Leasing mere aktuel end nogensinde...
Fra : Mogens

Dato : 13-10-09 14:12

Her er en opgørelse over, hvilke biler der er mere rentable at lease end at
eje: http://fpn.dk/motor/bil/article1849733.ece
Billigst at lease:

Pengebeløbet viser besparelsen i forhold til køb, når der er forløbet 3 år
inkl. service og forsikring.
- Ford Mondeo 2.0 TDCi Trend stationcar: 108.959 kr.
- Toyota Avensis 1.8 T2 stationcar: 91.397 kr.
- Opel Insignia 2.0 CDTI Essentia: 58.850 kr.
- Ford Focus 1.6 TDCi Trend stationcar: 48.430 kr.
- Mazda6 2.0 Advance stationcar: 37.534 kr.

Interessant IMO at Toyota ligger på 2. pladsen (så højt) i testen / på
testens vilkår...

Fra : Ivan Madsen

Dato : 13-10-09 14:14

On Tue, 13 Oct 2009 13:12:00 GMT, "Mogens" <no@mail.com> wrote:

> [...]
>- Mazda6 2.0 Advance stationcar: 37.534 kr.
>
>Interessant IMO at Toyota ligger på 2. pladsen (så højt) i testen / på

Det tror da pokker, hvis de har holdt trenden fra for 3-4 år siden,
hvor en listepris på 384000 blev til lige omkring 300000 hvis "den
rigtige" købte Så skal man da blive flået ved ikke at lease

Fra : Henrik B.

Dato : 13-10-09 14:19

"Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Det tror da pokker, hvis de har holdt trenden fra for 3-4 år siden,
> hvor en listepris på 384000 blev til lige omkring 300000 hvis "den
> rigtige" købte Så skal man da blive flået ved ikke at lease

Modsiger du ikke dig selv?
Hvis du netop kan opnå kæmpe kontant rabatter...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Ivan Madsen

Dato : 13-10-09 14:22

On Tue, 13 Oct 2009 15:18:31 +0200, "Henrik B."
<saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:

>"Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> skrev i meddelelsen

>Modsiger du ikke dig selv?
>Hvis du netop kan opnå kæmpe kontant rabatter...

Hvis de private nu ikke kan få rabatterne - eller ikke særligt store
rabatter, så ruller afskrivningsmaskinen jo næsten med dobbelt tempo.

Fra : Mogens

Dato : 13-10-09 14:29

> Hvis de private nu ikke kan få rabatterne - eller ikke særligt store
> rabatter, så ruller afskrivningsmaskinen jo næsten med dobbelt tempo.

I erhvervslivet er det meget brugt (et must) at efterkalkulere et projekt,
når det er gennemført således, at man efterfølgende kan se det økonomiske
resultat på bordet (og ikke mindst drage en / dén lære).

Hvormange private bilejere gør sig den ulejlighed at vurdere det økonomiske
forløb for en given bil fra køb til salg (hele perioden inkl.
køb-/salgspris). "Ingen" - de fleste stiller mest skarpt på 2 ting IMO:
1) Hvad kører den dagligt/ugentligt på literen?
2) Hvad koster den "daglige/ugentlige optankning?

Fra : Anders Majland

Dato : 13-10-09 17:11

> Hvormange private bilejere gør sig den ulejlighed at vurdere det
> økonomiske forløb for en given bil fra køb til salg (hele perioden inkl.
> køb-/salgspris). "Ingen"

Godt du sætter det i anførselstegn - jeg tilhører minoriteten der har prøvet
at regne på det inden køb, og også evaluerer det efterfølgende ...

Problemet er at estimere - specielt når oplyste sevicepriser ikke holder en
skid, og for indeværende ser det også ud til at firmabilsklassen generelt
står til større værditab end jeg lagde til grund for beregningerne i 2007

/A

Fra : Fly Christensen

Dato : 13-10-09 17:24

On Tue, 13 Oct 2009 18:10:43 +0200, "Anders Majland"
<See.Signature@Address.invalid> wrote:

> [...]
>står til større værditab end jeg lagde til grund for beregningerne i 2007

Det er grundene til, at jeg ikke regner for eksempel et værditab med i
vores regnskaber inden køb. Min Mondeo blev købt lige før finanskrisen,
så den har fået et gevaldigt huk ca. 2 måneder efter, at jeg købte den.
Al kalkulation ville derfor være gået fløjten.
Vi regner på forbruget og service mellem de modeller, som vi synes er
interessante.

Fly

Fra : Anders Majland

Dato : 13-10-09 17:34

> [...]
> så den har fået et gevaldigt huk ca. 2 måneder efter, at jeg købte den.
> Al kalkulation ville derfor være gået fløjten.

Men det samme gælder sammenlignelige biler. Så det var med åbne øjne jeg
købte en citroen trods det at jeg (i forhold til listeprisen) skulle regne
med større procentvis afskrivning end på f.eks en ford eller mazda. I kroner
ville afskrivningen ikke bliver større og rentebyrde noget mindre undervejs.

Vores c5 blev også begunstiget af afgiftsomlægninger 1 måned efter at vi
købte - Det skar lige 13000kr af listeprisen ...

> Vi regner på forbruget og service mellem de modeller, som vi synes er
> interessante.

Holder ford så de servicepriser du fik oplyst ? Det er ikke tilfældet hos
Citroen, men jeg har dem desværre ikke på skrift fra sælgeren. I forhold til
de oplyste priser løs en serviceaftale meget dyr, men i praksis har vi
betalt ligeså meget for løbende service

/A

Fra : Fly Christensen

Dato : 13-10-09 17:52

On Tue, 13 Oct 2009 18:33:47 +0200, "Anders Majland"
> [...]

>ville afskrivningen ikke bliver større og rentebyrde noget mindre undervejs.

Procentvis afskrivning interesserer mig ikke en dyt i mit private
regnskab. Jeg vil vide, hvor meget det kommer til at koste i Euro og
Cent. Det er dem, som jeg tjener og betaler med. Det andet er kun
værktøjer.

>Vores c5 blev også begunstiget af afgiftsomlægninger 1 måned efter at vi
>købte - Det skar lige 13000kr af listeprisen ...

>Holder ford så de servicepriser du fik oplyst ?

Når vi kigger forbi Ford, så passer det. Vi får det dog uden
Märchensteuer hos en bekendt mekker med eget værksted, og til hans
timepiser.

Træls.

Fly

Fra : Frank Leegaard

Dato : 13-10-09 16:15

Ivan Madsen wrote:

> Hvis de private nu ikke kan få rabatterne - eller ikke særligt store
> rabatter, så ruller afskrivningsmaskinen jo næsten med dobbelt tempo.

Du har netop fat i noget. Leasingselskaberne får de allerbedste
flåderabatter overhovedet.

--
/Frank

Fra : Mogens

Dato : 13-10-09 16:44

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Du har netop fat i noget. Leasingselskaberne får de allerbedste
> flåderabatter overhovedet.

Dét tror da fanden, når man som Nordania har 30.000 biler ude at køre i
DK...

Fra : Frank Leegaard

Dato : 13-10-09 16:54

Mogens wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Dét tror da fanden, når man som Nordania har 30.000 biler ude at køre
> i DK...

Det var netop dem jeg havde i tankerne.

--
/Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 13-10-09 16:58

"Mogens" <no@mail.com> skrev i meddelelsen

> Dét tror da fanden, når man som Nordania har 30.000 biler ude at køre i
> DK...

De springer jo også forhandleravancen over, da de forhandler direkte med
importøren...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Henrik B.

Dato : 13-10-09 14:17

> [...]
> - Mazda6 2.0 Advance stationcar: 37.534 kr.
>
> Interessant IMO at Toyota ligger på 2. pladsen (så højt) i testen / på

Hvad er testens vilkår? Er der f.eks. taget højde for den rabat, som kan
opnåes - specielt i øjeblikket - som jo ofte kan være 40 - 60.000,-

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Mogens

Dato : 13-10-09 14:24

> Hvad er testens vilkår?

Start med at læse den :)

>Er der f.eks. taget højde for den rabat, som kan opnåes - specielt i
>øjeblikket - som jo ofte kan være 40 - 60.000,-

Nej

Fra : Henrik B.

Dato : 13-10-09 15:04

> Start med at læse den :)

Gider ikke - dén slags udregninger er altid hypotetiske...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : alexbo

Dato : 13-10-09 14:32

"Mogens" skrev

> Interessant IMO at Toyota ligger på 2. pladsen (så højt) i testen / på
> testens vilkår...

Jeg finder det mere interessant at der intet står om forudsætningerne for
beregningerne.

Hvis bilister sparer en formue og leasingselskabet tjener fedt, så skal
pengene komme et andet sted fra, eller ud af den blå luft.

Hvis bilkøberen ikke får rabat, hvis han skal låne dyrt i banken, hvis der
intet uforudset sker, hvis bilen ikke bliver stjålet, hvis ens kørselsbehov
lige præcist passer, hvis ingen andre end en selv bruger bilen, hvis man
ikke skal til østeuropa, der er et
hav af forudsætninger der skal passe for at leasing er fordelagtigt.

Den artikel er værdiløs, den fortæller ingenting.

mvh
Alex Christensen

Fra : Mogens

Dato : 13-10-09 16:15

> Jeg finder det mere interessant at der intet står om forudsætningerne for
> beregningerne.

Jow der gør

> Den artikel er værdiløs, den fortæller ingenting.

Du har sikkert samme indstilling som Henrik B. Fremlægges ikke alt på et
sølvfad, og man skal gøre lidt selv, kan det være det samme. Fred være med
det :)

Fra : Henrik B.

Dato : 13-10-09 16:16

> Du har sikkert samme indstilling som Henrik B. Fremlægges ikke alt på et
> sølvfad, og man skal gøre lidt selv, kan det være det samme. Fred være med
> det :)

Har intet med servering eller sølvfade at gøre, men derimod det faktum at
ikke to danskere er ens, når det gælder køb, rabat, finansering, leasing,
kørselsmønster, af bil...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : alexbo

Dato : 13-10-09 16:37

"Mogens" <no@mail.com> skrev

> Du har sikkert samme indstilling som Henrik B. Fremlægges ikke alt på et
> sølvfad, og man skal gøre lidt selv, kan det være det samme. Fred være med
> det :)

Jeg forventer noget mere end et bevistløst klip fra en avis, et tegn på en
smule hjerneaktivitet hos skribenten.

mvh
Alex Christensne