Bil bliver for varm (nyt emne)
Fra : Stig Sørensen

Dato : 29-09-09 06:27

Hej igen.

Jeg har taget kritikken til mig i det forrige emne omkring min bil,
med de manglende oplysninger.
Har derfor oprettet dette nye emne, hvor jeg vil komme med så mange
oplysninger som muligt, og håber derfor på gode bud på hvad problemet
kan være.

Bilen er en Daewoo Matiz 0.8 '99.
Jeg har haft rigtig meget bøvl med bilen, og har for nyligt fået en
ombytter-motor i bilen monteret af noget familie.
Efter den nye ombytter-motor har bilen kørt fint en 500km - både korte
og lange ture, og har ikke haft varmeproblemer. Det opstået problem er
altså nyt.
Familiemedlemmet der monterede ombytter-motoren har dog uheldigvis
ladet en tyk kølerslange gå lidt for tæt på udstødningen, og det
resulterede i at der stille og roligt smeltede hul i kølerslangen
under kørsel.
En dag under kørsel stod der damp op fra motorrummet, jeg noterede mig
straks temperaturmåleren inde i instrumentbrættet der viste normal
temperatur - jeg slukkede med det samme bilen og fik den bugseret
hjem. (udstødningen smeltede hullet helt igennem på kølerslangen).

Jeg har så købt en ny org. kølerslangen og monteret denne, dog sørget
for at få den så langt væk fra udstødningen som muligt.

Billede af ny kølerslange: http://i35.tinypic.com/1426fzt.jpg
(Som det ses, har jeg sørget for at den kører rundt om den tynde
slange (olieslange(?)). Før gik den forbi om på den anden side ind mod
udstødningen. (Så vidt jeg kan mærke er der ingen hårde knæk eller
ligende i slangen)).

Jeg troede så alt var i orden da jeg fyldte vand på igen og bilen
kørte jo også fint. Men efter en kort tur på en 10-15km lagde jeg
mærke til at temperaturmåleren inde i instrumentbrættet steg stille og
roligt over hvad den normalt ligger på. Standsede straks bilen, lod
den køle og kørte hjem igen (bilen blev aldrig farligt overophedet).

Så er det så jeg har haft meget bøvl med at finde ud af, hvorfor den
pludseligt har et varmeproblem.
Jeg er kommet frem til følgende:

Når bilen er blevet godt varm, feks. stå i tomgang i en 10-15min. med
kold luft inde i kabinen, så ser det sådan her ud i
ekspasionsholderen:
http://tinypic.com/player.php?v=2igi2zc&s=4

Går jeg ind og sætter fuld varme på i kabinen (maks på blæser) så
efter et par minutter så stabilsere vandstrålen sig i
ekspasionsholderen:
http://tinypic.com/player.php?v=x4fcz6&s=4

Her en video hvor jeg lige har ændret fra fuld varme til fuld kold
luft i kabinen:
http://tinypic.com/player.php?v=2qtyb75&s=4 (blæseren på køleren går
igang så snart den begynder at sprudle og sprøjte) (og ligeledes
stopper blæseren når jeg sætter fuld varme på igen, og når vandet så
løber fint igen få minutter senere).

Jeg har ladet bilen stå i tomgang flere gange af 10-15min, hvor jeg
har prøvet af trykke og klemme på de to kølerslanger jeg kan komme til
(den som jeg lige selv har skiftet) og en anden tyk køleslange som er
over i chaufførsiden, der går ind øverst i køleren.

Jeg kan godt tage småture i bilen med fuld skrald på varmen, og
temperaturmåleren i instrumentbrættet ligger på normal. Så snart jeg
skruer ned for varmen stiger temperaturmåleren straks. Skruer jeg igen
op for fuld varme falder den stille og roligt ned på normal. (Jeg
_tror_ dog ikke at dette kan holde på lange ture, før eller siden vil
den nok blive for varm).

Hvad tror I der kan være galt? Hvad kan jeg prøve?

Der er så vidt jeg kan konstatere ikke olie i vandet, og ej heller
vand i olien - bilen kører udemærket ud over varmeproblemet.

Ps. Jeg har pt. kun vand på, ingen kølevæske (har haft 1 til 1 vand-
kølevæske hvor problemet stadig var der (gik tabt da jeg
dobbelttjekkede at den nye kølerslange jeg monterede sad korrekt,
havde efterfølgende ikke mere kølevæske, derfor kun ren vand i nu.)).

På forhånd mange tak for hjælp og råd.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 29-09-09 13:58

On Tue, 29 Sep 2009 05:26:58 -0700 (PDT), Stig Sørensen
<stig.sorensen@gmail.com> wrote:

Satte i en ny termostat i den motor der er blevet monteret ?

Jeg ville skifte termostaten, den er forholdsvis billig og nem at
skifte.

/Hans

Fra : alexbo

Dato : 29-09-09 15:07

"Stig Sørensen" skrev

>Hvad tror I der kan være galt? Hvad kan jeg prøve?

Jeg er enig med Hans, en ny termostat er godt at prøve først, jeg formoder
at du stadig ikke mister vand, andet end det der sprutter ud.

Tag et billede af øverste kølerslange hvor den sidder på motoren, der sidder
termostaten formentligt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 29-09-09 15:30

Hej!

alexbo wrote:
> Jeg er enig med Hans, en ny termostat er godt at prøve først, jeg formoder
> at du stadig ikke mister vand, andet end det der sprutter ud.

Step nummer to er så at sikre sig, at der ikke er luftlommer i systemet.
Sidder der udluftningsventiler i kølesystemet i sådan en karet?

Det kan da være Dak kan bidrage med en strøtanke - han fik da vist
rigeligt problemer med sin bil af samme model og fabrikat ;)

--
Mvh, Kim Voss Schrader (som synes at tysk mekanik holder :))

Fra : Mark

Dato : 29-09-09 16:21

Prøv at afmontere termostaten og kør en tur uden den.

Når den så alligevel er ude, kan du lægge den i et fad og hælde kogende vand
over, for at se om den åbner. Derefter kold vand og kogende vand igen. Hvis
den åbner og lukker og åbner er det ikke termostaten der fejler noget.

/Mark.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 29-09-09 16:42

On Tue, 29 Sep 2009 17:21:09 +0200, "Mark" <no.mail@mail.dk> wrote:

>Prøv at afmontere termostaten og kør en tur uden den.
Med mindre at pakningen til termostathuset er en del af termostaten, i
så fald er det ikke sikkert at man kan få samlingen tæt.

> [...]
>den åbner og lukker og åbner er det ikke termostaten der fejler noget.
Jo, for du får jo ikke kontrolleret at det er ved den rigtige
temperatur at hetmostaten åbner/lukker.
Testen dur kun til at konstaterer at termostaten ikke har sat sig.

/Hans

Fra : Stig Sørensen

Dato : 29-09-09 09:23

On 29 Sep., 16:07, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
> [...]
> at du stadig ikke mister vand, andet end det der sprutter ud.
>
> Tag et billede af øverste kølerslange hvor den sidder på motoren, der sidder

Hej igen.

Har taget et par billeder. Kan I pejle termostaten ud for mig?

Har læst mig til at man kan med kogende vand tjekke om den åbner og
lukker korrekt?

http://i35.tinypic.com/xpzeaw.jpg
http://i37.tinypic.com/zx8ms7.jpg
http://i35.tinypic.com/14vtgrn.jpg
http://i37.tinypic.com/35an6rl.jpg

Mvh
Stig

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 29-09-09 17:08

Stig Sørensen skrev:

> Har læst mig til at man kan med kogende vand tjekke om den åbner og
> lukker korrekt?

Bare i en gryde på komfuret med den sammen med et termometer og se hvornår
den åbner / lukker
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : alexbo

Dato : 29-09-09 17:20

"Stig Sørensen" skrev

http://i35.tinypic.com/14vtgrn.jpg

Jeg tror den sidder i dette hus.

mvh
Alex Christensen

Fra : Martin Bak

Dato : 29-09-09 19:49

> "Stig Sørensen" skrev
>
> http://i35.tinypic.com/14vtgrn.jpg
>
> Jeg tror den sidder i dette hus.

Enig. Selvom det ser lidt specielt ud.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : JBH

Dato : 29-09-09 18:59

"Stig Sørensen" <stig.sorensen@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Måske der er opstået en revne i topstykket. Derved trykkes der
udstødningsgas ud i kølesystemet og det varme vand fra toppen af motoren kan
ikke cirkulere korrekt ud i køleren. Varmeapparatets "køler" er
sandsynligvis sluttet til motorblokken, så den kan cirkulere selvom der er
"luft" i toppen af motoren. Muligvis kan det hjælpe på cirkulationen hvis
gassen kan slippe ud af påfyldningsstudsen på ekspansionsbeholderen.

En sådan revne kan være en drillepind. Jeg nåede engang at skifte 2
toppakninger før jeg fandt ud af at det var topstykket som havde en
mikroskopisk revne, det var kun når motoren var varm og blev belastet at der
var synlige tegn på udstødningsgas i kølevandssystemet.

mvh
JBH

Fra : Tom

Dato : 29-09-09 19:18

JBH skrev:
> [...]
> mikroskopisk revne, det var kun når motoren var varm og blev belastet at der
> var synlige tegn på udstødningsgas i kølevandssystemet.

Nu kender jeg desværre ikke sådan en koreaner, men umiddelbart synes jeg
at vandcirkulationen ser temmelig hidsig ud. Har ALDRIG set så voldsom
en vandcirkulation før. Men skal ikke kunne sige om det er rigtigt at
den skal opføre sig sådan.

Jeg ville bare skifte den termostat uanset hvad, det er det mest
nærliggende.
Ellers ser det også underligt ud med den røg der kommer, enten må vandet
være tæt på kogepunktet eller også er det luft fra en utæt toppakning.

--
Tom

Fra : claus.b.p.

Dato : 30-09-09 12:54

"Tom" <bmw@bmw.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> at vandcirkulationen ser temmelig hidsig ud. Har ALDRIG set så voldsom en
> vandcirkulation før. Men skal ikke kunne sige om det er rigtigt at den

Jeg er enig, den må ikke sprøjte sådan, det tyder på hul i topstykket eller
toppakningen. Den kan skvulpe, vibrere, løbe over, - men ikke sprøjte!

/Claus

Fra : alexbo

Dato : 30-09-09 13:49

"claus.b.p." skrev

> Jeg er enig, den må ikke sprøjte sådan, det tyder på hul i topstykket
> eller toppakningen. Den kan skvulpe, vibrere, løbe over, - men ikke
> sprøjte!

De to slanger det sprøjter ud af er tilsluttet over vandspejlet i
ekspansionsbeholderen, de kan næsten ikke undgå at sprøjte.
De kan under ingen omstændigheder skvulpe eller vibrere.
Vandet i beholderen kan vi ikke se, kun det vand der kommer ud af slangerne.

Videoen her viser en kraftig stråle fra bagerste slange og en meget
mindre fra forreste, der så sprøjter når bilen får lidt gas.
http://tinypic.com/player.php?v=x4fcz6&s=4
Det ser rigtigt nok ud.
At der kommer mere knald på når motoren er meget varm er ikke mærkeligt,
vandet er stort set kogende inde i motoren.
Jeg mente også toppakning til at begynde med, mest fordi jeg regnede med at
motoren havde været alt for varm da slangen var gået, men uden vandtab og
med en klar sammenhæng mellem brug af varmeapparat og temp. tror jeg mere på
termostaten.

Og da det er meget nemmere at skifte termostaten og den alligevel bør
skiftes, så synes jeg at Stig skal starte der.

mvh
Alex Christensen

Fra : N/A

Dato : 30-09-09 18:24

Fra : Stig Sørensen

Dato : 30-09-09 11:04

Så fik jeg termostaten ud!

Den sad i selve studsen hvor den øverste kølerslange gik ind i
motoren.
Jeg blev nødt til at pille strømfordeleren ud for at komme til, der
kom olie ud af hullet hvor den sad i, og fik naturligvis også vendt
den forkert igen ved montering

Nå men, alt tyder på at det var termostaten.
Bilen bliver kølet nu, alt for godt. Kan mærke at køleren bliver varm,
den nederste kølerslange bliver også lun nu, og vandet sprudler ikke
længere i ekspansionsholderen.

Billeder af termostat:
http://i33.tinypic.com/14twznd.jpg
http://i36.tinypic.com/2q1e6ud.jpg

Så skal have købt mig en ny termostat i morgen.
En venlig sjæl der ved om sådan en termostat kan købes universalt
omkring Randers?

Vil helst ikke bruge den autoriserede Daewoo forhandler.

Fra : Tom

Dato : 30-09-09 18:24

Stig Sørensen skrev:
> [...]
> omkring Randers?
>
> Vil helst ikke bruge den autoriserede Daewoo forhandler.

Alle de mange termostater jeg har skiftet i Ford, har alle lignet
hinanden til forveksling, så tror ikke der findes så mange forskellige
typer (men kan være farvet af at jeg kun har skiftet i Ford)

De koster ca. 70-100 Kr så er man bare det mindste i tvivl om noget er
glat fordi motoren aldrig bliver varm eller for varm, så plejer jeg
altid skifte den.
De holder bestemt ikke hele bilens levetid.

--
Tom

Fra : alexbo

Dato : 30-09-09 18:32

"Stig Sørensen" skrev

>Så skal have købt mig en ny termostat i morgen.
>En venlig sjæl der ved om sådan en termostat kan købes universalt
>omkring Randers?

http://www.thansen.dk/products.asp?c=3065683757&n=896101085

mvh
Alex Christensen

Fra : Armand

Dato : 30-09-09 18:45

Stig Sørensen skrev:
> Så fik jeg termostaten ud!
>
> Den sad i selve studsen hvor den øverste kølerslange gik ind i
> motoren.
> Jeg blev nødt til at pille strømfordeleren ud for at komme til,

Ja, der er ikke meget plads i dét motorrum, efter billederne at dømme
> Nå men, alt tyder på at det var termostaten.
> Bilen bliver kølet nu, alt for godt.

Klart: Der er konstant 100% gennemstrømning nu!
Et stykke pap der dækker en stor del af kølerens forside, er en brugbar
plan-B til at bringe dig rundt i Maitz'en på termostatjegt!

> Så skal have købt mig en ny termostat i morgen.
> En venlig sjæl der ved om sådan en termostat kan købes universalt
> omkring Randers?

Tante Hansen!
<http://www.thansen.dk/search.asp?c=3065698296&inputsearchtext=termostat+daewoo+matiz&inputmaingroup=ALL&submit.x=0&submit.y=0&submit=S%F8g&lastfromrow=1>

--
Armand.

Fra : Stig Sørensen

Dato : 30-09-09 11:19

Har lige kogt termostaten. Intet liv i den overhovedet.

Mvh
Stig

Fra : N/A

Dato : 30-09-09 18:24