Re: Hvad findes der af spændende R6 udstød~
Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 02-08-01 11:26

> Den der larmer mindst? er det ikke lidt kedeligt, eller det det bare fordi
> jeg er gået fra en chopper med en masse larm
>
> Det med dæk og fjedre. Kan jeg mærke den store forskel i det, når jeg er
> helt ny på den type maskine, er det ikke for de lidt mere hardcore der skal
> presse dem ekstra i sving og ligende?

Du vil definitivt kunne mærke forskel på dækkene. Hvis du (som mig:
197cm/87kg)) er af den store nordiske type, så vil du finde ud af at
affjedringen er for blød.

Den bedste måde at bruge penge på "ekstraudstyr" til sin MC er:
1) dig selv (f.eks. kurser i køreteknik), 2) dæk, 3) affjedring.

Et RÅGEJÆRN giver blot større opmærksomhed fra snupper-jensen.

Kai
--
Yamaha YZF600R, med original stealth udstødning.

Fra : Martin Sjøstrand

Dato : 02-08-01 13:01

> Du vil definitivt kunne mærke forskel på dækkene. Hvis du (som mig:
> 197cm/87kg)) er af den store nordiske type.

Der kan jeg så nøjes med 178cm / 72kg

> Den bedste måde at bruge penge på "ekstraudstyr" til sin MC er:
> 1) dig selv (f.eks. kurser i køreteknik)

Det tror jeg til gengæld er en god ide, så får man vel lidt mere føling med
hvor langt ned du kan ligge den i sving osv, for det er godt nok anderledes
end min Yamaha XVS1100, jeg havde før. Kører man på egen mc på de kurser, og
hvor og hvordan forgår et sådan kursus?

2) dæk,

Er der plads til et bredere på en sådan maskine, og hvad har det at sige
køremæssigt?

3) affjedring.

Hvad giver det af køreegenskab at købe ny affjedring? Man kan da stille på
den, der er på

> Et RÅGEJÆRN giver blot større opmærksomhed fra snupper-jensen.

Jeg har det bare sådan at der gerne må være lidt buldreren på. Jeg syntes
det er en lidt fesen lyd der er fra start. Hænger måske sammen med jeg har
kørt chopper, der skal det da larme lidt

Mvh Martin Sjøstrand
(Som er helt ny på sportsmakine, og vist har meget at lære)

Fra : Susanne Lund Pederse~

Dato : 02-08-01 15:18

"Martin Sjøstrand" <sjoestrand@post.tele.dk> skrev

Kører man på egen mc på de kurser, og
> hvor og hvordan forgår et sådan kursus?

Ja, man kører på egen mc. Der findes forskellige typer kurser -
eksempelvis DMC's bronzekursus, der beskæftiger sig med undvige- og
bremsemanøvre på et køreteknisk anlæg og Mestersvinger, der foregår på
lukket bane, hvor man lærer at køre de rigtige linjer gennem svingene.

> Er der plads til et bredere på en sådan maskine, og hvad har det at
sige
> køremæssigt?

Et bredere dæk ødelægger typisk svingegenskaberne, da det vil bue mere
med stejlere sider, når det monteres på en for smal fælg. Jeg ved ikke,
hvilke dæk en R6 er født med, men pointen med at investere i dæk er nok
nærmere ikke at købe de billigste og hårdeste dæk, bare fordi der er
flest km i dem, men vælge nogle med godt bid uden at gå til
yderligheder. Hvilke dæk, der er bedst, afhænger i høj grad af din
kørestil.

Susanne

Fra : Martin Sjøstrand

Dato : 02-08-01 20:28

> [...]
> bremsemanøvre på et køreteknisk anlæg og Mestersvinger, der foregår på
> lukket bane, hvor man lærer at køre de rigtige linjer gennem svingene.

Det lyder da ikke rart. Der er vel alligevel en ok chance for at ligge sin
mc ned på sådan et kursus, eller hur?

Mvh Martin Sjøstrand

Fra : Peter H. Hasselbalch

Dato : 02-08-01 20:47

> Det lyder da ikke rart. Der er vel alligevel en ok chance for at ligge sin
> mc ned på sådan et kursus, eller hur?

Tjaaa - hvor vil du helst lægge den ned:
a) På et lukket anlæg under kontrollerede forhold
eller
b) På offentlig vej, når du skal undgår sammenstød med en bil, der ikke
overholder sin vigepligt???

Køretekniske kurser er gode! Jeg har kun deltaget i et, og der var 1 der
tabte sin maskine under slalomkørslen fordi han klodsede forbremsen på en
"chopper".
Der skete ikke nogen (væsentlige) skader på hverken mc eller mand - men han
lærte noget, kan du tro!

Nej ærligt talt: Chancen/risikoen for at smide maskinen på et køreteknisk
kursus findes - men den er lille; du skal bare tage det roligt og langsomt
arbejde dig op til den grænse du (personligt) har! Kun hvis du bliver
"smart" går det galt. det er ikke en skam at man melder fra til visse af de
forskellige momenter, man gennemgår på sådan et kursus.

Track-days kan også anbefales; der lærer du hvad du kan med din maskine -
men også her er der en risiko for at kværne kværnen

Kort sagt:
Køreteknisk kursus = Praktiske øvelser i at overleve på offentlig vej
Track-days = Prøv dine grænser af

Vedr. udstødning: Devil buldrer ganske meget - ihvertilfælde min som er en
Superbike/SB2. (Lidt mere end jeg havde forestillet mig). Du kan læse mere
om det på min hjemmeside, hvor jeg har beskrevet alt om monteringen,
omdysning o.s.v. Det findes under punktet MC-teknik > Decibel-tuning

--
Mvh Peter HH
DMCN #2 - CBR600F4

Bemærk NY Email-adresse: Peter@Hasselbalchs.dk

Fra : Susanne Lund Pederse~

Dato : 03-08-01 06:59

"Martin Sjøstrand" <sjoestrand@post.tele.dk> skrev
> Det lyder da ikke rart. Der er vel alligevel en ok chance for at ligge
sin
> mc ned på sådan et kursus, eller hur?

Tja, der er en risiko ved de fleste ting her i livet, også når man kører
mc på gaden. Fordelen ved at køre på sin egen mc på sådan nogle kurser
er jo, at man lærer den meget bedre at kende, så der er ikke rigtig
nogen pointe i at deltage i et kursus på en anden mc.

Ellers kan man jo få fat på en racerkåbe til sin mc, hvis man kører
meget på bane. De penge er godt givet ud.

Susanne