/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
fiat punto klarede ikke syn
Fra : kenneth


Dato : 06-10-09 13:54

hej i gruppen

Jeg var til syn med min Fiat Punto "1.2 fra 1999" og den blev kaseret pga
bagbremsen hvor den have en forskel på 60%


Synmanden fortalt at hvis det ikke var cylenderen, så var det nok den lille
"apl-abl" ventil det skulle skiftes.


Nu kan jeg jo ikke lige huske hvad det var den hed ?
Og jeg ved heller ikke helt hvordan jeg finder ud af om det er cylenderen ?


Kan en i gruppen give mig et tips ?



På forhånd tak

Kenneth


 
 
Frank Leegaard (06-10-2009)
Kommentar
Fra : Frank Leegaard


Dato : 06-10-09 15:23

kenneth wrote:
> hej i gruppen
>
> Jeg var til syn med min Fiat Punto "1.2 fra 1999" og den blev kaseret
> pga bagbremsen hvor den have en forskel på 60%
>
>
> Synmanden fortalt at hvis det ikke var cylenderen, så var det nok den
> lille "apl-abl" ventil det skulle skiftes.
>
>
> Nu kan jeg jo ikke lige huske hvad det var den hed ?
> Og jeg ved heller ikke helt hvordan jeg finder ud af om det er
> cylenderen ?
>
> Kan en i gruppen give mig et tips ?

den lastafhængige ventil?



--
/Frank




Tom (06-10-2009)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 06-10-09 15:40

kenneth skrev:
> hej i gruppen
>
> Jeg var til syn med min Fiat Punto "1.2 fra 1999" og den blev kaseret
> pga bagbremsen hvor den have en forskel på 60%
>
>
> Synmanden fortalt at hvis det ikke var cylenderen, så var det nok den
> lille "apl-abl" ventil det skulle skiftes.
>
>
> Nu kan jeg jo ikke lige huske hvad det var den hed ?
> Og jeg ved heller ikke helt hvordan jeg finder ud af om det er cylenderen ?
>
>
> Kan en i gruppen give mig et tips ?

jeg ville starte med at løbe ud til tante hansen og købe nye bakker og
nye hjulcylindre. Kan du ikke lave det selv, så få en aftale med en
billig mekaniker, det er et lille problem at løse.
Det bør max tage 1½-2 timer at lave begge bagbremser inkl skift af
hjulcylindre og udlufte dem. Samlet pris omkring et par tusinde kr

Hvis du gerne vil se om det er hjulcylinderen, kan du jo "bare" hive
hjulet og tromlen af. Som regl er det ¤"!%¤&% besværligt at hive tromlen
af på trods af der INTET er som holder den.
Lækker hjulcylindren olie, så skift den, de koster kun 100,-

--
Tom

Hans Kjaergaard (06-10-2009)
Kommentar
Fra : Hans Kjaergaard


Dato : 06-10-09 16:02

On Tue, 6 Oct 2009 14:54:06 +0200, "kenneth" <spørg@efter.den> wrote:
>Jeg var til syn med min Fiat Punto "1.2 fra 1999" og den blev kaseret pga
>bagbremsen hvor den have en forskel på 60%
Tillykke, en af de populære fejl.

>Synmanden fortalt at hvis det ikke var cylenderen,
Det kan den gode mand så ikke vide med 100% sikkerhed.

>så var det nok den lille "apl-abl" ventil det skulle skiftes.
Den "dims" kan have sat sig, så adskilelse, rengøring og motion, så må
du se om den så kan holde tæt og virke.
Undersøg lige hvad den koster, det kan være den er så billig at det
ikke kan svare sig at ofre ret megen tid på den.

>Nu kan jeg jo ikke lige huske hvad det var den hed ?
>Og jeg ved heller ikke helt hvordan jeg finder ud af om det er cylenderen ?
Du adskiler bagbremserne og ser efter om de er slidt enes i begge
sider, er der enes slid så, når du nu er der, så skift hjulcylinderne
og bakker, husk at få målt trommeldiameter, måske de også står for
udskiftning. Vær også opmærksom på om håndbremsen virker enes i begge
sider.

Vær opmærksom på at det sagtens kan koste et bremserør eller flere at
forsøge at løsne disse, sådan er det.

Når alt er adskilt, kontrolleret, evt. udskiftet, og samlet igen, skal
du have tingene tilpaset hinanden, ud og køre og bremse, fremadkørsel
og baglæns, bremse, bremse.
Så ind et sted hvor de kan kontrollerer om skævbremsningen er ophørt,
dumt at møde op til syn for at blive sendt hjem igen med samme fejl.

/Hans

kenneth (08-10-2009)
Kommentar
Fra : kenneth


Dato : 08-10-09 14:35



Jeg kan ikke lige se hvor den APL ventil skal være ?


Nogen der kan give mig et hint ?


Hilsen Kenneth


Preben Kohl Lauritze~ (09-10-2009)
Kommentar
Fra : Preben Kohl Lauritze~


Dato : 09-10-09 19:13

Hej Kenneth,

Det eneste du kan se af ALB ventilerne er en kort arm, der er forbundet med
en stor "slasket" fjeder. De er ret vanskelige at skifte. Specielt den i
venstre side. Den sidder gemt oppe over lydpotten.
En ny ALB ventil til en Punto med ABS koster ca. 1100,- kr. hos
http://www.krogslund.dk/ eller
http://www.hoyer-autodele.dk/
Hvis du ved synet ikke har fået en anmærkning vedrørende ALB ventilerne, så
glem dem indtil du har undersøgt andre fejlkilder.








alexbo (08-10-2009)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 08-10-09 16:57


"kenneth" skrev

> Kan en i gruppen give mig et tips ?

Der sidder 2 ALB ventiler under bilen de sidder hvor bremserørene møder
bagakslen, Thansen har dem, desværre uden billede, men de ligner alle sammen
hinanden, så brug Golfbilledet til ae hvad du skal lede efter.

http://www.thansen.dk/products.asp?c=3081500074&n=1172505828
http://www.thansen.dk/products.asp?c=3081510663&n=1172502223

De kan sætte sig fast, de er både vanskelige at skifte og vanskelige at få
løse, men du kan da prøve at løsne gummimanchetterne og sprøjte med noget
rustløser.
Du har den fordel at den ene formentlig virker, så du har noget at
sammenligne med.

Jeg formoder at håndbremsen bremser lige, så du er sikker at bakker og
tromler er i orden.
Cylinderen kan du tjekke ved at tage bremsetromlen af og skubbe bakkerne til
begge sider, kan de det sidder cylindren ikke fast.

mvh
Alex Christensen




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste