Når lygterne tændes...
Fra : Martin Bak

Dato : 07-10-09 18:39

Det gør de så ikke lige her i kommunen. Af sparehensyn har man valgt at lade
gadebelysningen være slukket om natten.
Det har desværre medført flere uheld, hvor cyklister er kørt ind i parkerede
biler.
Nu står der jo i færdselsloven, at man skal efterlade sim bil med
positionslyset tændt, hvis man parkerer på uoplyst vej.
Allerede sidste år var der diskussion om dette, for det vil i praksis
betyde, at de fleste byboere her på øen bliver lovbrydere, enten frivilligt
eller ufrivilligt, idet positionslyset vil dræne batteriet i løbet af
natten, og i sidste ende efterlade bilen uden lygtemarkering.
Dertil kommer, at man ikke vil kunne starte sin bil om morgenen.
Politiet er naturligvis nødt til at behandle de sager der måtte komme, det
være sig anmeldelser om overtrædelse af færdelsloven, eller konkrete
episoder hvor nogen har påkørt en mørkelagt bil. Men for h... da. Hvad skal
bilisterne da gøre???
http://www.dr.dk/Regioner/Bornholm/Nyheder/Bornholm/2009/10/07/145606.htm

--
Martin
www.martinbak.dk/

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-10-09 19:37

Martin Bak skriver:

> Nu står der jo i færdselsloven, at man skal efterlade sim bil med
> positionslyset tændt, hvis man parkerer på uoplyst vej.

Ja

> [...]
> betyde, at de fleste byboere her på øen bliver lovbrydere, enten frivilligt
> eller ufrivilligt, idet positionslyset vil dræne batteriet i løbet af

Så er bilens batteri da vidst udskiftningsmodent....

2x5W = 10W/12 volt = 0,8A

12 timer a 0,8A = 10AH

Hvor små batterier har i, i bilerne?

Klaus

Fra : oz3bto

Dato : 07-10-09 19:58

> Martin Bak skriver:

> Ja

> Så er bilens batteri da vidst udskiftningsmodent....
>
> 2x5W = 10W/12 volt = 0,8A
>
> 12 timer a 0,8A = 10AH
>
> Hvor små batterier har i, i bilerne?
>

> Klaus
> Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
> Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf

Du glemmer så lige at bilens instrument lys osv også lyser hvilket nok også
bruger 10watt

OK det bør stadig ikke være et problem at have batteri til det

Fra : Brian Sørup

Dato : 07-10-09 20:10

"oz3bto" <no@here.dk> skrev i meddelelsen

> "Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en
> meddelelse news:4ACCDFE6.3DE1BB5D@du.kan.finde.den...

> Du glemmer så lige at bilens instrument lys osv også lyser hvilket nok
> også bruger 10watt
>
> OK det bør stadig ikke være et problem at have batteri til det

Hvis jeg tænder Pos.lyset på Völlen har jeg gang i 8x5W +
Numm.pl.lys+instr.lys , samlet forbrug ligger sandsynligvis omkring 60-70W
eller ca. 5,5-6Ah og fra kl 17 til kl 07 er der 14 timer gange 6Ah - det
giver 84A , så erder ikke meget liv tilbage i en 88Ah Akkumulator.
--
Brian Sørup
1998 Volvo V70 2,5t Aut.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-10-09 20:16

Brian Sørup skriver:

> [...]
> eller ca. 5,5-6Ah og fra kl 17 til kl 07 er der 14 timer gange 6Ah - det
> giver 84A , så erder ikke meget liv tilbage i en 88Ah Akkumulator.

Vil det sige at sådan en smart moderne skærgårdstraktor ikke engang er
lige så veludstyret som en 1974 model VW Golf?

Klaus

Fra : Brian Sørup

Dato : 07-10-09 20:36

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen
> Brian Sørup skriver:

> Vil det sige at sådan en smart moderne skærgårdstraktor ikke engang er
> lige så veludstyret som en 1974 model VW Golf?

Hvilke af disse udstyrsdetaljer er der ikke i en ´74 Golf :
Fartpilot, Visker-robot, Højde og længdejusterbart rat, Eljusterbare
sidespejle, El-lædersæder med varme for og bag, 2-Zonet Klimaanlæg,
Servostyring, ABS, Traction Control, El-ruder, 6 Airbags, 8 Højttalere,
Kopholdere, Fjernbetjent Centrallås med Alarm og Startspærre, Skivebremser
på alle hjul, 3-punkts-seler på bagsædet og Fjernåbning af tankdæksel.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-10-09 20:41

Brian Sørup skriver:

> [...]
> Kopholdere, Fjernbetjent Centrallås med Alarm og Startspærre, Skivebremser
> på alle hjul, 3-punkts-seler på bagsædet og Fjernåbning af tankdæksel.

Fjernåbning af tankdæksel.

En tåbelig detalje der heldigvis er pillet af den nye Golf.

Klaus

Fra : Henrik B.

Dato : 07-10-09 21:04

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen

> Vil det sige at sådan en smart moderne skærgårdstraktor ikke engang er
> lige så veludstyret som en 1974 model VW Golf?

Golf'en har vel ikke engang en lille ting, som kørelys over lyskontakten?
)

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-10-09 21:49

"Henrik B." skriver:

> Golf'en har vel ikke engang en lille ting, som kørelys over lyskontakten?
> )

Over?

Nej, det er indbygget....

Klaus

Fra : Henrik B.

Dato : 07-10-09 23:21

> Over?
>
> Nej, det er indbygget....

Altså at du kan have lyskontakten tændt hele tiden. Det slukker så med
tændingen.

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Brian

Dato : 07-10-09 21:52

> Golf'en har vel ikke engang en lille ting, som kørelys over lyskontakten?
> )

Det kræver næsten et billede - hvad dælen skal man med kørelys (og skal det
forståes som noget andet end normalt?) over lyskontakten ?

/Brian

Fra : Henrik B.

Dato : 07-10-09 23:23

"Brian" <nej@tak.du> skrev i meddelelsen

> Det kræver næsten et billede - hvad dælen skal man med kørelys (og skal
> det forståes som noget andet end normalt?) over lyskontakten ?

At bilens lys (kørelyset) er styret af tændingen (tændingslåsen), så man
ikke behøver at tænde og (huske at) slukke, når man stiller bilen. Dette har
de svenske biler haft siden tresserne. Der er masser af biler, som den dag i
dag stadig ikke har det - heribland VW.

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Brian

Dato : 08-10-09 00:00

> [...]
> har de svenske biler haft siden tresserne. Der er masser af biler, som den
> dag i dag stadig ikke har det - heribland VW.

Forstår jeg dig ret, er det da vist en stramning af realiteterne. På alle
(rigtige) biler idag (for mange mærker de seneste 10 år) har det jo været et
spørgsmål om at sætte et flueben i bilens opsætning.

Det samme er tilfældet med Saab 9-3SS, den kan jo også leveres uden kørelys.

/Brian

Fra : Henrik B.

Dato : 08-10-09 06:23

> Forstår jeg dig ret, er det da vist en stramning af realiteterne. På alle
> (rigtige) biler idag (for mange mærker de seneste 10 år) har det jo været
> et spørgsmål om at sætte et flueben i bilens opsætning.

Nøøøøh, for de moderne biler har jo kun "kørelys" over lyskontakten - altså
med nedsat lysstyrke.
Men nu gik det mere på Klaus' pralerier over en gaaaammel Golf.

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Brian

Dato : 08-10-09 07:27

> Nøøøøh, for de moderne biler har jo kun "kørelys" over lyskontakten -
> altså med nedsat lysstyrke.

Man skal vist være ret pessimistisk, for at se nedsat lysstyrke på
kørelyset, som en ulempe. En del PSA ejere, vil helt sikkert være ret glad,
for sådan en feature

Udover det, må en af VAG tosserne vide, om lysstyrken på kørelyset ikke er
programmerbar ?
Jeg kender da til ihvertfald et mærke, hvor det kan lade sig gøre på en 10
år gammel bil.

> Men nu gik det mere på Klaus' pralerier over en gaaaammel Golf.

Jaja, krigen skal jo have næring

/Brian

Fra : Frank Leegaard

Dato : 08-10-09 00:02

Henrik B. wrote:
> [...]
> bilen. Dette har de svenske biler haft siden tresserne. Der er masser
> af biler, som den dag i dag stadig ikke har det - heribland VW.

Du snakker om noget du ikke aner noget om. Alle DK VW har siden 1990 haft
TFL som standard.

--
/Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 08-10-09 06:24

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Du snakker om noget du ikke aner noget om. Alle DK VW har siden 1990 haft
> TFL som standard.

Med nedsat lysstyrke ja - og sikkert også uden instrumentbelysning, og
mulighed for langlys - altså "kun" kørelys. Ikke bilens fulde lys...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-10-09 05:12

"Henrik B." skriver:

> [...]
> de svenske biler haft siden tresserne. Der er masser af biler, som den dag i

Øøøøh, både min 3'er og 5'er havde automatisk kørelys der selv slukkede.

Den nuværende har lyskontakten i auto, så finder den selv ud af om den
skal ahve kørelyset tændt, eller om nærlyset skal tændes, samt om
instrumentbelysningen skal tændes.

Klaus

Fra : Henrik B.

Dato : 08-10-09 06:26

> [...]
>
> Den nuværende har lyskontakten i auto, så finder den selv ud af om den
> skal ahve kørelyset tændt, eller om nærlyset skal tændes, samt om

Jeg taler ikke kørelys - som jo som regel har nedsat volt, samt ingen
mulighed for at køre med langlys, eller tændt lys i instrumentbordet. Jeg
taler om at bilens fulde belysning, kan køre via tændingen. Så man tænder
for lyskontakten, og glemmer alt om den. )
Men nu var det jo den gamle kasse vi talte om.

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 08-10-09 00:01

Henrik B. wrote:
> "Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i
> meddelelsen news:4ACCE8DF.340225E1@du.kan.finde.den...

> Golf'en har vel ikke engang en lille ting, som kørelys over
> lyskontakten? )

Golf har haft TFL siden 1990 på DK modeller.

--
/Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 08-10-09 06:26

> Golf har haft TFL siden 1990 på DK modeller.

Ja kørelys, men ikke fuld belysning...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 08-10-09 13:32

> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Ja kørelys, men ikke fuld belysning...

Du er tydeligvis ikke klar over hvor mange ekstra timer der er i en pære når
spændingen er nedsat over pæren ..

--
Per

Fra : Frank Leegaard

Dato : 07-10-09 23:59

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Brian Sørup skriver:

> Vil det sige at sådan en smart moderne skærgårdstraktor ikke engang er
> lige så veludstyret som en 1974 model VW Golf?

Lige præcis en 75 Golf kunne tricket med 2 x 5 W. Mange senere kan mig
bekendt ikke. Særligt dem med org. TFL.

--
/Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 08-10-09 06:27

> Lige præcis en 75 Golf kunne tricket med 2 x 5 W. Mange senere kan mig
> bekendt ikke. Særligt dem med org. TFL.

MB kan godt finde ud af det...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-10-09 20:13

oz3bto skriver:

> Du glemmer så lige at bilens instrument lys osv også lyser hvilket nok også
> bruger 10watt

Hvad gør det???

Tilgiv mig, men jeg er vant til biler uden fancy udstyr af nogen art
(VW), her tager man tændingsnøglen ud og vipper afviserarmen til den ene
side ("blinker væk fra fortovet") og der tændes kun positionslys i den
side.

Men jeg var slet ikke klar over at sådanne ting ikke fandtes i moderne
veludstyrede biler - eller????

Klaus

Fra : Brian

Dato : 07-10-09 21:37

> [...]

> side.
>
> Men jeg var slet ikke klar over at sådanne ting ikke fandtes i moderne

Det er måske et tysk fænomen. Det har ihvertfald været på samme måde i alle
de tyske biler, jeg har haft. Kun positionslyset i den pågældende side
tænder - og så lige summeren der fortæller dig at du er smuttet fra vognen
med lys på

/Brian

Fra : Henrik Ax

Dato : 07-10-09 21:41

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> [...]
> (VW), her tager man tændingsnøglen ud og vipper afviserarmen til den
> ene side ("blinker væk fra fortovet") og der tændes kun positionslys

Det virker ikke i min Golf 4.
Ifølge instruktionsbogen er denne feature ikke tilrådighed på modeller med
"dagkørelys".

/Henrik

Fra : Henrik B.

Dato : 07-10-09 21:43

"Henrik Ax" <invalid@invalid.invalid> skrev i meddelelsen

> Det virker ikke i min Golf 4.
> Ifølge instruktionsbogen er denne feature ikke tilrådighed på modeller med
> "dagkørelys".

Hva'? Vi må lige have Klaus på banen her, dét kan jo ikke passe, i så
veludstyret en bil... )

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-10-09 21:51

Henrik Ax skriver:

> Det virker ikke i min Golf 4.
> Ifølge instruktionsbogen er denne feature ikke tilrådighed på modeller med
> "dagkørelys".

Skodbil, godt jeg sprang den over

Det virkede på min 5'er og jeg har lige læst om det i brugerforvirringen
til den nye.

Klaus

Fra : Henrik Ax

Dato : 07-10-09 22:05

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Skodbil, godt jeg sprang den over
>

> Det virkede på min 5'er og jeg har lige læst om det i
> brugerforvirringen til den nye.

Jeg har lige været ned på gaden og checke. Den er desværre god nok. Lyset er
tændt i begge sider uanset hvordan jeg vender og drejer afviserarmen.
Jeg bemærkede også at lyset i instrumentbrædtet ikke slukkede under
'testen'. Selv med lukket og låst dør var der lys. Ikke særligt anvendligt
må jeg indrømme.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 08-10-09 00:03

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> [...]
> i den side.
>
> Men jeg var slet ikke klar over at sådanne ting ikke fandtes i moderne

Findes så ikke længere mig bekendt i en DK VW med org. TFL.

--
/Frank

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-10-09 05:13

Frank Leegaard skriver:

> Findes så ikke længere mig bekendt i en DK VW med org. TFL.

Kom og kig i min garage.

Klaus

Fra : JBH

Dato : 07-10-09 19:59

> Martin Bak skriver:

> Ja

> Så er bilens batteri da vidst udskiftningsmodent....

> [...]

Jeg mener min gamle Kadett havde et 44 Ah.. batteri. Den størrelse er vist
også brugt i mange andre biler

Og er der ikke mulighed for at tænde positionslyset H/V er det er 4 X 5
watt. går der altså ikke mange timer før en vinterkold motor/batteri giver
problemer. :-/

mvh
JBH

Fra : Martin Bak

Dato : 07-10-09 20:00

> Martin Bak skriver:

> Ja

> Så er bilens batteri da vidst udskiftningsmodent....
>
> 2x5W = 10W/12 volt = 0,8A
>
> 12 timer a 0,8A = 10AH

+ baglygterne. Og det hver eneste nat. Læg dertil, at ikke alle starter
bilen og kører mange kilometer hver dag. Problemet er skam reelt nok. Jeg er
ikke selv ramt, jeg bor ikke i byen.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-10-09 20:14

Martin Bak skriver:

> + baglygterne.

Nej, det er positionslys for og bag i den ene side.

Klaus

Fra : Martin Bak

Dato : 07-10-09 20:25

> Martin Bak skriver:

> Nej, det er positionslys for og bag i den ene side.

For mange er det ikke sådan. Og problemet er helt reelt.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Henrik B.

Dato : 07-10-09 21:05

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen

> Nej, det er positionslys for og bag i den ene side.

Hvilket de fleste alligevel ikke kan finde ud af at benytte korrekt!

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Henrik B.

Dato : 07-10-09 20:07

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen

> Så er bilens batteri da vidst udskiftningsmodent....
>
> 2x5W = 10W/12 volt = 0,8A
>
> 12 timer a 0,8A = 10AH

Nu er det ikke alle, som har tyskernes mulighed for, at aktivere
blinkkontakten, så det kun er den ene side som tændes (hvilket rigtig mange
i øvrigt ikke ka' hit' ud af alligevel - de tænder den forkerte side!), så
du skal lige doble op:

4 x 5W = 20W/12 volt = 1,6 A

12 timer a 1,6 A = 20 AH.

)

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 07-10-09 23:57

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Martin Bak skriver:

> Ja

> Så er bilens batteri da vidst udskiftningsmodent....

> [...]

I mit tilfælde med en Golf Variant med TFL vil der mig bekendt lyse 4 x 5 W
eller muligvis endda 6 x 5 W

--
/Frank

Fra : Klaus D. Mikkelsen (~

Dato : 08-10-09 01:13

On 8 Okt., 01:03, "Frank Leegaard" <frankFJ...@superbruger.dk> wrote:

> Findes så ikke længere mig bekendt i en DK VW med org. TFL.

Tjekkede lige på Touran'en (2006 model). Den kan fint lyse i den ene
og anden side, afhængigt af afviserarmen.

Klaus

Fra : Martin Mose Larsen

Dato : 08-10-09 17:06

[Default] On Thu, 8 Oct 2009 00:13:24 -0700 (PDT), "Klaus D. Mikkelsen
(google groups)" <moppemail@gmail.com> wrote:

>Tjekkede lige på Touran'en (2006 model). Den kan fint lyse i den ene
>og anden side, afhængigt af afviserarmen.

Min fars 91'er Vectra kan også det trick.

Afviserarm i blink-til-venstre-position = positionslys i venstre side
Afviserarm i blink-til-højre-position = positionslys i højre side

sayonara
Martin Mose Larsen

Fra : Henrik B.

Dato : 08-10-09 07:13

On 8 Okt., 14:32, "Per Henneberg Kristensen" <phkfj...@klikpost.dk>
wrote:

> Du er tydeligvis ikke klar over hvor mange ekstra timer der er i en pære når
> spændingen er nedsat over pæren ..

Ork kow. Men nu er det ikke dét pralerierne går på. )

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Martin [6000]

Dato : 08-10-09 00:07

> lade gadebelysningen være slukket om natten. Det har desværre medført
> flere uheld, hvor cyklister er kørt ind i parkerede biler.

Har cyklisterne overvejet at køre med lys på?

Det bruger vi da i Jylland, men ved ikke hvordan det er "provinsen"

--
Martin

Fra : Brian

Dato : 08-10-09 00:10

"Martin [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i meddelelsen

> Har cyklisterne overvejet at køre med lys på?
>
> Det bruger vi da i Jylland, men ved ikke hvordan det er "provinsen"

Jeg ved ikke hvordan det er sydpå, men her i 8700 køres der udelukkende med
4 blinkende LED's som cykelys - de giver ikke meget brugbart lysudbytte

/Brian

Fra : Torben Scheel

Dato : 08-10-09 08:28

Martin [6000] wrote:

> Har cyklisterne overvejet at køre med lys på?
>
> Det bruger vi da i Jylland, men ved ikke hvordan det er "provinsen"

Der er desværre ikke krav om at køre med andet end "bliv set" lys, så
indtil videre er det bilisternes (og motorcyklisternes) problem (som nok
ikke er større end at det ofte kan klares ved at udstyre den med LED som
positionslys - eller er det et problem at finde godkendte LED
baglygtepærer?).

Vil man benytte offentlig vej, må man prøve at følge reglerne og løse de
problemer de medfører. Ar klynke hjælper ikke nogen.

--
vh
Torben

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-10-09 23:32

Torben Scheel skriver:

> Der er desværre ikke krav om at køre med andet end "bliv set" lys

Og de der latterlige diodelygter der sidder på navet og blinker burde
være helt og aldeles forbudte!

Klaus

Fra : Torben Scheel

Dato : 09-10-09 07:39

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Torben Scheel skriver:
>
> Og de der latterlige diodelygter der sidder på navet og blinker burde
> være helt og aldeles forbudte!

Ganske enig. Det er længe siden jeg tog den principbeslutning at mine
unger altid skal have navdynamo og fornuftigt lys.

--
vh
Torben

Fra : Martin [6000]

Dato : 08-10-09 11:50

> Jeg ved ikke hvordan det er sydpå, men her i 8700 køres der udelukkende
> med 4 blinkende LED's som cykelys - de giver ikke meget brugbart
> lysudbytte

Her sydpå kører man også med LED's på de oplyste veje, men de uoplyste
der bruger man rigtige lys (altså nogle der kan lyse vejen op).

--
Martin

Fra : Martin [6000]

Dato : 08-10-09 11:53

> Vil man benytte offentlig vej, må man prøve at følge reglerne og løse de
> problemer de medfører. Ar klynke hjælper ikke nogen.

Jeg er som sådan ikke uenig, men det er også lastbilernes ansvar at
overholde vigepligten så der ikke sker højresvingsulykker men det er
kraft helvede mig som cyklist det gør ondt på hvis han ikke overholde
denne! Om det så er med vilje eller ej så er der kun en det skader og det
er mig.

Det er muligt bilisterne skal holde med p-lys (sådan husker jeg §'erne
fra teoritimerne ihvertfald), men det er stadig mig som cyklist det gør
ondt på hvis jeg knalder ind i en bil jeg ikke har set på en uoplyst vej.

Så kan man jo spørge sig selv om det i første omgang ikke var nemmest at
sikre sin egen røv? Fremfor at satse på de andre gør det for en...

--
Martin

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 08-10-09 15:46

Martin Bak skrev:
> [...]
> være sig anmeldelser om overtrædelse af færdelsloven, eller konkrete
> episoder hvor nogen har påkørt en mørkelagt bil. Men for h... da. Hvad skal

Lad os da være lidt løsningsorienterede: Firmaer, der planter containere
i vejsiden udstyrer dem med lygter, der sagtens kan lyse i nogle nætter.
Hvis bilen ikke er udstyret med smart parkeringslys i den ene eller den
anden side, så må bornholmerne vel ud at finde nogle lanterner til at
hægte på kærren.

--
Niels

Fra : ShutEye

Dato : 08-10-09 19:50

> [...]
> Hvis bilen ikke er udstyret med smart parkeringslys i den ene eller den
> anden side, så må bornholmerne vel ud at finde nogle lanterner til at

Et seperat p-lys anlæg i bilen måske?
Seperat batteri og LEDs som lyskilde ... (som sædvanlig er det bilistens
pengepung det går ud over :)

Fra : Torben Scheel

Dato : 09-10-09 07:40

ShutEye wrote:

> Et seperat p-lys anlæg i bilen måske?
> Seperat batteri og LEDs som lyskilde ... (som sædvanlig er det bilistens
> pengepung det går ud over :)

Og du mener at det er mere rimeligt at alle skatteyderne betaler for
natbelysning året rundt, eller hur?

--
vh
Torben

Fra : ShutEye

Dato : 09-10-09 17:08

> Og du mener at det er mere rimeligt at alle skatteyderne betaler for
> natbelysning året rundt, eller hur?

Mig bekendt er en bilejer vist også en skatteyder - i stor stil endda :)

Fra : Martin [6000]

Dato : 08-10-09 23:26

> Det der generer mig er at nogle bilister søger trøst for at skulle
> overholde loven, på trods af at undladelse koster skrammer for andre. De
> får ikke min medlidenhed.

Heller ikke min.

> Jeg kører med rigeligt lys på mine cykler.

Man må jo gøre hvad man kan for at sikre sig selv.

--
Martin