|
| Bilen er blevet svær at starte Fra : Mulli |
Dato : 03-10-09 08:03 |
|
Hej
Min bil er blevet svær at starte i løbet af den sidste måned. Det er en
diesel. Den løber længe på starteren inden den slår i gang.
Det virker som om at det er kommet pludseligt. Jeg har selv tænkt på ting
som gløderør og brændstoffilter. Gløderørene har jeg ohmet til ca. 0,5 - 2
ohm. Filteret er under 1 år gammelt.
Har i nogen gode ideer til hvad det kan være, inden den bliver kastet på
værkstedet ?
PS. Bilen er en Mazda 323F 2,0 ditd årg.99 km 278000 og kører ellers
upåklageligt.
Mvh
Jan
| |
Brian (03-10-2009)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 03-10-09 08:17 |
|
"Mulli" <Akasut@igroenland.gk> skrev i meddelelsen
news:4ac6f743$0$285$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej
>
> Min bil er blevet svær at starte i løbet af den sidste måned. Det er en
> diesel. Den løber længe på starteren inden den slår i gang.
> Det virker som om at det er kommet pludseligt. Jeg har selv tænkt på ting
> som gløderør og brændstoffilter. Gløderørene har jeg ohmet til ca. 0,5 - 2
> ohm. Filteret er under 1 år gammelt.
> Har i nogen gode ideer til hvad det kan være, inden den bliver kastet på
> værkstedet ?
> PS. Bilen er en Mazda 323F 2,0 ditd årg.99 km 278000 og kører ellers
> upåklageligt.
Batteriet ville være et oplagt (og relativ billigt) sted at prøve. Det
kurerede et lign. problem jeg havde på en Golf TDI
/Brian
| |
Mulli (03-10-2009)
| Kommentar Fra : Mulli |
Dato : 03-10-09 08:20 |
|
"Brian" <nej@tak.du> skrev i meddelelsen
news:4ac6fa62$0$293$14726298@news.sunsite.dk...
>
>> Batteriet ville være et oplagt (og relativ billigt) sted at prøve. Det
> kurerede et lign. problem jeg havde på en Golf TDI
>
> /Brian
Hej Brian
Batteriet fejler ikke noget. Der er vand på og vægtfylden er ok på alle
celler.
Som sagt løber den længe på starteren. Den slår bare ikke i gang med det
samme.
Dog skal det lige siges at det kun er når den er kold, at det er et problem.
Mvh.
Jan
| |
Brian (03-10-2009)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 03-10-09 09:10 |
|
"Mulli" <Akasut@igroenland.gk> skrev i meddelelsen
> Batteriet fejler ikke noget. Der er vand på og vægtfylden er ok på alle
> celler.
> Som sagt løber den længe på starteren. Den slår bare ikke i gang med det
> samme.
> Dog skal det lige siges at det kun er når den er kold, at det er et
> problem.
Og det er netop når bilen er kold, at startstrømmen (eller CCA) på batteriet
er vigtig...
/Brian
| |
Armand (03-10-2009)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 03-10-09 17:08 |
|
Brian skrev:
>
> "Mulli" <Akasut@igroenland.gk> skrev i meddelelsen
>
>> Batteriet fejler ikke noget. Der er vand på og vægtfylden er ok på
>> alle celler.
>> Som sagt løber den længe på starteren. Den slår bare ikke i gang med
>> det samme.
>> Dog skal det lige siges at det kun er når den er kold, at det er et
>> problem.
>
> Og det er netop når bilen er kold, at startstrømmen (eller CCA) på
> batteriet er vigtig...
>
Nu er dét ikke nær så stort et problem på en diesel, som på en (primært
ældre) bensin-motor hvor der skal være en given spændings-reserve til
tændingen - Driver starteren motoren rundt burde enhver diesel-motor slå
igang!
--
Armand.
| |
Brian (03-10-2009)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 03-10-09 20:41 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
> Nu er dét ikke nær så stort et problem på en diesel, som på en (primært
> ældre) bensin-motor hvor der skal være en given spændings-reserve til
> tændingen - Driver starteren motoren rundt burde enhver diesel-motor slå
> igang!
Men er dieselmotoren ikke sværere at drive rundt ? Jeg synes da at de par
diesel biler jeg har haft, har været udstyret med et relativt større batteri
(strømmæssigt) end benzinbiler - eller det er måske ene og alene for at
kompensere for gløderørene ?
/Brian
| |
Armand (03-10-2009)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 03-10-09 20:52 |
|
Brian skrev:
>
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
>
>> Nu er dét ikke nær så stort et problem på en diesel, som på en
>> (primært ældre) bensin-motor hvor der skal være en given
>> spændings-reserve til tændingen - Driver starteren motoren rundt burde
>> enhver diesel-motor slå igang!
>
> Men er dieselmotoren ikke sværere at drive rundt ? Jeg synes da at de
> par diesel biler jeg har haft, har været udstyret med et relativt større
> batteri (strømmæssigt) end benzinbiler - eller det er måske ene og alene
> for at kompensere for gløderørene ?
>
Jo, men jeg skriver jo netop også at hvis starteren blot magter at drive
motoren rundt (og dét kan være hårdt nok med diesel-komprission), så ...
--
Armand.
| |
Brian (03-10-2009)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 03-10-09 21:14 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
> Jo, men jeg skriver jo netop også at hvis starteren blot magter at drive
> motoren rundt (og dét kan være hårdt nok med diesel-komprission), så ...
Det var såmænd også et spørgsmål med grund i min egen uvidenhed.
Jeg kan blot huske fra dengang jeg havde en mini-traktor med samme problem,
at batteriskiftet hjalp. Med det gamle batteri kørte starteren umiddelbart
fint, men da det nye kom i, kom der helt anderledes fart over feltet.
/Brian
| |
Hans Kjaergaard (03-10-2009)
| Kommentar Fra : Hans Kjaergaard |
Dato : 03-10-09 09:53 |
|
On Sat, 3 Oct 2009 09:20:01 +0200, "Mulli" <Akasut@igroenland.gk>
wrote:
>Dog skal det lige siges at det kun er når den er kold, at det er et problem.
Skift gløderørene, selvom du har ohmet dem og de tilsyneladende er ok.
Det er forholdsvis billigt og der er ret stor sandsynlighed for at det
er der problemet ligger.
Du er nede i så små ohmværdier at du faktisk ikke kan benytte et alm.
universaminstrument til målingen, du får kun et hint om gløderørene er
afbrudt eller måske ok.
En mere korrekt måling vil være at benytte et DC tang-amparemeter og
så måle strømforbruget på hvert enkelt gløderør, hvis det ellers er
fysisk muligt. Det er så her et must at vide om der er evtuelle
formodstande der bliver koblet ind i glødeprocessen og hvornår.
/Hans
| |
oz3bto (03-10-2009)
| Kommentar Fra : oz3bto |
Dato : 03-10-09 14:46 |
|
"Mulli" <Akasut@igroenland.gk> skrev i en meddelelse
news:4ac6f743$0$285$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej
>
> Min bil er blevet svær at starte i løbet af den sidste måned. Det er en
> diesel. Den løber længe på starteren inden den slår i gang.
> Det virker som om at det er kommet pludseligt. Jeg har selv tænkt på ting
> som gløderør og brændstoffilter. Gløderørene har jeg ohmet til ca. 0,5 - 2
> ohm. Filteret er under 1 år gammelt.
> Har i nogen gode ideer til hvad det kan være, inden den bliver kastet på
> værkstedet ?
> PS. Bilen er en Mazda 323F 2,0 ditd årg.99 km 278000 og kører ellers
> upåklageligt.
>
> Mvh
>
> Jan
>
>
Er det en nissan ?
Hvis det er så kan din starter være ved at død.. Det lyder dog som strøm
manglen når den er ved at dø
Ellers prøv at forvarme 2 gange .. Hjælper det er et eller flere af dine
gløder'ør ved at dø
| |
Mulli (03-10-2009)
| Kommentar Fra : Mulli |
Dato : 03-10-09 18:50 |
|
"oz3bto" <no@in.dk> skrev i meddelelsen
news:4ac75746$0$287$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Mulli" <Akasut@igroenland.gk> skrev i en meddelelse
> news:4ac6f743$0$285$14726298@news.sunsite.dk...
>> Hej
>>
>> Min bil er blevet svær at starte i løbet af den sidste måned. Det er en
>> diesel. Den løber længe på starteren inden den slår i gang.
>> Det virker som om at det er kommet pludseligt. Jeg har selv tænkt på ting
>> som gløderør og brændstoffilter. Gløderørene har jeg ohmet til ca. 0,5 -
>> 2
>> ohm. Filteret er under 1 år gammelt.
>> Har i nogen gode ideer til hvad det kan være, inden den bliver kastet på
>> værkstedet ?
>> PS. Bilen er en Mazda 323F 2,0 ditd årg.99 km 278000 og kører ellers
>> upåklageligt.
>>
>> Mvh
>>
>> Jan
>>
>>
>
>
> Er det en nissan ?
> Hvis det er så kan din starter være ved at død.. Det lyder dog som strøm
> manglen når den er ved at dø
>
> Ellers prøv at forvarme 2 gange .. Hjælper det er et eller flere af dine
> gløder'ør ved at dø
>
Om det er en Nissan ? Nej Derfor har jeg skrevet Mazda et par linier højere
oppe
Der er ikke strøm manglen der er problemet. Motoren løber længe på starteren
inden den slår i gang.
Men det at forvarme 2 gange vil jeg prøve i morgen tidlig.
Mvh.
Jan
| |
Armand (03-10-2009)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 03-10-09 17:08 |
|
Mulli skrev:
> Hej
>
> Min bil er blevet svær at starte i løbet af den sidste måned. Det er en
> diesel. Den løber længe på starteren inden den slår i gang.
> Det virker som om at det er kommet pludseligt. Jeg har selv tænkt på
> ting som gløderør og brændstoffilter. Gløderørene har jeg ohmet til ca.
> 0,5 - 2 ohm. Filteret er under 1 år gammelt.
> Har i nogen gode ideer til hvad det kan være, inden den bliver kastet på
> værkstedet ?
> PS. Bilen er en Mazda 323F 2,0 ditd årg.99 km 278000 og kører ellers
> upåklageligt.
>
Du præciserer ikke hvorvidt at du lader forvarmningen virke før du
vrider nøglen??
--
Armand.
| |
Mulli (03-10-2009)
| Kommentar Fra : Mulli |
Dato : 03-10-09 18:46 |
|
> Du præciserer ikke hvorvidt at du lader forvarmningen virke før du
> vrider nøglen??
>
> --
> Armand.
Den får lov at forvarme som den skal og som jeg plejer. Altså til
indikatorlæampen går ud.
Mvh.
Jan
| |
Mulli (11-10-2009)
| Kommentar Fra : Mulli |
Dato : 11-10-09 08:37 |
|
Nu er batteriet blevet testet på et aut. værksted og fundet i orden.
Gløderørene er blevet skiftet. Men problemet er der stadig.
Typisk om morgenen når man kommer ud tidligt og skal starte. Den løber længe
på starteren men vil ikke slå i gang.
Har i andre bud ?
Mvh.
Jan
| |
Frank Leegaard (11-10-2009)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 11-10-09 11:39 |
|
Mulli wrote:
> Nu er batteriet blevet testet på et aut. værksted og fundet i orden.
> Gløderørene er blevet skiftet. Men problemet er der stadig.
> Typisk om morgenen når man kommer ud tidligt og skal starte. Den
> løber længe på starteren men vil ikke slå i gang.
> Har i andre bud ?
Opslidt motor?
--
/Frank
| |
Mulli (11-10-2009)
| Kommentar Fra : Mulli |
Dato : 11-10-09 13:44 |
|
"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen
news:4ad1b5c0$0$56776$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Opslidt motor?
>
>
> --
> /Frank
Nej den er ikke opslidt. 278000 km. Det er ikke meget for en diesel.
Desuden er det kommet pludseligt.
Mvh. Jan
| |
Matthias H. Matthies~ (11-10-2009)
| Kommentar Fra : Matthias H. Matthies~ |
Dato : 11-10-09 15:45 |
|
Mulli skrev:
>
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen
> news:4ad1b5c0$0$56776$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Opslidt motor?
>>
>>
>> --
>> /Frank
> Nej den er ikke opslidt. 278000 km. Det er ikke meget for en diesel.
> Desuden er det kommet pludseligt.
>
> Mvh. Jan
Selv om du mener den ikke er opslidt, så kan du jo tage fejl.
Manglende kompression kan give en svær start.
Hilsen Matthias
| |
Frank Leegaard (11-10-2009)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 11-10-09 19:41 |
|
Mulli wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen
> news:4ad1b5c0$0$56776$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Opslidt motor?
>>
>>
>> --
>> /Frank
> Nej den er ikke opslidt. 278000 km. Det er ikke meget for en diesel.
> Desuden er det kommet pludseligt.
>
Alle forskellige kan konditioner kan give en opslidt motor på mindre.
Manifestationen kan sagtens komme pludselig.
--
/Frank
| |
Uffe Bærentsen (11-10-2009)
| Kommentar Fra : Uffe Bærentsen |
Dato : 11-10-09 13:06 |
|
"Mulli" <Akasut@igroenland.gk> skrev i en meddelelse
news:4ad18b45$0$287$14726298@news.sunsite.dk...
> Nu er batteriet blevet testet på et aut. værksted og fundet i orden.
> Gløderørene er blevet skiftet. Men problemet er der stadig.
> Typisk om morgenen når man kommer ud tidligt og skal starte. Den løber
> længe på starteren men vil ikke slå i gang.
Du skriver ikke om der rent faktisk _er_ forbrug på gløderørene.
Har du fået målt om gløderørene gløder, eller ikke.
Hvis de ikke gløder, kunne det tyde på et defekt relæ.
--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i
Fiat Punto 1,2i
| |
Mulli (11-10-2009)
| Kommentar Fra : Mulli |
Dato : 11-10-09 13:51 |
|
"Uffe Bærentsen" <leiti_NOSPAM_@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:4ad1ca3e$0$36575$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Mulli" <Akasut@igroenland.gk> skrev i en meddelelse
> news:4ad18b45$0$287$14726298@news.sunsite.dk...
>> Nu er batteriet blevet testet på et aut. værksted og fundet i orden.
>> Gløderørene er blevet skiftet. Men problemet er der stadig.
>> Typisk om morgenen når man kommer ud tidligt og skal starte. Den løber
>> længe på starteren men vil ikke slå i gang.
>
> Du skriver ikke om der rent faktisk _er_ forbrug på gløderørene.
> Har du fået målt om gløderørene gløder, eller ikke.
> Hvis de ikke gløder, kunne det tyde på et defekt relæ.
>
> --
> Uffe Bærentsen
> Ford Mondeo 1,8i
> Fiat Punto 1,2i
Jeg er i mellemtiden selv kommet i tanke om dette relæ nu også virker som
det skal. Ja, jeg har målt spændingen til gløderørene. Den var ok da jeg
målte, men der startede den også fint bagefter.
Så muligvis et periodisk defekt relæ. Nu har jeg så også kigget efter dette
relæ, men der er ikke noget relæ der er mærket med noget der ligner
gløderør. Der sidder en relæ/sikringsboks i motorrum og en i kabinen. Men
ingen gløerørsrelæ. Eller ???
Har nogen af jer kendskab til hvor det sidder, eller adgang til et eldiagram
?
En kammarat der har autoværksted, har ikke noget eldiagram i sit "Tolerance
data"
Mvh.
Jan
| |
Armand (11-10-2009)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 11-10-09 19:02 |
|
Mulli skrev:
> Nu er batteriet blevet testet på et aut. værksted og fundet i orden.
> Gløderørene er blevet skiftet. Men problemet er der stadig.
> Typisk om morgenen når man kommer ud tidligt og skal starte. Den løber
> længe på starteren men vil ikke slå i gang.
> Har i andre bud ?
>
Måske at det er forbindelsen til gløderørene (á automatikken) der kikser
:-/ Et tang-Amperemeter burde kunne måle om der er strøm på ledningen
til gløderørene når man sætter strøm på en kold morgen!
Hvis der ér et problem drejer det sig velsagtens om en kaput
temperaturføler á dén der konstanterer om det er en varm eller kold start!
Evt. en ufuldkommen udluftning af diesel-rørene/filteret (har du fået
skiftet dieselfilter for nyligt) :-/
--
Armand.
| |
Jan (20-10-2009)
| Kommentar Fra : Jan |
Dato : 20-10-09 20:17 |
|
Hej alle
Tak for jeres input.
Problemet er tilsynelandende gået i sig selv igen.
Men jeg fandt heller aldrig ud af hvor forvarmer relæet sidder.
Batteriet blev checket og gløderør skiftet. Problemet fortsatte i nogle dage
men er nu forsvundet.
Mvh.
Jan
| |
Jesper Hedegaard (20-10-2009)
| Kommentar Fra : Jesper Hedegaard |
Dato : 20-10-09 22:02 |
|
"Jan" <Spørgi@gruppen.dk> skrev i en meddelelse
news:4ade0cf8$0$269$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej alle
>
> Tak for jeres input.
> Problemet er tilsynelandende gået i sig selv igen.
> Men jeg fandt heller aldrig ud af hvor forvarmer relæet sidder.
> Batteriet blev checket og gløderør skiftet. Problemet fortsatte i nogle
> dage men er nu forsvundet.
>
>
> Mvh.
>
> Jan
Hmmm - forsvundet.....skete det samtidigt med at temperaturen udenfor steg
igen ?
--
Jesper Hedegaard
BMW F650ST når vejret spiller
Suzuki Jimny når det spilder
| |
Jan (21-10-2009)
| Kommentar Fra : Jan |
Dato : 21-10-09 18:42 |
|
"Jesper Hedegaard" <eksisterer@ikke.dk> skrev i meddelelsen
news:4ade2542$0$280$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Jan" <Spørgi@gruppen.dk> skrev i en meddelelse
> news:4ade0cf8$0$269$14726298@news.sunsite.dk...
>> Hej alle
>>
>> Tak for jeres input.
>> Problemet er tilsynelandende gået i sig selv igen.
>> Men jeg fandt heller aldrig ud af hvor forvarmer relæet sidder.
>> Batteriet blev checket og gløderør skiftet. Problemet fortsatte i nogle
>> dage men er nu forsvundet.
>>
>>
>> Mvh.
>>
>> Jan
> Hmmm - forsvundet.....skete det samtidigt med at temperaturen udenfor steg
> igen ?
>
> --
> Jesper Hedegaard
> BMW F650ST når vejret spiller
> Suzuki Jimny når det spilder
Hej Jesper
Nej det mener jeg ikke at det gjorde, men det er jo en tanke værd. Det kan
jo stadig være en temp, føler der er defekt.
Nu er det jo nogle dage siden, men jeg mener at det kom og gik sådan "On &
off"
Jeg må huske at lægge mærke til det igen når temp. udenfor falder igen.
Mvh. Jan
| |
Armand (21-10-2009)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 21-10-09 19:32 |
|
Jan skrev:
>
> Jeg må huske at lægge mærke til det igen når temp. udenfor falder igen.
>
Bare rolig! Du skal såmænd nok blive mindet om det til den tid
--
Armand.
| |
Leo_Jensen (11-10-2009)
| Kommentar Fra : Leo_Jensen |
Dato : 11-10-09 13:21 |
|
On 11 Okt., 20:40, "Frank Leegaard" <frankFJ...@superbruger.dk> wrote:
> Mulli wrote:
> > "Frank Leegaard" <frankFJ...@superbruger.dk> skrev i meddelelsen
> >news:4ad1b5c0$0$56776$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> >> Opslidt motor?
>
> >> --
> >> /Frank
> > Nej den er ikke opslidt. 278000 km. Det er ikke meget for en diesel.
> > Desuden er det kommet pludseligt.
>
> Alle forskellige kan konditioner kan give en opslidt motor på mindre.
Siger du det ? Eller hvad sagde du egentlig... ?
Leo
| |
Frank Leegaard (11-10-2009)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 11-10-09 21:21 |
|
Leo_Jensen wrote:
> On 11 Okt., 20:40, "Frank Leegaard" <frankFJ...@superbruger.dk> wrote:
>> Mulli wrote:
>>> "Frank Leegaard" <frankFJ...@superbruger.dk> skrev i meddelelsen
>>> news:4ad1b5c0$0$56776$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>>> Opslidt motor?
>>
>>>> --
>>>> /Frank
>>> Nej den er ikke opslidt. 278000 km. Det er ikke meget for en diesel.
>>> Desuden er det kommet pludseligt.
>>
>> Alle forskellige kan konditioner kan give en opslidt motor på mindre.
>
> Siger du det ? Eller hvad sagde du egentlig... ?
>
Smid et "kan" væk ...
og for de fattesvage:
Forskellige konditioner kan give en opslidt motor på mindre.
--
/Frank
| |
|
|