/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
usynkroniseret gearskifte
Fra : Armand


Dato : 27-09-09 20:46

Jeg ved egentlig ikke om man kan forvente nogen her på gruppen med
erfaring i subj. men prøver alligevel.

Mit Store kørekort er en foræring fra militæret og køreundervisningen,
dengang i '90 forgik i Bedford J6'er hvor indlæringen om betjening af
den usynkroniserede gearkasse, á dobbelt udkobling samt tillige
mellemgas ved nedgearing, skulle udføres synligt med voldsomme tråd på
koblingspedalen. Men der er vel i grunden ikke grund til så markeret
brug af koblingen - Min rutine er blot ikke kommer over det punkt?!

I motorcykelkredse er det blandt feinschmeckerne en kendsgerning at den
"træk koblingen og gas ned - skift gear - kobl til under gasgivning"
-sekvens, som alle kørerlærere (endsige alle andre "private
instruktører" - á kammerater og storebrødre i (min) knallert-tid)
indlærer, ikke helt er på linie med rette betjening af den
usynkroniserede motorcykel-gearkasse:
Betjeningen bør nærmere være á: Moderat forudbelastning af gearpedalen
(man kan næsten ikke flå et gear ud af indgreb når der er træk på
drivlinien) inden en kortvarig udkobling/let nedgasning, hvorunder at
næste gear af sig selv "snapper" ind i det øjeblik der ikke er træk på -
Tricket kan beskrives som: "pre-load af gearpedalen"!

Under min Malta-ferie i sommers var jeg flittig bruger af de nærmest
antikvierede engelske busser der kører rund dernede og en tur i én af de
mere moderne: En Leyland med luft-gear hvis automat-kobling var
umådeligt dårligt trimmet så man efter hver gearskifte blev kastet
tilbage i de hårde "antik-bænke", fik rettet min opmærksomhed på
gearskiftet i de ældste af kasserne: Godtnok var gearstangen noget af en
vognstang med tilhørende markante bevægelser mellem gearene, men ingen
af chaufførerne brugte noget der tilnærmelsesvis lignede min militærtids
dobbelte udkobling, hvilket i sig selv også vil være nærmest ulidelig
under en arbejdsdag i bytrafik.
Istedet gled næste gear lydløst ind v.h.a. en kattepote på koblingen!

Jeg kan ikke lade være med at tænke på om det i virkeligheden er samme
pre-load trick som motorcykel-feinschmeckerne bruger á:
Let preload med gearstangen og en kattepote på koblingen til gearet
smutter i frigear - Hvorefter at næst-højere gear "pre-loades" og
koblingen slippes med samme kattepote-blødhed til det usynkroniserede
gear falder i hak og kan trækkes helt ind så koblingen kan slippes!?

Nogen med erfaring og indsigt om emnet???

--
Armand.

 
 
folmer@rasmussen.dk (27-09-2009)
Kommentar
Fra : folmer@rasmussen.dk


Dato : 27-09-09 21:20

On Sun, 27 Sep 2009 21:45:42 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

>Jeg ved egentlig ikke om man kan forvente nogen her på gruppen med
>erfaring i subj. men prøver alligevel.

>--

Det kender jeg en smule til.

>--

>Mit Store kørekort er en foræring fra militæret og køreundervisningen,
>dengang i '90 forgik i Bedford J6'er hvor indlæringen om betjening af
>den usynkroniserede gearkasse, á dobbelt udkobling samt tillige
>mellemgas ved nedgearing, skulle udføres synligt med voldsomme tråd på
>koblingspedalen. Men der er vel i grunden ikke grund til så markeret
>brug af koblingen - Min rutine er blot ikke kommer over det punkt?!

>--

Din instruktør har bare lært dig at koble dobbelt ud, så også den
køreprøvesagkyndige ikke kunne overse det.. Når du er sluppet af med
ham, kan du glemme alt om gymnastiktimer.

>--

>Under min Malta-ferie i sommers var jeg flittig bruger af de nærmest
>antikvierede engelske busser der kører rund dernede og en tur i én af de
>mere moderne: En Leyland med luft-gear hvis automat-kobling var
>umådeligt dårligt trimmet så man efter hver gearskifte blev kastet
>tilbage i de hårde "antik-bænke", fik rettet min opmærksomhed på
>gearskiftet i de ældste af kasserne: Godtnok var gearstangen noget af en
>vognstang med tilhørende markante bevægelser mellem gearene, men ingen
>af chaufførerne brugte noget der tilnærmelsesvis lignede min militærtids
>dobbelte udkobling, hvilket i sig selv også vil være nærmest ulidelig
>under en arbejdsdag i bytrafik.
>Istedet gled næste gear lydløst ind v.h.a. en kattepote på koblingen!

>--

Alting er en øvelsessag. Det gælder både kørsel med luft-gear og
dobbelte udkoblinger.

At du har siddet i barberstilling, når malteseren har betjent
luft-gearet skyldes en for tung speederfod. Hvis han havde lettet lidt
på gassen under skiftet var det foregået silkeblødt. Under
forudsætning af at gearkassen var i orden.

Mht. de dobbelte udkoblinger, kan du øve dig så meget, at de slet ikke
er nødvendige.

Hvis du kender din lastbil rigtigt godt, kan du skifte alle de gear
det skal være, helt uden brug af kobling. Det gælder både med og uden
synchromesh.
>Jeg kan ikke lade være med at tænke på om det i virkeligheden er samme
>pre-load trick som motorcykel-feinschmeckerne bruger á:
>Let preload med gearstangen og en kattepote på koblingen til gearet
>smutter i frigear - Hvorefter at næst-højere gear "pre-loades" og
>koblingen slippes med samme kattepote-blødhed til det usynkroniserede
>gear falder i hak og kan trækkes helt ind så koblingen kan slippes!?

>--

Jeg ved ikke en skid om motorcykler, men det er sikkert det samme med
dem. Bare du kender din maskine.

Det var da forresten satans som du kan skrive mange ord, når du først
bliver startet. )

--

Venlig hilsen
Folmer

KASO (27-09-2009)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 27-09-09 23:12


>
> At du har siddet i barberstilling, når malteseren har betjent
> luft-gearet skyldes en for tung speederfod. Hvis han havde lettet lidt
> på gassen under skiftet var det foregået silkeblødt. Under
> forudsætning af at gearkassen var i orden.
>

Har du set de maltesiske busser?

Det stammer fra 40'erne -> 70'erne, kæmper op og ned af bakker dag ud og dag
ind - og når de en dag bliver for "trætte" til selv malteserne vil køre i
dem, sendes de til naboøen Gozo, omlakeres og kører (mindst) 10 år mere. Om
gearkasserne er iorden? Hmm - de er som minimum "kørt til"


folmer@rasmussen.dk (28-09-2009)
Kommentar
Fra : folmer@rasmussen.dk


Dato : 28-09-09 11:17

On Mon, 28 Sep 2009 00:12:29 +0200, "KASO" <SUK@nospam.invalid> wrote:

>
>>
>> At du har siddet i barberstilling, når malteseren har betjent
>> luft-gearet skyldes en for tung speederfod. Hvis han havde lettet lidt
>> på gassen under skiftet var det foregået silkeblødt. Under
>> forudsætning af at gearkassen var i orden.
>>
>
>Har du set de maltesiske busser?
>
>Det stammer fra 40'erne -> 70'erne, kæmper op og ned af bakker dag ud og dag
>ind - og når de en dag bliver for "trætte" til selv malteserne vil køre i
>dem, sendes de til naboøen Gozo, omlakeres og kører (mindst) 10 år mere. Om
>gearkasserne er iorden? Hmm - de er som minimum "kørt til"

>--

Naturligvis har jeg set dem. Jeg har til og med kørt en hel del i dem.
Som passager, altså.

Og du har helt ret, med hensyn til gearkassernes stand. De er ikke
gode brugte, men godt brugte.

Det er resten af bussen forresten også, men de er s'gu da et festligt
indslag i gadebilledet.

Og så bliver man ikke ruineret af at anvende offentlig transport
dernede.

--

Venlig hilsen
Folmer


KASO (28-09-2009)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 28-09-09 21:15


<folmer@rasmussen.dk> skrev i meddelelsen
news:8131c597juqfsvt5cfdcsfvc611bjd8rn2@4ax.com...
> On Mon, 28 Sep 2009 00:12:29 +0200, "KASO" <SUK@nospam.invalid> wrote:
>
>>
>>>
>>> At du har siddet i barberstilling, når malteseren har betjent
>>> luft-gearet skyldes en for tung speederfod. Hvis han havde lettet lidt
>>> på gassen under skiftet var det foregået silkeblødt. Under
>>> forudsætning af at gearkassen var i orden.
>>>
>>
>>Har du set de maltesiske busser?
>>
>>Det stammer fra 40'erne -> 70'erne, kæmper op og ned af bakker dag ud og
>>dag
>>ind - og når de en dag bliver for "trætte" til selv malteserne vil køre i
>>dem, sendes de til naboøen Gozo, omlakeres og kører (mindst) 10 år mere.
>>Om
>>gearkasserne er iorden? Hmm - de er som minimum "kørt til"
>
>>--
>
> Naturligvis har jeg set dem. Jeg har til og med kørt en hel del i dem.
> Som passager, altså.
>
> Og du har helt ret, med hensyn til gearkassernes stand. De er ikke
> gode brugte, men godt brugte.
>
> Det er resten af bussen forresten også, men de er s'gu da et festligt
> indslag i gadebilledet.
>
> Og så bliver man ikke ruineret af at anvende offentlig transport
> dernede.
>

Helt rigtigt - det er s'mænd også helt underholdende - det er jo en del af
ferieoplevelsen!


Armand (28-09-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 28-09-09 10:14

folmer@rasmussen.dk skrev:
> On Sun, 27 Sep 2009 21:45:42 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
> wrote:
>
>> ... gearskiftet i de ældste af kasserne: ..var gearstangen noget af en
>> vognstang med tilhørende markante bevægelser mellem gearene, men ingen
>> af chaufførerne brugte noget der tilnærmelsesvis lignede min militærtids
>> dobbelte udkobling.
>> Istedet gled næste gear lydløst ind v.h.a. en kattepote på koblingen!
>
> Alting er en øvelsessag. Det gælder både kørsel med luft-gear og
> dobbelte udkoblinger.
> At du har siddet i barberstilling, når malteseren har betjent
> luft-gearet skyldes en for tung speederfod. Hvis han havde lettet lidt
> på gassen under skiftet var det foregået silkeblødt. Under
> forudsætning af at gearkassen var i orden.
>
Jeg har i mellemtiden ladet mig fortælle at netop Leylands
luftgear/auto'kobling var nærmest umuligt at trimme under det ulidelige
punkt :-/
Men dét er en sidehistorie der er ganske OT.

> Mht. de dobbelte udkoblinger, kan du øve dig så meget, at de slet ikke
> er nødvendige.
>
> Hvis du kender din lastbil rigtigt godt, kan du skifte alle de gear
> det skal være, helt uden brug af kobling. Det gælder både med og uden
> synchromesh.
>
- - - Og på motorcykel, hvor næste gear falder grundigt ind i påløb hvis
man "preload'er" inden nedgasning, tillærer feinschmeckerne sig hvor
lidt nedgasning der skal til for at drivlinen er uden belastning i et
kort øjeblik og kan således skifte mindre rykfrit end de fleste gør til
dagligt med "kørelærer-gearskifte"!
I motorsporten er det i forlængelse heraf, meget brugt med en
tændings/indsprøjtnings -forsinkelse der styres af en kontakt på
gearpedalen: Når man skifter gear med foden, afbrydes
tænding/indsprøjtning i passende tid, til at næste gear falder
ordentligt ind og gearskiftet foregår således så hurtigt som muligt og
med fuld roulade på højre styrende!

>> Jeg kan ikke lade være med at tænke på om det i virkeligheden er samme
>> pre-load trick som motorcykel-feinschmeckerne bruger á:
>> Let preload med gearstangen og en kattepote på koblingen til gearet
>> smutter i frigear - Hvorefter at næst-højere gear "pre-loades" og
>> koblingen slippes med samme kattepote-blødhed til det usynkroniserede
>> gear falder i hak og kan trækkes helt ind så koblingen kan slippes!?
>
> Jeg ved ikke en skid om motorcykler, men det er sikkert det samme med
> dem. Bare du kender din maskine.
>
Det var lige dét der slog mig, da jeg bemærkede "kattepoten"!
Men nu var mange af bus-chaufførerne så gamle og garvede at det ikke
burde komme bag på en at de kan deres kram i så henseende

> Det var da forresten satans som du kan skrive mange ord, når du først
> bliver startet. )
>
Så bare vent til jeg rigtigt ruller mig ud!

--
Armand.

Seth (28-09-2009)
Kommentar
Fra : Seth


Dato : 28-09-09 13:35

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in news:4abfc0c2$0$56793
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

>
> Nogen med erfaring og indsigt om emnet???
>

Jeg har da haft biler og motorcykler uden synkronisering.
Jeg ville såmænd også gerne sætte mig bag rat/styr på sådan en igen.

Hvis man er interesseret i veterankøretøjer kan mødet med usynkroniserede
gearkasser næppe undgås.

Det er en færdighed at kunne benytte gearene på sådanne køretøjer.
En færdighed der skal læres, trænes og, til dels, vedligeholdes.

Luftgear har jeg kun oplevet een gang hvor jeg, uden rette førerbevis, var
nødt til at køre en bus over en længere distance, bl.a. gennem større
sydeuropæiske trafikkaos byer, p.g.a. chaufførens pludseligt opståede
alvorlige livstruende sygdom/tilstand.

Din oplevelse af markeret brug koblingen er vel knyttet til
indlæringsperioden?
Mit gefühl...........kommer senere.

Et køretøj hvor koblingen ikke kan aktiveres på en tur gennem to-tre lande
giver en føling med hvordan en gearkasse responderer sammen med gasgivning.
(Det værste her er alle kryds med fuldt stop og eller rødt lys)

Preload af gearpedal virker noget bedre, nærmest uproblematisk, når den
skal ud af gear end når den skal i højere/lavere gear.

Det er vel egentlig samspillet imellem mellemgassen og omdrejningstallet
ved anden udkobling der er afgørende for succes når vi benytter
usynkroniseret gearkasse. Og valget af dette afhænger igen af om vi gearer
op eller ned.
_
Seth


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste