Billån for dummies
Fra : Begbie

Dato : 23-10-09 10:50

Jeg håber at I kan hjælpe...

For første gang nogen siden ser det ud som om at jeg skal låne penge
til at købe en bil.

f.eks. en brugtbil til 120k, hvor jeg selv har 60k.

Hvad skal jeg være opmærksom på, udover det helt grundlæggende med at
man skal huske at kigge på ÅOP og den slags.

Er det altid banklån der billigst, eller er der bestemt selskaber som
I kunne anbefale?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 23-10-09 18:57

Begbie <y2j66_99@yahoo.dk> wrote in news:699a6118-9bac-4b10-883a-
880497f463bc@p23g2000vbl.googlegroups.com:

> f.eks. en brugtbil til 120k, hvor jeg selv har 60k.
> Er det altid banklån der billigst, eller er der bestemt selskaber som
> I kunne anbefale?

Når du har 50% til udbetaling vil en forhandler-finansiering ofte være
billigere end banken.

Fra : Ivan Madsen

Dato : 23-10-09 19:09

On Fri, 23 Oct 2009 09:49:41 -0700 (PDT), Begbie <y2j66_99@yahoo.dk>
wrote:

> [...]
>man skal huske at kigge på ÅOP og den slags.
>
>Er det altid banklån der billigst, eller er der bestemt selskaber som

Sidder du i en situation så bilen ikke behøver være sikkerhed? Det er
nemlig lidt billigere i stempelomkostninger, hvis du kan tinglyse et
ejerpantebrev i hus/lejlighed og bruge det som sikkerhed. Det kan
nemlig genbruges, det kan pant i bilen ikke.

Fra : Begbie

Dato : 23-10-09 13:05

> [...]
> ejerpantebrev i hus/lejlighed og bruge det som sikkerhed. Det kan
> nemlig genbruges, det kan pant i bilen ikke.

Tak for de gode råd.

Vi bor til leje, så vi har vist ikke så meget vi kan tingelyse

Fra : Brian

Dato : 23-10-09 20:15

"Begbie" <y2j66_99@yahoo.dk> skrev i meddelelsen

> Vi bor til leje, så vi har vist ikke så meget vi kan tingelyse

Så kan et forbrugslån i banken være det billigste. Under 100.000 er de
typisk gratis at oprette, og renterne er gunstige for tiden.

/Brian

Fra : Ivan Madsen

Dato : 23-10-09 20:25

On Fri, 23 Oct 2009 21:15:08 +0200, "Brian" <nej@tak.du> wrote:

>Så kan et forbrugslån i banken være det billigste. Under 100.000 er de
>typisk gratis at oprette, og renterne er gunstige for tiden.

Det afhænger vist en hel del af lønsedler og forholdet til banken, men
et rent forbrugslån over kort tid kan sagtens være billigere end
forhandlerens løsning. De totale omkostninger skal regnes ud for alle
muligheder og så kigger man på, hvad man mener er bedst. (det kan være
et par hundrede kroner over lånets løbetid ikke betyder så meget, hvis
bilen til gengæld er "fri" at handle)

Fra : Anders Majland

Dato : 25-10-09 06:15

> [...]
> forhandlerens løsning. De totale omkostninger skal regnes ud for alle
> muligheder og så kigger man på, hvad man mener er bedst.

Og der bør man også lige medtage de scenarie at man sælger bilen før lånet
er betalt ud.

Sælger men f.eks igen efter 3år er alle omkostninger på et billån tabt. Så
kan det bedre betale sig at betale noget højere renter og mindre
stiftelsesomkostninger.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-10-09 21:43

Begbie skriver:

> For første gang nogen siden ser det ud som om at jeg skal låne penge
> til at købe en bil.

Æv, hva?
Nå, der har jeg også været, så jeg kan da prøve at øse lidt af mine
erfaringer.

> Er det altid banklån der billigst, eller er der bestemt selskaber som
> I kunne anbefale?

Det afhænger af, hvor du køber bilen, hvad de har af ordninger der, hvad
din bank mener og hvor mange penge du har til at afdrage med pe rmåned.

Den 2 biler jeg købte lånte jeg en del penge til via et billån, den
næste tog jeg en kassekredit på min lønkontot og arbejdede så gælden
hurtigt ned (cirka 1 år til 1½) og satte herefter penge til side til
"næste" bil.

Et decideret billån har oftest en fast løbetid (og heraf følgende
renter), sker der noget undervejs, er det svært at få udsat lånet uden
at det koster omlægning. Betaler man så lidt at man kan spare op ved
siden af, betaler man (IMHO) for stort et beløb i renter og for lidt i
afdrag. Modellen med kassekreditten passede mig egentligt bedst, da jeg
havde mulighed for at nedbringe gælden hurtigt, men havde jeg brug for
ekstra penge, var der også mulighed for at trække lidt på kontoen.

Hvis du har 60.000 kr til udbetaling vil banken oftest være til at tale
med (giv dem kniven, de fleste banker er til at tale med rent
rentemæsigt) - og dermed også ende ud med at være billigst.

Klaus

Fra : Peter A. Jensen

Dato : 23-10-09 22:59

> [...]

>man skal huske at kigge på ÅOP og den slags.

>Er det altid banklån der billigst, eller er der bestemt selskaber som

Har du overvejet en ekstra gang bare at købe en bil til 60k?

Du kan næsten 95% sikkert forvente at det er din bank som er billigst, Nogle
bilforhandlere kan ved nybil salg tilbyde noget der ser rimeligt ud men som
regel er det lidt dyrere end din bank.
Når du låner i banken vil de sikkert have pant i bilen det koster stempel
penge til staten (1,5% +1400kr), desuden har banken en panthaver deklaration
(750kr) samt andre gebyrer (ca 1000kr) du slipper uden tvivl ikke under
4000kr. i start omkostninger, og dertil er der 5000-6000 kr årligt i renter.

Peter

Fra : Begbie

Dato : 24-10-09 00:33

> [...]
> med (giv dem kniven, de fleste banker er til at tale med rent
> rentemæsigt) - og dermed også ende ud med at være billigst.

Jeg vil netop gerne afdrag lånet hurtigt, for at slippe for at betale
for meget i renter, så er kassekrediten måske den bedste løsning.

Peter:
Jo, vil da hellere købe kontant, men jeg har svært ved at finde noget
som jeg synes egener sig til 25-30k km årligt i den prisklasse.

Fra : Brian

Dato : 24-10-09 09:39

"Begbie" <y2j66_99@yahoo.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg vil netop gerne afdrag lånet hurtigt, for at slippe for at betale
> for meget i renter, så er kassekrediten måske den bedste løsning.

Uanset hvilket lån du tager, kan du altid afdrage som du har lyst til. Ved
et alm. lån binder du dig til at afdrage et fast beløb hver måned. Hvad du
derudover sætter ind på lånkontoen, er op til dig selv.

/Brian

Fra : Peter A. Jensen

Dato : 25-10-09 09:32

> [...]

>Jo, vil da hellere købe kontant, men jeg har svært ved at finde noget
>som jeg synes egener sig til 25-30k km årligt i den prisklasse.

Jeg kom i tanke om at der også er noget som hedder kaution (din kautionist
betaler hvis du ikke gør det) så sparer man alle omkostningerne til pant.

Jeg kunne dog godt tænke mig at vide lidt mere om din situation, alder,
bohov, ønsker osv. Jeg er nemlig ikke enig i at der ikke kan findes mange
kilometer til din pris.
Og jeg tror ikke at du får ret meget ud af de 60.000kr du vil låne med
mindre det er for at få helt nyt el. lignende.

Peter

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-10-09 07:35

Begbie skriver:

> Jeg vil netop gerne afdrag lånet hurtigt, for at slippe for at betale
> for meget i renter, så er kassekrediten måske den bedste løsning.

Hvor meget har du råd til at afdrage om måneden?

Klaus