Hastighed trailer motortrafikvej?!
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 23-09-09 21:23

Min videndatabase fik da godt nok lige en på siden af hovedet, da jeg på

http://www.fdm.dk/public/biler/lovereglerrettigheder/fardselsloven/hastighed/hastighed.htm

kan se at man med anhænger (f.eks. bil u/3500kg med campingvogn/trailer) kun
må køre 70 km/t på motortrafikvej.

Er det ikk´ bare løgn?

Eller skal jeg læse det på en anden måde (det tror jeg egentligt, det er
elendigt skrevet)?

--
Per

Fra : oz3bto

Dato : 23-09-09 21:19

"Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> --
> Per
> Sælges: Arkivskabe i forskellige farver og størrelser fra 400,- kr.

Ja troede du at du måtte køre stærkere der ?

Hvor stærkt må du køre med trailer på motorvej ?

Fra : Jørgen L.

Dato : 23-09-09 21:27

"Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> kan se at man med anhænger (f.eks. bil u/3500kg med campingvogn/trailer)

Nej det er ikke løgn, det er kun på motorvej at du må køre 80 med mindre
lavere hastighed er skiltet, på resten af vejnettet er det maks 70 kmt.

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D & LMC Lord Ambassador 560 RD

Fra : Anders Majland

Dato : 23-09-09 21:30

> kan se at man med anhænger (f.eks. bil u/3500kg med campingvogn/trailer)
> kun
> må køre 70 km/t på motortrafikvej.
>
> Er det ikk´ bare løgn?

Tror den er god nok:
§ 43.

Stk. 3. For biler med en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg må
hastigheden på andre veje end motorveje uanset § 42 aldrig overstige 70 km i
timen, hvis der er tilkoblet påhængsvogn, sættevogn eller
registreringspligtigt påhængsredskab, herunder campingvogn.

Stk. 4. For de i stk. 2 og 3 nævnte køretøjer må hastigheden på motorveje
uanset § 42 aldrig overstige 80 km i timen.

Fra : Henrik B.

Dato : 23-09-09 21:34

"Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> skrev i meddelelsen

> kan se at man med anhænger (f.eks. bil u/3500kg med campingvogn/trailer)
> [...]

Nope!

Hvor hurtigt må du køre på en motortrafikvej, hvor ingen hastighed er
skiltet - ved du det? Lad nu være med at søge efter det. )

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Anders Majland

Dato : 23-09-09 21:42

> Hvor hurtigt må du køre på en motortrafikvej, hvor ingen hastighed er
> skiltet - ved du det? Lad nu være med at søge efter det. )

Nu læste jeg det netop på retsinformation ... Men jeg kan reelt ikke huske
at have set et skilt for motortrafikvej uden at det har været ledsaget af en
hastighedstavle ... Men måske jeg skulle se bedre efter så jeg i det mindste
er klar over om jeg kører for stærkt

Fra : Henrik B.

Dato : 23-09-09 21:43

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> en hastighedstavle ... Men måske jeg skulle se bedre efter så jeg i det
> mindste er klar over om jeg kører for stærkt

Jep, der findes skam motortrafikveje uden hastighedstavler... )

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 24-09-09 05:37

> [...]
>
> Hvor hurtigt må du køre på en motortrafikvej, hvor ingen hastighed er
> skiltet - ved du det? Lad nu være med at søge efter det. )

Jeg har lavet en orienteringskørsel eller 2 med "gode" spørgsmål omhandlende
trafik. En af spørgsmålene var netop dette :) - 80 km/t.

--
Per

Fra : Henrik B.

Dato : 24-09-09 06:24

> Jeg har lavet en orienteringskørsel eller 2 med "gode" spørgsmål
> omhandlende trafik. En af spørgsmålene var netop dette :) - 80 km/t.

Jep.

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : søren brix

Dato : 24-09-09 09:49

> "Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> skrev i meddelelsen

Og Nu hvor i er igang med hstigheder, hvor stærkt må en lastbil så køre
inden for bymæssig bebyggelse når der fx er skiltet med max 60kmt ???
jep svaret er 50km/t

mvh

Sørem

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 23-09-09 21:50

On Wed, 23 Sep 2009 22:29:54 +0200, Anders Majland wrote:

> [...]
>
> Stk. 4. For de i stk. 2 og 3 nævnte køretøjer må hastigheden på
> motorveje uanset § 42 aldrig overstige 80 km i timen.

For god ordens skyld:

Den anden er mærket "historisk". Lige præcis dette er nu ikke ændret.