Dieselpartikelfilterfis - det er skat og i~
Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-10-09 05:31

Fra http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2009/10/16/143504.htm

"Ny lov om partikelfilter har ingen miljøeffekt
19. okt. 2009 06.00 Penge

Den første januar skal dieselbilen enten have partikelfilter på - eller
også skal man betale en ny skat på 1000 kroner om året.

Men det såkaldte åbne partikelfilter, som politikerne gerne vil have, at
dieselejerne eftermonterer, virker stort set ikke.

Det viser forskning i både Holland og Tyskland, at filtrene i bedste
fald kun reducerer partiklerne med et par procent.

- Lad være med at investere i de åbne filtre. Miljøeffekten er ret
begrænset, siger Gerrit Kadijk
fra det delvist statsejede TNO Science and Industry.

Fra det schweiziske Fahrhochschule institut i Bern er meldingen den
samme:

- Effekten er marginal, siger Dr. Meyer fra instututtet.

Resultaterne viser, at filterne i begyndelsen reducerer
partikeludslippet. Men partiklerne bliver bare opsamlet i filteret, som
så på et senere tidspunkt skyder de fleste af de opsamlede partikler ud
igen.

De nedslående resultater har fået den hollandske regering til at droppe
deres tilskud til lastbiler, der eftermonterede et åbent partikelfilter.

I Færdselsstyrelsen kender man ikke til de udenlandske undersøgelser. Og
man erkender, at filtrene, som vi skal montere ikke er de mest effektive
på markedet, men man holder fast i andre undersøgelser, der viser, at de
åbne filtre i gennemsnit reducerer partikeludslippet med 30 procent.

Miljøhensyn eller?
Alternativet er de såkaldte lukkede filtre. De reducerer udslippet med
op til 99 procent, men er så meget dyrere, at ingen ville montere dem,
forklarer Niels Anders Nielsen, der er leder af Center for Grøn
Transport.

De åbne filtre koster mellem 4.000 og 10.000 kroner. Hvis man ikke vil
eftermontere filteret, skal man betale en skat på 1000 kroner om året. I
følge FDM vil langt de fleste dieselejere betale skatten i stedet for at
montere partikelfiltret.

Torsten Schack Pedersen, der er skatteordfører fra Venstre, regner da
også med, at mange vil betale den nye skat i stedet for at montere
filteret.

- Pengene skal være med til at finansiere regeringens nye skattereform,
siger han."

Klaus

Fra : Anders Majland

Dato : 19-10-09 09:56

> - Pengene skal være med til at finansiere regeringens nye skattereform,
> siger han."

Ja det er så klar tale ... Jeg har bare svært ved helt at få det til at
passe med skattestopppet ...

Fra : Niels Bengaard

Dato : 19-10-09 14:55

Hvis ikke der skabes et marked for eftermonterede partikelfiltre vil ingen
udvikle dem, det er nok der vi står idag.

Mvh Niels

Fra : Tom

Dato : 19-10-09 17:42

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Fra http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2009/10/16/143504.htm
>

> "Ny lov om partikelfilter har ingen miljøeffekt
> 19. okt. 2009 06.00 Penge

Ham det lange rær af en skatteminister var lige i radioen. Talen var
ganske klar. Regeringen har allerede budgeteret med en skatteindtækt på
350 mil kr for disse dieselbiler.
Han talte rent ud af posen at pengene ikke har noget som helst med
miljøet at gøre, men bare er en del af den store skatteomlægning.
Han er udmærket klar over at stort set INGEN vil montere disse filtre
hvilket heller ikke bekymrende ham sønderligt.

Men lur mig om ikke det kan bruges ved næste valg, at regeringen har
givet os skattelettelser......at de så tager dem igen ved at
brandbeskatte dieselbiler og hjemmearbejde osv osv osv osv osv det håber
de vel at den lille dansker har glemt.

--
Tom

Fra : Armand

Dato : 19-10-09 19:26

Tom skrev:

> [...]
> Han er udmærket klar over at stort set INGEN vil montere disse filtre
> hvilket heller ikke bekymrende ham sønderligt.

Dvs. at man modarbejder regeringen hvis man efter-monterer et filter
(hvad jeg i går erfarede at ihvertfald Ford gør)

--
Armand.

Fra : Tom

Dato : 19-10-09 20:15

Armand skrev:

> Dvs. at man modarbejder regeringen hvis man efter-monterer et filter
> (hvad jeg i går erfarede at ihvertfald Ford gør)

Jeps, der kommer faktisk en kæmpe hul i statskassen ved at følge den
officielle miljøpolitik og montere filtre, regnringen har slet ikke råd
til at folk begynder på det pjat

--
Tom

Fra : Frank Leegaard

Dato : 19-10-09 21:49

Tom wrote:

> Jeps, der kommer faktisk en kæmpe hul i statskassen ved at følge den
> officielle miljøpolitik og montere filtre, regnringen har slet ikke
> råd til at folk begynder på det pjat

Regeringen har i forvejen trådt i spinaten med multimediebeskatningen. Den
kommer til at koste mere end den indbringer - er mit bud.

--
/Frank

Fra : Tom

Dato : 19-10-09 22:18

Frank Leegaard skrev:

> Regeringen har i forvejen trådt i spinaten med multimediebeskatningen. Den
> kommer til at koste mere end den indbringer - er mit bud.

Ja de laver nogle sjove ting imho. Lærer skal betale mere i skat fordi
de sidder hjemme og retter stilehæfterne og dieselejere (nogle) skal
betale grønne afgifter som aldrig har været tiltænkt at skulle være grønne.
Var det ikke bedre, bare at give lidt mindre i skattelettelser i stedet
for at lave sådan noget pjat?

--
Tom

Fra : Søren

Dato : 19-10-09 23:05

> [...]
> grønne afgifter som aldrig har været tiltænkt at skulle være grønne.
> Var det ikke bedre, bare at give lidt mindre i skattelettelser i stedet

http://www.skm.dk/presse/pressemeddelelser/ministeren/multimediebeskatningenjusteres.html
Folkeskolelærere, der lejlighedsvis låner IT udstyr med hjem vil ikke blive
omfattet af multimediebeskatningen.

http://www.ey.com/DK/da/Services/Tax/Human-Capital/art_multimediebeskatningen_hvad_betyder_den_280809
Pr. 1. januar 2010 indføres en ny multimediebeskatning, hvorefter
medarbejdere, der får stillet computer, telefon eller internet til rådighed
af arbejdsgiver for privat benyttelse, skal medregne 3.000 kr. årligt til
den skattepligtige indkomst.
------
Arbejdsgiver vil dog med fordel kunne overveje at tilbyde medarbejderne
andre former for personalegoder som kompensation.

Tjaa jeg får intet igennem min arbejdsgiver og jeg betaler skat + moms +
afgifter på mit multimedie

Fra : Frank Leegaard

Dato : 19-10-09 23:12

Søren wrote:

> [...]
> Arbejdsgiver vil dog med fordel kunne overveje at tilbyde
> medarbejderne andre former for personalegoder som kompensation.

Problemet er netop at dem der nu har en mobil som en mere eller mindre
nødvendighed, såsom håndværkersvende, nu naturligvis vil have arbejdsgiver
til at betale bredbånd og almindelig fastnettelefon.

Sikkert mod lønnedgang, som igen betyder mistede skatteindtægter.

> Tjaa jeg får intet igennem min arbejdsgiver og jeg betaler skat +
> moms + afgifter på mit multimedie

Hvad med at få lavet noget så. De fleste vil med fordel kunne.

--
/Frank

Fra : Søren

Dato : 19-10-09 23:24

> [...]
> til at betale bredbånd og almindelig fastnettelefon.
>
> Sikkert mod lønnedgang, som igen betyder mistede skatteindtægter.

Udleverede mobiltelefoner/PDA-telefoner, der med sikkerhed alene anvendes
erhvervsmæssigt, vil således ikke blive beskattet.

Det læser jeg som nødvendig mobil på job.

> Hvad med at få lavet noget så. De fleste vil med fordel kunne.

Det kræver så en imødekommende arbejdsgiver.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 19-10-09 23:48

Søren wrote:

> Udleverede mobiltelefoner/PDA-telefoner, der med sikkerhed alene
> anvendes erhvervsmæssigt, vil således ikke blive beskattet.
>
> Det læser jeg som nødvendig mobil på job.

Med risiko for at få skattesmæk. Jeg tror virkeligt det er svært at kunne
sige sig fri for lejlighedsvis kun at anvende en mobil til erhverv.

> Det kræver så en imødekommende arbejdsgiver.

Jøpz - Klart.

--
/Frank

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 20-10-09 10:56

Søren wrote:

> [...]
> andre former for personalegoder som kompensation.
>

> Tjaa jeg får intet igennem min arbejdsgiver og jeg betaler skat + moms +

Multimedieskatten og Medielicensen (Betale skat af sin
bredbåndsforbindelse til det til DR's bundløse hul i DR-byen) er
off-topic her i gruppen, men at det bliver nævnt giver anledning til
lidt tankespin.

Hvis ens arbejdsgiver ville give tilskud mod fradrag i lønnen til
eftermontering af det forkætrede dieselfilter ville man opnå: 1:
nedbringe evt topskat, 2: imødekomme regeringens ønske om at forbedre
miljøet som den først udtrykte det og 3: tildele regeringen en begmand i
form af manglende indtægter. (Jamen de sagde jo selv at det ver for at
det skulle give renere luft.)

Det drejer sig kun om penge... desværre.

/Lars

Fra : Anders Majland

Dato : 20-10-09 15:44

> http://www.skm.dk/presse/pressemeddelelser/ministeren/multimediebeskatningenjusteres.html
> Folkeskolelærere, der lejlighedsvis låner IT udstyr med hjem vil ikke
> blive omfattet af multimediebeskatningen.

Og da praksis de fleste steder efterhånden er at underviserne har deres
"egen" bærbare som de bruger i forberedelsen vil en meget stor del af dem
ikke kunne undgå beskatning ... Arbejdsgiverne ønsker heller ikke at
underviserne efterlader deres bærbare på stedet da risikoen for
tyveri/indbrød så øges væsenligt ....

/A

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 19-10-09 20:51

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> [...]
> filteret.
>
> - Pengene skal være med til at finansiere regeringens nye skattereform,

På Ingeniørens hjemmeside kunne man læse tilsvarende.
http://ing.dk/artikel/103255-krav-om-elendige-dieselfiltre-giver-staten-600-mio-kr

Gennemført råddenskab!!! Jeg får også lyst til at eftermontere det
billigste billige bras der kan fås for at være ulydig lige som Armand.

/Lars

Fra : Jens

Dato : 19-10-09 21:29

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen
> Fra http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2009/10/16/143504.htm
> "Ny lov om partikelfilter har ingen miljøeffekt
> 19. okt. 2009 06.00 Penge

Hrmm. tænkte desværre det ville ende sådan -
Der er meget der i dag sælges i "miljø-indpakning", selv skatteopkrævning.
Hvorfor differentiere vi ikke afgifterne efter den reelle miljøbelastning i
stedet?
- Sikkert fordi vi ikke er så hulens interesseret i miljøet, når det kommer
til stykket -

Jens

Fra : Søren

Dato : 19-10-09 23:11

> [...]
> Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
> Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf

Der er aldrig lavet en adfærdsregulerende afgift i Danmark, højest andet end
til at sende folk ned over grænsen