Stor debat på EB
Fra : Ivan Madsen

Dato : 10-10-09 19:51

En artikel om Brian Mikkelsens nær-crash oplevelse.

http://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/article1237050.ece

Stor debat om han skulle være kørt tilbage og yde førstehjælp.

Mit eget synspunkt er, at han har kontakt til politiet og fortæller
dem, der er sket noget et stykke væk. De opfordrer ikke til at han
skal nærme sig og manden er jo sikkert i chok. Så selv om han bevæger
sig væk fra et ulykkessted mener jeg ikke, man kan bebrejde ham noget.
Dette selv om jeg ikke er hans største beundrer - faktisk står han på
min liste over ministre, der aldrig burde være blevet det )

Fra : Frank Leegaard

Dato : 10-10-09 20:04

Ivan Madsen wrote:
> [...]
> Dette selv om jeg ikke er hans største beundrer - faktisk står han på
> min liste over ministre, der aldrig burde være blevet det )

Alle de argumenter du stort set kommer med der, kunne nok med god ret siges
om de fleste flugtbilister. Dem er der jo strenge straffe til.

--
/Frank

Fra : Ivan Madsen

Dato : 10-10-09 20:09

On Sat, 10 Oct 2009 21:04:03 +0200, "Frank Leegaard"
<frankFJERN@superbruger.dk> wrote:

>Alle de argumenter du stort set kommer med der, kunne nok med god ret siges
>om de fleste flugtbilister. Dem er der jo strenge straffe til.

"I kontakt med politiet" ????? - hmm, den fes forbi mig - de øvrige
kan jeg såmænd godt give dig ret i, med den undtagelse at han ikke er
direkte involveret i en ulykke, hvilket i mine øjne giver ret lang
snor. Kort sagt sidder han og snakker med politiet om en hensynsløs
bilist som for 30-60 sekunder siden var ved at smadre ham selv og
familien til atomer - og ingen opfordrer ham til at køre tilbage, da
han fortæller om at der er sket noget et stykke vej bagud i forhold
til hans kørselsretning.

Fra : Martin Bak

Dato : 10-10-09 20:20

"Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> familien til atomer - og ingen opfordrer ham til at køre tilbage, da
> han fortæller om at der er sket noget et stykke vej bagud i forhold

Han har en soleklar pligt til at gøre hvad han kan. Hvilket muligvis også er
hvad han har gjort, -det kan jo være at han ikke evner mere.
Men han er vidende om, og endda øre-vidne til en trafikulykke. Han må have
en klar formodning om at det er sandsynligt at nogen er kommet til skade.
Dermed har han, både lovmæssigt og menneskeligt en pligt til at forsøge at
hjælpe.
Efter min mening burde han være kørt til uheldsstedet og ydet førstehjælp
hvis ellers kan det. Alternativt kunne han have videregivet værdifuld
information om uheldets omfang til politiet.
Der er ikke rigtig nogen undskyldning for ikke at hjælpe når man er vidne
til at nogen kommer ud for et uheld. Diskussionen kan således kun gå på, om
det at foretage et opkald til politiet er hvad vores justitsminister formår.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Henrik B.

Dato : 12-10-09 16:44

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i meddelelsen

> Efter min mening burde han være kørt til uheldsstedet og ydet førstehjælp
> hvis ellers kan det. Alternativt kunne han have videregivet værdifuld
> information om uheldets omfang til politiet.

Det første man skal gøre er, at standse ulykken. Hvordan mon Brians to piger
på ni og tolv ville have det, hvis farmand skulle til at spille helt, alt
imens de kan sidde og se på ulykke og ødelæggelse? Det kunne kræve
psykologbehandling m.v. Hvilket i mine øjne ikke er at standse ulykken...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Anders Majland

Dato : 12-10-09 17:54

> [...]
> helt, alt imens de kan sidde og se på ulykke og ødelæggelse? Det kunne
> kræve psykologbehandling m.v. Hvilket i mine øjne ikke er at standse

Det skulle de såmend nok overleve... Og så er episoden nok heller ikke værre
?

Jeg har vist skrevet før om da en lastvognchauffør var blevet kørt ned af
en cyklist tæt på vores bopæl ?
Fruen var først på stedet og da sad knægten der lige var fyldt 8 og så på.
Den stærkt chokede pige der havde kørt ham ned kom også ind i bilen for at
få varmen og knægtens tæppe kom over chaufføren.

Det har helt sikkert ikke været nogen behagelig oplevelse hverken for fruen
eller knægten (eller de direkte implicerede)

Men er man vidne til en ulykke eller ankommer umiddelbart efter så hjælper
man efter bedste evne ... Og den lektie har knægten så også lært om på den
hårde måde ... Og så ma man efterfølgende tale om det. Evt også psykolog
hvis det skulle vise sig nødvendigt ...

Jeg hørte også Brian Mikkelsen fortælle om hans nye tiltag i forleden - og
det undrer mig ikke at det er en personlig oplevelse der har fået ham til at
(få folk til) at skrive lovforslagene... Jeg har ihvertfald det indtryk at
det oftere er mediedækning eller konkrete begivenheder der får politikkere
til at komme med lovforslag end de større ideologiske tanker ...

Men jeg vil ikke dømme hans handlinger. I og med at han var i kontakt med
politiet havde de nok bedt ham agere anderledes hvis det havde været
nødvendigt. Der var jo åbenbart nogle der var tættere på ulykken end han
var.

Fra : alexbo

Dato : 10-10-09 21:50

"Frank Leegaard" skrev

> Alle de argumenter du stort set kommer med der, kunne nok med god ret
> siges om de fleste flugtbilister. Dem er der jo strenge straffe til.

Mener du det er normalt at flugtbilister ringer til politiet og siger hvem
de er?

For at være flugtbilist kræver det da også at man er skyld i en ulykke.
Jeg havde nok ikke engang ringet, hvis der er trafik på vejen og jeg er på
vej væk, kan jeg ikke det gavner noget som helst at vende om, der er
allerede mange andre der kan både ringe og gøre gavn.

mvh
Alex Christensen

Fra : Frank Leegaard

Dato : 10-10-09 23:12

alexbo wrote:
> [...]
> og jeg er på vej væk, kan jeg ikke det gavner noget som helst at
> vende om, der er allerede mange andre der kan både ringe og gøre gavn.

Utallige flugtbilisters identitet er skam kendt. Jeg tror bare man skal være
varsom med at dømme dem under de omstændigheder de nu befinder sig i. Nogen
går simpelthen i panik. Længere er den ikke.

--
/Frank

Fra : Tom

Dato : 10-10-09 20:17

Ivan Madsen skrev:
> [...]
> Dette selv om jeg ikke er hans største beundrer - faktisk står han på
> min liste over ministre, der aldrig burde være blevet det )

Brian er en kylling.
De "fleste" normale mennesker stopper da lige op hvis man kan se at
ulykken lige er sket. Ikke for at stille op til globryllup, men for at
hjælpe.
Med den stilling han har betrådt, burde han vide bedre og ikke køre en
hel Km før han besinder sig.
Resten lyder som det rene vrøvl med ikke at kunne vende bilen eller
bakke bilen.

Jeg fatter ikke hvad det er for noget i folk som får dem til at "stikke
af" når der er ulykker. Man stikker da først af hvis man selv er i fare
for at komme til skade, ellers stopper man da op.
Selv Lene Espersen kunne finde ud af at standse sin bil da hun klippede
en knallertkører for et par år siden go Hans Engel også efter sin
spritkørsel.....

--
Tom

Fra : Frank Leegaard

Dato : 10-10-09 20:22

Tom wrote:

> [...]
> Selv Lene Espersen kunne finde ud af at standse sin bil da hun
> klippede en knallertkører for et par år siden go Hans Engel også

Tror det er svært at sige efter en alvorlig ulykke lige er sket og når man
aldrig har været ude for det selv.

--
/Frank

Fra : Tom

Dato : 10-10-09 21:18

Frank Leegaard skrev:

> Tror det er svært at sige efter en alvorlig ulykke lige er sket og når man
> aldrig har været ude for det selv.

Har selv oplevet ulykker et par gange og sidste gang blev jeg selv ramt
af en taxa. Det er helt naturligt at man stopper IMHO

--
Tom

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 12-10-09 01:52

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Tror det er svært at sige efter en alvorlig ulykke lige er sket og når man
> aldrig har været ude for det selv.

Alvorlig ulykke? Det ved Brian ikke på det tidspunkt ...

Hvilket telefonnummer til politiet kender Brian, siden han kan få fat i dem
så hurtigt? Hver gang jeg ringer, så går der en fandens tid inden man når
frem til en man kan snakke med. Først skal man jo stilles om til rette
politistation.

--
Per

Fra : Ivan Madsen

Dato : 10-10-09 21:14

On Sat, 10 Oct 2009 21:17:06 +0200, Tom <bmw@bmw.dk> wrote:

> [...]
>Selv Lene Espersen kunne finde ud af at standse sin bil da hun klippede
>en knallertkører for et par år siden go Hans Engel også efter sin

Jeg tror ikke jeg skal skrive videre lige nu. Folk fordømmer en mand,
der var ude for en "nær-døds" oplevelse, ringer om den til politiet og
hører et muligt crash i det fjerne. Jamen, okay - næste gang i er over
fartgrænsen, velkommen i vanvidsbilisternes rækker!

Jeg ved ikke rigtigt - jeg tror ikke rigtig jeg efter sådan et chok
ville have nerver til at køre tilbage og undersøge hvad fjolset
egentlig havde udrettet. Om jeg overhovedet kunne føre køretøjet på
betryggende vis ved jeg heller ikke.

Fra : Martin Bak

Dato : 10-10-09 21:19

> [...]
> ville have nerver til at køre tilbage og undersøge hvad fjolset
> egentlig havde udrettet. Om jeg overhovedet kunne føre køretøjet på

En voldsom ulykke vil altid være en voldsom oplevelse. Noget vi alle kan
komme ud for. Ikke rart, bestemt ikke, men vi har altså pligt til at hjælpe
det bedste vi kan. Denne pligt gælder også for ministre.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Ivan Madsen

Dato : 10-10-09 21:22

On Sat, 10 Oct 2009 22:19:15 +0200, "Martin Bak"
<fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote:

> [...]
>komme ud for. Ikke rart, bestemt ikke, men vi har altså pligt til at hjælpe
>det bedste vi kan. Denne pligt gælder også for ministre.

Ingen tvivl - men han har lige undgået den, forstå det dog! At der
muligvis sker noget 1-2-3 km væk gør ham ikke mindre rystet.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 10-10-09 21:32

Ivan Madsen wrote:

> Ingen tvivl - men han har lige undgået den, forstå det dog! At der
> muligvis sker noget 1-2-3 km væk gør ham ikke mindre rystet.

Forstå dog også at det som sker en person der ender i selve ulykken er
mangefold mere traumatisk. Jeg var ude for netop BMs scenarie for 3-4 mdr
siden. Jeg kunne dog trække ind mellem 2 lastbiler. Så her var det ikke
venstre om. Idioten kom dog mod mig hen over dobbelte overtrukne linjer med
begge hjulpar over. Han var vel cirka 40 meter fra mig da jeg fik revet min
egen bil til højre.

--
/Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 12-10-09 16:56

> Forstå dog også at det som sker en person der ender i selve ulykken er
> mangefold mere traumatisk.

Og? At det måske er mere traumatisk for andre, gør det ikke lettere
"spiseligt" for en selv. Personligt vil jeg skide loven et stykke, hvis jeg
ikke føler at jeg magter at håndtere en ulykke, så begiver jeg mig ikke i
nærheden af den. Det er trods alt en personlig vurdering, om man kan
overskue følger og konsekvenser af det - både psykisk og økonomisk...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Henrik B.

Dato : 12-10-09 16:48

> En voldsom ulykke vil altid være en voldsom oplevelse. Noget vi alle kan
> komme ud for. Ikke rart, bestemt ikke, men vi har altså pligt til at
> hjælpe det bedste vi kan. Denne pligt gælder også for ministre.

Ikke desto mindre kan han være så chokeret i forvejen, at han ikke "magter"
at konfrontere end evt. ulykke/ofre. Ligesom han i forvejen har andre i
bilen, som han skal tage hånd om.

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Tom

Dato : 10-10-09 21:28

Ivan Madsen skrev:

> [...]
> hører et muligt crash i det fjerne. Jamen, okay - næste gang i er over
> fartgrænsen, velkommen i vanvidsbilisternes rækker!

De fleste bilister har vist prøvet disse "nær død" oplvelser vil endda
sige adskillige gange.
Spørgsmålet er om man er egnet til at føre bil, hvis man stikker af fra
ulykker fordi man har dette som første instinkt.
Jeg mener ikke Brian burde før bil, hvis han vitterlig ikke kan
"overskue" en unormal situation og så vælger at stikke af og end ikke
vil gå tilbage efter at han langsomt begynder at blive klar over sin
egen rolle.
Bortforklaringer med at man ikke kan vende bilen eller bakke, lyder
temmelig dårlige....men det kommer der garantere billeder af i
dagspressen de næste par dage, såfremt en journalist måtte kede sig.

--
Tom

Fra : Henrik B.

Dato : 12-10-09 16:46

"Tom" <bmw@bmw.dk> skrev i meddelelsen

> Brian er en kylling.
> De "fleste" normale mennesker stopper da lige op hvis man kan se at
> ulykken lige er sket. Ikke for at stille op til globryllup, men for at
> hjælpe.

Og hvad med sine to døtre, som sidder i bilen og i forvejen er dybt
chokerede?

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-10-09 22:03

Ivan Madsen skriver:

> En artikel om Brian Mikkelsens nær-crash oplevelse.
>
> http://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/article1237050.ece

Hmmm, foretrækker nu alligevel:
http://ekstrabladet.dk/side9/

Maria, 27 år og fra Randers

Hvad er det smukkeste ved dig? - Jeg er stolt af mine biceps.

Dagens meget veltrænede side 9-pige er oprindeligt uddannet
anlægsgartner, men er nu i Søværnet. Der forklarer også hendes svulmende
biceps.

– Mine hobbyer er styrketræning, Hjemmeværnet, fridykning, og så elsker
jeg at køre på motorcykel, fortæller Maria, der betegner sig selv som
eventyrlysten. Desuden kan det kvindelige multitalent jonglere og puste
ild!

Maria har ikke været side 9-pige før, men fik lyst til at prøve, da
stilen blev ændret sidste år

– Jeg synes, det nye koncept er lidt mere min stil, og så kan jeg godt
lide at lave billeder. Men min grænse går ved undertøjet, påpeger den
kvindelige Indiana Jones, hvis motto er ’Gu’ gør vi Sonja’. Og så vil
hun lige understrege, at hun elsker sin mor.

Klaus

Fra : Armand

Dato : 11-10-09 01:39

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Ivan Madsen skriver:

> Hmmm, foretrækker nu alligevel:
> http://ekstrabladet.dk/side9/
>
> Maria, 27 år og fra Randers
>
> Hvad er det smukkeste ved dig? - Jeg er stolt af mine biceps.

Biceps??
Fuck de er store - hendes hænder

--
Armand.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 10-10-09 23:27

Ivan Madsen <karinogivan@gmail.com> wrote in

> En artikel om Brian Mikkelsens nær-crash oplevelse.

> http://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/article1237050.ece

Man kan jo så fortsætte med at læse
http://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/article1237051.ece

Der siger han blandet andet at han får besked fra Politiet at ambulancen er
på vej og at han kan se der holder 3-4 andre biler ved ulykkesstedet.

Der er vist ikke noget at komme efter i den historie mht Brian Mikkelsens
handlinger.

Fra : Martin Bak

Dato : 10-10-09 23:35

"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> på vej og at han kan se der holder 3-4 andre biler ved ulykkesstedet.
>
> Der er vist ikke noget at komme efter i den historie mht Brian Mikkelsens

Ikke det? Han hører chrashet. Han er førstehåndsvidne til ulykken. Han har,
ifølge hvad du nu oplyser mulighed for at se uheldsstedet. Hvis han havde
været en god samfundsborger, så havde han foruden at være den første der
opfattede at ulykken skete, også været den første på ulykkesstedet og gjort
hvad han kunne. Men tøsen var for rystet til at handle. Det var sgu ikke ham
jeg ville vælge at tage på trekking-tur med.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 10-10-09 23:38

Martin Bak wrote:
> [...]
> på ulykkesstedet og gjort hvad han kunne. Men tøsen var for rystet
> til at handle. Det var sgu ikke ham jeg ville vælge at tage på

Kig da på ham. Han ville jo ikke lukke et øje hvis der var ørentviste i
teltet

Så allerede der var han jo sorteret fra.

--
/Frank

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 11-10-09 00:17

> [...]
> ulykkesstedet og gjort hvad han kunne. Men tøsen var for rystet til at
> handle. Det var sgu ikke ham jeg ville vælge at tage på trekking-tur

Han kan dårligt være førstehåndsvidne til ulykken når han blot hører
"noget" ske mens han taler med politiet. Desuden troede han blot bilisten
havde ramt et træ og ikke en anden bil hvilket vidner om at han ikke har
set ulykken og har været for langt fra den til at kunne se hvad der reelt
er sket. Politiet har han snakket med og de ved hvem han er og de har
tilsyneladende ikke bedt ham køre retur til stedet (hvilket de nok havde
gjort hvis de mente det var nødvendigt).

Når han, mens han snakker med politiet, kan se 3-4 andre biler der er
stoppet ved ulykkesstedet er det altså temmelig sent at blive første mand
ved ulykkesstedet.

Du er jo ude i at alle der ser en ulykke DER ER SKET skal stoppe og hjælpe
- det vil jo give tusinder af mennesker der står på nakken af hinanden for
at hjælpe ved et uheld på motorvejen f.eks. Manden var jo ikke involveret i
ulykken, han var ca. 1km fra den, der var andre folk på stedet og politi og
redning var på vej. Jeg mener stadig ikke der er noget at bebrejde ham for.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 11-10-09 11:41

Henrik Stidsen wrote:
> [...]
> bilisten havde ramt et træ og ikke en anden bil hvilket vidner om at
> han ikke har set ulykken og har været for langt fra den til at kunne

Husk på at det alt sammen er JMs beretning. Hvem siger den er korrekt?

--
/Frank

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 11-10-09 12:26

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> wrote in

> Husk på at det alt sammen er JMs beretning. Hvem siger den er korrekt?

Hvem siger den er forkert?

Fra : Finn Guldmann

Dato : 14-10-09 12:03

Henrik Stidsen skrev:
> [...]
> redning var på vej. Jeg mener stadig ikke der er noget at bebrejde ham for.

Efter beskrivelsen opfylder BM teknisk set betingelserne i FL §9,

"Forpligtelser ved færdselsuheld

§ 9. Trafikant, der med eller uden egen skyld bliver indblandet i et
færdselsuheld, skal straks standse og i muligt omfang yde hjælp til
tilskadekomne. Den pågældende skal endvidere til sikring af færdslen
deltage i de foranstaltninger, som uheldet giver anledning til. Hvis en
anden, der er indblandet i uheldet, anmoder herom, skal vedkommende
opgive navn og bopæl. Tilsvarende oplysninger skal efter anmodning gives
den, på hvis ejendom eller ting, der er sket skade."

for at burde være standset og gået tilbage til ulykken.

Han undviger den forvoldende bil, og umiddelbart efter kører den ind i
en anden bil.

Men tidsmæssigt hænger det blot ikke sammen.

Medmindre BM har et særligt "direkte-kald-nummer" til politiet (en
mulighed imf ministrenes sikkerhed.), eller at BM er *standset op*
syntes jeg ikke han kan nå at taste et nummer, sige hvem han er, og så
høre braget.

Men reelt er BM minister, så det vil kun være i pressen hvis han hænges
ud som flugtbilist.

--
Mvh Finn

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 14-10-09 12:41

Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote in

> [...]
> mulighed imf ministrenes sikkerhed.), eller at BM er *standset op*
> syntes jeg ikke han kan nå at taste et nummer, sige hvem han er, og så

Hvis der er gået ca. 1 km har han jo haft knap et minut - en kraftig
opbremsning og et 112 opkald kan sagtens klares på mindre end 1 minut. Det
kan også sagtens tænkes at han har haft et specielt nummer og i så fald er
det jo bare endnu mere sandsynligt.