|
| Nyt filter Fra : Ukendt |
Dato : 07-10-09 17:26 |
|
Hvor ofte bør man skifte oliefilter ?
Hvilken form for 'smuds' opsamler dette ?
Kan et moderne filter stoppes til under normal 'brug' ?
Er der altid magneter i et oliefilter ?
Hvorfor en oliekøler ?
Hvor varm kan en olie tåle
at blive ?
Hvor varm er olien når den
blir' nedkølet af en oliekøler ?
| |
Frank Leegaard (07-10-2009)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 07-10-09 17:35 |
|
> Hvor ofte bør man skifte oliefilter ?
> Hvilken form for 'smuds' opsamler dette ?
> Kan et moderne filter stoppes til under normal 'brug' ?
> Er der altid magneter i et oliefilter ?
>
> Hvorfor en oliekøler ?
> Hvor varm kan en olie tåle
> at blive ?
> Hvor varm er olien når den
> blir' nedkølet af en oliekøler ?
Nu er det man husker det gamle ordsprog.
1 tosse kan stille flere spsm end 10 kloge kan besvare.
Nogen der vil i krig?
--
/Frank
| |
Henrik B. (07-10-2009)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 07-10-09 17:58 |
|
"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen
news:4accc352$0$56780
>> Hvor ofte bør man skifte oliefilter ?
>> Hvilken form for 'smuds' opsamler dette ?
>> Kan et moderne filter stoppes til under normal 'brug' ?
>> Er der altid magneter i et oliefilter ?
>>
>> Hvorfor en oliekøler ?
>> Hvor varm kan en olie tåle
>> at blive ?
>> Hvor varm er olien når den
>> blir' nedkølet af en oliekøler ?
>
> Nu er det man husker det gamle ordsprog.
>
> 1 tosse kan stille flere spsm end 10 kloge kan besvare.
)
> Nogen der vil i krig?
Det klarer Danco Oil vel lige på en studs!?
--
http://www.saabklub.dk/
| |
Volger Garfield (07-10-2009)
| Kommentar Fra : Volger Garfield |
Dato : 07-10-09 19:08 |
|
On Wed, 7 Oct 2009 18:35:28 +0200, "Frank Leegaard"
<frankFJERN@superbruger.dk> wrote:
>> Hvor ofte bør man skifte oliefilter ?
>> Hvilken form for 'smuds' opsamler dette ?
>> Kan et moderne filter stoppes til under normal 'brug' ?
>> Er der altid magneter i et oliefilter ?
>>
>> Hvorfor en oliekøler ?
>> Hvor varm kan en olie tåle
>> at blive ?
>> Hvor varm er olien når den
>> blir' nedkølet af en oliekøler ?
>
>Nu er det man husker det gamle ordsprog.
>
>1 tosse kan stille flere spsm end 10 kloge kan besvare.
>
>Nogen der vil i krig?
Nej Fronken - Fortsæt du bare med at Fjotte rundt.
Volger
| |
Hans Kjaergaard (07-10-2009)
| Kommentar Fra : Hans Kjaergaard |
Dato : 07-10-09 19:25 |
|
On Wed, 7 Oct 2009 18:26:25 +0200, ">>Eque<<" <-> wrote:
>Hvor ofte bør man skifte oliefilter ?
Læs i din instruktionsbog til bilen.
>Hvilken form for 'smuds' opsamler dette ?
Alle partikler over en hvis størrelse, nogle få my.
Prøv at åbne et brugt filtre, det er der nogle der gør for at få et
lille indblik i hvor godt motoren har det.
>Kan et moderne filter stoppes til under normal 'brug' ?
Hvis der kommer skidt nok i det, men der er filtere der har en ventil
der åbner så oilen løber uden om filtret, ikke godt, men bedre end
ingen smøring.
>Er der altid magneter i et oliefilter ?
Nej.
>Hvorfor en oliekøler ?
For at køle oilen ned.
>Hvor varm kan en olie tåle
>at blive ?
Godt spørgsmål, skal måske kombineres med "hvorlænge ved en given
tempetur", men du kan godt komme over 120 grader.
>Hvor varm er olien når den
>blir' nedkølet af en oliekøler ?
Dem der køler med luft kan jo komme ned på lidt over lufttemperaturen,
og dem der bruger kølevandet der bliver oilen jo så omkring samme
temperatur som kølevandet.
/Hans
| |
Armand (07-10-2009)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 07-10-09 20:50 |
|
Hans Kjaergaard skrev:
> On Wed, 7 Oct 2009 18:26:25 +0200, ">>Eque<<" <-> wrote:
>
>>
>> Hvor varm kan en olie tåle
>> at blive ?
>
> Godt spørgsmål, skal måske kombineres med "hvorlænge ved en given
> tempetur", men du kan godt komme over 120 grader.
>
Jeg hørte engang forklaret at en motor i grunden fungerer bedst ved 60°,
men at olien smører betragteligt bedre hvis den får lov til at blive
blot 20° varmere (kølevandets temperatur må derfor anskues som gavnende
motorens levetid); men til gengæld halverer man oliens levetid for hver
yderligere 20° at temperaturen stiger!
Dette gældende for mineralske multigrade-olier!
>> Hvor varm er olien når den
>> blir' nedkølet af en oliekøler ?
>
> Dem der køler med luft kan jo komme ned på lidt over lufttemperaturen,
>
Jup!
Derfor er en oliekøler uden termostat ren galemandsværk der mindst bør
være supleret med et olietermometer så chaufføren kan se hvor kold at
olien i grunden er!
--
Armand.
| |
Ukendt (07-10-2009)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 07-10-09 22:54 |
|
"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:sompc5tr2679jf89ii0na4nr15pqemrpma@4ax.com...
> On Wed, 7 Oct 2009 18:26:25 +0200, ">>Eque<<" <-> wrote:
>>Kan et moderne filter stoppes til under normal 'brug' ?
> Hvis der kommer skidt nok i det, men der er filtere der har en ventil
> der åbner så oilen løber uden om filtret, ikke godt, men bedre end
> ingen smøring.
.......
Ok tak, jeg har en kammerat, som har problemer
med sin Passat og der kører en sag vedr. et oliefilter
som skulle være årsag til et mindre 'havari' (læs: mislyd)
så jeg ville lige høre hvor meget et oliefilter kunne skabe
af ravage af en slags.
| |
Torben Scheel (08-10-2009)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 08-10-09 08:40 |
|
>>Eque<< wrote:
> "Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
> news:sompc5tr2679jf89ii0na4nr15pqemrpma@4ax.com...
>
>> On Wed, 7 Oct 2009 18:26:25 +0200, ">>Eque<<" <-> wrote:
>
>>> Kan et moderne filter stoppes til under normal 'brug' ?
>
>> Hvis der kommer skidt nok i det, men der er filtere der har en ventil
>> der åbner så oilen løber uden om filtret, ikke godt, men bedre end
>> ingen smøring.
> ......
>
> Ok tak, jeg har en kammerat, som har problemer
> med sin _Passat_ og der kører en sag vedr. et oliefilter
Er du begyndt at fraternisere med fjenden?
--
vh
Torben
| |
Ukendt (09-10-2009)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 09-10-09 15:00 |
|
"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4acd9739$0$286$14726298@news.sunsite.dk...
> Er du begyndt at fraternisere med fjenden?
Hvordan kommer du på dêt ?
Mit indlæg siger blot der er et problem
med (endnu) en VW Passat.
| |
Klaus D. Mikkelsen (07-10-2009)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 07-10-09 19:34 |
|
">>Eque<<" skriver:
>
> Hvor ofte bør man skifte oliefilter ?
Lige så tit som det er foreskrevet den enekelte motor. Det står i
servicehæftet.
> Hvilken form for 'smuds' opsamler dette ?
Al.
> Kan et moderne filter stoppes til under normal 'brug' ?
Ja, hvis motoren er i stykker.
> Er der altid magneter i et oliefilter ?
Nej, langt fra.
> Hvorfor en oliekøler ?
For at køle olien
> Hvor varm kan en olie tåle
> at blive ?
Som den er foreskrevent til.
> Hvor varm er olien når den
> blir' nedkølet af en oliekøler ?
Det afhænger af kølerens kapacitet, olien temperatur inden køleren og
luften omkring køleren.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf
| |
Per Henneberg Kriste~ (08-10-2009)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 08-10-09 21:41 |
|
">>Eque<<" <-> skrev i meddelelsen
news:4accc132$0$36559$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hvor ofte bør man skifte oliefilter ?
Efter serviceintervallerne ...
> Hvilken form for 'smuds' opsamler dette ?
> Kan et moderne filter stoppes til under normal 'brug' ?
> Er der altid magneter i et oliefilter ?
Nogle biler har magnetisk bundprop..
> Hvorfor en oliekøler ?
For at køle olien - f.eks. automatiske gearkasser med tung ting på slæb .
> Hvor varm kan en olie tåle
> at blive ?
135 grader
> Hvor varm er olien når den
> blir' nedkølet af en oliekøler ?
Det kommer an på hvor du måler. Varmere før køleren, koldere efter. Men
formentlig omkring vandtemperaturen ..
--
Per
Sælges: Arkivskabe i forskellige farver og størrelser fra 400,- kr.
| |
|
|