On Sun, 27 Sep 2009 21:45:42 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:
>Jeg ved egentlig ikke om man kan forvente nogen her på gruppen med
>erfaring i subj. men prøver alligevel.
>--
Det kender jeg en smule til.
>--
>Mit Store kørekort er en foræring fra militæret og køreundervisningen,
>dengang i '90 forgik i Bedford J6'er hvor indlæringen om betjening af
>den usynkroniserede gearkasse, á dobbelt udkobling samt tillige
>mellemgas ved nedgearing, skulle udføres synligt med voldsomme tråd på
>koblingspedalen. Men der er vel i grunden ikke grund til så markeret
>brug af koblingen - Min rutine er blot ikke kommer over det punkt?!
>--
Din instruktør har bare lært dig at koble dobbelt ud, så også den
køreprøvesagkyndige ikke kunne overse det.. Når du er sluppet af med
ham, kan du glemme alt om gymnastiktimer.
>--
>Under min Malta-ferie i sommers var jeg flittig bruger af de nærmest
>antikvierede engelske busser der kører rund dernede og en tur i én af de
>mere moderne: En Leyland med luft-gear hvis automat-kobling var
>umådeligt dårligt trimmet så man efter hver gearskifte blev kastet
>tilbage i de hårde "antik-bænke", fik rettet min opmærksomhed på
>gearskiftet i de ældste af kasserne: Godtnok var gearstangen noget af en
>vognstang med tilhørende markante bevægelser mellem gearene, men ingen
>af chaufførerne brugte noget der tilnærmelsesvis lignede min militærtids
>dobbelte udkobling, hvilket i sig selv også vil være nærmest ulidelig
>under en arbejdsdag i bytrafik.
>Istedet gled næste gear lydløst ind v.h.a. en kattepote på koblingen!
>--
Alting er en øvelsessag. Det gælder både kørsel med luft-gear og
dobbelte udkoblinger.
At du har siddet i barberstilling, når malteseren har betjent
luft-gearet skyldes en for tung speederfod. Hvis han havde lettet lidt
på gassen under skiftet var det foregået silkeblødt. Under
forudsætning af at gearkassen var i orden.
Mht. de dobbelte udkoblinger, kan du øve dig så meget, at de slet ikke
er nødvendige.
Hvis du kender din lastbil rigtigt godt, kan du skifte alle de gear
det skal være, helt uden brug af kobling. Det gælder både med og uden
synchromesh.
>Jeg kan ikke lade være med at tænke på om det i virkeligheden er samme
>pre-load trick som motorcykel-feinschmeckerne bruger á:
>Let preload med gearstangen og en kattepote på koblingen til gearet
>smutter i frigear - Hvorefter at næst-højere gear "pre-loades" og
>koblingen slippes med samme kattepote-blødhed til det usynkroniserede
>gear falder i hak og kan trækkes helt ind så koblingen kan slippes!?
>--
Jeg ved ikke en skid om motorcykler, men det er sikkert det samme med
dem. Bare du kender din maskine.
Det var da forresten satans som du kan skrive mange ord, når du først
bliver startet.
)
--
Venlig hilsen
Folmer