Vintertid = stilletid
Fra : Kasper

Dato : 23-10-09 09:46

Hej,

Så er begynder det virkelig at gå imod vinteren. Selv her i vestjylland
har det været under frysepunktet nogle gange!! Så jeg begynder at tænke
på at skulle sætte min motorcykel i vinterhi. Det er første år i år at
jeg har min cykel, så jeg vil høre om 'folket' her har nogle gode råd
til hvad der skal gøres inden cyklen sættes væk?

Jeg ved at man fx hos nogle forhandlere kan betale sig fra at have mc'en
opbevaret, men jeg har mulighed for at sætte min ind i et stort
redskabsrum, som jeg har planer om at bruge. Jeg har læst mig til at
olie og benzin skal tappes af maskinen. Derudover kunne jeg forestille
mig at den skal opbevares stående på centralstøttebenet. Hvad gør I med
batteriet? Og skal jeg gøre noget med dæk-trykkene?

Hilsen K.

Fra : Torben Scheel

Dato : 23-10-09 09:53

Kasper wrote:
> [...]
> mig at den skal opbevares stående på centralstøttebenet. Hvad gør I med
> batteriet? Og skal jeg gøre noget med dæk-trykkene?

Allerede? Der er masser af gode MC-dage uden salt endnu (håber jeg).

Du har forkert fat i et par ting - prøv evt. at søg på groups.google.dk
- emnet har været oppe en gang eller 2 før

Først og fremmest _skal_ der ikke gøres noget, andet end hvad du
beslutter. Det er din MC. Der er alle muligheder fra at lade den stå
hvor den står, til at sende den ud i ydre rum (set i en tidligere
konserveringsdiskussion), eller at pakke den i en carcoon. Maskinen kan
lide at slippe for kondensfugt, så et uopvarmet redskabsskur er ikke
optimalt, men den overlever nok endda.

Min sommermaskine holder i garage sommer og vinter - min vintercykel
håber jeg at kunne få under et halvtag - det hjælper på startvilligheden
at den er tør.

--
vh
Torben

Fra : Kasper

Dato : 23-10-09 10:10

Torben Scheel skrev:
> Allerede? Der er masser af gode MC-dage uden salt endnu (håber jeg).
Nej jeg håber da at der stadig når at blive nogle gode dage - men tanken
begynder at være derhen imod

> Du har forkert fat i et par ting - prøv evt. at søg på groups.google.dk
> - emnet har været oppe en gang eller 2 før
Ja - jeg faldt over denne artikel
http://fpn.dk/motor/mc/article1185891.ece og jeg kan godt se at dér er
holdningen lidt noget andet

Fra : Anders Houmark

Dato : 23-10-09 10:10

"Kasper" <kbstaal-forpuletspam@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> den skal opbevares stående på centralstøttebenet. Hvad gør I med
> batteriet? Og skal jeg gøre noget med dæk-trykkene?

Jeg har altid vasket mine maskiner grundigt, og også poleret dem, selvom det
ikke er nødvendigt. kan bare godt lide, at de er helt rene og klar til brug
til forår :)
Skift olie og filter på maskinen.
Fyld tanken helt op
Man kan vælge at fylde lidt olie i hver cylinder, men jeg ville kun gøre
det, hvis det var årevis maskinen skulle stå stille..
Du kan eventuelt tage batteriet af (husk minus/stel ledningen (sort) først)
og lade på det inden for, i dit lune hjem... Men alle år jeg har
vinteropbevaret mine cykler, har jeg skidt hul i dét. Min zx9r starter lige
fint hvert år, og maskinen står koldt (men tørt). Har ikke gidet lade om
vinteren, eller jov det har jeg egentlig gerne, men det har ikke været
særlig praktisk at komme til.. og jeg har glemt at afmontere batteriet inden
opstaldning.

Smør diverse ting ind i WD40 (ikke bremse eller bremseskiverne!), giv kabler
olie osv. Jeg har tidligere sprøjtet maskinens metaldele ind i WD40, glemte
det sidste år, og det betød absolut intet. Ingen rust nogen steder..Fugten i
lokalet hiver vi ud ved hjælp af silica-gel poser som kan købes i Matas.
Hvis du vil være sød over for dækkene, så smider du cyklen på bukke/løftere,
eller du bruger centralstøttebenet og sætter derefter et bræt under
forhjulet, så vægten fordeles mest muligt på centralstøttebenet.

Mvh Anders

Fra : Armand

Dato : 23-10-09 11:00

Kasper skrev:

> [...]
> mig at den skal opbevares stående på centralstøttebenet. Hvad gør I med
> batteriet? Og skal jeg gøre noget med dæk-trykkene?

Man kan high-end'e vinteropstaldningen ligeså let som alt andet man går
op i, men det er nok værd at gribe sig selv i barmen og anskue i hvilken
grad at det ikke blot er en brugsting der bare skal stå stille en
periode :-|

Frem for alt er det helt galt afmarcheret at vædsker skal tappes af:
Tanken bør være fyldt til randen så der er et minimum af luft hvorfra
der kan kondenseres vand på indersiden af tanken (ved svingende
temperaturer. Af samme grund kan et skvæt karburatorsprit i den sidste
optankning være en god ide.
Olien bør man skifte(!) inden længere tids stilstand frem for efter (á
til foråret når den kommer ud igen). Er olien rimelig frisk, så drop dén
detalje!

Houmark giver en grundig forklaring, men omkring frygt for rust er det
de svingende temperaturer der danner kondens på kolde metalliske
overflader, så et tempereret kælderlokale eller en isoleret garage er
optimal at henstille i.
Louis har en økonomisk overskuelig løsning på konserverings-problematikken:
<http://www.louis.de/index.php?topic=artnr_gr&artnr_gr=10008312>

Men igen: Man ovntørrer jo heller ikke motorcyklen hver gang man er
kommet hjem fra en tur i en regnbyge! Hvis du sparer den for at få salt
er langt det største skridt taget, men derom ser det desværre også ud
til at det er ved at være tid

--
Armand.
(der engang forfattede en roman om emnet til DMC's hjemmeside, men den

Fra : Ole

Dato : 23-10-09 14:18

Om en månedstid er det vel så vidt, at den skal holde en kort pause
Ind i elevatoren, op på 14.ind på "kontoret", så kan der rodes med diverse
dele der skal skiftes/fornys i de næste par mdr.

Fra : Hekto

Dato : 23-10-09 10:48

Hvis man fylder tanken for at der ikke skal dannes (mere) kondens ...
hvad så med det vand der alerede er i den?

Jeg plejer at tømme tanken helt, afmontere den og lade den stå tørt.

--
/Hekto

Fra : Armand

Dato : 23-10-09 19:02

Hekto skrev:
> Hvis man fylder tanken for at der ikke skal dannes (mere) kondens ...
> hvad så med det vand der alerede er i den?
>
> Jeg plejer at tømme tanken helt, afmontere den og lade den stå tørt.

En skwisj karbunadesprit i den sidste optankning, så er dét opløst!

--
Armand.

Fra : Knud Dam

Dato : 23-10-09 23:49

> En skwisj karbunadesprit i den sidste optankning, så er dét opløst!

Lige nøjagtigt - så er vandet ude af tanken !

; - )

KD

Fra : N/A

Dato : 27-10-09 09:05

Fra : N/A

Dato : 27-10-09 09:05

Fra : Ukendt

Dato : 23-10-09 19:07

Hvis man fylder tanken for at der ikke skal dannes (mere) kondens ...
hvad så med det vand der alerede er i den?

Jeg plejer at tømme tanken helt, afmontere den og lade den stå tørt.

--

DET kalder jeg en grundig mand Lade på batteri + ny olie er vigtigst.
Hvad med tanken. De sidste par stykker jeg har haft har haft plastik tank.

Mvh TP
Normalt vinterkører. Overvejer dpg stadig om jeg skal "ofre" min r1150rt
til helårskørsel. Skørt. Første gang jeg har en ABS cykel til vinter, og
så er jeg pivet over den Nå, men indtil vidre er vejret fint. Har kørt
1000km denne uge med 80.00km/t grundet temmeligt meget politi over alt.

Fra : Armand

Dato : 24-10-09 14:15

tp skrev:

> Hvad med tanken. De sidste par stykker jeg har haft har haft plastik
> tank. Er det ved at blive normen? i så fald ihvertilfælde ingen grund
> til rustfrygt

- - - Endsige ikke nær den samme kondensering derved at plasten i sig
selv isolerer (langt bedre end metal)!

--
Armand.

Fra : Hekto

Dato : 24-10-09 01:15

On 24 Okt., 00:49, "Knud Dam" <danteknikdetteskalv...@get2net.dk>
wrote:

> Lige nøjagtigt - så er vandet ude af tanken !
>
> ; - )
>
> KD

Naaah ... det afhænger af mængden af tilsat karburatorsprit. Jeg kan
ikke huske hvor meget vand det kan binde; men det er ikke 1:1.
Jeg holder mig nu til at tømme tanken. Det er overraskende hvor meget
vand man kan finde på bunden af sådan en tank efter en sæson.

--
/Hekto

Fra : Knud Dam

Dato : 24-10-09 10:09

"Hekto" <hektoblast@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg holder mig nu til at tømme tanken. Det er overraskende hvor meget
> vand man kan finde på bunden af sådan en tank efter en sæson.

Undskyld mig; men hvis du finder store mængder vand i tanken efter hver
sæson, så må der være noget galt.

Måske skal du passe bedre på regnvand ved tankning, ikke spule så hårdt ved
vask eller lignende ?

Jeg har også set en del vand i mc tanke; men det var efter adskillige år
uden tømning.

Selv hælder jeg lidt karburatorsprit i alle vores køretøjer ind imellem, og
det afhjælper problemet på vore mc'er.

Mvh.

KD

Fra : Steen Gruby

Dato : 24-10-09 10:25

On Sat, 24 Oct 2009 11:09:24 +0200, "Knud Dam"
<danteknikdetteskalvaek@get2net.dk> wrote:

Rolig Knud.

>Måske skal du passe bedre på regnvand ved tankning, ikke spule så hårdt ved
>vask eller lignende ?

Du må ikke sladre - Hekto tisser i tanken

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Knud Dam

Dato : 24-10-09 10:50

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse

> Du må ikke sladre - Hekto tisser i tanken

Min mund er lukket med syv segl ...

; - )

KD, der vil trille en lille tur i det fine vejr .....

Fra : Torben Scheel

Dato : 26-10-09 07:00

Steen Gruby wrote:
> On Sat, 24 Oct 2009 11:09:24 +0200, "Knud Dam"
> <danteknikdetteskalvaek@get2net.dk> wrote:
>
> Rolig Knud.
>>
> Du må ikke sladre - Hekto tisser i tanken

Ooops - it's got to be BP!

--
vh
Torben

Fra : N/A

Dato : 27-10-09 09:05

Fra : Armand

Dato : 24-10-09 14:32

Hekto skrev:
> [...]
Ikke ligefrem ude; men bundet i spritten tærer ligeså lidt på tanken,
som det vandindhold der er i snaps!

> [...]
> Jeg holder mig nu til at tømme tanken. Det er overraskende hvor meget
> vand man kan finde på bunden af sådan en tank efter en sæson.

Hvis der skal en halv liter sprit i for at forholdet matcher din
tankstørrelse, er samme halve liter tilsat inden(!) optankningen ren
chock-terapi for den mængde vand der måtte ligge i bunden, sammen med de
sidste par liter bensin - Så regn roligt med at spritten alene kan klare
det!

--
Armand.

Fra : Hekto

Dato : 24-10-09 03:48

On 24 Okt., 11:25, Steen Gruby <oz...@virker.ikke> wrote:
> [...]
>
> <danteknikdetteskalv...@get2net.dk> wrote:
>
> Rolig Knud.

> Du må ikke sladre - Hekto tisser i tanken

Steen - næppe! Det ville have samme virkning som karburatorsprit!

Sådan ca. ½ kopfuld vil jeg tro det har været oppe på. Problemet er jo
at man ikke kan vide det på forhånd. Jeg vil bare være sikker på at
det er væk.

--
/Hekto

Fra : Knud Dam

Dato : 24-10-09 10:55

> [...]

> Sådan ca. ½ kopfuld vil jeg tro det har været oppe på. Problemet er jo
> at man ikke kan vide det på forhånd. Jeg vil bare være sikker på at

OK !

Det tror jeg nu også, at lidt karburatorsprit ville tage; men det giver ro i
sjælen at vide, at man er helgarderet.

PS: Jeg skifter bremsevæske hver vinter for at sikre, at der ikke står vand
i systemet.

; - )

KD

Fra : Kasper

Dato : 02-11-09 10:51

TUSIND tak for alle jeres tilbagemeldinger!!!!!

Så jeg prøver lige at samle jeres råd sammen:
- Det er lidt et spørgsmål om religion om man skal betale sig fra at
stille mc'en i et opvarmet lokale hos forhandleren(som måske nok er det
bedste at gøre), men at have den stående i et uopvarmet skur kan også
lade sig gøre.
- Der skal IKKE tappes olie eller benzin af - tvært imod skal
benzintanken fyldes helt op og evt. lave olieskift og skifte filter
inden vinter.
- Hælde ca ½ kop kaburatorsprit i benzintanken.
- Vaske maskinen grundigt og smøre den ind i WD40(?)

Hvad gør I med batteriet? Og skal jeg gøre noget med dæk-trykkene?

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 02-11-09 11:29

> Hvad gør I med batteriet? Og skal jeg gøre noget med dæk-trykkene?

Jo varmere et batteri, jo hurtigere kører "kemien" og jo bedre start
strøm kan man hive ud af det, men jo hurtigere aflader det også sig
selv. Det er en myte at batteriet har bedst af at stå lunt når man
vinteropbevarer. Batterier har bedst af at stå kølig når man ikke bruger
dem. Det er derfor min nærrig stedfar opbevarer slm AA batterier i
køleskabet inden brug, de de så holder længere...!
Men MC batterier opbevare bedst køligt, da "kemien" derved kører
langsommere og aflader sig selv langsommere. Når bet batteri står afladt
over et stykke tid, så ødelægger batteriet sig selv og det kan ikke
oplades fuldt mere. Derfor lader jeg på batterierne en gang om måneden,
se de holder sig noget nær fuldt opladt.

Det der med at starte sin MC hver måned vinteren over er noget pjat.
Hvor koldstart slider på cyklen, de det er noget nær det eneste
tidspunkt der er metal til metal kontakt. Den gælder det om at hvad så
få at som muligt. Ingen grund til at koldstarte løs vinteren over.
Desuden lader en MC først når den er oppe i omdrejninger, så disse
koldstarter aflader bare batteriet mere end det lader.

Vask cyklen ren. Fluer der får lov til at sidde i månedsvis på kåben
graver sig ind i lakken og laver et permanet lille hak i klarlakken.

--
Jens Jacob Bager Jensen
Suzuki SV 1000 N '05, Suzuki DR 650 Dakar '90

Fra : N/A

Dato : 24-10-09 14:32

Fra : N/A

Dato : 24-10-09 14:32

Fra : Hekto

Dato : 27-10-09 01:21

On 26 Okt., 06:59, Torben Scheel <torben_sch...@hotmail.com> wrote:

> Ooops - it's got to be BP!
>
> --
> vh
> Torben

B-Pee ...*ROFL*

--

/Hekto

Fra : Torben Scheel

Dato : 27-10-09 09:05

A car is driving down the road. He realizes that the gas gage is
dangerously low and he is in the middle of nowhere on an empty road.
After a while the car runs completely out of gas and rolls to a stop.
The man stands and hopes that just maybe a car would drive by and help
but no one came. The man had just decided to start walking when he heard
something say, "having car trouble?" The man looked around and behind
his car and said, "WHO SAID THAT?!?!" "Up here" The voice said. The man
looked up and saw a little bee. The man quickly jumped back and said,
"YOU SHOULDN'T BE ABLE TO TALK!!! AND YES I AM HAVING CAR TROUBLE!" The
bee went into the car and saw the gas gage and told the man," don't
move, I'l be right back." The man waited for about 10 min. until he
heard a low buzzing noise.... then it got louder... and louder until he
saw a swarm of bees coming towards him and his car. They all said in one
loud buzzing voice, "open the gas tank pleaze" The man did as they
asked and they all flew into the gas tank... the man was puzzled. then
all the bees flew back out and said in the same voice, "start the engine
pleae." The man turned the key and it started right up! "WHAT DID YOU
PUT IN IT?!?!?" the man asked. "BP" the bees answered.

--
vh
Torben

Fra : Hekto

Dato : 27-10-09 04:55

On Oct 27, 3:03 am, Torben Scheel <torben_sch...@hotmail.com> wrote:

> Well, Bee pee.
>
> Stammer fra en historie om en bi og et andet dyr der kørte gennem
> ørkenen(mener jeg?).
>
> --
> vh
> Torben

Kan meget vel være men ..... jeg hedder _B_rian til fornavn!

--

/Hekto