår det efter min
opfattelse tydeligt, at kunden ikke gik ind i butikken og bad om en bestemt
bil. Han bad om en bestemt model, og forhandleren viste ham så en bestemt
bil, som ifølge forhandleren svarede til det, han havde bedt om.

Fra : P

Dato : 29-10-09 16:20

On Thu, 29 Oct 2009 09:30:19 +0100, "Christian R. Larsen"
<crlarsen@hotmail.com> wrote:

> [...]
>bil. Han bad om en bestemt model, og forhandleren viste ham så en bestemt
>bil, som ifølge forhandleren svarede til det, han havde bedt om.

Gad vidst om manden havde været tilfreds, hvis bilen var den rigtige
model, og stadig flere år gammel. Der er ligesom to ting i den her
sag, nemlig manglende udsttyr og alderen på bilen.

Alderen kan han ikke umiddelbart tjekke, og selvfølgelig skal han have
det han beder om. Men jeg synes stadig manden er lidt for uskyldsren,
når han påpeger at han er helt blank hvad biler angår.
Men selvfølgelig er det uvidende personer som ham der er nemmest at
sælge noget skrammel til, fordi han ikke har sat sig ind i tingene,
før han smider over 300k ud af vinduet. Jeg synes det er naivt at være
så blåøjet, men sådan er vi jo så forskellige.

/P

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 30-10-09 11:11

> Gad vidst om manden havde været tilfreds, hvis bilen var den rigtige
> model, og stadig flere år gammel.

Det fremgår klart, at hans intention var at købe en ny bil.

Fra : Henrik B.

Dato : 26-10-09 15:57

"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i meddelelsen

> I min verden er en bil fabriksny til den har kørt på vejen, og det er
> så ligegyldigt hvor længe den har stået på lager?

Helt fint, bortset fra det faktum at der manglede store dele af det
lovede/forespurgte udstyr - netop p.g.a. bilens alder...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 27-10-09 10:32

"Henning" <> skrev i meddelelsen ...

> I min verden er en bil fabriksny til den har kørt på vejen, og det er
> så ligegyldigt hvor længe den har stået på lager?

Men det kan bide i den anden ende. Min nevø havde købt en veteran bil.
Problemet var bare at bilen havde stået ved en forhandler i 3-5 år før
den blev solgt første gang. Den sene indregistrering havde den indflydelse
at bilen ikke kunne indregistrers som en veteran bil ,som loven var dengang.

mvh
Henning

Fra : Martin [6000]

Dato : 26-10-09 19:27

> Det var en del af den udstyrsmodel han gik efter (standard på
> Collection-modellen). Men hvem helv**** ser at det ikke er Xenon, når
> man afhenter bilen i fuld dagslys?

Hep?

Jeg ville (og har gjort det hver gang) tjekket for det udstyr jeg havde
bestilt.

Forhandleren har fejlet og snydt kunden på det groveste som jeg læser
sagen. Meeeeen... kunden har sq også fejlet på det groveste ved ikke at
tjekke bilen inden afgang bare en smule... uanset hvad du mener qua andre
indlæg i tråden.

Det ændrer dog ikke ved at forhandleren snarest muligt (istedet for alt
det anke-pis) at bringe sagen i orden (= levere den bestilte bil eller
tilbagebetale hele summen med et smil).

--
Martin

Fra : Brian

Dato : 26-10-09 20:33

"Martin [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i meddelelsen
> [...]

Havde han ikke været at kigge på den konkrete bil, og ikke en tilfældig
udstillingsmodel ?

> Hep?

Jeg tror nu også jeg liiige ville rende bilen over...

> [...]
> sagen. Meeeeen... kunden har sq også fejlet på det groveste ved ikke at
> tjekke bilen inden afgang bare en smule... uanset hvad du mener qua andre

Såvidt jeg har forstået, har kunden fået fremvist bilen første gang han
kigger efter ny bil - altså forhandleren har haft den konkrete bil stående ?
Isåfald har kunden ikke været for snu. Hvis han helt specifikt gør efter en
bil med klapspejle, xenonlygter og baksensor, undrer det mig at han ikke
prøver sagerne, når han ser på bilen i første omgang.

Derudover er jeg enig i, at det er noget forbandet svineri at sælge en bil
som fabriksny, uden at gøre opmærksom på at den har stået på lager i 2½ år.

/Brian

Fra : Henrik B.

Dato : 26-10-09 21:12

> [...]
> bil med klapspejle, xenonlygter og baksensor, undrer det mig at han ikke
> prøver sagerne, når han ser på bilen i første omgang.

Nej, han så ikke bilen første gang. Han kom for at se på/bestille en Focus
Collection. Han fik at vide af forhandleren, at han havde en stående, som
blot skulle klargøres - hvis han kunne acceptere farven....

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Brian

Dato : 26-10-09 22:04

> Nej, han så ikke bilen første gang. Han kom for at se på/bestille en Focus
> Collection. Han fik at vide af forhandleren, at han havde en stående, som
> blot skulle klargøres - hvis han kunne acceptere farven....

Så er der nogen der lyver. Forhandleren siger i artiklen: "Han har købt den
bil, han har set, og fået den rabat, han var blevet lovet"

Din bekendte skriver også på hans side (som du forøvrigt bør hjælpe ham med
at gøre præsentabel) at bilen har stået 2½ år i deres udstilling, inden han
køber den... hvordan kan han så undgå at se den ?

/Brian

Fra : Henrik B.

Dato : 26-10-09 22:13

> Din bekendte skriver også på hans side (som du forøvrigt bør hjælpe ham
> med at gøre præsentabel) at bilen har stået 2½ år i deres udstilling,
> inden han køber den... hvordan kan han så undgå at se den ?

Han fik den forevist, og fik at vide at det var en Collection model...
Han var ikke ude at køre i den, eller gennemgik den nærmere. Han havde en
udskrift med, fra Ford.dk, som viste udstyret på en Collection model.

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Brian

Dato : 26-10-09 22:23

> Han fik den forevist, og fik at vide at det var en Collection model...
> Han var ikke ude at køre i den, eller gennemgik den nærmere. Han havde en
> udskrift med, fra Ford.dk, som viste udstyret på en Collection model.

Så han har en helt specifik idé om hvilken bil han vil have. Han ved nok om
biler til at vide hvad xenonlygter, klapspejle og baksensor er. Han står i
butikken og får så præsenteret en bil der (ifølge sælger) svarer til den
bil, han har forelsket sig i på nettet, og får den specifikke bil tilbudt.
Alligevel kribler det ikke i fingrene på ham, for at "prøve" bilen.
Det står faktisk ikke engang klart nogen steder, at han overhovedet har
prøvet bilmodellen!

Naa... et eller andet sted, hopper kæden altså af for mig. Spørger jeg mine
forældre og deres venner (slut 40'erne - midt 50'erne) aner de ikke hvad
f.eks xenonlygter er. Der er grænser for, hvor meget man kan fraskrive sig.

/Brian

Fra : Henrik B.

Dato : 26-10-09 23:02

> [...]
> står i butikken og får så præsenteret en bil der (ifølge sælger) svarer
> til den bil, han har forelsket sig i på nettet, og får den specifikke bil

Den svarede netop ikke til en model med det specifikke udstyr - hvilket han
var blevet stillet i udsigt.

> Alligevel kribler det ikke i fingrene på ham, for at "prøve" bilen.

Nope, manden foretager ofte impulskøb...

> Det står faktisk ikke engang klart nogen steder, at han overhovedet har
> prøvet bilmodellen!

Det har han ikke - havde en Mondeo før det, og en Focus før igen...

> [...]
> mine forældre og deres venner (slut 40'erne - midt 50'erne) aner de ikke
> hvad f.eks xenonlygter er. Der er grænser for, hvor meget man kan

Netop! Han vidste på daværende tidspunkt blot at Xenonlygter skulle være
bedre...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Brian

Dato : 27-10-09 09:54

> Den svarede netop ikke til en model med det specifikke udstyr - hvilket
> han var blevet stillet i udsigt.

Bilen han så, eller bilen han købte ?

Såvidt jeg har opfattet så han bilen, han endte med at købe. At den ikke
svarer til de specifikationer han så på nettet, er vist gået op for de
fleste.

> Nope, manden foretager ofte impulskøb...

Naa, det er ikke impulskøb når man først læser op på det - og det havde han
gjort.

> Det har han ikke - havde en Mondeo før det, og en Focus før igen...

Hvilket også skriger til himmelen...

> Netop! Han vidste på daværende tidspunkt blot at Xenonlygter skulle være
> bedre...

Og han vidste at bilen skulle have klapspejle og baksensor. Han er måske
ikke teknikliderlig som mange af skribenterne herinde, men han er nok inde i
sagerne til at han ved hvad det er. Han har endda læst op på emnet på Fords
side, så helt uvidende kan han umuligt være.

Jeg synes det er for let for ham, at påtage sig en offerrolle. Det er klart
at han er en ganske normal forbruger, og forhandleren selvfølgelig skal give
ham kyndig vejledning. Hans ønsker til bilen var dog så specifik, at han må
have sat sig ind i tingene. Han fik endda forevist en helt konkret bil, som
han får at vide svarer til den bil han har forelsket sig i på nettet. At han
ikke engang (gider?) ser bilen an, må helt absolut være hans fejl.

/Brian

Fra : Erik B. Hansen

Dato : 29-10-09 21:59

"Brian" <nej@tak.du> wrote in

> [...]
> bil han har forelsket sig i på nettet. At han ikke engang (gider?) ser
> bilen an, må helt absolut være hans fejl.

Du mener det er i orden at forhandleren angiveligt nikker til at den bil
han sælger er en "Ghia Collection" - vel vidende at det er den ikke?

Sælgeren burde være den der ved hvad han har på hylden - specielt hvis han
har set på den hver dag i 2,5 år.

--
vh, Erik BH

Fra : Brian

Dato : 29-10-09 22:30

"Erik B. Hansen" <erik@børstingMedOEistedetforø.dk> skrev i meddelelsen

> Du mener det er i orden at forhandleren angiveligt nikker til at den bil
> han sælger er en "Ghia Collection" - vel vidende at det er den ikke?

Nææ, jeg har hele tiden skrevet at forhandleren har været et fjols i den
sag.

/Brian

Fra : Frank Leegaard

Dato : 26-10-09 20:18

Henrik B. wrote:
> [...]
> repræsenterede Ford Danmark. Så man skal sgu lige være vågen, så man
> ikke får en advokat som har flere interesser i sagen.

Grundlæggende skal man holde sig fra forhandlere der ikke efterlever nævns-
og råd-afgørelser.

--
/Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 26-10-09 21:13

> Grundlæggende skal man holde sig fra forhandlere der ikke efterlever
> nævns- og råd-afgørelser.

Enig! Derfor også denne henvisning, så folk kan skrive Bøje & Brøchner på
deres liste over useriøse Autoforhandlere...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : P

Dato : 28-10-09 19:33

On Mon, 26 Oct 2009 21:13:01 +0100, "Henrik B."
> [...]

>Enig! Derfor også denne henvisning, så folk kan skrive Bøje & Brøchner på
>deres liste over useriøse Autoforhandlere...

Ikke for at holde med B&B, men sagen er anket, og det er åbenbart sket
helt lovligt. Der er altså ikke tale om at B6B ikke efterlever en
afgørelse, men blot forbeholder sig retten til at bruge den
ankemulighed som alle i dette land har. Anke har opsættende virkning,
og det må parterne så leve med, uanset om det så objektivt opleves som
rimeligt. Vi lever i et retssamfund, også selv om det nogen gange er
lidt træls med det retssamfund.

Jeg kan så ikke forstå, at sagen skal være så længe undervejs i første
omgang. Har købers advokat sovet i timen?

/P

Fra : Henrik B.

Dato : 28-10-09 19:50

"P" <noone@dk.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> helt lovligt. Der er altså ikke tale om at B6B ikke efterlever en
> afgørelse, men blot forbeholder sig retten til at bruge den

Du læste godt årsagen til anken - ik'?

> Jeg kan så ikke forstå, at sagen skal være så længe undervejs i første
> omgang. Har købers advokat sovet i timen?

Købers advokat har ikke været den hurtigste, men Bøje & Brøchner har også
benyttet sig af ekseptionelt lange svartider...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : P

Dato : 28-10-09 23:55

On Wed, 28 Oct 2009 19:50:28 +0100, "Henrik B."
<saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:

>"P" <noone@dk.dk> skrev i meddelelsen

>Du læste godt årsagen til anken - ik'?

Årsagen er i princippet ligegyldig, så længe den er lovlig. Havde den
ikke været lovlig, var sagen ikke gået videre. Skyd på den klaphat til
advokat, som har lavet den fejl, der gjorde procedurefejlen mulig

>Købers advokat har ikke været den hurtigste, men Bøje & Brøchner har også
>benyttet sig af ekseptionelt lange svartider...

Så køber har kæmpet med såvel sin modstander som en advokat han ikke
har formået at sparke tilstrækkeligt hårdt i rø...
Det er jo surt, men måske skulle han havde skiftet advokat i løbet af
de to år .. manden er da utrolig langmodig. Jeg ventede ikke to år på
at min advokat fik fingeren ud af cylinderen

/P

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 29-10-09 09:35

> [...]

> og det må parterne så leve med, uanset om det så objektivt opleves som
> rimeligt. Vi lever i et retssamfund, også selv om det nogen gange er

Enig, sådan er reglerne. At man så kan undre sig over, at forhandleren vil
spille sine penge på at videreføre sagen, er så en anden sag. Jeg kan ikke
se, at de har vinderchancer her.

Fra : P

Dato : 29-10-09 16:23

On Thu, 29 Oct 2009 09:35:21 +0100, "Christian R. Larsen"
<crlarsen@hotmail.com> wrote:

> [...]
>spille sine penge på at videreføre sagen, er så en anden sag. Jeg kan ikke

Nogen gange har firmaer det sådan, at hvis de alligevel skal betale,
så lad kunden få så meget bøvl som muligt. De trækker jo alligevel
beløbet fra i skat, så lidt fra eller til er ligemeget.
De kan jo også bare være i den situation at de ikke er enige med
retten, hvilket ko er lovligt, selv om det måske ikke er særligt
logisk. Der er personer i dette land som tror på betydeligt mere
mærkelige ting, og som ingen ryster på hovedet af

/P

Fra : Martin [6000]

Dato : 27-10-09 14:54

> Det der med at afskrive sig alt ansvar, er sgu lidt af en glidebane. Jeg
> troede egentlig at det var noget der hørte min generation (jeg er 81'er)
> til, men der tog jeg så fejl.

Jeg tror, når alt kommer til alt, at vi faktisk ikke er de værste..

(pudser lige glorien).

--
Martin

Fra : Martin [6000]

Dato : 27-10-09 19:21

> Har i aldrig oplevet at man fortæller med begejstring om det nyeste nye
> på bilen, og halvdelen af frokostrummet på jobbet, er tomme i blikket?

Jo men det var/er de også før/efter fortællingen så det fortæller mig
ikke så meget

--
Martin

Fra : Martin [6000]

Dato : 27-10-09 19:22

> Kører forbi Bøje & Brøchner og vil have en pris på en Ghia Collection
> model. Bøje & Brøchner siger at de har "en" stående med netop dét
> udstyr, han kan få en go' pris på, da det er en udgående model...

Hvis det nøgternt er sket sådan så står forhandleren sq meget dårligt..
hvilket han indtil videre også har rettens ord for.

--
Martin

Fra : Martin [6000]

Dato : 27-10-09 20:03

> Og at de har anket byretsdommen, p.g.a. en procedurefejl, viser blot at
> de forsøger at køre Stein træt - hvilket hele tiden har været deres
> taktik.

Man må håbe Stein ikke kører træt så

Sådan helt seriøst fra mit logiske synspunkt. Hvis det er 100% som i EB
og som du fortæller om Stein så kan jeg altså ikke se hvad der er, at
rafle om.

Så enten _er_ der noget at rafle om eller også er det bare typisk
forhandlertværhed.

> Derudover har de fortalt historier om Stein, til øvrige Ford-forhandlere
> i området...

Det går begge veje åbenbart

--
Martin

Fra : Martin [6000]

Dato : 27-10-09 21:03

> Han er den mest stædige person jeg kender - hvis nogen pisser på ham.
> Det finder de nok ud af. )

Troede ikke der fandtes mere stædige væsener ud over dig og æseler

> Der er ikke en ski' at rafle om. Men Bøje & Brøchner har besluttet sig
> for at være på tværs, uanset hvad...

Så må de også have den på den hårde måde

> ?

Stein snakker dårligt om dem, de snakker dårligt om ham

--
Martin

Fra : Martin [6000]

Dato : 27-10-09 21:16

> Jeg er skam ikke stædig - blot jeg får min vilje. )

Præcis... ;)

> Nåååhhh. Blot underligt at hjembyens forhandler, som han har handlet bil
> hos tre gange, de seneste ti år, og hvor han får udført service,
> pludselig går fra at være venlige og imødekommende, til at være sure og
> på tværs...

Det viser bare noget som mange glemmer i dagligdagen - tag det ikke
personligt, det er pure business!

Det er det samme med folk der efter 35 år på samme arbejdsplads mister
jobbet.. jamen når der kommer økonomi og tal på så tæller den slags
_intet_. Det er ren forretning fra virksomhedens side.

Træls, ærgerligt og møgirriterende ja - men glem det for helvede
aldrig! ;) Forvent det værste og håb på det bedste :)

--
Martin

Fra : Martin [6000]

Dato : 27-10-09 21:54

Den Tue, 27 Oct 2009 21:50:01 +0100 skrev Brian:

> Grænsende til et pessimistisk sortsyn

Til gengæld forlader jeg forhandleren hver gang med et stort smil

Ej, så firkantet er det jo heller ikke... men man må bare aldrig glemme
at for forhandleren er det ren forretning. Det er bare tit de desværre
glemmer at den gratis service i første omgang kan give en masse penge
senere.

Hvis de ikke havde taget røven på Stein så var han jo kommet igen og købt
den næste bil også jo - det er helt slut nu sikkert.

--
Martin

Fra : Martin [6000]

Dato : 28-10-09 14:38

> Nej tak, så kommer der bare det der diodeflimmerlys ind over det hele.

Jeg må reagere nu... skal det forståes som at du kan se dioderne flimre?

Jeg har set dig nævne dioder og flimmer i samme sætning flere gange nu så
jeg er nødt til at spørge

--
Martin

Fra : Martin [6000]

Dato : 28-10-09 15:15

> Klaus er jo gammel (30+!!) så det er nok liiige banjo nok til ham

Han er nok mere til violinspil

--
Martin

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-10-09 16:34

"Martin [6000]" skriver:

> Jeg må reagere nu... skal det forståes som at du kan se dioderne flimre?

Ja, fanden huggemig.

Både på folkevogne og alle mulige andre.

Det er da pishamrende irreterende.
Kig på lysene på et TV2 sendemast. De flimrer også i hvert blink.

> Jeg har set dig nævne dioder og flimmer i samme sætning flere gange nu så
> jeg er nødt til at spørge

Nu er det jo også noget med at dit syn er lidt pastelfarvet og langsomt
- qua dit valg af Sony tv for en del år siden

Klaus

Fra : Martin [6000]

Dato : 28-10-09 17:29

> Ja, fanden huggemig.
>
> Både på folkevogne og alle mulige andre.
>
> Det er da pishamrende irreterende.

Det må det være.. hvis man kan se det - jeg kan sq ikke.

> Kig på lysene på et TV2 sendemast. De flimrer også i hvert blink.

Jeg aner ikke hvor der er en sendemast i området..
> Nu er det jo også noget med at dit syn er lidt pastelfarvet og langsomt
> - qua dit valg af Sony tv for en del år siden

Jeg tror ikke vi skal sammenligne helbredsmæssige og kropslige
egenskaber

--
Martin

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-10-09 19:20

"Martin [6000]" skriver:

> Det må det være.. hvis man kan se det - jeg kan sq ikke.

Du må være noget langsomsynet.

> Jeg aner ikke hvor der er en sendemast i området..

Hedensted.

Klaus

Fra : Martin [6000]

Dato : 28-10-09 19:28

> Du må være noget langsomsynet.

Næh jeg er bare ikke så sart.

Der er også folk der mener at 50/60Hz plasma flimrer.. jeg siger bare
stakkels dem og heldige mig.

Til gengæld kan jeg ikke holde ud at se på en 60Hz. CRT monitor -
stakkels mig. Men beviser blot at jeg sagtens kan se flimmer.

> Hedensted.

Lidt langt at køre for at se flimmer vil jeg mene.

--
Martin

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-10-09 19:29

"Martin [6000]" skriver:

> Næh jeg er bare ikke så sart.

Kald det, vhad du vil....

> Lidt langt at køre for at se flimmer vil jeg mene.

Arrrh, du kommer vel lidt ud en gang i mellem?

Klaus

Fra : Martin [6000]

Dato : 28-10-09 19:40

> Kald det, vhad du vil....

Jeg gør jo bare som dig

> Arrrh, du kommer vel lidt ud en gang i mellem?

Ja men ikke Hedensted.

--
Martin

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-10-09 19:45

"Martin [6000]" skriver:

> Ja men ikke Hedensted.

Du kan se den fra motorvejen når du ræser nordpå.

Hvad med Tommerup på Fyn?

Klaus

Fra : Martin [6000]

Dato : 28-10-09 20:01

> Du kan se den fra motorvejen når du ræser nordpå.

Hmm... har ræst nordpå en milliard gange, men ikke bemærket en mast med
tv2 på - jeg skal nok liiige vide hvad jeg skal se efter

> Hvad med Tommerup på Fyn?

Kommer der ikke efter jeg fik solgt SAAB'en (mit værksted lå derovre).

--
Martin

Fra : Martin [6000]

Dato : 28-10-09 20:04

> Jeg kan også se det, når jeg ser lygterne med det perifære syn, altså
> fokuserer på andet i nærheden.

Jeg kan også se meget mere flimmer på diverse ting i det perifære syn.

> Tro mig Martin, det gør det! Prøv at tage en PX70/PX80/X10, gå ind i
> menyen og skift fra 100 Hz til 50 Hz - så skal du se flimmer.

Jeg tror dig gerne.. men visse folk ophøjer det jo til en ekstrem lidelse
og helvedesild...

Jeg kan da sagtens se, at billedet på 100/200hz modeller er mere roligt,
men det er da absolut ikke noget der gør at jeg ikke kan holde ud at se
på et 50/60Hz - som igen visse typer gerne gør det til.

Et plasma 50/60hz flimrer _ikke_ som en CRT computermonitor gør ved samme
antal.

--
Martin

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-10-09 20:18

"Martin [6000]" skriver:

> Hmm... har ræst nordpå en milliard gange, men ikke bemærket en mast med
> tv2 på - jeg skal nok liiige vide hvad jeg skal se efter

Som Henrik skriver: Et par blitzlys højt oppe på en mast.

Klaus

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-10-09 20:19

"Martin [6000]" skriver:

> Jeg tror dig gerne.. men visse folk ophøjer det jo til en ekstrem lidelse
> og helvedesild...

Hvis en af den nye odeller sættes til 50Hz er det ren lidelse.

Klaus

Fra : Martin [6000]

Dato : 28-10-09 21:05

> Nu går 100/200 Hz ofte underlige ting ved billedet (kvaliteten). Tag
> f.eks. Samsungs motionhalløjsa, det giver et mystisk plastisk billede...

Ja men nu taler jeg kun om stabiliteten i billedet.

> Fordi den kører progressivt måske...

Fisk.. skal jeg fjerne "måske" eller spørger du mig?

--
Martin

Fra : Martin [6000]

Dato : 28-10-09 21:05

Den Wed, 28 Oct 2009 20:18:53 +0100 skrev Klaus D. Mikkelsen:

> "Martin [6000]" skriver:

> Hvis en af den nye odeller sættes til 50Hz er det ren lidelse.

Og altså ikke samme lidelse som de "native" modeller?

--
Martin

Fra : Martin [6000]

Dato : 28-10-09 21:06

> Når du fiser nordpå, så kig til venstre, når du passerer DAKA. Der står
> en 315 meter høj mast, holdt fast til jorden med 3x3 wirer. Ved
> nattetide kan du se tre blitz-blink, fordelt på mastens højde. That's
> the antenna. )

Det må jeg lige kigge efter på lørdag - hvis jeg husker det i farten.

--
Martin

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-10-09 11:10

"Martin [6000]" skriver:

> Og altså ikke samme lidelse som de "native" modeller?

Nej, meget værre.

Klaus

Fra : Martin [6000]

Dato : 29-10-09 14:24

Den Thu, 29 Oct 2009 11:10:21 +0100 skrev Klaus D. Mikkelsen:

> "Martin [6000]" skriver:

> Nej, meget værre.

Så må man med rette korrekse Henrik (igen *LOL*) at øvelsen ikke kan
bruges til en skid.

--
Martin