Partikelfilter spm 2 (motorskift)
Fra : JBH

Dato : 12-10-09 19:09

Når nu eftermontering af et partikelfilter ikke er en mulighed, hvad så med
at skifte motor (Til bensin) ?

Kan det rent papirmessigt lade sig gøre. ? modellen findes i flere
varianter i både bensin og diesel. og en brugbar totalskadet kan hittes for
få penge.

mvh
JBH

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-10-09 21:29

JBH skriver:

> Når nu eftermontering af et partikelfilter ikke er en mulighed, hvad så med
> at skifte motor (Til bensin) ?

Så ændrer du identitet på bilen og den ska revuderes afgiftmæssigt.

> Kan det rent papirmessigt lade sig gøre. ? modellen findes i flere
> varianter i både bensin og diesel. og en brugbar totalskadet kan hittes for
> få penge.

Og så skal du til at ændre pumpe og elektronik og og og.

Jo har du et halvt års tid du kan gå og hygge dig med sådan et projekt
er det ikke umuligt.

På den anden side, så 1000 kr om året i 10 år, så har du betalt, hvad
det koster at købe en skadet bil.

klaus

Fra : JBH

Dato : 12-10-09 23:30

> JBH skriver:

> Så ændrer du identitet på bilen og den ska revuderes afgiftmæssigt.

Jaa, det er jo det jeg er i tvivl om hvordan foregår. Skal der betales ny
afgift ?
Jeg kunne forestille mig at dieselmodellen afgiftmessigt var dyrere end
bensinmodellen så kunne man forestille sig at bilen skulle en tur over
grænsen, export/import og så går det ca. lige op. ?

> Og så skal du til at ændre pumpe og elektronik og og og.
>
> Jo har du et halvt års tid du kan gå og hygge dig med sådan et projekt
> er det ikke umuligt.

Det kan sgu ikke tage mere end en week-end

> På den anden side, så 1000 kr om året i 10 år, så har du betalt, hvad
> det koster at købe en skadet bil.

Pegøj partner som i forvejen koster 5000kr i "grøn skat". Det bliver 6000kr
om året......En tilsvarende 1,4i koster det halve. Brændstofbesparelsen med
nuværende kørselsbehov kan slet ikke retfærdiggøre diesel også forurener den
formodentligt for meget til at måtte køre i f.eks flere tyske byer.

Man kunne sælfølgelig også vælge at køre på "alternativ" brændstof, som her
for nylig hvor vi kom kørende ude midt på bøhlandet og det pludselig stank
af pomfritter, selvom der ikke var noget som bare lignede en grill-bar i
miles omkreds. Lugten forsvandt straks den forankørende drejede fra.......

mvh
JBH

Fra : Frank Leegaard

Dato : 13-10-09 00:21

JBH wrote:
> "Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en
> meddelelse news:4AD391A9.9DE91D98@du.kan.finde.den...

> Jaa, det er jo det jeg er i tvivl om hvordan foregår. Skal der
> betales ny afgift ?

Nej Ikke hvis motoren er tilsvarende den den udskifter

> Jeg kunne forestille mig at dieselmodellen afgiftmessigt var dyrere
> end bensinmodellen så kunne man forestille sig at bilen skulle en tur
> over grænsen, export/import og så går det ca. lige op. ?

Det samme er gældende med modsat fortegn - det accepterer man.

> Det kan sgu ikke tage mere end en week-end

Så vil jeg gætte på at du er Peugeot mekaniker. Som fritidsmekaniker tager
det en efterårsferie.

> [...]
> pludselig stank af pomfritter, selvom der ikke var noget som bare
> lignede en grill-bar i miles omkreds. Lugten forsvandt straks den

Sådan er det.

--
/Frank

Fra : Armand

Dato : 13-10-09 16:23

JBH skrev:
> [...]
> afgift ?
> Jeg kunne forestille mig at dieselmodellen afgiftmessigt var dyrere end

Det kommer især an på hvor gammel bilen er: Er den fra efter
afgifts-omlægningen for (var det?) 3 år siden, er den jo blevet
begunstiget med lavere afgift (lige i skellet viste en Peugeot 1,4HDi
sig billigere end en 1,4'er bensin; men dét skel hár Peugeot jo rettet
til i prissætningen siden) og skal efterreguleres til den højere
bensin-afgift!

Om det ligefrem var modast inden da kan jeg ikke huske

--
Armand.
(med en velovervejet næsten ny økonomisk HDi'er, indkøbt lige inden

Fra : Frank Leegaard

Dato : 13-10-09 00:18

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> JBH skriver:

> Så ændrer du identitet på bilen og den ska revuderes afgiftmæssigt.

Nixen. Bare du har en lignende motor kan du gøre det.

Dvs samme hk osv. Bilen skal synes. Det er det.

Ombygningen skal naturligvis ligesom benzin til diesel være forsvarlig og
efter fabrikkens foreskrifter. Men eller skulle der ikke være problemer.

> Og så skal du til at ændre pumpe og elektronik og og og.
>
> Jo har du et halvt års tid du kan gå og hygge dig med sådan et projekt
> er det ikke umuligt.

Ombygningen er lige så let/svær som ombygningen fra benzin til diesel. Det
er adskillige der klarer den slags på et par dage.

> På den anden side, så 1000 kr om året i 10 år, så har du betalt, hvad
> det koster at købe en skadet bil.

Den grønne ejerafgift vil stige ved benzindrift - det er klart. Det skal man
også huske at medregne

--
/Frank

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-10-09 05:16

Frank Leegaard skriver:

> Den grønne ejerafgift vil stige ved benzindrift - det er klart.

Hvorfor vil den det?

Jeg er lige faldet til det halve ved skift fra diesel til benzin.

Forrige gang da jeg skiftede fra benzin til diesel var det nogenlunde
ens beløb.

Klaus

Fra : Brian Lund

Dato : 13-10-09 09:52

> Hvorfor vil den det?
>
> Jeg er lige faldet til det halve ved skift fra diesel til benzin.
>
> Forrige gang da jeg skiftede fra benzin til diesel var det nogenlunde
> ens beløb.

Og jeg er lige steget til det dobbelte ved skift FRA benzin TIL diesel!

Og det er vel og mærke samme bil og samme model og dieselen går på papiret 4
km længere på en liter brændstof.

Brian

Fra : Anders Majland

Dato : 13-10-09 10:29

> Og det er vel og mærke samme bil og samme model og dieselen går på papiret
> 4 km længere på en liter brændstof.

Ja diesel må endelig ikke blive for attraktivt - Er det ikke
"udligningsafgift" de kalder det inde på borgen ...

/A
Med 2 dieselbiler til hendholdsvis ~750 og ~4000 i ejerafgift. Den forrige
benziner kostede ~1500.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 13-10-09 16:18

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> [...]
>
> Jeg er lige faldet til det halve ved skift fra diesel til benzin.
>
> Forrige gang da jeg skiftede fra benzin til diesel var det nogenlunde

Naturligvis - du har ret.

--
/Frank