/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Kongehusets Brian-bil :)
Fra : Mogens


Dato : 05-10-09 19:45

Og så kom man lige kørende forbi Kastrups Lufthavn idag, skarpt forfulgt af
krone 38 - en spritny kongeblå Skoda Superb. Dén måtte jeg sgu lige se
bagfra, idet jeg ikke kunne afgøre motorudgaven forfra. Og hva fan ser man
så - 4 udstødningsrør a la Passat W8.

Jamen dog og så på en Skoda
Hmm hvilken udgave var det mon - en 3,6?


 
 
Brian (05-10-2009)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 05-10-09 19:54

"Mogens" <no@mail.com> skrev i meddelelsen
news:s8rym.12013$U5.165195@newsb.telia.net...

> Jamen dog og så på en Skoda
> Hmm hvilken udgave var det mon - en 3,6?


TDi Greenline der har været omkring T-Hansen ?

Det kan ikke være andre end 3,6'eren... den "store" diesel har ihvertfald
kun 2 udstødningsrør. Tillige kan man google sig frem til, at 3,6'eren er
udstyret med "four tailpipes"

En kollega har købt en Superb med den lille dieselmotor. Fin vogn med
sindsyg plads - men det logo der...

/Brian


Mogens (05-10-2009)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 05-10-09 20:57

"Brian" <nej@tak.du> skrev i meddelelsen
news:4aca40c6$0$292$14726298@news.sunsite.dk...

> Det kan ikke være andre end 3,6'eren... den "store" diesel har ihvertfald
> kun 2 udstødningsrør. Tillige kan man google sig frem til, at 3,6'eren er
> udstyret med "four tailpipes"

Det er ik' lykkedes mig at finde et billede. Selv en test på nettet af 3,6
viser kun 2 udstødninger. Det er ikke tilvalg i udstyrslisten for Superb på
skoda.dk

> En kollega har købt en Superb med den lille dieselmotor. Fin vogn med
> sindsyg plads

Ja og så kan den indregistreres som rutebil på gule plader :)


Brian (05-10-2009)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 05-10-09 21:10


"Mogens" <no@mail.com> skrev i meddelelsen

> Det er ik' lykkedes mig at finde et billede. Selv en test på nettet af 3,6
> viser kun 2 udstødninger. Det er ikke tilvalg i udstyrslisten for Superb
> på skoda.dk

Jamen, jeg står naturligvis til din tjeneste:
http://bilmagasinet.dk/article/31721

Sover du så lidt bedre i nat ?

/Brian


Mogens (05-10-2009)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 05-10-09 22:02

"Brian" <nej@tak.du> skrev i meddelelsen
news:4aca529c$0$280$14726298@news.sunsite.dk...

> Jamen, jeg står naturligvis til din tjeneste:
> http://bilmagasinet.dk/article/31721

Tak :)

> Sover du så lidt bedre i nat ?

Jég synes, det er totalt plat at udstyre netop dén bil med dét udstyr.


Brian (06-10-2009)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 06-10-09 07:09


"Mogens" <no@mail.com> skrev i meddelelsen

> Jég synes, det er totalt plat at udstyre netop dén bil med dét udstyr.

De fire auspuffs ?
Det harmonerer ihvertfald ikke med, hvad bilen ellers udstråler.

/Brian


N/A (07-10-2009)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 07-10-09 08:38



N/A (07-10-2009)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 07-10-09 08:38



N/A (07-10-2009)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 07-10-09 08:38



Leo_Jensen (06-10-2009)
Kommentar
Fra : Leo_Jensen


Dato : 06-10-09 01:12

On 6 Okt., 08:09, "Brian" <n...@tak.du> wrote:
> "Mogens" <n...@mail.com> skrev i meddelelsen
>
> > Jég synes, det er totalt plat at udstyre netop dén bil med dét udstyr.
>
> De fire auspuffs ?
> Det harmonerer ihvertfald ikke med, hvad bilen ellers udstråler.
>
> /Brian

Det er da lavet ultradiskret i forhold til hvordan übertyskerne skejer
ud når der skal 4 rør bagud. Jeg kan slet ikke lide bilens design
omkring c-stolpen, men ellers er den fin, også med 4 rør...

Leo

Mogens (06-10-2009)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 06-10-09 08:25

"Leo_Jensen" <leo.5500@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:2fc11766-9f63-4710-9098-3ead4e9c55de@d23g2000vbm.googlegroups.com...

> Det er da lavet ultradiskret i forhold til hvordan übertyskerne skejer
> ud når der skal 4 rør bagud. Jeg kan slet ikke lide bilens design
> omkring c-stolpen, men ellers er den fin, også med 4 rør...

Men det giver ingen mening ift. køberkredsen.
Ligeså malplaceret som de 4 udstødningsrør på Obama's "pansrede" firmabil,
IMO...


/HB (06-10-2009)
Kommentar
Fra : /HB


Dato : 06-10-09 01:56

On 6 Okt., 09:25, "Mogens" <n...@mail.com> wrote:
> "Leo_Jensen" <leo.5...@gmail.com> skrev i meddelelsennews:2fc11766-9f63-4710-9098-3ead4e9c55de@d23g2000vbm.googlegroups.com...
>
> > Det er da lavet ultradiskret i forhold til hvordan übertyskerne skejer
> > ud når der skal 4 rør bagud. Jeg kan slet ikke lide bilens design
> > omkring c-stolpen, men ellers er den fin, også med 4 rør...

Bilens linjer gør at den ser "tung" ud. Den mangler noget dynamik IMO.
Jeg har siddet i den og mener her at den skiller sig væsenligt meget
ud fra andre biler vedr. pladsen.. Der er kongemegetplads på bagsædet

> Men det giver ingen mening ift. køberkredsen.
> Ligeså malplaceret som de 4 udstødningsrør på Obama's "pansrede" firmabil,
> IMO...

Er du sikker på at det er udstødningsrør og ikke noget missil angreb/
forsvar? )


--
/HB

Mogens (06-10-2009)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 06-10-09 09:42

"/HB" <henrikub@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:91da4812-5a29-4426-b8cf-02c345561ce4@a6g2000vbp.googlegroups.com...

> Bilens linjer gør at den ser "tung" ud. Den mangler noget dynamik IMO.

Den er ikke stylet til vesteuropæiske forhold 2010, IMO

> Jeg har siddet i den og mener her at den skiller sig væsenligt meget
> ud fra andre biler vedr. pladsen.. Der er kongemegetplads på bagsædet

Sikkert, men jeg sidder aldrig bagi :)

> Er du sikker på at det er udstødningsrør og ikke noget missil angreb/
> forsvar? )

I så fald havde de været anvendt, idet der konstant kom røg ud af rørene !



Leo_Jensen (06-10-2009)
Kommentar
Fra : Leo_Jensen


Dato : 06-10-09 02:15

On 6 Okt., 09:25, "Mogens" <n...@mail.com> wrote:
> "Leo_Jensen" <leo.5...@gmail.com> skrev i meddelelsennews:2fc11766-9f63-4710-9098-3ead4e9c55de@d23g2000vbm.googlegroups.com...
>
> > Det er da lavet ultradiskret i forhold til hvordan übertyskerne skejer
> > ud når der skal 4 rør bagud. Jeg kan slet ikke lide bilens design
> > omkring c-stolpen, men ellers er den fin, også med 4 rør...
>
> Men det giver ingen mening ift. køberkredsen.
> Ligeså malplaceret som de 4 udstødningsrør på Obama's "pansrede" firmabil,
> IMO...

Det er måske rigtigt, men så skulle Superb have 1 rør i alle
versioner. Mere end 1 rør er gejl under alle omstændigheder. Et signal
om at man ikke har købt den mindste version.
Måske du tager fejl af købersegmentet ? Måske er det alligevel muligt
at have følelser for en praktisk bil ?? Superb er i min verden
limousinernes Berlingo...

Leo

Mogens (06-10-2009)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 06-10-09 09:34

"Leo_Jensen" <leo.5500@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:80645992-0770-4314-83be-8072a574ca88@p15g2000vbl.googlegroups.com...

> Det er måske rigtigt, men så skulle Superb have 1 rør i alle
> versioner. Mere end 1 rør er gejl under alle omstændigheder. Et signal
> om at man ikke har købt den mindste version.

Det har en Skoda-ejer vel næppe behov for?

> Måske du tager fejl af købersegmentet ?

Hvem køber en Superb?

> Måske er det alligevel muligt at have følelser for en praktisk bil ??

Jeg kender een, som går vildt op i motorsport og imponeret over sin
nuværende Peugeot, men ikke har nogen følelser for bilen som sådan. Blot en
død ting, der er nødvendig for dem...

> Superb er i min verden limousinernes Berlingo...

Ja, det passer sgu nok meget godt :)


P (06-10-2009)
Kommentar
Fra : P


Dato : 06-10-09 18:06

klip
>> Måske du tager fejl af købersegmentet ?
>
>Hvem køber en Superb?
>
Det har jeg faktisk lige gjort.
Jag har valgt Superb'en efter at have prøvet Opel Insignia, Ford
Mondeo, Toyota Avensis, VW Passat og Mazda 6. Fine biler alle sammen,
men jeg kan godt lide den måde Superb'en kører på, som er lidt mere
flyder end de andre, og hvor jeg for 400K kr kan få en dieselbil med
ALT i udstyr og med rigtig nydelig plads til såvel passagerer som til
bagage.
Jeg er aldeles ligeglad med hvad der står på fronten og bagklappen, og
antallet af udstødningsrør er mig også underordnet. Jeg er ikke flov
over at der ikke står et mere 'anerkendt' eller misundelsesværdigt
navn på bilen .. det lader jeg andre om.
Jeg skal køre rigtig mange kilometer, og det kan vi i danmark ikke
gøre med væsentligt over 130 km/t de fleste steder, og det rækker selv
en mindre dieselmotor ganske udmærket til, selv med 4 personer i
vognen. Dørtræk ved lyskrydsene lader jeg andre om, det har jeg fået
min del af i mine yngre dage, hvor der stod GTI på bagklappen.

/P

Mogens (06-10-2009)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 06-10-09 18:25

"P" <noone@dk.dk> skrev i meddelelsen
news:cqtmc5h0o04qj4rptb42bkd94fdgj08636@4ax.com...

> Det har jeg faktisk lige gjort.

Tillykke med bilen !

> Jag har valgt Superb'en efter at have prøvet Opel Insignia, Ford
> Mondeo, Toyota Avensis, VW Passat og Mazda 6. Fine biler alle sammen,
> men jeg kan godt lide den måde Superb'en kører på, som er lidt mere
> flyder end de andre, og hvor jeg for 400K kr kan få en dieselbil med
> ALT i udstyr og med rigtig nydelig plads til såvel passagerer som til
> bagage.

Super.

> Jeg er aldeles ligeglad med hvad der står på fronten og bagklappen, og
> antallet af udstødningsrør er mig også underordnet.

Præcist mine ord vedr. køberkredsen til bilen.

> Jeg skal køre rigtig mange kilometer, og det kan vi i danmark ikke
> gøre med væsentligt over 130 km/t de fleste steder, og det rækker selv
> en mindre dieselmotor ganske udmærket til, selv med 4 personer i
> vognen. Dørtræk ved lyskrydsene lader jeg andre om, det har jeg fået
> min del af i mine yngre dage, hvor der stod GTI på bagklappen.

Nu skal/vil jeg på ingen måde dadle dit valg eller hælde malurt i bægeret.
Har I kalkuleret på, hvorledes det samlede regnestykke ser ud for Superb
ift. de nævnte konkurrenter?
Ser man på den tidligere Superb, var den største svaghed nok
afskrivningen...




P (06-10-2009)
Kommentar
Fra : P


Dato : 06-10-09 18:44

On Tue, 06 Oct 2009 17:25:12 GMT, "Mogens" <no@mail.com> wrote:

>"P" <noone@dk.dk> skrev i meddelelsen
>news:cqtmc5h0o04qj4rptb42bkd94fdgj08636@4ax.com...
>
>> Det har jeg faktisk lige gjort.
>
>Tillykke med bilen !
Takker

>Nu skal/vil jeg på ingen måde dadle dit valg eller hælde malurt i bægeret.
>Har I kalkuleret på, hvorledes det samlede regnestykke ser ud for Superb
>ift. de nævnte konkurrenter?
>Ser man på den tidligere Superb, var den største svaghed nok
>afskrivningen...

Jeg må indrømme at afskrivningen ikke har influeret på mit valg, selv
om den måske burde gøre det
Værditabet er estimeret til 44%/3år ifølge Bilmagasinet mod Passats
37% og Mazda6 40% og Avensis 35% så lidt dyrere bliver den da, men det
lever jeg med. Forskellen i værditab til en Mazda6 som var andet valg
er på cirka 5500 kr om året, hvilket jeg gerne giver for den mere
plads og det mere udstyr.
Jeg har i den forbindelse købt bil med hjertet og ikke med forstanden.
Jeg har valgt den bil jeg følte gav mig den fedeste fornemmelse i
maven, og det har i min verden første prioritet.

/P

Anders Majland (06-10-2009)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 06-10-09 21:16

> Værditabet er estimeret til 44%/3år ifølge Bilmagasinet mod Passats
> 37% og Mazda6 40% og Avensis 35% så lidt dyrere bliver den da, men det
> lever jeg med. Forskellen i værditab til en Mazda6 som var andet valg
> er på cirka 5500 kr om året

Imho den rigtige enhed for værditab - altså kr.

Det er lidt ligemeget om en bil taber 35% eller 44% medmindre man holder det
op mod købsprisen. Det er trods alt afskrivningen i kroner der skal betales
af hårdt beskattede dansk lønindkomst ...

Fabia'en vi havde før tabte 40% på 2,5 år og 66000km - Det var lige under
1kr/km

Skulle jeg sælge c5'en nu (også ca 2,5år og 60000km) ville værditabet nok
også være ca 40% men det er så ~2kr/km (Den har så også kostet det dobbelte
i service så samlet er den 60% dyrere at køre i ...)

/A


N/A (07-10-2009)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 07-10-09 08:38



Leo_Jensen (08-10-2009)
Kommentar
Fra : Leo_Jensen


Dato : 08-10-09 00:51

On 7 Okt., 19:12, P <no...@dk.dk> wrote:
> KLIP
>
> > Min Jaguar matcher nogenlunde Skodaen
> >mht udstyr, størrelse osv, og den vejer 1750 kg med betydeligt
> >dårligere sikkerhed. Den ville dog nok tabe sig en del, hvis man lagde
> >en 1.4 FSI i den...
>
> Jeg er blevet ret nysgerrig. Hvilket udstyr er der rent faktisk i din
> Jaguar?
> Jeg kender ingen der har en sådan luksuskarosse, så derfor synes jeg
> det kunne være rart at se en oversigt

Du er da velkommen til at svinge ind i Middelfart og kigge.

Automatgear. Narh, det er vel ikke rigtig udstyr, men den har det...
Niveauregulering (kun bagaksel)
Elruder
Fjernbetjent centrallås
Varme i sprinklerdyser
Varme i spejle, eljusterbare
Kørecomputer.
Fartpilot.
Eljusterbare sæder, sikkert ikke 10-vejs eller hvad det hedder, men
ganske justerbare...
Klima (1-zone)
Varme i forsæder (det er en tysker, fra kanten af Alperne...)
Læder
ABS
Båndspiller...
Justerbart rat ud/ind op/ned
Termometer (demonteret, det så eftermonteret ud, men det har jeg så
senere fundet ud af det ikke var...)

Vi snakker 1992. Jeg ved godt at en Fabia har det samme i dag pånær
læder, kassettespiller og elsæder

Hvad den mangler ift dagens standard:
Airbags (kom i 1993)
ESP
Forlygtevisker/vasker
CD. Radioen og ledningsnet er dog klar til det, så der er en original
6-skifter eftermonteret i bagagerummet.
Aut nedblænding af bakspejl
Xenon
3-4 stjerner i NCAP

Og i forhold til nyere/stærkere Jaguarer:
LSD (Spær, std i stærkere udgaver)
Elektronisk styret gearkasse
Memory i sæder

Der er sikkert lidt mere der mangler, jeg lever bare i glad
uvidenhed...

MVH Leo

P (08-10-2009)
Kommentar
Fra : P


Dato : 08-10-09 19:12

On Wed, 7 Oct 2009 23:50:52 -0700 (PDT), Leo_Jensen
<leo.5500@gmail.com> wrote:

>On 7 Okt., 19:12, P <no...@dk.dk> wrote:
>> KLIP
>>
>> > Min Jaguar matcher nogenlunde Skodaen
>> >mht udstyr, størrelse osv, og den vejer 1750 kg med betydeligt
>> >dårligere sikkerhed. Den ville dog nok tabe sig en del, hvis man lagde
>> >en 1.4 FSI i den...
>>
>> Jeg er blevet ret nysgerrig. Hvilket udstyr er der rent faktisk i din
>> Jaguar?
>> Jeg kender ingen der har en sådan luksuskarosse, så derfor synes jeg
>> det kunne være rart at se en oversigt
>
>Du er da velkommen til at svinge ind i Middelfart og kigge.
>
>Automatgear. Narh, det er vel ikke rigtig udstyr, men den har det...
>Niveauregulering (kun bagaksel)
>Elruder
>Fjernbetjent centrallås
>Varme i sprinklerdyser
>Varme i spejle, eljusterbare
>Kørecomputer.
>Fartpilot.
>Eljusterbare sæder, sikkert ikke 10-vejs eller hvad det hedder, men
>ganske justerbare...
>Klima (1-zone)
>Varme i forsæder (det er en tysker, fra kanten af Alperne...)
>Læder
>ABS
>Båndspiller...
>Justerbart rat ud/ind op/ned
>Termometer (demonteret, det så eftermonteret ud, men det har jeg så
>senere fundet ud af det ikke var...)
>
>Vi snakker 1992. Jeg ved godt at en Fabia har det samme i dag pånær
>læder, kassettespiller og elsæder
>
>Hvad den mangler ift dagens standard:
>Airbags (kom i 1993)
>ESP
>Forlygtevisker/vasker
>CD. Radioen og ledningsnet er dog klar til det, så der er en original
>6-skifter eftermonteret i bagagerummet.
>Aut nedblænding af bakspejl
>Xenon
>3-4 stjerner i NCAP
>
>Og i forhold til nyere/stærkere Jaguarer:
>LSD (Spær, std i stærkere udgaver)
>Elektronisk styret gearkasse
>Memory i sæder
>
>Der er sikkert lidt mere der mangler, jeg lever bare i glad
>uvidenhed...
>
>MVH Leo

Tak for den yderst fyldestgørende oversigt
Jeg er ret imponeret over hvad der er i en så relativt 'moden' bil.
Mange af tingene er først kommet til mere almindelige biler meget
senere. Må være en rigtig lækker bil at cruise rundt i ... der er jo
ingen tvivl om at imponator effekten er af en ganske anden karat end
en Skoda

Kunne godt finde på at kigge forbi Middelfart og tage et kig en dag,
bor jo kun 30 km fra Middelfart. Måske når jeg har fået Superb'en i
hus engang

/P

P (08-10-2009)
Kommentar
Fra : P


Dato : 08-10-09 19:18

On Wed, 7 Oct 2009 23:50:52 -0700 (PDT), Leo_Jensen
<leo.5500@gmail.com> wrote:

>On 7 Okt., 19:12, P <no...@dk.dk> wrote:
>> KLIP
>>
>> > Min Jaguar matcher nogenlunde Skodaen
>> >mht udstyr, størrelse osv, og den vejer 1750 kg med betydeligt
>> >dårligere sikkerhed. Den ville dog nok tabe sig en del, hvis man lagde
>> >en 1.4 FSI i den...
>>
>> Jeg er blevet ret nysgerrig. Hvilket udstyr er der rent faktisk i din
>> Jaguar?
>> Jeg kender ingen der har en sådan luksuskarosse, så derfor synes jeg
>> det kunne være rart at se en oversigt
>
>Du er da velkommen til at svinge ind i Middelfart og kigge.
>
>Automatgear. Narh, det er vel ikke rigtig udstyr, men den har det...
>Niveauregulering (kun bagaksel)
>Elruder
>Fjernbetjent centrallås
>Varme i sprinklerdyser
>Varme i spejle, eljusterbare
>Kørecomputer.
>Fartpilot.
>Eljusterbare sæder, sikkert ikke 10-vejs eller hvad det hedder, men
>ganske justerbare...
>Klima (1-zone)
>Varme i forsæder (det er en tysker, fra kanten af Alperne...)
>Læder
>ABS
>Båndspiller...
>Justerbart rat ud/ind op/ned
>Termometer (demonteret, det så eftermonteret ud, men det har jeg så
>senere fundet ud af det ikke var...)

Skodaen har så følgende udstyr i den 'fine' udgave, og set i lyset af
det din bil havde allerede den gang, er det måske slet ikke så
imponerende, selv om prisen er en noget anden og en hel del billigere
i forhold til en ægte britisk aristokrat:

El-justerbare sidespejle m/varme
Aut.nedblændende sidespejle
El-indfældbare sidespejle
Automatisk nedblændende bakspejl
ESP (inkl. ABS, EBV, ASR, EDS & HBA)
TPM (dæktrykskontrol)
Tågeforlygter - elipse m/drejelys
Højtryksspulere ved forlygterne
Advarselslys i alle døre
Bi-Xenon forlygter inkl. MaxiDot & regnsensor
Handskerum med lys og nedkøling
Informationsdisplay bagpå midterarmlæn
Ekstra varmeanlæg for dieselversioner
Climatronic (2-zonet klimaanlæg)
Fartpilot
El-førersæde m/memory for sæde og sidespejle
El-passagersæde
Paraplyholder i venstre bagdør inkl. Paraply
El-ruder for og bag m/børnesikring bag
Parkeringssensorer for og bag
17" alu-fælge
4-eget læderrat m/styring af radio
Skoda RDS radio "Bolero", 6CD skifter og MP3 afspiller med touchskærm
Soundsystem - 10 højtt., digital Equalizer

/P

N/A (09-10-2009)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 09-10-09 10:08



Leo_Jensen (06-10-2009)
Kommentar
Fra : Leo_Jensen


Dato : 06-10-09 02:55

On 6 Okt., 10:34, "Mogens" <n...@mail.com> wrote:
> "Leo_Jensen" <leo.5...@gmail.com> skrev i meddelelsennews:80645992-0770-4314-83be-8072a574ca88@p15g2000vbl.googlegroups.com...
>
> > Det er måske rigtigt, men så skulle Superb have 1 rør i alle
> > versioner. Mere end 1 rør er gejl under alle omstændigheder. Et signal
> > om at man ikke har købt den mindste version.
>
> Det har en Skoda-ejer vel næppe behov for?

Det tror jeg at alle har brug for. Det er vist en ting der skal
undertrykkes for ikke at komme op til overfladen. For eksempel ved at
købe en Berlingo af første model. Alle Skoda'er med mere end 120 HK
har vel også 2 rør, uanset at det nok ikke nødvendigt før du runder de
400...

>
> > Måske du tager fejl af købersegmentet ?
>
> Hvem køber en Superb?

En der vil have det hele for det halve. En der kan give køb på
prestige, han vil hellere have god plads, pris og teknik. Det kan
bestemt også ses som et bevidst signal om at man er nede på jorden og
ikke sætter prestige højt. Det er jo signalmæssigt en modsætning til
en ny Audi A6 eller A8, som siger: Jeg tjener penge, og jeg er ikke
bange for at bruge dem, men selvfølgelig på noget fornuftigt.
Når der så alligevel eksisterer andre Superb end en 110 hk TDI og en
1.4 FSI er det nok fordi køberne alligevel ikke er helt klar over hvad
de vil...

Leo

Mogens (06-10-2009)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 06-10-09 10:12

"Leo_Jensen" <leo.5500@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:78c35dbf-def8-4c98-bbc1-e14e2123c9a4@b18g2000vbl.googlegroups.com...

>> > Det er måske rigtigt, men så skulle Superb have 1 rør i alle
>> > versioner. Mere end 1 rør er gejl under alle omstændigheder. Et signal
>> > om at man ikke har købt den mindste version.
>>
>> Det har en Skoda-ejer vel næppe behov for?
>
> Det tror jeg at alle har brug for.

? - antal udstødningsrør?
I visse pædagogiske kredse, som vel er den oplagte køber, er man da hamrende
ligeglad med, om rørene kan ses. I alt fald de pædagoger, jég kender :)

>For eksempel ved at købe en Berlingo af første model.

Hva mener du?

> Alle Skoda'er med mere end 120 HK har vel også 2 rør,
> uanset at det nok ikke nødvendigt før du runder de 400...

Sikkert et spørgsmål om genbrug af stumper...

> En der vil have det hele for det halve. En der kan give køb på
> prestige, han vil hellere have god plads, pris og teknik.

Gør man - er det mon helt rigtigt?

http://bilmagasinet.dk/article/31721
"Superb er den bedste i firmabil-klassen, når vi taler basis-versionen med
1,4 TSi-motor og 122 hk. Det behøver ikke gøre topmodellen med den nye 3,6
liters V6-motor til et godt køb. Men det er det.
Det er næste uhyggeligt så meget man får for pengene. 260 hk, DSG-gear,
firehjulstræk, kæmpe kabine og masser af udstyr for 500.000 kr. kr..."

MEN http://bilmagasinet.dk/article/31721
"Alligevel blev jeg efterladt uden rigtig at få ild i tændingen. Det er som
om, den imponerer mere med den lille end med den store motor..."

Køreegenskaber - http://bilmagasinet.dk/article/33454
"Der er selvfølgelig ingen, der står og vipper mellem at vælge en Golf GTI
og en Skoda Superb, men det er alligevel en behagelig fornemmelse at vide,
at bilen ikke svigter, skulle en undvigemanøvre være påkrævet..."

Nuvel - Superben kører sikkert superbt / sublimt !

> Når der så alligevel eksisterer andre Superb end en 110 hk TDI
> og en 1.4 FSI er det nok fordi køberne alligevel ikke er helt klar
> over hvad de vil...

Eller findes i alle samfundslag og dermed alligevel behov.
Nuvel jég kommer ikke til at stifte bekendtskab med een, medmindre politiet
skulle finde trang til at stoppe mig




Klaus D. Mikkelsen (06-10-2009)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 06-10-09 20:15

Mogens skriver:
>
> http://bilmagasinet.dk/article/31721
> "Superb er den bedste i firmabil-klassen, når vi taler basis-versionen med
> 1,4 TSi-motor og 122 hk. Det behøver ikke gøre topmodellen med den nye 3,6
> liters V6-motor til et godt køb. Men det er det.
> Det er næste uhyggeligt så meget man får for pengene. 260 hk, DSG-gear,
> firehjulstræk, kæmpe kabine og masser af udstyr for 500.000 kr. kr..."

Flere roser Superb med 122HK. Okay bilen er rimelig let (1456 kg, min
nye Golf vejer 1440 kg), men den må altså være lidt sløv kun med 122
HK.....



Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf

P (06-10-2009)
Kommentar
Fra : P


Dato : 06-10-09 21:29

On Tue, 06 Oct 2009 21:14:47 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
<Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>Mogens skriver:
>>
>> http://bilmagasinet.dk/article/31721
>> "Superb er den bedste i firmabil-klassen, når vi taler basis-versionen med
>> 1,4 TSi-motor og 122 hk. Det behøver ikke gøre topmodellen med den nye 3,6
>> liters V6-motor til et godt køb. Men det er det.
>> Det er næste uhyggeligt så meget man får for pengene. 260 hk, DSG-gear,
>> firehjulstræk, kæmpe kabine og masser af udstyr for 500.000 kr. kr..."
>
>Flere roser Superb med 122HK. Okay bilen er rimelig let (1456 kg, min
>nye Golf vejer 1440 kg), men den må altså være lidt sløv kun med 122
>HK.....

Det er den så ikke .. har kørt den et par gange. Det er jo en turbo
motor, så momentet er ganske massivt, så den letter fint fra
lyskrydsene og overhaler også fint. Den har i øvrigt 125 hk
200 Nm fra 1500-4000 o/min taler vist sit tydelige sprog, og det gør
10,5 til 100 også synes jeg.
Skulle jeg ikke køre så langt, var den motor også mit første valg.

/P

Klaus D. Mikkelsen (06-10-2009)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 06-10-09 21:34

P skriver:
>
> Det er den så ikke .. har kørt den et par gange. Det er jo en turbo
> motor, så momentet er ganske massivt, så den letter fint fra
> lyskrydsene og overhaler også fint. Den har i øvrigt 125 hk
> 200 Nm fra 1500-4000 o/min taler vist sit tydelige sprog, og det gør
> 10,5 til 100 også synes jeg.

Husk på at selvsamme motor med 122 HK sidder i en Golf. Den valgte jeg
fra til fordel for 160'eren.......

Så hedder 0-100 8 sekunder ren
(og med DSG kan enhver ramme den tid)

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf

P (06-10-2009)
Kommentar
Fra : P


Dato : 06-10-09 22:02

On Tue, 06 Oct 2009 22:33:49 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
<Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>P skriver:
>>
>> Det er den så ikke .. har kørt den et par gange. Det er jo en turbo
>> motor, så momentet er ganske massivt, så den letter fint fra
>> lyskrydsene og overhaler også fint. Den har i øvrigt 125 hk
>> 200 Nm fra 1500-4000 o/min taler vist sit tydelige sprog, og det gør
>> 10,5 til 100 også synes jeg.
>
>Husk på at selvsamme motor med 122 HK sidder i en Golf. Den valgte jeg
>fra til fordel for 160'eren.......
>
>Så hedder 0-100 8 sekunder ren
>(og med DSG kan enhver ramme den tid)

Den ene vælger en lille bil som man kan lege raket i og en anden
vælger en stor bil med meget plads .. det er bare to forskellige behov
der tilgodeses
I Superb'en er 1.4 motoren altså angivet til 125 hk hvis man tror
deres bruchurer

Klaus D. Mikkelsen (06-10-2009)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 06-10-09 22:06

P skriver:
>
> Den ene vælger en lille bil som man kan lege raket i og en anden
> vælger en stor bil med meget plads .. det er bare to forskellige behov
> der tilgodeses

Raket og raket. Den er mest behagelig at køre med, hvis du spørger mig.

Hvis du ellers følger med her ved du at jeg kører en del "morfar" - den
gamle (1,9TDI/105HK) kunne fra Hammel til Hadsten gå 25,5 km/l, den
"nye" er ind til videre opppe på 18,8 som rekord på turen. Det er sådan
set okay.....


> I Superb'en er 1.4 motoren altså angivet til 125 hk hvis man tror
> deres bruchurer

Jeg tror mest på at de motorer kan skrues til lidt af hvert


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf

Brian (07-10-2009)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 07-10-09 22:09


"P" <noone@dk.dk> skrev i meddelelsen

> Det er den så ikke .. har kørt den et par gange. Det er jo en turbo
> motor, så momentet er ganske massivt, så den letter fint fra
> lyskrydsene og overhaler også fint. Den har i øvrigt 125 hk
> 200 Nm fra 1500-4000 o/min taler vist sit tydelige sprog, og det gør
> 10,5 til 100 også synes jeg.

Ingen af de tal du nævner, er jo på nogen måder imponerende idag - men det
kommer vel an på hvad man er vant til.

Den nye Golf med 122Hk motoren, virker på ingen måde ophidsende. Fin bil,
men den får ikke blodet til at rulle...

/Brian


P (08-10-2009)
Kommentar
Fra : P


Dato : 08-10-09 19:14

On Wed, 7 Oct 2009 23:08:38 +0200, "Brian" <nej@tak.du> wrote:

>
>"P" <noone@dk.dk> skrev i meddelelsen
>
>> Det er den så ikke .. har kørt den et par gange. Det er jo en turbo
>> motor, så momentet er ganske massivt, så den letter fint fra
>> lyskrydsene og overhaler også fint. Den har i øvrigt 125 hk
>> 200 Nm fra 1500-4000 o/min taler vist sit tydelige sprog, og det gør
>> 10,5 til 100 også synes jeg.
>
>Ingen af de tal du nævner, er jo på nogen måder imponerende idag - men det
>kommer vel an på hvad man er vant til.
>
>Den nye Golf med 122Hk motoren, virker på ingen måde ophidsende. Fin bil,
>men den får ikke blodet til at rulle...

Det kommer vel helt an på hvad man er til .. før i tiden fik små og
især store hurtige biler blodet til at rulle .. nu er det lækkert
udstyr og afslappende og økonomisk kørsel ... men som der står i
reklamen, så er det ikke alle der er parat til en Superb

/P

N/A (08-10-2009)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 08-10-09 08:49



N/A (08-10-2009)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 08-10-09 08:49



N/A (07-10-2009)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 07-10-09 08:38



Leo_Jensen (08-10-2009)
Kommentar
Fra : Leo_Jensen


Dato : 08-10-09 13:31

On 8 Okt., 20:18, P <no...@dk.dk> wrote:
> On Wed, 7 Oct 2009 23:50:52 -0700 (PDT), Leo_Jensen
>
>
>
>
>
> <leo.5...@gmail.com> wrote:
> >On 7 Okt., 19:12, P <no...@dk.dk> wrote:
> >> KLIP
>
> >> > Min Jaguar matcher nogenlunde Skodaen
> >> >mht udstyr, størrelse osv, og den vejer 1750 kg med betydeligt
> >> >dårligere sikkerhed. Den ville dog nok tabe sig en del, hvis man lagde
> >> >en 1.4 FSI i den...
>
> >> Jeg er blevet ret nysgerrig. Hvilket udstyr er der rent faktisk i din
> >> Jaguar?
> >> Jeg kender ingen der har en sådan luksuskarosse, så derfor synes jeg
> >> det kunne være rart at se en oversigt
>
> >Du er da velkommen til at svinge ind i Middelfart og kigge.
>
> >Automatgear. Narh, det er vel ikke rigtig udstyr, men den har det...
> >Niveauregulering (kun bagaksel)
> >Elruder
> >Fjernbetjent centrallås
> >Varme i sprinklerdyser
> >Varme i spejle, eljusterbare
> >Kørecomputer.
> >Fartpilot.
> >Eljusterbare sæder, sikkert ikke 10-vejs eller hvad det hedder, men
> >ganske justerbare...
> >Klima (1-zone)
> >Varme i forsæder (det er en tysker, fra kanten af Alperne...)
> >Læder
> >ABS
> >Båndspiller...
> >Justerbart rat ud/ind op/ned
> >Termometer (demonteret, det så eftermonteret ud, men det har jeg så
> >senere fundet ud af det ikke var...)
>
> Skodaen har så følgende udstyr i den 'fine' udgave, og set i lyset af
> det din bil havde allerede den gang, er det måske slet ikke så
> imponerende, selv om prisen er en noget anden og en hel del billigere
> i forhold til en ægte britisk aristokrat:
>
> El-justerbare sidespejle m/varme
> Aut.nedblændende sidespejle
> El-indfældbare sidespejle
> Automatisk nedblændende bakspejl
> ESP (inkl. ABS, EBV, ASR, EDS & HBA)
> TPM (dæktrykskontrol)
> Tågeforlygter - elipse m/drejelys
> Højtryksspulere ved forlygterne
> Advarselslys i alle døre
> Bi-Xenon forlygter inkl. MaxiDot & regnsensor
> Handskerum med lys og nedkøling
> Informationsdisplay bagpå midterarmlæn
> Ekstra varmeanlæg for dieselversioner
> Climatronic (2-zonet klimaanlæg)
> Fartpilot
> El-førersæde m/memory for sæde og sidespejle
> El-passagersæde
> Paraplyholder i venstre bagdør inkl. Paraply
> El-ruder for og bag m/børnesikring bag
> Parkeringssensorer for og bag
> 17" alu-fælge
> 4-eget læderrat m/styring af radio
> Skoda RDS radio "Bolero", 6CD skifter og MP3 afspiller med touchskærm
> Soundsystem - 10 højtt., digital Equalizer
>
> /P- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -

Skodalisten fik lige et par ting mere op på lystavlen. Jeg tænkte nok
jeg havde glemt noget:

Advarselslys i døre. Ja da. Og i handskerum, men det har alle da
vist ? Til gengæld er der også lys i motorrummet !
Midterarmlæn for og bag
Træindlæg lavet af træ...
Momo trærat. De fleste af min model har et sort, trist og tungt
designet læderrat, der lige så godt kunne sidde i en Mercedes!
Radioen har selvfølgelig RDS. Og lys i Jaguar-navnetrækket på
kassetteklappen...
Originalfælgene er 15" og i STÅL. Med originale navkapsler. Der sidder
vinterdæk på dem nu, og jeg har købt et sæt originale og tidstypiske
16". Større behøves de ikke være for at se rigtige ud på en bil med
slanke linier
Makeupspejl med lys i begge sider med lidt prismegejl i glasset...

Til gengæld har den ingen kopholdere. Tekopper er svære at få ned i
den slags.

Billeder her: http://picasaweb.google.dk/Leo.5500/Jaguar#

MVH Leo

Ivan Madsen (08-10-2009)
Kommentar
Fra : Ivan Madsen


Dato : 08-10-09 20:52

On Thu, 8 Oct 2009 12:31:22 -0700 (PDT), Leo_Jensen
<leo.5500@gmail.com> wrote:

<...>

>
>Advarselslys i døre. Ja da. Og i handskerum, men det har alle da
>vist ? Til gengæld er der også lys i motorrummet !

Skal der ikke kun åbnes, når servicedoktoren skal kigge?

>Midterarmlæn for og bag
>Træindlæg lavet af træ...
>Momo trærat. De fleste af min model har et sort, trist og tungt
>designet læderrat, der lige så godt kunne sidde i en Mercedes!
>Radioen har selvfølgelig RDS. Og lys i Jaguar-navnetrækket på
>kassetteklappen...
>Originalfælgene er 15" og i STÅL. Med originale navkapsler. Der sidder
>vinterdæk på dem nu, og jeg har købt et sæt originale og tidstypiske
>16". Større behøves de ikke være for at se rigtige ud på en bil med
>slanke linier
>Makeupspejl med lys i begge sider med lidt prismegejl i glasset...
>
>Til gengæld har den ingen kopholdere. Tekopper er svære at få ned i
>den slags.
>
>Billeder her: http://picasaweb.google.dk/Leo.5500/Jaguar#
>
>MVH Leo


Lækker bil - tak for kigget. Men lidt lavt gearet iflg. billede 8
Den må da have et gear mere.

Mogens (08-10-2009)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 08-10-09 20:52

"Leo_Jensen" <leo.5500@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:65de9849-ac84-46fb-a873-96cbc2a4c959@m11g2000vbl.googlegroups.com...

>> El-justerbare sidespejle m/varme
>> Aut.nedblændende sidespejle
>> El-indfældbare sidespejle
>> Automatisk nedblændende bakspejl
>> ESP (inkl. ABS, EBV, ASR, EDS & HBA)
>> TPM (dæktrykskontrol)
>> Tågeforlygter - elipse m/drejelys
>> Højtryksspulere ved forlygterne
>> Advarselslys i alle døre
>> Bi-Xenon forlygter inkl. MaxiDot & regnsensor
>> Handskerum med lys og nedkøling
>> Informationsdisplay bagpå midterarmlæn
>> Ekstra varmeanlæg for dieselversioner
>> Climatronic (2-zonet klimaanlæg)
>> Fartpilot
>> El-førersæde m/memory for sæde og sidespejle
>> El-passagersæde
>> Paraplyholder i venstre bagdør inkl. Paraply
>> El-ruder for og bag m/børnesikring bag
>> Parkeringssensorer for og bag
>> 17" alu-fælge
>> 4-eget læderrat m/styring af radio
>> Skoda RDS radio "Bolero", 6CD skifter og MP3 afspiller med touchskærm
>> Soundsystem - 10 højtt., digital Equalizer

> Skodalisten fik lige et par ting mere op på lystavlen. Jeg tænkte nok
> jeg havde glemt noget:

Min '08 Leon FR har (tilsluttende) bi-zonen med kurvelysautomatic.
Og så har den el-soltag - samt DVD-navigation.
Desuden er der ratbetjening af radio samt naturligvis et must for enhver
bilejer bluetooth mobil tlf tilslutning integreret i bilen media system. Jeg
glemte vist recaro sportssæder og afstemt sportsundervogn med original
sænkning...



P (08-10-2009)
Kommentar
Fra : P


Dato : 08-10-09 22:55

KLIP
>Til gengæld har den ingen kopholdere. Tekopper er svære at få ned i
>den slags.
>
>Billeder her: http://picasaweb.google.dk/Leo.5500/Jaguar#
>

Den er da helt vildt godt holdt .. bare flot .. har været hele
galleriet igennem

/P

Klaus D. Mikkelsen (08-10-2009)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 08-10-09 23:11

Leo_Jensen skriver:
>
> Billeder her: http://picasaweb.google.dk/Leo.5500/Jaguar#

Klassisk, tidsløst udseende bil. Der er dog lige et par "smuttere" der
viser alderen.

Automatgearsvælgeren ligner noget "hov - nå ja, det skulle også med" og
er meget kantet at se på. Så er adgangen til bagagerum - og
kuffertknuserhængslerne også noget der hører tiden til.

Nå ja og så lige udseendet på motoren.....


Den ser rigtig flot ud


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf

Brian (09-10-2009)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 09-10-09 10:08


"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen

> Automatgearsvælgeren ligner noget "hov - nå ja, det skulle også med" og
> er meget kantet at se på. Så er adgangen til bagagerum - og
> kuffertknuserhængslerne også noget der hører tiden til.

Jeg er ikke den store Jaguar fanatiker, men man kunne godt forestille sig at
J-Gate var noget af det der gør en "rigtig" Jaguar - hvis man spørger
fanatikerne. Så må funktion komme i anden række.

/Brian


Leo_Jensen (09-10-2009)
Kommentar
Fra : Leo_Jensen


Dato : 09-10-09 00:37

On 9 Okt., 00:11, "Klaus D. Mikkelsen"
<Er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> Leo_Jensen skriver:
>
>
>
> > Billeder her:http://picasaweb.google.dk/Leo.5500/Jaguar#
>
> Klassisk, tidsløst udseende bil. Der er dog lige et par "smuttere" der
> viser alderen.
>
> Automatgearsvælgeren ligner noget "hov - nå ja, det skulle også med" og
> er meget kantet at se på.

Udseende kan altid diskuteres, men den virker supergodt. Jeg har lige
trillet en tur i en '99 E-klasse, og det er da temmelig irriterende at
skulle kante sig igennem deres kulisse.
Jaguars J-gate er såmænd mønsterbeskyttet/patyenteret, så de andre må
jo finde på noget andet....

> Så er adgangen til bagagerum - og
> kuffertknuserhængslerne også noget der hører tiden til.

Ja, adgangen er betydeligt bedre her end på moderne sedaner. Ikke lige
Superb, men ellers...

>
> Nå ja og så lige udseendet på motoren...

Motordesign på nye biler er jo bare noget med et plastdæksel ?? Det
synes jeg ikke godt om, men det er selvfølgelig nemt at
opdatere...

> Den ser rigtig flot ud

Pænt tak. Nu er det altså ikke alle billeder der er helt nye...

Du glemmer at den er lang, lav og slank. Det er et tydeligt tegn på
alderen. Moderne biler er tunge i designet, høje sider, små ruder og
forbavsende høje.


Leo

Klaus D. Mikkelsen (09-10-2009)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 09-10-09 08:25

Leo_Jensen skriver:
>
> Udseende kan altid diskuteres, men den virker supergodt. Jeg har lige
> trillet en tur i en '99 E-klasse, og det er da temmelig irriterende at
> skulle kante sig igennem deres kulisse.
> Jaguars J-gate er såmænd mønsterbeskyttet/patyenteret, så de andre må
> jo finde på noget andet....

Dem jeg har med automat er blot en lang stribe og ikek andet. Det virker
ret fint (for mig

> Ja, adgangen er betydeligt bedre her end på moderne sedaner. Ikke lige
> Superb, men ellers...

Op med klappen, den er meget som en "låg".

> Motordesign på nye biler er jo bare noget med et plastdæksel ?? Det
> synes jeg ikke godt om, men det er selvfølgelig nemt at
> opdatere...

Nej, den er meget kantet syntes jeg. Der er ellers godt pakket.....

> Du glemmer at den er lang, lav og slank. Det er et tydeligt tegn på
> alderen. Moderne biler er tunge i designet, høje sider, små ruder og
> forbavsende høje.

Men klassisk i sit udseende.


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf

Leo_Jensen (09-10-2009)
Kommentar
Fra : Leo_Jensen


Dato : 09-10-09 03:21

On 9 Okt., 09:24, "Klaus D. Mikkelsen"
<Er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> Leo_Jensen skriver:
>
>
>
> > Udseende kan altid diskuteres, men den virker supergodt. Jeg har lige
> > trillet en tur i en '99 E-klasse, og det er da temmelig irriterende at
> > skulle kante sig igennem deres kulisse.
> > Jaguars J-gate er såmænd mønsterbeskyttet/patyenteret, så de andre må
> > jo finde på noget andet....
>
> Dem jeg har med automat er blot en lang stribe og ikek andet. Det virker
> ret fint (for mig
>

Her bruger man jo også kun striben til højre 99.8% af tiden. Venstre
side er kun til at geare ned med, dvs bjergkørsel.

>
> > Ja, adgangen er betydeligt bedre her end på moderne sedaner. Ikke lige
> > Superb, men ellers...
>
> Op med klappen, den er meget som en "låg".
>
> > Motordesign på nye biler er jo bare noget med et plastdæksel ?? Det
> > synes jeg ikke godt om, men det er selvfølgelig nemt at
> > opdatere...
>
> Nej, den er meget kantet syntes jeg. Der er ellers godt pakket.....

Knastdækslet er temmelig 80'eragtigt, helt enig. Pakket ? Så skulle du
se en V12'er...
>
> > Du glemmer at den er lang, lav og slank. Det er et tydeligt tegn på
> > alderen. Moderne biler er tunge i designet, høje sider, små ruder og
> > forbavsende høje.
>
> Men klassisk i sit udseende.

Enig. Det var sådan set det modsatte jeg vlle pege på: Sedaner med
Avensis/Vectra/Accord/Passat/Mercedes kampvognsdesign har svært ved at
se godt ud på den klassiske måde. De kan være imponerende og
voldsomme, men elegante blive de sq aldrig.

Leo

Mogens (09-10-2009)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 09-10-09 15:01

"Leo_Jensen" <leo.5500@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:e76b9076-867e-4638-8b48-1a723441656f@11g2000yqp.googlegroups.com...

> Her bruger man jo også kun striben til højre 99.8% af tiden. Venstre
> side er kun til at geare ned med, dvs bjergkørsel.

Er det ikke et elektronisk gearskifte, som lærer af førerens
kørselsmønster? - I så fald burde den også "regne ud," at det går nedad...
(begge dele gør min Tiptronic i automatic-mode)


Leo_Jensen (09-10-2009)
Kommentar
Fra : Leo_Jensen


Dato : 09-10-09 10:16

On 9 Okt., 16:00, "Mogens" <n...@mail.com> wrote:
> "Leo_Jensen" <leo.5...@gmail.com> skrev i meddelelsennews:e76b9076-867e-4638-8b48-1a723441656f@11g2000yqp.googlegroups.com...
>
> > Her bruger man jo også kun striben til højre 99.8% af tiden. Venstre
> > side er kun til at geare ned med, dvs bjergkørsel.
>
> Er det ikke et elektronisk gearskifte, som lærer af førerens
> kørselsmønster? - I så fald burde den også "regne ud," at det går nedad...
> (begge dele gør min Tiptronic i automatic-mode)

Níx, det er bare en simpel automatgearkasse uden nogen elektronik.
Slip gassen med over 30 km/t, og du er i 4. gear...

Leo

Mogens (09-10-2009)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 09-10-09 17:22

"Leo_Jensen" <leo.5500@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:5c860b77-dcde-4b47-876e-95a6ee2fc515@e8g2000yqo.googlegroups.com...

> Níx, det er bare en simpel automatgearkasse uden nogen elektronik.

MEN den er bår dæjli' !


Leo_Jensen (06-10-2009)
Kommentar
Fra : Leo_Jensen


Dato : 06-10-09 04:22

On 6 Okt., 11:11, "Mogens" <n...@mail.com> wrote:
> "Leo_Jensen" <leo.5...@gmail.com> skrev i meddelelsennews:78c35dbf-def8-4c98-bbc1-e14e2123c9a4@b18g2000vbl.googlegroups.com...
>
> >> > Det er måske rigtigt, men så skulle Superb have 1 rør i alle
> >> > versioner. Mere end 1 rør er gejl under alle omstændigheder. Et signal
> >> > om at man ikke har købt den mindste version.
>
> >> Det har en Skoda-ejer vel næppe behov for?
>
> > Det tror jeg at alle har brug for.
>
> ? - antal udstødningsrør?
> I visse pædagogiske kredse, som vel er den oplagte køber, er man da hamrende
> ligeglad med, om rørene kan ses. I alt fald de pædagoger, jég kender :)

Mange Berlingoer er solgt med mindste motor, til pædagoger og det der
ligner.
Her snakker vi så om dem, der køber en model, der er større end den
mindste, motormæssigt. I langt de fleste tilfælde vil køberen synes
om, at naboen kan se, at man ikke har valgt den billigste udgave uden
man skal til at forklare ham det. Nogle få nørder går efter en
'sleeper', som skjuler sit potentiale, men det er ikke udbredt. Dagens
klimahysteri vil nok gøre det mere udbredt igen...

>
> >For eksempel ved at købe en Berlingo af første model.
>
> Hva mener du?

Jeg mener at den er det ultimative udtryk for at man er ligeglad med
biler, teknik, prestige, cylindre, hestekræfter, køreegenskaber. Den
kan det en bil skal kunne, alligevel sælges der andre biler. Smartere
og med flere udstødningsrør, større fælge, flere HK osv, men samtidig
dårligere mht funktion for kronerne. Funktion er her at kunne flytte
mange mennesker, barnevogne og indkøbsposer til en fornuftig pris.

>
> > Alle Skoda'er med mere end 120 HK har vel også 2 rør,
> > uanset at det nok ikke nødvendigt før du runder de 400...
>
> Sikkert et spørgsmål om genbrug af stumper...

Ja da. Bagpotten fra en 1.6 skulle nu nok kunne tilpasses en 3.6 hvis
der var 1000 kr at spare på produktionsprisen.

>
> > En der vil have det hele for det halve. En der kan give køb på
> > prestige, han vil hellere have god plads, pris og teknik.
>
> Gør man - er det mon helt rigtigt?

Ja, det synes jeg da fremgår af det du selv har citeret herunder. God
pris, god ydelse, god plads, men den tænder ingen gnist hos køberen,
dvs ingen lyst til produktet. Jeg vælger at fortolke, at det sker pga
på prestige, for det er ubetinget en emotionel ting. Det kan
selvfølgelig også bare være fordi den er grim eller lugter forkert...
Mon ikke man skal forklare ret mange mennesker hvorfor man har valgt
Superb'en ? Det ville ikke ske, hvis man klemte sig ind i en Audi A4
med mindre motor til samme pris. Det ville være et ganske normalt og
fornuftigt valg efter manges mening, selv om man altså får en mindre
bil og motor for pengene.

>
> http://bilmagasinet.dk/article/31721
> "Superb er den bedste i firmabil-klassen, når vi taler basis-versionen med
> 1,4 TSi-motor og 122 hk. Det behøver ikke gøre topmodellen med den nye 3,6
> liters V6-motor til et godt køb. Men det er det.
> Det er næste uhyggeligt så meget man får for pengene. 260 hk, DSG-gear,
> firehjulstræk, kæmpe kabine og masser af udstyr for 500.000 kr. kr..."
>
> MENhttp://bilmagasinet.dk/article/31721
> "Alligevel blev jeg efterladt uden rigtig at få ild i tændingen. Det er som
> om, den imponerer mere med den lille end med den store motor..."
>
> Køreegenskaber -http://bilmagasinet.dk/article/33454
> "Der er selvfølgelig ingen, der står og vipper mellem at vælge en Golf GTI
> og en Skoda Superb, men det er alligevel en behagelig fornemmelse at vide,
> at bilen ikke svigter, skulle en undvigemanøvre være påkrævet..."
>
> Nuvel - Superben kører sikkert superbt / sublimt !
>
> > Når der så alligevel eksisterer andre Superb end en 110 hk TDI
> > og en 1.4 FSI er det nok fordi køberne alligevel ikke er helt klar
> > over hvad de vil...
>
> Eller findes i alle samfundslag og dermed alligevel behov.

Har en direktør eller kronprins brug for mere motor end en
repræsentant ? Næppe.
Har de brug for/lyst til mere prestige ? Ja da.
Og uden et synligt signal om at man ikke kører 1.4 FSI er der ikke
meget ved at betale ekstraprisen for stor motor. Det kunne f.eks. være
i form af 4 piber...

> Nuvel jég kommer ikke til at stifte bekendtskab med een, medmindre politiet
> skulle finde trang til at stoppe mig

Hvis den var kønnere kunne jeg sagtens finde på at købe en. Der kommer
vist en Stc til næste år, det vil garanteret pynte på designet. Nå,
jeg har ikke brug for pladsen.

Leo


Mogens (06-10-2009)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 06-10-09 11:44

"Leo_Jensen" <leo.5500@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:da4cb14e-453d-4d53-a81a-c6141b3365ee@r36g2000vbn.googlegroups.com...

> Nå, jeg har ikke brug for pladsen.

Nej, for så havde du næppe valgt en Jaguar XJ


Anders Majland (06-10-2009)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 06-10-09 12:15

> Hvis den var kønnere kunne jeg sagtens finde på at købe en. Der kommer
> vist en Stc til næste år, det vil garanteret pynte på designet. Nå,
> jeg har ikke brug for pladsen.

Nu er det godt nok ikke planen at "blåhvalen" står sådan lige foran
udskiftning... Men den fabia vi havde inden var nu en rarere oplevelse mhs
kvalitet og ikke mindst service/kulance fra forhandler/importør. Så skulle
jeg skifte ville den være et oplagt valg ... Eneste grund til at vi ikke
blot købte en octavia var at adgangsforholdene til dens bagagerum var for
snævre... Så en suberb kombi greenline finder jeg bestemt intressant - ikke
mindst hvis prisen kan holdes nede i lejet 300-35.000kr. Men kan se at det
på nogle punkter vil være at gå ned i udstyr. F.eks er deres klimaanlæg ikke
fuldautmatisk - man skal selv regulere luftstyrke og retning ... Sådan noget
burde da være standard i den klasse .... 2zonet klima koster også 10000kr,
isofix 1000, 2500 for deres info display, måtter 2500, regnsensor 3000,
sideairbags bag 5500. Dvs lynhurtigt oppe i en listepris på 370.00kr Det er
alligevel næsten 20% mere end hvad blåhvalen kostede ...


--
anders dot majland at jyde dot dk
2009 Smart ForTwo 0,8 CDI Pure Komfort
2007 Citroen C5 Weekend 1.6 HDi Elegance - Blåhvalen


Leo_Jensen (06-10-2009)
Kommentar
Fra : Leo_Jensen


Dato : 06-10-09 05:44

On 6 Okt., 12:43, "Mogens" <n...@mail.com> wrote:
> "Leo_Jensen" <leo.5...@gmail.com> skrev i meddelelsennews:da4cb14e-453d-4d53-a81a-c6141b3365ee@r36g2000vbn.googlegroups.com...
>
> > Nå, jeg har ikke brug for pladsen.
>
> Nej, for så havde du næppe valgt en Jaguar XJ

Den rummer nøjagtig det samme som en Honda Civic 2001-2005, som jeg
havde tidligere. Dvs en kabine, hvor der er plads til mine lange ben
både for og bag + et middelmåddigt bagagerum på kun 370 liter, men der
skal jo også lige være plads til 86 liter benzin og fullsize
reservehjul...
Klart mere plads end eksempelvis en Citroën C5 i kabinen og sikkert
meget mindre end Superb'en. Og så ligger man så dejligt i læderstolene
dernede ved asfalten. Prøvede lige en 1999 E-klasse den anden dag.
Mærkelig fornemmelse af varevogn at sidde så højt... Jeg justerede
dog ikke på den, da den sagtens kunne betjenes, så måske den bare var
justeret mærkeligt...

Leo

Mogens (06-10-2009)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 06-10-09 12:57

"Leo_Jensen" <leo.5500@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:21d1da6f-da8c-4611-91f6-b5118e6168da@m20g2000vbp.googlegroups.com...

> Den rummer nøjagtig det samme som en Honda Civic 2001-2005, som jeg
> havde tidligere. Dvs en kabine, hvor der er plads til mine lange ben
> både for og bag + et middelmåddigt bagagerum på kun 370 liter, men der
> skal jo også lige være plads til 86 liter benzin og fullsize
> reservehjul...
> Klart mere plads end eksempelvis en Citroën C5 i kabinen og sikkert
> meget mindre end Superb'en. Og så ligger man så dejligt i læderstolene
> dernede ved asfalten.

Jeg gik ud fra, at det ikke var en LWB fordi den har jo benpladsen ved
bagsædet. Jeg sidder ufatteligt dårligt i en XJ, fordi jeg har lange ben (2
m høj), som kolliderer med kardantunnel og -panel.

> Prøvede lige en 1999 E-klasse den anden dag.

Badekar IMO - en Jaguar har jo alle dyderne fra racerbanen, og dét mærkes
sgu tydeligt ved kørsel i den. Omvendt ville en Jaguar være direkte dårlig
som taxa, men so what


Leo_Jensen (06-10-2009)
Kommentar
Fra : Leo_Jensen


Dato : 06-10-09 05:48

On 6 Okt., 13:14, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:
> > Hvis den var kønnere kunne jeg sagtens finde på at købe en. Der kommer
> > vist en Stc til næste år, det vil garanteret pynte på designet. Nå,
> > jeg har ikke brug for pladsen.
>
> Nu er det godt nok ikke planen at "blåhvalen" står sådan lige foran
> udskiftning... Men den fabia vi havde inden var nu en rarere oplevelse mhs
> kvalitet og ikke mindst service/kulance fra forhandler/importør. Så skulle
> jeg skifte ville den være et oplagt valg ... Eneste grund til at vi ikke
> blot købte en octavia var at adgangsforholdene til dens bagagerum var for
> snævre...  Så en suberb kombi greenline finder jeg bestemt intressant - ikke
> mindst hvis prisen kan holdes nede i lejet 300-35.000kr. Men kan se at det
> på nogle punkter vil være at gå ned i udstyr. F.eks er deres klimaanlæg ikke
> fuldautmatisk - man skal selv regulere luftstyrke og retning ... Sådan noget
> burde da være standard i den klasse .... 2zonet klima koster også 10000kr,
> isofix 1000, 2500 for deres info display, måtter 2500, regnsensor 3000,
> sideairbags bag 5500. Dvs lynhurtigt oppe i en listepris på 370.00kr Det er
> alligevel næsten 20% mere end hvad blåhvalen kostede ...
>
> --
> anders dot majland at jyde dot dk
> 2009 Smart ForTwo 0,8 CDI Pure Komfort
> 2007 Citroen C5 Weekend 1.6 HDi Elegance  - Blåhvalen

Jeg har for nylig kørt Østrig retur i sådan en C5 (også blå...), dog
med den gamle 2.0 HDI, og den kører sq godt. 4 mand, fuld oppakning, 4
cykler på krogen og afsted. Heldigvis var jeg den eneste langbenede,
for jeg synes der var for lidt benplads med voksne på alle sæder.

Leo

Anders Majland (06-10-2009)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 06-10-09 13:03

> Jeg har for nylig kørt Østrig retur i sådan en C5 (også blå...), dog
> med den gamle 2.0 HDI, og den kører sq godt. 4 mand, fuld oppakning, 4
> cykler på krogen og afsted.

Ja, den er ganske komfortabel. Vores 1,6 har så lidt færre hk men ikke noget
problem til vores brug.

> Heldigvis var jeg den eneste langbenede,
> for jeg synes der var for lidt benplads med voksne på alle sæder.

Med forsæderne helt tilbage burde du vel godt kunne være foran ? Men så er
sædet sikkert for kort til at støtte ordenligt ?

Men enig i at skal der være 4 sæt lange ben kommer man til at slås om
pladsen. Men nu er den store knægt først nået op omkring ~140 så der går et
par år endnu inden pladsen bliver for kneben. Det er straks være med den
lille på 2,5 der sidder i en bagudvendt autotstol. Så er der ikke meget
plads tilbage på højre forsæde..

/A


Leo_Jensen (06-10-2009)
Kommentar
Fra : Leo_Jensen


Dato : 06-10-09 06:26

On 6 Okt., 13:57, "Mogens" <n...@mail.com> wrote:
> "Leo_Jensen" <leo.5...@gmail.com> skrev i meddelelsennews:21d1da6f-da8c-4611-91f6-b5118e6168da@m20g2000vbp.googlegroups.com...
>
> > Den rummer nøjagtig det samme som en Honda Civic 2001-2005, som jeg
> > havde tidligere. Dvs en kabine, hvor der er plads til mine lange ben
> > både for og bag + et middelmåddigt bagagerum på kun 370 liter, men der
> > skal jo også lige være plads til 86 liter benzin og fullsize
> > reservehjul...
> > Klart mere plads end eksempelvis en Citroën C5 i kabinen og sikkert
> > meget mindre end Superb'en. Og så ligger man så dejligt i læderstolene
> > dernede ved asfalten.
>
> Jeg gik ud fra, at det ikke var en LWB fordi den har jo benpladsen ved
> bagsædet. Jeg sidder ufatteligt dårligt i en XJ, fordi jeg har lange ben (2
> m høj), som kolliderer med kardantunnel og -panel.

Nu bliver XJ jo længere model for model. Min er ikke LWB, men en '92
måler 286 mellem akslerne, så den er jo heller ikke rigtig kort
Jeg er kun 184 cm, men med lange ben: 90 cm skridtlængde. Det er et
mål man kender som seriøs cyklist... Cowboybukser skal hedde 34 i
benlængde...

>
> > Prøvede lige en 1999 E-klasse den anden dag.
>
> Badekar IMO - en Jaguar har jo alle dyderne fra racerbanen, og dét mærkes
> sgu tydeligt ved kørsel i den. Omvendt ville en Jaguar være direkte dårlig
> som taxa, men so what

Min holder sig under 135 cm i højden, så man skal ikke vær for
stivbenet hvis man vil ombord.

Leo


Leo_Jensen (06-10-2009)
Kommentar
Fra : Leo_Jensen


Dato : 06-10-09 06:27

On 6 Okt., 14:02, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:
> > Jeg har for nylig kørt Østrig retur i sådan en C5 (også blå....), dog
> > med den gamle 2.0 HDI, og den kører sq godt. 4 mand, fuld oppakning, 4
> > cykler på krogen og afsted.
>
> Ja, den er ganske komfortabel. Vores 1,6 har så lidt færre hk men ikke noget
> problem til vores brug.

Jeg vil tro begge har 110 HK ?

>
> > Heldigvis var jeg den eneste langbenede,
> > for jeg synes der var for lidt benplads med voksne på alle sæder.
>
> Med forsæderne helt tilbage burde du vel godt kunne være foran ?  Men så er
> sædet sikkert for kort til at støtte ordenligt ?

Ja, og ham bagi piver hvis jeg gør det...

Leo

Leo_Jensen (07-10-2009)
Kommentar
Fra : Leo_Jensen


Dato : 07-10-09 01:12

On 6 Okt., 21:14, "Klaus D. Mikkelsen"
<Er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> Mogens skriver:
>
>
>
> >http://bilmagasinet.dk/article/31721
> > "Superb er den bedste i firmabil-klassen, når vi taler basis-versionen med
> > 1,4 TSi-motor og 122 hk. Det behøver ikke gøre topmodellen med den nye 3,6
> > liters V6-motor til et godt køb. Men det er det.
> > Det er næste uhyggeligt så meget man får for pengene. 260 hk, DSG-gear,
> > firehjulstræk, kæmpe kabine og masser af udstyr for 500.000 kr. kr...."
>
> Flere roser Superb med 122HK. Okay bilen er rimelig let (1456 kg, min
> nye Golf vejer 1440 kg), men den må altså være lidt sløv kun med 122
> HK.....

1456 kg er da ikke rimeligt let for en moderne, sikker, veludstyret og
stor bil. Det er imponerende let. Respekt til Skoda

Leo

Torben Scheel (07-10-2009)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 07-10-09 08:38

Leo_Jensen wrote:

>
> 1456 kg er da ikke rimeligt let for en moderne, sikker, veludstyret og
> stor bil. Det er imponerende let. Respekt til Skoda
>
Der skal ikke meget til at imponere.

Efter min mening er stort set alle moderne biler svært overvægtige. Jeg
kunne også ønske at min Audi 80 Avant vejede mindre end 1300kg - men det
er lidt svært når motoren er en 5 cylindret støbejernssag.

--
vh
Torben

Brian (07-10-2009)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 07-10-09 22:12


"Leo_Jensen" <leo.5500@gmail.com> skrev i meddelelsen

> 1456 kg er da ikke rimeligt let for en moderne, sikker, veludstyret og
> stor bil. Det er imponerende let. Respekt til Skoda

Når jeg ser sådan et tal, tænker jeg automatisk over hvor de har sparet på
materialerne... men jeg er også pessimist

/Brian


Leo_Jensen (09-10-2009)
Kommentar
Fra : Leo_Jensen


Dato : 09-10-09 00:24

On 8 Okt., 21:51, Ivan Madsen <karinogi...@gmail.com> wrote:
> On Thu, 8 Oct 2009 12:31:22 -0700 (PDT), Leo_Jensen
>
> <leo.5...@gmail.com> wrote:
>
> <...>
>
>
>
> >Advarselslys i døre. Ja da. Og i handskerum, men det har alle da
> >vist ? Til gengæld er der også lys i motorrummet !
>
> Skal der ikke kun åbnes, når servicedoktoren skal kigge?


Næ, lyset er godt at have når folk skal have et kig under hjelmen

> >Midterarmlæn for og bag
> >Træindlæg lavet af træ...
> >Momo trærat. De fleste af min model har et sort, trist og tungt
> >designet læderrat, der lige så godt kunne sidde i en Mercedes!
> >Radioen har selvfølgelig RDS. Og lys i Jaguar-navnetrækket på
> >kassetteklappen...
> >Originalfælgene er 15" og i STÅL. Med originale navkapsler. Der sidder
> >vinterdæk på dem nu, og jeg har købt et sæt originale og tidstypiske
> >16". Større behøves de ikke være for at se rigtige ud på en bil med
> >slanke linier
> >Makeupspejl med lys i begge sider med lidt prismegejl i glasset...
>
> >Til gengæld har den ingen kopholdere. Tekopper er svære at få ned i
> >den slags.
>
> >Billeder her:http://picasaweb.google.dk/Leo.5500/Jaguar#
>
> >MVH Leo
>
> Lækker bil - tak for kigget. Men lidt lavt gearet iflg. billede 8
> Den må da have et gear mere.-

Nix, den er i topgear der. Gearingen passer faktisk fint med at der er
overskud uanset hastighed, den skifter ikke ned i tide og utide. Den
kunne godt slæbe en lidt højere gearing for at få forbruget ned, men
så ville den skulle have mere end 4 gear...

Ivan Madsen (09-10-2009)
Kommentar
Fra : Ivan Madsen


Dato : 09-10-09 08:27

On Thu, 8 Oct 2009 23:23:36 -0700 (PDT), Leo_Jensen
<leo.5500@gmail.com> wrote:

>On 8 Okt., 21:51, Ivan Madsen <karinogi...@gmail.com> wrote:
>> On Thu, 8 Oct 2009 12:31:22 -0700 (PDT), Leo_Jensen
>>
>> <leo.5...@gmail.com> wrote:
>>
>> <...>
>>
>>
>>
>> >Advarselslys i døre. Ja da. Og i handskerum, men det har alle da
>> >vist ? Til gengæld er der også lys i motorrummet !
>>
>> Skal der ikke kun åbnes, når servicedoktoren skal kigge?
>
>
>Næ, lyset er godt at have når folk skal have et kig under hjelmen
>
>> >Midterarmlæn for og bag
>> >Træindlæg lavet af træ...
>> >Momo trærat. De fleste af min model har et sort, trist og tungt
>> >designet læderrat, der lige så godt kunne sidde i en Mercedes!
>> >Radioen har selvfølgelig RDS. Og lys i Jaguar-navnetrækket på
>> >kassetteklappen...
>> >Originalfælgene er 15" og i STÅL. Med originale navkapsler. Der sidder
>> >vinterdæk på dem nu, og jeg har købt et sæt originale og tidstypiske
>> >16". Større behøves de ikke være for at se rigtige ud på en bil med
>> >slanke linier
>> >Makeupspejl med lys i begge sider med lidt prismegejl i glasset...
>>
>> >Til gengæld har den ingen kopholdere. Tekopper er svære at få ned i
>> >den slags.
>>
>> >Billeder her:http://picasaweb.google.dk/Leo.5500/Jaguar#
>>
>> >MVH Leo
>>
>> Lækker bil - tak for kigget. Men lidt lavt gearet iflg. billede 8
>> Den må da have et gear mere.-
>
>Nix, den er i topgear der. Gearingen passer faktisk fint med at der er
>overskud uanset hastighed, den skifter ikke ned i tide og utide. Den
>kunne godt slæbe en lidt højere gearing for at få forbruget ned, men
>så ville den skulle have mere end 4 gear...

Den er sikkert helt fint gearet - det var mere fordi den lille Punto
kun går 2500 o/min ved den hastighed. ) (og jeg ved godt, min er en
diesel og det er ikke for at starte en gearings-debat)

N/A (07-10-2009)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 07-10-09 08:38



Leo_Jensen (07-10-2009)
Kommentar
Fra : Leo_Jensen


Dato : 07-10-09 01:53

On 7 Okt., 09:37, Torben Scheel <torben_sch...@hotmail.com> wrote:
> Leo_Jensen wrote:
>
> > 1456 kg er da ikke rimeligt let for en moderne, sikker, veludstyret og
> > stor bil. Det er imponerende let. Respekt til Skoda
>
> Der skal ikke meget til at imponere.
>
> Efter min mening er stort set alle moderne biler svært overvægtige. Jeg
> kunne også ønske at min Audi 80 Avant vejede mindre end 1300kg - men det
> er lidt svært når motoren er en 5 cylindret støbejernssag.
>
> --
> vh
> Torben

Gamle biler vejer mindre, men indeholder da også meget mindre
sikkerhed og teknik. Jeg synes ligesom dig, at bilerne er blevet
tåbeligt tunge, og det er positivt at kurven knækker nu. Skodaen kunne
meget nemt have vejet 17-1800 kg.
En Audi 80, der vel ville kunne få en halv stjerne i NCAP, er med 1300
kg tung i forhold til Skodaen. Min Jaguar matcher nogenlunde Skodaen
mht udstyr, størrelse osv, og den vejer 1750 kg med betydeligt
dårligere sikkerhed. Den ville dog nok tabe sig en del, hvis man lagde
en 1.4 FSI i den...

Leo

Mogens (07-10-2009)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 07-10-09 17:12

"Leo_Jensen" <leo.5500@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:176584e1-0dc3-4907-8767-732c75ab9301@b18g2000vbl.googlegroups.com...

>> > 1456 kg er da ikke rimeligt let for en moderne, sikker, veludstyret og
>> > stor bil. Det er imponerende let. Respekt til Skoda
>>
>> Der skal ikke meget til at imponere.
>>
>> Efter min mening er stort set alle moderne biler svært overvægtige. Jeg
>> kunne også ønske at min Audi 80 Avant vejede mindre end 1300kg - men det
>> er lidt svært når motoren er en 5 cylindret støbejernssag.

> Gamle biler vejer mindre, men indeholder da også meget mindre
> sikkerhed og teknik.

I '77 vejede en Golf GTi med 110 hk 800 kg


Frank Leegaard (07-10-2009)
Kommentar
Fra : Frank Leegaard


Dato : 07-10-09 17:40

Mogens wrote:
> "Leo_Jensen" <leo.5500@gmail.com> skrev i meddelelsen
> news:176584e1-0dc3-4907-8767-732c75ab9301@b18g2000vbl.googlegroups.com...
>
>>>> 1456 kg er da ikke rimeligt let for en moderne, sikker,
>>>> veludstyret og stor bil. Det er imponerende let. Respekt til Skoda
>>>>
>>>
>>> Der skal ikke meget til at imponere.
>>>
>>> Efter min mening er stort set alle moderne biler svært overvægtige.
>>> Jeg kunne også ønske at min Audi 80 Avant vejede mindre end 1300kg
>>> - men det er lidt svært når motoren er en 5 cylindret støbejernssag.
>
>> Gamle biler vejer mindre, men indeholder da også meget mindre
>> sikkerhed og teknik.
>
> I '77 vejede en Golf GTi med 110 hk 800 kg

825 svjh.



--
/Frank




Mogens (07-10-2009)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 07-10-09 17:44

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen
news:4accc44e$0$56769$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> 825 svjh.

Jeg slog det op i Bilrevyen '77 - og jeg har iøvrigt hele striben frem til
2009 :)


Armand (07-10-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 07-10-09 20:38

Mogens skrev:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen
> news:4accc44e$0$56769$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>> 825 svjh.
>
> Jeg slog det op i Bilrevyen '77 - og jeg har iøvrigt hele striben frem
> til 2009 :)
>
Fornuftigt bibliotek - De er under alle omstændigheder en formue værd

--
Armand.

Mogens (07-10-2009)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 07-10-09 20:42

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
news:4accee0d$0$36581$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Fornuftigt bibliotek - De er under alle omstændigheder en formue værd

Måske - vi har iøvrigt 2 sæt, hvor det 2. sæt er købt for en slik...
Og de bliver aldrig solgt :)


P (07-10-2009)
Kommentar
Fra : P


Dato : 07-10-09 18:13

KLIP
> Min Jaguar matcher nogenlunde Skodaen
>mht udstyr, størrelse osv, og den vejer 1750 kg med betydeligt
>dårligere sikkerhed. Den ville dog nok tabe sig en del, hvis man lagde
>en 1.4 FSI i den...

Jeg er blevet ret nysgerrig. Hvilket udstyr er der rent faktisk i din
Jaguar?
Jeg kender ingen der har en sådan luksuskarosse, så derfor synes jeg
det kunne være rart at se en oversigt

/P

Torben Scheel (08-10-2009)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 08-10-09 08:49

Leo_Jensen wrote:
>
> Gamle biler vejer mindre, men indeholder da også meget mindre
> sikkerhed og teknik. Jeg synes ligesom dig, at bilerne er blevet
> tåbeligt tunge, og det er positivt at kurven knækker nu. Skodaen kunne
> meget nemt have vejet 17-1800 kg.
> En Audi 80, der vel ville kunne få en halv stjerne i NCAP, er med 1300
> kg tung i forhold til Skodaen. Min Jaguar matcher nogenlunde Skodaen

10 airbags vejer altså ikke 200 kg. Bedre deformationszoner bør heller
ikke veje mere, og du kan trække Procon ten systemet fra audiens vægt -
det er heller ikke let. Audien har dørbjælker, og jeg er ret sikker på
at pladetykkensen er større.

Note to Troll : jeg siger ikke at Audien er sikker - vi snakker kun vægt.

Hvordan de får vægten derop med den bette motor er mig en gåde.

--
vh
Torben

N/A (08-10-2009)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 08-10-09 10:13



N/A (09-10-2009)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 09-10-09 10:08



Leo_Jensen (09-10-2009)
Kommentar
Fra : Leo_Jensen


Dato : 09-10-09 03:26

On 9 Okt., 09:27, Ivan Madsen <karinogi...@gmail.com> wrote:
> On Thu, 8 Oct 2009 23:23:36 -0700 (PDT), Leo_Jensen
>
>
>
>
>
> <leo.5...@gmail.com> wrote:
> >On 8 Okt., 21:51, Ivan Madsen <karinogi...@gmail.com> wrote:
> >> On Thu, 8 Oct 2009 12:31:22 -0700 (PDT), Leo_Jensen
>
> >> <leo.5...@gmail.com> wrote:
>
> >> <...>
>
> >> >Advarselslys i døre. Ja da. Og i handskerum, men det har alle da
> >> >vist ? Til gengæld er der også lys i motorrummet !
>
> >> Skal der ikke kun åbnes, når servicedoktoren skal kigge?
>
> >Næ, lyset er godt at have når folk skal have et kig under hjelmen
>
> >> >Midterarmlæn for og bag
> >> >Træindlæg lavet af træ...
> >> >Momo trærat. De fleste af min model har et sort, trist og tungt
> >> >designet læderrat, der lige så godt kunne sidde i en Mercedes!
> >> >Radioen har selvfølgelig RDS. Og lys i Jaguar-navnetrækket på
> >> >kassetteklappen...
> >> >Originalfælgene er 15" og i STÅL. Med originale navkapsler. Der sidder
> >> >vinterdæk på dem nu, og jeg har købt et sæt originale og tidstypiske
> >> >16". Større behøves de ikke være for at se rigtige ud på en bil med
> >> >slanke linier
> >> >Makeupspejl med lys i begge sider med lidt prismegejl i glasset...
>
> >> >Til gengæld har den ingen kopholdere. Tekopper er svære at få ned i
> >> >den slags.
>
> >> >Billeder her:http://picasaweb.google.dk/Leo.5500/Jaguar#
>
> >> >MVH Leo
>
> >> Lækker bil - tak for kigget. Men lidt lavt gearet iflg. billede 8
> >> Den må da have et gear mere.-
>
> >Nix, den er i topgear der. Gearingen passer faktisk fint med at der er
> >overskud uanset hastighed, den skifter ikke ned i tide og utide. Den
> >kunne godt slæbe en lidt højere gearing for at få forbruget ned, men
> >så ville den skulle have mere end 4 gear...
>
> Den er sikkert helt fint gearet - det var mere fordi den lille Punto
> kun går 2500 o/min ved den hastighed. ) (og jeg ved godt, min er en
> diesel og det er ikke for at starte en gearings-debat)-

Med kun 4 gear går det ikke at have et topgear bilen ikke kan trække
ud. Bilen skifter ved 5800 RPM ved kickdown, det svarer til en max
speedometervisning på 235-240 km/t, og den er opgivet til 210 km/t.
Det hænger fint sammen. Max moment ligger vist ved 4000 o/m, dvs godt
160 km/t. Også fint, det betyder at den trækker rimeligt magtfuldt op
til omkring 190

Leo


Leo_Jensen (07-10-2009)
Kommentar
Fra : Leo_Jensen


Dato : 07-10-09 10:15

On 7 Okt., 18:12, "Mogens" <n...@mail.com> wrote:
> "Leo_Jensen" <leo.5...@gmail.com> skrev i meddelelsennews:176584e1-0dc3-4907-8767-732c75ab9301@b18g2000vbl.googlegroups.com...
>
> >> > 1456 kg er da ikke rimeligt let for en moderne, sikker, veludstyret og
> >> > stor bil. Det er imponerende let. Respekt til Skoda
>
> >> Der skal ikke meget til at imponere.
>
> >> Efter min mening er stort set alle moderne biler svært overvægtige.. Jeg
> >> kunne også ønske at min Audi 80 Avant vejede mindre end 1300kg - men det
> >> er lidt svært når motoren er en 5 cylindret støbejernssag.
> > Gamle biler vejer mindre, men indeholder da også meget mindre
> > sikkerhed og teknik.
>
> I '77 vejede en Golf GTi med 110 hk 800 kg

Jep, og den var sjov. 110 hk i en bil i dag er jo stort set minimum
for at kunne flytte overvægten.

Leo

Leo_Jensen (08-10-2009)
Kommentar
Fra : Leo_Jensen


Dato : 08-10-09 02:32

On 8 Okt., 09:49, Torben Scheel <torben_sch...@hotmail.com> wrote:
> Leo_Jensen wrote:
>
> > Gamle biler vejer mindre, men indeholder da også meget mindre
> > sikkerhed og teknik. Jeg synes ligesom dig, at bilerne er blevet
> > tåbeligt tunge, og det er positivt at kurven knækker nu. Skodaen kunne
> > meget nemt have vejet 17-1800 kg.
> > En Audi 80, der vel ville kunne få en halv stjerne i NCAP, er med 1300
> > kg tung i forhold til Skodaen. Min Jaguar matcher nogenlunde Skodaen
>
> 10 airbags vejer altså ikke 200 kg. Bedre deformationszoner bør heller
> ikke veje mere, og du kan trække Procon ten systemet fra audiens vægt -
> det er heller ikke let. Audien har dørbjælker, og jeg er ret sikker på
> at pladetykkensen er større.
>
> Note to Troll : jeg siger ikke at Audien er sikker - vi snakker kun vægt.
>
> Hvordan de får vægten derop med den bette motor er mig en gåde.

Jeg tror at den forbedrede sikkerhed vejer mere end du tror, men vi er
da enige om at bilfabrikkerne gennem de sidste ca. 20 år bare har set
stort på at vægten stiger. Bilerne er dog også blevet større. Du kan
jo ikke sammenligne din Audi 80 med en Superb, den er nok mere i
Octavia-klassen. En Golf 1 er f.eks. betydeligt mindre end dagens
Polo.

MVH Leo


Torben Scheel (08-10-2009)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 08-10-09 10:13

Leo_Jensen wrote:

> Jeg tror at den forbedrede sikkerhed vejer mere end du tror, men vi er
> da enige om at bilfabrikkerne gennem de sidste ca. 20 år bare har set
> stort på at vægten stiger. Bilerne er dog også blevet større. Du kan
> jo ikke sammenligne din Audi 80 med en Superb, den er nok mere i
> Octavia-klassen. En Golf 1 er f.eks. betydeligt mindre end dagens
> Polo.

Tja - hvalificeringen er nok en stor del af forklaringen. 80'eren er
ikke specielt stor, men dog større end Octavia indendørs - primært
bagsædet (på trods af at 80'eren er 9cm kortere og 7 centimeter
smallere). Spøjst.

--
vh
Torben

Armand (08-10-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 08-10-09 13:11

Leo_Jensen skrev:
> On 8 Okt., 09:49, Torben Scheel <torben_sch...@hotmail.com> wrote:
>> Leo_Jensen wrote:
>>
>>> Gamle biler vejer mindre, men indeholder da også meget mindre
>>> sikkerhed og teknik. Jeg synes ligesom dig, at bilerne er blevet
>>> tåbeligt tunge, og det er positivt at kurven knækker nu. Skodaen kunne
>>> meget nemt have vejet 17-1800 kg.
>>>
>> Bedre deformationszoner bør hellerikke veje mere,.....
>>
Alt andet lige må en tungere bil have kraftigere opbyggede
>
> Jeg tror at den forbedrede sikkerhed vejer mere end du tror, men vi er
> da enige om at bilfabrikkerne gennem de sidste ca. 20 år bare har set
> stort på at vægten stiger.
>
Selvom det er den forkerte vej i disse miljø-tider, er vægten i sig selv
jo gået hen og blevet diskret faktor for kollisions-sikkerhed!

--
Armand.

Brian (08-10-2009)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 08-10-09 16:31


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen

> Selvom det er den forkerte vej i disse miljø-tider, er vægten i sig selv
> jo gået hen og blevet diskret faktor for kollisions-sikkerhed!

Indtil man ser denne video: http://www.youtube.com/watch?v=qBDyeWofcLY
En tung gammel bil, "vinder" ikke nødvendigvis over en lettere nyere bil.

Når det er sagt, vil jeg nu ikke bryde mig om at sidde i en Toyota iQ, og
blive klappet ned af en Audi Q7.

/Brian


Armand (08-10-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 08-10-09 18:28

Brian skrev:
>
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
>
>> Selvom det er den forkerte vej i disse miljø-tider, er vægten i sig
>> selv jo gået hen og blevet diskret faktor for kollisions-sikkerhed!
>
> Indtil man ser denne video: http://www.youtube.com/watch?v=qBDyeWofcLY
> En tung gammel bil, "vinder" ikke nødvendigvis over en lettere nyere bil.
>
> Når det er sagt, vil jeg nu ikke bryde mig om at sidde i en Toyota iQ,
> og blive klappet ned af en Audi Q7.
>
- - - Og selv i en Q7 er det ikke rart at være bagest i en række der
påkøres bagfra af et 40-ton lastvognstog =

--
Armand.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste