Overhalingsforbud på motorveje
Fra : Ukendt

Dato : 17-10-09 19:07

Hej der.

Som bekendt er der jo overhalingsforbud, for bl.a. lastbiler samt biler med
påhæng, på visse motorvejsstrækninger.
Skiltningen af forbuddet er flere steder suppleret med en undertavle der
angiver et tidspunkt, f.eks 6-18.

Teksten på undertavlen er med sort skrift på hvid baggrund.

Andre undertavler, bl.a. dem der anvendes ved standsnings- og
parkeringsforbud, angiver at 6-18 er gældende på hverdage, (6-18) er
gældende lørdage og 6-18 (med rød skrift) er gældende på søn- og helligdage.

Undertavlerne kan ses i farver på:
http://www.trafikken.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=8771

Og så til spørgsmålet:
Har jeg ret i at overhalingsforbudet kun er gældende på hverdage, når
undertavlen ser ud som beskrevet (sort tekst, hvid baggrund "6-18") ?

Per.

Fra : Henrik B.

Dato : 18-10-09 18:21

"Per Olsen" <per.olsen-snabela-smoerumnet.dk> skrev i meddelelsen

> Og så til spørgsmålet:
> Har jeg ret i at overhalingsforbudet kun er gældende på hverdage, når
> undertavlen ser ud som beskrevet (sort tekst, hvid baggrund "6-18") ?

JA! Det er korrekt. Det er i øvrigt ikke kun nogle steder, men alle steder,
hvor der er overhalingsforbud, på motorvejen.

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Jørgen L.

Dato : 18-10-09 19:01

> "Per Olsen" <per.olsen-snabela-smoerumnet.dk> skrev i meddelelsen

> JA! Det er korrekt. Det er i øvrigt ikke kun nogle steder, men alle
> steder, hvor der er overhalingsforbud, på motorvejen.

Det er jo så ikke helt rigtigt, de steder hvor der ikke er en undertavle med
tid på, gælder det 24-7
eks. storebælt og lillebælts broerne

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D & LMC Lord Ambassador 560 RD

Fra : (-Peter-)

Dato : 19-10-09 05:02

On 18 Okt., 20:00, Jørgen L. <Noem...@noemail.invalid> wrote:
> "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev
>
> Det er jo så ikke helt rigtigt, de steder hvor der ikke er en undertavle med
> tid på, gælder det 24-7
> eks. storebælt og lillebælts broerne

ja - i linket der blev givet ovenfor til trafikken står jo også:
kl. 6 - 18 på hverdage, men mange steder gælder forbudet døgnet rundt,
alle ugens dage.

Generelt gælder skilt med tidspunkter 24-7 hvis der ikke står noget i
parentes eller det står med rødt..

/Peter

Fra : Ukendt

Dato : 19-10-09 14:55

>ja - i linket der blev givet ovenfor til trafikken står jo også:
>kl. 6 - 18 på hverdage, men mange steder gælder forbudet døgnet rundt,
>alle ugens dage.

Hvis forbudet ikke er tidsbegrænset er der ingen undertavle.

>Generelt gælder skilt med tidspunkter 24-7 hvis der ikke står noget i
>parentes eller det står med rødt..

Nej det er ikke rigtigt. Hvis der ikke er undertavle med tidsbegrænsning
gælder forbuddet 24-7.
Hvis der kun er 1 linie, sort på hvid baggrund uden parantes, gælder
forbuddet på hverdage (mandag-fredag)
Hvis der er 2 eller flere linier (er lidt i tvivl om man stadig bruger
parantes og rød skrift, det fremgår ikke helt tydeligt) så gælder forbuddet
hhv. lørdag og søndag.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 19-10-09 13:24

Henrik B. skrev:
> JA! Det er korrekt. Det er i øvrigt ikke kun nogle steder, men alle
> steder, hvor der er overhalingsforbud, på motorvejen.

Det er ikke alle steder der er overhalingsforbud hvor der også er
undertavle med tider.

Og de steder hvor der ikke er tidsangivelse gælder forbudet "24/7".
F.eks på Lillebælt, Storebælt og Øresund.

Fra : (-Peter-)

Dato : 21-10-09 05:47

On 19 Okt., 15:54, "Per Olsen" <per.olsen-snabela-smoerumnet.dk>
wrote:

> [...]
> parantes og rød skrift, det fremgår ikke helt tydeligt) så gælder forbuddet

har du en kilde til dette?

mener jeg undersøgte det engang og fandt frem til det jeg nævner...

mvh
peter

Fra : alexbo

Dato : 21-10-09 13:59

"(-Peter-)" <garfieldpbj@gmail.com> skrev

>mener jeg undersøgte det engang og fandt frem til det jeg nævner...
"Generelt gælder skilt med tidspunkter 24-7 hvis der ikke står noget i
parentes eller det står med rødt.."

For mig er det det rene volapyk du nævner.

Et skilt med tidspunkter der gælder 24-7 d.v.s. hele døgnet hele ugen,
hvordan skal det forstås?
Hvis der står 8-18 gælder det hele døgnet hele ugen, undtaget hvis der står
nogeti parantes eller med rødt, det kan du da ikke mene.
Jeg tror du mener at hvis der bare står 8-18 er det hver dag, men så tager
du fejl.

8-18 gælder hverdage.
(8-14) gælder lørdage
Rød skrift 10-14 gælder søndage.
Hvis der ikke er en undertavle gælder forbudet altid.
24-7 eller 24-7-52 eller måske 24-365.

Bekendtgørelse om vejafmærkning:
U 3: Hovedtavlens angivelse gælder kun i et vist antal timer eller minutter,
på visse ugedage eller inden for visse klokkeslæt. Klokkeslæt anført med
sort eller hvidt gælder for hverdage undtagen lørdage, klokkeslæt anført i
parentes gælder for lørdage, og klokkeslæt anført med rødt gælder for søn-
og helligdage.

mvh
Alex Christensen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 24-10-09 19:03

alexbo skrev:
> Et skilt med tidspunkter der gælder 24-7 d.v.s. hele døgnet hele ugen,
> hvordan skal det forstås?

Jeg ved ikke om det er der endnu, men jeg mener faktisk at de nede på
Farø broerne har brugt at skilte med en undertavle der viste;
0-24 (med sort)
0-24 (med parentes)
0-24 (med rødt)

Altså faktisk et 24/7 forbud, men med brug af undertavler.

Fra : Hekatombe

Dato : 18-10-09 18:21

Per Olsen skrev:
> Og så til spørgsmålet:
> Har jeg ret i at overhalingsforbudet kun er gældende på hverdage, når
> undertavlen ser ud som beskrevet (sort tekst, hvid baggrund "6-18") ?

Ja, når der på en undertavle står "6-18" med stor skrift, så gælder
forbudet kun mellem 6-18 på mandage til fredage. Se evt.
[http://www.trafikken.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=87271]

Fra : Ukendt

Dato : 18-10-09 18:31

Jeg takker allerede for svarene og linket til dokumentationen. Jeg havde
ledt efter det, men åbenbart de forkerte steder.
Der er nok mange der ikke er klar over det, hvis man skal dømme efter de
viftende arme mv. man ser når man tillader sig at overhale med
campingsvognen bagefter.

Per.

Fra : Ukendt

Dato : 19-10-09 14:56

Mon det også foregår på samme måde i Tyskland ?

Per.

Fra : Gunnar007

Dato : 19-10-09 22:01

> [...]
> Der er nok mange der ikke er klar over det, hvis man skal dømme efter de
> viftende arme mv. man ser når man tillader sig at overhale med

Ohh, yes, en klassiker, da vi kørte lørdag i eftårsferiens start. Over Fyn
er der nemlig hverdags overhaling forbudt flere steder, men ej weekend.
Og jeg skal lige hilse og sige at nogen "generaler" nok skulle fortælle at
der var overhaling forbudt i deres øjne..
Nå, men jeg hilser altid pænt og smiler, uanest hvilken finger de
forbikørende "generaler" vifter med.
Det er jo altid et godt signal at sende til sine unger på bagsædet

Hilsen G

Fra : Finn Guldmann

Dato : 24-10-09 18:59

Gunnar007 skrev:
> [...]
> forbikørende "generaler" vifter med.
> Det er jo altid et godt signal at sende til sine unger på bagsædet

På Fyn er forholdene lidt specielle.

Til og fra broerne gælder forbudet 24/7.

Rundt Odense er det et 6-18 hverdagsforbud.

Men på det ene af de stræk på den Vestfynske motorvej hvor der er forbud
har de lavet det lidt kringlet ved at forbudene den ene vej er
6-18-hverdage, men det på det ene af de to stræk er 24/7 den anden vej.

Men det falder fint ind i den øvrige tumpede måde det forbud håndteres på.

Det er politisk bestemt at så og så mange km skal være belagt med det
forbud.

Det har den myndighed der så har udpeget de strækninger der skal
belemres med det gjort uden overhovedet at kigge på hvor det, trafikalt,
- måske - kunne være relevant med et forbud.

Et af de få steder, overhovedet, hvor jeg måske kunne overbevises om at
et forbud har sin berettigelse, det stykke motorvej øst for Korsør hvor
der ikke er nødspor, er netop ikke belagt med forbud.