Western wrote:
> "Peter A. Jensen" <PeterFUP@danmark.dk> skrev
>>>
>>> Næh, man kan vist ikke konkludere andet end at sommerdæk skal holdes
>>> væk fra en våd glatbane!
>>>
>>> En bremselængde på 61 m fra 50 km/h svarer til en
>>> friktionskoefficien på 0,16. Vis mig lige den "normale" våde
>>> asfaltvej hvor dét kan forekomme - så længe det våde ikke fryser
>>> til is. Leif Westen
>> Man kan desværre ikke beregne en friktionskoefficient da hjul ikke
>> skrider men ruller, derfor må hjulene heller ikke blokere ved
>> nedbremsning, Og den tunge bil får måske en fordel, desuden har hjul
>> størrelsen også betydning.
>> Jeg synes dog at testen viser meget godt hvor dårlige sommerdæk er
>> ved lave temperaturer.
>>
>> Desværre vil dæk valg altid være et spørgsmål om kompromis imellem
>> utallige parametre.
>>
>> Selv de test som
http://www1.adac.de/Tests/Reifentests fremstiller,
>> er uigennemskuelige og usammenlignelige fordi resultaterne omskrives
>> efter nogle ukendte nøgler og sommer/vinter dæk ikke gennemgår samme
>> test.
>> Og vigtigst af alt der er utrolig stor forskel på egenskaberne for de
>> forskellige mærker, det er helt normalt at nogle dæk i test bliver
>> erklæret for næsten ubrugelige.
>
>
> Jeg tror at du misforstår min pointe: På en reelt forekommende våd vej
> vil der i praksis aldrig være så ringe friktion at et "normalt"
> sommerdæk behøver 61 m for at bremse fra 50 km/h. Uanset om hjulene
> blokerer eller har et optimalt slip.
>
> Testen må være foretaget på en bane beregnet til glatbane-øvelse, og
> den siger derfor ikke noget om hvordan sommerdæk klarer sig under
> virkelige forhold. Glatbaner er glimrende til at træne bremsning
> under ringe friktionsforhold, men de kan næppe sige meget om et
> givent dæks evner på andre belægningstyper.
>
> I en længere årrække har dækbranchen påstået at vinterdæk er sommerdæk
> overlegne når temperaturen er under ca. 7 °C, hvilket igen og igen er
> blevet modsagt af tests i bl.a. Teknikens Värld og Vi Bilägere. Hvor
> de netop har udsat gode (navngivne) sommerdæk for samme prøver som
> vinterdækkene. Og i 2006 udsendte Færdselsstyrelsen et notat med samme
> budskab: "Målingerne på tør og våd asfalt viser, at for moderne
> sommer- og vinterdæk har tempe-raturen ingen betydning for dækkenes
> friktionsegenskaber på typiske vejoverflader."
>
> Jeg bruger selv vinterdæk (om vinteren!), så jeg prøver ikke at
> retfærdiggøre brugen af sommerdæk til vinterføre, men man skal ikke
> bilde sig ind at vinterdækkene er overlegne til ret meget andet end is
> og sne.
Hvilket for mig så også er rigeligt til at jeg gider skifte.
--
/Frank